Lipsync: hoeveel moet je receiver in de praktijk vertragen?

Pagina: 1
Acties:

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09:03
Ik ben in de markt voor een nieuwe versterker, voornamelijk om HDMI processing wat nu nog niet op mijn versterker zit.

Nu zie ik bij veel versterkers de mogelijkheid tot 'lipsync', correctie, en hoewel ik altijd een delay zie bij digitale tv (UPC, optisch via amp, scart naar tv) en af en toe bij films via mijn WD TV Live, zelfs zoveel dat het niet meer kijkbaar is, vraag ik me af hoeveel delay je nou praktisch moet hebben?

Op mijn lijstje staan de volgende twee versterker: de Onkyo SR-TX508 en de Yamaha RX-V565.
De Onkyo heeft lipsync correctie van 100ms terwijl de Yamaha tot 240ms wil gaan.

De Yamaha heeft als 'nadeel' dat het nog geen HDMI 1.4 ondersteunt. Hoewel ik nog niet van plan was een 3D scherm te kopen...

Is die 100ms van die Onkyo voldoende, of is de range die de Yamaha biedt toch meer iets wat je in de praktijk nodig hebt? Zijn er mensen die hun ervaringen willen delen?

[ Voor 7% gewijzigd door bas-r op 01-05-2010 10:48 ]

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:28
1 frame is 40ms (@25fps), met 1 frame valt te leven, 2 frames ga je wellicht zien maar zal per persoon verschillend zijn hoe storend het is, 3 frames is echt teveel. 100ms zou ik behoorlijk mager vinden, zeker met de schermen van nu.
Als het nu onkijkbaar is zit je zeker boven de 100ms en is de onkyo niet toereikend.

[ Voor 16% gewijzigd door ShittyOldMan op 01-05-2010 10:46 ]

Mijn Home Cinema in aanbouw

• bas-r
Dank je, ik kon me ook herinneren dat als ik mijn pc aan mijn versterker/tv koppelde dat ik dan in MPC hogere lipsync waardes dan 100ms moest instellen.

Ik vond hier een oude post in een forum, maar zal nog steeds waarde hebben: http://discuss.pcmag.com/...howThread.aspx#1004384222

Een van de dingen die wordt vermeld is dat 40ms verschil je waarschijnlijk niet ziet. Wat ik daar uit concludeer is dat er een stuk grotere delay moet zijn wil je het als onkijkbaar beschouwen, en dat de Onkyo waarschijnlijk ontoereikernd is voor een kritische kijker.

[ Voor 7% gewijzigd door bas-r op 01-05-2010 11:08 ]

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04-02 11:15

FeaR

In GoT we trust

Het delay wat je in moet stellen hangt ook van het type tv af wat je hebt. Het beeld op de tv loopt namelijk altijd achter omdat het beeld intern wordt blootgesteld aan software om beelden er beter uit te laten zien. Hoe lang dit duurt en hoeveel vertraging het beeld daardoor krijgt hangt van de tv af. Zo hebben sommige Sony tv's geen lag terwijl de nieuwe modellen van Philips standaard 200ms delay hebben. Al met al is er niet zomaar te zeggen of je dus aan de 100ms van de Onkyo genoeg hebt. Persoonlijk zou ik zeker 200ms willen hebben, maar dat is meer omdat ik dus een Philips tv heb staan ;)

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:32

Exirion

Gadgetfetisjist

FeaR1986 schreef op zaterdag 01 mei 2010 @ 15:12:
Zo hebben sommige Sony tv's geen lag terwijl de nieuwe modellen van Philips standaard 200ms delay hebben.
Sony gebruikt op de duurdere modellen dezelfde image processing als Philips (o.a. de NXP PNX5100) dus bij die modellen zal het niet veel anders zijn vermoed ik.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Exirion schreef op zaterdag 01 mei 2010 @ 15:16:
[...]Sony gebruikt op de duurdere modellen dezelfde image processing als Philips (o.a. de NXP PNX5100) dus bij die modellen zal het niet veel anders zijn vermoed ik.
Daarom zei ik ook "sommige" :z

• SaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-02 22:56

SaN

Ik heb mijn pc op een delay van 80ms staan voor MediaPortal op mijn LG50PG6000 plasma. Die 80ms verschil was trouwens voor mij duidelijk te zien, maar andere mensen merken het meestal pas op als ik het zeg.

• Exirion
  • Laatst online: 10:32

Exirion

Gadgetfetisjist

Net zoals dat "sommige" Philips modellen die 200ms delay hebben. Het gaat namelijk alleen maar om de duurdere modellen waar die processing engine in zit, net zoals bij Sony. De mainstream en slaapkamermodellen van Philips heb die engine namelijk ook niet :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• bas-r
Prettig dat ik die Yamaha nu heb aangschaft, want blijkbaar zit in mijn Sony dus ook zo'n processing engine: bij films staat ie tussen de 140ms en 160ms delay.
Daarbij klinkt de Yamaha nog een stuk mooier in mijn oren wat betreft muziek.

Ik ben helemaal blij met deze keuze.

• robkamp
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03-02 13:19
bas r schreef op zaterdag 01 mei 2010 @ 10:22:
Ik ben in de markt voor een nieuwe versterker, voornamelijk om HDMI processing wat nu nog niet op mijn versterker zit.

Nu zie ik bij veel versterkers de mogelijkheid tot 'lipsync', correctie, en hoewel ik altijd een delay zie bij digitale tv (UPC, optisch via amp, scart naar tv) en af en toe bij films via mijn WD TV Live, zelfs zoveel dat het niet meer kijkbaar is, vraag ik me af hoeveel delay je nou praktisch moet hebben?

Op mijn lijstje staan de volgende twee versterker: de Onkyo SR-TX508 en de Yamaha RX-V565.
De Onkyo heeft lipsync correctie van 100ms terwijl de Yamaha tot 240ms wil gaan.

De Yamaha heeft als 'nadeel' dat het nog geen HDMI 1.4 ondersteunt. Hoewel ik nog niet van plan was een 3D scherm te kopen...

Is die 100ms van die Onkyo voldoende, of is de range die de Yamaha biedt toch meer iets wat je in de praktijk nodig hebt? Zijn er mensen die hun ervaringen willen delen?
Ik heb bij mij geen last van LipSync problemen. Alles via HDMI aansluiten op je Onkyo en dan een HDMI naar de TV.

Mijn opstelling is:
  • Onkyo TX-SR875 (1.3a)
  • Humax IR-HD500c (HDMI)
  • AppleTV (geleend, HDMI)
  • HTPC (via DVI-HDMI)
  • Nintendo WII (Component)
  • Philips PFL9603
Oops. Je hebt te snel gekocht ;)

[ Voor 1% gewijzigd door robkamp op 04-05-2010 10:43 . Reden: Mosterd na de maaltijd. ]

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

robkamp schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 10:41:
[...]Ik heb bij mij geen last van LipSync problemen. Alles via HDMI aansluiten op je Onkyo en dan een HDMI naar de TV.

Mijn opstelling is:
  • Philips PFL9603
Dan heb je of de game-mode van de tv aan staan of de receiver ingesteld dat deze auto-lip sync toe moet passen. De PFL9603 is namelijk één van de Philips tv's met 200ms delay.

• robkamp
FeaR1986 schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 11:48:
[...]

Dan heb je of de game-mode van de tv aan staan of de receiver ingesteld dat deze auto-lip sync toe moet passen. De PFL9603 is namelijk één van de Philips tv's met 200ms delay.
Bedoel je dat de TV zelf al een (ingebouwde) delay heeft?

Ik heb op geen enkel ander onderdeel van de set-up namelijk lipsync aan staan. Ik heb het zelfs specifiek uitgezet op de versterker. De TV heeft alle beeldverbeteraars en andere grappen en grollen uitstaan (ik kijk hd-digitaal) en staat niet op de Game stand.

• Rukapul
  • Laatst online: 09:44
robkamp schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 11:53:
De TV heeft alle beeldverbeteraars en andere grappen en grollen uitstaan (ik kijk hd-digitaal) en staat niet op de Game stand.
De game-stand is min of meer equivalent aan het uitzetten van alle beeldverbeteraars :) Redelijke kans dus dat je delay in het videopad beperkt is.

[ Voor 8% gewijzigd door Rukapul op 04-05-2010 12:00 ]

• robkamp
Rukapul schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 12:00:
[...]

De game-stand is min of meer equivalent aan het uitzetten van alle beeldverbeteraars :) Redelijke kans dus dat je delay in het videopad beperkt is.
Weer wat geleerd, thx!
Pagina: 1