Versterker automatisch aan/uit

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lmax
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 24-04 00:24
Ik ben op zoek naar een versterker die automatisch aan en uit schakelt. En bij voorkeur ook nog aansluitingen heeft voor 4 boxen.

De situatie is als volgt. Ik heb ik den badkamer 4 speakers, 2 bij het bad, en 2 in een douchecabine.
Deze wil ik aansturen met een Logitech squeezebox duet die buiten de badkamer zal staan. Infrarood afstandbedieningen werken dus niet. De SB afstandbediening werkt met wifi dus dat zit snor. Nu zijn de speakers niet selfpowered, dus moet er een versterker tussen. Deze 24/7 aan laten staan is wat zonde, deze moet dus aanspringen als de SB muziek begint te streamen. Volume regelt de squeezebox wel, de versterker stel je een keer in op een gunstig volume en dan blijf je eraf. Er hoeven dus ook niet veel ingangen op te zitten. 1 audio-in zou al voldoende zijn.

Iemand een idee welk apparaat hiervoor geschikt zou zijn. Ik heb al flink gezocht, maar kom weinig tegen. En ja, ik ken sonos, met de zoneplayers met ingebouwde versterker en mooie AB's, maar deze setjes zijn duur. En hun verkoopstrategie staat me niet aan. Vaste prijzen bij alle shops door hun monopoliemacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:34

orf

Je hebt master en slave schakelingen die instelbaar zijn op het verbruik. Met de duet afstandsbediening kun je de receiver ook aan en uit zetten. Ik betwijfel wel of de receiver genoeg stroom verbruikt om een master en slave schakeling goed te laten werken.

Hier een voorbeeldje van eentje die werkt vanaf 8 Watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lmax
Kijk, hier heb ik wat aan. Wist niet eens dat dit soort stekkerdozen bestonden.
Andere suggesties blijven welkom, aangezien dit een stekkerdoos van 25 euro is. En ik ook geen dure versterker met meerdere ingangen nodig heb.
Ik dacht ook in de richting van een autoversterker. Maar zijn deze wel auto-sensing? En je moet weer iets met een voeding/converter gaan doen met voldoende vermogen om naar 12 volt te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf

orf

Bij Conrad is er ook nog 1 voor €19,99. Ook zijn er bij de lokale elektroboer wel bouwpakketjes te vinden van bijvoorbeeld Velleman.

Met een autoversterker heb je volgens mij hetzelfde probleem en moet je inderdaad ook nog een 12 volt voeding gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lmax
Ander probleem is dat de duet maar 3 watt idle en 4-5 watt in werking gebruikt. Niet genoeg dus voor de triggering van deze schakeldoos helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Illusion

(the art of)

Klik-aan-klik-uit stekkerdoos ervoor. Heb je wel een extra afstandsbediening, maar kan je het geheel (evt incl squeezebox) draadloos aan en uitschakelen. Kost je 20 euro:
http://www.klikaanklikuit.nl/product_detail.asp?id=71

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf

orf

Dat is lastig inderdaad. Deze Velleman kit doet 't vanaf 5 watt. 5 watt in werking is erg weinig, ik heb het verbruik echter nooit gemeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:20
Via de lichtschakelaar is te simpel gedacht?

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lmax
Een extra AB van klikaanklikuit kan, ik ken hun systeem, gebruik het in mijn woonkamer, maar is niet ideaal. Weer een extra handeling. Ik ben lastig ;)
Op de lichtschakelaar kan, maar niet altijd zal de versterker aan hoeven. Even tanden poetsen etc, dan hoeft tie niet aan. Iedere keer dat die versterker aanspringt en uitgaat is ook slijtage neem ik aan. Dus aanschakelen alleen als het nodig is lijkt me het beste. Plus, mijn plafond zou eruit moeten op dit te regelen.

Ik zal eens kijken naar die zelfbouw kit. Ik kan dat best in elkaar klussen, dus 5 wat grens blijft alleen een risico.

Niemand dus met een versterker die een auto-sensing audio-in heeft??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:22
En wat denk je wat een auto sensing ingang zou verbruiken :? Want je versterker moet natuurlijk niet tussen elk nummer ff uit een aan gaan schakelen en bij elke ruisje op de lijn van bv verlichting (voorschakel apparatuur) weer aan. Ik denk dat je dan al snel richting 3 a 5 watt continu toe gaat.
Verder weet ik niet of je een apparte schakelaar hebt voor bv lampje bij de spiegel etc :?
Anders zou je hier dus eventueel een dubbele schakelaar van kunnen maken en hiermee je voeding voor je versterker regelen. Idem geld hetzelfde voor een enkele lichtschakelaar. Lichtschakelaar met dimmer wordt lastiger omdat deze qua ruimte al een volledige inbouw doos in beslag nemen.

Misschien dat je sqeeuze box ergens een 12V lijntje uitstuurt welke je aan de geschakelde + van een auto radio kunt koppelen. Maar daarbij moet ik gelijk zeggen dat ik niet weet hoe goed dat gaat wanneer je 2 verschillende plussen op een auto radio zet. Maar ja als je een 12V hebt is een relais natuurlijk ook een optie ;)

[ Voor 18% gewijzigd door The-Source op 02-05-2010 16:09 ]

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lmax
Ik ben ondertussen zelf ook wat verder. Er zijn in de USA wat versterkers leverbaar die geschikt zijn voor deze klus. Bijvoorbeeld russound (http://www.russound.com/r235ls.htm) en Autosource (de amp-100 bijv.). Onkyo heeft ook een auto sensing versterker(Onkyo M-282 2-Channel Power Amplifier) die bij signaal op de audio-in aangaat. Echter zijn dit allemaal wel dure oplossingen.

Ik heb nu voorlopig 2 versterkers via internet uit hongkong besteld, de LEPAI Digital TA2020 Hi-Fi Power Amplifier(http://cgi.ebay.com/ws/eB...0380342765#ht_2996wt_1165). Deze kunnen dan elk een set van 2 boxen aansturen en gebruiken idle minder dan 2 watt en kunnen dus aan blijven staan. Ze leveren ook niet veel vermogen, maar voor een badkamer heb je niet veel nodig. Inclusief verzending kost dit 35 euro, dus als het tegenvalt is de kostenpost niet echt een probleem.

Ik zal ter zijner tijd nog een update plaatsen hoe dit werkt voor mensen die een zelfde oplossing zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:27

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Gewoon zorgen dat je de 230v van je badkamerverlichting net na de schakelaar doorkoppelt met de stekkerdoos van je versterker. Licht aan = versterker aan, licht uit = versterker uit :)
Evt kun je hem ook schakelen aan een afzonderlijke afzuiger, beter nog, met naloopinstallatie, zodat ook de schakeling met de versterker even naloopt. Scheelt je weer de ellende van het per ongeluk uitzetten van de muziek ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1