Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

"Plof" bij inschakelen Fujitsu Siemens Scenic W620 i915G

Pagina: 1
Acties:

• stoffelmans
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-01-2024
Hallo,

Even een vraagje: twee weken geleden schakelde ik mijn desktop PC (Fujitsu Siemens Scenic W620 i915G) 's morgens in, en hoorde bij het indrukken van de power knop een droge "plof" :-( . Tegelijk rook ik ook een licht verbrande geur. Ik heb totnogtoe geen enkel probleem gehad met die computer (die intussen een jaar of 6 oud is - en nog nooit "ontstoft" binnenin voor zover deze info belangrijk kan zijn), maar nu dus wel. Dadelijk naar de winkel gebracht, en daar vermoedden ze dat de voeding het begeven had (was echter niet zeker). De kosten voor de herstelling zouden vanwege de werkuren niet opwegen tegen het aanschaffen van een nieuwe PC, dus hebben ze die niet hersteld. Kan ik hier zelf een nieuwe voeding in monteren, en zo ja welke? Ik ben zeker geen computerfreak, maar een voeding vervangen zie ik me nog wel doen. Het lijkt me het makkelijkst als dit exact hetzelfde model is, maar dat zal ongetwijfeld niet makkelijk te vinden zijn. Of zou het probleem toch elders kunnen liggen? Kan iemand me hier mee verder helpen? Alvast bedankt!

Ciao,
Kristof

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Maak je kast open, en haal de voeding er uit. Er staan wel stickers op wat voor een type voeding het is (wattage etc), dan is het zaak een voeding die vergelijkbaar of sterker is te kopen.

Wel even handig is om te kijken of de voeding in jouw pc voldoet aan de standaard (ATX) maten (l*b*h), in sommige merk PC's wil dit nog wel eens afwijken. Maar daar kan je met een lineaal en google zelf wel achter komen.

En kijk ook even in dit topic: Welke voeding heb ik nodig? Deel 18

[ Voor 12% gewijzigd door Kawaii op 30-04-2010 16:36 ]

• stoffelmans
Bedankt voor het antwoordje! Ik heb ze er meteen even uitgehaald, en nagemeten:

L=17,9cm
B=10,2cm
H=12,2cm

Specificaties:

Newton Power ltd
Model NPS-300AB B REV:03 GS:02 S/N:XPT0441001641
Max continous output power 300w
Max combined output power on +3,3V & +5V 135W
Max surge output power 310W (for 10s)
AC input 100-240V - 8,1A - 50/60Hz
AC output 100-127VC - 3,0A
200-240V - 1,5A - 50/60Hz
Main output
+3,3V 18A max (24A 10sec)
+5V 20A max (24A 10 sec)
+12V 17A max (18,5A 10 sec)
-12V 0,5A max
Aux output
+5V 2,0A max
Date code: 0441

Bedankt voor de link naar het topic. Het meeste gaat mijn technische petje te boven, maar blijkbaar is de aanwezigheid van stof een grote kanshebber als oorzaak van het probleem.

Waar kan ik nu best beginnen zoeken achter zo'n voeding? Welke parameters (buiten de afmetingen) moeten exact overeen komen, en welke niet?

Ciao!
Kristof

• karstjan
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11-06-2021
De voeding is, zoals de naam al zegt, de voeding voor "kracht" naar je pc. Hierbij is het belangrijk dat je ervoor zorgt dat de voeding genoeg vermogen (watt) kan leveren om je computer van stroom te voorzien.

Ik denk dat het verstandig is om de componenten van je pc eens in dit topic Welke voeding heb ik nodig? Deel 24 te posten en te vragen hoeveel vermogen je voeding nodig heeft.

Voor de rest; als je voeding past en genoeg vermogen heeft, kun je nog op de juiste aansluitingen letten, zoals de juiste moederbord aan sluitingen en genoeg molex/sata aansluitingen. Check dus even welke aansluitingen er op je huidige voedingen zitten. Google anders de termen "molex" en "sata" eens voor plaatjes.

[ Voor 5% gewijzigd door karstjan op 30-04-2010 18:05 ]

• stoffelmans
Bedankt, da's bij deze gebeurd.

• Mr Alfabet
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-11 18:48
Als je een kant en klare pc koopt is de voeding die er in zit sterk genoeg voor de pc onderdelen. Je kunt dus met een 350W voeding meer dan toe. Let wel: mocht je ooit de pc gaan upgraden, of de voeding gaan gebruiken in een toekomstige zelfbouw-pc, dan is het verstandig een wat zwaardere voeding aan te schaffen (~500W) zodat die ook eventuele zwaardere pc's aankan.

Kijk bij het aanschaffen van een nieuwe voeding naar de hoeveelheid pins: zo'n oude pc kan best een 20pins ipv een 24pins ATX connector hebben (die grote op het moederbord), en eventueel nog een 4pins plug op het moederbord. In dat geval zul je een voeding aan moeten schaffen die een 20+4pins connector heeft (20pins, met optioneel 4 erbij) en een losse 4 of 4+4pins mobo connector.
Pagina: 1