Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Sterk staaltje scareware

Pagina: 1
Acties:
  • 859 views

Verwijderd

Topicstarter
Bij deze mijn allereerste topic op tweakers.net betreffende een sterk staaltje scareware waar ik vanmorgen mee in aanraking ben gekomen. Zoals gewoonlijk plemp ik mijn laptop neer op mijn werkplek, en boot ik naar mijn Windows 7 partitie, niet wetende dat mij daar een aangename verrassing stond te wachten. Juist mensen, ik ben vandaag dus in aanraking gekomen met een vorm van malware, genaamd "scareware". Om het maar eventjes te verduidelijken volgt bij deze een bijgevoegde foto die ik vrijwel direct van mijn scherm heb genomen toen ik de melding zag.

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/1117988/Mobile%20Photo%2028%20apr%202010%2009%2031%2001.jpg

Hierop is terug te vinden dat Windows zogenaamd inhoud op mijn systeem heeft gedetecteerd die ik gedownload heb en in overtreding was op het auteursrecht. De zogenaamde Anti-Piracy Foundation Scanner heeft dit opgepikt en geeft mij bij deze de mogelijkheid tot het uitvoeren van twee handelingen. 1 is het doorverwijzen van de zaak naar de rechtbank, waarbij ik toch sterk tot de conclusie kom dat al zou ik illegale software op mijn systeem draaien, zij deze zouden verliezen omdat zij zich (mits ze daadwerkelijk al mijn software en bestanden scannen) schuldig maken aan computervredebreuk, of de optie "Regel de zaak in der minne" waarbij ik vervolgens terecht kom op een internetpagina waarbij ik deze vriendelijke jongens $390,- mag betalen om van deze goede grap af te komen.

Om het nog gekker te maken, sprong er na het zien van deze melding nog een ander venster omhoog die gebruik maakte van de ingebouwde webcam die zich in mijn laptop bevind. Dit programmatje werd gebruikt om foto's van mij, zittende achter de laptop, te nemen die vervolgens zogenaamd door gestuurd zouden worden naar Law Enforcement.

Dit is de allereerste keer dat ik in aanraking kom met een zo sterk staaltje van malware, echt petje af voor de gene die dit gemaakt hebben! Jammer dat ik hier helaas net iets te nuchter voor ben, en er dus ook niet gemakkelijk intrap, maar ik kan me voorstellen dat een normale gebruiker hier eenvoudig in kan trappen en vervolgens ook misschien zo gek gemaakt kan worden om ook daadwerkelijk de 390,- dollar over te maken op de rekening van deze grapjurken! :O

Bij deze ook nog de link bijgevoegd met een nauwkeurige omschrijven en de fix hiervoor. Ik zelf heb gewoon besloten om Windows voorgoed achterwege te laten, en over te stappen op Ubuntu!
http://www.bleepingcomput...emoval/remove-i-q-manager

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Tsja, ik gebruik al zo'n 12 jaar naar volle tevredenheid Linux, dus heb hier geen last van.
Maar realiseer je vooral waarom MS op deze manier met illegale software omgaat: ze hebben liever dat je het illegaal gebruikt, dan dat je iets anders gebruikt. Als dat niet zo was, zouden ze wel zorgen dat illegale versies onbruikbaar worden o.i.d.

Maar welkom bij de Ubuntu-club :) Morgen komt versie 10.04 uit :)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

• patrickrooden
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 27-10 22:24

patrickrooden

-UeW.Eclipsje?

Inderdaad een sterk staatlje scareware.
Wij hadden vanmorgen hier op de universiteit ook een pc met deze rotzooi :9

Verwijderd

denk dat je geld richting china zou gaan ofzo :p
maar idd sterk werk van die internet criminelen blergh!! denk dat ze al dikke $$$$ verdiend hebben aan deze ongein.

• Cobalt
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-10 18:00
RemcoDelft schreef op woensdag 28 april 2010 @ 12:07:
Tsja, ik gebruik al zo'n 12 jaar naar volle tevredenheid Linux, dus heb hier geen last van.
Maar realiseer je vooral waarom MS op deze manier met illegale software omgaat: ze hebben liever dat je het illegaal gebruikt, dan dat je iets anders gebruikt. Als dat niet zo was, zouden ze wel zorgen dat illegale versies onbruikbaar worden o.i.d.

Maar welkom bij de Ubuntu-club :) Morgen komt versie 10.04 uit :)
Hou toch eens op met onzin uitkramen. Shit waar de ts het overheeft kan voor elk platform gemaakt worden.

[ Voor 5% gewijzigd door Cobalt op 28-04-2010 12:17 ]

Verwijderd

Goede keuze, ik draai ook al een tijdje Ubuntu en het is een verademing, het werkt gewoon heerlijk en zit veel sneller/stabieler/makkelijker en logischer in elkaar dan Windows.
Het is in het begin alleen even wennen omdat je de oude Windows gewoontes af moet leren.
Maar geen last meer van virussen en spyware.

Tip: installeer Ubuntu 10.04 LTS die morgen uitkomt, ik draai de RC al een weekje en het draait fantastisch.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2010 12:19 ]

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 29-11 19:57
Cobalt schreef op woensdag 28 april 2010 @ 12:16:
[...]

Hou toch eens op met onzin uitkramen. Shit waar de ts het overheeft kan voor elk platform gemaakt worden.
En toch komt het alleen op MS voor. Geeft te denken.

@TS Welkom bij de Ubuntu-club!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 28 april 2010 @ 12:17:
Tip: installeer Ubuntu 10.04 LTS die morgen uitkomt, ik draai de RC al een weekje en het draait fantastisch.
Ben ik van plan :-) was vanmorgen in eerste instantie ook van plan om de RC te installeren, alleen op de een of andere manier komt mijn laptop niet door de splashscreen heen! Dus ik hoop dat dat morgen bij de LTS anders is :9

Verwijderd

draai hier ook ubuntu en enkel mickeysoft voor games en andere prut wat daarvoor geschreven is :)

• DexterBelgium
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 31-08 19:17
bas r schreef op woensdag 28 april 2010 @ 12:19:
[...]

The reason Linux boxes don't get viruses is the same that nerds who live in their mom's basement don't get STDs.

Geeft ook te denken.;)

(j/k trouwens, gebruik ook graag Ubuntu voor sommige toepassingen)

T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:44

MsG

Forumzwerver

[...]

Omdat de mensen die Linux gebruiken voornamelijk nog wat beter zijn op computers en hier wel doorheen prikken. Ook trekken Linux mensen mogelijk minder snel de buidel.

In ieder geval welkom idd :).

Ervaringen kan je posten in: Het Grote Ubuntu Topic Deel 10

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11 16:51

mux

99% efficient!

Maar dit is gewoon een soort 'windows is shit dus ik koop een mac en alles is goed want iedereen weet dat macs beter zijn dan windhoos'-topic? En je weet zeker dat zodra je dat soort opmerkingen plaatst (die heel erg lijken op 'product X laat één scheet en meteen stap ik maar over op product Y want ik heb geen zin om het zelf op te lossen') dat er een halve flamewar van, in dit geval, linux vs. verontwaardige windowsgebruikers komt, inclusief de bekende plaatjes van 'windows/mac/linux zoals gezien door windows/mac/linux-gebruikers'.

Even wat dingen op een rijtje:
- Windows, linux en elk ander besturingssysteem hebben hun eigen specifieke voor- en nadelen.
- Virussen en andere ongewenste trucs zijn niet uniek op windows, en als je verstandig omgaat met het internet en je computer kun je vrijwel alle virussen, malware etc. voorkomen. Dat heeft niks met het specifieke platform te maken.
- Overstappen doe je niet om één reden. Dat is een ernstige versimpeling van de feiten.
- Dit specifieke virus/malware is m.i. zeer netjes in elkaar gezet en zal ongetwijfeld erg succesvol zijn. Het speelt in op eerder nieuws over auteursrechtenschending en lik-op-stuk-beleid in verschillende landen. We kunnen alleen maar lering trekken uit dit soort virussen: aan alle repressieve en angst/voorbeeld-maatregelen zitten soms onvoorziene bij-effecten. Zeker wanneer het maatregelen betreft waar niet volgens een officieel, persoonlijk kanaal wordt gecommuniceerd zoals DRM (waar dit in feite een variatie op is) of afsluiting zonder brief/belletje.

Verwijderd

DexterBelgium schreef op woensdag 28 april 2010 @ 12:25:
[...]

The reason Linux boxes don't get viruses is the same that nerds who live in their mom's basement don't get STDs.

Geeft ook te denken.;)

(j/k trouwens, gebruik ook graag Ubuntu voor sommige toepassingen)
Dat zeiden ze van Firefox ook maar nu Firefox een behoorlijk groot marktaandeel begint te krijgen blijkt Firefox nog steeds veiliger te zijn dan IE.

• Sorbo
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 29-11 16:22

Sorbo

Uw hulp in huis!

[...]

Nou, daar is een vrij simpele verklaring voor te bedenken: Dit is scareware, software die zich specifiek richt op onwetende computergebruikers. Deze gebruikers hebben vaak niet de kennis om zelf een OS uit te zoeken en zullen dus automatisch voor Windows kiezen, aangezien dat het enige OS is waar zij ervaring mee hebben.

Gebruikers met meer kennis van zaken zijn hier echter niet bang mee te maken, dus het is voor deze scarewarefabrikant (lijkt me wel een leuke baan :+ ) niet lucratief om zich op deze gebruikers te richten.

En dat brengt ons bij het linux-gedeelte van deze monoloog: Linux heeft een dermate kleine gebruikersgroep dat het sowieso al niet interessant is om hier malware voor te ontwikkelen (minder gebruikers is ook minder potentiele targets), plus de gemiddelde linuxgebruiker heeft dermate veel kennis van zaken dat deze hier niet in zal trappen.

Minder gebruikers + hoog niveau van kennis = gewoon niet interessant om voor te ontwikkelen.

Als het marktaandeel van de linux distro's echter gaat stijgen, zou het voor malwareontwikkelaars ook interessant worden om hier voor te ontwikkelen. En zeker als distro's als bijvoorbeeld Ubuntu een schare "onwetende" gebruikers achter zich kan scharen, dan zou het zo maar eens kunnen dat in de komende jaren dit soort geintjes ook op linux zullen verschijnen.

• iisschots
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-11 23:49
Het is heel vervelend dat je dat scareware hebt gekregen, we zijn er allemaal bekend mee. Het topic gaat niet over hoe kom ik er vanaf of kan ik het voorkomen. Je doet de mededeling dat je naar Ubuntu over bent gestapt. Het topic begint door de reacties op een bash windows topic te lijken en daar hebben we geen behoefte aan. Daarom gaat hij op slot.

offtopic:
tnx voor de TR's

Hackerspace in Friesland | www.frack.nl | Bezig met opzetten, help mee!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.