Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspov
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 22:28
Ik ben de draad kwijt als het gaat om SD snelheden. Ik vond een keurig overzicht, en dat lijkt simpel:

http://www.sdcard.org/developers/tech/speed_class/

Class 4 is 4MB/s, class 6 is 6 MB/s etc.

Nu zie ik echter meerdere kaarten die hier van "afwijken". Voorbeeld de Sandisk Ultra II class 4 kaart doet 15 MB/s, dat printen ze zelfs op de kaart. Op de site staat een sterretje, dat dat alleen om lezen gaat.
Sandisk Ultra II 16GB

In de folder van de ultra II kaarten melden ze echter weer "The SanDisk Ultra II CompactFlash®, SD™, SD Plus,Memory Stick PRO™ and Memory Stick PRO Duo™ cards have a minimum sustained write speed of 9megabytes (MB) per second and a read speed of 10MB per second"

Waarom is dit dan toch "maar" een class 4 kaart? of is het een class 4 kaart en is de rest onzin/marketing/moeten ze meer betalen voor een class 6 (of class 15 8)7 ) logo? Voorbeeld is nu een Sandisk, maar het komt bij meerdere merken voor.

[ Voor 3% gewijzigd door jaspov op 27-04-2010 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-08 12:22

Wiethoofd

Broadcast TOM

Volgens mij kun je beter deze lijst gebruiken: Wikipedia: Secure Digital - Speed Class Rating
En dan natuurlijk even het volgende in het achterhoofd houden: class speed defines the minimum transfer speed.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bandicoot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 19:59
Class staat voor de minimale bitrate die de kaart altijd haalt. De 15 MB/s is de maximale snelheid.

PVOutput: VO18

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspov
dus die Sandisk schommelt tussen 4MB/s en 15 MB/s als ik het zo interpreteer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• photofreak
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-03 01:02
Nee, de minimale schrijfsnelheid is 9MB/s en de minimale leessnelheid 15MB/s. De klasse 4 op de SDHC Ultra II is alleen een soort indicatie, maar de snelheid kan/is nog groter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Wiethoofd schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 19:11:
En dan natuurlijk even het volgende in het achterhoofd houden: class speed defines the minimum transfer speed.
Dat staat er toch:
The SanDisk Ultra II CompactFlash®, SD™, SD Plus,Memory Stick PRO™ and Memory Stick PRO Duo™ cards have a minimum sustained write speed of 9megabytes (MB) per second.
Dus dit zou Class 9 moeten zijn.
Volgens mij is het gewoon marketing en doen ze dit om een onderscheid te maken tussen hun snellere en duurdere kaartjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kemphaas
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18-08 14:04
Twister336 schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 20:07:
[...]

Dat staat er toch:
The SanDisk Ultra II CompactFlash®, SD™, SD Plus,Memory Stick PRO™ and Memory Stick PRO Duo™ cards have a minimum sustained write speed of 9megabytes (MB) per second.
Dus dit zou Class 9 moeten zijn.
Volgens mij is het gewoon marketing en doen ze dit om een onderscheid te maken tussen hun snellere en duurdere kaartjes.
Er zit wel een beetje verschil tussen de class anduiding en de minimumschrijfsnelheid van Sandisk. Sandisk zegt dat zijn kaartje 9 - 15 MB doet. Dit zal in 98% van de gevallen ook wel zo zijn, maar misschien in een ongunstig geval zakt de snelheid toch even in naar 4 MB. De class aanduiding betekent dat het kaartje in 100% van de gevallen die 4 MB haalt, en daar dus absoluut nooit onder komt. Als je bijvoorbeeld wilt filmen en hebt daarvoor 5MB per seconde nodig, dan heb je kans met een class 4 kaartje, dat ie een keer vastloopt.

Werk hard als je tijd hebt, dan heb je tijd als je hard moet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even crossposten;

Bij het kopen van een geheugenkaart voor het opnemen van video is er maar één specificatie van de kaart van belang: de class aanduiding. De class aanduiding levert de minimaal gegarandeerde snelheid van de kaart. Een class2 kaart schrijft minimaal 2 megabyte per seconde weg, class4 doet minimaal 4 megabyte per second, class 6 minimaal 6 megabyte per seconde, enzovoort. Andere aanduidingen op de verpakking kun je negeren.

De volgende stap in het maken van een keuze voor de juiste kaart is nakijken in welke bitrate je camera video opneemt. Neemt je camera bijvoorbeeld op in AVCHD dan is de theoretische limiet 24 megabit per seconde. Dat levert je dus een datastroom op van 3 megabyte per seconde. Een class2 kaart volstaat in dat geval dus niet, maar een class4 kaart wel. Als je kiest voor een kaart met een te lage class aanduiding dan werkt de videofunctie slechts in een lagere kwaliteit of geheel niet (verschilt per camera). Dit voorbeeld kun je ook door trekken naar camera's die met 16mbit/s of 35 mbit/s opnemen. Gewoon even terugrekenen naar megabyte per seconde (dus delen door 8 ) en je weet de minimale class die je nodig hebt. Een kaart kopen van een hogere class kan geen kwaad (check wel even of je camera overweg kan met die class).

Op de verpakking van de kaarten staan naast de class aanduiding vaak wel andere snelheidsaanduidingen. Dit zijn de theoretisch maximale snelheidsaanduiding. De kaart schrijft dus ergens tussen de minimale schrijfsnelheid (=class aanduiding) en de maximum snelheid (zie verpakking).

Als je een kaart koopt voor video dan raad ik aan om altijd even op de verpakking te kijken (of in geval van bestelling via internet duidelijk aan te geven wat de minimale class moet zijn als dit niet is aangegeven) aangezien -ten tijde van schrijven- Sandisk bijvoorbeeld UltraII kaarten uitgeeft met zowel class2 als class4. Wil je gegarandeerd een class4 kaart hebben, dan moet je die uitzoeken in de winkel of een VideoHD kaart kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-08 12:22

Wiethoofd

Broadcast TOM

mig29, lijkt me FAQ-waardig, niet alleen FGA, maar ook OM

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wiethoofd schreef op woensdag 28 april 2010 @ 13:04:
mig29, lijkt me FAQ-waardig, niet alleen FGA, maar ook OM
Dank je wel. Zoals gezegd was het een crosspost:
Verwijderd schreef op woensdag 28 april 2010 @ 12:24:
Ik zal hier maar eens een heel uitgebreid stuk gaan schrijven, zodat dat gelijk in de FAQ kan :)
Klikkerdeklik

Als je van mening bent dat ie ook in OM moet, dan moet je hun maar even een tikje geven. Ze kunnen het zo kopiëren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspov
Dank voor het heldere stuk. Dan is alleen de Sandisk folder misleidend omdat ze daar aangeven aanhoudend minimaal 9 om 10 MB/s voor lezen en schrijven. Op basis van class 4 kom je gegarandeerd veel lager uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankNLD
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 04-09 19:25
Is voor de Casio exilim ex-h100 een class 4 afdoende of ben je beter af met een class 6? Verder vraag ik mij af of 8 gig voldoende is of dat 16 aan te raden is gezien de 720p filmfunctie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Achterhaal de bitrate en deel die door 8. Je weet dan welke class je minimaal nodig hebt. Als je weet hoeveel MB/s je camera doet, weet je ook hoe lang je kunt filmen. Op basis daarvan weet je welke kaart je nodig hebt.
Pagina: 1