[NV 9650M GT] Artifacts in Win7 x64 met driver

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 24-08 13:37

Murk

Is this thing on?

Topicstarter
Ik heb een Asus N50Vn notebook sinds 2008 met als videokaart een Nvidia 9650M GT 1 GB. Er draaide tot vanmiddag Windows XP Pro 32-bits op zonder problemen, al dan niet traag en mogelijk geïnfecteerd met een trojan of iets dergelijks. Daarnaast wilde ik sowieso op Windows 7 Pro 64-bits overstappen (ook vanwege de ongebruikte 4e gig), dus zodoende. Om de mogelijke vraag alvast te beantwoorden: de licentie is legaal.

Windows installeren verliep zonder problemen (alhoewel de installatie, gepaard met een continu brandende hardeschijf led, een hele tijd op 0% stond voordat hij begon te formatteren), en zo ook het installeren van de nieuwste displaydrivers, 197.16. Opnieuw opgestart, en in windows verschijnen na een ogenblik de artifacts.

De artifacts zijn het best te omschrijven als random stipjes/lijntjes over het hele beeld, niet telkens op dezelfde plaats, die wit en zwart knipperen (Afwisselend). Knipperen, maar ook van positie veranderend. Lijkt een soort van ruis.

Toen ben ik naar de Asus site gegaan om daar de aanbevolen drivers te downloaden, te weten "nVidia_WIN7_64_815118619" (dus 186.19). Deze erop gezet, maar nog steeds hetzelfde gezeur.

Nog iets wat me opvalt, bij het opstarten wordt Aero niet aangezet. Ik kan dit handmatig doen maar dan werkt het Windows Manager gebeuren oid niet, en enkele ogenblikken later crashte de driver (Wat overigens wel hersteld kon worden). Verder heb ik als ik de drivers verwijder en de built-in driver van win7 gebruik, geen last van de arti's.

- oja, en er viel amper te zoeken op deze symptomen :|

"There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Murk schreef op zondag 25 april 2010 @ 16:29:
- oja, en er viel amper te zoeken op deze symptomen :|
O?
Het doodgaan van G80GTX/Ultra kaarten
Staat een stukje onder jouw topic. ;) Maar voordat je hem in de oven gooit misschien nog even terug naar XP.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murk

Murk

Is this thing on?

Topicstarter
Artifacts kunnen zo verschillend van aard zijn en de beschrijvingen ervan zo divers, ik had gewoon geen idee hoe ik het moest omschrijven (om op te googlen dus). Ja ik had het topic gezien maar aangezien het een mobile 9-serie is en geen desktop 8, wist ik het effies niet. (ik heb geen verstand van nvidia)

[ Voor 3% gewijzigd door Murk op 25-04-2010 16:40 ]

"There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
In dat topic gaat het niet alleen over wat in de titel staat. Maar als je geluk hebt dan werkt die weer als je XP installeert en heb je dus gewoon een driver conflict, maar de kans is groter dan je hem in de oven moet gooien voordat die weer normaal werkt.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murk

Murk

Is this thing on?

Topicstarter
En ik laat al een appeltaart aanbranden laat staan een videokaart :+

Goed, zal er weer XP opzetten, lijkt me stug dat hij prompt tijdens de installatie van win7 kaduuk is gegaan omdat ik tijdens XP nog nooit artifacts heb gehad. Dus verwacht dat hij het dan wel weer goed doet.

[ Voor 10% gewijzigd door Murk op 25-04-2010 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Alles gaat een keer kapot en als dat nou toevallig tijdens een Windows 7 installatie is, tja kan ook toeval zijn natuurlijk. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murk

Murk

Is this thing on?

Topicstarter
Toeval bestaat niet :P

Maar toch, ik installeerde XP en de nieuwste NVidia drivers erbij en ik had hetzelfde euvel... Nu viel me iets op, toen ik het control panel opende waar je dat preview ding voor kwaliteitsinstellingen ziet, dat de 'ruis' even weg was. Dus schakelde ik PowerMizer uit (waardoor de cpu en mem op hun standaard hoge snelheid lopen) en verrek, het is nu voor pakweg 10 minuten weg! Maar ik weet zeker dat ik powermizer ingeschakeld had voordat ik vanmiddag aan dit avontuurtje begon. Zou het niet 1 of andere bug kunnen zijn in de 'nieuwe' powermizer, of misschien niet een bug maar eerder een slechte compatibiliteit met mijn laptop/videokaart?

Ik hoor je denken, installeer die vorige drivers dan man. Ga ik zo doen, zodra ik ze gevonden heb :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murk

Murk

Is this thing on?

Topicstarter
Heb de oude driver gevonden, te weten de 179.48_notebook_winxp_32bit_beta. En zo waar: geen ruis (met powermizer aan).

Dat is aan de ene kant goed nieuws: mijn videokaartje is niet stervende! Aan de andere kant niet zo plezant want zulke oude drivers zijn er voor windows 7 vast niet te vinden :/

[ Voor 3% gewijzigd door Murk op 25-04-2010 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Murk schreef op zondag 25 april 2010 @ 21:51:
Dat is aan de ene kant goed nieuws: mijn videokaartje is niet stervende!
Daar zou ik maar niet zo zeker van zijn. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:35

M2M

medicijnman

toch wel vreemd, dat als je de hoeveelheid prik en kloksnelheid opschroeft, de videokaart ineens geen artefacts meer weergeeft. Meestal maakt het ding fouten omdat het oververhit raakt of fysiek stuk is. Blijkbaar wordt in idle modus het voltage te veel verlaagd.

In windows 7 kun je ook de prestaties van de videochip van de idle stand afhalen, en eventueel met zwaarder geschut aankomen (3rd party software) om de chip de goede richting in te forceren.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murk

Murk

Is this thing on?

Topicstarter
-The_Mask- schreef op zondag 25 april 2010 @ 22:30:
[...]

Daar zou ik maar niet zo zeker van zijn. ;)
Als ie bij 2 verschillende drivers niet en wel normaal werkt? Dan lijkt het mij eerder een compatibiliteitsprobleem dan dat er iets kapoet is. Anders zou hij het bij die oudere (maar, wat betreft leeftijd van de videokaart, recente) driver ook moeten doen nietwaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Als die normaal werkt idd, maar ik zie nergens dat je de videokaart überhaupt hebt getest.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murk

Murk

Is this thing on?

Topicstarter
Net een oude versie van 3DMark06 gedraaid en geen enkel artifact gezien, en haalde 4957 punten. "Normaal" genoeg? :)

Pagina: 1