Errors HD Tune Pro bij Raptor 300 GB

Pagina: 1
Acties:

• WingsOfFury
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-10-2018
Ik heb een Raptor 300 GB in mijn systeem met daarop 2 partities: 200 GB aan data (D:) en het restant, bleek 80 GB te zijn, met daarop Windows Vista Ultimate 64 bit (C:). Nu vond ik de snelheid een beetje twijfelachtig, vooral als ik 2 films tegelijk controleer met Quickpar of 2 films tegelijk uitpak met Winrar dan doet hij eigenlijk niets meer, zelfs het opstarten van IE duurt dan al gauw 20-30 seconden. Dus ben ik op zoek gegaan naar een HD monitor programma en kwam ik op HD Tune Pro uit.

Nu heb ik het vandaag geinstalleerd en ben ik wat tests gaan draaien. Het lijkt toch dat de snelheid wel klopt (behalve de acces time). Zeker in vergelijking met mijn losse 7200 RPM data schijf (E:) waar alleen data op staat en geen besturingssysteem of programma's die draaien, is hij duidelijk sneller.

Ook de error scan leverde alleen maar groene blokjes op. Alleen als ik bij Health kijk zie ik toch 2 fouten en als health status: warning. Het gaat om:
(C5) Current Pending Sector - Current 200 - Worst 200 - Threshold 0 - Data 11 - Status warning
(C7) Ultra DMA CRC Error Count - Current 200 - Worst 200 - Threshold 0 - Data 2 - Status warning

Bij C5 staat: Number of unstable sectors: 11 - The drive has unstable sectors.
Bij C7 staat: Number of interface communication errors: 2 - There were communication errors. This may be caused by a damaged cable.

Over de C5 error heb ik gelezen dat dat niet zo veel uit maakt, en de schijf zal het alleen herstellen als er schrijffouten worden veroorzaakt. (Klopt dit?)
Over de C7 heb ik gelezen (en het staat ook in de foutmelding) dat een nieuwe kabel het kan oplossen, maar dit is niet zo. Ik heb 2 nieuwe kabels uit het plastic gehaald (nog nooit gebruikt) en bij beiden blijft de foutmelding staan.
Ik vermoed dat de fout er altijd al geweest is, ik heb namelijk geen verschil gemerkt tussen dag 1 en nu dat ik mijn pc heb. Maar aangezien ik nog geen goede back-up oplossing heb wil ik toch even aan jullie vragen in hoe verre beide foutmeldingen problemen kunnen veroorzaken voor mij data (software) of zelfs voor de schijf zelf (hardware). Ik hoop dat iemand mij iets meer kan uitleggen hierover en of het uberhaupt nodig is om mij zorgen te maken omdat het "maar" (?) om 11 sectors en 2 communication errors gaat. Of is dat toch best veel?

Daarnaast vraag ik mij ook af of de C7 error kan komen door de HD zelf of door de sata aansluiting op het moederbord? Aan de kabel ligt het in ieder geval niet...

Alvast bedankt voor de hulp!

Verwijderd

Ik vind dit overzichtelijk: Wikipedia: S.M.A.R.T..

C5:
De "current pending sector" geeft aan dat er een fout op de schijf zit. De harde schijf probeert de slechte sector misschien later te vervangen door een reserve-sector.
Maar in de praktijk werkt dat niet goed en het betekent dat je harde schijf stuk is, en vervangen moet worden.
Er is tijdens gebruik dus ook echt een fout opgetreden. Dat betekent dat je besturingssysteem nu fouten bevat. Het moet daarom opnieuw geinstalleerd worden (op een nieuwe harde schijf natuurlijk).
Ik heb nog nooit meegemaakt dat een C5 fout geen gevolgen had. Zelfs 1 enkele fout geeft meteen problemen. En jij hebt er 11.
Maar als ik HD Tune draai, dan zie ik over het algemeen wel fouten als er een C5 fout is.
Toch zou ik een nieuwe harde schijf kopen. Je besturingssysteem moet je sowieso opnieuw installeren.

C7:
De "ultra dma crc error count" geeft een fout aan tussen je harde schijf en het moederbord. Dat kan de kabel zijn, maar ook de chipset op het moederboard. Misschien is er in het verleden wel eens iets mis gegaan. Hij is 2 keer mis gegaan, maar dat vind ik niet zo erg. Tenzij het getal tijdens normaal gebruik gaat oplopen.

• WingsOfFury
Verwijderd schreef op maandag 26 april 2010 @ 09:11:
C5:
Er is tijdens gebruik dus ook echt een fout opgetreden. Dat betekent dat je besturingssysteem nu fouten bevat.
Maar als ik HD Tune draai, dan zie ik over het algemeen wel fouten als er een C5 fout is.
Ik heb in mijn OS nergens last van en krijg ook geen foutmeldingen, heb die ook nog nooit gehad in 1,5 jaar dat mijn pc nu draait. Bovendien geeft de Error Scan alleen maar groene blokjes weer, geen enkele fout. Hoe kan dat dan? 8)7 Lijkt mij een beetje tegenstrijdig. Of zijn de "blocks" van de Error Scan iets anders dan de "sectors" van de Health tap?
Verwijderd schreef op maandag 26 april 2010 @ 09:11:
C7:
De "ultra dma crc error count" geeft een fout aan tussen je harde schijf en het moederbord. Dat kan de kabel zijn, maar ook de chipset op het moederboard. Misschien is er in het verleden wel eens iets mis gegaan. Hij is 2 keer mis gegaan, maar dat vind ik niet zo erg. Tenzij het getal tijdens normaal gebruik gaat oplopen.
Die 2 keer staan er permanent. Worden er niet meer, maar ook niet minder. Betekent dat dat er op dit moment 2 fouten in zitten, of zijn die 2 fouten er ooit geweest en niet hersteld?

Ik heb trouwens net even Westen Digital Data LifeGuard Diagnostics gestart en die geeft aan dat er zowel in de C5 als de C7 géén fouten zitten... Welke programma moet ik nu geloven? :?

• Ghost Dog
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-02 15:10

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

11 onstabiel sectors is wel vreemd, dat zou niet moeten, maar als de tool van WD zegt dat er niets aan de hand is zou ik daar vanuit gaan.

Die DMA Error count zou ik me ook niet te druk om maken.
Ik heb dat ook gehad (zie topic: Ultra DMA CRC Error Count warning), en het lijkt een waarde te zijn die blijft hangen op de slechtste waarde ooit, en niet meer herstelt.

Ik zou het programma van de fabrikant als richtlijn houden - een 3rd party programma is niet specifiek voor jouw HDD gemaakt - en ik zou sowieso zorgen voor een goed back-up die up to date is. :)
Ik gebruik FreeFileSync via de Windows Taakplanner om elke dag om 16:00 mijn Belangrijke Bestanden te synchroniseren met mijn externe WD Elements 500GB HDD, dat werkt erg goed. :)

[ Voor 17% gewijzigd door Ghost Dog op 26-04-2010 22:06 ]

Colors relate to numbers relate to SOUND | Last.fm! | Band!

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
WingsOfFury schreef op maandag 26 april 2010 @ 21:55:
[...]
Ik heb in mijn OS nergens last van en krijg ook geen foutmeldingen, heb die ook nog nooit gehad in 1,5 jaar dat mijn pc nu draait. Bovendien geeft de Error Scan alleen maar groene blokjes weer, geen enkele fout. Hoe kan dat dan? 8)7 Lijkt mij een beetje tegenstrijdig. Of zijn de "blocks" van de Error Scan iets anders dan de "sectors" van de Health tap?
Die slechte sectoren zijn vervangen en zijn niet meer toegankelijk voor het besturingssysteem of andere software. 1 enkele slechte sector is voor mij voldoende om de schijf al beschadigd te beschouwen.
WingsOfFury schreef op maandag 26 april 2010 @ 21:55:
[...]
Die 2 keer staan er permanent. Worden er niet meer, maar ook niet minder. Betekent dat dat er op dit moment 2 fouten in zitten, of zijn die 2 fouten er ooit geweest en niet hersteld?

Ik heb trouwens net even Westen Digital Data LifeGuard Diagnostics gestart en die geeft aan dat er zowel in de C5 als de C7 géén fouten zitten... Welke programma moet ik nu geloven? :?
Communicatiefouten kunnen niet hersteld worden. Die doen zich gewoon voor. Zolang de waarde niet verder toeneemt is er eigenlijk geen probleem.
De programma's van de fabrikant zeggen je alleen of de schijf offcieel overleden is maar zeggen weinig over de gezondheidstoestand. Voor de fabrikanten zijn een aantal beschadigde sectoren aanvaardbaar. Die programma's geven ook alleen een waarschuwing als dit aantal overschreden is.

• WingsOfFury
Bedankt voor de reacties. Als ik het goed begrijp is het een (vrij groot) risico om hier nog een jaar mee te werken, maar wel een risico dat ook positief kan uitpakken.
Ik heb nog garantie op de schijf, gelukkig, maar totaal geen zin om alles weer opnieuw te moeten installeren en instellen enzo. En al helemaal niet om een paar weken/maanden te moeten wachten tot de schijf weer terug komt. Windows draait echt lekker op het moment, maar ja, als ik het over een tijdje allemaal kwijt ben schiet het ook niet op...

Lastige situatie, maar ga morgen toch even contact met Alternate zoeken over de garantie.

Edit:
Twister336 schreef op maandag 26 april 2010 @ 22:09:
[...]
Die slechte sectoren zijn vervangen en zijn niet meer toegankelijk voor het besturingssysteem of andere software.
Kan het zijn dat mijn beschadigde sectoren geen data bevatten? Dat ze bijvoorbeeld beschadigd zijn geraakt terwijl ik iets verwijderde? Ik kan namelijk alles nog gewoon gebruiken en ook Windows heeft geen fouten.

[ Voor 33% gewijzigd door WingsOfFury op 27-04-2010 03:55 ]

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

WingsOfFury schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 03:53:
Bedankt voor de reacties. Als ik het goed begrijp is het een (vrij groot) risico om hier nog een jaar mee te werken, maar wel een risico dat ook positief kan uitpakken.
Ik heb nog garantie op de schijf, gelukkig, maar totaal geen zin om alles weer opnieuw te moeten installeren en instellen enzo. En al helemaal niet om een paar weken/maanden te moeten wachten tot de schijf weer terug komt. Windows draait echt lekker op het moment, maar ja, als ik het over een tijdje allemaal kwijt ben schiet het ook niet op...

Lastige situatie, maar ga morgen toch even contact met Alternate zoeken over de garantie.
Je moet de garantie niet via Alternate regelen maar via WD zelf; ze hebben daar namelijk een uitstekende klantenservice, RMA-procedure en klachtenafhandeling. Het gaat echt veel sneller dan wanneer je eerst via Alternate gaat klooien (ik spreek uit ervaring). ;) Vervanging van kapotte spullen is meestal gewoon gratis, en krijg je soms zelfs een nieuwer model als jouw model niet meer geproduceerd wordt. :)
Edit:

[...]

Kan het zijn dat mijn beschadigde sectoren geen data bevatten? Dat ze bijvoorbeeld beschadigd zijn geraakt terwijl ik iets verwijderde? Ik kan namelijk alles nog gewoon gebruiken en ook Windows heeft geen fouten.
Ja.
Indien mogelijk wordt de data van een beschadigde sector verplaatst naar een andere sector, of in elk geval het wijst adres van de beschadigde sector naar een andere sector. Je krijgt dan wel onder 'Reallocated Sector Count' in HDTune een waarschuwing te zien. Het kan misschien ook wel dat er überhaupt nooit data op de beschadigde sector heeft gestaan.

[ Voor 5% gewijzigd door Ghost Dog op 27-04-2010 04:14 ]

• Twister336
  • Niet online
Ghost Dog schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 04:12:
[...]
Het kan misschien ook wel dat er überhaupt nooit data op de beschadigde sector heeft gestaan.
Dat lijkt me sterk. Als er geen data op heeft gestaan werd de sector in kwestie nooit beschreven of gelezen en weet de schijf niet of deze beschadigd is.
Vandaar dat het een goed idee is om een nieuwe HDD voor gebruik volledig te wissen en te scannen met bv. HD Tune Pro.

• WingsOfFury
Ik zal eens contact zoeken met WD. Ik ben bang dat ze mijn schijf niet accepteren omdat hun eigen software geen fout geeft. Maar daar kom ik morgen wel achter.

Iedereen bedankt voor de hulp! _/-\o_

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Twister336 schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 20:02:
[...]

Dat lijkt me sterk. Als er geen data op heeft gestaan werd de sector in kwestie nooit beschreven of gelezen en weet de schijf niet of deze beschadigd is.
Vandaar dat het een goed idee is om een nieuwe HDD voor gebruik volledig te wissen en te scannen met bv. HD Tune Pro.
Da's waar. Het was een proefballonnetje. :P
Maar wie weet is er al een keer een volledige scan uitgevoerd?

• WingsOfFury
Ghost Dog schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 21:42:
[...]
Da's waar. Het was een proefballonnetje. :P
Maar wie weet is er al een keer een volledige scan uitgevoerd?
Ik heb een volledige Error scan uitgevoerd, voordat ik in de Health keek, waarbij de hele harde schijf is gelezen, ook de onbeschreven delen. Daarbij werden echter geen errors gevonden, maar daarna zag ik wel de 2 fouten in de Health tab.

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

WingsOfFury schreef op woensdag 28 april 2010 @ 09:35:
[...]

Ik heb een volledige Error scan uitgevoerd, voordat ik in de Health keek, waarbij de hele harde schijf is gelezen, ook de onbeschreven delen. Daarbij werden echter geen errors gevonden, maar daarna zag ik wel de 2 fouten in de Health tab.
Twister336 schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 20:02:
[...]

Het kan dus wel. ;)

• ParkOverall
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-02 13:12
Ik heb HD Tune 4.0 even geprobeerd, geeft vergelijkbare meldingen bij twee schijven. ActiveSmart 2.7 meldt echter alles okay?!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-02 22:37

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

ParkOverall, leuk dat je met deze algemene tools bezich bent, maar je loopt de kans dat HDtune bepaalde informatie verkeerd interpreteerd. Heb je nu al eens de diagnostic tooling van Western Digital zelf gebruikt? Wanneer deze tooling niets aangeeft dan kun je er vanuit gaan dat de hardeschijf nog in orde is, in iedergeval goed genoeg en betrouwbaar voor gebruik. Soieso accepteerd Western Digital geen RMA wanneer je geen foutcode kunt meegeven vanuit hun tooling of je moet wel heel erg goed kunnen aantonen dat er iets mis is met de hardeschijf.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• WingsOfFury
_Dune_ schreef op woensdag 05 mei 2010 @ 16:17:
ParkOverall, leuk dat je met deze algemene tools bezich bent, maar je loopt de kans dat HDtune bepaalde informatie verkeerd interpreteerd. Heb je nu al eens de diagnostic tooling van Western Digital zelf gebruikt? Wanneer deze tooling niets aangeeft dan kun je er vanuit gaan dat de hardeschijf nog in orde is, in iedergeval goed genoeg en betrouwbaar voor gebruik. Soieso accepteerd Western Digital geen RMA wanneer je geen foutcode kunt meegeven vanuit hun tooling of je moet wel heel erg goed kunnen aantonen dat er iets mis is met de hardeschijf.
Nieuwsgierigheids vraag:
Hoe kan het dat de verschillende tools iets anders aangeven? Ze lezen toch de smart functie van de schijf uit?

WD zal toch niet hebben geprogrammeerd dat als er 10 fouten in zitten er nog niks wordt aangetoond, maar bij 11+ fouten wel..?

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-02 22:37

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

WingsOfFury schreef op woensdag 05 mei 2010 @ 17:24:
[...]

Nieuwsgierigheids vraag:
Hoe kan het dat de verschillende tools iets anders aangeven? Ze lezen toch de smart functie van de schijf uit?

WD zal toch niet hebben geprogrammeerd dat als er 10 fouten in zitten er nog niks wordt aangetoond, maar bij 11+ fouten wel..?
Dat heeft te maken met de implanmentatie van de fabrikant te maken bijvoorbeeld hoe de firmware van de hardeschijf de SMART waarden leest. Een keer een badsector is niet erg, daadrvoor heeft een hardeschijf reserveruimte om badsectors op te vangen (reallocate van sectoren).

Daarnaast heb je tot nu toe (als ik goed gelezen heb) alleen nog maar HDtune gebruikt, wel eens waar verschillende versies, maar het blijft dezelfde tool. :)

edit: Ik lees net dat je ook ActiveSmart 2.7 gebruikt hebt die alles OKE meldt, dit is dus wat ik bedoel, verschillende tooling verschillende resultaten. Daarom is het gewoon verstandig de tooling van de fabrikant zelf te gebruiken, deze is er op gemaakt de hardeschijf op de juiste manier uit te lezen.

Overigens slechte secotren gaan pas echt een probleem zijn, wanneer er geen reserve ruimte meer is om deze slechte sectoren op te vangen. Op dat moment zal je dan ook waarschuwingen van SMART, Windows of de tooling van Western Digital gaan krijgen de hardeschijf te vervangen.

[ Voor 25% gewijzigd door _Dune_ op 05-05-2010 17:56 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Twister336
  • Niet online
_Dune_ schreef op woensdag 05 mei 2010 @ 17:51:
[...]
Daarom is het gewoon verstandig de tooling van de fabrikant zelf te gebruiken, deze is er op gemaakt de hardeschijf op de juiste manier uit te lezen.
Ik neem aan dat je doelt op de interpretatie van de SMART gegevens en niet het uitlezen ervan. Het uitlezen (en evt. weergeven) van de SMART gegevens is uiteraard voor elk programma hetzelfde.
_Dune_ schreef op woensdag 05 mei 2010 @ 17:51:
[...]
Overigens slechte secotren gaan pas echt een probleem zijn, wanneer er geen reserve ruimte meer is om deze slechte sectoren op te vangen. Op dat moment zal je dan ook waarschuwingen van SMART, Windows of de tooling van Western Digital gaan krijgen de hardeschijf te vervangen.
Om even een vergelijking te maken met een huis tussen een 3rd party tool als HD Tune en de tool van de fabrikant.
Als er een barst in de muur zit geeft HD Tune hiervoor een waarschuwing, de tool van de fabrikant zegt dat er geen probleem is.
Als er 10 barsten in de muur zitten geeft HD Tune een waarschuwing met de melding dat er 10 barsten in de muur zitten. De tool van de fabrikant geeft weer aan dat alles ok is.
Als er 100 barsten in de muur zitten en het huis stort in geeft HD Tune een foutmelding (en de melding dat er 100 barsten in de muur zitten). Pas dan geeft de tool van de fabrikant aan dat er een probleem is en dat je naar de verzekeringsagent moet stappen om de vervanging van het huis te regelen.

Om maar even te zeggen dat je waarschuwingen best niet negeert. Nu kan het ook zijn dat het bij die ene barst blijft en dat het huis nog decennia lang blijft staan maar dat weet je dus niet.

Nog een ander voorbeeld: ik heb een schijf die heel snel opwarmt en als een kritische grens bereikt is begint hij te tikken. Tijdens dat tikken blokkeert heel het systeem. Soms tikt hij maar af en toe, op andere momenten begint hij als een razende te tikken tot ik de PC afzet.
SMART geeft geen enkele fout (drempelwaarden niet bereikt) maar wel een hele hoop waarschuwingen waaronder een veel te hoge temperatuur (tot 65 graden), meer dan 1000 beschadigde sectoren, calibratie en spin-up fouten enz. De schijf is zo goed als onbruikbaar.
Pagina: 1