[8800GT] Crasht bij 74 graden

Pagina: 1
Acties:

• stijnos1991
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-02 19:04
Sinds een paar weken kan ik niet meer normaal gamen met mijn systeem. De computer heb ik 2 jaar geleden zelf in elkaar gezet en op enkele sporadische overclock sessies met de CPU, niks raars mee gedaan. Videokaart ook nooit overgeclockt (geen behoefte aan).
Battlefield 2 liep opeens vast twee weken geleden. Beeld bevroor en werd wat wazig (rare strepen, vierkantjes.. ). Ik had net 2GB geheugen bij geprikt dus ik dacht dat dat het misschien zou zijn. Helaas ook niet, met alleen het oude geheugen erin crasht Battlefield 2 nog steeds. De crashes begonnen ook steeds sneller te komen. Eerst na een half uur, toen na een kwartier, en nu na ongeveer 30 seconden á 1 minuut.
Rivatuner gedownload en temps in de gaten gehouden. Als de GPU warmer wordt zie ik 'm de 73 aantikken en een paar seconden later(74 graden?) crasht de PC.
Ik heb voorheen nóóit problemen gehad, ook niet met Crysis midden in de zomer.
Hoe kan het dat het ding opeens crasht op 74 graden? Da's toch geen abnormale temperatuur dacht ik? Een kaart van destijds 200 euro mag toch wel langer dan 2 jaar mee gaan?

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
De temp zal het probleem niet zijn. Tot boven de 100 graden moet er niets aan de hand zijn.

Edit: Het beste lijkt mij om de kaart in een andere PC te proberen. Wat je beschrijft duid wel op de videokaart, maar door dat even te testen weet je het in ieder geval zeker.

[ Voor 52% gewijzigd door PilatuS op 24-04-2010 21:02 ]

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

stijnos1991 schreef op zaterdag 24 april 2010 @ 20:48:
Een kaart van destijds 200 euro mag toch wel langer dan 2 jaar mee gaan?
Dat valt soms best tegen. Al zit in de meeste 8800GT's, in tegenstelling tot 8800GTS/GTX/Ultra's, een g92 die misschien dit probleem niet heeft. Maar volgens mij zijn er ook 8800GT's met een g80-core, die dat probleem dus wel kunnen hebben (maar dat weet ik niet zeker).

In ieder geval duidt "rare strepen, vierkantjes" meestal op een kapotte videokaart. Kapot geheugen kan ook, dit kan je uitsluiten met memtest. Als memtest geen fouten in je geheugen ontdekt dan zal het je videokaart dus zijn.

Wat als je handmatig de ventilator van je GPU wat harder zet of de kloksnelheden verlaagd? Is het euvel dan verholpen?

edit: wat PilatuS zegt, videokaart testen in andere pc is eigenlijk gemakkelijker :)

[ Voor 4% gewijzigd door bwerg op 24-04-2010 21:03 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• stijnos1991
Ik heb de kaart nu al 4x laten crashen door 'm te stressen. Zowel door Battlefield 2 (dual monitor setup.. dus ik kan zien hoe de temps op lopen), GTA IV en rthdribl 2x. Allemaal wanneer hij de 74 aan tikt.

• Baddo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-04-2025
ik denk dat de chip een flinke smak warmer is geweest. misschien is je koeler niet meer goed bevestigd? is je contactpasta meer een barrière geworden dan een brug. de artifacts die je beschrijft zijn typerend voor een gefrituurde grafische chip. succes met je volgende kaart

• stijnos1991
Hmm oke.. Nouja, underclocken dan maar en de fanspeed omhoog schroeven. It's not really my problem, net een een macbook pro besteld :)
Wel jammer dat de verkoopwaarde van dit ding nu drastisch omlaag gaat :P

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-02 23:20
Accelero Monteren. 20 euro kost zo'n dingetje maar.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
BlackWhizz schreef op zaterdag 24 april 2010 @ 21:14:
Accelero Monteren. 20 euro kost zo'n dingetje maar.
Beetje zonde van de 20 euro als de kaart kapot is. Het lijkt er op dat de kaart alleen nog goed werkt in Windows als ie niets te doen heeft, ding is dan eigenlijk niet meer te verkopen.

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13:03

Bolletje

Moderator Harde Waren
bwerg schreef op zaterdag 24 april 2010 @ 21:03:
[...]

Maar volgens mij zijn er ook 8800GT's met een g80-core, die dat probleem dus wel kunnen hebben (maar dat weet ik niet zeker).
Die zijn er niet.

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Ik vind dat er wel erg veel dooie 8800gt(x/s) dingen voorbij komen.
Stel dan ook voor gewoon RMA doen, kan je volgende weer 2 jaar mee...
Slechte zaak van Nvidia.

Nukezone FTW

• stijnos1991
Misschien wel de moeite waard om eens te kijken voor RMA ja. Overduidelijk een productiefout.
edit: bak-truck werkt. Hij doet het weer.

[ Voor 21% gewijzigd door stijnos1991 op 25-04-2010 11:32 ]

Pagina: 1