Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leetness
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-05 08:56
Goedenavond allemaal,

Even een snel vraagje wat ik op internet niet kan vinden.
2 dagen geleden stopte mijn net nieuwe pc met werken, na de POST, zo gauw windows begon te laden, liep de de pc muurvast.
Alles geprobeerd, 1 RAM bankje, Memtest, schone installatie, ( installaties lopen vast)
Nu heb ik mijn RAM, SSD en CPU uitgewisseld met een computer van een vriend, een Core i5 750 en 2GB sticks van Corsair Domiantor op 1600Mhz.
Alles werkte, tot de cpu werd uitegwisseld, toen had die comptuer hetzelfde probleem als mijn pc.
Is dit dan 100% zeker de cpu?
Aanegzien Memtest toch 5 uur heeft gewerkt, vroeg ik me af of memtest de cpu gebruikt.
Zo ja, dan heb ik dus mijn cpu voor niks DOA gestuurd.

Alvast bedankt jongens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:27
Memtest gebruikt geen CPU, alleen 5 uur Memtest gebruiken is wel wat weinig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:04
Je hebt je CPU al DOA gestuurd? Lekker slim als je het niet eens getest hebt 8)7

Kans lijkt me vrij klein dat je CPU kapot is, tenzij je een pinnetje gebogen hebt oid. Check of je geen losse kabeltjes hebt, zoals de P4 connector naast je CPU.

Mocht je in Windows kunnen komen dan kun je de stabiliteit van je CPU testen met iets van Orthos.

Overigens zoek ik het probleem meer in het geheugen, of de instellingen hiervan.

[ Voor 10% gewijzigd door Avalaxy op 23-04-2010 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spaiker
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-06-2021
Kan dat niet liggen aan het OS? Waarom heb je niet een clean install geprobeert, zodat je softwaregerelateerde dingen kan uitsluiten.. Je kan perfect via bios vanaf je cd-rom starten..
Heb je post trouwens meerdere malen moeten lezen voordat ik begreep wat er allemaal stond :')

[ Voor 20% gewijzigd door Spaiker op 23-04-2010 18:25 ]

Drive it like you stole it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leetness
Ja, sorry voor de onduidelijkheid, ik moest even rennen.
Ik heb mijn SSD toen aangesloten op de andere pc, daar bootte hij gewoon.
Toen mijn RAM erin gestopt, bootte ook nog steeds.
Toen Windows dvd erin gestopt, geformatteerd en weer geheel nieuwe install gedaan,
Met de verse Windows ook geen problemen.
Toen de cpu uitgewisseld, en toen kreeg ik mijn oude probleem weer.
BIOS op Defaults gedaan, alles nagekeken in de BIOS, RAM voltage opgeschroeft naar 1.65 volt.
Tevens ook CMOS ge'reset, nog steeds geen boot.
Al deze dingen heb ik ook meerdere malen geprobeerd in mijn eigen systeem.
Aangezien het probleem zich voordeed toen ik de CPU verwisselde, leek mij dit de boosdoener, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0scar
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 02-09-2022

0scar

MacIJver

Tenzij je er een CPU instopte die niet geschikt is omdat deze niet door het BIOS wordt ondersteund. Heb je bij de moederbord fabrikant gekeken naar de QVL van het geheugen en de supported CPU list? Heb je gekeken wat de versie van het BIOS was?

Heeft de PC wel een tijdje gewerkt, of deed hij het out-of-the-box niet?

Voor de goede orde is het handiger als je precies vermeld welke componenten je hebt, en welke componenten je vriend heeft.

CPU's zijn/gaan niet vaak stuk, maar je kan eens pech hebben en echt een DOA hebben. Heb zelf in mijn omgeving nog nooit gezien (voor een CPU dan, grafische kaarten is een ander verhaal).

Manusjes van alles kunnen multitasken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leetness
Pc heb ik in elkaar gezet, deed het meteen, zonder BIOS aanpassingen o.i.d. en heeft toen een week gewerkt.

Mijn Systeem:

Intel Core i5-750
MSI P55 GD65
Corsair Dominator 1600Mhz C9
MSI R5770 Hawk
Intel Postville 80GB SSD G2

Vriend's systeem:

Intel Core i5-750
Gigabyte GA-P55M-UD2
4GB Kingston 1333Mhz HyperX
Nvidia 9800GT

Edit: Typ'o, en mijn cpu werd niet warmer dan 30 graden, (in de bios afgelezen)

[ Voor 10% gewijzigd door Leetness op 23-04-2010 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0scar
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 02-09-2022

0scar

MacIJver

OK, nu zie ik dus dat je 2 identieke processoren had. Had je jouw CPU ook in zijn moederbord geprobeerd? Werkte die dan ook niet?

edit: Ik zie dat je dat ook al had geprobeerd...

Lijkt sterk op een DOA CPU als zijn systeem wel werkte met zijn CPU, en daarna niet met jouw CPU. Zijn er nog verschillen tussen de CPU's: stepping o.i.d.? (ik ben niet zo bekend met het core i5 platform)

[ Voor 78% gewijzigd door 0scar op 23-04-2010 19:09 ]

Manusjes van alles kunnen multitasken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leetness
Volgens mij is er nog geen andere stepping uit van de i5-750, onze cpu's zijn ook zo rond dezelfde tijd gekocht.
Ook vroeg ik me af, wat je allemaal nog kan zonder werkende cpu.
Ik kon namelijk gewoon rondneuzen in de bios, en booten vanaf DVD-station, vereist dit cpu-gebruik?
En bijvoorbeeld het installeren van een OS op je hdd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Leetness schreef op vrijdag 23 april 2010 @ 19:17:
Volgens mij is er nog geen andere stepping uit van de i5-750, onze cpu's zijn ook zo rond dezelfde tijd gekocht.
Ook vroeg ik me af, wat je allemaal nog kan zonder werkende cpu.
Ik kon namelijk gewoon rondneuzen in de bios, en booten vanaf DVD-station, vereist dit cpu-gebruik?
En bijvoorbeeld het installeren van een OS op je hdd?
Ja ja en ja. Zonder CPU kan je helemaal niks. Dat betekend echter niet dat ie niet kapot kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leetness
Nouja, totdat Windows begon te laden doet alles het.
Eerst dacht ik dus aan eigenwijs RAM, toen aan verkeerde software, corrupte boot-bestanden.
Maar na dit alles te hebben gecontroleerd, en na het proberen op een andere computer, leek mij geen andere oplossing mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xPhantom
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
Ik zelf zou zeggen dat er iets mis is met je SSD (waar je van boot, neem ik aan), aangezien hij vast loopt zodra windows begint te laden. Heb je het al eens met een ''normale'' harde schijf geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leetness
Ik heb de SSD aangesloten op de pc van m'n vriend, en daar deed deze het gewoon.
Normale boot, en zelfs herinstallatie gedaan.
Geïnstalleerd op m'n normale harde schijf wel geprobeerd zelf, maar de installatie liep gewoon vast...
Met alleen DVD, HDD, toetsenbord en muis aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.E.
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:22
Zoals ik en anderen met mij je in dit topic van jou al zeiden:
R.E. schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 15:51:
Ik denk dat je mobo of CPU naar zijn gootje is. Gebeurd overigens niet vaak. Heb je iets overgeklokt? Het kan namelijk zijn dat het komt door overvolten.
Je CPU zou je kunnen testen door hem uit te wisselen met een andere (maar ik denk dat je die niet voor handen hebt). Wat je anders zou kunnen doen is de CPU+mobo terugsturen naar de winkel waar je het hebt gehaald, aangezien windows installeren ook niet werkt (en je nog garantie hebt). Dit duidt op een hardware probleem.

Vette shit!

Pagina: 1