Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leetness
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:32
Hoi allemaal,

Ik zal maar meteen met de deur in huis vallen,
Gisteravond is mijn computer gestopt met functioneren,
Het systeem bestaat uit;

Intel Core i5 750
MSI P55 GD65
Intel Postville G2 80GB SSD
Samsung F3 1TB
Corsair Dominator, 1600Mhz cl9 (1.65v)
MSI R5770 Hawk
Nexus 530watt modulaire psu

Wanneer ik de computer aanzet, gaat alles normaal,
Totdat ik bij het schermpje kom van "Windows Laden"
Wanneer dit scherm verschijnt, loopt de pc compleet vast en vereist hard reboot.
Mijn Windows 7, 64 bit staat op de SSD, op de F3 staan gewoon films en ISO's.
Ik krijg na het bios scherm, ook een melding dat Windows niet kan opstarten, en of ik een reparatie-onderzoek wil doen, of windows normaal starten.
Bij de reparatie krijg ik een bluescreen, met "machine_check_exception".
Bij Windows normaal starten loopt deze meteen vast.
Beide RAM bankjes apart getest met memtest, anderhalf uur stabiel elk, geen errors.
Windows opstarten vanaf Windows-DVD loopt ie ook meteen vast.
CMOS gereset, Bios defaults, alles losgemaakt behalve ssd, 1 bankje RAM booten, het maakt niet uit.
Proberen te installeren op F3 heetf ook geen zin.
Koeling zit goed, in BIOS zo rond de 30 graden alles.

Ik verdenk m'n cpu, maar ik heb geen idee hoe ik dit moet aantonen.
In de bios kan ik btw wel gewoon neuzen, maar zodra windows laadt, faalt ie.
Pc heeft een week goed gewerkt, zonder problemen!
Kan iemand mij helpen, ik weet het echt niet meer...

Edit: Ik ga nu op jacht voor een plaatje van mijn Bluescreen.

Technical information:
*** STOP 0x0000009C (0x0000000000000, 0xFFFFF88002665B70, 0x00000000000000000)

[ Voor 5% gewijzigd door Leetness op 20-04-2010 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nixy
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 27-08 14:41
Hey Leetness,

Er is een hoop informatie te vinden in de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter. Hierin staat ook beschreven wat je eventueel zelf nog kan testen met eventuele andere hardware die je nog hebt liggen/kan lenen.

Overigens is het draaien van 1,5uur memtest niets om je aan vast te knopen. Ik zou voor minimaal 6-8 uur gaan. Ook misschien proberen met beide reepjes. Dit kan soms ook nog wel conflicten geven (al zeg je zelf dat je ook hetzelfde probleem hebt met 1 reepje RAM).

Forums are like a herd of performing elephants with diarrhoea -- massive, difficult to redirect, awe-inspiring, entertaining, and a source of mind-boggling amounts of excrement when you least expect it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.E.
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:26
Ik denk dat je mobo of CPU naar zijn gootje is. Gebeurd overigens niet vaak. Heb je iets overgeklokt? Het kan namelijk zijn dat het komt door overvolten.
Je CPU zou je kunnen testen door hem uit te wisselen met een andere (maar ik denk dat je die niet voor handen hebt). Wat je anders zou kunnen doen is de CPU+mobo terugsturen naar de winkel waar je het hebt gehaald, aangezien windows installeren ook niet werkt (en je nog garantie hebt). Dit duidt op een hardware probleem.

Vette shit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leetness
Als hij anderhalf uur loopt zonder errors mag je toch wel verwachten dat ie íets verder komt in het opstarten?
Met 2 reepjes RAM sluit memtest bij het beginnen van testen meteen af en reboot de pc, dit blijft ie doen.

Edit:
In de bluescreen stond ook dat ik caching kon uitzetten, en in de opstart guide L2 cache uitzetten, hoe doe ik dat? Want dat kan ik niet vinden in de BIOS.

[ Voor 27% gewijzigd door Leetness op 20-04-2010 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-09 17:04

Barrycade

Through the...

Linux live CD-tje doet ook niets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leetness
Ik had Ophcrack toevallig nog liggen, een programma dat brute force passwords nagaat, dit gaat ook via Linux Live CD volgens mij, en liep na 2 seconden vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nixy
Heb je de PC trouwens zelf in elkaar gezet? Anders mist er misschien wel een 4pins connectortje naast je CPU.

Er bestaat natuurlijk altijd de kans dat je een D.O.D. CPU of Mobo hebt gekregen.

Met die errorcode kan je in de Microsoft Knowledge Base ook nog wat informatie vinden hopelijk.

Forums are like a herd of performing elephants with diarrhoea -- massive, difficult to redirect, awe-inspiring, entertaining, and a source of mind-boggling amounts of excrement when you least expect it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leetness
Ja, vorige week zelf in elkaar gezet, ik denk al de 5e pc die ik bouw.
Computers, en vooral hardware boeien mij erg, en ik ben dan ook geen leek, om zo maar te zeggen.
met 4-pin connector bedoel je de power supply denk ik, die is 8 pin, en ik heb de 4-pin van de psu er gewoon in gedaan, zoals deze past. ( past maar op 1 manier, en niks in de kast veranderd voordat ie het niet meer deed)
De pc heeft gewoon 1 week goed gewerkt, games, benchmark en stresstests gingen soepel.

[ Voor 9% gewijzigd door Leetness op 20-04-2010 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nixy
Dan lijkt het inderdaad op een dood component. Is er nog ongebruikte hardware in de buurt waarmee te testen valt of het de CPU of het mobo betreft? Of heeft u geen reserve 1156 platformpje liggen? (Ik ook niet hoor.)

Ik denk dat het zaak is om allereerst de 'simpele' oplossingen te proberen voordat we gaan speculeren over de meer interessante mogelijkheden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leetness
Een vriend van mij heeft dezelfde cpu, en gewoon DDR3 RAM van Kingston, dit is toch geen probleem om uit te wisselen en te proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nixy
Het is mogelijk om de CPU's uit te wisselen, zonder enkele problemen. Zijn CPU in jouw Mobo, en jouw CPU in zijn Mobo. Zo controleer je zowel jouw eigen mobo als CPU en kan je daar al met zekerheid iets meer over zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
En wat als een mobo kortsluiting maakt? Kun je dan niet per ongeluk elkaars CPU slopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leetness
Dat zou wel lullig voor hem zijn ook ja, iemand ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nixy
Aghanim schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 16:20:
En wat als een mobo kortsluiting maakt? Kun je dan niet per ongeluk elkaars CPU slopen?
Daar had ik niet bij stilgestaan (het is al 4 uur geweest *zucht*). Als er iemand is die daar meer verstand van heeft daar iets over kan vertellen zou dat leuk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:57

Pathogen

Shoop Da Whoop

Staat AHCI aan in de BIOS?
Is Windows vers op de SSD geïnstalleerd?
BIOS versie is up-to-date?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Mijn ervaring is overigens anders, 3 maal een kapot mobo gehad (MSI) waarvan 1 maal zeker kortsluiting en de processor heeft het altijd nog gedaan. Of het goed voor je CPU is, is dan weer een ander verhaal :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leetness
AHCI kan ik niet vinden in de BIOS, een indicatie waar dit ongeveer zou moeten staan?
Toen ik de pc in elkaar had gezet, heb ik een geheel nieuwe Windows installatie gedaan ja, op de SSD.
Bios versie niet gecheckt, kan je die updaten zonder in Windows te komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Leetness schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 16:40:
AHCI kan ik niet vinden in de BIOS, een indicatie waar dit ongeveer zou moeten staan?
Toen ik de pc in elkaar had gezet, heb ik een geheel nieuwe Windows installatie gedaan ja, op de SSD.
In DOS met een bootdisk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Leetness schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 16:40:
AHCI/IDE/RAID mode is de instelling van je SATA controller, dat zul je waarschijnlijk wel kunnen vinden.

Een BIOS updaten moet prima kunnen via een USB stickje overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leetness
Ik kan wel vinden, "Raid Mode" met als opties IDE/AHCI...
Met AHCI enabled vindt ie geen drive

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leetness
Sorry voor de dubbel-post'.

Ik heb het hele huis overhoop gehaald, en heb nog een Windows vista, en XP cd gevonden.
Windows Vista deed hetzelfde als Win7.
Windows XP daarintegen kon ik opstarten, en alle bestanden werden geladen.
Deze is wel 2x vastgelopen tijdens de installatie.

Ik heb gekozen voor een installatie op m'n 1TB harde schijf.
Nu vraagt ie om een Service pack 3, dat niet op de cd staat waarschijnlijk, en kan ie niet verder.
Hij blijft nu maar rebooten en meteen Windows installatie opstarten.

Is het mogelijk om uit deze loop te komen, en via WinXP installatie alles de formatteren en dan proberen WinXP te installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Leetness schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 17:10:

Is het mogelijk om uit deze loop te komen, en via WinXP installatie alles de formatteren en dan proberen WinXP te installeren?
Je kunt met een bootable windows CD/DVD formatten tijdens de setup. Weet niet of je dat bedoelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leetness
Dat weet ik, sorry voor de onduidelijkheid.
Ik heb geboot en geprobeerd te installeren op m'n back-up harde schijf zegmaar.
Nu is het geen "Windows cd uit de winkel", en hij vraagt naar een service pack 3 bestand.
Aangezien dit niet op de cd staat, sluit ie de setup af.
Wanneer ik de pc dan weer aanzet probeert ie de installatie af te maken maar dit kan dus niet.
Ik kan dus niet de setup opnieuw starten om te formatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Leetness schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 17:15:
Dat weet ik, sorry voor de onduidelijkheid.
Ik heb geboot en geprobeerd te installeren op m'n back-up harde schijf zegmaar.
Nu is het geen "Windows cd uit de winkel", en hij vraagt naar een service pack 3 bestand.
Aangezien dit niet op de cd staat, sluit ie de setup af.
Wanneer ik de pc dan weer aanzet probeert ie de installatie af te maken maar dit kan dus niet.
Ik kan dus niet de setup opnieuw starten om te formatten.
Jawel toch? Boot priority op CD/DVD zetten in BIOS en dan booten vanaf de XP CD. Nu wordt er vanaf HD geboot omdat die het eerst wordt gescand op een systeem.

[ Voor 5% gewijzigd door Aghanim op 20-04-2010 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leetness
Gelukt, ik ga nu proberen alles te formatteren, (jammer van alle bestanden dan) en proberen met Windows xp te booten.
Ik probeer de install met 1 reepje RAM.

Edit:

Niet gelukt, bluescreen of vastloper bij installeren.
Ik ga het nu proberen met ander RAM, en misschien daarna andere cpu.

[ Voor 30% gewijzigd door Leetness op 20-04-2010 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://eu.msi.com/uploads/test_report/TR10_1846.pdf

Check hier of je modules/geheugen compatible zijn. Meer dan 4Gb voor 1600mhz lukt niet met de Msi P55 GD65...

Een reepje kan ook niet? Het is altijd Dual, of Quad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

De handleiding van de videokaart hier specificeert:
System Requirements
To install the VGA card, your computer system needs to meet the following requirements:

PCI Express

Express based PC is required with one X16 lane graphics slot available on the motherboard
450 Watt or greater power supply with one 75W 6-pin and one 150W 8-pin PCI power connectors recommended (850 Watt with two 75W 6-pin and two 150W 8-pin connectors for ATI CrossFire technology in dual mode.)
Certified power supplies are recommended. Refer to http://ati.amd.com/certifiedPSU for a
list of certified products.
Minimum 1GB of system memory.
Installation software requires CD-ROM drive.
DVD or Blu-ray playback requires DVD or Blu-ray drive.
For an ATI CrossFireX system, a second ATI Radeon HD 5770 graphics card, an ATI
CrossFireX Ready motherboard and one ATI CrossFireX Bridge Interconnect cable per
graphics card (included) are required.
Dat ze voor een extra kaart meteen 400 Watt extra adviseren doet me vermoeden dat 450Watt mogelijk wat laag gespecificeerd is. Jouw voeding is niet erg veel ruimer en de vraag is of de individuele lijnen de specs van de videokaart voldoende ruim halen. Het ding kan ook eventueel gewoon niet naar behoren werken.

Onstabiele/overbelaste voedingen kunnen vele soorten onheil veroorzaken. Als ik jou was zou ik het eens met een andere voeding dan wel een simpel weinig stroom verbruikend videokaartje proberen. Een PSU-tester kan als je die hebt misschien ook nog wat info geven. Kun je met een monitor utility of in de BIOS de voltages zien? Naast wat het moederbord krijgt evt. ook wat de videokaart krijgt?

Als je een stroomverbruikmeter hebt is het ook interessant te meten hoeveel er aan de netspanningkant verbruikt wordt. Zag dat Nexus 82% rendement opgeeft dus dan kun je vrij aardig berekenen hoeveel er van de voeding gevraagd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leetness
De computer heeft gewoon een week gewerkt, zonder enige problemen jongens.
Het RAM staat volgens mij niet op de lijst, maar MSI heeft gezegd dat vrijwel elk A-merk compatibel moet werken, dus heb ik deze latjes maar genomen, ze werkte dan ook perfect.
Na een week deed m'n pc het opeens niet meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-07 01:45
CaptJackSparrow schreef op zondag 25 april 2010 @ 21:31:
<snip>Iets over voeding vermogen</snip>
Een 530 Watt voeding is meer dan voldoende voor dat systeem. Sterker nog, het zou me ten zeerste verbazen als dat systeem meer dan 300 Watt full-load zou trekken. De handleiding waar jij aan refereert is dan ook voor een HD58xx en niet een HD57xx.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leetness
Het punt is, zo gauw windows begon te laden, liep de pc vast.
Alles uitgewisseld, zelfs hdd en verse installatie.
Hdd werkte met andere i5 wel gewoon.

Edit:

Wat denken jullie van een doorgebrande QPI? memory controller?
Volgens veel sites kan hier niet meer dan 1.65v doorheen.
Zo gauw de cpu dan iets in het geheugen wilt stoppen, denk aan Windows laden, dan loopt ie vast.
Zonder de cpu en RAM tegelijk te gebruiken doet de pc het dan wel, denk aan BIOS (cpu) en Memtest (RAM)
Is dit een mogelijke oplossing?

[ Voor 63% gewijzigd door Leetness op 26-04-2010 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toevallig heb ik soortgelijke problemen. Memtest86+ heeft mij ook verteld dat er niks mis met het geheugen was (en memtest stond zo'n 10 uur aan). Ga vanmiddag na het werk mijn MoBo maar terugbrengen, want ik denk dat dat de kink in de kabel is. Jammer, want mijn systeem werkte ook voor zo'n week goed en was blij met de vernieuwing, krijgen we dit :(.

En wat jij zegt over die QPI -eerlijk gezegt nog nooit van gehoord- kan wel kloppen. De fouten leken bij mij heel erg op geheugenfouten, maar dit was dus niet zo. Daarom dacht ik dat de geheugencontroller op het MoBo zelf defect was.

Maar dan blijft nog staan dat het het moederbord is, en niet de CPU of het RAM, succes er in iedergeval mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leetness
QPI is voor de PCI-lanes, Zo las ik net O-)
Ik heb mijn processor uitgewisseld met een ander P55 bordje van Gigabyte, en daar bleef 'ie ook hangen bij het laden van Windows.
En mijn Memtest was ook 14-15 uur stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BackSlash
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 10:08
Heb je ook al eens geprobeerd zonder de SSD eraan gekoppeld, dus windows draaien vanaf de HDD zonder SSD erbij?

iMac Retina 5K 27” 2020 / i7 / 32GB / Radeon X5700 XT 16GB / 1TB SSD || Macbook Air 2020 M1 / 16GB / 1TB SSD || Synology DS415+ / 8GB / 48TB || iPhone 13 Mini 256GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
kalizec schreef op zondag 25 april 2010 @ 22:00:
[...]

Een 530 Watt voeding is meer dan voldoende voor dat systeem. Sterker nog, het zou me ten zeerste verbazen als dat systeem meer dan 300 Watt full-load zou trekken. De handleiding waar jij aan refereert is dan ook voor een HD58xx en niet een HD57xx.
Hier wil toch nogmaals aan toevoegen dat er elke keer alleen naar de cijfertjes van het aantal watts gekeken word maar dit echt niet altijd iets wil zeggen. Kwaliteit van een voeding bepaald pas het aantal watts wat ie daadwerkelijk kan leveren en het echt niet zo is dat als er bv 530 watt op staat dat ie dat ook trekt.

Vaak zetten fabrikanten dan ook het piekvermogen bij de specs van een voeding om deze uiteraard goed verkocht te krijgen, en je vooral bij goedkopere voedingen blij kan zijn als ie 50% van het opgegeven vermogen haalt. Dus nooit besparen op de voeding want je bespaard toch ook niet op de motor van je auto en koopt een Mercedes met een Suzuki Alto motor erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BackSlash
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 10:08
Eens met je verhaaltje, maar aangezien hij een Nexus voeding heeft, wat ik als een A-merk beschouw, verwacht ik niet dat deze de schuldige is.

iMac Retina 5K 27” 2020 / i7 / 32GB / Radeon X5700 XT 16GB / 1TB SSD || Macbook Air 2020 M1 / 16GB / 1TB SSD || Synology DS415+ / 8GB / 48TB || iPhone 13 Mini 256GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leetness
Het probleem moet volgens mij echt niet in de voeding worden gezocht, de computer heeft een week goed gewerkt, alle games en benchmarks zonder problemen, het ligt bij het opstarten, bij het laden van Windows.

Ik wil graag jullie mening over een kapotte memory controller, of wat daar de symptomen van zijn?
Ik kan deze niet vinden op internet...

[ Voor 25% gewijzigd door Leetness op 26-04-2010 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Memtest draaien, en als dat failt ook met andere reepjes geheugen testen waarvan je zeker weet dat ze het nog doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rollo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10-09 14:11
Thrackan schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 10:54:
Memtest draaien, en als dat failt ook met andere reepjes geheugen testen waarvan je zeker weet dat ze het nog doen.
Lezen, al tig keer gedaan. Het Lijkt me geen kaputte memory controller aangezien die gebruikt word tijdens memtest.

Voeding is het ook niet denk aangezien dat meestal resulteert in een opeens uitgaand systeem en niet in bluescreens+dat tijdens windows opstarten/installeren lang niet zoveel vermogen wordt gevraagd als tijdens bijv. gamen.
Leetness schreef op maandag 26 april 2010 @ 11:22:
Ik heb mijn processor uitgewisseld met een ander P55 bordje van Gigabyte, en daar bleef 'ie ook hangen bij het laden van Windows.
Zal dan toch in de cpu zitten denk ik dan.
-Bios juist ingesteld(cpu/memory?) Een cmos reset betekent niet altijd dat het meteen goed staat.

[ Voor 50% gewijzigd door Rollo op 27-04-2010 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En wat bedoel je precies met de BIOS goed zetten. Volgens mij kan je er toch van uit gaan dat de factory defaults werkende instellingen zullen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-09 11:43
offtopic:
Roel1966 schreef op maandag 26 april 2010 @ 16:16:
[...]
Dus nooit besparen op de voeding want je bespaard toch ook niet op de motor van je auto en koopt een Mercedes met een Suzuki Alto motor erin.
Ik ken anders Alto's die al 15 jaar meegaan zonder problemen? Ik snap wat je bedoelt maar je vergelijking is verkeerd (overigens zijn japanse motoren de beste die er zijn).

Zie bijvoorbeeld > productreview: HKC 3011GS review door ByteDelight
Meen ik ja, geen problemen, ook niet op langere termijn.
Heb er al tientallen verkocht met een 5750 of 4670 + Athlon II 620 @3Ghz.
No problems
ontopic:

Ik denk dat dit eerder een software/driver gerelateerd probleem is dan een hardware probleem, anders zou je andere symptomen zien en een processor of geheugen gaan echt niet zomaar kapot. Als er sprake is van kortsluiting of doorgebrand moederbord, zou je PC niet eens opstarten. De PC heeft prima gewerkt alleen nu niet dus vandaar dat ik denk dat het een software/driver probleem is. Probeer anders een Windows 7 ISO met alle laatste updates geintegreerd. Laatste BIOS staat ook al op het moederbord?

Zie ook > productreview: MSI P55-GD65 review door Verwijderd
Negatieve eigenschappen:
compabiliteit met geheugen (deze is zeer beperkt als je op of boven de 1600mhz uitkomt). Let wel ik heb met de bios update's en de beta bios die ik nu draai gemerkt dat er zeker vorderingen worden gemaakt hierin.

[ Voor 13% gewijzigd door chim0 op 27-04-2010 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

peugeot106xsi schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 11:34:
[...]

Lezen, al tig keer gedaan. Het Lijkt me geen kaputte memory controller aangezien die gebruikt word tijdens memtest.

Voeding is het ook niet denk aangezien dat meestal resulteert in een opeens uitgaand systeem en niet in bluescreens+dat tijdens windows opstarten/installeren lang niet zoveel vermogen wordt gevraagd als tijdens bijv. gamen.

[...]

Zal dan toch in de cpu zitten denk ik dan.
-Bios juist ingesteld(cpu/memory?) Een cmos reset betekent niet altijd dat het meteen goed staat.
Leetness schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 15:51:
Als hij anderhalf uur loopt zonder errors mag je toch wel verwachten dat ie íets verder komt in het opstarten?
Met 2 reepjes RAM sluit memtest bij het beginnen van testen meteen af en reboot de pc, dit blijft ie doen.

Edit:
In de bluescreen stond ook dat ik caching kon uitzetten, en in de opstart guide L2 cache uitzetten, hoe doe ik dat? Want dat kan ik niet vinden in de BIOS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rollo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10-09 14:11
Verwijderd schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 11:45:
En wat bedoel je precies met de BIOS goed zetten. Volgens mij kan je er toch van uit gaan dat de factory defaults werkende instellingen zullen zijn.
neh voltage's, frequentie en timings van het geheugen kunnen weleens afwijken
Leetness schreef op maandag 26 april 2010 @ 11:22:
En mijn Memtest was ook 14-15 uur stabiel.

[ Voor 29% gewijzigd door Rollo op 27-04-2010 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.E.
chim0 schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 11:52:

ontopic:

Ik denk dat dit eerder een software/driver gerelateerd probleem is dan een hardware probleem, anders zou je andere symptomen zien en een processor of geheugen gaan echt niet zomaar kapot. Als er sprake is van kortsluiting of doorgebrand moederbord, zou je PC niet eens opstarten. De PC heeft prima gewerkt alleen nu niet dus vandaar dat ik denk dat het een software/driver probleem is. Probeer anders een Windows 7 ISO met alle laatste updates geintegreerd. Laatste BIOS staat ook al op het moederbord?
imho is het of een geheugen probleem of een probleem met de HDD. Omdat memtest vastlopers heeft bij 2 geinstalleerde DIMMs, vermoed ik een geheugen (controller) probleem. Aangezien de pc heeft gewerkt, denk ik dat er of iets is doorgebrand, of iets kapot is gegaan. Ook omdat je zelf aangeeft dat je misschien de grens van 1.65V op het geheugen hebt overschreden, vermoed ik dat de controller het niet lang gehouden heeft.

In je andere topic (Cpu kapot?) heb je het over het feit dat je je CPU hebt uitgewisseld met een vriend, waar daarna dezelfde problemen naar voren kwamen. Je zou daar een conclusie uit kunnen halen...... 7(8)7

Vette shit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leetness
Memtest loopt niet vast met 2 DIMM's, zodra Memtest begint met testen restart de pc, en zo een oneindige loop.
Er werd mij ook verteld dat Memtest geen processor gebruikt, als dit klopt, kan het zijn dat het RAM gewoon werkt in memtest, en de cpu in de bios.
Maar zodra ze gaan samenwerken (Windows laden) dan loopt ie vast, omdat de cpu geen data in het RAM kan stoppen.

Gebruikt Memtest dan wel of geen cpu?
En de BIOS nou wel of geen RAM?

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk uitleg, dit is niet echt m'n sterkste punt O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-09 11:43
Heb je die BIOS nou al geupdate? Want dit borde heeft blijkbaar problemen met 1600MHz geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.E.
Leetness schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 19:12:
Memtest loopt niet vast met 2 DIMM's, zodra Memtest begint met testen restart de pc, en zo een oneindige loop.
Er werd mij ook verteld dat Memtest geen processor gebruikt, als dit klopt, kan het zijn dat het RAM gewoon werkt in memtest, en de cpu in de bios.
Maar zodra ze gaan samenwerken (Windows laden) dan loopt ie vast, omdat de cpu geen data in het RAM kan stoppen.

Gebruikt Memtest dan wel of geen cpu?
En de BIOS nou wel of geen RAM?

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk uitleg, dit is niet echt m'n sterkste punt O-)
De core i(x) heeft de geheugen controller op de CPU, dus deze wordt, ook bij memtest, zeker gebruikt.
En ja, de bios gebruikt wel RAM (maar extreem weinig, dus ik zou daar geen conclusies aan verbinden) + met POST wordt RAM (zeeeeer basic) getest. Zonder RAM start je pc niet op.

Update de bios naar de laatste versie. Helpt dit ook niet, stuur dan je CPU terug.

[ Voor 14% gewijzigd door R.E. op 28-04-2010 09:31 ]

Vette shit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leetness
Maar de computer heeft een week perfect gewerkt, het RAM loopt (liep) tevens op standaard 1333Mhz, of zelfs 1066. (Geen idee wat de standaard was.)
Kan het dan in eens niet meer werken zonder BIOS update?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leetness
Vandaag eindelijk even tijd gehad voor die pc, even langsgegaan bij Databyte met de cpu, RAM en SSD en werd ter plekke getest. Cpu bleek kapot, en ik heb netjes een nieuwe gekregen.
Wel raar dat de cpu opeens kapot gaat, zonder overclocken of iets, maar oke, al goed eind goed.
Toch hartelijk bedankt voor jullie hulp en ideëen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Dat een cpu (deels) kapot gaat is erg uitzonderlijk. Ik zou nog even wachten met juichen, voor hetzelfde geld is alsnog je moederbord de oorzaak van de problemen.

🖥️ | 🚗

Pagina: 1