• geluk
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01-05-2022
Hoi,

Al een tijdje ben ik aan het zoeken voor een nieuwe videokaart. Ik heb nu een Nvidia Quadro FX3500.

Ik speel af en toe fifa/sims en monteer regelmatig een video en bewerk foto's met Photoshop (x64).

Ik wil nu kiezen tussen de HD4870 en de HD5770 en 1gig geheugen en VAPOR versie. De 3mark score maakt niet veel uit zag ik. De snelheid van het geheugen wel.

Graag hoor ik van jullie adviseren.

Mijn machine is een
HP XW6400
2x 2.3 Ghz DC Xeon
8GB 1366 FB-DIMM
Windows 7 Ultimate

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Wat heb je zelf al gevonden? Als ik Google zijn/haar resultaten nacheck, is er reuze veel info te vinden. Kijk eens op tomshardware.com of je daar wat benches kan vinden :)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• michaelmou
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08-02 16:09
De HD4870 is ietsje krachtiger, maar de HD5770 heeft DirectX.
Verder maakt het niet zoveel uit, met uitzondering van het stroomverbruik dat bij de HD5770 redelijk lager ligt.

• Outerspace
  • Nu online

Outerspace

Dit zijn de benches van ome Tom: Tom's Hardware - Benchmark The Last Remnant

[ Voor 62% gewijzigd door Outerspace op 22-04-2010 09:42 ]

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• wimjongil
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Als je maar af en toe gamet zou ik voor de HD5770 gaan aangezien dat verbruik lager ligt.

• Zandpad
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18-02 19:50

• geluk
@outerspace
Omdat er zoveel informatie is en 75% van de reacties is dat de kaarten vergelijkbaar zijn, dacht ik laat ik mijn vraag hier stellen.

• Outerspace
  • Nu online

Outerspace

Je hebt gelijk, Tom geeft zelf een link die niet werkt :? :P

Iig: http://www.tomshardware.c...uality/benchmarks,74.html
geluk schreef op donderdag 22 april 2010 @ 09:40:
@outerspace
Omdat er zoveel informatie is en 75% van de reacties is dat de kaarten vergelijkbaar zijn, dacht ik laat ik mijn vraag hier stellen.
Als 75% al aangeeft dat het vergelijkbaar is, verwacht je dat hier een ander antwoord uit komt? :)

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:19
Als 75% zegt dat ze vergelijkbaar zijn kwa prestaties, dan moet je je keuze maken op basis van andere factoren. De drie verschillen waarop je een keuze moet maken:

- energieverbruik, de 5770 is zuiniger
- Aanschafprijs 4870's zijn voor rond de 100 euro 2ehands in overvloed te krijgen
- 5770 doet DX11 (wat op dit moment totaal nog niet boeidend is AFAIK).

• geluk
Weet iemand of powerplay ook werkt met de 4870?

Als ik de benchmarks bekijk is de 4870 toch beter? En spellen voor directx 11 zijn toch voorlopig nog niet... En als die er wel zijn, zijn de videokaarten ook weer verder/goedkoper...

• Zandpad
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18-02 19:50
Das beter:)

• Dnomaid
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:58
Denk er wel aan dat de 4870 meer juice uit je systeem trekt, en twee PCI-e voedingsconnectoren nodig heeft, waar de 5770 er slechts één nodig heeft.

PS: Ik zou je trouwens toch de 5770 aanraden, daar verschijnen nu nog optimalisaties voor qua drivers, de 4870 zit met de huidige drivers aan de top van zijn capaciteit.

[ Voor 36% gewijzigd door Dnomaid op 22-04-2010 10:03 ]

• geluk
@dnomaid, zou hij dan in de buurt van de 4870 komen? of is dat te veel gevraagd?

• Dnomaid
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:58
geluk schreef op donderdag 22 april 2010 @ 11:06:
@dnomaid, zou hij dan in de buurt van de 4870 komen? of is dat te veel gevraagd?
Ze zitten quasi gelijk hoor (zeker de Vapor-X en de MSI Hawk), de 5770 is duurder maar zuiniger. De trend is ook dat hij in nieuwere games consistent beter presteert, dat gaat alleen maar meer zijn in de toekomst. Nu, de TS speelt Sims & Fifa, ik betwijfel of hij daar effectief iets heeft aan het verschil. Misschien moet de TS toch zijn resolutie vermelden om een definitief oordeel te kunnen vellen.

Als laatste: De 5770 Vapor-X en Hawk zijn echt fluisterstil. Een 4870 Vapor-X ook, maar die betaal je even duur. 2dehands is dan weer goedkoper, maar dan heb je geen nieuwe kaart (cfr garantie etc). Het is allemaal een kwestie van afwegen.

Vergelijkende benches van 4870 1G, 4870 512M, MSI 5770 HAWK, 5770 en 5770 Vapor-X:
http://www.tomshardware.c...od[3668]=on&prod[3698]=on

[ Voor 13% gewijzigd door Dnomaid op 22-04-2010 11:18 ]

• Ultraman
  • Laatst online: 18-02 13:49

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Wat ik trouwens ook interessant vind is waarom je voor de HD4870 of de HD5770 gekozen hebt. Wat is de redenatie daar achter?
Er is geen enkel advies te geven met de huidige informatie die je hebt verstrekt, het is nu enkel touwtrekken tussen de HD4870 en HD5770. Waarbij ik merk dat je graag de HD4870 wilt gaan halen en me dan ook afvraag wat je met die topic wil, want iedere keer blijf je weer met argumenten voor die (goede) kaart komen. Ik zeg dan: Gewoon halen die kaart als je weet dat je systeem het aan kant :)
Het zijn namelijk beide prima kaarten.
Aan performance: De 2D van de HD5000 serie is nog niet zo best, maar dat zou in de 10.4 driver gefixed worden, waarmee dat tegenargument van tafel gaat. Hou je 3D over en daar presteert de HD4870 vaak een pietsie beter dan de HD5770.
Let je echter ook op stroomverbuik en geluid, dan zul je ontdekken dat de HD5770 die prestaties haalt met een stuk minder stroom en dat het geheel ook minder geluid zal produceren (tenzij je specialere koelers pakt, maar dat kost weer geld, afweging).

Natuurlijk heb je **LET OP** Welke videokaart moet ik kopen? al doorgenomen, anders was je vast niet op deze twee kaarten uit gekomen. Maar ik ben wel heel benieuwd naar de redenatie.
  • Welke games speel je? Fifa en Sims, en that's it?
  • Op welke resolutie speel je of verwacht je dat je over een jaar zit te spelen?
  • Hecht je veel waarde aan extra AA en AF?
  • Wat voor voeding zit er in je PC?
  • En wat is je budget? Zo tegen de 150 euro begrijp ik?
Om maar een paar vragen te noemen :)

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• geluk
* Welke games speel je? Fifa en Sims, en that's it?
- Ja

* Op welke resolutie speel je of verwacht je dat je over een jaar zit te spelen?
- nu 1680*1050 binnen jaar FULL HD

* Hecht je veel waarde aan extra AA en AF?
Weinig.

* Wat voor voeding zit er in je PC?
575

* En wat is je budget? Zo tegen de 150 euro begrijp ik?
Budget tot max 175.

Reden dat ik tot deze kaarten ben gekomen is veel zoeken op benchmark sites en resultaten vergelijken. Volgens mij zijn de Nvidia kaarten veel duurder voor zelfde performance.

Mocht je een beter alternatief weten hoor ik dat natuurlijk graag.

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

geluk schreef op donderdag 22 april 2010 @ 11:48:
* Welke games speel je? Fifa en Sims, en that's it?
- Ja
Ok, dat zijn niet echt games waar je keiharde performance voor nodig hebt, maar om het in de pocket te hebben kan fijn zijn natuurlijk.
* Op welke resolutie speel je of verwacht je dat je over een jaar zit te spelen?
- nu 1680*1050 binnen jaar FULL HD

* Hecht je veel waarde aan extra AA en AF?
Weinig.
:)
* Wat voor voeding zit er in je PC?
575
"575" is geen voeding. Merk + model en vermogen, het totale plaatje. Een B-merk 575W voeding is namelijk wat anders dan een A-merk 575W voeding. Maar gezien je setup zul je er vast niet op bespaart hebben ;)
* En wat is je budget? Zo tegen de 150 euro begrijp ik?
Budget tot max 175.

Reden dat ik tot deze kaarten ben gekomen is veel zoeken op benchmark sites en resultaten vergelijken. Volgens mij zijn de Nvidia kaarten veel duurder voor zelfde performance.

Mocht je een beter alternatief weten hoor ik dat natuurlijk graag.
Mja, aangezien Fifa en Sims niet bepaald zware jongens zijn kun je ook best met goedkopere modellen af. Het is natuurlijk aan jouw of jij geld in je zak wilt houden, maar qua kaarten zou je ook een tree lager kunnen gaan kijken. Ik denk dat de HD5750 voor jou prima is, en het zou zelfs met een HD5670 kunnen. nVidia heeft op dat vlak inderdaad weinig interessants zitten. Wat rond dat niveau (de HD5670) presteert is de 9800GT, maar dat zijn gewoon oudere modellen. GT 250 is misschien ook nog iets om naar te kijken, maar op dit middenklasse gebied doet ATi het op moment beter qua aanbod.
Maar je bent natuurlijk geheel vrij om een HD4870 of HD5770 te halen als je dat graag zou willen, ik denk alleen dat het niet nodig is om het extra geld daar in te pompen als je enkel Fifa en Sims speelt. Een HD5670 kan speelbaar Far Cry 2 (High, HDR, 0xAA) op 1920x1200 op het scherm zetten, houdt dan niet echt over, maar het kan. Fifa en Sims vragen echter een stuk minder power dan zo'n shooter ;)

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14-11-2025

MeltedForest

Lenny-t

Ik zou de HD5770 nemen. Zuiniger in idle, modernerne techniek, betere support (in the long term), DirectX11, Eyefinity..

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Eens. HD5770>HD4870 op verschillende gebieden alleen op prestatie wisselen ze elkaar af.

• geluk
Het is een HP xw6400 workstation, dus ik denk dat ik a-merk voeding mag zeggen :)

Verder bedankt voor de info.

Het wordt dus een 5770 Vapor-x of hawk

• geluk
argh... kijk ik voor de zekerheid nog even in Everest geeft hij PCI-E 1.0 port aan.
Terwijl HP aangaf dat het moest kunnen...

Hier wordt gezegd dat problemen alleen optreden met VIA chipsets.

Is het verstandig om te proberen ?

[ Voor 45% gewijzigd door geluk op 22-04-2010 14:23 ]

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Wat voor chipset heb je?
Vast een Intel. Als dat zo is dan zal dat vast prima gaan werken.

• geluk
Intel 5000x

North bridge Intel Greencreek 5000X
South bridge Intel 631xESB/6321ESB

Lever je dan niet in op performance?

[ Voor 18% gewijzigd door geluk op 22-04-2010 14:45 ]

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
PCI-E 1.0 met volledige 16 lanes zal geen prestatieverlies opleveren t.o.v. PCI 2.0 (althans, niet met een 5770)

[ Voor 14% gewijzigd door rodie83 op 22-04-2010 15:34 ]

• natasdiamon
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 28-04-2021
Als prijs je meer boeit, moet je voor een tweedehands 4870 gaan, die dingen zijn voor 80 euro ofzo tweedehands te verkrijgen, :)

De performance zal niet veel schelen, en het stroomverbruik scheelt ook geen bakken hoor, hoewel vrijwel elke 4870 echt herrie maakt (maar niet zo veel als een intel stock cooler :P)

• geluk
@natasdiamon, herrie is juist net wat ik niet wil :)

Als het gewoon werkt neem ik de 5770 VAPOR of hawk
Pagina: 1