Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mensen,

Zoals sommigen van jullie wel zullen weten ben ik op zoek naar een nieuwe camera. Nou was ik aan het kijken wat kaartjes zoal kosten, en ik zag daarbij de specs van de kaarten staan: Sandisk Video SDHC kaarten schrijven met 15mb/s en de overdreven dure Extreme 3 kaarten schrijven met 20mb/s.

Nou vraag ik me af hoe het mogelijk is om 35 of 24mb/s video op te nemen op kaarten die 15 of maximaal 20mb/s weg kunnen schrijven ? Ik snap dat de camera met een buffer werkt, maar die zal toch niet voor eeuwig op kunnen nemen voordat die het wegschrijft ?

Als iemand me dit uit zou kunnen leggen zou heel fijn zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin2005
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:43

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oke, een tabel die aangeeft dat "class 6" kaarten met 48mb/s schrijven.

waarom staat hier http://www.alternate.nl/h...Secure+Digital&l3=SD/SDHC dan een class 6 kaart die duidelijk maar 30mb/s kan ? (ook weer iets anders als ik wat ik hierboven zei trouwens, info van een andere site)

Daarbij heb ik hier een Sandisk Ultra 2 kaartje voor me liggen, waar zowel class 4 opstaat als 15mb/s, dat komt dan toch ook totaal niet overeen ?

Edit: bedankt, helemaal duidelijk :)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2010 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hier ben ik toch weer...

Het class verhaal is me opzich duidelijk, maar toen ik toch verder ging kijken stuitte ik weer op nieuwe vragen:

Dit http://www.alternate.nl/h...agmedia&l2=Secure+Digital is een SDHC Class 6 kaart die met 6MB/s schrijft, wat overeen komt met wat wikipedia zegt en die zou dus 48Mbit/s weg moeten kunnen schrijven, ruim genoeg lijkt me als je filmt met 35 of 25Mbit/s. Dus dat is voor zover duidelijk.

Maar hier http://www.alternate.nl/h...agmedia&l2=Secure+Digital staat een kaartje wat class 4 is, speciaal voor video, al dan niet 1080 (staat op de verpakking erbij) kan schrijven met zowel lees als schrijf snelheid van 34MB/s. Dit is waar ik "het niet meer snap". 34MB/s komt op de wiki site niet voor, en op de site staat de 34MB/s als zelfde waarde waar het andere class 6 kaartje dus 6MB/s zou hebben. Dit zou dus alsnog betekenen dat het class 4 kaartje net geen 6 keer sneller is als het class 6 kaartje.

Jullie voelen hem al aankomen; hoe zit dit ?

Ben ik beter af met een klaarblijkelijk sneller class 4 kaartje als een class 6 kaartje ?

Maakt het als je "maar" 35Mbit/s wegschrijft nog uit of je kaartje 48Mbit/s of 272Mbit/s (waar het 34MB/s kaartje dus aan zou komen) weg kan schrijven ?

Een beetje een soortgelijke vraag; Als je "maar" 35MB/s weg schrijft, wat is dan het voordeel van een videokaartje wat sneller is, als een gewoon kaartje het ook kan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kompaan
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-12-2022
Class gaat over minimale snelheid, i.e. worst case.

Ik denk dat als het belangrijk video is, het beste een kaartje kan hebben die als minimale snelheid de bitrate van je video kan bijbenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kompaan schreef op woensdag 21 april 2010 @ 21:00:
Class gaat over minimale snelheid, i.e. worst case.

Ik denk dat als het belangrijk video is, het beste een kaartje kan hebben die als minimale snelheid de bitrate van je video kan bijbenen.
QFT

Je moet kijken naar de class aanduiding op de kaart. Deze staat gespecificeerd in de specs van de camera. Daarnaast neemt je camera op in megabit per seconde en staat de snelheid van de kaarten gegeven in megabyte per seconde. Dat scheelt een factor 8 dus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 21 april 2010 @ 21:04:
[...]

QFT

Je moet kijken naar de class aanduiding op de kaart. Deze staat gespecificeerd in de specs van de camera. Daarnaast neemt je camera op in megabit per seconde en staat de snelheid van de kaarten gegeven in megabyte per seconde. Dat scheelt een factor 8 dus ;)
Ik ga er op dit moment nog vanuit dat ik voor de JVC cam ga die dus class 6 sd kaarten ondersteund. Het factor van 8 grapje was ik inmiddels achter gekomen :) class 6 = 6MB/s dus × 8 = 48Mbit/s, ruim genoeg voor video van 35Mbit/s dus.

Ik zou dus ieder class 6 kaartje moeten kunnen gebruiken zonder dat er enig kwaliteitsverlies optreed. Wat me echter niet duidelijk is, is wat het nut van een "video sd kaartje" dan übarhaupt is ? Waarom de hoge schrijfsnelheden, wie wint daar wat mee bij het schieten van video die toch (als we over 272Mbit/s praten waar 35 nodig is) nooit aan de schrijfsnelheid van de kaart komt ?

Maar als bottomline dus: gewoon een class 6 kaartje, geen class 4 videokaart die sneller zou moeten zijn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kompaan
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-12-2022
Verwijderd schreef op woensdag 21 april 2010 @ 21:19:
[...]
Maar als bottomline dus: gewoon een class 6 kaartje, geen class 4 videokaart die sneller zou moeten zijn ?
Ja, je hebt niet meer nodig voor het opnemen dan die 6MB/s, en dat doet dat Class 6 kaartje altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Kompaan schreef op woensdag 21 april 2010 @ 21:29:
[...]

Ja, je hebt niet meer nodig voor het opnemen dan die 6MB/s, en dat doet dat Class 6 kaartje altijd.
Danku :) Dat moest ik weten !

Gewoon uit nieuwsgierigheid als iemand het weet: wat is dan het nut van een video kaartje ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 30-08 05:29
Cash moneyyy

En eventueel nog cameras die WEL zo hard willen schrijven (maar die gebruiken heen SD geloof ik)

Overigens is de class aanduiding absoluut geen 'worst case scenario'. Het is gewoon de worst case scenario binnen een beperkt aantal voorgedefineerde scenario's die geen van allen ook maar in de buurt komen van iets wat je worst case noemt, want dan halen die kaartjes niet eens 1mB/s ook al zijn ze class 6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oke danku, is dat weer opgehelderd :)

Gewapend met mijn informatie dat ik een class 6 kaartje van 32gb zoek, ging ik op pad maar al snel bleek dat Sandisk die niet (meer?) blijkt te maken. Overal kom ik uit bij de extreme 3 kaartjes, met een oud en een nieuw foto: de oude met class 6, de nieuwe class 10. Overal verkopen ze dus ook de nieuwe... Geen class 6 kaartjes dus. Ik las in een ander topic dat iemand precies zo'n kaartje had en dat het een algemeen probleem was dat camera's die soms niet pakken om wat voor reden dan ook.

Wat me brengt bij mijn volgende vraag, welk merk moet ik dan hebben ?

Edit: is dit wat ? pricewatch: Kingston Ultimate 32GB SDHC Class 6 Flash Card Voor zover ik weet ik Kingston wel ok, het is een class 6 kaart, en zogenaamd "133x" (wat volgens de tabel op wiki dan weer gelijk staat aan class 20, maar goed we zullen er maar vanuit gaan dat dat de bovengrens is)

P.S. Ik beloof jullie dat als ik er helemaal uit ben en alles heb een essay schrijf over alles wat ik hier gevraagd heb :P

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2010 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Class6 = class6 en of dit nou van Sandisk, Kingston of Transcend is maakt niet uit. De class aanduiding is de minimale snelheid. Wellicht dat de maximale snelheid (de snelheidsaanduiding) nog wel handig is als je gebruik maakt van een goede kaartlezer (dan is de tijd om het over te zetten dus korter).

Nog even over de VideoHD kaarten: de UltraII serie is niet meer gegarandeerd class4. Dit kunnen ook class2 kaarten zijn. Wil je zeker weten dat ie class4 is, dan heb je een videoHD kaartje nodig. Daarnaast zitten daar ook hele gave stickers bij :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfos
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 21 april 2010 @ 22:48:
P.S. Ik beloof jullie dat als ik er helemaal uit ben en alles heb een essay schrijf over alles wat ik hier gevraagd heb :P
Zoals je merkt is de wereld van digitale video nogal 'dynamisch' en continu in ontwikkeling, dus voor je klaar bent met je essay is je info vast alweer verouderd :). Ik zie soms door de vers aangeplante bomen het dode bos niet meer (en vice versa).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien kan ik beter een stukje over de geheugen kaarten opnemen in Camcorder FAQ ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jefken153
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 05-04 11:55
Class6 SDHC geeft in canon legria HFS10 class 2 aan!

in deze topic maakte ik melding van het feit dat ik een class6 sd-kaart heb gekocht die mijn HFS10 slechts herkent als class2! Een tweede kaart die ik tezamen met de eerste had gekocht gaf wel de goeie aanduiding.
De eerste had ik teruggestuurd en ik kreeg een nieuwe sd-kaart met zelfde resultaat cl6 werd herkent als cl2
Ofwel klopt de aanduiding op de kaart niet, ofwel herkent de camera de juiste class niet! De leverancier bevestigde mij wel dat de kaart class6 was(?)
Heeft er nog iemand deze vaststelling gedaan en hoe kan men verifiëren welke de juiste class is?
Resultaat is wel dat deze kaart onbruikbaar is voor video-opnamen in AVCHD.

Camera: canon hfs10
kaart Ridata SDHC 16GB class 6
leverancier van de kaart: shopXtreme.com (Amerikaanse internetwinkel)

Ik heb sd-kaarten
Transcend 32GB en 16GB cl6 prijs 88€ en 54€ (geen probleem)
Integral 4GB cl4 bijgeleverd bij camera (geen probleem)
Ridata 16GB cl6 $37 stuk (probleem bij 1 kaart)
goedkoop is niet altijd de beste koop zoals blijkt uit voorgaande.

[ Voor 2% gewijzigd door jefken153 op 02-05-2010 10:34 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nog even een vraag:

Ik heb inmiddels de Sony HXR-NX5E, die AVCHD opneemt met 24Mb/s de minimale schrijfsnelheid van een class 4 kaart is 32Mb/s, deze zou ik dus moeten kunnen gebruiken.

Wat ik me nou afvraag is of ik er enig voordeel mee opdoe om een snellere kaart te kopen ? Als iemand me uit kan leggen waarom dat wél zo zou zijn (waarom niet kan ik me wel voorstellen) zou ik dat heel fijn vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ragnar9999
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19:46
Verwijderd schreef op zaterdag 22 mei 2010 @ 13:44:
Nog even een vraag:

Ik heb inmiddels de Sony HXR-NX5E, die AVCHD opneemt met 24Mb/s de minimale schrijfsnelheid van een class 4 kaart is 32Mb/s, deze zou ik dus moeten kunnen gebruiken.

Wat ik me nou afvraag is of ik er enig voordeel mee opdoe om een snellere kaart te kopen ? Als iemand me uit kan leggen waarom dat wél zo zou zijn (waarom niet kan ik me wel voorstellen) zou ik dat heel fijn vinden :)
Effe, waarom blijf je nou dezelfde vraag herhalen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Icm een snelle dSLR of kaartlezer haal je wellicht betere resultaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ragnar9999 schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 09:42:
[...]

Effe, waarom blijf je nou dezelfde vraag herhalen ?
Eigenlijk had mn eerste vraag te maken met Mb/s en MB/s, en was mijn 2e vraag iets heel anders... Maar nevermind, ik heb al een MemoryStick Pro HG Duo besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizzaman
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Pizzaman

16:00 Cup-a-soup.

Verwijderd schreef op donderdag 22 april 2010 @ 00:43:

Nog even over de VideoHD kaarten: de UltraII serie is niet meer gegarandeerd class4. Dit kunnen ook class2 kaarten zijn. Wil je zeker weten dat ie class4 is, dan heb je een videoHD kaartje nodig. Daarnaast zitten daar ook hele gave stickers bij :P
Ik sta op het punt ook een geheugenkaartje voor mijn digitale videocamera te kopen. Nu wilde ik inderdaad een Ultra ll serie Klasse 4 kopen (http://www.mycom.nl/Products/View/197333.aspx). Maar ik begrijp dat ik daar helemaal geen garanties heb qua snelheid :? Of begrijp ik je verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou zeer specifiek aangeven bij het bestellen dat je hem alleen wilt als ie class4 is.
Pagina: 1