Toon posts:

PCIe 2.0 PCIe2.1 op Nforce4 Mobo?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Mijn video kaart Asus EN7950x2 (Nvidia) is na 3,5 jaar naar de kltt... bij o.a. een 3dmark loopt mijn pc vast en krijg ik daarna bij het rebooten allerlij artifects te zien en loopt hij vast zodra de video kaart driver in winxp wordt geladen.

Als ik winxp in safemode boot dan heb ik wel normaal beeld maar dat is logisch want dan laat hij een standaard vga driver maar bijvoorbeeld bij het beeld van mijn bios zie je allerlei misvormingen in de tekst.

Dus het lijkt mij bijna zeker dat er iets goed mis is met mijn video kaart.

Maar nu mij vraag:

Ik wil graag natuurlijk mijn video kaar vervangen maar niet gelijk de rest van mijn hardware.
Mijn moederbord de Asus P5n32 SLI deluxe Nforce4 chipset ondersteund volgens mijn alleen PCIe1.0 maar je kan alleen nu nog maar PCIe2.0 en PCIe2.1 kaarten nieuw kopen.

Is het wel mogelijk om een PCIe2x kaart op een PCIe1.0 mobo te bebruiken?

Vast niet :(

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:39
Dit had je toch zeker wel op google alswel in de search moeten kunnen vinden.

Ja, dat kan gewoon.

Verwijderd

Topicstarter
Nee niet echt kunnen vinden misschien op verkeerde item gezocht.

Wat zijn de disadvantages van het draaien van een PCIe2x kaart op een PCIe1.0 mobo dat je weet?
Of waar kan ik deze info vinden?

Ik zit te denken aan de Radeon HD5770 1 GB PCI-E maar ik heb nog niet kunnen vinden of dat goed gaat op mijn SLI mobo?

Thanks

Verwijderd

aangepast aangezien iemand een beter antwoord geeft op zijn vraag.
Verwijderd schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 10:03:

Wat zijn de disadvantages van het draaien van een PCIe2x kaart op een PCIe1.0 mobo dat je weet?

Ik zit te denken aan de Radeon HD5770 1 GB PCI-E maar ik heb nog niet kunnen vinden of dat goed gaat op mijn SLI mobo?

Thanks

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2010 10:18 ]

• Paprika
Dat de snellere recente kaarten over de max bandwidth van een PCI-E 1.0 16x slot kunnen zitten, echter zal dit bij de 5770 vast niet het geval zijn.
Ja hoor. Je kunt dan wel geen 2 kaarten in X-fire draaien (tenzij je een nieuw moederbord koopt), maar een enkele kaart zal net zo goed werken als een nVidia kaart.

[ Voor 6% gewijzigd door Paprika op 20-04-2010 10:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt Ik ben weer helemaal op de hoogte .

Nu is er nog wel 1 valkuil en dat is dat sommige nieuwe video kaarten een 8polige voeding stekker van je voeding nodig hebben en aangzien ik alleen een 6polige stekker op moeding heb zitten hoop dat het geen probleem op gaat leveren.

In mijn Budget heb ik 3 kaarten op het oog:

1 ATI Radeon HD 5750 - 129,-

2 ATI Radeon HD 5770 - 159,-

3. NVIDIA GeForce GTX 260 - 200,-

Maar wie van de 3 ?

Top bedankt!

• Paprika
De middelste. Meest future-proof.

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-02 20:32

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Alleen niet 159 € ervoor betalen als het effe kan : Mijn 5770 heb ik al sinds December voor 139 € en die draait perfect op een DFI nForce4 SLI mobo ;)
Als je PC boot dan gaan ze wel effe met elkaar een paar keer kijken op welke protocol ze gaan praten met elkaar, maar uiteindelijk boot de boel door en kan je lekker gamen !!
Je hoort de fan 3 of 4 keer opnieuw opspinnen tijdens de procedure.

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Verwijderd

Topicstarter
Moet ik de bios van mijn P5N32 SLI deluxe naar de laatste updaten of is dat niet nodig?

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-02 20:32

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Alleen als het niet werkt of als je zin hebt in een avontuur :+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
Wellicht ten overvloede, maar ook ik kan melden dat het Nforce 4 chipset en opvolgers geen probleem hebben met PCIe 2.0 kaarten. Het vermoeden dat dit problemen op zou gaan leveren bleek destijds een storm in een glas water en eigenlijk zijn er alleen problemen boven water gekomen met chipsets van VIA.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:36
En dan ook nog vooral icm Nvidia gpu's.

/edit: Aan de andere kant, er zijn wel wat problemen bekend met de 5770, ook icm sommige nvidia chipsets, maar is me niet helemaal duidelijk of het probleem in de bios of de chipset zit.

[ Voor 48% gewijzigd door Nielson op 20-04-2010 13:09 ]

• dion_b
  • Laatst online: 14:45

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

[...]
Daarom is het handig (en vragen we ook standaard) dat je aangeeft waar je gezocht hebt en op exact welke zoektermen.

We kunnen dan met je meedenken en je helpen om volgende keer wel zelf goede zoektermen te gebruiken :)

Oslik blyat! Oslik!

• scenix_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-11-2025
dion_b schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 13:33:
[...]

Daarom is het handig (en vragen we ook standaard) dat je aangeeft waar je gezocht hebt en op exact welke zoektermen.

We kunnen dan met je meedenken en je helpen om volgende keer wel zelf goede zoektermen te gebruiken :)
googlen is een kunst ;)

Ontopic:

Ik denk dat je zelf goede afwegingen moet maken met wat je nu wilt, wanneer je de rest van je HW gaat vervangen en wat je vraagt van je hardware. Dan kom je vanzelf tot de juiste conclusie :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de nieuwe ATI 5770 in mijn pc zitten en hij doet mooi geen ruk :(

Hij komt niet eens door het bios proces heen sterker nog ik zie niet eens beeld en ik hoor hem kort opnieuw proberen te starten en mijn DVD- drive tikken.

Ik had al de laatste bios dus daar ligt het ook niet aan.

Ik heb geen andere kaarten in mijn pc zitten.

Als ik mijn oude kaar erin doe kan ik gewoon in save mode booten.

Zie ik iets over het hoofd? |:(

• JustAnotherDev
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-02 13:04
klinkt suf, maar heb je hem wel goed aangesloten? Nieuwere kaarten in tgenstelling tot oudere hebben altijd 1 of 2 extra stroom stekkers nodig, om te werken. Het kan natuurlijk een doa zijn maar geloof dat de kans daarop minder dan 10-5% is.

Even stap voor stap de installatie handleiding doorlopen van de videokaart die je erbij heb gehad.
Mocht je alles 3 dubbel gecontroleerd hebben zou je moeten kijken of het aan de videokaart ligt.
Dat doe je door de nieuwe videokaart in een anders systeem te testen. Mocht je die mogelijkheid niet hebben wordt het moeilijker om dingen uit te sluiten en het probleem te identificeren.

[ Voor 46% gewijzigd door JustAnotherDev op 20-04-2010 21:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja dan is het wel peg op peg zou je denken.

Mijn voeding is ook niet.

Ik heb een Termaltake Thoughpower 750W

Ik kan op Video kaart alleen 1x een 6pin PCIe power aansluiting vinden

Verwijderd

Topicstarter
Vaag de ATI 5770 geeft wel beeld als ik hem in PCIeX16-2 slot stop.

Kan dat kwaad of maakt dat niet uit?

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13:03

Bolletje

Moderator Harde Waren
Verwijderd schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 22:26:

Draait dat slot op 16x ? Want dan is er niets aan de hand. Bij 8x mis je nogal wat bandbreedte.

Als je het niet zeker weet, dan moet je GPU-z even downloaden of bij de Drivers kijken. Daar staat het ook, al is GPU-z wel veel makkelijker :p

Verwijderd

Topicstarter
Bolletje92 schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 23:16:
[...]

Draait dat slot op 16x ? Want dan is er niets aan de hand. Bij 8x mis je nogal wat bandbreedte.

Als je het niet zeker weet, dan moet je GPU-z even downloaden of bij de Drivers kijken. Daar staat het ook, al is GPU-z wel veel makkelijker :p
PCIex16 is gewoon PCIe v1.0

• JustAnotherDev
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-02 13:04
Verwijderd schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 22:26:

Als ik jouw verhaal, en de manual mag geloven heb je een zwart 16x pci-e slot en een blauw 16x pci-e slot.
Nee, het kan geen kwaad om de videokaart in het blauwe slot ipv het zwarte slot te plaatsen of vice versa.
Beide zouden ook 16x moeten zijn en niet 16x + 4x of 8x + 8x oid, want bij de specificaties of het handleiding te vinden op Asus hun website, is niks expleciet vermeld dat het anders is dan 2x 16x.
Verwijderd schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 23:23:
[...]

En alsjeblief doe temminste een poging tot zelfonderzoek ipv, zulke vragen of statements te maken. Je mist heel het punt wat bolletje92 maakt.

Wikipedia: PCI Express (zelfstandig naamwoord + wiki invoeren als je googelt, geeft vaak als het antwoord op zulke vragen)

[ Voor 27% gewijzigd door JustAnotherDev op 20-04-2010 23:32 ]

• Xenomorphh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-03-2025

Xenomorphh

Soep met Ballen

[...]

Ja zo ziet hij eruit of haal je uit tabje bij GPU-z het kan wel een x16 slot zijn maar kan ook dat er maar 8 lanes zijn aangesloten.

There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13:03

Bolletje

Moderator Harde Waren
[...]

Fysiek ja, maar dat wil niet altijd zeggen dat hij ook op die interface werkt.

680i heeft normaal wel 16x/16x, maar aangezien je ook al problemen hebt met het eerste slot zou ik het gewoon nog even bekijken.

Ik heb zelfs gehad dat een 2.0 slot op 1.0 ging werken, en vervolgens ook nog van 16x naar 8x. Kan ook allemaal een verkeerde reading zijn, maar de videokaart presteerde wel minder.

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat nog niet echt goed :(

Ik heb nu met de bijgeleverde en de laatste ATI drivers geinstealleer maar bij minste of geringste krijg ik een BOD met een melding over de ATI2DVAG.dll er is gelukkig veel over te vinden.

Ook de letters zijn erg onscherp maar dat zou nog aan mijn HDMI kabel kunnen liggen.

Als ik mijn monitor op de DVI poort aansluit heb geen beeld maar als ik de bijgeleverde HDMI naar DVI converter gebruik heb ik wel beeld met onscherpe letter en ook problemen met scalen van mijn beeld en een ATI2DVAG.dll BOD als ik het aanpas.

Ook mijn performance van mijn stripe0 boot set is merkbaar trager van 120MBs naar 50 - 60MBs volgens HD-tune.
De performance van mijn Data stripe0 is gewoon goed 140MBs.

• kalizec
Vraag een: Heb je de Nvidia drivers wel gedeinstalleerd voor je de nieuwe kaart ging installeren?
Vraag twee: Kun je een vollediger overzicht geven van je hardware?
Vraag drie: Welke versie van Windows praten we over?
Vraag vier: Welke driver(s) versie hebben we het over?

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Verwijderd

Topicstarter
kalizec schreef op woensdag 21 april 2010 @ 14:46:
Vraag een: Heb je de Nvidia drivers wel gedeinstalleerd voor je de nieuwe kaart ging installeren?
Vraag twee: Kun je een vollediger overzicht geven van je hardware?
Vraag drie: Welke versie van Windows praten we over?
Vraag vier: Welke driver(s) versie hebben we het over?
- Jazeker zelfs een driver cleaner pro erovereen gehaald.
- Mobo: Asus P5N32SLI SE Deluxe CPU: Intel Core2 Mem: 4x1gb GEIL PSU: Termaltake Thoughpower 750W VGA: ATI HD5770
-Winxp SP3
- De laatste nieuwe van ATI

• kalizec
Om het leesbaar te maken:
  • Asus P5N32SLI SE Deluxe
  • Intel Core2
  • 4x1gb GEIL
  • Termaltake Thoughpower 750W
  • ATI HD5770
  • Winxp SP3
Dit lijstje roept in ieder geval weer een paar vragen op.
  • Wat voor Intel Core 2 (model ontbreekt nu)?
  • Wat voor type RAM (GEIL is het merk, type en model ontbreken nu)?
  • ATI is de fabrikant van je GPU, maar wie welk merk/type/model grafische kaart hebben we het over?
  • Welke versie heb je gedownload, de nieuwste hoeft vandaag en morgen niet hetzelfde te zijn? Ook zijn er verschillende versies concurrent van elkaar te downloaden. Kortom, versie nummer aub.
  • Kun je de volledige BSOD melding eens overnemen en posten?

Verwijderd

Topicstarter
kalizec schreef op woensdag 21 april 2010 @ 16:50:
Om het leesbaar te maken:
  • Asus P5N32SLI SE Deluxe
  • Intel Core2
  • 4x1gb GEIL
  • Termaltake Thoughpower 750W
  • ATI HD5770
  • Winxp SP3
Dit lijstje roept in ieder geval weer een paar vragen op.
  • Wat voor Intel Core 2 (model ontbreekt nu)?
  • Wat voor type RAM (GEIL is het merk, type en model ontbreken nu)?
  • ATI is de fabrikant van je GPU, maar wie welk merk/type/model grafische kaart hebben we het over?
  • Welke versie heb je gedownload, de nieuwste hoeft vandaag en morgen niet hetzelfde te zijn? Ook zijn er verschillende versies concurrent van elkaar te downloaden. Kortom, versie nummer aub.
  • Kun je de volledige BSOD melding eens overnemen en posten?
• E6700 2.6Ghz
• DDR2 PC6400 800Mhz CAS4
• Asus EAH5770 CU Core 1GB GDDR5
• ATI v 10.3
• STOP 0x0000008E (0XL0000005,0XBF06BB50,0XA675633C,0X00000000)
ati2dvag.dll address BF06BB50

• kalizec
  • Download opnieuw de 10.3 drivers.
  • Start opnieuw op, maar dan in SafeMode
  • Deïnstalleer CCC.
  • Gebruiker een driver cleaner om alle display drivers weg te gooien.
  • Start op in normale modus.
  • Ga niet in op het aanbod vanuit Windows om nieuwe hardware te installeren (indien deze daar mee komt).
  • Schakel tijdelijk je virusscanner en/of anti-spyware uit.
  • Installeer alleen de drivers, niet CCC.
  • Check of de BSOD weg blijft.

Verwijderd

Het kan voorkomen dat een pci-e versie2 kaarten niet goed wilt werken op een moederbord die het niet ondersteunt.

Zelf ook deze probleem gehad met een nvidia 9500 die niet wilde werken .
Terwijl een hp nvidia g120 wel werken..

Soms moet je even kijken voor een bios update voor je vga kaart
En soms kan een bios update van de moederbord ook helpen.

En soms heb je gewoon pech en werkt het gewoon niet .

• kalizec
Verwijderd schreef op woensdag 21 april 2010 @ 22:33:
Het kan voorkomen dat een pci-e versie2 kaarten niet goed wilt werken op een moederbord die het niet ondersteunt.
Een Nforce 4 chipset heeft geen problemen met PCIe 2.0 kaarten. Dit heb ik zelf getest met een combinatie van een Nforce 4 SLI en een HD3870. Ook zou er veel meer rumoer geweest zijn als PCIe 2.0 kaarten zoveel problemen hadden gegeven. Tot slot zou dit zich zelfden als BSODs geuit hebben, maar zou een dergelijke kaart vrij rap onbenaderbaar zijn, nog voor een POST en zeker voor het booten.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een image van Winxp gemaakt en ben maar opnieuw begonnen maar dan met Win7.

Om uberhaupt Win7 te kunnen installeren moest ik de MEM Remap optie aanzetten in mijn Bios anders bleef hij constant hangen in de install.

Ik heb Win7 er nu op staan met de laate ATI drivers en tot nu toe gaat het redelijk goed.

Ik heb wel ondekt dat ik de monitor een Samsung syncmaster XL2370 via de HDMI converter aan moet sluiten op de ATI 5770 en dan een DVI kabel naar monitor, anders ziet het beeld er niet mooi uit en zijn de letters een beetje wazig.

Ik heb een 3Dmark06 gedraait een haalde een score van 11000+ ik weet niet of dit redelijk is voor deze kaart? maar in ieder geval 3000 meer dan de oude EN7950x2.

;)
Pagina: 1