Win7 Boot niet na herpartitionering*

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lorduh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-09 13:35
Beste Tweakers

Ik zit met een vervelend probleem. Ik zat bezig met lijn C-partitie wat meer ruimte te geven en mijn Media-schijf die zou ik wat laten inkrimpen. Ik startte Paragon Partition Manager en zag daar dat er nog unlocated space was, die zat rond mijn C-partitie. Er zat ook nog een partitie van 100MB die rood werd gekleurd, wat betekent dat die niet geformatteerd is. Ik besloot dus om eerst die unclocated space te gaan gebruiken en die ongeformatteerde ruimte. Goed, ik gaf alles in, en toen kreeg ik de boodschap dat mijn PC moest ge-reboot worden. Dat doen we dan netjes, en partition manager doet zijn werk. Na dat partition manager zijn werk had gedaan kwam er op mijn scherm “There are no items to select”. Oké, dat is niet zo lief van jou dacht ik, ik druk dus even op mijn resetknop maar het bericht verdween niet.
Dan heb ik even verder nagedacht, die 100MB moet de partitie zijn die Windows 7 maakt voor het opstarten en dergelijke, en die heb ik nu net lekker geformatteerd. Ik heb mijn schuif opengedaan, er een Windows 7 DVD uitgetoverd en die stak ik dan in mijn PC. Goed, de DVD start keurig op, ik ga door naar het “System Repair” waar ik koos voor de eerste optie, als ik me niet vergis auto-repair. Toen kreeg ik een scherm te zien waar ik de mogelijk had om mijn besturingsysteem te selecteren of om een repair-image te selecteren. Ik selecteerde de eerste optie, maar Windows 7 werd niet gevonden. Ik dacht van, oké, laat ik gewoon is “next” drukken. Windows startte de reparatie en de bijhordende klassieke mededelingen als “Dit kan enige tijd duren en de computer moet mogelijk worden herstart”. Ik wachtte netjes tot dat gedaan was, drukte op “Finish” en de PC reboote. Maar nog steeds zag ik mijn geliefkoosd bureaublad niet terug.
Ik besloot toen om toch maar eens te zoeken of ik geen image had gemaakt, maar zoals ik al vermoede, nee dus. Ik zag wel dat al mijn partities nog netjes bestonden. Maar ja… daar ben ik vet mee.
Ik besloot dus nogmaals om te rebooten en terug de eerste optie te selecteren, maar ook nu mocht het niet baten. Ik ben nog wat verder gaan zoeken op de microsoft site, daar werd ik niet veel wijzer. In google ben ik dan gaan zoeken naar “Windows 7 MBR restore” en kwam uit op de volgende site: http://www.sevenforums.co...7-master-boot-record.html . Ik heb besloten dat dan maar eens te proberen. Goed, wanneer ik “bootsect /nt60 SYS /mbr” opgeef krijg ik echter een fout: “ The system partition was not found: The requested device cannot be found.”. Ik heb die SYS eveneens is veranderd in “C:\”, dat had ik op een andere site gelezen. Ik kreeg dan hetzelfde resultaat als op de volgende screenshot: http://www.sevenforums.co...er-boot-record-mbr_19.png . Ik blij, ik reboot (haal uiteraard CD eruit), noppes, not items to select…
Dan heb ik dat “bootrec” commando eens geprobeerd, daar wat commando’s van uitgeprobeerd, waarvan één mij een output gaf waarvan ik blij werd, bootrec /ScanOs gaf mij als output: “Total identified Windows installations: 1 [1] I:\Windows The operation completed successfully” . Daarna probeerde ik het met RebuildBCD, die vond ook die I: en vroeg me of ik die wou toevoegen tot de de Boot-list, ik drukte “Y” in. En dan kreeg ik als output “Element not found”. Toen dacht ik, misschien moet ik is die /nt60 I: proberen, maar ok dat heeft niet gebaat.
Ik denk dus dat ik een manier moet kunnen vinden om die system partition (van 100MB) terug te plaatsen, alleen vind ik op internet daar niet zo veel van…
Ik hoop dus dat iemand een idee heeft… Ik heb bv. nog wel een harde schijf liggen waarop ik evt. win 7 kan installeren en van daaruit aan die PC werken, maar ik weet niet of dat nut heeft?
In elk geval, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxious
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-09 22:46
Tja, de eerste fout die je maakte was het gebruik van Partition Magic ;)
Dat programma wordt al jaren niet meer ontwikkeld, en herkent dus ook de Windows 7 Boot partitie niet.

Je kan de Windows 7 herstelconsole (vanaf de DVD booten) proberen met 'fixmbr' en 'fixboot'.

Toevoeging: Een goed alternatief voor Partition Magic (wat ook nog eens veel beter werkt) is GParted.

Toevoeging2: Wat nog een poging waard zou zijn als bovenstaande niet lukt: een nieuwe Windows 7 install op een andere disk op dezelfde hardware, en die boot partitie overghosten naar je eigen disk. Of dat werkt is de vraag, maar het is te proberen.

[ Voor 41% gewijzigd door Noxious op 17-04-2010 19:04 . Reden: onoez, typos! ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:47

Aganim

I have a cunning plan..

Tja, de eerste fout die je maakte was het gebruik van Partition Magic
Dat programma wordt al jaren niet meer ontwikkeld, en herkent dus ook de Windows 7 Boot partitie niet.
Niet relevant, de TS gebruikte Paragon Partition Manager. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxious
Oh excuse me, verkeerd gelezen.
Dan nog zal het wel een outdated versie zijn, als ie het niet herkent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lorduh
Bedankt, ivm je toevoeging 2, dat had ik zelf ook al ingedachten (zie topic). Ik ga eerst eens even die fixmbr etc proberen, als dat niet baat even win7 installen op een andere partitie.

@hierboven
Klopt, ik zit nog met partition manager 9.x, en 10.x is blijkbaar uit. Dan zal ik als alles weer in orde is, die eens moeten downloaden kopen.

Edit 2
Fixmbr wil het probleem ook niet oplossen. Ben nu dan maar is een install aan het maken op andere partitie. Synisch genoeg op een partitie die ik "Back-ups" heb gedoopt maar eigenlijk niet meer op staat dan wat rar-files...

[ Voor 55% gewijzigd door Lorduh op 17-04-2010 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

En een titelfix wegens allergie voor het woord 'probleem' (jeukjeuk) ;)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lorduh
alt-92 schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 19:14:
En een titelfix wegens allergie voor het woord 'probleem' (jeukjeuk) ;)
Bedankt :-)

Ik ga nu eens kijken naar mijn PC, ik zie hier een scherm staan met gebruikersnaam etc :-D

Edit
Ik zit nu op een fresh install, ik had gehoopt dat Windows mij een dualboot zou aanbieden, maar dat is jammer genoeg niet het geval. Ik ga nu proberen een entry toe te voegen, tips altijd welkom. Kleine toevoeging: in de repair herkend hij nu wel mijn oorspronkelijke installatie, crossed fingers.

Edit2
Het adden van een record had niet bepaald succes. Ik kreeg een fout dat de partitie corrupt is, even nog is de Windows repair proberen dan maar.

Edit3
Wat me nog meer verontrust is het feit dat ik via de nieuwe installatie mijn oorspronkelijke win7 niet kan benaderen.

Edit4
Ik heb hem één keer werkend gekregen nadat ik op een andere partitie Win7 had geïnstalleerd. Maar hij heeft toen paragon partation voor het booten gedraaid, ik kon niet cancellen. Sinds dien heb ik het niet meer werken gekregen.

Echter hangt mijn PC nu heel vaak vast bij het booten, ik zie het scherm van intel, dat ik normaal een aantal seconden zien, maar dat blijft nu vaak daarop staan. Ik vermoed dat dus ook iets met mijn harde schijven heeft te maken. Zou ik hiervoor mijn BIOS moeten resetten? Ik heb gevonden waar die jumper zit, zijn 3 pinnetjes, 2 daarvan zijn nu verbonden, moet ik dan even die andere 2 eens verbinden en dan de PC starten?

Edit5
Ik ga nu nog eerst eens even een install te doen, in de hoop dat ik toch mijn documenten kan vrijwaren, al vrees ik er een beetje voor. Ach ja, laat ik god de vader is aanbidden :+ _/-\o_

Kleine toevoeging: is GetDataBack (NTFS) een goede idee?

[ Voor 88% gewijzigd door Lorduh op 18-04-2010 00:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Lorduh schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 19:30:

Edit3
Wat me nog meer verontrust is het feit dat ik via de nieuwe installatie mijn oorspronkelijke win7 niet kan benaderen.
Als in toegang geweigerd? Zie de FAQ daarvoor. Als het wat anders is (een niet herkend bestandssysteem bijvoorbeeld) ga dan eerst even na of je een goeie backup hebt voor je met disk editing tools als TestDisk of andere tools voor datarecovery aan de gang gaat.
Onze Opslagmedia & I/O Controllers collega's hebben ook een Thematopic: Datarecovery wat je kunt doornemen.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lorduh
Het is niet dat ik geen permissie heb, Windows ziet echter heel veel unlocated space, en mijn partities zijn ofwel weg ofwel als ik ze wil benaderen wenst Windows dat ik ze formatteer. Als ik ga kijken bij de standaard ingebakken partitie-beheerder van Windows, zie ik zelfs dat zo'n dikke 900GB van mijn 1000GB gewoonweg niks mee gebeurd.

Deze morgen kon ik echter niet van slapen, staan nog wat belangrijke documenten op, en hopen software... Toen kreeg ik echter het idee om eens te kijken welk effect een Ubuntu Live CD had. Wonderbaarlijk: al mijn partities zijn nog intact en kon ik zonder probleem doorbladeren. De belangrijkste documenten heb ik al op mijn USB-stick gepompt. Ik ga nu proberen ergens nog een externe disk zien te vinden en al mijn bestanden veilig te stellen. Daarna kan ik nog proberen al dan niet mijn oude installatie terug werkend te krijgen, als dat niet het geval is, zal het herinstalleren worden + mijn bestanden weer overpompen.

En uiteraard ga ik nu niet aan recovery-tools liggen te prutsen, Linux doet dat al goed genoeg haha. Ik houd jullie op de hoogte. Je weet maar nooit dat mijn topic lotgenoten kan helpen. In elk geval bedankt aan iedereen die dit topic leest en al dan niet op reageert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxious
Heb je naast fixmbr ook fixboot geprobeerd trouwens? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lorduh
Ja, heb ik geprobeerd :-) Ben nu mijn data aan het back-uppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lorduh
Zo, het verhaaltje even compleet maken...

Ik heb dus netjes back-ups kunnen pakken, waarvoor dank aan Unbuntu live CD _/-\o_ Na die back-ups heb ik eerst het probleem met mijn BIOS proberen op te lossen, het blauwe scherm van Intel bleef soms gewoon staan (enkel op te lossen door de stroom volledig te onderbreken). Goed, ik heb in mijn BIOS alles terug naar default gesleuteld, maar dit mocht niet helpen. Ik zeg ach ja... Laat ik dan eerst mijn Win7 proberen te repareren.

De recovery van Win7 wist me echter te vertellen dat mijn harde schijf een probleem had mij wat indexen en dergelijke. Herstellen was dus geen optie. Maar die error met mijn harde schijf interesseerde me wel, misschien was dat wel de aanleiding van de BIOS-problemen. Toen heb ik besloten Win7 opnieuw te gaan installeren, maar ik kon dit niet op de gewenste schijf (1TB Samsung Spinpoint F1 [die wenste ik] en mijn andere Maxtor Diamond 120GB). Ik formatteerde beide schijven via de DVD, maar de schijf was blijkbaar niet als eerste in de BOOT-config ingesteld. OK, geen probleem, dan doen we dat even. Een ander probleem was, dat ik mijn extended partitieblok niet kon verwijderen, dus ik heb dat even via Ubuntu gedaan, en die deed daar niet moeilijk om.

Gisteren heb ik dan uiteindelijk mijn Windows 7 kunnen installeren, en alles boot nu weer zoals het zou horen.

Nu, ik zou alles graag terug netjes gaan indelen in partities. Is het een goed idee om te kiezen voor de laatste versie van Paragon Partition Magic of raden jullie toch een ander programma aan? Verder even iets ivm de partitie-grootte voor Win7 Prof 32 bit, wat raden jullie aan qua omvang, 30GB is te klein. (Let op, ik had wel alles zo ingesteld dat mijn documenten, programma's, temp van winrar, ... op andere partities stonden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Lorduh schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 17:29:
Verder even iets ivm de partitie-grootte voor Win7 Prof 32 bit, wat raden jullie aan qua omvang, 30GB is te klein. (Let op, ik had wel alles zo ingesteld dat mijn documenten, programma's, temp van winrar, ... op andere partities stonden)
Bij mij gebruikt Ultimate nog geen eens 15 GB.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lorduh
Ik vind het persoonlijk ook vreemd hoor... Nu ja, prof en ultimate, is almost the same, buiten meer talen en bitlocker. De standaardinstallatie, heb nu dus nog werkelijk niets geïnstalleerd, is 10GB. Ik begrijp ook niet goed hoe die 30GB dan wel werd benut...
Pagina: 1