Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin_hens
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14-01-2014
Beste forumgebruikers,

Ik ben in bezit van een HP Pavillion DV6000 (rotte reeks) maar ik heb er dus zo een.
Nu het toestel is niet meer in garantie. Dat al eerst voor dat iedereen vraagt of hij nog in garantie is.
En het scherm blijft zwart bij opstarten (ook geen biosflashscreen ofzo gewoon niets).
Ook een extern scherm doet niets.

Nu na even googlen lijkt het erop dat deze toestellen hier vaker last van hebben.
Omdat de cooler niet degelijk koelt, Komt het solduur van de GPU los enja dan krijg je zo een toestanden.

Oplossingen die ik gevonden heb waren nogal leguber zoals : Steek je laptop 1 uur in je dekens en laat hem lekker warm worden. Of een reflow met een haardroger :s.

Nu is het me duidelijk dat de GPU een reflow nodig heeft alleen dat met die haardroger heb ik van gelezen dat je geioniseerde lucht ofzo meeneemt en dat je GPU nog wel een streep harder beschadigd kan worden.

Ik heb geen apperatuur ter beschikking of dergelijke dus is mij nu de vraag is er iemand in de regio antwerpen die hier meer verstand van heeft en desnoods iets van apperatuur ter beschikking heeft om dit zo goed mogelijk op te lossen ??? :)

Merci om lezen en om te posten !

Groeten

Kevin Hens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:50
Die truc met dekens werkt echt, tenminste bij mij toen wel met een dv2116ea (die had ook last van een GPU die los ging zitten). Zie ook mijn topic: Geforce Go 7200 temperatuur van 63 graden idle....

Helaas was het steeds maar van korte duur, en vaak liep hij in Windows alsnog vast doordat de GPU weer loskwam.

Ik heb de laptop toen verkocht als 'defect' hier op Tweakers, en de koper ging hem volgens mij echt reflowen ipv die trucjes. Maar heb er nooit weer wat van gehoord dus ik zou verder niet weten wat je nog kunt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin_hens
ha ja bij mij werkte hij ook voor 2 dagen dus ik zoek echt wel voor een degelijke oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 00:19
Meer mbt tot overlijden NVidia GPU's ; http://gathering.tweakers...s/1367618///doodgaan,8800 ik geloof dat er 1 persoon was die moederbord in de over gebakken heeft (en nog met succes ook dacht ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
Zelfs met professioneel materiaal in gecontroleerde omstandigheden reflowen is geen garantie op succes, wees je er dus heel goed van bewust dat iemand die je uit de nood zou willen helpen je laptop helemaal om zeep helpt!
Ter info: In principe moet je minimaal 24 uur in een droogstook-oven de board helemaal droog maken (want water geeft stoom bij reflowen, spetterd het soldeer van rond en kan je PCB van delamineren), met een correct temperatuursprofiel de balletjes soldeer doen smelten (te lang warm en je stookt dingen kapot, te koud en het soldeer smelt niet), en hopen dat het goed gaat. Met reheaten zit je met het probleem dat de flux weg is en ook een deel van het lood is verdampt, dus het soldeer zal niet netjes vloeien, vandaar dat men professioneel liever een nieuw component op zet, of desnoods het component afneemt en nieuwe soldeer voorzien alvorens het te hersolderen (reballen, is een moeilijke en dure operatie).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin_hens
Ok i get it maar ik ben er toch niet voor om het hele ding zomaar in de vuilbak te gooien ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DizzyVacation
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Ik had een tijdje geleden precies hetzelfde, maar dan met een hp dv9000.
Ik heb toen de methode uit het 'doodgaan van G80GTX/...' topic gebruikt, en nu doet hij het weer perfect (sinds januari). Moest al die tijd mijn succes verhaaltje alleen nog even posten, zie hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:33

virus.elektro

profesionele monitor sloper

naftebakje schreef op donderdag 15 april 2010 @ 22:16:
Zelfs met professioneel materiaal in gecontroleerde omstandigheden reflowen is geen garantie op succes, wees je er dus heel goed van bewust dat iemand die je uit de nood zou willen helpen je laptop helemaal om zeep helpt!
Ter info: In principe moet je minimaal 24 uur in een droogstook-oven de board helemaal droog maken (want water geeft stoom bij reflowen, spetterd het soldeer van rond en kan je PCB van delamineren), met een correct temperatuursprofiel de balletjes soldeer doen smelten (te lang warm en je stookt dingen kapot, te koud en het soldeer smelt niet), en hopen dat het goed gaat. Met reheaten zit je met het probleem dat de flux weg is en ook een deel van het lood is verdampt, dus het soldeer zal niet netjes vloeien, vandaar dat men professioneel liever een nieuw component op zet, of desnoods het component afneemt en nieuwe soldeer voorzien alvorens het te hersolderen (reballen, is een moeilijke en dure operatie).
Ik ben het hier mee eens. Bij de vorige klus voor een tweaker heb alleen het te reflowen IC op gewarmd. Verder heb ik geprobeerd om het geheel zo gelijkmatig mogelijk te vervarmen. Maar ook deze methode hoeft niet succesvol te zijn. Je kan niet met het blote oog zien of het gelukt is, immers alle aansluitingen bevinden zich onder het IC en het verschil tussen rook en geen rook kan 1 bolletje zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door virus.elektro op 16-04-2010 20:39 ]

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodhoundje
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:07
Ik repareer met enige regelmaat DV6000/9000 series, het is btw ook met de V6000/9000 series raak (Dit omdat de laptops dezelfde moederborden waarborgen (HP==Compaq) :).

De reflow is niet altijd succesvol, in ongeveer 70% van de gevallen slaagt de reparatie. Hierna raad ik altijd aan de klant aan gelijk het nieuwste bios te downloaden voor de laptop, deze heeft een nieuw koelings profiel voor de fan, waardoor deze veeeeeel eerder aanslaat en er dus geen oververhitting meer plaats vind. Ook raad ik aan de laptop altijd op een houten/metalen ondergrond te hebben staan waar die zijn warmte kwijt kan.

Het reflowen zelf doe ik met een hetelucht station, kost ongeveer 25 minuten om het geheel te reflowen (Rustig warmstoken van de chip en de omgeving, temparatuur elke keer stukje ophogen tot de chip geleidelijk de temp heeft behaald. en daarna weer rustig de temp afbouwen en laten afkoelen.)

Het zijn rampen gpu's en een rampzalig koelsysteem. Er zit geen koelpasta tussen gpu en heatsink/heatpipes. Dit altijd ertussen doen bij het terug in elkaar zetten om toekomstig gezeur te voorkomen.

Succes! :)

p.s.
Ik was de vorige tweaker van virus.elektro met een DV6000 (deze is succesvol gereflowed. Ik heb kort erna zelf een station aangeschaft :).

[ Voor 6% gewijzigd door Bloodhoundje op 19-04-2010 12:13 ]

Pagina: 1