Verwijderd

Topicstarter
Hallo Allemaal,

Ik wil heel graag met mijn vriendin gaan samenwonen, de situatie is nu zo ik werk FullTime en zij gaat volgend jaar naar de Universiteit.
Ik ga het huis in mijn eentje kopen omdat zij nog studeert.

Ik heb al het een en ander op internet bekeken en wat mij heel reëel leek is om de vaste lasten naar verhouding van inkomen te doen(in ons geval 0,3(zij) tegen 0,7(ik)) en de huishoudelijke uitgaven 50/50.

Nu is het zo dat op het eind van de berekening zij 523 euro bijdraagt waarvan €280 aan de vaste lasten en de huishoudelijke uitgaven €243.
Er van uitgaande dat ze alleen op een zaterdag tegen een minimumloon kan bij werken en in de vakanties ook niet kan werken verdient zij €160 per maand. Zij zou in deze situatie per maand 150 euro over houden die zij vrij kan besteden aan bijv Mobiel, Make-up, Kleding.
Zij vind dat ze te weinig overhoud, terwijl ik per maand aan vaste lasten/huishoudelijke uitgaven 897 kwijt ben.

Ik houd echter per maand 526 euro over die ik vrij kan besteden, echter moet ik van deze €526 de hypotheek gedeeltelijk aflossen (170p/m) en een overlijdens/arbeidsongeschiktheidsverzekering betalen a 60 p/m. en daarnaast in worst case scenario over 3 jaar de starterslening a 38.000 af moet gaan lossen waar ik toch ook flink voor wil kunnen sparen.

Bovendien neem ik een risico met het kopen van een huis, en betaal ik de volledige inrichting wat nog is neer komt op +/- 40.000 uit eigen zak.

Ik vind dat ik vrij reëel ben met mijn berekening, zij is het hier niet mee eens en ik zou graag jullie mening hierover willen horen. Ik heb haar ook uitgelegd dat als ze meer dan 150 euro per maand wil kunnen uitgeven dat ze dan toch wat meer moet gaan werken dan het minimum dat we nu hadden berekend. En als dat niet kan met haar studie ze zich hier bij neer moet leggen en in de vakanties flink aan de bak moet.

En dat alles wat ze meer verdient niet gaan verreken om de Rato maandelijks aan te passen, maar deze gewoon te laten zoals hij nu is. En alles wat zij dus extra verdient in der zak mag stoppen.

Vinden jullie dat ik reëel ben of moet ik misschien toch meer gaan betalen? en mijn eisen aanpassen?

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ey!! Macarena \o/

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik zou zeggen: als je basis voor samenwonen zou wankel is, niet doen...
Als er nu al gezeur is over geld, dan gaat dat later zeker mis.

• vooghel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:10

vooghel

Cunning linguist

Als het totaal aan budget dat jullie aan (samen)wonen kunnen/willen besteden niet alle kosten dekt, kun je beter een goedkoper huis kopen. Zij kan naar eigen zeggen niet meer betalen dan ze doet, jij wilt dit met oog op toekomstige kosten ook niet, dan moet je niet de inkomsten verhogen maar de (woon)kosten verlagen.

Nederlands is makkelijker als je denkt.

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:33

Standeman

Prutser 1e klasse

Tja, het is ook maar net hoe je in een relatie zit en in hoeverre je alles met elkaar wilt delen. Misschien is het een idee om al het geld op een grote hoop te gooien en ieder "zakgeld" te geven (zeg 100 / 200 per maand) om geheel naar eigen inzicht te besteden.

Overigens denk ik dat je meer zou kunnen verdienen dan 160,- in de maand. Eerder het dubbele als je een beetje je best doet om een aardige baan te vinden.
kdekker schreef op donderdag 15 april 2010 @ 10:43:
Ik zou zeggen: als je basis voor samenwonen zou wankel is, niet doen...
Als er nu al gezeur is over geld, dan gaat dat later zeker mis.
Ik zit me even af te vragen waar jij het vandaan haalt dat het wankel is? Ze zoeken samen naar wat de beste oplossing is voor beide. Dan hoef je in eerste instantie niet direct met elkaar eens te zijn.

[ Voor 53% gewijzigd door Standeman op 15-04-2010 10:49 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:50

Tjark

DON'T PANIC

Als ze niet met jou zou gaan samenwonen, maar met d'r studie toch op kamers zou gaan, wat denkt ze dan kwijt te zijn? Die 280 is ze ook al kwijt aan alleen een kamer, en waarschijnlijk nog meer. Hoe gaat ze 't dan doen?

*insert signature here

• funk-e
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14-11 14:47
Ik zit in dezelfde situatie, maar wij hebben besloten om alles samen te doen.
Dus niets op de weegschaal en alles in goed overleg.

Ik denk trouwens dat je vriendin beter niet kan gaan werken of veel meer werken. Als jullie samenwonen en samen aangifte doen heeft zij recht op algemene heffingskorting van +- 155 euro per maand.

...less is more

Verwijderd

Topicstarter
Ja mij leek het ook helemaal niet zo gek wat ik vraag om aan vaste lasten bij te dragen, dan zit ze all inclusive in een compleet ingericht nieuwbouw huis.
Ze heeft eerder ook op kamers gezeten en toen was ze 250 per maand kwijt, voor een kamertje van 4 bij 3 en nu voor 30 euro meer een heel huis.
Alleen nu geeft ze per maand gemiddeld 225 euro uit en als ze straks maar 150 euro over houd moet ze of extra gaan werken of wanneer dit niet mogelijk is in verband met haar studie zuinig aan gaan doen.
Maar zuinig aan doen wil ze niet dus leek het haar eerlijk dat ik dan 70 euro extra ga betalen.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 15-04-2010 10:59 ]

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Weer zo'n topic over het verdelen van de kosten.

Er is geen gouden regel die zegt hoe alles verdeeld moet worden.
Het belangrijkste is dat jullie samen afspraken maken er er beide 100% achter staan.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Verwijderd

Topicstarter
ja maar zij staat er niet achter, omdat ze er totaal geen weet van heeft, en ik wil haar gewoon kunnen vertellen dat wat ik voorstel gewoon normaal is, of indien niet dat ook en dan zal ik meer gaan betalen.

• ZeRoC00L
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 15 april 2010 @ 11:15:
ja maar zij staat er niet achter, omdat ze er totaal geen weet van heeft, en ik wil haar gewoon kunnen vertellen dat wat ik voorstel gewoon normaal is, of indien niet dat ook en dan zal ik meer gaan betalen.
Er is geen regel die 'normaal' is. Bij sommige stellen zal de verdeling netjes 50/50 zijn, bij andere 0/100 bij weer andere 30/70 enzovoort.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• Night-Reveller
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-11 21:27
Zelfde situatie hier. Het is inderdaad moeilijk, al uberhaupt om erover te beginnen. Omdat ik het meeste bijdraag in het huishouden, heb ik als er geld over is imho daar ook meer recht op. In de praktijk is het echter zo dat de opbrengsten op een grote hoop gegooid wordt waar de rekeningen van betaald wordt en het restant wordt 50-50 verdeeld. Zo krijg je iig geen scheve gezichten.

Ik denk dat als je alle kaarten op tafel legt en ook jouw persoonlijke uitgaven optelt (verzekeringen, aflossingen etc) dat je in buurt komt van 50-50?

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:53

job

Verwijderd schreef op donderdag 15 april 2010 @ 11:15:
Domweg vertellen wat ze moet betalen werkt vaak niet.
Je moet haar laten inzien waar ze nou precies voor betaalt. Vergelijk het bijvoorbeeld met de kamer die ze had.
Het grootste gedeelte zijn vaste lasten, daar kan ze niet omheen. Laat zien hoeveel jij betaalt, en hoeveel zij betaalt.

Los jij je hypotheek ook af? En neem je dan ook mee dat zij dan ook een deel aflost (en dus een deel eigenaar wordt van het huis?)

[ Voor 4% gewijzigd door job op 15-04-2010 11:20 ]

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

Wat is haar voorstel dan eigenlijk?

Money for nothin' and your chicks for free

Verwijderd

Topicstarter
als ik ook die 38.000 die ik misschien over 3 jaar moet gaan aflossen er in mee neem dan houd ze helemaal niks over. En we hebben pas 2 jaar een relatie ik ben 22 en zij is 19, dus ik vind het nog te vroeg om alles op een hoop te gooien.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:45
Bekijk het ook even vanuit het perspectief van een buitenstaander: als ze bij je in gaat wonen onder deze financiele voorwaarden dan woont en leeft ze eigenlijk te duur als student. Strikt genomen past een studentenkamer met een studentenleefbudget beter bij haar levensfase vanuit financieel perspectief.

Verwijderd

Topicstarter
job schreef op donderdag 15 april 2010 @ 11:19:
[...]

Domweg vertellen wat ze moet betalen werkt vaak niet.
Je moet haar laten inzien waar ze nou precies voor betaalt. Vergelijk het bijvoorbeeld met de kamer die ze had.
Het grootste gedeelte zijn vaste lasten, daar kan ze niet omheen. Laat zien hoeveel jij betaalt, en hoeveel zij betaalt.

Los jij je hypotheek ook af? En neem je dan ook mee dat zij dan ook een deel aflost (en dus een deel eigenaar wordt van het huis?)
Ik los de hypotheek af ja, ik laat in de berekening echter haar alleen mee betalen aan de rente.
De hypotheek los ik van mijn eigen geld wat ik overhoud af, en is het huis dus helemaal van mij.
Ik heb alles helemaal netjes uitgewerkt in Excel waarin ze kan zien wat zij kwijt is waaraan en ze ook kan zien wat ik allemaal moet betalen.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:45
offtopic:
titelfix + poging tot verduidelijking

• DeeJee

DeeJee

Dus...

Kan jij het financieel opbrengen alle kosten van het huis zelf te betalen? Dus stel zij zou weggaan hoe sta je er dan financieel voor?

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

Verwijderd schreef op donderdag 15 april 2010 @ 10:39:
Hallo Allemaal,
[uitgebreide redenatie]
Vinden jullie dat ik reëel ben of moet ik misschien toch meer gaan betalen? en mijn eisen aanpassen?
zij bouwt geen vermogen op bij waardevermeerdering van de woning. ga je dat component als aftrekpost opnemen in de heffing naar draagkracht?
misschien doet zij meer in het huishouden. welk tarief bereken je hiervoor om haar verder te compenseren?
vrouwen zijn op de arbeidsmarkt achtergesteld in salariëring waardoor zij meer tijd nodig zal hebben na haar studie om op jouw inkomstenniveau te komen. Houd je rekening met vrouwendiscriminatie?

Bottom line: jij bent kostwinnaar, draai dan ook de kosten en die peanuts die zij nog krijgt mag ze vrij besteden (waarschijnlijk zal ze dit grotendeels sparen waardoor je alsnog beide profiteert daarvan).

d:)b :henk d:)b

Verwijderd

Topicstarter
Rukapul schreef op donderdag 15 april 2010 @ 11:26:
Bekijk het ook even vanuit het perspectief van een buitenstaander: als ze bij je in gaat wonen onder deze financiele voorwaarden dan woont en leeft ze eigenlijk te duur als student. Strikt genomen past een studentenkamer met een studentenleefbudget beter bij haar levensfase vanuit financieel perspectief.
Wat is dan een studentenleef budget? aan vaste lasten bij mij zal ze aan een kamer ongeveer evenveel kwijt zijn denk ik. Maar een student moet toch met €155 per maand rond kunnen komen, of zie ik dat verkeerd? Zij verbruikt echter €225 dan leeft ze toch vrij luxe?

Verwijderd

Topicstarter
DeeJee schreef op donderdag 15 april 2010 @ 11:28:
Kan jij het financieel opbrengen alle kosten van het huis zelf te betalen? Dus stel zij zou weggaan hoe sta je er dan financieel voor?
Als het uit zou gaan kan ik ook alles in mijn eentje betalen ja.

• DeeJee

DeeJee

Dus...

Maar wat stelt zij zelf voor dan?
Dan kan je laten zien dat je met haar voorstel niet uitkomt.

[ Voor 195% gewijzigd door DeeJee op 15-04-2010 11:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
MrJayMan schreef op donderdag 15 april 2010 @ 11:28:
[...]

zij bouwt geen vermogen op bij waardevermeerdering van de woning. ga je dat component als aftrekpost opnemen in de heffing naar draagkracht?
misschien doet zij meer in het huishouden. welk tarief bereken je hiervoor om haar verder te compenseren?
vrouwen zijn op de arbeidsmarkt achtergesteld in salariëring waardoor zij meer tijd nodig zal hebben na haar studie om op jouw inkomstenniveau te komen. Houd je rekening met vrouwendiscriminatie?

Bottom line: jij bent kostwinnaar, draai dan ook de kosten en die peanuts die zij nog krijgt mag ze vrij besteden (waarschijnlijk zal ze dit grotendeels sparen waardoor je alsnog beide profiteert daarvan).
Nee dit neem ik niet mee nee omdat het mijn woning is, ik neem een hypotheek op me en een starterslening en stop een hoop eigen geld in het huis, waarom zou zij daarvan mee moeten profiteren zonder de risico's te dragen?
Over het huishouden hebben we het nog niet gehad maar dit wilde we gewoon 50/50 doen of afhankelijk van hoeveel vrije tijd de ander heeft, ik zou het in principe ook allemaal zelf willen doen het huishouden indien nodig.

• Inferno
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Inferno

Fast, Faster, Ferrari

De gemiddelde kamer kost al meer dan 500 euro in de maand, en zij hoeft dan maar 523 euro te betalen voor alles incl. eten en al! Beetje realisme ontbreekt bij je vriendin?

Persoonlijk zou ik zo veel mogelijk voor 50/50 gaan, en sowieso niet nog minder vragen. Ome IB-groep springt overigens graag bij mocht mevrouw niet genoeg make-up en bier kunnen kopen.

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

Idd, ik las in de eerste paar zinnen: Student, vriendin en zij 523 euro bijdraagt.
Daar zou ik het ook niet meer eens zijn nee. Is het niet mogelijk om een paar jaar te huren en als jullie beide een baan hebben een huis te komen? zit je waarschijnlijk ook in een hele andere prijsklasse...

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-10 09:54
Ik heb er ook voor gekozen alles op 1 hoop te gooien en een beetje zakgeld over te houden. We zitten over het algemeen ook op dezelfde golflengte en hebben allebei geen dure hobby's. Inprincipe een perfect match.

Betreft geld was ik ook eens begonnen over percentages maar dan ben ik altijd degene die toch het meeste geld overhoud om te besteden aan wat dan ook.
Ik heb dat toen aan de kant gezet en dan het geld "bij elkaar gooien" voorgesteld. Het zou oneerlijk zijn tegenover mezelf omdat ik meer geld inleg in het huis en onkosten..

Maar als je nu eens bedenkt dat beiden er de hele dag net zo hard voor werken en een steentje bij draagt in het huishouden. Je moet gewoon kijken naar "the big picture" jullie bouwen samen een toekomst op, zodirect als ze klaar is met studeren verdient ze wellicht meer geld dan jou en is zij die aan het "kortste eind trekt".

Hypotheek is gewoon een deal voor het leven en dat moeten beiden heel goed begrijpen. Je kan jezelf nu eerst even wat doom scenario's opsommen als bijvoorbeeld: kan ik dit aan als zij niet meer meedeelt met m'n(ons!?) huishouden?

Wellicht is het nog te vroeg om uberhaubt samen een huis te kopen. Wellicht eerst gaan huren en kijken hoe het is om met elkaar te leven?

Verwijderd

Topicstarter
DeeJee schreef op donderdag 15 april 2010 @ 11:31:
Maar wat stelt zij zelf voor dan?
Dan kan je laten zien dat je met haar voorstel niet uitkomt.
Zij stelt voor om ook de huishoudelijke uitgaven naar verhouding van inkomen te doen, hierdoor houd zij 106 euro extra over, maar voor mijn gevoel zou ik dan mezelf in de vingers snijden.
zij houd dan 266 over om vrij te besteden, ik houd dan 420 over.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:56
Verwijderd schreef op donderdag 15 april 2010 @ 11:22:
als ik ook die 38.000 die ik misschien over 3 jaar moet gaan aflossen er in mee neem dan houd ze helemaal niks over. En we hebben pas 2 jaar een relatie ik ben 22 en zij is 19, dus ik vind het nog te vroeg om alles op een hoop te gooien.
Dat doe je zowiezo al niet omdat je een huis aan het afbetalen bent wat in principe ook een spaarpotje is. En die staat nu alleen op jouw naam. De vraag die je vooral moet bekijken is of je het vrij te besteden geld voor beiden af wil laten hangen van het inkomen (dus jij zou dan meer over houden) of dat je beiden een vast bedrag over wilt houden.
Ook in het laatste geval kun je natuurlijk wel al de kosten voor het sparen voor het aflossen van de starterslening eerst van het bedrag af houden. Maak gewoon een reeele schatting van alle kosten en neem daarin ook die kosten mee. Dan kijk je wat je over houdt en kun je bedenken of je dat opsplitst naar rato of gewoon in 2en deelt.

Ik heb in dezelfde situatie gezeten en ik heb alles gewoon op een hoop gegooit. Je gaat ten slotte samenwonen omdat je vertrouwen in de relatie hebt. En mocht het toch uitgaan staat het huis op jouw naam en is er dus ook niets aan de hand. Pas als je dat ook op beide namen wilt zetten moet je wat beter op letten omdat het dan als het uit gaat ook echt geld gaat kosten.

[removed]

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:43

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Weet je al wat je maximaal aan hypotheek kan krijgen, wat je moet betalen per maand en waar je wil gaan wonen? Om een huis te kopen, moet je stevig in je schoenen staan.

Wat is de reden dat je een huis gaat kopen en niet een appartementje gaat huren?

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Verwijderd

Topicstarter
rieshjart schreef op donderdag 15 april 2010 @ 11:38:
Ik heb er ook voor gekozen alles op 1 hoop te gooien en een beetje zakgeld over te houden. We zitten over het algemeen ook op dezelfde golflengte en hebben allebei geen dure hobby's. Inprincipe een perfect match.

Betreft geld was ik ook eens begonnen over percentages maar dan ben ik altijd degene die toch het meeste geld overhoud om te besteden aan wat dan ook.
Ik heb dat toen aan de kant gezet en dan het geld "bij elkaar gooien" voorgesteld. Het zou oneerlijk zijn tegenover mezelf omdat ik meer geld inleg in het huis en onkosten..

Maar als je nu eens bedenkt dat beiden er de hele dag net zo hard voor werken en een steentje bij draagt in het huishouden. Je moet gewoon kijken naar "the big picture" jullie bouwen samen een toekomst op, zodirect als ze klaar is met studeren verdient ze wellicht meer geld dan jou en is zij die aan het "kortste eind trekt".

Hypotheek is gewoon een deal voor het leven en dat moeten beiden heel goed begrijpen. Je kan jezelf nu eerst even wat doom scenario's opsommen als bijvoorbeeld: kan ik dit aan als zij niet meer meedeelt met m'n(ons!?) huishouden?

Wellicht is het nog te vroeg om uberhaubt samen een huis te kopen. Wellicht eerst gaan huren en kijken hoe het is om met elkaar te leven?
Ik kan in principe gewoon rond komen in mijn eentje dan houd ik nog 300 euro per maand over om vrij te besteden.
Alleen ik wil gewoon absoluut niet gaan huren, ik kan een huis kopen dus waarom zou ik gaan huren dan ben ik het maandelijks alleen maar kwijt bovendien, is het voor ons aantrekkelijker omdat de maandelijkse rente maar 520 euro bedraagt dit ben je ook ongeveer kwijt aan huur. Dus zou het scenario hetzelfde zijn.

• Yohsoog
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22-06 18:24
Maar is die 420 dan voor jou een 'vrij te besteden' budget (om op café te gaan en gadgets te kopen laten we zeggen), of is dat ook het geld waarvan je nog wilt sparen voor je toekomstige rekeningen en als het kan ook nog wat voor jezelf sparen?

Verwijderd

Topicstarter
Yohsoog schreef op donderdag 15 april 2010 @ 11:42:
Maar is die 420 dan voor jou een 'vrij te besteden' budget (om op café te gaan en gadgets te kopen laten we zeggen), of is dat ook het geld waarvan je nog wilt sparen voor je toekomstige rekeningen en als het kan ook nog wat voor jezelf sparen?
Van die 420 moet ik zoveel mogelijk sparen omdat ik nog een starterslening van 38.000 heb die ik misschien als me salaris dusdanig zal stijgen na 3 jaar moet gaan aflossen. Deze starterslening is de eerste 3 jaar rente vrij, hierna word je salaris opnieuw getoetst is je salaris te hoog dan mag je hem indien mogelijk in 1x aflossen, zo niet dan ga je 6% rente betalen over het geen wat nog open staat. Ik wil dit bedrag dan ook zo snel mogelijk bij elkaar gespaard hebben om de maandelijkse lasten niet hoger uit te laten komen na 3 jaar. Als ik hier wel voor kies laat ik deze 38.000 bij de hypotheek bijnemen omdat ik dan minder rente betaal, dit betekent wel dat voor haar de vasten lasten ook wat omhoog zullen gaan. Maar dat wil ik niet gaan door bereken naar haar toe.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 15-04-2010 11:46 ]

• JJ Le Funk
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

Verwijderd schreef op donderdag 15 april 2010 @ 11:34:
[...]

Nee dit neem ik niet mee nee omdat het mijn woning is, ik neem een hypotheek op me en een starterslening en stop een hoop eigen geld in het huis, waarom zou zij daarvan mee moeten profiteren zonder de risico's te dragen?
Over het huishouden hebben we het nog niet gehad maar dit wilde we gewoon 50/50 doen of afhankelijk van hoeveel vrije tijd de ander heeft, ik zou het in principe ook allemaal zelf willen doen het huishouden indien nodig.
In je berekening tracht je eerlijk te zijn. Dat kostenmodel lijkt me meer iets voor een huisgenoot. Ik denk dat altijd alles 50/50 proberen te doen zwaar gaat irriteren en doorwerken in de relatie. Juist elkaar wat gunnen, dus ook financieel voordeel, is een meerwaarde van een vaste relatie.

d:)b :henk d:)b

• Yohsoog
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22-06 18:24
Dan moet ik Redwing gelijk geven, bereken die kosten ook door in de gehele berekening, anders krijg je dat zij 250/maand heeft om op stap te gaan etc. en jij een minimum omdat je zoveel mogelijk van die 420 wil gaan sparen.

• sariel
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-05-2024
Verwijderd schreef op donderdag 15 april 2010 @ 11:39:
[...]

Zij stelt voor om ook de huishoudelijke uitgaven naar verhouding van inkomen te doen, hierdoor houd zij 106 euro extra over, maar voor mijn gevoel zou ik dan mezelf in de vingers snijden.
zij houd dan 266 over om vrij te besteden, ik houd dan 420 over.
Je snijdt jezelf in de vingers.....ik heb het idee dat jij je drukker maakt om het feit dat je een klein beetje extra geld kwijt bent dan dat je blij zou moeten zijn dat je samen met je vriendin kan wonen. Zij gaat studeren, zij heeft wel andere dingen aan haar hoofd dan inkomen zien te regelen omdat jij je zo druk maakt om een paar stuivers.

Jij wil een huis kopen. Geen probleem. Jouw huis, jij betaald.

Zij heeft een studie die ze wil doen, dat kost genoeg geld en tijd, zeker als je het binnen de bepaalde tijd (3-5 jaar) wil doen. Werken om de huur aan je vriendje te betalen (wat klinkt dat ongeloofelijk prostitutioneel (is dat een woord, zo niet, (C) me.)) is dan echt niet handig.
Later, als jullie gaan trouwen en kinderen krijgen, is er ook een redelijke kans dat zij dan niet meer kan werken door de kinderen (gaat niet goed op creche, ziekte, watooit). Ga je haar dan ook forceren te werken om die paar stuivers die ze verdient?

Tsja, misschien ben ik gewoon een ongeloofelijk ouwe lul, dat ik van mening ben dat de man werkt en de vrouw op de kinderen past, maar voor ons werkt het redelijk goed (ik wou alleen dat ik meer bij de kinderen kon zijn).

Copy.com

Verwijderd

Topicstarter
Als ik zeker weet dat we altijd bij elkaar blijven is dat geen probleem nee, maar zij is 19 en ik 22 dusja we zijn nog vrij jong.
En we moeten er ons alle twee prettig bij voelen. Op die constructie ben ik bijna meer kwijt dan wanneer ik er in me eentje zou gaan wonen. Omdat mevrouw graag een X bedrag per maand aan kleding wil kunnen kopen, dan lijkt het mij dat wanneer zij 100 euro per maand te kort komt om extra kleding te kunnen kopen, ze hier zelf voor zal moeten werken en niet dat op mij verhaalt gaat worden. Op die manier wil iedereen wel met mij samen gaan wonen, het plaatje moet wel gewoon kloppen.

• Inferno
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Inferno

Fast, Faster, Ferrari

Ben ik nou zo raar om te zeggen dat een normale kamer ook geld (500+ euro) kost, net zoals eten wat ze anders ook alleenstaand moet kopen...?

• DeeJee

DeeJee

Dus...

Stel dat zij afziet van het samenwonen ga jij dan wel het huis kopen?
Is het in dat geval niet slimmer om eerst maar eens alleen te gaan wonen?

Verwijderd

Topicstarter
DeeJee schreef op donderdag 15 april 2010 @ 12:13:
Stel dat zij afziet van het samenwonen ga jij dan wel het huis kopen?
Is het in dat geval niet slimmer om eerst maar eens alleen te gaan wonen?
Ja dat is nou waar ik denk dat het ook op uit zal draaien.
En dat is iets waar ik heel goed over na moet gaan denken, want dan zit ik daar alleen.
En dan zal ze ongetwijfeld meer over de vloer komen dan nu, we zitten sowieso al veel bij elkaar.
toch wel 5 dagen in de week.
Maar wat dan kwa kosten? Dat gaat dan ook problemen opleveren.

• _Erikje_
  • Laatst online: 18-11 21:57

_Erikje_

Tweaker in Spanje

kan ze zich niet als uitwonend inschrijven op het adres en stufi trekken... kan je dat weer in de pot stoppen.

Verwijderd

Topicstarter
_Erikje_ schreef op donderdag 15 april 2010 @ 12:37:
kan ze zich niet als uitwonend inschrijven op het adres en stufi trekken... kan je dat weer in de pot stoppen.
Stufi was er al in mee berekent in haar inkomsten. Ze krijgt 260 stufi van haar ouders 240 omdat ze uitwonend is. Aan vaste lasten betaald ze zoals ik het had berekent 232.50 en huishoudelijk 243 gezamenlijk 475,50.
Dus houd ze 25 over. En daarnaast nog wat ze zelf kan bijverdienen

Verwijderd

als je vriendin 500 stufi krijgt heet ze neem ik aan ook kosten voor haar studie. heb je dit wel meegenomen in je berekeningen.
als zij verder meebetaald aan rente aflossing bestaat er overgens een kans dat zij bij het eventueel uitgaan van je relatie toch aanspraak kan maken op (een gedeelte) van je huis. zeker als ze dit kan aantonen.

• HeyImAllan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 28-10 07:41
<knip>

Zij vind dat ze te weinig overhoud, terwijl ik per maand aan vaste lasten/huishoudelijke uitgaven 897 kwijt ben.

Ik vind dat ik vrij reëel ben met mijn berekening, zij is het hier niet mee eens en ik zou graag jullie mening hierover willen horen. Ik heb haar ook uitgelegd dat als ze meer dan 150 euro per maand wil kunnen uitgeven dat ze dan toch wat meer moet gaan werken dan het minimum dat we nu hadden berekend. En als dat niet kan met haar studie ze zich hier bij neer moet leggen en in de vakanties flink aan de bak moet.

En dat alles wat ze meer verdient niet gaan verreken om de Rato maandelijks aan te passen, maar deze gewoon te laten zoals hij nu is. En alles wat zij dus extra verdient in der zak mag stoppen.

</knip>
Mijn indruk is dat je vriendin nog niet klaar is om uit huis te gaan. Anders had ze het er wel voor over gehad. Als je later wat langer samen bent kan je altijd nog besluiten om alles op één hoop te gooien. Als ze wil dat alles op 1 pot wordt gegooid is het dan ook niet meer dan redelijk dat ze de helft van de schuld en eigendom van het huis op zich neemt.

Tevens wat je zegt, als ze meer werkt houdt ze meer over, dat is helemaal waar. Ik vind dat je nog coulant bent dat je alles wat ze extra verdiend laat houden. In ieder geval tot ze zelf een flink bedrag verdient.

Samenwonen is een serieuze zaak, maar je hebt haar het voorstel gedaan, geef haar de tijd om het te overwegen.

Ik zou nu vooralsnog je eigen pad trekken en eens een keer een hypotheek advies gesprek aangaan, dan weet je precies wat je kan uitgeven en of het kopen van een huis voor jou een reële optie is. Anders heb je bovenstaande ellende voor niks gehad.

ps. Mijn vriendin is net 3 maanden 20, wij hebben een appartement gekocht, dus het kan wel. (Wij hebben wel van te voren 2 jaar samen gewoond)

• Sebas1979
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
maak een financieel plaatje wat het je kost als je er alleen gaat wonen, en wat het extra kost als zij erbij komt (boodschappen, gas water elektra, gemeentelijke belastingen).

Laat haar in ieder geval dat verschil bijlappen, eventueel nog ietsje verhoogd als een soort van 'huur' (klein beetje / minder dan dat een studentenkamer zou kosten).

Zorg dat het huis van jou is, en laat haar niet bijdragen aan hypotheek of aflossen van de rente daarvan. (dat zij niet meedeelt in een evt waardevermeerdering: jammer, als ze een studentenkamer huurt doet ze dat ook niet).

Als ze dat niet kan of wil betalen, moet ze bij haar ouders blijven/gaan wonen.

begin niet aan 'alles op een hoop gooien' , zeker niet omdat jij een eigen zaak hebt (je wilt absoluut voorkomen dat als zij in de financiele problemen komt, jij dat ook komt. of andersom)

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:25
Inferno schreef op donderdag 15 april 2010 @ 12:05:
Ben ik nou zo raar om te zeggen dat een normale kamer ook geld (500+ euro) kost, net zoals eten wat ze anders ook alleenstaand moet kopen...?
Dat is niet raar om te zeggen, maar je bedrag is niet realistisch. In veel studentensteden kost een kamer circa €300-350. Met name A'dam kan behoorlijk wat duurder zijn, maar om te stellen dat een gemiddelde kamer meer dan €500 kost, gaat wat ver. De gemiddelde kamerprijs was in 2009 €343 voor heel Nederland.

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro ESU
Apple iPad 2025 128 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

Verwijderd

Topicstarter
Sebas1979 schreef op donderdag 15 april 2010 @ 13:34:
maak een financieel plaatje wat het je kost als je er alleen gaat wonen, en wat het extra kost als zij erbij komt (boodschappen, gas water elektra, gemeentelijke belastingen).

Laat haar in ieder geval dat verschil bijlappen, eventueel nog ietsje verhoogd als een soort van 'huur' (klein beetje / minder dan dat een studentenkamer zou kosten).

Zorg dat het huis van jou is, en laat haar niet bijdragen aan hypotheek of aflossen van de rente daarvan. (dat zij niet meedeelt in een evt waardevermeerdering: jammer, als ze een studentenkamer huurt doet ze dat ook niet).

Als ze dat niet kan of wil betalen, moet ze bij haar ouders blijven/gaan wonen.

begin niet aan 'alles op een hoop gooien' , zeker niet omdat jij een eigen zaak hebt (je wilt absoluut voorkomen dat als zij in de financiele problemen komt, jij dat ook komt. of andersom)
Ik heb al meerdere hypotheek gesprekken gehad en ook de totale kosten per maand berekent aan de hand van het Nibud en ervaringen van vrienden die samen wonen. Aan de hand van mijn berekening kan ik ook prima in mijn eentje rondkomen.

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-11 23:43

Ardana

Mens

Verwijderd schreef op donderdag 15 april 2010 @ 11:30:
Wat is dan een studentenleef budget? aan vaste lasten bij mij zal ze aan een kamer ongeveer evenveel kwijt zijn denk ik. Maar een student moet toch met €155 per maand rond kunnen komen, of zie ik dat verkeerd? Zij verbruikt echter €225 dan leeft ze toch vrij luxe?
Dat is compleet afhankelijk van wat ze daarvan moet kopen: eten, kleding, kado'tjes, boeken, reiskosten, lesgeld, medicijnen, telefoon, verzekeringen etc. etc.
Verwijderd schreef op donderdag 15 april 2010 @ 11:44:
Als ik hier wel voor kies laat ik deze 38.000 bij de hypotheek bijnemen omdat ik dan minder rente betaal, dit betekent wel dat voor haar de vasten lasten ook wat omhoog zullen gaan. Maar dat wil ik niet gaan door bereken naar haar toe.
Dat lijkt me ook. Maar evengoed vind ik 't nare situatie:

Jij spaart 3 jaar lang zoveel mogelijk, zodat je aan 't einde van die 3 jaar een vermogen van € 38.000 hebt, wat je niet hoeft te delen.

Zij draagt die 3 jaar wel naar rato bij, maar gezamenlijk leuke dingen doen zit er niet in (want jij moet nl. sparen), tenzij zij voor jou betaalt. In feite betaalt ze dan, zodat jij kun sparen. En eigenlijk betaalt zij dan dus een deel van jouw € 38.000.

Hoe je het ook wend of keert, tenzij je beiden evenveel in de relatie inbrengen (zowel materieel, als immaterieel) én beiden (bij beeindiging) evenveel weer meenemen, er wordt er altijd eentje benadeeld.

Als zij geen enkel voordeel heeft aan de woning (behalve een dak boven haar hoofd), en zij toch wel aanwezig zal zijn, waarom laat je haar dan niet voor het bedrag dat het jou werkelijk kost (beetje gas, licht, water, gemeentelijke belastingen) bij je inwonen? Dan delen jullie 50/50 de kosten voor het huishouden/boodschappen, en heb je ook een eerlijke verdeling.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• Roenie
  • Niet online
Ik pik er een paar dingen uit die me opvallen:
...En alles wat zij dus extra verdient in der zak mag stoppen.....
Verwijderd schreef op donderdag 15 april 2010 @ 11:39:
... hierdoor houd zij 106 euro extra over, maar voor mijn gevoel zou ik dan mezelf in de vingers snijden...
Verwijderd schreef op donderdag 15 april 2010 @ 12:03:
... .Omdat mevrouw graag een X bedrag per maand aan kleding wil kunnen kopen, dan lijkt het mij dat wanneer zij 100 euro per maand te kort komt om extra kleding te kunnen kopen, ze hier zelf voor zal moeten werken en niet dat op mij verhaalt gaat worden. Op die manier wil iedereen wel met mij samen gaan wonen, het plaatje moet wel gewoon kloppen....
De tip die ik je vriendin wil geven (en jou dus ook :) ) is om niet te gaan samenwonen. Jij hebt het steeds over jouw zakelijk belang. Maar samenwonen gaat niet om geld, maar om je allebei lekker voelen in de situatie. Als ik jouw vriendin was dan zou ik meer problemen hebben met jouw houding dan met het betalen van wat dan ook. Het woord 'mevrouw' alleen al :X Zie je samenwonen als een zakelijke handeling?

En maak je geen illusies, al zou je alles betalen, dan nog zou niet iedereen met je samen willen wonen hoor :>
...Ik heb al het een en ander op internet bekeken en wat mij heel reëel leek is om de vaste lasten naar verhouding van inkomen te doen(in ons geval 0,3(zij) tegen 0,7(ik)) en de huishoudelijke uitgaven 50/50....
Waarom een verschil maken met betrekking tot vaste lasten en huishouden. Gewoon alles 70/30 doen is toch veel duidelijker.
...Nu is het zo dat op het eind van de berekening zij 523 euro bijdraagt waarvan €280 aan de vaste lasten en de huishoudelijke uitgaven €243...
Grappig dat je de bedragen tot op de euro hier post. Misschien niet terecht, maar het zegt iets over hoe je tegen geld aan kijkt.

Zeg eens eerlijk, waar verheug je je het meeste op: samenwonen of een huis kopen. Als het het tweede is dan kun je beter in je eentje in je huis gaan wonen en blijft je vriendin gewoon af en toe slapen.

Edit: Ik bedenk me de oplossing die ik zou hanteren. Al het inkomen bij elkaar tellen, alle kosten betalen, en wat over is samen delen. Maar iets zegt me dat je dat te ver vind gaan.

[ Voor 3% gewijzigd door Roenie op 16-04-2010 07:56 ]

• HeyImAllan
Roenie schreef op vrijdag 16 april 2010 @ 07:54:

De tip die ik je vriendin wil geven (en jou dus ook :) ) is om niet te gaan samenwonen. Jij hebt het steeds over jouw zakelijk belang. Maar samenwonen gaat niet om geld, maar om je allebei lekker voelen in de situatie. Als ik jouw vriendin was dan zou ik meer problemen hebben met jouw houding dan met het betalen van wat dan ook. Het woord 'mevrouw' alleen al :X Zie je samenwonen als een zakelijke handeling?
Ik vind ook dat TS een beetje negatief over zijn vriendin doet. Ik vind wat meer respect op zijn plaats, ze is nog maar 19 en dit is daarvoor wel een erg volwassen onderwerp naar mijn mening. Maar dat is meer een discussie voor op Fok! denk ik zo ;)

Ik vind ook dat ze bij moet dragen naar wat ze extra gebruikt in het huishouden, en de hypotheek/huur e.d. buiten deze berekening houdt totdat je gaat trouwen oid.

Succes!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13:36
Dat op de euro berekenen en posten is niet hoe alleen silvertail tegen geld aankijkt. De meeste mannen (durf net niet te zeggen bijna alle) kijken snel naar financiën. Een man zal eerder vragen wat iets kost / oplevert dan dat een vrouw dat doet. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de schoonvader bijna altijd vraagt wat je ouders doen.
In drie jaar 38000 euro sparen, van wat jij overhoudt per maand is m.i. een kleine utopie, als je vanaf 0 moet beginnen... dat betekent namelijk bijna 1000 euro per maand. Waarom zorg je niet dat je gewoon beide evenveel zakgeld krijgt, en het deel wat dan overblijft sparen. Dus ook als zij meer gaat werken, niet voor haar maar dat dan verdelen.
Vraag je ook af wat je wilt gaan doen over een paar jaar, als je vriendin afgestudeerd is en een wereldbaan krijgt waardoor zij ineens 2x zoveel te besteden krijgt dan dat jij hebt. Ga jij dan de rest van je leven met een nieuwe verdeelsleutel leven? Want dan gaat zij zeggen: maar toen ik studeerde mocht ik ook niet meer uitgeven en wilde jij ook alles voor jezelf houden.
Als je samen gaat wonen ga je samen wonen. Op dat moment kies je voor elkaar. Ja, het kan misgaan, maar dat zie je dan wel weer. Zoals jij het nu ziet, gaat ze gewoon bij jou op kamers. Kan ook, maar stel dan wel even een huurcontract voor haar op. Kan ze nog huursubsidie (die ze mag houden) in haar zak steken ook...

Life is what happens while you're busy making other plans

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Roenie schreef op vrijdag 16 april 2010 @ 07:54:
Ik pik er een paar dingen uit die me opvallen:

[...]

[...]

[...]

helemaal mee eens... waar gaat het nou om? hou je van haar, of hou je van haar onder voorwaarden dat ... ? Ik snap dat er mensen zijn, vooral mensen die het financieel niet al te breed hebben (daar valt TS dus duidelijk niet onder), waarbij er goed naar gekeken moet worden hoe het financieel allemaal staat en valt bij het samenwonen. Ik zelf zou het zo zien, maar dat zal voor TS wel niet op gaan: We werken samen voor ons gemeenschappelijke geld. Ik werk 40 uur in de week, zij studeert (=soort van werken voor de toekomst) 30 uur (ik noem maar wat) in de week en 10 uur in de week werkt ze bij de snackbar. SAMEN hebben we dan een inkomen van bijv. 1500 euro in de maand. Daar betalen we SAMEN de lasten van, daar sparen we SAMEN van en daar betalen we SAMEN de leuke dingen van. M.a.w. ik zou ons als stel meer als 1 geheel gaan zien.

Mocht de relatie beeindigd worden, dan heb je misschien een probleem. Maar "wie dan komt wie dan leeft". Als je van een relatie-beeindiging ooit uitgaat, dan kun je beter op zoek naar een andere vriendin waarbij je daar niet vanuit gaat :) Overigens zijn er natuurlijk wel samenlevingscontracten te tekenen om hier nog enige verdeling in te krijgen.

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik heb het nu zo afgesproken, dat mocht ze tekort hebben op het eind van de maand volgens haar berekening nu €70 dat ik dat gewoon voor haar aanvul. Het gaat mij immers om samen te gaan wonen, maar het moet wel eerlijk zijn ook kwa kostenverdeling vind ik. Dus ik denk dat het dan zo best eerlijk is verdeeld. Dan heeft ze 255 p/m voor kleding/make-up/mobiel en uitgaan en eventueel sparen. Hiervan hoeft ze geen studie te betalen, dit word allemaal door haar ouders betaald.

• HeyImAllan
Verwijderd schreef op vrijdag 16 april 2010 @ 11:23:
Ja ik heb het nu zo afgesproken, dat mocht ze tekort hebben op het eind van de maand volgens haar berekening nu €70 dat ik dat gewoon voor haar aanvul. Het gaat mij immers om samen te gaan wonen, maar het moet wel eerlijk zijn ook kwa kostenverdeling vind ik. Dus ik denk dat het dan zo best eerlijk is verdeeld. Dan heeft ze 255 p/m voor kleding/make-up/mobiel en uitgaan en eventueel sparen. Hiervan hoeft ze geen studie te betalen, dit word allemaal door haar ouders betaald.
Klinkt goed!

Fijn dat jullie er uit gekomen zijn!

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
voor haar aanvul? klinkt op zich goed, maar gevaarlijk... hoe zie je dat praktisch? jij geeft haar cash geld? dat gaat een onwijs ongemakkelijke situatie worden...
en wat als ze net drie dagen daarvoor met een vriendin is gaan winkelen en een veels te dure spijkerbroek heeft gekocht? wat voor gezicht trek je dan als je het aanvult?
het klinkt mij vooral eng omdat het er nu volgens de berekeningen op uitkomt dat je maandelijks sowieso al 70 euro moet "aanvullen"...

(niet dat ik een goed alternatief heb ofzo ;))

• SteeringWheel
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:26
frumper schreef op vrijdag 16 april 2010 @ 09:01:
Als je samen gaat wonen ga je samen wonen. Op dat moment kies je voor elkaar.
+1 Gewoon niet moeilijk doen: (alle inkomsten-vaste lasten ed)/2=budget voor beiden.
Heb het zelf trouwens ook. Ik verdien krijg een stuk meer dan zij, maar tegelijkertijd geeft zij over het algemeen veel meer uit dan ik. Lijkt me iets typisch vrouwelijks... Het zijn vaak een hoop kleine dingetjes die bij elkaar opgeteld een aardig bedrag zijn. Daarom doe ik ook niet moeilijk als ik een nieuwe pc/stereo/vul maar in wil kopen.

[ Voor 39% gewijzigd door SteeringWheel op 16-04-2010 13:10 ]

A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting.

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15:38
Helaas kan ik niet retweeten. Maar deze opmerking says it all..

• r.e.s
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10-11 22:21
Ik zou het volgens de volgende constructie doen

Jouw salaris: 2000
Haar salaris: 500
Lasten: 1000

2000+500 = 2500
2500/2 = 750 euro
750-500 = 250 euro maak je haar elke maand over en jij betaald alle lasten.

Zo heb je allebei evenveel en geen gebitch. ( al mag je vriendin best wel wat meer werken dan alleen op zaterdag vind ik persoonlijk, ik en mijn vriendin maken gezamelijk 48 uur in de week naast onze opleiding ).

[ Voor 60% gewijzigd door r.e.s op 16-04-2010 13:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
P.O. Box schreef op vrijdag 16 april 2010 @ 12:37:
voor haar aanvul? klinkt op zich goed, maar gevaarlijk... hoe zie je dat praktisch? jij geeft haar cash geld? dat gaat een onwijs ongemakkelijke situatie worden...
en wat als ze net drie dagen daarvoor met een vriendin is gaan winkelen en een veels te dure spijkerbroek heeft gekocht? wat voor gezicht trek je dan als je het aanvult?
het klinkt mij vooral eng omdat het er nu volgens de berekeningen op uitkomt dat je maandelijks sowieso al 70 euro moet "aanvullen"...

(niet dat ik een goed alternatief heb ofzo ;))
Naja, nadat alles betaald is, vaste lasten/huishoudelijke uitgaven(ziektekosten verzekering word betaald door haar ouders en haar studie ook) Houd ze 155 euro over.
Maar zij had berekent dat ze nu ongeveer 225 per maand uitgeeft aan het volgende:
Mobiele telefoon € 45,00
Vervoer € 10,00
Kleding/schoenen € 90,00
Inventaris € 10,00
Recreatie € 30,00
Persoonlijke verzorg. € 20,00
Zakgeld/diversen € 20,00

Dan houd ze dus een gat van 70, als ze dus te kort zou komen omdat ze niet veel kan werken betaald ze gewoon 70 minder aan huishoudelijke geld. Wanneer ze wel gewoon kan werken verdient ze snel 70 euro meer en hoef ik die dus niet te betalen, dat zal misschien 2 periode in het jaar zijn dat ze veel kan werken en ik het dus niet hoef te betalen. en als ze het dusdanig druk heeft met school dat ze niet veel kan werken dat ik het wel zal betalen.

• Jeroen V
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-11 22:43

Jeroen V

yadda yadda yadda

Jeumig, wat een geneuzel om een paar centen.....

Ik ben het overigens helemaal met Roenie eens, jullie moeten nog lang niet gaan samenwonen... Je bent nu toch bij elkaar omdat je uiteindelijk samen een toekomst op wil bouwen? Dus als jij haar nu kan bijstaan zodat jullie samen een financieel betere toekomst zullen hebben, dan moet je niet gaan zeuren om die paar tientjes die jij nu per maand meer kwijt bent.

(en tik voortaan een d als je denkt dat het een t moet zijn en omgekeerd, dan maak je waarschijnlijk minder taalfouten)

• Elwood Blues
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-11 16:19

Elwood Blues

87167191

Je moet je er allebei in kunnen vinden, sim-pel. Er is - zoals iemand anders ook al wel opmerkt - geen vaste regel of norm voor.

Ter illustratie: ik werk ook fulltime en mijn vriendin studeert nog. Ze heeft (i.v.m. gezondheidsomstandigheden) geen inkomen en geen beurs (meer) dus alle kosten worden gedekt door mijn inkomen. Zij doet daarentegen heel erg veel in het huishouden. Veel meer dan ik. Eerlijk? Geen idee. Maar ik vind het prima. Ik heb het er graag voor over om met haar samen te leven, en misschien is het plaatje over 10 jaar wel compleet omgekeerd. We weten dat we allebei net zo hard werken om 'ons' leventje mogelijk te maken, dat zit niet direct vast aan inkomen. We hebben een strakke maandelijkse begroting waar zij fanatieker bovenop zit dan ik, en daardoor komen we goed rond. ZIj doet boodschappen, ik kook. Zij doet de was, ik doe klusjes in huis. Zij bewaakt het budget. So be it dat ik het geld verdien.

Conclusie: samenwonen is een moeilijk woord voor 'samen wonen', en het financiële aspect is maar één van de aspecten daarvan. Je moet vooral niet vergeten te gaan genieten van het feit dat je straks met z'n tweetjes in een mooi huis woont.

Oh ja: als jullie het allebei prettig vinden om de financiën zakelijk aan te pakken moet je dat vooral zo regelen, maar het is niet handig als je daar fundamenteel over van mening verschilt. Voor het omgekeerde geldt hetzelfde. Je kunt in een samenlevingscontract ook veel vast laten leggen over bijdrage aan het huishouden (naar rato van inkomen of andere constructies). Ook wat betreft de tenaamstelling van het huis en de hypotheek kun/moet je allerlei keuzes maken. Wat als jij komt te overlijden, wil je dan dat je vriendin in het huis kan blijven wonen? Hoe ga je het regelen met de levensverzekering die ongetwijfeld aan de hypotheek gekoppeld zit? Vergeet niet even bij een notaris langs te gaan.

[ Voor 24% gewijzigd door Elwood Blues op 16-04-2010 17:01 ]

• McRubz
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 15 april 2010 @ 11:44:
[...]

Van die 420 moet ik zoveel mogelijk sparen omdat ik nog een starterslening van 38.000 heb die ik misschien als me salaris dusdanig zal stijgen na 3 jaar moet gaan aflossen. Deze starterslening is de eerste 3 jaar rente vrij, hierna word je salaris opnieuw getoetst is je salaris te hoog dan mag je hem indien mogelijk in 1x aflossen, zo niet dan ga je 6% rente betalen over het geen wat nog open staat. Ik wil dit bedrag dan ook zo snel mogelijk bij elkaar gespaard hebben om de maandelijkse lasten niet hoger uit te laten komen na 3 jaar. Als ik hier wel voor kies laat ik deze 38.000 bij de hypotheek bijnemen omdat ik dan minder rente betaal, dit betekent wel dat voor haar de vasten lasten ook wat omhoog zullen gaan. Maar dat wil ik niet gaan door bereken naar haar toe.
Die starterslening is ter aanvulling van je maximale hypotheek op basis van je inkomen. Deze is dus helemaal niet bedoeld voor mensen die nu al weten hem na drie jaar in een keer te kunnen afbetalen (en daar nu al het inkomen voor hebben).

Met andere woorden: als jij nu het inkomen hebt waarmee je voor de aflossing na drie jaar 38000 kunt sparen (1055EU p/m) heb je al niet eens recht op die starterslening omdat je inkomen dan zodanig is dat je eerste hypotheek bij de bank al hoger moet zijn.

• Reveller
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 05-12-2022

Reveller

Hopla!

Man man man, als jullie op deze manier gaan samenwonen, geef ik jullie een maand. Ik zeg niet dat het fout is om financieel de zaken door te rekenen, maar kom op: ze is je vriendin, niet je huisgenoot ofzo. Doe dan verstandig en ga pas samenwonen als het jullie beiden niet uitmaakt wie wat betaalt.

Mijn vriendin is een tijd werkloos geweest (dus minder inkomen). Lekker belangrijk, dan betaal ik meer. Momenteel studeer ik (weer); leef wat van m'n spaargeld maar het leeuwendeel betaalt zij nu. Als ik klaar ben, ga ik weer werken, en komt dat wel weer goed. Op de lange duur zit er echt wel een evenwicht in wat wij beiden hebben betaald, en anders maar niet.

Hoe het op mij overkomt: als stellen zo aan het rekenen zijn, zijn ze niet echt van plan om lang bij elkaar te blijven dus de financiele balans moet niet teveel uit evenwicht raken want stel dat hij/zij eruit stapt terwijl de schaal verkeerd uitslaat! Hoewel opzich niks mis met zo'n relatie - ieder z'n hobby - maar dan moet je de problemen niet gaan opzoeken door te gaan samenwonen.

[ Voor 31% gewijzigd door Reveller op 23-04-2010 17:30 ]

"Real software engineers work from 9 to 5, because that is the way the job is described in the formal spec. Working late would feel like using an undocumented external procedure."

Verwijderd

Wat me vooral opvalt is dat je vriendin er wel een bijzonder onrealistische begroting op na houdt voor iemand die studeert en enkel op de zaterdag zou kunnen werken (dat doet ze dus nog niet?); Haar studie/ziektekosten wordt blijkbaar door haar ouders betaald en ze heeft op dit moment geen huisvestingskosten.

Ik begrijp ook niet waar haar "inkomen" uit bestaat, behalve de uitwonende beurs.

Ik denk vooral dat jullie je gaan verkijken op het feit dat jij haar financieel beschouwt als een student, maar zij zich wellicht niet goed beseft wat de financiele situatie van een student is. Voor een gemiddelde student is een budget van 500 euro voor eten/drinken/wonen namelijk niet heel raar. En onder die omstandigheden is voor het zelfde budget verplaatsen van een studentenhuis naar een 'eigen woning' met je vriend wellicht geen slechte deal.

Alleen ik begrijp dat je vriendin niet uit die situatie komt; ze komt (blijkbaar) uit een situatie waar ze225 euro per maand uitgeeft aan allemaal gebeuren waar de gemiddelde student misschien 40% voor reserveert. Daarnaast heb ik het idee dat het leeuwendeel van dit budget opgebouwd is uit iets anders dan salaris.

Ik denk dat het voor de realiteitszin van beide partijen eigenlijk niet slecht zou zijn als ze eerst op zichzelf woont.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2010 17:40 ]

Verwijderd

Woont ze nu nog bij haar ouders dan? En ze studeert nog niet? Dan moet ze sowieso eerst minstens drie jaar op zichzelf wonen anders is het sowieso een slecht idee.

Verwijderd

Als ik de TS goed lees, dan "gaat ze volgend jaar naar de universiteit". Ik lees nergens dat ze thuis zou wonen óf juist al op zich zelf zou wonen, maar gezien haar "budget" en haar inkomsten, lijkt het mij onwaarschijnlijk dat ze op dit moment op zichzelf woont

Als ik de posts nog een keer lijkt, dan is in ieder geval die 500 euro duidelijk: 260 stufi + 240 bijdrage ouders.

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Verwijderd schreef op donderdag 15 april 2010 @ 11:22:
Willen jullie beide wel gaan samenwonen? Of is het gewoon makkelijk en goedkoper, omdat twee de lasten dragen?
Ik ben zelf een voorstander van alles op één hoop, maar goed dat ben ik...

Youtube: DashcamNL

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16-11 20:03
Zelf heb ik ook een koopwoning met een studente als vriendin, en ook ik merk dat er aan een dergelijke situatie best wel wat haken en ogen aan zitten. Zelf had ik al het huis gekocht op mijn eigen inkomen, en het is een dermate goedkoop huis (bouwvalletje -> goedkoop opgelapt) dat ik maandelijks ook geen enkel probleem heb om dit huis in mijn eentje op te brengen.

Wat we qua kosten doen, is dat ze niet meedoet in het afbetalen van de hypotheek. Dat scheelt gewoon een hoop gedonder en geld als je uit elkaar gaat. Ook duurzame inboedel neem ik voor eigen rekening zodat je achteraf ook niet het probleem hebt dat je een leeg huis hebt wanneer ze een enkele reis 'hotel mama' pakt. Wel krijgt ze een uitwonende beurs. Deze uitwonende beurs stopt ze wel in het huishouden, door bijvoorbeeld de boodschappen te doen.

Waar je je echter niet moet onderschatten, is dat het leven van een student flink afwijkt van dat van een werkende. Als werkende heb je vaak een bepaald ritme, heb je minder vrije tijd, en heb je behalve meer financiele draagkracht vaak ook meer financiele verantwoordelijkheden. De student zal vaak nachten doorhalen, heeft gewoon meer vrije tijd en houdt er ook een jongere sociale kring op na.

• Snelle Henkie
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18-11 13:28
Als zij straks klaar is met haar opleiding profiteer jij er toch ook van. Nu wat zaaien en straks oogsten.
Hier vanaf het begin alles op een hoop. En de ene keer geeft de een wat meer uit in een maand en de andere keer de ander. Boeien.
Pagina: 1