GetDataBack vraag

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik maak gebruik van getdataback, om wat gegevens van een kapotte laptop te krijgen. Ik heb deze losgehaald uit de laptop, en aangesloten aan zo'n externe ding die ik op die pinnetjes van de harde schijf kon koppelen.

deze heb ik vervolgens aangesloten op me USB. En nou wil ik hier gegevens uit halen die ik ooit heb verwijderd (toen de laptop scherm nog niet kapot was).

Ik heb de handleiding (http://www.runtime.org/howto_datarecovery.pdf) gelezen en daar staat iets over het maken van slave maken van me harde schijf. Wat is dat?

Vervolgens staat er in dat programma dat ik logical en physical drive kan aanvinken. Welke moet ik precies gebruiken in mijn situatie. Want de externe harde schijf is bij 'deze computer' de F: stationletter. Moet ik dan gewoon bij logical drive de 'F:' schijf kiezen?

om even zeker te weten of ik alles goed ga doen...

Ik heb de harde schijf op een andere laptop aangesloten, vervolgens heb ik 'getdataback' geïnstalleerd op me D: schijf (2e partitie) en vervolgens wil ik die externe hardeschijf scannen en dan naar me C: schijf kopieren.

doe ik het dan goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxious
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-09 14:45
Wat betreft het slave maken: dit is alleen van toepassing als je 'm intern in je pc op een secundaire IDE connector aansluit, dus niet in jou geval. ;)

Zolang je de F-letter ziet, wil zeggen dat de partitietabel meestal nog prima leesbaar is. In dat geval zou ik voor Logical Drive F: gaan.

Zorg wel dat je genoeg ruimte hebt op je C-schijf! :)

Succes! (Oh en ga maar rustig wat anders doen, GetDataBack is nou niet echt snel!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Een kort maar krachtige en duidelijke reactie JapyDooge.

Is er een beter programma dan? Zo ja, welke?

Recuva beter?

En wat zijn de found file systems? (zie handleiding URL). Hoe weet ik of ik de juiste kies?

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2010 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxious
Recuva is over het algemeen wat sneller, beter zou ik niet durven zeggen.
Ik heb goede ervaring met Recuva, maar de serviceafdeling waar ik vroeger gewerkt heb hadden ze betere ervaringen met GetDataBack (kreeg meer data terug) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat is ook wat ik heb ondervonden, recuva is wat simpeler.

Maar wat zijn de found file systems? (zie handleiding URL 1e post). Hoe weet ik of ik de juiste kies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxious
Da's een goeie vraag.

Meestal zijn dat de keren dat de schijf opnieuw gepartitioneerd is. Ik zou voor de meest recente/leesbaarste gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Kijk eens naar de ervaringen van diverse datarecoveryprogjes in Thematopic: Datarecovery

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Noxious schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 11:29:
Da's een goeie vraag.

Meestal zijn dat de keren dat de schijf opnieuw gepartitioneerd is. Ik zou voor de meest recente/leesbaarste gaan.
Dat is niet te zien, ik zie dit:

Afbeeldingslocatie: http://img218.imageshack.us/img218/5002/naamloosnz.png

Ik heb de 1e geprobeerd, heb het bestand gevonden. Maar krijg te zien dat het niet geopend kan worden in paint en windows viewer kan het niet afbeelden. Terwijl er wel te zien is dat het bestand 200kb is. En een tekstbestand krijg ik allemaal in rare tekens te zien.

TERW_DAN: ik zal het even lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxious
Je moet letten op de Creation date daar rechts ;)

Waarschijnlijk is de file die je herstelt al overschreven door andere data of een nieuwere partitie. Vandaar de nieuwste zoeken ;)

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Een hele goede JapyDooge, had ik over het oog gezien.

Maar de reden dat ik mijn bestanden niet correct kan openen. Kan het zo zijn omdat ik een illegale serial heb, dat ik daarom mijn bestanden niet goed te zien krijg? (er staat wel dat de licentie is geaccepteerd.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Als je files niet meer correct openen dan komt dat waarschijnlijk omdat ze beschadigd zijn, bijvoorbeeld omdat (delen van) het bestand overschreven is met andere data en getdataback dus niet meer het bestand goed kan herstellen.
In dat geval is er vaak niet veel meer aan te doen dan je backup terug te zetten, of eventueel nog aan de slag te gaan met een ander datarecoverprog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 12:09:
Als je files niet meer correct openen dan komt dat waarschijnlijk omdat ze beschadigd zijn, bijvoorbeeld omdat (delen van) het bestand overschreven is met andere data en getdataback dus niet meer het bestand goed kan herstellen.
In dat geval is er vaak niet veel meer aan te doen dan je backup terug te zetten, of eventueel nog aan de slag te gaan met een ander datarecoverprog.
Ik heb geen back-up gemaakt, ik scan gewoon meteen de c: schijf van me externe hardeschijf die in me laptop zat.

Vervolgens kopier ik naar me C: schijf van me nieuwe laptop. Dat moet toch goed gaan?

Want heb nu al meerdere dingen gescand, zowel usb's als andere partities op me laptop. Maar telkens vind die de bestanden, alleen hij opent ze niet met de inhoud die ik wil zien. Wat doe ik verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 12:14:
[...]

Ik heb geen back-up gemaakt, ik scan gewoon meteen de c: schijf van me externe hardeschijf die in me laptop zat.
Als je geen backup hebt is de kans dat je die data kwijt bent.
Vervolgens kopier ik naar me C: schijf van me nieuwe laptop. Dat moet toch goed gaan?
Nee, als het bestand of delen ervan overschreven zijn door andere data, of onleesbaar zijn dan kan getdataback er ook niet veel van maken.
Want heb nu al meerdere dingen gescand, zowel usb's als andere partities op me laptop. Maar telkens vind die de bestanden, alleen hij opent ze niet met de inhoud die ik wil zien. Wat doe ik verkeerd?
Waarschijnlijk doe je dus niets verkeerd, maar is de data gewoon niet meer terug te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een usb gebruikt dat een FAT indeling kent. En heb toen GetDataBack FAT gedownload en die heb ik geïnstalleerd op me C: schijf en toen deed alles het wel (ongeregistreerd).

Maar GDB NTFS heb ik geïnstalleerd op me D: schijf. Dus denk dat daar het probleem ligt. Even opnieuw installeren.

Want dat kan het probleem zijn toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Het is wel handig als je iets wil recoveren vanaf een FATpartitie je het ding als FAT behandelt idd en niet als NTFS. Ik ken getdataback niet zo heel goed, maar het kan goed zijn dat je hierdoor rare resultaten krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op FAT wil alles werken en op NTFS lijkt het allemaal niet te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxious
Dat staat ook in de handleiding van GetDataBack ;) die je zelf linkte.

[ Voor 16% gewijzigd door Noxious op 13-04-2010 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 12:37:
Op FAT wil alles werken en op NTFS lijkt het allemaal niet te werken.
Wat logisch is als je een FATpartitie hebt.
Maar je kunt nu dus wel gewoon bij je data?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ik het heb. Maar heb het gelukkig met een ander pc eerst geprobeerd, en heb daar toen me verwijderde bestanden overgeschreven door op het zelfde partitie op te slaan. Heb toen voor de gein iets verwijderd en dat kreeg ik wel terug (NTFS). '

Dus morgen ga ik dit in werking stellen en moet dus lukken. Bedankt heren, zonder jullie zou het niet gelukt zijn. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Tikje naar OM toe - aangezien daar sowieso al een thematopic over Datarecovery staat is dat iets logischer.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1