Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08:19
Ik ga binnenkort beginnen met het bouwen van een volière voor kanaries. De bedoeling is dat het binnenhok zo "duurzaam" mogelijk wordt. Ook moeten het simpele aanpassingen worden.

Ik heb het volgende bedacht:

Verlichting dmv. een zonnepanneeltje. Het idee is om meerdere tuinlampjes met kleine zonnepanneetjes hiervoor te gebruiken. Het hoeft geen fel licht te zijn maar gewoon een flauw iets zodat de vogels de ingang kunnen vinden in de nacht.
Als iemand een ideetje heeft voor een betaalbaar alternatief wat meer licht gaat geven dan graag...

Ook wil ik graag stromend water hebben, misschien is een druppende kraan leuk of een klein fonteintje.
Hoe kan ik hiervoor grondwater gebruiken (ik hoef voor grondwater hier nl. niet erg diep te graven) Het zou leuk zijn als het water ook nog een beetje schoon gefilterd wordt.
Ik zit te denken aan een diepe "buis" gevuld met grind oid. Iemand een idee hoe dit aan te pakken?
Op conrad staan een hele batterij aan pompjes op zonne energie. Het hoeft ook niet perse grondwater te zijn, maar hoe zorg ik ervoor dat het water zolang mogelijk fris blijft?

En last but not least, verwarming. Hoe zorg ik voor een plus temp als het buiten goed vriest? Ik zal uiteraard gaan isoleren. Maar hoe voorkom ik dat het water in de voederbak in de winter bevriest? Het hoeft dus geen 20 graden te worden.

[ Voor 5% gewijzigd door Cobb op 12-04-2010 20:49 ]

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Het kan aan mij liggen, maar een nachtlampje voor vogels lijkt me even leuk als harde muziek als jij wil slapen. Dagvogels gaan bij schemer een slaapplaats zoeken, als het donker is zitten ze al lang te slapen. Tenzij je een verlichtingssysteem kan maken dat goed een zonsop- en ondergang simuleert (inclusief winter en zomer), is een raam dat buitenlicht binnenlaat het beste wat je je vogels kan geven.

Voor je water: als je fonteintje ook het drinkwater is, zal je pomp normaal het bevriezen voorkomen (zowel beweging van het water als warmteverlies van je pomp). Grondwater zal trouwens niet snel bevriezen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Met ^^

Nooit verlichting in een voleire, tenzij je kweekt, en dan moet zorgen voor 12 uur licht en 12 uur donker.

Gewoon het dak van plexiglas maken, zodat de zon het werk kan doen.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
Hmm ik dacht dat een flauw lichtje altijd wel wenselijk was.

Iemand een idee over het schoon grondwater verhaal, misschien ervaringen?

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Filteren met een zandfilter+actief kool denk, zoals in een vijverfilter/bronwaterpomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-09 02:52
en ik denk met bewegend water dat je geen zorgen hoeft te maken over bevriezen
mischien voor het licht een sensor met x aantal lumen ofzo,,.. of gewoon een paar gaten in het dak

[ Voor 38% gewijzigd door [Remmes] op 13-04-2010 19:30 ]

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-09 07:16

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Mijn buurman heeft een heel duurzame voliere. Al 25 jaar ofzo :)

Gewoon een semi transparant dak voor daglicht. Schotten voor de tralies in de winter voor de kou. Schaal met water om te drinken. Geen milliwatt aan verbruik :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Laatst online: 10:39

Standeman

Prutser 1e klasse

Als je er de ruimte voor hebt zou je ook een waterpomp op windenergie kunnen maken. Je hoeft niet veel water op te pompen uit een zand/grindbak. Een klein straaltje (liter per uur) lijkt me meer dan zat.
Ik weet alleen niet of je dit praktisch kan uitvoeren in je achtertuin.

Ik denk dat een buis (doorsnede 30cm, lengte 1m) wel voldoende is. En dan alsvolgt vullen:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/NS2g2AV0Ir664DWEAOtlNJoI/full.gif

Laat het overtollige water wat je oppompt gewoon weer in de grond (put) lopen en het water blijft vers en bevriest niet zo snel.

Een andere mogelijkheid is om regenwater te gebruiken d.m.v. een dakgoot aan je voliere. Als je de regenton hoog genoeg plaatst heb je ook geen pomp nodig.

[ Voor 23% gewijzigd door Standeman op 14-04-2010 09:41 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
^Dat moet toch ook wel lukken met zo'n pomp op zonne-energie?

http://www.koinations.com...y-sandgravel-fines-filter
Begrijp ik goed, dat je het water van boven af naar beneden pompt en zo weer langzaam omhoog komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Laatst online: 10:39

Standeman

Prutser 1e klasse

Dat moet zeker wel lukken. Ik gaf alleen een mogelijk alternatief wat ook leuk kan zijn om te bouwen.

Let overigens wel goed op de opvoerhoogte van de pomp en neem daar wat marge in aangezien bij bewolkte dagen dit best wel eens nadelig kunnen beinvloeden, gok ik.

[ Voor 27% gewijzigd door Standeman op 15-04-2010 16:37 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:21
sebastius schreef op woensdag 14 april 2010 @ 09:21:
Mijn buurman heeft een heel duurzame voliere. Al 25 jaar ofzo :)

Gewoon een semi transparant dak voor daglicht. Schotten voor de tralies in de winter voor de kou. Schaal met water om te drinken. Geen milliwatt aan verbruik :P
Nou dat is precies wat ik dacht. Pas op dat je niet het typische Tweakers-kwaaltje krijgt en met een oplossing in de hand gaat zoeken naar een probleem. Verlichting lijkt me niet nodig in een volière, en als je een waterpompje op zonnestroom wil dan zou ik eens bij de lokale intratuin kijken, daar ligt het zo voor het oprapen.

Een andere mogelijkheid is natuurlijk het plaatsen van een normale netgekoppelde zonnestroominstallatie op je huis, als je dat doet zijn al je elektrische apparaten ineens min of meer duurzaam :) maar dat is meer iets voor in Duurzame Energie deel 17

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant

Pagina: 1