Toon posts:

Yamaha clavinova CLP-760

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo :)

Ik zit al een tijdje te zoeken naar een digitale piano. Ivm met mijn budget kan deze niet al te duur zijn, maar omdat al het goedkope spul bagger kwaliteit heeft heb ik besloten om tweedehands iets aan te schaffen.

Wat vinden jullie van dit type? Yamaha clavinova CLP-760. Het merk schijnt goed te zijn en een clavinova ook maar van het type CLP-760 weet ik dat niet en valt er op google ook weinig over te vinden.

Hij is wel meer dan 10 jaar oud. dat is wel een groot nadeel.

Heb het hier neergezet in de hoop dat iemand van jullie er misschien iets meer over kan vertellen ;)

iig bedankt alvast :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 29-09 09:16

mr.paaJ

generatie cmd+z

10 jaar is best oud voor een digitale piano ja.
wat wil je eraan uitgeven en wat ga je ermee doen? misschien dat mensen je dan beter tips kunnen geven.

Het belangrijkste in een digitale piano is het gevoel van het toetsenbord. Daarnaast extra's zoals ingebouwde speakers en kwaliteit van het meegeleverde piano geluid.
Ben zelf laatst ook wezen zoeken naar een digitale en kwam daarvoor bij de Yamaha P155 uit, die lag mij het lekkerst. Mooi meegenomen is het ingebouwde goede geluid en speakers, maar uiteindelijk kun je ze allemaal op een (vaak veel betere) software piano aansluiten via MIDI. Denk aan Synthogy Ivory of Pianoteq.

Je zou de P85 kunnen overwegen als je een geluidsset hebt of een hoofdtelefoon wil gebruiken. Iets minder toetsenbord dan de P155 maar een stuk goedkoper.

[ Voor 72% gewijzigd door mr.paaJ op 11-04-2010 20:35 ]

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil er rond de 500 aan uit geven. Denk dat je dan wel een digitale piano uit de middenklasse kunt krijgen (wanneer je hem 2e hands koopt dan) en ik moet nog beginnen met spelen. Vroeger half jaartje les gehad, maar daar houd het mee op. Wel jaren een blaasinstrument gespeeld en had ik wel enige aanleg voor. Was wel van plan gemiddeld een half uurtje per dag te spelen, zodat je wat sneller vorderingen maakt en over kunt gaan naar een wat hoger niveau. Ben toen vroeger ook gestopt met piano les omdat je van die simpele saaie liedjes kreeg. Nu ga ik het mezelf aanleren en denk dat dat ook prima kan met andere muziek. bijvoorbeeld popmuziek in een simpele uitvoering. Dat maakt het oefenen stuk leuker.

Merk je dat ook in de kwaliteit dat hij meer dan 10 jaar oud is? snap dat je nu natuurlijk ja gaat zeggen ;) maar bedoel meer in hoeverre. Er is wel weinig op gespeeld schijnt, maar vond het zelf ook wel erg oud. Wist niet eens dat ze toen al digitale piano's hadden ;)

De yahama P155 was me ook al opgevallen btw :) alleen zul je die niet tegenkomen voor 500 euro ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2010 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SqnLdr
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Waarom open je een nieuw topic? Of is dit een andere vraag

Digitale piano

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wou eigenlijk specifiek een reactie op dit type, omdat ik die tegengekomen ben en overweeg te kopen. Alleen valt er op google weinig tot niets over te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ

mr.paaJ

generatie cmd+z

op het eerste zoeken lijkt het model nu 20 jaar oud te zijn en een oudere toetsenbord techniek te hebben dan de huidige modellen. Ik denk ook dat deze maar een sample per toets heeft, dus niet verschillende klanken voor harde en zachte aanslag. (lijkt bij de CLP811 geïntroduceerd te worden)
http://yamahaclavinova.com/concept/history2.html

Vast een prima piano, zeker als je net begint, en een stijlvol ding om te zien (ook niet onbelangrijk!), maar hoe deze zich nog staande houdt tegen hedendaagse modellen zou ik niet durven zeggen. Is het bij je in de buurt om eens zelf te proberen? Even zelf voelen, luisteren etc.

[ Voor 22% gewijzigd door mr.paaJ op 11-04-2010 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nee het is compleet aan de andere kant van Nederland helaas. Anders was ik hem inderdaad wel uit gaan proberen. Vond hem er inderdaad erg mooi uitzien, niet dat je daar een piano om moet gaan kopen, maar het is zeker mooi meegenomen ;) maar als het model al 20 jaar oud is dan lijkt me dat wel erg oud :S Begin wel net met pianospelen, maar wou wel een iets betere halen zodat ik straks niet een nieuwe wil omdat ik de kwaliteit niet goed genoeg vind. En ik denk dat de kwaliteit wel stuk minder zal zijn als het een zodanig verouderd model is? kan me niet voorstellen dat ze 20 jaar geleden in de buurt waren van de techniek nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ

mr.paaJ

generatie cmd+z

ik denk dat je echt het best eens een Feedback o.i.d. binnen kunt lopen om daar ter plekke eens te voelen wat er te krijgen is. Een P85 voor ~€550 is helemaal geen slechte optie om te beginnen met spelen, maar is wel een stuk minder stijlvol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:40
Ik heb in het verleden zo'n Clavinova gehad. Ik heb veel ervaring met "echte" piano's en kon daarom niet wennen aan de aanslag. Het geluid is op z'n best wel aardig, maar haalt het niet bij modernere digitale piano's en zeker niet in vergelijking met echte piano's.
Het kan zijn dat het goed genoeg is voor wat je wilt en wellicht kun je dan na een aantal jaar een goede piano module aansluiten. Ik zou er zeker nooit meer een willen, al was hij gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dionysus
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
(jarig!)
Vraag me af of leeftijd zoveel uitmaakt, wij hebben thuis een 15 jaar oude Viscount SV-80 staan en dat ding is in al die jaren echt niet minder geworden. Geluid klinkt nog goed en de aanslag is nog net zo gevoelig als de eerste dag. Enige nadeel dat ik zo kan bedenken is dat er een verouderde midi poort op zit, maar we hebben nooit de behoefte gehad om de piano ergens op aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Als ik jou was zou ik me nog even verder oriënteren. In zijn algemeenheid is het risico van naar de andere kant van het land moeten reizen met daaraan evt. verbonden reiskosten om het artikel te bekijken en testen dat dit het moeilijker maakt om nee te zeggen en onverrichterzake weer naar huis te gaan.

Zat uit nieuwsgierigheid even op Marktplaats te neuzen. hier een Viscount piano uit 2004 voor €450,- Past mooi in je budget. Zelf even research doen hoe de kwaliteit is.

www.harmonycentral.com is een site met aardig wat reviews. Geen idee of deze er ook bij staat want er wordt geen modelaanduiding bij vermeld.

Op marktplaats staat ook deze advertentie met o.a. een Casio CDP-100 ook met 88 gewogen toetsen voor €418,- Reviews bij Amazon zijn redelijk. Je kunt op Amazon desnoods nog even verder door de reviews neuzen. Vaak wel informatief.

Je moet wel voor jezelf beslissen of je de volle 88 toetsen wilt of dat 76 of minder ook acceptabel is. En of je per se gewogen toetsen wilt of dat een ongewogen keyboardaanslag ook acceptabel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wil wel 88 gewogen toetsen hebben. Dat is de enige echte eis die ik heb. die viscount ziet er idd niet verkeerd uit :) alleen werd mij aangeraden door iemand die er veel verstand van heeft om yahama of roland te nemen. Bij de overige merken zou ik niet weten in hoeverre die zich kwalitatief verhouden ten opzichte van een goede piano. Een casio wil ik vermijden. Daar heb ik teveel slechte verhalen over gehoord.

Wanneer er maar 1 sample op zit per toets en je niet harder en zachter kan spelen zoals hierboven aangegeven wordt, betekent dit dan dat alle tonen op hetzelfde niveau gespeeld worden en je niet zachter kunt spelen door de toetsen minder hard aan te slaan? dat lijkt me een behoorlijk nadeel?

wat betreft de reiskosten geef ik je zeker gelijk. Ik zou een auto moeten huren en een behoorlijk stuk moeten rijden en dan ben je al redelijk wat kwijt aan alleen de reis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ

mr.paaJ

generatie cmd+z

1 sample kan wel op verschillende geluidsniveaus worden afgespeeld, maar klinkt altijd hetzelfde (waar een piano een ander karakter krijgt als je er harder of zachter op speelt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Ik denk dat je gevoeglijk mag aannemen dat alles dat 'Digitale Piano' wordt genoemd aanslaggevoelige toetsen heeft. Dus harder klinkend bij harder aanslaan. Dat is inderdaad belangrijk. Verschillende samples gebruiken voor die verschillende luidheden is een ander aspect. Alleen eenvoudige keyboards waar natuurlijk ook pianoklanken in zitten zullen niet aanslaggevoelige toetsen hebben. De (iets) betere keyboards hebben ook allemaal aanslaggevoelige toetsen.

Ik zou niet te bang zijn voor bepaalde merken. Een voordelig klavier dat prettig aanvoelend speelt en dat een MIDI uitgang heeft kun je altijd (later) aan een externe module hangen welke dan, samen met de versterker/luidsprekers, de uiteindelijke geluidskwaliteit bepaalt. Ik heb zelf nog een zeker 15 jaar oude Casio CPS-300 digitale piano met maar 61 niet gewogen (wel aanslaggevoelige) toetsen die ik met een Roland RA-90 ('Realtime Arranger') gebruikt heb. Dan gebruik je het toetsenbord gewoon als een "dom" MIDI input device. Werkt prima.

Ik denk dat in de meeste gevallen de kwaliteit van jouw spel een grotere invloed heeft op het eindresultaat dan de kwaliteit van het geluid. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Als je nog niet zo lang speelt, kan ik me overigens wel voorstellen dat je rekening houdt met de afschrijving van het apparaat. Een bekend merk zal waarschijnlijk over een aantal jaar nog wel geld waard zijn, terwijl een goed apparaat van een onbekend merk dat mogelijk niet is. Daarmee zou een KORG, Yamaha, Kurzweil, Nord of Roland denk ik de beste keuze zijn. Als je nog niet lang speelt zul je waarschijnlijk nog niet gewend zijn aan een bepaald type aanslag. Als je later een echte piano wilt kopen is een gewogen toetsenbord wel erg aan te raden. Dat maakt de overstap dan makkelijk.
Kijk ook hier eens:
Hulp bij keuze digitale piano

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Met die externe modules heb ik niet zoveel. Heb totaal geen verstand van pc's en luidsprekers en die MIDI uitgang enz. dus wil gewoon een piano die je neer kan zetten en verder niks aan hoeft te doen ;)

Denk ook dat de kwaliteit van mijn spel grotere invloed zal hebben dan de kwaliteit van het geluid, daarom dacht ik ook dat ik wel prima een model aan kon schaffen dat 10 jaar oud was. Ik zal zelf het verschil niet goed horen denk ik. (Wil niet een te slechte zodat ik over een half jaar weer een nieuwe wil)

Zag ook nog een Roland KR3000 beide modellen (de yahama clavinova clp 760) die ik eerder heb genoemd willen ze weg doen voor een prijs van 500 euro. Ik weet zelf niet of dit veel is. Iemand die er verstand van heeft zei dat dat te veel was omdat het model zo oud was en door de technieken die steeds beter worden de marktwaarde van die modellen sterk gedaald was.

Wil wel een gewogen toetsenbord hebben. (wil later een echte piano kopen en niet handig als je dan iets anders gewend bent) Hoe die aanslag dan precies zal zijn maakt voor mij weinig uit denk ik omdat ik nu nog niks gewend ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:32

MBV

Ik zou je aanraden om eerst naar feedback te gaan: dan kan je eens kijken hoe een nieuwe voelt (neem ook een vriend mee om erop te spelen als je niet ervaren bent). Dat een oude slechter is, spreekt voor zich, maar dan kan je het verschil in klank/gevoel horen en het gebrek aan verschil in prijs zien.

Ik zal je niet snel aanraden om een clavinova-achtige 2e hands te kopen. Wat ik me ervan herinner schrijven die dingen nauwelijks af, en is een 20 jaar oude clavinova op alle fronten slechter dan een nieuw goedkoop instapmodel. Hammer action, meer samples per toets, gevoel in de toets, demper die niet aan-uit is, volgens mij zit dat op de instapmodellen al. Vroeger was dat onmogelijk of te duur door de hoge geheugenprijzen, een van de redenen dat ik geen piano van meer dan 10 jaar oud zou kopen. Vaak klinkt het dof, en als dat niet zo is klinkt het heel erg digitaal.
Een stage-piano als de P85 heeft al een prima klank en gevoel (voor zover ik me herinner), en dan ben je ook voor 550 euro klaar, met een paar jaar garantie (aanbieding Feedback). En omdat ze niet afschrijven kan je hem altijd nog verkopen als het niet bevalt :P

[ Voor 3% gewijzigd door MBV op 12-04-2010 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie. Ik wil sowieso geen stage piano. En dat ligt vooral aan het uiterlijk. vind de clavinova en roland kr 3000 perfect qua uiterlijk, maar ja als je dan vervolgens met een kwaliteit van niks zit heb je er alsnog weinig aan ;) dan ga ik nog even zoeken naar een combinatie van beiden. Vind het wel lastig. Heb even gekeken op de site van feedback en daar staan wel mooie modellen tussen. Alleen wel vrij duur. Heb het idee dat ik beter iets kan kopen dat een paar jaar oud is (en 20 jaar is misschien idd wel erg overdreven ;)) omdat ik toch nog niet heel goed ben. Dan koop je iets wat de helft van de prijs is van wat het was en met genoeg kwaliteit voor mijn spel. maar zou kunnen dat ik er helemaal naast zit hoor ;) met een nieuwe heb je wel de zekerheid en ook garantie dat hij goed werkt, maar over een paar jaar is dat ding net zo goed nog maar de helft waard en zullen er ook weer nieuwe modellen zijn en je kunt moeilijk elk jaar een nieuwe piano kopen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Ik heb net nog op marktplaats gekeken, en jonger dan 10 jaar vind je echt niks voor de helft van de prijs. Hooguit bij de top-serie. Een clavinova die 10 jaar geleden 1000 euro kostte, zal nu misschien wel 600 euro kosten, maar hooguit net zo goed zijn als een nieuwe van 700.

Ik ken het dilemma, ik ben er zelf ook een poosje naar op zoek geweest. Uiteindelijk een nieuwe CLP240 gekocht voor een slordige 1600 euro. Ga sowieso eens langs feedback (of een vergelijkbare zaak) om te kijken wat een nieuwe van 700 euro kan presteren. Ik denk dat je dan heel snel genezen bent van het idee om een 20 jaar oude clavinova op marktplaats te kopen voor 500 euro ;)

Geen handige harry in de familie die een houten ombouw kan timmeren voor een P85?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heb er over nagedacht en denk dat de techniek van 10-20 jaar geleden zo verouderd is dat het geen zin heeft om zo'n oude te kopen. Heb nu een Roland en deze was 4 jaar oud en 500 euro en bij aankoop 1500 euro. Moet hem overigens nog wel ophalen, dus weet nog niet hoe deze precies speelt, maar leek me een veel betere optie dan die andere 2. en hij ziet er ook nog eens mooi uit ;)

@mbv een CLP240 vind ik wel een stijlvolle piano qua uiterlijk :) wel redelijk prijzig, dus ik waag mijzelf er niet aan tot ik echt serieus wat kan spelen. Vind een getimmerde ombouw niet echt mooi. wil het liefste zwart hoogglans ik weet dat het meer om de kwaliteit gaat, maar vind het uiterlijk van zo'n piano ook wel belangrijk. Het staat toch als een soort van meubel in je kamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Gefeliciteerd, en laat je ons nog even weten of je nieuwe piano goed bevalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Ik adviseer wel de leeftijd te verifiëren. Het exacte model geeft natuurlijk wel een indicatie omdat het op een bepaald moment op de markt gekomen is. Ik had vorig jaar iets dat als 3 jaar oud op Marktplaats werd aangeprezen en dat bij doorvragen uiteindelijk 6 jaar oud bleek. Niet noodzakelijkerwijs kwaadwillende opzet maar apparaten heb je vaak al langer dan je ze denkt te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Inderdaad, en bij digitale piano's gaat het erom hoe oud de techniek is, niet om de slijtage. Als iemand een 10 jaar oude winkeldochter heeft gekocht zal hij net zo goed klinken als een piano van 13 jaar oud ;) Welk type is het? Een HP-*i toevallig, of nog van zonder de i-tjes?

En hoogglans pianolak kan je gewoon bij de bouwmarkt kopen en op een paar plankjes smeren, een (digitale) piano is ook gewoon van hout gemaakt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
een HP en dan serie nummer 147e.

Dat van die hoogglans lak wist ik niet.. maar ja om de piano zelf ook met die verf te gaan besmeren lijkt me er niet mooier van worden :P

laat nog ff weten of ie bevalt.. voor zover ik dat kan bepalen met zo weinig ervaring ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• graey
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-09 12:07
Voor die prijsklasse kan je toch beter kijken naar de Korg SP170, Yamaha P85 of Korg SP250. Allemaal digitale piano´s die in klank zeker niet onderdoen voor de CLP-760, maar met een betere aanslag. En mocht je niet persé een volledig 88-toetsen model willen (wat ik je wel aanraad), kun je ook nog voor de Yamaha NP-30 gaan, zeker geen slecht apparaat als je genoegen neemt met een 76-toetsenmodel.

~graey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dank je graey maar heb ondertussen dus al een roland gehaald ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Ik heb de handleiding gevonden (en een 7 gegeven :P): http://safemanuals.com/31...303310&q=ROLAND%20HP-147E
Copyright-notice komt uit '99, en de handleiding suggereert dat er geen LCD op zit: instellingen gaan door een combinatie van instelling-toets en een piano-toets.

edit:

Waaaay back ;)
http://web.archive.org/we...dwide/products/index.html
In 2003 stond er de HP-147 op, en de e-serie is vziw een verbetering. Maar aangezien de wayback machine nogal traag is mag iemand anders opzoeken wanneer de naam in HP-147e is veranderd.

[ Voor 32% gewijzigd door MBV op 17-04-2010 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Volgens deze lijst die alle Roland producten claimt te bevatten is er geen HP-147 geweest. Alleen een HP-147e in 1999 en een HP-147RE in 2001..
Op de Duitse Roland site staat nog wat productinformatie met een link naar een grote afbeelding. Ziet er netjes uit.

Veel plezier ermee.

[ Voor 4% gewijzigd door CaptJackSparrow op 19-04-2010 20:39 ]

Pagina: 1