Raid0 met meer dan 2 disks ( 4 SSDtjes om precies te zijn )

Pagina: 1
Acties:
  • 418 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timbosie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09-04 01:11
Beste heren,

Heeft iemand ervaringen om 4 ssdtjes in een raid 0 setting te krijgen ? zoja werkt dat :P ik wil 4 ocz ssdtjes aanschafffen van 30 GB per stuk om te kijken hoe dat loopt :P

ik heb nu nog een Nvidia nforce 650 SLI moederbordje maar er komt een intel X58 aan met de ICH10R sata controller uiteraard :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
Ja dat werkt, maar effectief zal het (tenzij je een state-of-the-art RAID controller hebt) niet zijn.
Waarschijnlijk ga je namelijk tegen het limiet van je chipset aan zitten...

[ Voor 4% gewijzigd door FireDrunk op 10-04-2010 18:30 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Alfabet
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-08 03:07
FireDrunk schreef op zaterdag 10 april 2010 @ 18:30:
Ja dat werkt, maar effectief zal het (tenzij je een state-of-the-art RAID controller hebt) niet zijn.
Waarschijnlijk ga je namelijk tegen het limiet van je chipset aan zitten...
Raid0 vraagt niet heel veel van je controller, maar tegen de max zul je wel aanzitten. Dat het sneller is dan 2 disks kan ik je wel vertellen, of het sneller is dan 3 disks weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinooo
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09:42
Waarom niet 1+0? Toch een beetje de veiligheid inbouwen voor je data?

Denk dat je het verschil niet heel erg gaat merken hoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timbosie
Ik heb nog 5,5 TB aan gewone opslag dus genoeg ruimte voor een backup :P en tis een OS + games + rarren en repearen van usenet downloads raidsetje :P

ik download ong 300 GB per week en heb geen zin om uren te wachten totdatie alles gerepeared heeft en daarna uitgescheten uitgepakt en al

ik wil max 10 min wachten voordat mn 40 GB bluray filmpje kant en klaar op mn 5,5 TB data schijfjes staat :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

40 gigabyte in 10 minuten is 4 gigabyte per minuut. Per seconde is dat 67 megabyte. Misschien haalt een nieuwe harde schijf deze schrijfsnelheid. En grotere ssd's halen deze schrijfsnelheid ook. :?

Waar wordt de raid-constructie voor gebruikt? En waarom zou de raid-opstelling wel of niet werken? En waarom zou raid wel of niet geschikt zijn voor het gewenste gebruik? Wat zijn de doelen van raid? Is het doel sneller opstarten van het besturingsprogramma's en andere programma's? Deze informatie kan het wat makkelijker maken om een idee te krijgen van het toekomstige gebruik en het nut en eventuele alternatieven van de computer.

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2010 18:58 . Reden: Met dank aan MrAlfabet ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Alfabet
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-08 03:07
Verwijderd schreef op zaterdag 10 april 2010 @ 18:48:
40 gigabyte in 10 minuten is 1 gigabyte per minuut. Per seconde is dat 16 megabyte. Deze schrijfsnelheid haalt ongeveer elke harde schijf.

Waar wordt de raid-constructie voor gebruikt? En waarom zou de raid-opstelling wel of niet werken? En waarom zou raid wel of niet geschikt zijn voor het gewenste gebruik? Wat zijn de doelen van raid? Is het doel sneller opstarten van het besturingsprogramma's en andere programma's?
U kunt rekenen? 40 / 10 is nog altijd 4 ;) dat is toch weer pak m beet 65 MB/s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timbosie
mag ook in een minuut + het opstarten in 25 tellen is ook wel fijn ik moet nu veeel langer wachten ( 5 min ) + als ik dan een flink spel wil spelen ala crysis ofzoiets dan is een SSDtje ook toch wel erg fijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

timbosie schreef op zaterdag 10 april 2010 @ 20:10:
mag ook in een minuut + het opstarten in 25 tellen is ook wel fijn ik moet nu veeel langer wachten ( 5 min )
wut?

hoeveel programma's starten er bij jou op, met mijn trage 320GB hdd'tje in mijn laptop duurt het exact 1 minuut voordat ik kan surfen.
en dat is inclusief ccleaner die cookies van de afgelopen 2 weken zit te verwijderen. (ik start nooit opnieuw op)

misschien is een reinstall van je windows geen overbodige luxe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Heb je al eens in Het grote SSD topic ~ Deel 6 gekeken?
Daar staat alles wat je moet weten over SSD's. Ook staat er dit filmpje:

Dus ja, ook SSD's kan je in RAID zetten.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:24

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Volgens mij behoeft deze vraag van de TS geen eigen topic en zijn alle antwoorden gewoon hier terug te vinden: Het grote SSD topic ~ Deel 6 Op GoT wordt wel van je verwacht enig eigen initiatief te tonen, daarom gaat dit topic dan ook op slot.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.