Harde schijf Partitioneren

Pagina: 1
Acties:

• sander jejo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 25-07-2021
Hallo,

Onlangs mijn nieuwe PC zelf in elkaar gezet en ben nu bezig om alle dingen te installeren. Het lukt me alleenn niet om de harde schijf naar wens te partitioneren.

Ik heb nu al 3 dagen zitten klooten om het voor elkaar te krijgen. Ik heb een Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB harde schijf en windows 7.

Ik wil graag de volgende indeling maken:
C: 150gb voor windows + programma's
D: 350gb voor spellen
E: 500gb voor bestanden

Als ik naar schijfbeheer ga krijg ik het onderstaande menu te zien.
Afbeeldingslocatie: http://img410.imageshack.us/img410/3260/part1.jpg

Ik klik dan rechtermuisknop op partitie C: en druk verkleinen. Hij gaat dan niet toegewezen ruimte maken, wat ik vervolgens in een andere partitie kan stoppen.

Het probleem dat ik dan krijg is dat ik maar de helft kan verkleinen, zie onderstaand plaatje. Ik wil helemaal geen C: met ruim 481gb.
Afbeeldingslocatie: http://img534.imageshack.us/img534/3069/part2r.jpg

Mijn vraag is dus: Hoe krijg ik de partities op geweenste grote.
Waarschijnlijk doe ik iets fout, maar ik heb geen idee wat.

Er staat praktisch niks op op de harde schijf, alleen windows

En nog een vraagje, waarom heb ik maar 931.41gb capaciteit, terwijl het een 1tb harde schijf is?

Hopelijk kunnen jullie me helpen

• Twistedmark
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:03
Makkelijkste lijkt me om Windows 7 opnieuw te installeren en dan tijdens de installatie de C: partitie de gewenste grootte te geven.

Over de onjuist aangegeven grootte lees dit eens door: OM FAQ

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-01 13:45
Je harde schijf is 1TB (10^12 Byte), maar windows geeft het aantal TiB (2^40 Byte) aan en noemt dit vrolijk TB.

1TB = 0,93TiB.

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-02 20:32
je kunt het zoals Twistedmark aangeeft doen tijdens de installatie, maar er zijn ook een aantal andere tools die je na installatie kunt gebruiken, zoals gparted, partition magic et cetera. Let wel, dit is niet geheel zonder risico dus zorg er wel voor dat je belangrijke data ergens anders opgeslagen is.

Desktop | Server | Laptop

• Mr Alfabet
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-11-2025
Partitionmagic kan dit soort dingen beter dan Windows. Windows kijkt naar de verst geplaatste file op de disk, en kleiner dan dat kan ie je partitie niet maken. Dit zou je op kunnen lossen door te defragmenteren bv.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:10

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Mr Alfabet schreef op zaterdag 10 april 2010 @ 19:03:
Partitionmagic kan dit soort dingen beter dan Windows. Windows kijkt naar de verst geplaatste file op de disk, en kleiner dan dat kan ie je partitie niet maken. Dit zou je op kunnen lossen door te defragmenteren bv.
In plaats van Partition Magic kun je beter bijvoorbeeld Gparted nemen. PM zorgt, met name op de nieuwere Windows versies nogal eens voor corruptie getuigen topic's hier in het forum. (tevens uit mijn eigen "vroegere" ervaringen met PM, er kan nog wel eens iets mis gaan)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-01 13:45
_Dune_ schreef op zaterdag 10 april 2010 @ 19:28:
[...]

In plaats van Partition Magic kun je beter bijvoorbeeld Gparted nemen. PM zorgt, met name op de nieuwere Windows versies nogal eens voor corruptie getuigen topic's hier in het forum. (tevens uit mijn eigen "vroegere" ervaringen met PM, er kan nog wel eens iets mis gaan)
Partition Magic wordt ook al sinds 2003 ofzo niet meer ontwikkeld. Ik heb het 1x gebruikt een paar jaar geleden, en daarna kon ik inderdaad mijn hele systeem herinstalleren. Gparted wil altijd prima ;) maar alsnog belangrijke bestanden backuppen! voor zo ver je dat nog niet gedaan had

[ Voor 7% gewijzigd door mcDavid op 10-04-2010 19:49 ]

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-01 19:27

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Je kunt hem niet kleiner maken omdat er bestanden staan op de 481 GB plek staan(ook al gebruik je veel minder). Wellicht kun je die met defragmentatie van kun plek krijgen. Probeer eens de windows defrag erop te draaien en als dat dan nog niet werkt probeer eens met Mydefrag (freeware) te kijken welke bestanden er in de weg zitten en/of mydefrag die wel opzij kan krijgen.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Pagina: 1