Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12-09 11:55
Zoals reeds gepost in het 5800-topic, ben ik naar het kijken naar een nieuwe GSM. Momenteel heb ik de 6120 Classic en alhoewel dit toestelletje nog goed werkt, wil ik gewoon iets nieuws :)

Oorspronkelijk ging mijn aandacht uit naar de 5800 en de 5530. Na veel te hebben gelezen, o.a. hier op Tweakers.net, en raad te hebben gevraagd bij o.a. The Phonehouse, weet ik het echter niet meer.

De 5800 blijkt de beste in zijn categorie te zijn: voor 240 euro heb je een degelijk toestel met veel functies.

Als ik echter wat meer geld uittrek, dan kan ik (uiteraard) meer en beter hebben. Niet dat ik dat 'meer en beter' zoveel zal gebruiken, maar het is toch leuk om het te hebben :D Nu zie ik echter door de bomen het bos niet meer. De Nokia N97 is een van de beste Nokia's. Volgens The Phonehouse is de Xperia 10 echter zowat het beste van het beste wat er momenteel te krijgen is, mogelijk zelfs beter dan de iPhone (die toch zeker 100 à 200 euro duurder is). Over HTC zijn zij niet zo te spreken, en ik betwijfel of de Desire in België al te verkrijgen is.

Nu zou ik dus graag aan jullie, mede-tweakers, vragen wat jullie opinie is over deze (en soortgelijke) toestellen.

Wat ik momenteel 'weet':
de 5800 is the way to go indien ik mijn budget wil beperken: er is niet(s) (veel) beter voor zijn prijs.
de N97 heeft een praktisch toetsenbord (voor als het touchscreen mij toch niet zo bevalt), en zou een beter scherm hebben (minder last van reflecties buiten)
de Xperia 10 is Android, dus veel gratis applicaties te downloaden, heeft de krachtigste processor en is een nieuwer toestel tegen een lagere prijs dan de N97

Wat zouden jullie voor mijn gebruik (SMS, internet, zou m graag syncen met Outlook en/of Lotus Notes voor mails en agenda, zal ook af en toe de GPS gebruiken en MP3tjes spelen, heel misschien ook een filmpje op het vliegtuig) aanbevelen en waarom?

PS: mag ik dit cross-posten in het Windows Based Mobiles & PDA's subforum, of lieve rniet?

Alvast bedankt!

EDIT: topictitel moet uiteraard 5800 ipv 8500 zijn :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Wat ik in elk geval weet is dat je zeer zeker ruzie met de enorm trage en buggy N97 gaat krijgen. Nokia Ovi store is een lachtertje dus als je voor apps wilt gaan zou ik dit sowieso niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liebaart
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-03 21:25
Ik zou de N97mini kiezen voor de N97. Is ook goedkoper trouwens.

Voor de wensen die je hebt, zou ik niet gaan voor die N97(mini) of X10. Dat is overkill, tenzij je wil modebewust zijn en anderen tonen wat voor high tech toestel je wel niet hebt. Voor wat jij ermee wil doen is de 5800 inderdaad perfect.

www.SmartphoneHelp.be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Kwakkel schreef op donderdag 08 april 2010 @ 20:49:
PS: mag ik dit cross-posten in het Windows Based Mobiles & PDA's subforum, of lieve rniet?
Nee. :)

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:03
Het is misschien nogal een open deur, maar ga eens naar een winkel (MediaMarkt ofzo) om met de telefoons kan spelen. Zelf heb ik een 5800 gehad, en voor de prijs is het inderdaad een leuke telefoon. Ik kon echter niet wennen aan het smsen met het onscreen toetsenbord, en vond het touchscreen sowieso niet zo lekker werken. Ook werd de telefoon vrij langzaam wanneer je bijvoorbeeld muziek luisterde tijdens het internetten. De N97 heeft in principe dezelfde hardware, en heeft volgens mij ook vrij snel last van traagheid. Zelf gebruik ik m'n telefoon ongeveer voor dezelfde functies, en heb ik de Nokia N900 gekozen. Ik neem aan dat Liebaart dat al helemaal overkill vindt, maar daar ben ik het dan niet mee eens. Smsen doe ik via het prima hardware toetsenbord (ook deze post :P) en internetten op de heerlijke browser die pagina's weergeeft zoals op je computer, in plaats van een mobiele website. M'n muziek kan ik makkelijk kwijt op het grote interne geheugen, en multitasken gaat probleemloos. Het enige nadeel is het gebrek aan gratis legale navigatie software en dat de batterij toch wel elke nacht moet worden opgeladen.
Over de Xperia weet ik vrij weinig, maar het draait inderdaad Android dus er zijn veel applicaties voor. Zelf heb ik alleen geen idee in hoeverre die applicaties echt nuttig zijn, of dat 90% ervan meer een gimmick is.
overigens ken ik ook verschillende mensen met een htc telefoon en die zijn daar in het algemeen best over te spreken.

Als ik jou was zou ik dus eens naar een winkel gaan om de verschillende modellen uit te proberen en vooral hoe gemakkelijk de toestellen jouw wensen kunnen vervullen.

[ Voor 6% gewijzigd door Wekko306 op 08-04-2010 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Niels-
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-09 19:25
Of de 5230, scheelt nog weer 100 euro op de 5800 en je levert alleen wifi en wat kwaliteit van je camera in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
Thx XeNeRgY.

Thx Liebaart. Uiteraard speelt het idee 'kijk wat een coole telefoon ik heb' ook wel mee. Ben er alleen nog niet uit of ik voor die coole telefoon ook minstens 200 euro meer wil betalen :)

Thx Pven, voor de TT-edit :). Vermoedde al dat het iet mocht, maar wilde effe zeker zijn. weet niet of posters uit de 2 fora dezelfde zijn, vandaar.

Thx Wekko. MediaMarkt had ik nog niet aan gedacht. Ben al in The Phone House geweest, en in de Fnac. Maar daar hadden ze niet alle toestellen. MM is misschien voor zaterdag :) Een beetje traag vind ik nog niet zo erg (denk ik), de 6120 is ook niet meteen de snelste :) Maar waar ik eventueel aan twijfel, en wat jij voorhad: gaat dat touchscreen wel bevallen. Met de N97 (mini) heb je in ieder geval nog je full hardware keyboard om, veronderstel ik, de meeste taken te doen. De N900 had ik al even bekeken, maar die vond ik echt te duur. Toch bedankt voor de tip :)

Thx -Niels-, maar heeft de 5230 GPS? Wat ik, buiten prijs/kwaliteit aan de 5800 wel apprecieer, zijn de harde toetsen om op te nemen en op te hangen. Denk dat ik de 5230 net iets te veel 'minder' vind hebben dan de 5800 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:35
Zelf heb ik recent de 5800 aangeschaft. Relatief lage prijs was voor mij toch een van de belangrijkste factoren icm het hoge resolutie scherm.

Het onscreen toetsenbord is wennen omdat het allemaal toch vrij klein is. Ik zie mezelf geen grote lappen tekst invoeren. Spiegelen in de zon valt reuze0 mee, wel is het allemaal een stuk slechter leesbaar.

Als het gaat om indruk maken heb je er denk ik geen goed toestel aan, de buitenkant is vrij ingetogen.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SimplySimon
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-09 11:05
Samsung Galaxy Spica? Sneller, beter, Android en Beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagaBaSH
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-09 15:26

RagaBaSH

Huttenbouwer

Als ik je vraag zo lees liggen je keuzes op een aantal zaken:

Musthaves:
- touchscreen
- GPS
- UTMS/HSDPA
- groot geheugen (muziek/video)
- Installeerbare applicaties

Nice to haves
- qwerty toetsenbord
- wifi
- goede camera
- exchange/lotus integratie

Ook heb je een budgetplafond.

Binnen deze voorwaarden kan je ook eens kijken naar de LG GW620 (LG In Touch GW620 / Eve). Heeft android, touchscreen, qwerty, gps en is beschikbaar voor ruim onder de 300EU (in nederland).

Hou er rekening mee dat de Exchange ondersteuning van S60 (nokia phones) simpelweg achterloopt qua gebruiksgemak op android, WM en iPhoneOS. Ook is de browser van Nokia niet meer top-of-the-line te noemen.
Met HTC kan je overigens nog voor mooie verassingen komen. Ik heb begin dit jaar mijn 6 jaar oude Qtek (=HTC) S200 geupgrade van WM5.0 naar WM6.5.1, niet de allersnelste, wel de nieuwste technieken in het OS.

Mocht je perse een nokia willen, kijk naar de 5230, heeft wel UMTS, wel GPS (incl. gratis Ovi Maps navigatie), geen wifi, en een uiterst schappelijk prijskaartje van ca. 150 euro.

Zes pallets, een paar vierkante kilometer dekzeil en een zooi verroeste spijkers is geen troep. Dat is een hut in ontkenningsfase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
Thx Wijnands, SimplySimon en RagaBaSH.

Wijnands: wat jij beschrijft zijn dus idd 2 pijnpunten waar ik een beetje 'bang' voor ben.

SimplySimon: De Galaxy Spica staat niet op Samsung.be en is blijkbaar niet zo makkelijk te krijgen in België

RagaBaSH: bijna goed! Ik zou eerder de exchange/lotus integratie bij 'must haves' zetten, en de installeerbare applicaties bij 'nice to haves'. Dat en vermits ik in België woon, opteer ik voor een Azerty ipb een Qwerty ;). De GW620 (Etna) kost hier in België (minstens) 305 euro, waardoor hij terug minder interessant wordt in mijn ogen. Ivm HTC: je hebt de Desire als ultieme toestel uiteraard, maar wat zijn de mogelijkheden van de andere toestellen? HTC is in België ook minder verspreidt voor zover ik kan merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:35
Ik heb, op basis van wat ik tot nu toe gezien heb, niet echt vertrouwen in de bouwkwaliteit van LG. Dat had ik vroeger ook niet in Samsung maar die hebben een aardige inhaalslag gemaakt.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Niels-
  • Laatst online: 13-09 19:25
Kwakkel schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 09:10:
Thx XeNeRgY.

Thx -Niels-, maar heeft de 5230 GPS? Wat ik, buiten prijs/kwaliteit aan de 5800 wel apprecieer, zijn de harde toetsen om op te nemen en op te hangen. Denk dat ik de 5230 net iets te veel 'minder' vind hebben dan de 5800 :)
5230 heeft gps en is qua buitenkant, formaat, toetsen enz, identiek aan de 5800. Voornaamste verschil is gebrek aan wifi bij de eerstgenoemde, hoe erg dit is is natuurlijk afhankelijk van je abonnement en waar je gebruik wilt maken van internet.

Ik heb de 5230 no ongeveer een maand en moet zeggen dat ik er erg tevreden over ben. Er zijn natuurlijk telefoons met extraatjes als een kompas, een betere camera of of wifi ondersteuning maar om daar minimaal het dubbele voor neer te tellen gaat mij iets te ver.

Wat betreft het punt van Wijnands over het toetsenbord (van de 5800=5230), dat ben ik ook wel met hem eens, hoewel het duidelijk sneller gaat dan een numeriek toetsenbord met t9 is het typen van hele verhalen nog niet optimaal. Als je dit veel wilt doen op je telefoon kun je beter een telefoon als de n97 mini met los toetsenbord nemen.

Wat betreft synchronisatie met outlook voor Nokia, ik heb dit via bluetooth met de Nokia software geregeld, als ik in de buurt van mn vast pc kom zijn mijn agenda items ed binnen enkele seconden gesynchroniseerd.

[ Voor 24% gewijzigd door -Niels- op 09-04-2010 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:22

Shabbaman

Got love?

Binnenkort komt de Xperia X10 mini uit. Klein (vindt dat nog maar eens in een telefoon tegenwoordig) maar wel met zo ongeveer alle features als de X10. Maar dan een stuk goedkoper. De X10 mini pro kan je voor 240 euro krijgen, dus ik zou zeggen dat de X10 mini nog wel een paar tientjes goedkoper is.

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De N97 moet ik afraden tenzij hij simlockvrij/unbranded is, of je provider de laatste updates al heeft doorgevoerd.. Als je de KPN versies koopt dat is hij zwaar onstabiel.. De N97 mini schijnt wel iets beter te zijn (kwam later uit -> nieuwer firmware)..

Meer hiero

Ik kan persoonlijk de nieuwe HTC's aanraden, eentje met een oude processor raad ik af vanwege traagheid in het OS.. De XPeria's heb ik echt 0 ervaring mee, en dus ook geen mening over.. De Samsung Spica (nog een Android) is af te raden omdat de software die erbij geleverd word voor syncing etc erg slecht schijnt te zijn.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2010 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-09 13:39

Big Womly

Live forever, or die trying

Kwakkel schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 09:10:
Een beetje traag vind ik nog niet zo erg (denk ik)
Ik heb eens in de winkels met een HTC Diamond (de eerste) liggen kloten spelen. Dat het scherm niet vloeiend met je vinger meegaat vond ik toch redelijk ergerlijk, terwijl ik met een niet-touchscreen phone hier ook geen last van heb ;)
("hier" in de betekenis van: de snelheid, niet dat het scherm niet meegaat)

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweeny
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-05-2024
En de Samsung Galaxy Spica, voor een schappelijke prijs (lees: dezelfde als de 5800) heb je wel een zeer goede android telefoon in handen, met GPS, G-sensor, Wi-Fi, enz.
pricewatch: Samsung I5700 Galaxy Spica Zwart

[ Voor 28% gewijzigd door tweeny op 09-04-2010 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

oke

Nokia 5800 gehad
Wat een drama ding werkt niet lekker touch gedeelt (sloom scrollen)
Verder voor mp3 heerlijk/

Samsung spcia gehad
Deed alles wat ik wilde helaas android is toch niet mijn ding .

Nokia n97 vervloekte kut ding veel problemen met car kits
Word er gek van op mijn werk .
verder zelfde probleem als de 5800.

sony
Humm ja als deze beter is dan x1 kwa behuizing gewoon een leuke telefoon.
Zelfde type behuizing laat dan maar zitten (telefoon nog niet uit geen idee)

htc
Dat is mijn telefoon wel met custom roms maar dat is persoonlijk.
In bezit
Htc diamont
htc touch pro2 (heerlijk ding me moeder gelukkige kunnen overhalen)
htc touch pro1 van me zelf
htc universul (schijf ik het goed ?)
mda compaq (heerlijk ding met custom mobiel 6.1)

Persoonlijk voor mij alleen nog telefoons met qwerty hardware toestenbord.

Dat trouwens de htc diamond 1 langzaam was met touch komt omdat deze verkeerd uit fabriek was ingesteld .
Even aan passen en het werk net zo soepel als de samsung spica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
Ik was gisterenavond begonnen aan een reply, maar ben hem kwijt :D

Komt er op neer dat de keuze langs de ene kant wel slinkt, maar langs de andere kant groeit :( Zowel door jullie tips als mijn eigen graven naar meer info.

Ik probeer straks naar de MM te gaan, met de volgende tekefoons in mijn hoofd:
Duurder
Samsung Omnia II
N97 (mini)
HTC HD mini
HTC Touch Pro II

Goedkoper
5800
5530

De keuze is deels gemaakt omdat ik ben gaan kijken naar de SAR-waardes van de verschillende telefoons. EU-norm is 2, veelal beveelt men aan niet boven de 0,6 te gaan. De bovenstaande telefoons zitten allemaal onder de 1. (Tja, als je niet weet wat kiezen, probeer je de keuze maar te beperken en iene miene mutte vond ik wat dom :D)

Als eerste optie denk ik dat ik toch eens ga kijken naar de HTC Touch Pro II: wat goedkoper dan de N97 en toch een hardware toetsenbord. Nadeel is dan wel dat er geen GPS software bijzit. (Is deze eenvoudig/goedkoop/gratis te verkrijgen?)

Als die het om een of andere reden toch niet wordt, zal het een beetje gokken zijn denk ik. Meningen zijn nog steeds welkom :D Mocht ik deze middag de knoop doorhakken, laat ik wel weten wat het uiteindelijk is geworden. Anders gaat de zoektoch verder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taartvarken
  • Laatst online: 12-09 15:39
Google Maps is gratis te krijgen. Motorola Milestone niks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:35
Ik heb nu al 14 maanden een Nokia 5800 XM en ik vind het een heerlijk toestel. Vooral het scherm 3,2" en de resolutie van 360 x 640 pixels is heerlijk surfen in horizontale stand. Mijn favoriete applicaties: Opera Internet Browser, Sygic Mobile, Nokia Maps en Google Maps.

Het toestel heeft een goede bouwkwaliteit (geen schuifmechanisme) en is relatief goedkoop voor wat je er mee kan.

Enige echte nadeel wat ik vind is het pennetje. Gezien ik altijd met mijn telefoon aan het spelen ben, is de back cover en de pen constructie lam. De stylus kan er dus zo uitvalllen. Echter als je een beetje handig bent met de telefoon, heb je het pennetje praktisch niet nodig.

Momenteel ben ik aan het wachten op een iPhone 4G, ik wilde eerste me abonnement verlengen voor een iPhone 3G, maar ik kan echt niet meer zonder een kleinere resolutie.

[ Voor 11% gewijzigd door Jumpman op 10-04-2010 12:23 ]

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
WiertOmta: Thx, maar over de Milestone is op GoT niet veel te vinden helaas.

Thx voor je ervaring Jumpman :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RV
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-09 14:30

RV

®

Aghanim schreef op donderdag 08 april 2010 @ 20:55:
Wat ik in elk geval weet is dat je zeer zeker ruzie met de enorm trage en buggy N97 gaat krijgen. Nokia Ovi store is een lachtertje dus als je voor apps wilt gaan zou ik dit sowieso niet doen.
Ik weet niet waarom jij hier een telefoon zwart zit te maken die hij wil kiezen, zonder dat je goede argumenten geeft? Ik heb zelf ook een N97 (kan trouwens nergens uithalen dat jij er 1 hebt) en die van mij is zeker niet traag en al helemaal niet buggy. Ik heb nergens last van. Dus als je je commentaar even lekker voor je houdt!
Verwijderd schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 15:04:
De N97 moet ik afraden tenzij hij simlockvrij/unbranded is, of je provider de laatste updates al heeft doorgevoerd.. Als je de KPN versies koopt dat is hij zwaar onstabiel.. De N97 mini schijnt wel iets beter te zijn (kwam later uit -> nieuwer firmware)..
Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Als je een gelockte koopt en je laat de firmware updaten bij een NSP, dan zal je dat probleem ook niet meer hebben...

[ Voor 57% gewijzigd door RV op 10-04-2010 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
Vermits ik in België woon, zal het (bijna) zowiezo een unbranded/unlocked phone zijn :)
Nog een uurtje, en ik ben weg ... ben zelf benieuwd of ik met iets terug kom :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
Uiteindelijk is het dus de HTC Desire geworden. Die stond niet op mijn lijstje, vermits ik dacht dat hij in België nog niet te krijgen was.

Na wat gespeeld te hebben in de winkel, stelde ik het scherm van dit toestel toch net iets meer op prijs dan dat van de Legend.
De HTC Pro, met klavier, was alleen in QWERTY, dus die viel helaas af :(
N97 was uiteindelijk toch duurder, en, na even met de Desire te hebben gespeeld, vond ik het externe toetsenbord niet meer zo nodig :)

Als ik hem wat uitgetest heb, schrijf ik nog wel wat over mijn bevindingen of, als ik de tijd heb, maak ik een review :)

Thx iedereen voor de hulp :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-09 13:39

Big Womly

Live forever, or die trying

Kwakkel schreef op zaterdag 10 april 2010 @ 19:24:
stelde ik het scherm van dit toestel toch net iets meer op prijs dan dat van de Legend.
In welk opzicht?

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

Pagina: 1