Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Moesten er hier mensen zijn met een soortgelijke hardwarecombinatie:

Ik zou graag weten of deze "nieuwe" 2TB WD20EARS-schijven compatibel zijn met mijn Areca ARC-1260 RAID-controller.

Ik zou er graag meteen 16stuks kopen om in 2xRAID5 te steken; maar ik heb hier liefst enige zekerheid over omtrent compatibiliteit.

Deze schijven staan overigens niet op de Areca compatibiliteitslijst; maar dit komt omdat het geen enterprise-disks zijn.

Bedankt op voorhand!

StorageM4D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Alfabet
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-08 03:07
Ik heb nu 9xWD15EARS in RAID6 draaien, geen wolkje aan de lucht.

PS: is er iemand die over gaat stappen naar de nieuwe serie van Areca? Ik ben op zoek naar een 24 poorts Areca.

[ Voor 47% gewijzigd door Mr Alfabet op 08-04-2010 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Alfabet
Update:

Ik heb net met John van webconnexxion zitten mailen, en die raad af om 'green' schijven te gebruiken in raid, aangezien die down willen spinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-08 00:38
Er zijn een aantal GREEN disks (ik weet helaas geen exacte types) die op RAID controllers problemen geven. Omdat de disk zichzelf uitschakeld, of langzaamer draait of stopt om stroom te sparen. Op zich een mooie feature, maar niet in RAID.

Als je stroom wilt besparen (en minder slijtage aan je disk) neem dan een NIET GREEN disk en regel het uitzetten van de disken direkt op de controller. De Areca heeft die mogelijkheid om de disken veilig down te brengen when idle.

Bij de GREEN disk die hier boven genoemd wordt staat in de specs:

Reduced power consumption - WD has reduced power consumption by up to 40 percent compared to standard desktop drives with the combination of WD's IntelliSeek, NoTouch, and IntelliPower technologies.

Met name die IntelliPower ben ik bang dat die de disk uit zet, of langzamer laat draaien. De Areca denkt dat de disk niet reageert en dus defect is, en de disk eruit gooit.Met alle gevolgen van dien.

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm... Dit baart mij toch een beetje zorgen.

Ik heb alvast nog maar eens een mail gestuurd naar Areca en WD voor meer info.

Nu zou ik het wel vreemd vinden moesten mijn WD20EARS-schijven problemen geven en Mr Alfabet's 9xWD15EARS in RAID6 niet...

Alvast bedankt voor de info!

I'll keep you guys posted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thalantis
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 26-01-2023

thalantis

12200 Wp

ik heb bij mijn areca 1230 ingesteld dat alle schijven spin down idle gaan na 60 minuten, geen problemen mee gehad
van de 12 zijn er 3 van samsung ecogreen, ook geen problemen

Jsunnyreports

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Voor de EARS eigenaren : Kunnen jullie wat vertellen over de geluidsproductie en eventuele resonerende effecten van de HDD's ??
Verder geen last van de 4 kb vs. 512 kb toestanden ? Soms schijnen daar wat problemen mee te zijn als je de EARS als single disk gebruikt :/

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
thalantis schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 11:38:
ik heb bij mijn areca 1230 ingesteld dat alle schijven spin down idle gaan na 60 minuten, geen problemen mee gehad
van de 12 zijn er 3 van samsung ecogreen, ook geen problemen
En de overige 9 schijven zijn WD20EARS-disks?

Zoja, dan ben ik alweer wat gerust gesteld :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Alfabet
nero355 schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 11:46:
Voor de EARS eigenaren : Kunnen jullie wat vertellen over de geluidsproductie en eventuele resonerende effecten van de HDD's ??
Verder geen last van de 4 kb vs. 512 kb toestanden ? Soms schijnen daar wat problemen mee te zijn als je de EARS als single disk gebruikt :/
Geluidsproductie is nihil, en resonantie heb ik niet: de schijven hangen in custom drivebays (tussen 'kantelen' van schuimrubber). Ik zit naast mijn pc, open kast, 12 hdd's, en wat er hier het meeste geluid maakt is de verwarming die op 4 meter afstand zit.
Geen problemen met 4kb vs 512kb tegengekomen, ook niet toen ik ze samen met seagate LP's gebruikte. Let wel: win7 is gebruikt (die doet automatisch de goede alignment) en in RAID, dus niet single disk.

Na wat gezoek op internet over het lcc probleem (raid icm GP schijven) ben ik er achter dat de latere series dit probleem niet hebben. Ik zal kijken of ik vandaag de lcc van mijn schijven kan bekijken, dan kan ik je meer vertellen. Overigens is dit probleem weer op te lossen met wdidle3.exe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thalantis
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 26-01-2023

thalantis

12200 Wp

Verwijderd schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 12:05:
[...]

En de overige 9 schijven zijn WD20EARS-disks?

Zoja, dan ben ik alweer wat gerust gesteld :D
nee de andere 9 schijven zijn van seagate.
allemaal 1,5tb

Jsunnyreports

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Van Areca:
quote: StorageM4D
Can you tell me the general behavior of Green/Eco Disks + Areca-controllers?

I've been told this can sometimes result in problems...

Green/Eco-disks turn themselves off or go slower to save power... could this result into the RAID controller throwing the disk out of the array? Because I've heard the controller might think the disk doesn't respond/is malfunctioning when it's in power-saving mode.
quote: Areca
we did not got such strange usage problem report before. as we know, slow speed do not mean no response.

these green drive should able to response host request in the specificaion response time no matter what speed it use, otherwise this drive should be failed by any host.
in other words, green drive may got slow performance but not abnormal drive failure.
Van WD:
quote: WD
I apologize for the inconvenience, yes the Caviar Green drives, the non raid edition, park the head every 8 seconds and enter into sleep mode faster than regular drives, sometimes the RAID controllers mark the drive as bad, because it does not respond fast enough to the commands, unfortunately this power settings is what make the drives eco friendly, this cannot be disable.
Who to trust... :p

Wat is het beste 2TB HD-alternatief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarty_6000
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-11-2020
Heb nu sinds een week de 7200 rpm schijven van Hitachi (7K2000) :) 4 x 2TB + 4 x 750GB Samsung HD753LJ hier aan een Areca-1222 controller hangen en het draait als een tierelier. De Hitachi's zijn idle netjes 24 graden en onder load zo'n 28-30 graden. Hangt wel in een Antec Twelve Hundred case, dus met goeie airflow. De Samsung blijven iets koeler, idle 16 graden en onder load 18-20 graden. Plus dat de nieuwe Hitachi's Disk APM Support hebben, dus spinnen netjes down, zonder problemen met kapotte array's etc. Alhoewel die samsung's die feature niet hebben, spinnen die ook netjes down en heb ik ook daar geen enkel probleem mee aan de Areca controller.

Tot slot wat geluid betreft, ja als ze bezig zijn komt dat boven de rest van de computer uit, maar niet storend ofzo. Maargoed daar krijg je wel een stukje performance voor terug ;)

-=Mijn PC Specs=-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ik op zeker ga spelen en voor die Hitachi's ga gaan... nog nergens geen problemen over gelezen, en ze kosten evenveel.

Naar geluid kijk ik overigens niet; ik wil gewoon een stabiele, betrouwbare RAIDconfig die niet té prijzig is...

Moest er iemand mij nog weten te overtuigen toch voor de WD20EARS te gaan; plz do!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Alfabet
Verwijderd schreef op zaterdag 10 april 2010 @ 01:31:
Ik denk dat ik op zeker ga spelen en voor die Hitachi's ga gaan... nog nergens geen problemen over gelezen, en ze kosten evenveel.

Naar geluid kijk ik overigens niet; ik wil gewoon een stabiele, betrouwbare RAIDconfig die niet té prijzig is...

Moest er iemand mij nog weten te overtuigen toch voor de WD20EARS te gaan; plz do!
WD geven betere performance? Bovendien zijn ze mooi groen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Die WD's geven toch geen betere performance? Da's juist het enige nadeel van die Greens neem ik aan? :p
Ik zou ze heeeeeel graag willen proberen; maar ik heb er eerlijkgezegd niet het lef voor om ze te kopen wanneer Alternate zegt dat ik ze niet meer kan inruilen... :p dan zou ik er mooi zitten met schijven die ik niet op mn RAIDcontroller kan gebruiken.

Ik heb nog even om te beslissen (moet ze sowiezo voor volgend weekend hebben).
Alle commentaar is dus bruikbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Alsook heb ik volgende reply gekregen op een ander forum:
Quote:
Originally Posted by miimura View Post
I have been wondering about a more specific issue. The EARS series of drives uses WD's new "Advanced Format". What this means is that the drive natively stores data in 4k sectors instead of 512 byte sectors. Windows Vista and above can handle the 4k sectors, but XP cannot. Therefore, in order to avoid a performance penalty due to data misalignment, you have to use the WD Align software to shift the partitions so the 512 byte sectors line up with native 4k sectors. There is also a jumper that can be used instead of the Align software. Does anyone know what impact this has with hardware RAID controllers? Does it even matter since the stripe sizes are usually multiples of 4k anyway?

- Mike
I've only seen reports of a few people using these new 4k drives with hardware cards - and the reports weren't good, with random dropouts or data corruption even with the compatibility jumper in place.

Unless your card is certified to work with at least 1 of these 4k drives I (personally) wouldn't try using any of them.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Alfabet
Ik heb nadat ik gisteren een failed disk had even de drives uit de array gehaald en los aan het systeem gehangen om de lcc count te bekijken: through the roof.
1 van de schijven met een POHC (power on hour count) van ongeveer 1500 had een LCC van bijna 26000. Aangezien de schijven zouden falen bij ongeveer 200k lcc, zou dat betekenen dat de schijven een levensduur hebben van nog geen 1.5 jaar.
Ik heb via het wdidle3 tooltje de spindown gedisabled, dat zou alles moeten verhelpen.
Niet de meest ideale setup, wel de stilste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John2B
thalantis schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 11:38:
Dan heb je mijn melding niet goed gelezen..

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John2B
Verwijderd schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 22:34:
Van Areca:

[...]

[...]

Van WD:

[...]

Who to trust... :p

Wat is het beste 2TB HD-alternatief?
Tja, ik denk dat Kevin Wang van Areca denkt dat de ECO disken langzamer draaien, of gaan draaien. Dat hoeft dus inderdaad geen probleem te zijn.

Maar zoals WD zegt, zodra de disk wordt geparkeerd en vervolgens de RAID controller uit de RAIDSET wordt gezet al defecte disk...!! In dat geval zou ik van de melding van WD uitgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 24-08 19:45
Neem het van mij aan - eenmaal je op deze groottes zit te werken (16 2TB schijven) ben je beter af met een RAID edition of een SAS schijf. Ik zou ook afzien van RAID5 en overstappen op RAID6 of beter nog RAIDZ2 (ZFS).

Ik heb 12 schijven in een 48-disk enclosure en ik ben ook begonnen met de 'goedkope' versies. 1 schijf DOA, 1 schijf teruggezonden vanwege slechte sectors en ondertussen (1-2 maanden later, 10TB gevuld) reeds 3 blocks (1.5kb) weggerot - de schijf denkt de correcte bits terug te geven maar zfs checksum klopt niet - op 2 schijven (hersteld dankzij ZFS).

Het probleem met de goedkope schijven is dat indien er een slechte sector niet meer gelezen kan worden, de schijf het steeds opnieuw probeert zonder een reset terug te geven en dan geeft de kaart een timeout (en er zit een bug in de voorlaatste firmware/drivers van de Areca 1680's die hierdoor het hele OS laat hangen).

Er is een Excel spreadsheet terug te vinden waar je RAID5, RAID6 en RAIDZ(2) kunt vergelijken. Met de goedkoopste schijven is er statistisch gezien een leesfout voor elke 12.5TB die je leest. Met een Raid Edition of de goedkope SAS drives is dat elke 125TB, met sommige enterprise drives is dat 1.25PB. In mijn systeem vertaalde zich dit tot ~10% kans (ik heb de statistieken niet bij me) op volledige data loss binnen het jaar bij het gebruik van RAID5. RAIDZ2 lost dit probleem op met enkele tientallen grootte's.

[ Voor 7% gewijzigd door Guru Evi op 11-04-2010 23:34 ]

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRkMaNFX
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 28-02-2024
Guru, kan je een link posten naar deze spreadsheet ?

Nog iemand ervaring met WD Black reeks op een Areca controller ?
Deze hebben ook 5 jaar garantie zoals de RE schijven en zijn voor performantie gebouwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:38
Guru Evi schreef op zondag 11 april 2010 @ 23:26:
Neem het van mij aan - eenmaal je op deze groottes zit te werken (16 2TB schijven) ben je beter af met een RAID edition of een SAS schijf. Ik zou ook afzien van RAID5 en overstappen op RAID6 of beter nog RAIDZ2 (ZFS).

Ik heb 12 schijven in een 48-disk enclosure en ik ben ook begonnen met de 'goedkope' versies. 1 schijf DOA, 1 schijf teruggezonden vanwege slechte sectors en ondertussen (1-2 maanden later, 10TB gevuld) reeds 3 blocks (1.5kb) weggerot - de schijf denkt de correcte bits terug te geven maar zfs checksum klopt niet - op 2 schijven (hersteld dankzij ZFS).

Het probleem met de goedkope schijven is dat indien er een slechte sector niet meer gelezen kan worden, de schijf het steeds opnieuw probeert zonder een reset terug te geven en dan geeft de kaart een timeout (en er zit een bug in de voorlaatste firmware/drivers van de Areca 1680's die hierdoor het hele OS laat hangen).

Er is een Excel spreadsheet terug te vinden waar je RAID5, RAID6 en RAIDZ(2) kunt vergelijken. Met de goedkoopste schijven is er statistisch gezien een leesfout voor elke 12.5TB die je leest. Met een Raid Edition of de goedkope SAS drives is dat elke 125TB, met sommige enterprise drives is dat 1.25PB. In mijn systeem vertaalde zich dit tot ~10% kans (ik heb de statistieken niet bij me) op volledige data loss binnen het jaar bij het gebruik van RAID5. RAIDZ2 lost dit probleem op met enkele tientallen grootte's.
Wat jij doet klopt ook van geen kanten, er kan 1 keer per 12.5TB die je leest een fout optreden ja.

Per schijf natuurlijk... Niet totaal... Dus elke kop die 12.5TB leest leest 1 bit fout.
Dat betekend met 12 schijven, 150TB lezen. Hoe meer schijven, hoe minder kans op leesfouten...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nosbod
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23-03-2023
I have 8 x 2TB WD20EARS attached to Areca ARC-1120 in RAIDset with a combination of Raid 0, 6 and 5. volumes, without any problems (running 3 months). Note using large raid sets (16 is large) with 2TB drives can be potentiall unsafe as the MTBF of consuymer disks gives you a high chnace of a read error if the system is rebuilding from a lost drive.

op donderdag 08 april 2010 @ 11:42[/message]:[/b]
Moesten er hier mensen zijn met een soortgelijke hardwarecombinatie:

Ik zou graag weten of deze "nieuwe" 2TB WD20EARS-schijven compatibel zijn met mijn Areca ARC-1260 RAID-controller.

Ik zou er graag meteen 16stuks kopen om in 2xRAID5 te steken; maar ik heb hier liefst enige zekerheid over omtrent compatibiliteit.

Deze schijven staan overigens niet op de Areca compatibiliteitslijst; maar dit komt omdat het geen enterprise-disks zijn.

Bedankt op voorhand!

StorageM4D
[/quote]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

ik zal ook even mijn bevindingen toevoegen.

kaart is een ARC-1261ml. de schijven zijn een 8 tal 2TB hitachi's (7k2000) in raid 6 en een setje van 5 samsung F3's in raid5.

de samsungs gaven continu gezeik met drops waardoor de areca ingrijpt en de hele array offline gooit (mijn oude highpoint bleef wel online en was dus weer een lange rebuild nodig). de samsungs waren ook maar tijdelijk opslag totdat de hitachi's klaar waren (moest in meerdere stappen de array opbouwen) waarna ze gelukkig eruit konden.

de hitachi's geven echter geen krimp. dat zijn trouwens ook de enigste drives tot nu toe doe compatible zijn met de APM in de areca. dus je kan vannuit de controller regelen hoe snel ze langzamer moeten draaien (low power) of helemaal uit moeten en dat werkt perfect.

[ Voor 10% gewijzigd door flippy op 18-10-2010 02:34 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Pagina: 1