RAID 0 met 3 terabyte booten

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vince1
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10-09 12:30
Hallo,

Ik heb lopen proberen 3 losse schijven van 1 TB in RAID 0 te booten, maar ik kon hoogstens een grootte nemen van 2 TB. (Dit neem ik aan doordat MBR niet meer als 2 TB aan kan oid.) Dus nu draai ik ook op 2TB, wat ik toch zonde vind van me 3e. Ook probeerde ik meerdere partities er van te maken, maar dan gaf die een foutmelding aan, waaruit ik heb ondervonden dat RAID maar 1 partitie wilt hebben.
Nu heb ik gelezen dat GPT wel meer aan kan, maar dat je daar geen Windows op kan draaien, is er toch een manier waar dit wel op kan?
Ook heb ik gelezen over EFI, wat je op je usb zet en dat er dan voor zorgt dat je wel meer als 2 TB kan gebruiken voor je OS.
Kan iemand me hier meer over uitleggen/ mee helpen? Of me doorlinken naar een forum waar dit al goed is uitgelegd, want nu kom ik er niet echt mee uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-09 14:05
Raid 0 is een combi van 2 schijven? Dus volgens mij moet je dan naar Raid 5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12:44
Waarom zou je drie schijven in RAID 0 willen? De kans dat dit eens fout gaat is vrij groot 1 hardeschijf kapot/corrupt, 3 TB data weg. Indien je RAID 0 performance wenst, gebruik dan 2 schijven in RAID 0 als boot, en de andere los om nog wat spul op op te slaan.

Ook op een raid van 3 TB zou een bootable partitie (<2 TB) te maken moeten zijn.

[ Voor 21% gewijzigd door asfaloth_arwen op 07-04-2010 21:40 ]

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentenbol
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-09 09:35

Krentenbol

Prutz0r

RAID 0 kan over 8 schijven als je zou willen ;)
Maar partitioneren werkt niet, begrijp ik. Hoe heb je geprobeerd partities te maken?

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vince1
Raid 0 is een combi van 2 schijven? Dus volgens mij moet je dan naar Raid 5

ik draai toch echt op 3 schijven nu.

Waarom zou je drie schijven in RAID 0 willen? De kans dat dit eens fout gaat is vrij groot 1 hardeschijf kapot/corrupt, 3 TB data weg. Indien je RAID 0 performance wenst, gebruik dan 2 schijven in RAID 0 als boot, en de andere los om nog wat spul op op te slaan.

Ook op een raid van 3 TB zou een bootable partitie (<2 TB) te maken moeten zijn.

ik weet dat wanneer er een kapot is dat ik alles kwijt ben, maar heb nog 1.5 tb voor belangrijke backup. en met 3 schijven werkt het nog een aardig stukkie sneller denk als met 2 schijven, of scheelt dit (zo goed als) niks?

RAID 0 kan over 8 schijven als je zou willen
Maar partitioneren werkt niet, begrijp ik. Hoe heb je geprobeerd partities te maken?
Ik heb het via de bios en raidcontroller gedaan, niet via Windows zelf, ik werk nu op een partitie van 1800 GB. en had ook geprobeerd om met 2 partities te werken, maar toen ging die al raar doen bij de eerste keer opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Welk besturingsprogramma?
Links naar de gelezen informatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-06 16:38

Nvidiot

notepad!

MBR (de oude manier van partitioneren) kan geen partities aan die groter zijn dan 2TB, noch partities die beginnen voorbij de 2TB grens. De oplossing hiervoor is het gebruik van GPT, echter kan windows niet booten van een GPT ingedeelde disk, tenzij je een PC hebt met een EFI in plaats van een BIOS en je Vista of Windows 7 draait. (Niet 100% zeker wat betreft Vista & EFI support)

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Raid 0 zit niet vast aan een beperking van een aantal schijven, net zo goed als dat zoiets ook niet bestaat bij raid5,6 etc. Enige wat je hebt is een minimum aantal schijven.

Waar jij tegenaan loopt is de paritietabel als ik het goed heb, die heb je standaard op msdos type staan, maar die werkt maar met maximaal 2TB disks. Je kunt het beste even http://www.microsoft.com/whdc/device/storage/LUN_SP1.mspx lezen, of vanaf een kleinere disk booten :)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vince1
Windows 7
Dit gaat over GPT, maar volgens mij kan je dan alsnog niet booten:
http://carltonbale.com/ho...erabyte-file-system-limit

Dit gaat over EFI
Wikipedia: Extensible Firmware Interface

"Boot manager
An EFI boot manager is also used to select and load the operating system, removing the need for a dedicated boot loader mechanism (the OS boot loader is an EFI application).

Disk support
In addition to the standard PC disk partition scheme, which uses a Master boot record (MBR), EFI adds support for a new partitioning scheme: GUID Partition Table (GPT). GPT does not suffer from many of the limitations of MBR. In particular, the MBR limits on the number and size of disk partitions (up to 4 partitions per disk, up to 2 TB per partition) are relaxed. The EFI specification does not prescribe any particular file system."

Hier kan je volgens mij iets er voor downloaden:
http://refit.sourceforge.net/

Maar verder is mijn Engels niet echt perfect. Maar volgens mij is dat EFI wel een antwoord op mijn probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vince1
moto-moi schreef op woensdag 07 april 2010 @ 21:57:
Raid 0 zit niet vast aan een beperking van een aantal schijven, net zo goed als dat zoiets ook niet bestaat bij raid5,6 etc. Enige wat je hebt is een minimum aantal schijven.

Waar jij tegenaan loopt is de paritietabel als ik het goed heb, die heb je standaard op msdos type staan, maar die werkt maar met maximaal 2TB disks. Je kunt het beste even http://www.microsoft.com/whdc/device/storage/LUN_SP1.mspx lezen, of vanaf een kleinere disk booten :)
Ik heb het gelezen, maar dat soort info heb ik al veel gelezen. Wat ik me afvraag is hoe dat EFI nou precies werkt, want dat zie ik als de enige oplossing op het moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vince1 schreef op woensdag 07 april 2010 @ 21:49:

ik weet dat wanneer er een kapot is dat ik alles kwijt ben, maar heb nog 1.5 tb voor belangrijke backup. en met 3 schijven werkt het nog een aardig stukkie sneller denk als met 2 schijven, of scheelt dit (zo goed als) niks?
Een manier om te weten te komen of 2 of 3 schijven sneller zijn is het draaien van een programma om de snelheden te meten met 2 schijven en met 3 schijven.

Het lijkt erop, dat de manier van partities maken een deel van het probleem veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vince1
Vince1 schreef op woensdag 07 april 2010 @ 21:34:
Hallo,

Ik heb lopen proberen 3 losse schijven van 1 TB in RAID 0 te booten, maar ik kon hoogstens een grootte nemen van 2 TB. (Dit neem ik aan doordat MBR niet meer als 2 TB aan kan oid.) Dus nu draai ik ook op 2TB, wat ik toch zonde vind van me 3e. Ook probeerde ik meerdere partities er van te maken, maar dan gaf die een foutmelding aan, waaruit ik heb ondervonden dat RAID maar 1 partitie wilt hebben.
Nu heb ik gelezen dat GPT wel meer aan kan, maar dat je daar geen Windows op kan draaien, is er toch een manier waar dit wel op kan?

Ook heb ik gelezen over EFI, wat je op je usb zet en dat er dan voor zorgt dat je wel meer als 2 TB kan gebruiken voor je OS.
Kan iemand me hier meer over uitleggen/ mee helpen? Of me doorlinken naar een forum waar dit al goed is uitgelegd, want nu kom ik er niet echt mee uit.
Nu heb ik nogsteeds niet echt antwoord op me hoofdvraag: Weet iemand hoe EFI werkt en hoe je dat kan booten van USB, zo ja wil je me daar dan bij helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merijn70
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06-07 19:45
Vince1 schreef op donderdag 08 april 2010 @ 16:57:
[...]
Nu heb ik nogsteeds niet echt antwoord op me hoofdvraag: Weet iemand hoe EFI werkt en hoe je dat kan booten van USB, zo ja wil je me daar dan bij helpen?
Dat is toch niet je hoofdvraag?
Maar:
Verder is het zoals eerder al is aangegeven nogal onzinnig om drie schijven in raid nul te hangen. Twee schijven in raid nul is als in je auto stappen met twee glazen bier op, het mag/kan wel maar is wel behoorlijk risico vol. Raid nul met drie schijven is als straal bezopen in je auto stappen,het is nogal stupide en je weet van te voren al bijna zeker dat het op een bepaald moment een keer fout gaat.

Vreemd dat je hier niet vermeld dan wat je op een ander forum wel vermeld....
In je draadje op helpmij.nl geef je eigenlijk al een mooi antwoord op je vraag:
Er valt ook niet heel veel nederlandse info over te vinden volgens mij. Hier heb ik een engelse link waar het volgens mij ook wel uitgelegd staat, maar ik kwam er niet volledig uit:
KLIK
Hierin staat vrij duidelijk:
There are a couple of stipulations for GPT disks. First, the system drive on which Windows is installed can't be a GPT disk because it is not possible to boot to a GPT partition.
Waarom wil je een OS partitie groter dan 2TB? Je kan toch een kleinere nemen voor je systeem op bijv. twee Raptors of SSD's en dan je data op de grote schijven in bijvoorbeeld raid 1, 5 of als losse volumes.
Eén en ander hangt natuurlijk ook nog eens van je raid controller af dus misschien is het handig om je systeem specs. ook even te posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Merijn70 schreef op donderdag 08 april 2010 @ 17:45:Eén en ander hangt natuurlijk ook nog eens van je raid controller af dus misschien is het handig om je systeem specs. ook even te posten.
En mocht dat een Onboard Intel RAID Controller zijn : Maak een RAID 0 die bijvoorbeeld 100 GB van elke HDD neemt.

Dan heb je 300 GB voor C:\ wat meer dan genoeg is !! Rest kan je los gebruiken of RAID0/1/5 mee bouwen ... wat je maar wil :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vince1
Merijn70 schreef op donderdag 08 april 2010 @ 17:45:
[...]

Dat is toch niet je hoofdvraag?
Maar:

[...]

Verder is het zoals eerder al is aangegeven nogal onzinnig om drie schijven in raid nul te hangen. Twee schijven in raid nul is als in je auto stappen met twee glazen bier op, het mag/kan wel maar is wel behoorlijk risico vol. Raid nul met drie schijven is als straal bezopen in je auto stappen,het is nogal stupide en je weet van te voren al bijna zeker dat het op een bepaald moment een keer fout gaat.

Vreemd dat je hier niet vermeld dan wat je op een ander forum wel vermeld....
In je draadje op helpmij.nl geef je eigenlijk al een mooi antwoord op je vraag:

[...]

Hierin staat vrij duidelijk:

[...]

Waarom wil je een OS partitie groter dan 2TB? Je kan toch een kleinere nemen voor je systeem op bijv. twee Raptors of SSD's en dan je data op de grote schijven in bijvoorbeeld raid 1, 5 of als losse volumes.
Eén en ander hangt natuurlijk ook nog eens van je raid controller af dus misschien is het handig om je systeem specs. ook even te posten.
aangezien ik nu weet dat het niet kan zonder EFI vind is het nu wel me hoofdvraag geworden. en die site heb ik hierboven nog gemeld, idd wel wat later. maar toen er naar gevraagd werd gaf ik hem.
Maar ik ga hem denk nu toch maar draaien met 2 schijven in RAID 0 en eentje los, zag dat er een al een melding gaf dat hij minder aan het worden is.
en @ nero355, volgens mij kan kan je niet meerdere partities op raid schijven maken.

alsnog zou ik graag willen weten hoe efi precies werkt, zal wel zelf op me gemakkie is deze site doornemen: http://refit.sourceforge.net/ als iemand in het nederlands dit uit zou willen leggen zou ik hem heel dankbaar zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Alfabet
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-08 03:07
Nvidiot schreef op woensdag 07 april 2010 @ 21:53:
MBR (de oude manier van partitioneren) kan geen partities aan die groter zijn dan 2TB, noch partities die beginnen voorbij de 2TB grens. De oplossing hiervoor is het gebruik van GPT, echter kan windows niet booten van een GPT ingedeelde disk, tenzij je een PC hebt met een EFI in plaats van een BIOS en je Vista of Windows 7 draait. (Niet 100% zeker wat betreft Vista & EFI support)
Onzin. Ik heb hier een 5TB partitie op MBR gehad. Je moet alleen zorgen dat je blocksize 4k of groter is, en niet alle raidcontrollers hebben die optie.
Sommige controllers hebben zelfs een '>2TB volume support' optie als blocksize.

Welke controller gebruik je?

Overigens zijn >2TB partities niet windows bootable, ook niet als GPT. *nix kan dat dan weer wel.

Ook moet je jezelf even afvragen wat voor snelheid je wil halen uit je RAID0. Wil je snel dingen unrarren of wat dan ook, dan ben je met 2 apparte schijven altijd sneller, het hoeft dan niet op dezelfde schijven te lezen en schrijven.
3 schijven in RAID0 is wel degelijk sneller dan dan 2, maar kijk dus wel even naar het bovenstaande.
Ik zou als ik jou was je OS op een 2disk RAID0 zetten, en de derde disk gebruiken als uitpak/temp/swap/wat-dan-ook-dat-schrijven-en-lezen-tegelijk-doet schijf.

Al het bovenstaande gaat natuurlijk alleen als de data die er op staan niet kritiek is uiteraard.

/edit:

Je kan wel degelijk meerdere partities op raid arrays maken: Windows ziet gewoon 1 disk van 2/3TB, en die kun je natuurlijk onderverdelen hoe je wil.

[ Voor 4% gewijzigd door Mr Alfabet op 08-04-2010 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vince1
Mr Alfabet schreef op donderdag 08 april 2010 @ 21:33:
[...]

Onzin. Ik heb hier een 5TB partitie op MBR gehad. Je moet alleen zorgen dat je blocksize 4k of groter is, en niet alle raidcontrollers hebben die optie.
Sommige controllers hebben zelfs een '>2TB volume support' optie als blocksize.
Dat gaat over GPT volgens mij en niet MBR?
Welke controller gebruik je?
De controller van de mobo zelf http://www.gigabyte.com.t...&ProductName=GA-EX58-UD4P
Ik neem aan dat de I/O Controller dat regeld? dat is de: iTE IT8720 chip
of moet je daar deze voor hebben? South Bridge: Intel® ICH10R
Overigens zijn >2TB partities niet windows bootable, ook niet als GPT. *nix kan dat dan weer wel.
Wat bedoel je met *nix?
Ook moet je jezelf even afvragen wat voor snelheid je wil halen uit je RAID0. Wil je snel dingen unrarren of wat dan ook, dan ben je met 2 apparte schijven altijd sneller, het hoeft dan niet op dezelfde schijven te lezen en schrijven.
3 schijven in RAID0 is wel degelijk sneller dan dan 2, maar kijk dus wel even naar het bovenstaande.
Ik zou als ik jou was je OS op een 2disk RAID0 zetten, en de derde disk gebruiken als uitpak/temp/swap/wat-dan-ook-dat-schrijven-en-lezen-tegelijk-doet schijf.
Dit ga ik nu dus ook doen, zeker eentje aangeeft dat hij niet meer helemaal goed is.
Je kan wel degelijk meerdere partities op raid arrays maken: Windows ziet gewoon 1 disk van 2/3TB, en die kun je natuurlijk onderverdelen hoe je wil.
En hoe doe je dit dan? want ik had er in het raid menu eerst een partitie van 2 tb en eentje van 1 en die van 1 deed het al gelijk niet goed(weet niet meer precies wat er nou was) en ik moest me pc handmatig opnieuw opstarten toen ik hem net had geinstalleerd, want hij bleef hangen op het windows laden scherm. Ik kreeg ook gelijk een ckdisk melding. Dit kan misschien ook wel komen door die hdd die minder is, maar dat weet ik niet.

En nu draai ik op een systeem met 3 losse TB's in RAID0 en gebruik er maar 1800 TB van.

[ Voor 3% gewijzigd door Vince1 op 08-04-2010 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Vince1 schreef op donderdag 08 april 2010 @ 20:29:en @ nero355, volgens mij kan kan je niet meerdere partities op raid schijven maken.
ICH10R kan dat zeer zeker wel. Het zijn geen partities. Gewoon RAID Volumes.
Bijvoorbeeld RAID 0 van 300 GB + RAID 5 met de resterende 2.7 TB :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Alfabet
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-08 03:07
Vince1 schreef op donderdag 08 april 2010 @ 21:57:
[...]

Dat gaat over GPT volgens mij en niet MBR?
Nope, MBR. Hoop gedoe met het uitbreiden van de disks (MBR mag niet op die array staan, anders kun je de partitie niet extenden)
[...]

De controller van de mobo zelf http://www.gigabyte.com.t...&ProductName=GA-EX58-UD4P
Ik neem aan dat de I/O Controller dat regeld? dat is de: iTE IT8720 chip
of moet je daar deze voor hebben? South Bridge: Intel® ICH10R
Je ICH10R doet je raid.
[...]

Wat bedoel je met *nix?
Linux distro's. Linux is, itt Windows, erg snel met softwarematige RAID5.
[...]

Dit ga ik nu dus ook doen, zeker eentje aangeeft dat hij niet meer helemaal goed is.
Mooi zo ;)
[...]

En hoe doe je dit dan? want ik had er in het raid menu eerst een partitie van 2 tb en eentje van 1 en die van 1 deed het al gelijk niet goed(weet niet meer precies wat er nou was) en ik moest me pc handmatig opnieuw opstarten toen ik hem net had geinstalleerd, want hij bleef hangen op het windows laden scherm. Ik kreeg ook gelijk een ckdisk melding. Dit kan misschien ook wel komen door die hdd die minder is, maar dat weet ik niet.

En nu draai ik op een systeem met 3 losse TB's in RAID0 en gebruik er maar 1800 TB van.
Precies wat je zei, gewoon 2 partities aanmaken. Zorg wel sowieso voor de 4kb blocksize, anders krijg je rare effecten. De chkdsk melding kan idd het overlijden van een schijf aangeven.
nero355 schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 11:26:
[...]

ICH10R kan dat zeer zeker wel. Het zijn geen partities. Gewoon RAID Volumes.
Bijvoorbeeld RAID 0 van 300 GB + RAID 5 met de resterende 2.7 TB :)
Wat jij bedoeld is weer iets anders. De TS heeft het over 1 Raid set, met 1 Volume set, en daarop in Windows meerdere partities.

Wat nero355 bedoeld is het aanmaken van een Raid set met de 2 schijven, en dan verschillende volume sets aanmaken. 1 in Raid0, en 1 in Raid5. In Windows zul je dan verschillende schijven zien. Dit is zeer zeker mogelijk, al weet niet ik of, en hoe, dat kan op een ICH10R.

Even ter verduidelijking:
Raid set: een 'groep' schijven die samen moeten gaan werken
Volume set: een 'schijf' volgens windows. De volume set heeft het Raid level en de grootte als eigenschappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:34

EXX

EXtended eXchange

Mr Alfabet schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 13:20:
Wat nero355 bedoeld is het aanmaken van een Raid set met de 2 schijven, en dan verschillende volume sets aanmaken. 1 in Raid0, en 1 in Raid5. In Windows zul je dan verschillende schijven zien. Dit is zeer zeker mogelijk, al weet niet ik of, en hoe, dat kan op een ICH10R.
Gewoon via het BIOS menu van de ICH10R.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vince1
Ik heb me configuratie nu zoals ik het wil, aangezien me ene hdd het toch niet meer goed doet. bedankt voor alle info!:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13-08 14:34
had je niet gewoon 2 kleine schijven d'r bij kunnen halen? kon je van die booten, en de rest van Raid0
Pagina: 1