8800 GTX bij full load aan 100°C + case open + afgestoft!

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asgaro
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-08 09:51
Hey,

ik zit met het volgende probleem:
Sinds een anderhalve week terug ben ik Battlefield BC2 beginnen spelen.
Echter: om het anderhalf uur ongeveer loopt mijn computer vast. Geen gewone crash to desktop dus.
Gisteren begon het scherm tijdens het gamen ook nog eens een minuutje te flikkeren, waarna ik terug gewoon kon voortgamen.

Ik veronderstelde dat het dus een heat issue is?

Eerst dacht ik dat het aan die nvidia drivers v197.13 zou liggen, aangezien er voorheen drivers waren die fan speed issues hadden.
Maar nu heb ik er v197.25 opgezet, en nog blijft het probleem!

Vervolgens dus case eens opengemaakt, overal met de stofzuiger (natuurlijk zachthandig) eens geweest... maar nóg blijft het probleem er!

Ik testte de temps met MSI Afterburner, en de stress-tests deed ik nu niet met BF BC2 maar wel met het programma MSI Kombustor.

Dus ter opsomming
- case is een P180P182, zou toch een goede case moeten zijn?
- de fans (1 vanachter en 1 bovenaan) heb ik op full speed gezet
- de case is open.
- graka genoeg uitgestoft.
- de fan van de graka werkt.

> idle is hij nu 63°C. Zou nog goed te keuren zijn.

> stressed (met MSI Kombustor): temp schieten in lineaire trend naar een max. van 103°C!

Iemand ideeën? :)

Of is er iets in de kaart kapot? Zou ik wel raar vinden want heb voorheen geen problemen ondervonden.
Kan mss wel zijn dat dit áltijd al zo geweest is, alleen merk ik het pas bij een game als BF BC2?

EDITS:
hier een screen. Ook dus nu met GPU-Z getest.
Afbeeldingslocatie: http://img15.imageshack.us/img15/6564/capture24c.jpg

- idd, zijkant v/d case dus open.

- ja, de heatsink wordt wel degelijk heet.

- nja, een custom cooler. Wordt die er dan gewoon onderaan aangehangen?
Ik heb mijn pc door de winkel laten assembleren, zelfs ben ik daar nog niet zo handig in.

- ook toestanden met koelpasta wil ik dus vermijden :>
En de garantie zal idd al vervallen zijn.

- ja, de cooler hangt stevig vast. Dat lijkt mij het probleem niet.

VRAAG:
Ik ga zien of ik kan leven met die crashes af en toe. Als ik er mij niet teveel aan erger, zou het dan niet geven om te blijven gamen met deze graka? Ook al wordt ze 100°C while gaming :P

Als ik echt niet anders kan, wordt het dus een nieuwe kopen?
Zal wrsl dan een amd/ati worden. De nieuwste generatie van nvidia was ondermaats zkr?
edit: Wow, die HD 5850 is sweeet!

[ Voor 22% gewijzigd door Asgaro op 07-04-2010 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16-09 22:52

M2M

medicijnman

case is open? je bedoelt de zijkant er vanaf?

en 100 graden moet de videokaart wel kunnen hebben.

Check anders eventjes met rivatuner of gpu-z. Misschien dat je daar wat meer temperatuurinfo krijgt.

en uiteraard ook even voelen aan de heatsink, is die ook heet, dan heb je te weinig airflow, is die kamertemperatuur, dan zit er waarschijnlijk een schroefje los.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __1337__
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-09 14:59
Veel voorkomend probleem bij de 8800 GTXen :). Je zou je kast kunnen checken op stof/airflow, maar je zou ook een custom koeler kunnen aanschaffen. Heb ik destijds ook gedaan met mijn 8800 GTX, die koelers van arctic cooling hielden de kaart met gemak 35 graden koeler :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terran
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-09 14:54
De 8800 gtx is al een wat oudere kaart wellicht is de koelpasta tussen je videokaart en je cooler wat minder aan het worden en dus aan vervanging toe. Standaart koelpasta vervangen door beter scheelt als snel meer dan 10 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou inderdaad even je koelpasta vervangen, garantie heb je toch al niet meer neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

En zit de koeler sowieso wel goed vastgedrukt op de kaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinester
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-07 11:52

Sinester

Game Guru

Je snapt dat als je case open zet, je air flow die je 2 ventilators creëren compleet er aan gaat he.
bij mij word me pc ook warmer als ik de case open heb.

Als je alles verder al geprobeerd hebt, zou ik toch eens de koeler her-monteren, of een after market cooler erop zetten.

Hoe warm is je kamer eigenlijk? dat kan ook nog flink schelen

Hello there

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pykow
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17-09 11:11

Pykow

Angelo OTR

Wat is er tegenwoordig aan de hand met videokaarten ?
Ik hoor overal het zelfde probleem sinds dat nVidai 197.13 heeft :S

Ik had deze driver geinstalleerd en 2 dagen later kreeg ik ook crashes etc. omdat ik dacht dat me videokaart helemaal doorgebrand was, heb ik een nieuwe pc gehaald voor 800 euro :O waar geen goede videokaart inzit maar voor de rest is die wel 10x beter dan me oude bak.

Verwijder gelijk de driver en speel gewoon met windows drivers zelf. Ik verwijder dadelijk ook ff de driver van me oude machine en kijk even of die nog een keer crashed

Angelo NL / Global Cargo VTC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17-09 15:49

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Nogal apart dat je GPU zo heet wordt met de fan op 100%.
Ik zou inderdaad kijken of je koeler er wel goed op zit, en of de koelpasta niet één harde homp klei is geworden.

Colors relate to numbers relate to SOUND | Last.fm! | Band!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-07 13:15
100 Graden is wel redelijk de grens voor een videokaart, dus wat koeler is wel aan te raden. Als je een beetje goede airflow hebt, werkt je case open laten alleen maar negatief. Probeer die dus eens dicht te doen en vervang inderdaad de koelpasta.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asgaro
@Sinester en Ghost Dog:
M'n computer staat in een soort van opbergkamertje, van 2 op 4 meter. :P
Maar aan de binnentemperatuur zal het niet liggen want de velux staat hier bijna continu halfopen.

Idd, het zal dan wel aan de cooler of aan de koelpasta moeten liggen ALS bf bc2 blijft crashen, ga ik zometeen is testen.
Maar kan het dat ik dit hitte-probleem al lang heb, maar nu pas de kop op steekt? :>

@angienl:
Ja, ik ga strax is BF BC2 proberen, maar dan met v197.25.
2 scenario's mogelijk:
- de systeemcrashes zijn weg >> uiteindelijk zit ik wel nog met een graka dat soms eens bakt maar waar ik voorheen niets van merkte :D
ofwel:
- de systeemcrashes blijven >> kan dus niet anders dan dat het systeem zich uitzet ter bescherming tegen de hoge temps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16-09 22:52

M2M

medicijnman

stop anders eens een dikke tafelventilator voor je open kast, gericht op de videokaart. En check de temps nogmaals. Blijven ze nog steeds hoog, dan zul je de koeler moeten de- en hermonteren, met nieuwe koelpasta, of een 3rd party aftermarked koeler halen, wat ik afraad ivm het spontaan uitvallen van 8800GTX's.

Gaan ze hard omlaag, dan heeft de videokaart gewoon niet genoeg toevoer van koele lucht om mee te koelen.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:58
1. de 197.25 drivers bestaan niet, de nieuwste WHQL driver is 197.13 ;)

2. Je hebt je kaart van stof ontdaan met een stofzuiger, dus 9/10 kans dat er nog een bult stof in de koeler zit, en als je de kaart dan toch uit elkaar aan het halen bent, doe dan meteen even nieuwe koelpasta aanbrengen op de componenten die contact maken met de koeler. Wel eerste de oude pasta eraf halen met een doekje, ik gebruik gewoon een velletje wc papier, en wat alcohol (bij de drogisterij wel te krijgen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn 8800 GTX liet mij nu net ook in de steek.

Er verschenen paarse strepen in beeld en rare tekens en liep vast. PC startte opnieuw op en ineens herkende zij mijn videokaart niet meer. Nu een oude 7900GTX erin en die word ook niet herkend.

Ik zeg *poep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dan moet je 8800gtx toch behoorlijk herrie maken, aangezien de fan's van de oude 8 lijn niet erg stil waren op 100% fan speed (noga zacht uitgedrukt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asgaro
Ok, daarnet 2 uur na elkaar gegamed, met case gesloten en fans op normal. En weliswaar zonder crashes! Wat ik wel nog 2 keer voorhad: enkele verticale zwart flikkerende strepen, maar daarna kon ik zonder problemen voortdoen.

Morgen kan ik pas terug testen of het crashen definitief van de baan is.
En indien het zo is, zal ik niet direct DE oorzaak van de crashes kennen aangezien het 2 zaken kunnen zijn:
> Teveel stof? Aangezien ik met de stofzuiger door alles ben gegaan.
of
> Door die nieuwe 197.25 drivers? (zijn ng in beta, geen whql dus Fastfred :9 )

Maar het hitte-probleem op zich is dus sowieso nog NIET opgelost. :+
Velen raden hier aan om aan de slag te gaan met koelpasta en nieuwe ventilator...
Maar jammer genoeg heb ik daar niets van ervaring in. Een graka in een mobo steken heb ik al is gedaan maar zo preciezer werk nog niet.
Mn ene neef zou dit kunnen denk ik, maar indien niet zou ik mss beter blijven voortgamen met deze kaart tot het echt te erg wordt qua problemen (artifacts fzo) en tot ze dus gans kapot is? :*)

@ Worran: de herrie heb ik niet echt last van. Deels omdat mn case P182 goede beoordelingen qua demping etc heeft gekregen, en deels dit enkel gebeurt als ik game dus het spel overstemt het wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Nogmaals, een stofzuiger erop haalt lang niet alle stof weg.
Het meeste stof zit tussen de koelvinnen, en dat is juist diep in de koeler, waar de stofzuiger niet zo'n effect op heeft. Haal dus de cover van de koeler af (of de hele koeler van de grafische kaart) en piel alle stof tussen de vinnen uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Enige oplossing is de koelpasta vervangen, standaard zit dr vaak ondermaatse prut op, denk dat het je load al gauw 20 graden gaat schelen, drivers gaan je niet helpen, ook je kast openzetten helpt niet, je moet gewoon de aard van het probleem aanpakken(de koelpasta), niet er omheen werken O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Verwijderd schreef op woensdag 07 april 2010 @ 23:15:
Enige oplossing is de koelpasta vervangen, standaard zit dr vaak ondermaatse prut op, denk dat het je load al gauw 20 graden gaat schelen, drivers gaan je niet helpen, ook je kast openzetten helpt niet, je moet gewoon de aard van het probleem aanpakken(de koelpasta), niet er omheen werken O-)
Grapjas, 20°C verschil met andere koelpasta is echt absurd. De verschillen tussen goede koelpasta's onderling zijn misschien 1°C, en met slechte echt maximaal 10°C, maar dan heb je echt überprut.
Ik heb zelf ook ooit de koelpasta van mijn 8800GTS G80 vervangen, en dat maakte geen drol uit.
Een andere koeler (Scythe Setsungen) wel, en stofvrij maken ook meer dan nieuwe koelpasta (en dat was MX-2).
Met slechte koelpasta is er nog altijd contact tussen de koeler en GPU, dus koelt hij nog steeds, zij het iets minder. Met een koeler vol stof is er nauwelijks luchtstroom, dus wordt de GPU erg slecht gekoeld omdat de koeler zijn hitte niet kwijt kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asgaro
Gisterennacht toch nog 2 complete crashes gehad, en toen ben ik maar gestopt.

Zal dus zoals Ghost Dog zegt een der deze dagen de cover eraf doen en alle stof verwijderen.
De koelpasta vervangen - indien dit de enige oplossing is - zie ik niet echt zittn om zelf te doen. Eerst dus hopen dat het uitkuizen v/d cooler helpt.

Het afhalen v/d cover zal wel niet voor vandaag zijn. But I keep you posted.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asgaro
Ok, ik heb geprobeerd stof van uit de behuizing te halen.
Echter kan ik die plastic cover niet verwijderen zonder de grote schroeven aan de onderzijde ook te verwijderen. Hierdoor zou heel de PCB loskomen waardoor ik er opnieuw thermal paste fzo zou moeten opdoen. Aangezien ik daar niets van ervaring in heb, heb ik dit dus niet gedaan.
Dus ik kon de plastic cover maar deels optillen waardoor ik niet het stof van tussen dat 'grote blok' kon halen.

Wel heb ik gezorgd dat zo veel mogelijk stof weg is tussen de ventilator-vinnen en bij de strook lege ruimte die net naast de ventilator ligt. (Dus tussen de ventilator en 'het grote blok').
Ik heb het met de stofzuiger en oorstokjes moeten doen lol, aangezien ik geen perslucht heb. Wrsl zal ik dit wel eens aanschaffen.
Stofzuiger hielp natuurlijk niet al te veel, moest vooral eerst me de stokjes wat lospeuteren.

Nu het resultaat:
Het hielp NIETS... :/
Temp bij full load is nog altijd 100 à 103°C...
Had verwacht dat dit toch iets van nut zou gehad hebben maarja. 8)7

3 vragen:
- Ik moet toch kijken naar de GPU temps hé? Dus niet de PCB temps (aangezien die veel lager zijn)?
- Als ik vanachter aan de uitgang van de graka voel terwijl die zijn fan op 100% staat, voel ik nauwelijks een luchtstroom. Kan iemand checken hoe het bij zijn kaart voelt?
- Zou er veel stof zitten tussen die plaatjes (zo ziet het er toch uit van buiten bekeken) van dat 'grote blok'?

EDIT:
Wtffffff, de crashes zijn nu nog frequenter dan voorheen!!
Ik veronderstel dat er iets niet klopt bij die thermal paste? Kan die bv. al grondig aangetast zijn door die hoge temperaturen? Of andere zaken die al negatief beïnvloed kunnen zijn?

[ Voor 7% gewijzigd door Asgaro op 09-04-2010 01:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Er moet een aardige luchtstroom door de koeler lopen, dus er zit zeker weten een hoop stof in.

In principe moet geen van de temperaturen van je grafische kaart te hoog worden, maar de GPU en VRM worden meestal het heetst, dus daar moet je de meeste aandacht aan besteden.
Dat er aan de onderkant van de koeler (dus tussen de koeler en graka) stof zit is niet zo erg, er kan namelijk geen stof direct tussen de koeler en de te koelen elementen komen. Het stof dat je ziet zit op plekken die ook niet gekoeld worden door de koeler.

Het openen is inderdaad niet heel simpel (en de koeler in zijn geheel verwijderen heeft geen zin, aangezien de onderkant één groot stuk metaal is) maar de bovenkant kan er af.
Er zitten een aantal kleine schroefjes in de plastic cover, die met precisieschroevendraaiers zijn los te draaien.
Ik heb zelf een 8800GTS, en die heeft min of meer dezelfde koeler (ik heb hem ondertussen vervagen), maar ik heb hem ook meermaals schoongemaakt.

De schroefjes zitten als het goed is hier:
Afbeeldingslocatie: http://img694.imageshack.us/img694/8439/naamloosful.png

Succes! :)

[ Voor 25% gewijzigd door Ghost Dog op 09-04-2010 02:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:53
Ik heb ook een 8800gtx, je hoeft idd geen schroefjes aan de onderkant los te maken om het plastic los te krijgen. Een paar schroefjes zitten verborgen onder de sticker.
De luchtstroom kan ik helaas niet checken, ik heb de helft van het plastic weggezaagd, daar staat nu een 120mm fan op.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Laatst online: 21:58
Waarom denk je dat die 197.25 driver een BETA heet, omdat ie nog in test fase is, dus er kunnen nog fouten inzitten ;)

Installeer de 197.13 WHQL (geteste, goedgekeurde drivers) en probeer dan eens. Ik ben begin deze week van 196.21 naar 197.13 gegaan en dit heeft een hoop problemen voor mij opgelost. Vooral veel ingame crashes en BSOD's bij het opstarten van de pc wanneer SLI ingeschakeld staat (Asus P55 bord, 2x XFX 9800GTX). Dit was allemaal afgelopen toen ik de 197.13 geinstalleerd had, wel eerst met DriverCleaner Pro alles van de oude drivers eraf gooien ;)

En als je de kaart niet uit elkaar wilt/durft schroeven dan koop je een busje perslucht, daar blaas je het meeste ook al wel mee weg, en anders laat je het doen door iemand die het kan/weet wat hij doet

[ Voor 15% gewijzigd door FastFred op 09-04-2010 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asgaro
@ Ghost Dog: 3 van de 4 aangeduide vijsjes had ik inderdaad losgemaakt. Dat ene meest onderaan afgebeeld op de tekening, niet.

@ haarbal (lol): Kan je situeren waar ongeveer onder de sticker?

@ FastFred: Ok, zal deze WHQL drivers strax eens installeren dan!

Maar gisteren heb ik nog iets ontdekt! Ik heb er wrsl nog garantie op!
Asus geeft namelijk 3 jaar garantie en ik heb de kaart sinds augustus 2007. :*)
Dus eventueel kan ik de graka terug laten binnenbrengen? Mailtje is al verstuurd btw, om te weten te komen of ik dan een gefixede versie krijg, of een recenter model van nVidia aangezien ze deze niet meer maken? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-09 15:20
Maar je krijgt echt geen garantie regeling als je kaart helemaal vol met stof zit, ik zou hem eerst toch maar eens stofvrij maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asgaro
rdfeij schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 12:11:
Maar je krijgt echt geen garantie regeling als je kaart helemaal vol met stof zit, ik zou hem eerst toch maar eens stofvrij maken ;)
Heb zonet dit gekregen:
U kan langskomen met een copy van uw aankoopbewijs

We zullen garantie dan regelen

Met vriendelijke groeten
Steven

Maar als het werkt is het toch mooi meegenomen, niet? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-09 15:20
Ja, mooi als het werkt, alleen nogmaals, nu weet de winkel waarschijnlijk nog niet dat hij vol stof zit.

Als zij hem opsturen naar de leverancier, en die maakt hem open en haalt er een hoop stof uit, dan krijg jij alsnog reparatiekosten voor je kiezen omdat dat geen technisch defect is. (had je maar stoffilters in je kast moeten zetten / eerder schoonmaken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Asgaro schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 12:22:
[...]

Heb zonet dit gekregen:
U kan langskomen met een copy van uw aankoopbewijs

We zullen garantie dan regelen

Met vriendelijke groeten
Steven

Maar als het werkt is het toch mooi meegenomen, niet? ;)
Gewoon lekker terugbrengen die kaart en niet teveel gaan prutsen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

Verwijderd schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 12:37:
[...]

Gewoon lekker terugbrengen die kaart en niet teveel gaan prutsen :)
Even met de stofzuiger er bij lang om het dikste stof er tussenuit te halen kan ook geen kwaad. Zoals al werdt gezegt als ze een kaart in de handen krijgen met dikke enorme stofplukken er in en je krijgt daardoor geen garantie ben je nog veel verder van huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokkels
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-10-2024

Wokkels

Het lekkerste zoutje

rdfeij schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 12:29:
Ja, mooi als het werkt, alleen nogmaals, nu weet de winkel waarschijnlijk nog niet dat hij vol stof zit.

Als zij hem opsturen naar de leverancier, en die maakt hem open en haalt er een hoop stof uit, dan krijg jij alsnog reparatiekosten voor je kiezen omdat dat geen technisch defect is. (had je maar stoffilters in je kast moeten zetten / eerder schoonmaken)
Als jij schroefjes onder een sticker losmaakt en de boel schoonmaakt vervalt wss sowieso de garantie, dus waar hebben we het over? 8)7
Terugbrengen die kaart.

Permanent wintericon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asgaro
De vraag is: Wordt van een computer user verondersteld dat deze checkt op stof in de hardware? Ik veronderstel van niet.

Ben er dus wel met stofzuiger langsgeweest: de fan is gans clean, en tussen de spleten v/d behuizing ook alles clean gemaakt.

Btw, laatste WHQL drivers hielpen niet.

[ Voor 5% gewijzigd door Asgaro op 09-04-2010 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:53
helpt het ook niet als je de fan op 100% forceert? Dit kan met rivatuner, maar ook met een of ander nvidia tooltje.

Ik vond mijn kaart eerst ook vrij warm worden, ik heb toen een bios met een wat scherpere fancontrol geflashed. Het scheelde een graad of 7. Uiteraard de temperatuurwinst gelijk weer ongedaan gemaakt met een overclock.

Ik kan je niet vertellen waar die schroeven precies zitten helaas, het stuk afgezaagde plastic is onvindbaar, maar je kan door het plastic heenkijken en zien waar ze zitten. Als je nog garantie hebt zou ik idd maar van de sticker afblijven. Een busje perslucht met zo'n rietje erop is zeker het proberen waard, die zal je best ver tussen de vinnen kunnen steken.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Asgaro schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 12:04:
@ haarbal (lol): Kan je situeren waar ongeveer onder de sticker?
De 2 schroeven onder de sticker zitten het meest links op de afbeelding.

[ Voor 6% gewijzigd door Ghost Dog op 09-04-2010 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asgaro
Fans staan uiteraard op 100%, gebeurt automatisch maar heb het ook manueel getest.

Ok, ik zie de 2 plaatsen. Jammergenoeg zou ik de sticker er daarna precies niet mooi meer kunnen overplakken. En aangezien ik nu nog de kans heb om hem binnen te brengen, ga ik er dus afblijven. ;)

Vandaag of morgen ga ik wrsl langs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Die sticker is vrij flexibel, dus je kan een kleine precisieschroevendraaier er gewoon langs pielen, dat heb ik ook gedaan, zonder de sticker te verwijderen. ;)
Maar als je hem terug kan brengen zou ik dat inderdaad doen, alhoewel ik denk dat je dan over een jaar weer met hetzelfde probleem komt te zitten, omdat spul nou eenmaal onder het stof komt te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asgaro
Hmm, dit is raar.
Vanmiddag had ik er mijn tv tuner card is uitgenomen, om de ventilator mss wat meer ademruimte te geven. Nochtans was er zkr 8 cm fzo tussen..
Onmiddellijk daarna getest met dat stress programma en temp blijf tot 105°C gaan.

Hiernet 2 uurtjes gegamed, en zonder crashes!
Hierjuist dan weer stress test gedaan, en max temp is nu 96°C lol 8)7
(Kamertemp kan geen positieve invloed gehad hebben wnt raam en deur waren toe.)

Dan toch een verbetering.

Terugbrengen zal pas woensdag gaan, blijkt nu. Dus intussen ga ik zien hoe het verloopt qua crashes en ga ik toch mooi wachten met vijsjes te proberen verwijderen. :)

EDIT:had tijdens het gamen ook eens nu een log gemaakt, met GPU-Z.
De temps bleken blijkbaar tussen de 75 en 81°C te zittn :*)

Telkens als ik speel zal ik dus nu een log laten draaien, zodat ik weet wat de temps waren al ie crasht. (en als de laatste gegevens v/d log uiteraard bewaard bleven.)

[ Voor 18% gewijzigd door Asgaro op 09-04-2010 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.stanneveld
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 06-03 07:27
Gewoon terug brengen.
Heeft nix (direct) met de temp van de kaart te maken.
BGA's (mem) gaan raar doen na lange tijd warm/koud te gaan zeker op 100c :P
Zal zeker niet de eerst 8800GTX/GTS zijn.
Zo veel dat er wel een "stop je 8800GTX/GTS in de oven voor 3 minuten" topic over is denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asgaro
Ok, de kaart is binnengebracht. :)

Was er wel niet zelf bij: 't is een uurtje rijden naar Gent en m'n ouders en zus gingen dan tot 19u daar blijven. Ik zit in de blokperiode ds het zou wat time waste zijn.

Ze zeiden dat het 2 tot 3 maand kan duren vooraleer ik ze terug heb! 8)7²
Vr 30 euro heb ik nu een nvidia 8400GS (256mb lol) zodat m'n pc toch nog kan opstarten tenminste. :+

Het is wel lang, maar langs de andere kant is het niet echt slecht: zit in 1e jaar hogeschool en de examens zijn er dus over anderhalve maand. ;)

En direct een ati hd5850 kopen vind ik - na overwegingen te doen - persoonlijk niet echt een goed idee: Ben niet het type dat regelmatig hardware upgrades doet en dit zal zo wel blijven. Moest mn 8800GTX nu moeite hebben met de nieuwste games op een deftig graphics niveau te spelen, zou ik het nog overwegen maar dit is dus nog niet het geval hier. ;)

Dus voor mijn part is dit topic opgehelderd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asgaro
MAJOR EDIT:

Ok, kreeg net dit;

Beste

Wij hebben uw grafische kaart gedurende de hele nacht vol belast zonder dat deze uitvalt, het probleem zal dus elders te zoeken zijn.

Met vriendelijke groeten
Steven

Vanavond heb ik dus opzoekwerk te verrichten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copywizard
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
oke hier zijn mijn "5 cent"

ik heb/had precies hetzelfde gisteren

ik ben zelf in het bezit van twee 8800GTSen en die werden in sli ook al gauw rond de 95 graden
nu heb ik gisteren de beide kaarten verwijderd en doorgeblazen er kwam een dot stof uitzetten waar je U tegen zegt.
na ze terug te plaatsen scheelde dat al enorm zeker zo een 10 a 12 graden onder stress
en ik heb via nvidia,s eigen performace tool de fan,s geforceerd op 100% dit scheelde nog eens een goede 7 a 8 graden.

totaal dus een goede 18 a 20 graden kouder vonden ze erg fijn nu kunnen ze weer even mee :)
en let op bij het weg blazen van het stof niet teveel je lippen te tuiten lol anders krijg je van die spetters op je pcb dat is nie goed ;)

hoop dat dit je iets verder helpt ?
is in iedergeval goedkoper dan een nieuwe graka

AMD Ryzen 5800X3D, Gigabyte Aorus B550 ITX, AMD RX6900XT, 32GB Corsair DDR4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

copywizard schreef op donderdag 15 april 2010 @ 15:47:
oke hier zijn mijn "5 cent"

ik heb/had precies hetzelfde gisteren

ik ben zelf in het bezit van twee 8800GTSen en die werden in sli ook al gauw rond de 95 graden
nu heb ik gisteren de beide kaarten verwijderd en doorgeblazen er kwam een dot stof uitzetten waar je U tegen zegt.
na ze terug te plaatsen scheelde dat al enorm zeker zo een 10 a 12 graden onder stress
en ik heb via nvidia,s eigen performace tool de fan,s geforceerd op 100% dit scheelde nog eens een goede 7 a 8 graden.

totaal dus een goede 18 a 20 graden kouder vonden ze erg fijn nu kunnen ze weer even mee :)
en let op bij het weg blazen van het stof niet teveel je lippen te tuiten lol anders krijg je van die spetters op je pcb dat is nie goed ;)

hoop dat dit je iets verder helpt ?
is in iedergeval goedkoper dan een nieuwe graka
hehe, ik wou vanmorgen een oude switch die op een locatie lag eens uitblazen, was men hele mond zwart :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asgaro
Eerlijk gezegd begin ik meer en meer te vermoeden dat het niet zomaar een heat issue is.

Ben nu terecht gekomen in de Wereld van Debugging en ik leer nogal wat bij! :P

Met WhoCrashed kan ik uit m'n minidumps opmaken dat het altijd dezelfde error dus is:
WHEA_UNCORRECTABLE_ERROR

Ondertussen al wat goede sites gevonden:
http://msdn.microsoft.com...ry/ff557321(v=VS.85).aspx
http://www.sevenforums.co...-what-means-what-try.html
http://captain-debugger.co.cc/
http://forums.techguy.org...rectable_error-0x124.html
http://www.neowin.net/for...whea-uncorrectable-error/
...

Vannacht ga ik dus een memtest uitvoeren.

edit:
btw, die microsoft debugging tool is bucht! Moet je ook nog verwijzen naar een kernel symbol package en al 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door Asgaro op 16-04-2010 00:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asgaro
Ok, het stopt nog niet met rare wendingen:
nieuw topic...
Is Prevx 3.0 malware?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 07 april 2010 @ 18:48:
Mijn 8800 GTX liet mij nu net ook in de steek.

Er verschenen paarse strepen in beeld en rare tekens en liep vast. PC startte opnieuw op en ineens herkende zij mijn videokaart niet meer. Nu een oude 7900GTX erin en die word ook niet herkend.

Ik zeg *poep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelmou
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 30-08 20:13
Al gedacht aan een custom koeler? Mijn HD4870 is met de Twin Turbo Pro van ca. 48 graden idle naar 30 graden idle gegaan. Ook tijdens load blijft de temperatuur onder de oude idle temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

michaelmou schreef op vrijdag 16 april 2010 @ 08:52:
Al gedacht aan een custom koeler? Mijn HD4870 is met de Twin Turbo Pro van ca. 48 graden idle naar 30 graden idle gegaan. Ook tijdens load blijft de temperatuur onder de oude idle temperatuur.
daar hebben ze het hierboven al over gehad ja, :+

draadje gaat verder in een ander topic, zie hierboven. :P ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asgaro
Ok, hier een album met screens van de Event Viewer en van de Reliability Monitor
http://s363.photobucket.c...sgaro/8800%20GTX%20issue/

Kleine bespreking:
in Event Viewer
Afbeeldingslocatie: http://i363.photobucket.com/albums/oo72/Asgaro/8800%20GTX%20issue/interestinglog1.jpg
Als je kijkt naar de data merk je dat de aanhoudende reeks crashes begon op 21/03/2010.

in Reliability Monitor
Afbeeldingslocatie: http://i363.photobucket.com/albums/oo72/Asgaro/8800%20GTX%20issue/interestinglog2.jpg
Kijk naar de 2de strook, bedoeld voor de 'Windows failures'. Daar starten de rode tekens dus ook die dag!
Dus wat zie ik:
Unsuccessfull driver installation.

Verwachte conclusie: tis een driver issue gewoonweg.

Maar kijk nu naar deze screen:
Afbeeldingslocatie: http://i363.photobucket.com/albums/oo72/Asgaro/8800%20GTX%20issue/processorcore.jpg
=> Het tabblad General is geopend en kijk is bij de omschrijving:
Reported by component: Processor Core.
Dit is zo ook bij al die andere screens, alleen is er telkens een andere core(0/1/2/3) die vermeld wordt.

Wat ik dus bedoel is: kan een driver installation zo neig fucked aflopen dat er conflicten met de CPU ontstaan?
Heb daarnet CPU stress test gedaan en er was niets negatiefs.

[ Voor 63% gewijzigd door Asgaro op 16-04-2010 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Heb je memtest86+ al een keer 8 uur of langer aan gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asgaro
Nee, wel deze nacht die memory diagnostic tool vanuit windows 7 zelf. Er waren geen errors, maar die draaide maar 2 uur fzo en is wrsl minder efficiënt dan jouw app?

Zal vannacht dus is met je genoemde app testen.

edit: Die site ziet er wel neig achterhaald uit, dus ik veronderstel dat ik niet verwonderd moet zijn van de installatiemethode? :+ Op een cdrom zetten en dan daarvan booten...

[ Voor 29% gewijzigd door Asgaro op 17-04-2010 00:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
dat heeft niets met verwondering te maken, de uitleg is heel simpel, als jij vanuit windows test, nemen windows en de draaiende applicaties geheugen in beslag, dit valt voor de test buiten de boot.

met zo'n bootable cd/usb key verbruik je dus geen geheugen en kan la het geheugen worden onderworpen aan de test.

het verhaal is simpel, er is maar 1 manier om je geheugen te testen, en dat is memtest86+, betrouwbaarder vind je niet.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asgaro
nedernakker schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 00:29:
dat heeft niets met verwondering te maken, de uitleg is heel simpel, als jij vanuit windows test, nemen windows en de draaiende applicaties geheugen in beslag, dit valt voor de test buiten de boot.

met zo'n bootable cd/usb key verbruik je dus geen geheugen en kan la het geheugen worden onderworpen aan de test.

het verhaal is simpel, er is maar 1 manier om je geheugen te testen, en dat is memtest86+, betrouwbaarder vind je niet.
Ja, snap ik wel.
Maar men kon toch ook gewoon een programma maken met een deftige interface waarin je de opties kiest. En vervolgens wordt er gevraagd om te rebooten en dan wordt het bij boot uitgevoerd. ;)
Zoals bij een partitie manager wordt toegepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patjeee
  • Laatst online: 07-09 02:46

Patjeee

Ik woon in Boston MA

Asgaro schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 00:12:
Nee, wel deze nacht die memory diagnostic tool vanuit windows 7 zelf. Er waren geen errors, maar die draaide maar 2 uur fzo en is wrsl minder efficiënt dan jouw app?

Zal vannacht dus is met je genoemde app testen.

edit: Die site ziet er wel neig achterhaald uit, dus ik veronderstel dat ik niet verwonderd moet zijn van de installatiemethode? :+ Op een cdrom zetten en dan daarvan booten...
Je moet hem inderdaad op een cd-rom zetten en daarvan boeten omdat windows dan niet geladen wordt waardoor er 0 geheugen gebruikt wordt en de site.. Maak je daar maar niet druk over , dit programma is pr0 _/-\o_ :D

offtopic:
draadloos internet sloooom. 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door Patjeee op 17-04-2010 00:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Asgaro schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 00:36:
[...]

Ja, snap ik wel.
Maar men kon toch ook gewoon een programma maken met een deftige interface waarin je de opties kiest. En vervolgens wordt er gevraagd om te rebooten en dan wordt het bij boot uitgevoerd. ;)
Maar wat is het praktisch nut daarvan?
Memtest86+ is toch ook makkelijk? Downloaden, branden op CD'tje, PC opnieuw opstarten en gaan! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
Asgaro schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 00:36:
[...]

Ja, snap ik wel.
neej tuurlijk niet, want dat gebruikt weer resources die je niet gebruikt wil hebben...

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asgaro
Ghost Dog schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 00:37:
[...]

Maar wat is het praktisch nut daarvan?
Memtest86+ is toch ook makkelijk? Downloaden, branden op CD'tje, PC opnieuw opstarten en gaan! :)
Het praktisch nut? Anders zat ik nu niet altijd terug meer te replyen, aangezien ik het niet direct voor elkaar krijg om te booten van start-up... :P
(aangezien mn bios settings gereset blijken te zijn, gebeurt wel is als mn pc uitvalt.)

+ Een cdtje verspillen voor een paar magere MB's |:(
Ok, die kosten niets meer tegenwoordig, maar het gaat om het principe.

edit: enja, als je het op een USB wilt zetten, moet je dan niet eerst in fat32 formatteren. Ook zo iets...

[ Voor 8% gewijzigd door Asgaro op 17-04-2010 00:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asgaro
Ik moet toch niet op een speciale toets duwen om het te initialiseren fzo?
Heb dvd reader en dvd writer getest.
Telkens zie ik een knipperend streepje (wat anders niet is) en ik ram op alle toetsen. Maar vervolgens boot hij toch nog voort naar windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0valyfe
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-08 19:15
Volgens mij is het duidelijk wat het probleem is... Hij zegt zelf dat hij GEEN luchtstroom voelt achter aan de PC wanneer deze 100% belast is samen met de fan op 100%. Volgens mij moet hij gewoon nieuwere of oudere drivers proberen aangezien je toch echt wel een luchtstroom moet voelen op 100%. Zelf al draait de fan op 30% dan voel je nog een luchtstroom. Ik heb momenteel een 5850 en dat is een helse haardroger op 100% en de GTX8800 zal niet veel anders zijn.

Dus weg met die drivers! De winkel heeft zelf al gezegd dat het niet aan de kaart ligt dus kan enkel de driver zijn imo. Het verschil tussen een goede airflow en iets mindere airflow is bij mijn weten echt geen 20-30°C hoor.

Edit:

Ksnap ook ni goe waarom ge met memtest zit te kloten wanneer uw videokaart een probleem heeft?... Als mijn banden plat zijn ga ik ook de motorkap ni open doen he. :)

Edit2:

Probeer eens met afterburner de fanspeed op handmatig te zetten en als je geen geluid hoort dan is het wel degelijk uw fan die gewoon niet (hard genoeg) draait.

Kan zijn dat ik wat gemist heb aangezien ik niet alles aandachtig gelezen heb!

[ Voor 23% gewijzigd door n0valyfe op 17-04-2010 00:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asgaro
Ja, ik ga morgen - als ik de kaart terug heb - is met een blaadje bij dat gat staan. Weet ik zkr of er al dan niet iets wordt uitgeblazen.

Let wel, ik WEET dat de fan draait, en ook dat die op 100% werkt. Ik zie hem draaien, en met een prog kan ik dus het toerental instellen en ik hoor wel degelijk de decibels toenemen.

Zal wrsl wel aan de drivers liggen, maar het feit is ook: de crashes worden alléén getriggerd als ik game.
Zou bij normaal gebruik dan de pc ook niet moeten vastlopen, als het maar een gewone driver issue is?

Achja morgen heb ik die kaart terug, kan ik eindelijk antwoorden krijgen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0valyfe
Ok, das iets anders, ik dacht da ge nix voelde. Normaal gezien, ik weet niet hoe dat bij nVidia zit, hoorde 100% toch echt wel heel goe. Steekt nen haardroger in uw kast en vergelijk, mijn videokaart op 100% is z(s)owiez(s)o luider.

Als uw koeler wel degelijk veel geluid maakt en ge uw fan ook hard ziet draaien (niet tegen 800rpm ofzo) en uw kaart is nog steeds warm dan zit ofwel uw koeler los ofwel hebde echt een sh*tload aan stof tussen uw koelvinnen zitten :D

Ik zal eens een filmpke zoeken van iemand die zijn 4870X2 uitkuist, ge zult lachen als ge dan ziet dat gij enkel de stofzuiger gebruikt hebt. Denk eerder aan een compressor ofzo :)

Edit:

Here it is!!
http://www.youtube.com/watch?v=s727hZ_VU9Q

[ Voor 5% gewijzigd door n0valyfe op 17-04-2010 01:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asgaro
Toevallig ook nen belg? :D

Ja, tfilmke is wel wreed haha.
Kem naast de stofzuiger ook just ewa toeren nog uitgestoken met oorstokskes, en ik verschoot er wel van dat al da stof - dat ik kon bereiken - zo goed bleef zitten/vasthangen!

Zal wrsl ook is zo e compressed air ding kopen, zoals ik dit topic al is aangehaald is geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Om op te starten van CD, wat uiteraard nodig is bij memtest86+, moet je in de BIOS de optische drive bootprioriteit geven.
Meestal kan je ook tijdens het opstarten kiezen voor het opstartmedium. Meestal moet je dan tijdens de POST F8 of F11 indrukken. Om in de BIOS te komen moet je meestal F5 indrukken tijdens de POST. (Meestal wordt tijdens de POST aangegeven op welke knoppen je moet drukken om in de BIOS te komen of het te booten medium te selecteren.)
Ik zou echt je geheugen testen, want dit is oorzaak #1 bij crashes. Echt de enige manier om dit betrouwbaar te doen is memtest86+.

Als die fan op 100% draait, en er toch nauwelijks lucht uit de achterkant komt, garandeer ik je dat de koeler vol zit met stof. Aangezien de winkel blijkbaar niets vond zal je zelf de kap eraf moeten halen, en het stof eruit halen. Als je dit goed doet gaat er niets kapot, en is het ook vrijwel niet zichtbaar dat je dit hebt gedaan.

Dat je pas crashes krijgt bij games, en niet tijdens desktopgebruikt, is natuurlijk logisch omdat de GPU dan veel zwaarder belast wordt, en dus veel heter wordt.

[ Voor 6% gewijzigd door Ghost Dog op 17-04-2010 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0valyfe
Naast memtest misschien is gewoon proberen te gamen met 1 van de geheugen reepjes, en telkens met een ander. Als hij bij alle reepjes nog steeds crashed dan zal de oorzaak bij uw crash wss niet bij het geheugen liggen (als dat geen lowtech troubleshooting is :D).

Uw temps vd videokaarten blijven veel te hoog, geheugen problemen of niet. Ik gok op de videokaart though en ja ik ben van België Vlaanderen =)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asgaro
Even ter informatie:
Ik heb de kaart dus nog altijd niet hé. 8)7
M'n pa ging ze in het weekend halen maar was vergeten dat het vroeger dan 18u sluit.. Ik ga zelf naar school in Gent ds dacht de kaart zelf nu te halen, maar die retail box is veel te groot om op de trein en dan op de fiets mee te sleuren... :>

@ Ghost Dog:
Ik geraakte met gemak in BIOS. Maar de trick met f8 en f11 heb ik idd niet geprobeerd.

@ n0valyfe:
Zal ik wel eens proberen dan!
Idd: Vlaams. Nu met BHV more important then ever hehe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nikeo
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:15

Nikeo

Jawelles

Offtopic: is het niet afgestofd? MIjn taalinteresse is nu wel gewekt nu er ook van dat Vlaamse gezever wordt geschreven... Laten we het wat begrijpelijk houden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Nikeo schreef op donderdag 22 april 2010 @ 02:29:
Offtopic: is het niet afgestofd?
offtopic:
Afgestoft. (Voor de ezelsbruggetjes-mensen: kofschip/fokschaap. ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lightdestroyer
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 02-08 20:37
nedernakker schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 00:29:

Nu bon, zo grof wil ik het niet stellen hoor.
(Als Vlaming kon ik het niet laten om ook maar eens te posten in dit topic :D)

Niet alle geheugen problemen komen boven bij memtest86+. Erger zelf ik zou memtest86+ nooit alleen vertrouwen.
Ik heb al geheugen problemen gehad die onstaan zijn door voltage problemen(3de of 4de latje bijplaatsen)
Met memtest86+ geen probleem, echter onder windows wel. Waarom?
Simpelweg doordat memtest86+ enkel je geheugen stresst en al de rest in idle laat. Onder windows wordt veel meer hardware aangesproken --> logische gevolg stroomtoevoer van je moederbord (of voeding) kan dan plots grilliger worden waardoor je extra latje geheugen ervoor zal zorgen dat er fouten gebeuren.

Conclusie zowel memtest86+ en een windows geheugentooltje gebruiken, kwestie van alles uit te sluiten ;)
Zeker nu we zien dat het bij een redelijk zwaar belastende GPU problemen zijn kan je best je memtest check doen wanneer je grafische kaart ook stroom aan het trekken is. Misschien is door de jaren heen je voeding zwakker geworden of je moederbord zijn voltage regeling is minder geworden...

Link naar de memtest tool die ik steeds onder windows gebruik:
Memtest
Het is gratis in gebruik dus maak ik geen verkapte reclame ;)
Er zijn er vermoedelijk zeker nog een paar andere goede te vinden, maar tot nu toe heb ik héél goede resultaten bekomen met dit tooltje. Je kan deze btw perfect laten lopen met furmark op de achtergrond.. hoewel de test in feite veel te veel cpu cycles in beslag neemt, waardoor deze wel je cpu belast maar niet je gpu. (En furmark dus amper prentjes kan genereren :p) Maar bon je hebt soms wel het geluk dat je kaart uit idle modus naar 3D modus springt als hij de furmark.exe herkent ;)
PS laat je niet afschrikken door de waarschuwing dat je geen andere programma's in de achtergrond mag runnen. Dit klopt enkel als je heel je geheugen wil controleren. Zet het gewoon op alle beschikbare RAM en je pc zal echt niet crashen door een(of meerdere) openstaande applicatie(s)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

lightdestroyer schreef op donderdag 22 april 2010 @ 14:20:
Niet alle geheugen problemen komen boven bij memtest86+. Erger zelf ik zou memtest86+ nooit alleen vertrouwen.
Ik heb al geheugen problemen gehad die onstaan zijn door voltage problemen(3de of 4de latje bijplaatsen)
Met memtest86+ geen probleem, echter onder windows wel. Waarom?
Simpelweg doordat memtest86+ enkel je geheugen stresst en al de rest in idle laat. Onder windows wordt veel meer hardware aangesproken --> logische gevolg stroomtoevoer van je moederbord (of voeding) kan dan plots grilliger worden waardoor je extra latje geheugen ervoor zal zorgen dat er fouten gebeuren.
Het geldt vooral de andere kant op:
Als memtest fouten vindt, is er vrijwel zeker iets mis, en memtest is wel een van de betrouwbaarste geheugentestprogramma's die niet in Windows draaien.
Conclusie zowel memtest86+ en een windows geheugentooltje gebruiken, kwestie van alles uit te sluiten ;)
Zeker nu we zien dat het bij een redelijk zwaar belastende GPU problemen zijn kan je best je memtest check doen wanneer je grafische kaart ook stroom aan het trekken is. Misschien is door de jaren heen je voeding zwakker geworden of je moederbord zijn voltage regeling is minder geworden...

Link naar de memtest tool die ik steeds onder windows gebruik:
Memtest
Het is gratis in gebruik dus maak ik geen verkapte reclame ;)
Er zijn er vermoedelijk zeker nog een paar andere goede te vinden, maar tot nu toe heb ik héél goede resultaten bekomen met dit tooltje. Je kan deze btw perfect laten lopen met furmark op de achtergrond.. hoewel de test in feite veel te veel cpu cycles in beslag neemt, waardoor deze wel je cpu belast maar niet je gpu. (En furmark dus amper prentjes kan genereren :p) Maar bon je hebt soms wel het geluk dat je kaart uit idle modus naar 3D modus springt als hij de furmark.exe herkent ;)
PS laat je niet afschrikken door de waarschuwing dat je geen andere programma's in de achtergrond mag runnen. Dit klopt enkel als je heel je geheugen wil controleren. Zet het gewoon op alle beschikbare RAM en je pc zal echt niet crashen door een(of meerdere) openstaande applicatie(s)
Het vervelende van testen onder Windows is dat je lang niet al je geheugen kan testen, omdat het OS (en andere meuk) al een deel van het RAM gebruiken. Je kan dus lang niet zeker zeggen of er iets mis is met een memtest onder Windows alleen.
Wat dat betreft is Memtest86+ dus veel betrouwbaarder, omdat het al het RAM test.
Maar het kan natuurlijk nooit kwaad om allebei te doen. Meer testen is altijd beter. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asgaro
Ok, ik heb sinds gisteren(!) pas terug mn kaart in handen...
Wat intussen al gedaan:

- Als graka drivers gebruik ik nu die die standaard via WinUpdate komen. Version 197.45
(Eerst met driver sweeper alles gecleaned.)

- Terug stress test gedaan met MSI Afterburner. Temps bleven tot +-100°C gaan en bleven dan stabiel.
Heb dit +- 1 uur laten draaien.

- Dan Memtest 86+. Indertijd kon ik hiervan niet booten. Kwam doordat ik het prog gwn via windows verkenner op de cd gedropt had. Nu met Burnaware free gedaan.
Heb 2 passes gedaan, in totaal +- 2 uur geduurd.
No errors.

Wat ik nu denk? Dat het toch aan de game BFBC2 ligt...
Ik dacht eerst van niet, aangezien de meeste crashes gewone "crash to desktop"s waren bij de meeste mensen op de fora. Bij mij liep heel de pc vast en bleef het geluid loopen.
Ik dacht dus dat het bij mij niet zomaar aan een game kon liggen.

Blijkt nu van wel wnt er zijn inderdaad ng mensen waarbij hun ganse pc vastloopt tijdens het spelen van BFBC2.
DICE werkt aan een patch dus ik wacht geduldig nu daarop.

Daarna post ik wel nog eens om men bevindingen te laten weten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Asgaro schreef op zondag 16 mei 2010 @ 19:21:
- Terug stress test gedaan met MSI Afterburner. Temps bleven tot +-100°C gaan en bleven dan stabiel.
Heb dit +- 1 uur laten draaien.
Dat is nog steeds erg heet, maar de 8800GTX'en staan daar ook wel bekend om.
Hoe is het met het stof?
- Dan Memtest 86+. Indertijd kon ik hiervan niet booten. Kwam doordat ik het prog gwn via windows verkenner op de cd gedropt had. Nu met Burnaware free gedaan.
Heb 2 passes gedaan, in totaal +- 2 uur geduurd.
No errors.
2 uur is wel een beetje karig. Maar er zitten in elk geval niet superveel fouten in je geheugen. ;)
Omdat je pc vooral tijdens games instabiel wordt, kan het nog steeds gewoon je geheugen zijn omdat games je pc nou eenmaal zwaarder belasten, waardoor zelfs een paar fouten nog crashes/BSOD's kunnen opleveren.
Wat ik nu denk? Dat het toch aan de game BFBC2 ligt...
Ik dacht eerst van niet, aangezien de meeste crashes gewone "crash to desktop"s waren bij de meeste mensen op de fora. Bij mij liep heel de pc vast en bleef het geluid loopen.
Ik dacht dus dat het bij mij niet zomaar aan een game kon liggen.

Blijkt nu van wel wnt er zijn inderdaad ng mensen waarbij hun ganse pc vastloopt tijdens het spelen van BFBC2.
DICE werkt aan een patch dus ik wacht geduldig nu daarop.

Daarna post ik wel nog eens om men bevindingen te laten weten. :)
Ben benieuwd. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asgaro
Het stof zit wrsl nog altijd knus bijeen in dat middelblok :P
Van buitenaf bekeken zie je niets meer van stof, alles rond de fan is clean en alle gaten waar ik tussen kon zijn ook stofvrij gemaakt. Ik zou idd zo'n compressording kunnen kopen maar ik ga toch maar wachten op die patch.

Daarnet de memtest wat langer laten lopen, nu 4 passes ipv 2 gedaan. En terug geen errors. :)

Ja, de developers zeggen dat er 2 bugfixes gaan inzitten voor de 2 meest frequente crashes(opgemaakt uit hun stats.) Voor de rest gaven ze nog geen details.
Patch moest vorige week verschenen zijn maar ik nog altijd niet gebeurd. Afwachten ds :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josipbroz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15-09 00:42
Ik weet niet wat voor kast je precies hebt...Uit eigen ervaring kan ik je vrtellen dat ik door verkeerd aansluiten van EEN fan(naar binnen i.p.v. buiten blazen) 15 graden boven op mijn CPU temp. en 20-30 graden!!! extra op mijn vga.

Dit is natuurlijk afhankelijk van de kastinhoud (volume), in mijn geval een ruime stacker.
CPU cooler (beste is push en pull zodat de luchtstroom niet verstoord raakt) en hoeveelheid koelers voor intake en uitlaat.

In mijn geval heeft een koeler op de verkeerde plek hele luchtstroom verpest.
Ik heb het indee dat een kast met onderdruk iets beter presteert. In ieder geval...ik heb mijn (toen) gtx 260 uit elkaar hehaald om te checken of er geen stof in zat en of koelpasta niet verschoven is.
Niets aangetroffen.....vervolgens viel mij op dat een 12 cm koeler verkeerd is gemonteerd ...omdraaien hiervan heeft heel veel elende opgelost. Een fout en je krijgt temp verhoging met een stijgende lijn.
Koeler onder in mijn kast heeft enorm geholpen...deze blaast van buiten naar binnen richting mijn vga zonder dat de airflow verpest wordt (hij draait maar op 800 rpm...langzamer dan de rest)
ik heb 8 12 cm koelers en een fout is makkelijk gemaakt...goede airflow blijft tricky.

Kijk maar hier naar

Zolang het neerkomt op een vergelijkbaar situatie als hier zou het prima moeten werken.

Waarschijnlijk heb je hiermee rekeening gehouden...dit is in ieder geval mijn ervaring...per ongeluk ontdekt.

Kleine kasten met "hete" hardware blijft natuurlijk ellende.
of je hebt een foute kaart...kan natuurlijk ook.

hoe dan ook good luck.

"The problem with Internet quotes is that many are not genuine." Abraham Lincoln

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asgaro
Ik kan uitsluiten dat het ligt aan de airflow. :)
Mn case is een Antec P182 en die is wel bekend voor zn goede koelvermogen.
Volgende fans heb ik:
(allemaal 120mm)
- Aan de bovenzijde, aan de cpu-koeler dus.
- Aan de achterzijde bovenaan.
- Aan de voorkant, ongeveer in het midden vd case.

En allemaal blazen ze in de juiste richting.

Ik heb ook mn tvkaart - die onder de graka zat - eruit gedaan dus daar is de airflow ook goed.
De kabels zitten ook voor het grootste deel mooi achter het mobo.

Dus bedankt voor je uitleg maar dit zal niet echt het probleem zijn. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asgaro
Dit topic mag voor mijn part dicht.

Het crashen ligt aan de game zelf, niet aan mijn hardware. Honderden gamers hebben er zo te zien last van, heeft vermoedelijk te maken met een conflict tussen de Punkbuster software en specifieke sound devices van Realtek en Soundmax.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-06 11:39

Fid3lity

Spectre X

En wat is er gebeurd met je kaart?

[ Voor 30% gewijzigd door Fid3lity op 04-09-2010 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-09 00:25

epic_gram

undercover moderator

of je probeert het met een andere geluidskaart natuurlijk. ;)

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:36

Deathchant

Don't intend. Do!

misschien een late reactie, maar heb je al eens met een compressor geprobeerd? Klinkt rigoreus, maar ik doe altijdmet de compressor van mijn vader door de koelribben heen. moet je eens kijken hoe gauw dat stof loslaat.
Denk je niet dat het misschien toch handig is om de schroefjes los te halen en de koeler te ontleden? Zo'n tube thermalpaste kost niks tegenwoordig. Dan heb je dat in ieder geval uitgesloten. Garantie zul je toch niet meer hebben op de kaart of wel?

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asgaro
@Blue-Tiger: Ik speel nog altijd met m'n 8800 GTX. Ook al bereiken mn temps nog altijd hoge waarden, kan ik gerust andere games normaal spelen. :)

@epic_fail: Ja, ga ik vermoedelijk doen later.
(Maar momenteel kan ik probleemloos spelen op servers zonder PB. Enigste nadeel is dat je niet stijgt in ranking, maar dat lvl'en deert mij niet in deze game. Heb toch al de assault class volledig ge-unlocked en that's my type of play. :) )

@Deathchant: Lees even m'n laatste posts aub. Kaart wordt wel abnormaal heet maar ik heb mij nog nooit bezig gehouden met hardware "tweaking" en daar ga ik het nog even bij houden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:36

Deathchant

Don't intend. Do!

ik heb je laatste posts gelezen, vandaar dat ik ook vroeg of je niet met een compressor+stofzuiger aan de slag kunt. Hier heb je geen hardware tweaking voor nodig, behalve je kaart even uit het slot halen.
Het voorstel om je koeler toch eraf te halen was dan ook een vraag, geen ontwetendheid van mij omdat ik je posts niet gelezen had ;)

De reden dat ik het dan toch vroeg is omdat we out-of-options aan het raken zijn ;)

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asgaro
Deathchant schreef op zondag 05 september 2010 @ 10:49:
ik heb je laatste posts gelezen, vandaar dat ik ook vroeg of je niet met een compressor+stofzuiger aan de slag kunt. Hier heb je geen hardware tweaking voor nodig, behalve je kaart even uit het slot halen.
Het voorstel om je koeler toch eraf te halen was dan ook een vraag, geen ontwetendheid van mij omdat ik je posts niet gelezen had ;)

De reden dat ik het dan toch vroeg is omdat we out-of-options aan het raken zijn ;)
Ah ok, excuses.
Ik heb er met de stofzuiger + oorstaafjes al eens tussen gezet maar zo te zien heeft dit niet veel effect. :P
Ik ga later wel eens een compressortje dan aanschaffen/lenen maar voor het ogenblik vind ik het niet echt nodig om mij hiermee bezig te houden.
Call me lazy maar zolang de kaart werkt, ben ik tevreden, en het is ook algemeen bekend dat de zware 8800 serie kaarten nu eenmaal zeer warm worden. :)
Pagina: 1