Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Langhe
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-07 17:40
Ik heb even een vraag over het aanschaffen van een goede switch en accespoint.

Wij zitten hier met 10 laptops en 3 vaste pc en een netwerk printer.

En nu hebben we een Linksys WAG160N maar dat werkt gewoon niet. (slecht apparaat)

Nu willen we dat verbeteren en zaten we aan het volgende tedenken zodat er in de toekomst iets meer mee gedaan kan worden als dat nodig is.

De Linksys WAG160N als ISDN ADSL modem / router gebruiken.
Daar achter een switch Linksys SRW224
Met een los access point de Linksys WAP610N of de EnGenius ECB-9500

Is dit aan te raden voor een buget van 350 euro.
Of zeggen jullie dat we iets anders moeten nemen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Waar is die SRW dan voor? Je creert zo wel extra componenten in de keten die allemaal stuk kunnen gaan.

Vicariously I live while the whole world dies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Langhe schreef op dinsdag 06 april 2010 @ 14:50:
Wij zitten hier met 10 laptops en 3 vaste pc en een netwerk printer.
En hoe zijn de laptops aangesloten? Altijd bedraad, een aantal zonder, of allemaal wireless?
En nu hebben we een Linksys WAG160N maar dat werkt gewoon niet. (slecht apparaat)
Wat werkt er niet aan?
De Linksys WAG160N als ISDN ADSL modem / router gebruiken.
Levert de provider geen ander modem? En als zoals je hierboven zegt de modem slecht werkt, is het dan geen idee om hier een vervangend apparaat voor te halen?
Daar achter een switch Linksys SRW224
Met een los access point de Linksys WAP610N of de EnGenius ECB-9500
Een 24-poorts switch is prima om 14 apparaten bedraad aan te sluiten, maar verwacht je zo veel groei de komende tijd? Daarnaast functioneert de WAG160N al als access point, dus wellicht functioneert het wireless-gedeelte van je modem niet zo?

Ik zou proberen het een en ander wat duidelijker op te schrijven, niet alleen voor ons maar ook voor jezelf.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Langhe
Alle laptops zijn wireless aangesloten, in de toekomst is het de bedoeling dat er een server komt.
Die dient als mail/dhcp/file server.

Het probleem met het linksys modem/router is dat die wireless niet goed werkt. WPA2 beveileging werkt heel slecht, dat laptops er om de have klap niet meer kunnen connecten en dat ip adressen regelmatig vernieuwd worden (1x per dag)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:58
Heeft die al de laatste firmware?
Toevallig niet een ander apparaat op het zelfde kanaal?
Alle laptops zijn wireless aangesloten
Was het niet zo dat bij WiFi het een shared medium is, dus alle machines gebruiken de zelfde bandbreedte? Dus met 10 machines op 1 WiFi verbinding, kan misschien wel eens iets te veel zijn.

[ Voor 0% gewijzigd door Rolfie op 07-04-2010 16:50 . Reden: 10 ipv 1 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:05

lier

MikroTik nerd

Rolfie schreef op woensdag 07 april 2010 @ 08:06:
Was het niet zo dat bij WiFi het een shared medium is, dus alle machines gebruiken de zelfde bandbreedte? Dus met 1 machines op 1 WiFi verbinding, kan misschien wel eens iets te veel zijn.
Ja...en is nog steeds zo.

Ik zou persoonlijk kiezen voor een situatie waarbij je meerdere access points gebruikt die op verschillende frequenties werken. Daarmee kan je de load per kanaal een beetje verdelen en voorkom je (een deel van) de problemen zoals je ze nu ervaart.

Je post dit trouwens in PNS, misschien heb ik iets over het hoofd gezien...wat heb je zelf aan onderzoek gedaan ?

Lees trouwens ook eens dit verhaal, dat geeft denk ik een hoop duidelijkheid.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Was het niet zo dat bij WiFi het een shared medium is, dus alle machines gebruiken de zelfde bandbreedte? Dus met 1 machines op 10 WiFi verbinding, kan misschien wel eens iets te veel zijn.
Dat is op zich inderdaad zo, maar tenzij ze allemaal tegelijk ontzettend veel verkeer staan te veroorzaken is 10 machines niet echt veel. Ik reken altijd op 20 mensen per radio voordat 't lastig wordt.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Langhe
[...]

Heeft die al de laatste firmware?
Toevallig niet een ander apparaat op het zelfde kanaal?
Ja zit de laatste versie op zie ook: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1353331
Heb alle instellingen geprobeerd maar het wekt alleen een beetje naar behoren als je WEB key gebruikt.

[...]
Was het niet zo dat bij WiFi het een shared medium is, dus alle machines gebruiken de zelfde bandbreedte? Dus met 1 machines op 10 WiFi verbinding, kan misschien wel eens iets te veel zijn.
Dat is een goeie tip maar ik had gelezen dat iemand anders 20 aanhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moonspell
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-09 23:07
Ik zou kiezen om die 160N in te ruilen voor een ander modem. Kijk bij je provider eens of je een contractverlenging kan uitvoeren, met mogelijk het ontvangen van een nieuw modem.

Daarnaast zou je eens kunnen kijken of je een Procurve (HP) switch kan aanschaffen. Eventueel toekomstig mogelijk op VLANS en intern Gigabit. Linksys daar en tegen is een bekend merk, maar liever niet voor zakelijke omgevingen.

Als je dan toch wireless Linksys wil, kijk dan naar een WAP200. (goede kwaliteit, voor business).
Gewoon accespoint, ook weer met vlans, verschillende SSID mogelijkheden etc.

Daarnaast als je je modem gaat wijzigen, kan je meteen kijken of je in de toekomst met je server geen VPN mogelijkheden wil. Dan moet je verder gaan kijken.

Je budget 350 euro is weinig, maar besteed dan echt aan iets waar je over 2 jaar ook nog wat aan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Heb alle instellingen geprobeerd maar het wekt alleen een beetje naar behoren als je WEB key gebruikt.
Ik neem aan dat je WEP bedoeld. Dat is in ieder geval niet aan te raden. Elke tweaker met een beetje kennis van zaken is daar binnen 5 minuten door. Je zegt dat de IP-adressen te regelmatig vernieuwen. Bij mijn weten kan je in de firmware gewoon instellen wat je DHCP lease is.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:50

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move PNS > NT

Tijd voor een nieuwe sig..

Pagina: 1