Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DayteX
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-02-2024
Hallo iedereen,

Ik kan mogelijk aan een 23" komen, echter zit ik dan met het volgende probleem:
Hij valt uit, met name met het gebruik van de USB- of firewirepoorten. Desalniettemin werkt het scherm wel met de voeding van een 30" ACD. Wellicht te wijten aan de interne condensatoren (of hoe heten die dingen) en dus te repareren. Weet iemand van jullie waar dat ik dat het beste kan laten doen, of waar dat het goedkoopst is?

Zelf is er op internet, naast de website van Apple weinig informatie over te vinden. Daarnaast valt het scherm (uit 2007) ook buiten de reguliere garantie en is destijds geen AppleCare aangeschaft. Ook als iemand informatie of ervaringen met dit probleem heeft hoor ik het graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21-07 19:39
Is een veel voorkomend probleem, waarom vervang je ze niet zelf ? :)

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DayteX
SanderPS3 schreef op dinsdag 06 april 2010 @ 15:26:
Is een veel voorkomend probleem, waarom vervang je ze niet zelf ? :)
En mag ik ook vragen HOE dat moet :p en waar ik de vervangende onderdelen vind. De schermen van Apple zijn nu niet bepaald makkelijk open te maken zonder gepast gereedschap...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:03

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 00:02
Welk topic houden we nu aan? Dit of het andere wat Abbadon aanwees?

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DayteX
Deze lijkt me geschikter om eerlijk te zijn aangezien het alleen maar over het ACD 23" gaat en niet over een vergelijking tussen de 24" en laatstgenoemde. Dat houdt het voor de topicstarter van dat topic ook overzichtelijk omdat hij twijfelt tussen twee monitor en niet van plan is die van hem te repareren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:39

breinonline

Are you afraid to be known?

Abbadon verwijst in zijn linkje naar een post die hij in dat andere topic maakte met een link naar iemand die op ebay voor weinig geld voedingen verkoopt voor de ACD. Misschien is dat veiliger en makkelijker dan repareren?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DayteX
breinonline schreef op donderdag 08 april 2010 @ 07:14:
Abbadon verwijst in zijn linkje naar een post die hij in dat andere topic maakte met een link naar iemand die op ebay voor weinig geld voedingen verkoopt voor de ACD. Misschien is dat veiliger en makkelijker dan repareren?
Ja en nee.. zoals in datzelfde topic aangegeven in een link naar het Apple-forum, blijkt dat mogelijk maar een tijdelijke oplossing te zijn. Als het cinema display met de eigen voeding niet meer werkt, maar wel met een van 150W (de voeding van de grotere 30") dan geeft dat toch wel aan dat er iets mis is, niet?

Dus die 'oplossing' kan mogelijk tijdelijk soelaas bieden maar persoonlijk vrees ik dat het geen duurzame optie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-07 14:52

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

[Repair] iMac G5 lekkende condensatoren fix Ik ben met een iMac G5 bezig, zelfde problematiek. Dan weet je een beetje waar je aan begint...

[ Voor 16% gewijzigd door sebastius op 08-04-2010 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
Zo dan om het duidelijk te houden:
bokkow schreef op woensdag 07 april 2010 @ 21:00:
Ik wil niet opscheppen maar idd mn vingers zijn aardig pcb-groen haha maar met een beetje geluk is dat nog geen eens nodig, er zijn voor mij (en wellicht voor uwes ook) drie opties oplopend in kosten:
1) Condensatoren controleren, zijn die defect (bol/lekkend) verwijderen met bout en nieuwe van gelijkwaardige capaciteit terugsolderen.
2) Main board vervangen ook voor Daytex waarschijnlijk de oplossing, zij het dat hij geen duidelijk LED-foutmelding krijgt? Short-long-short is meestal verkeerde adapter/defect main board, short-short-long is meestal defect inverter board.
3) 150Watt adapter kopen maar met het risico dat hij langzamerhand defect raakt en dus toch aftakelt, je forceert dan (althans zo lijkt het) de werking van het Display door de verzwakte condensatoren op te vangen met een zwaardere adapter.

Als ik m open maak om het te vervangen dan maak ik er sowieso een aantal foto's en laat ik met duidelijke macro's zien wat ik vervang en waar je aan kunt zien dat het defect is ;) Kan even op zich laten wachten, ligt aan de tijd die ik over heb, ga morgen even naar een Mac-store om te vragen of ik m even aan een 150Watt adapter mag hangen om de algemene werking te controleren, (stel hij is verder defect dan de stroomvoorziening dan weet ik iig meer).
Ondertussen ben ik bij A-Mac store geweest, waar ze met een beetje pushen mn ACD wilden aansluiten op de 150Watt adapter die er sinds jaar en dag aan een 30" hangt. Ik blijf het een beetje vervelende mensen vinden in Mac Stores in NL, ze hebben ongeveer allemaal een "kijk-mij-eens-apple-verkopen" waan over zich, maar dat is een ander verhaal.

Goed, aangesloten dus en nu kwam ik iets verder zij het niet mijn gehoopte resultaat. Het scherm blijft zwart maar de powerled blijft nu wel constant gedimt branden en reageert op de aan/uit-knop in de zin van dat ie dus aan of uit gaat. Wat durf ik er uit op te maken: er zit in ieder geval iets niet lekker in de stroomvoorziening in het scherm. Wat is de volgende stap: open maken met behulp van deze kleine handleiding en de condensatoren nakijken, overmorgen meer. Keep you posted ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Follie
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 25-06 15:14
Gaaf project man! Altijd leuk dat klussen met de elektronica in apple producten.

En wat je zegt over het a-mac personeel kan ik wel beamen, ander slag mensen zegmaar :P .Mocht je nog hulp nodig hebben; ik heb in Den Bosch nog een werkende 23" ACD met voeding >:) , mss dat het een keer van pas komt ;)

'Mac Pro' & Blackbook 1st generation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiebo_Neo
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 25-06 18:19
bokkow schreef op donderdag 08 april 2010 @ 23:51:

[...]
Goed, aangesloten dus en nu kwam ik iets verder zij het niet mijn gehoopte resultaat. Het scherm blijft zwart maar de powerled blijft nu wel constant gedimt branden en reageert op de aan/uit-knop in de zin van dat ie dus aan of uit gaat. Wat durf ik er uit op te maken: er zit in ieder geval iets niet lekker in de stroomvoorziening in het scherm. Wat is de volgende stap: open maken met behulp van deze kleine handleiding en de condensatoren nakijken, overmorgen meer. Keep you posted ;)
Als je hem aansluit, en je schijnt met een zaklamp tegen het beeld aan, zie je dan een heel donker beeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
Follie schreef op zaterdag 10 april 2010 @ 11:16:
Gaaf project man! Altijd leuk dat klussen met de elektronica in apple producten.

En wat je zegt over het a-mac personeel kan ik wel beamen, ander slag mensen zegmaar :P .Mocht je nog hulp nodig hebben; ik heb in Den Bosch nog een werkende 23" ACD met voeding >:) , mss dat het een keer van pas komt ;)
Danku danku! Hoop het echt te fixen, heb m nu open liggen, wat echt maar 2 minuten werk is als niet minder. Ik ben weer iets meer te weten gekomen: het is niet iets obvious.. Er zit geen lekkende condensator hier of daar en nergens doorbrandplekken. Dat maakt het lastiger uit te sluiten wat het is, (zal er morgen even foto van maken btw, ligt nu op de zaak) maar het kunnen feitelijk maar twee dingen zijn (hoop ik natuurlijk) het logic board (soort van controller bord) of het inverter board (stroomvoorziening ccfl's) maar daarop terugkomend: ik zie ook geen beeld als waar Wiebo_Neo op doelt.
Goed ik zou je aangeboden hulp heel graag gebruiken maar niet op een manier die jij zou willen neem ik aan haha. Mn adapter is prima in orde (met een work-around (middelste pinnetje bedekken van de stroom connector) heb ik hetzelfde effect als in de A Mac) maar mocht je het niet erg vinden je scherm open te maken en het logicboard/inverter even om te wisselen om iets uit te kunnen sluiten, in dat geval: wanneer heb je tijd haha :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-07 14:52

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Defecte condensatoren komt niet altijd prut uit he? Soms staan ze bol, soms zie je niks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DayteX
Had je inmiddels al foto's gemaakt bokkow?

Uiteindelijk is de ACD net aan mijn neus voorbijgegaan. Maar niets belet me het internet af te streunen, op zoek naar iemand die zijn 'defecte' ACD voor een bescheiden bedrag weg wil doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Follie
bokkow schreef op maandag 12 april 2010 @ 00:10:
[...]

Danku danku! Hoop het echt te fixen, heb m nu open liggen, wat echt maar 2 minuten werk is als niet minder. Ik ben weer iets meer te weten gekomen: het is niet iets obvious.. Er zit geen lekkende condensator hier of daar en nergens doorbrandplekken. Dat maakt het lastiger uit te sluiten wat het is, (zal er morgen even foto van maken btw, ligt nu op de zaak) maar het kunnen feitelijk maar twee dingen zijn (hoop ik natuurlijk) het logic board (soort van controller bord) of het inverter board (stroomvoorziening ccfl's) maar daarop terugkomend: ik zie ook geen beeld als waar Wiebo_Neo op doelt.
Goed ik zou je aangeboden hulp heel graag gebruiken maar niet op een manier die jij zou willen neem ik aan haha. Mn adapter is prima in orde (met een work-around (middelste pinnetje bedekken van de stroom connector) heb ik hetzelfde effect als in de A Mac) maar mocht je het niet erg vinden je scherm open te maken en het logicboard/inverter even om te wisselen om iets uit te kunnen sluiten, in dat geval: wanneer heb je tijd haha :+ .
Haha, ja dat gaat me idd wat te ver. Ik doelde meer op adapter wisselen oid, maar daarvan weet je dus al zeker dat ie het doet.

Iig succes ermeen en ik ben benieuwd hoe het afloopt, blijf het topic dus volgen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiebo_Neo
bokkow schreef op donderdag 08 april 2010 @ 23:51:

[...]

Ondertussen ben ik bij A-Mac store geweest, waar ze met een beetje pushen mn ACD wilden aansluiten op de 150Watt adapter die er sinds jaar en dag aan een 30" hangt. Ik blijf het een beetje vervelende mensen vinden in Mac Stores in NL, ze hebben ongeveer allemaal een "kijk-mij-eens-apple-verkopen" waan over zich, maar dat is een ander verhaal.

Ging tijdens het testen met de 150watt de status LED uit zodra je er een Mac of iets dergelijks op aansloot?

Zoja, betekent dat je Main Inverter board ( het Logicboard zeg maar) defect is. Ik ben zelf voor een van mijn 20" display's ook al een tijdje opzoek, en deze dingen zijn erg lastig te krijgen. Helaas verkoopt Apple er geen losse spareparts voor, en je moet exact hetzelfde board vervangend terugplaatsen. ( Moet namelijk matchen bij je panel)

Waar ik mijn 23" mee terug aan de praat mee kreeg die een soortgelijk probleem als jou display had, was toch het vervangen van de 6 condensators. Kost je misschien 2 euro aan onderdelen en 5 minuten solderen, maar het is een poging waard...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
Ik kaap even heel het topic maar wel in de hoop dat DayteX er zelf ook iets aan heeft :+
sebastius schreef op woensdag 14 april 2010 @ 10:57:
Defecte condensatoren komt niet altijd prut uit he? Soms staan ze bol, soms zie je niks :)
Ik heb er toevallig vandaag nog een PC voor afgekeurd omdat ie bolle condensatoren had idd :P maar op het logic-board van mn ACD lijken ze allemaal in orde, althans uiterlijk ja.
Wiebo_Neo schreef op donderdag 15 april 2010 @ 23:30:
[...]

Ging tijdens het testen met de 150watt de status LED uit zodra je er een Mac of iets dergelijks op aansloot?

Zoja, betekent dat je Main Inverter board ( het Logicboard zeg maar) defect is. Ik ben zelf voor een van mijn 20" display's ook al een tijdje opzoek, en deze dingen zijn erg lastig te krijgen. Helaas verkoopt Apple er geen losse spareparts voor, en je moet exact hetzelfde board vervangend terugplaatsen. ( Moet namelijk matchen bij je panel)

Waar ik mijn 23" mee terug aan de praat mee kreeg die een soortgelijk probleem als jou display had, was toch het vervangen van de 6 condensators. Kost je misschien 2 euro aan onderdelen en 5 minuten solderen, maar het is een poging waard...
Inverterboard is wel anders dan het logic-board van de ACD he, het inverterboard zorgt voornamelijk voor stroomvoorziening naar de CCFL's (op de derde foto het linker gedeelte). Ik vermoed idd dat het het logic-board toch is, nu kan ik daar wel aan komen, via welovemacs.com (zeker aan te raden om even te kijken voor je 20"!) voor de lieve prijs van $180,- incl verzending :)

Maar eerst ga ik inderdaad proberen of het niet heel misschien gewoon aan de condensatoren ligt, heb ze vandaag besteld voor €0,06 (0,01 cent quantum korting bij 10 stuks :o) en €6,95 verzending (belachelijke situatie eigenlijk, niet dat het me zoveel uitmaakt maar is raar dat je meer aan verzending betaald dan aan wat je wil verzenden haha).

Bij deze de beloofde foto's:

Afbeeldingslocatie: http://i246.photobucket.com/albums/gg90/bokkow/S6300311.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i246.photobucket.com/albums/gg90/bokkow/S6300310.jpg
De lege case, blijft mooi stukje metaal :)

Afbeeldingslocatie: http://i246.photobucket.com/albums/gg90/bokkow/S6300300.jpg
Het totaal.

Afbeeldingslocatie: http://i246.photobucket.com/albums/gg90/bokkow/S6300301.jpg
Het logicboard.

Afbeeldingslocatie: http://i246.photobucket.com/albums/gg90/bokkow/S6300302.jpg
De condensatoren (4/6) ze zien er prima uit al komt dat op de foto's niet helemaal over vanwege weerspiegeling van het licht van buiten, maar ze staan niet bol.

Afbeeldingslocatie: http://i246.photobucket.com/albums/gg90/bokkow/S6300306.jpg
Hmmm nu ik deze foto zo zie, die gele toelie onder is natuurlijk lijm om ze op de plaats te houden ongeveer maar kijk ns naar de aansluitingen van de condensatoren, lijkt wel op roest, kan niet ff snel kijken want hij ligt op het werk maar dat ga ik nog ns nakijken.

Afbeeldingslocatie: http://i246.photobucket.com/albums/gg90/bokkow/S6300307.jpg
De work-around voor het short-long-shot blink probleem: dek de middelste aansluiting binnen de adapter plug af met een stukje papier of iets dergelijk, hierdoor krijgt het blok een rare voltage meting en forced ie het apparaat niet gebruik te maken van de interne stroomvoorziening (op zeker hoogte natuurlijk) maar zoveel mogelijk op de adapter direct te werken (of zoiets ongeveer, durf het niet exact te vertellen maar dat is wat ik er uit begrijp na enig speurwerk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DayteX
is dat niet brandgevaarlijk? Veel stroom zorgt voor hitte, en i.c.m. papier mogelijk voor brand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiebo_Neo
Inverterboard is wel anders dan het logic-board van de ACD he, het inverterboard zorgt voornamelijk voor stroomvoorziening naar de CCFL's (op de derde foto het linker gedeelte). Ik vermoed idd dat het het logic-board toch is, nu kan ik daar wel aan komen, via welovemacs.com (zeker aan te raden om even te kijken voor je 20"!) voor de lieve prijs van $180,- incl verzending :)
Weet je toevallig nog meer adresjes waar ze die logic boardjes verkopen? WeLoveMac's had heb helaas niet voor mijn 20"...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Follie
Toevallig nog vorderingen gemaakt met het je project? Vind het namelijk een erg interessant project om te volgen ;)

Pagina: 1