• Bramster17
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-10-2023
he allen!

Ten eerste, nog een fijne 2e paasdag..

Maar nu even een vraagje wat ik heb..
(Zie plaatje/link imageshack)

Ik heb een intel i5 750..
Misschien is dit een hele n00b vraag maar zoveel kennis heb ik nog niet :$..
Zoals jullie zien op het plaatje en wss wel weten heeft de intel i5 750, 2,67 Ghz ..
Alleen zoals je ziet op het plaatje, is het 1,2Ghz op het plaatje.. En als ik bijv een game opstart stijgt dit namelijk wel naar zelfs boven de 3,1 Ghz als ik het goed heb gezien..

Ik heb namelijk ook een oudere laptop, intel dual core.. Waarbij die constant op dezelfde 1,8Ghz blijft ..

Is dit een erg stomme vraag of :$?
Bedankt alvast mensen _/-\o_

Bram O-)

Afbeeldingslocatie: http://img704.imageshack.us/img704/4000/naamloosgm.jpg

• Japperrrr
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20-02 08:25
1,2GHz zal de idle-mode zijn en 3,1GHz de turbo-mode? Probeer eens een spel op te starten wat meerdere cores gebruikt, dan weet je het zeker. De turbo-mode verhoogt de snelheid als er maar één core in gebruik is.

(Jij ook fijne 2e paasdag ;) )

[ Voor 7% gewijzigd door Japperrrr op 05-04-2010 11:04 ]

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20:49

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Allereerst heeft je cpu geen 2,67GHz, maar de kloksnelheid van je cpu is 2,67GHz.

Om op je vraag te komen: Intel gebruikt een tweetal technieken om de kloksnelheid aan te passen naar gelang de belasting van je systeem. Als je geen zware programma's draait, klokt de cpu terug. Dit heet EIST (Enhanced Intel Speestep Technology). Als je cpu zwaar belast wordt, maar niet alle vier de cores worden benut, dan worden één of meer cores uitgeschakeld en de overigen hoger geklokt. Dit is de Turbo functionaliteit.

• Bramster17
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-10-2023
Haha dankje, zal het volgende x goed noemen :$!
Maar heb even getest, net met het opstarten van Just Cause 2 heb ik even geminimaliseerd en zag ik bij CPU-Z dat het 3,2Ghz was afgerond.. :)
Maar hierbij dank ik jullie, mijn vraag is beantwoord (K)!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:50

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Sommige vragen komen (veel) vaker voorbij op een forum. Daarom hebben we ook per subforum een FAQ ingericht waar je antwoorden op die vragen kunt vinden. Dat staat ook in het algemeen beleid:
Voordat je toevlucht zoekt op GoT en een topic opent:

[...]

Lees het beleid en de FAQ van het betreffende subforum over de daar geldende huisregels en vaak voorkomende problemen.
Als je dan hier in de FAQ kijkt zie je: PMG FAQ - Mijn CPU draait soms op een lagere kloksnelheid? Wat zijn EIST en Cool'n'Quiet?

Daar kun je lezen:
Mijn CPU draait soms op een lagere kloksnelheid? Wat zijn EIST en Cool'n'Quiet?
Na de megahertzenhype kregen we de stroomzuinigheidhype: het was belangrijk dat de CPU stroomzuinig is en minder warmte produceert. Dit werd bereikt door de CPU op een lagere snelheid te laten draaien, afhankelijk van de gevraagde performance. Naarmate er minder kracht van je CPU wordt gevraagd, wordt de multiplier in stappen lager gezet. Doordat de totale snelheid lager wordt, kan de CPU voltage ook lager gezet worden zonder dat er risico is op instabiliteit, wat positief van invloed is op de stroomverbruik. Zodra er de volle kracht van je CPU wordt gevraagd, dan wordt er in 1 kloktik omgeschakeld naar de hoogste snelheid. Je merkt hier in feite niks van. Deze techniek bestond al veel langer bij de mobile CPU's, maar is dus sinds de stroomzuinigheidhype overgenomen door de desktop CPU's.
Graag volgende keer dus de moeite doen om even naar de FAQs te kijken. In dit geval speelt overigens iets anders, de i5 kan namelijk ook autmatisch sneller draaien als hij niet te heet wordt, daarom dat hij 3.2GHz haalt terwijl z'n nominale snelheid 2.67GHz is. Maar ook dit kun je in willekeurig welke review van de CPU lezen. Ook daar weer: dat had je met minimale inspanning zelf kunnen opzoeken. Graag volgende keer daarmee beginnen.

Oslik blyat! Oslik!

Dit topic is gesloten.