Welke NAS server

Pagina: 1
Acties:
  • 2.491 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robertv88
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 03-10-2024
Beste forumgebruikers,
ik ben nog totaal nieuw met NAS-server dus ik heb ook geen idee waar ik op moet letten bij aanschaf van een NAS-server, hopelijk kunnen jullie mij hierin helpen.
Voor een net opgezette onderneming moet een NAS-server worden aangeschaft zodat alle medewerkers van het bedrijf één punt hebben waar alle bestanden gehost worden en waardoor deze bestanden voor iedereen toegankelijk is. Deze onderneming bestaat uit minder van 5 medewerkers.

De bestanden moeten goed beveiligd zijn en is mooi wanneer deze bestanden ook via het web te benaderen zijn voor de medewerkers die op afstand werken. De NAS-server moet ook de mogelijkheid hebben om een printer te delen met het netwerk.

Ik hoop jullie hier voldoende mee te hebben geinformeerd en hoop dat jullie mij kunnen helpen bij het aanschaffen van een geschikte NAS-server.

Ik had al rondgekeken en heb al een NAS server van Netgear gezien met 1 TB erin en voor de prijs van 160 euro en wanneer ik het bedrijf benader welke servers het beste zijn voor deze oplossing komen ze met NAS-servers van 320 euro en duurder. Wanneer ik vraag voor uitleg waarom deze geven ze geen uitleg en zeggen ze dat ze niet de informatie hebben om deze keuzes te maken.

Alvast bedankt voor jullie medewerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DefLite
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10-09 18:03

DefLite

Why so serious?

Welke NAS had jij gevonden dan een voor bedrijven of particulieren/consumenten? En met welke oplossing kwamen zij aan zetten?
Wat is je budget?

Eigenlijk is een NAS alleen een opslagmedium op je netwerk echter sommigen kunnen ook werken als Printer/FTP server maar ik weet niet of dit wel zo veilig/goed werkt als een aparte server die FTP/Printer e.d. regelt..

tip: NAS

[ Voor 62% gewijzigd door DefLite op 02-04-2010 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robertv88
Heb wel gezocht bij bedrijven voor een nieuwe NAS-server en dit is ook voor een bedrijf waar hij nu moet gaan werken.
U heeft inderdaad wel gelijk qua veiligheid maar ga er ook vanuit dat deze apparaten ook wel beveiligd zijn tegen inbraak vanuit buitenaf via het web of heb ik dit mis?
Het moet niet een uitgebreide webhost server te worden of iets maar echt via buiten te benaderen zijn om bestanden op te vragen en ophalen.

De meeste NAS-servers die ik zie hebben automatisch een printer sharing optie en ook om bestanden te benaderen, dit komt misschien ook omdat ik me misschien voornamelijk hierop heb gericht.

Het advies van het bedrijf dat ik heb benaderd vindt u hieronder en de tweede link is de link waar ik mee kwam van 160 euro.
http://www.komplett.nl/k/...836&sku=580945&sku=340171
http://www.komplett.nl/k/ki.aspx?sku=496965

Ook zie ik bij Bol.com ook een aantal NAS-servers staan. Ervaring met Bol.com is ook dat ze veel zaken ook niet heel duur aanbieden. Heb ook nog niet specifiek naar prijzen gezocht omdat ik niet weet welke specificaties ik in de gaten moet houden.

Het budget is rond de 250 euro met hardeschijf, mogelijk ook met de mirroring hardeschijf erin voor de backup functie te gebruiken. Daarom leek de tweede link erg aantrekkelijk omdat hier ook al 1 TB werd meegeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DefLite
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10-09 18:03

DefLite

Why so serious?

Die 2de link lijkt mij gewoon voor consumenten. En dus niet echt geschikt voor een omgeving waar je geen dag zonder je data kan(Ik neem aan dat de situatie binnen het bedrijf is) zelf zou ik consumenten spul binnen een bedrijfs omgeving afraden helemaal als het om de opslag van data gaat.
Het kan natuurlijk wel maar ik zou het zelf liever bij een leverancier hebben icm. een SLA en een service contract.

Verder Raid 1 is leuk en handig als een schijf crashed oid. maar het is GEEN back-up.
Je wil op zijn minst een back-up op een externe locatie hebben ivm. brand/inbraak/stroomstoring e.d.
Dit kan op meerdere manieren, online back-uppen of tapes/hardeschijven en die meenemen naar huis(Er zijn ook beveiligings bedrijven die je back-up wekelijks kunnen komen halen en komt dan in een kluis van hun).

RAID FAQ is wellicht intressant om door te lezen.

[ Voor 22% gewijzigd door DefLite op 02-04-2010 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:19

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robertv88
Het is een onderneming die net is begonnen. Eerst werd er ook gekeken naar windows server ed om verschillende accounts aan te maken en deze allemaal hosten op één server pc maar omdat het bedrijf net begint wordt er eerst gekeken naar een goedkopere oplossing. Wat u aangaf op gebied van een leverancier deze zaken te laten verzorgen zal wel extra kosten gaan meebrengen en daarom ook nog niet de meest geschikte oplossing zijn.

Ik heb in vogelvlucht de RAID FAQ bekeken en is ook erg interessant, wist nog niet hoe dit werkte maar vind het erg interessant.

De NAS-server is wel voor een bedrijf maar dit bedrijf is net begonnen en daarom nog niet de hoge budgetten om complete server systemen te laten draaien en dit lijkt mij in het begin ook erg overbodig.
Er wordt momenteel door middel van een DVD een backup gemaakt van alle belangrijke gegevens, dit zal misschien in de toekomst veranderen maar momenteel is dit nog niet ter spraken gekomen.

Dus eigenlijk ben ik opzoek naar een NAS-server voor consumenten waarbij toch sowieso een printsharing mogelijk is voor het netwerk en "mogelijk" bestanden op afstand te benaderen zijn.
De hardeschijven (het liefst 2, toch voor mogelijk wanneer één van de twee zal crashen) van ongeveer 300 GB is voldoende.
Deze NAS-server zal ook aan dus aan bedrijfseisen moeten voldoen zoals voor aantal medewerkers toegankelijk en ook snel bestanden kunnen vinden.

Weet u met deze gegevens mogelijk ook een NAS server die hieraan kan voldoen? Ik heb ook gezien dat bij Synology verschillende accounts worden gemaakt waardoor je medewerkers ook specifieke mappen kan toewijzen ed. Ik weet niet hoe dit bij andere NAS-server is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als het bedrijf met voorstellen komt heeft het voordelen om dat voorstel te kiezen. Met een consumentenoplossing bestaat de kans dat over 6 maanden meer opslagruimte nodig is en dat er alsnog een groter apparaat aangeschaft moet worden. Het lijkt verstandig om over de beveiliging geen aannames te doen. En als het bedrijf met apparaten in een hogere prijsklasse aan komt zetten lijkt het onnodig om de goedkoopste consumentenoplossing aan te bieden. Een professionele oplossing heeft in een bedrijfsmatige en commerciële omgeving voordelen boven een andere benadering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robertv88
http://www.4backup.nl/a/nas/lg/lg-n2r1-excl-hdd
http://www.4backup.nl/a/n...gear-readynas-duo-rnd2150
http://www.4backup.nl/a/nas/synology/synology-ds-210j
[url]]http://www.bol.com/nl/p/computer/synology-ds-109-1-bay-max-2tb-nas-server/1003004007590143/index.html[/url]
http://www.komplett.nl/k/...view=detailed#ProductTabs
http://www.komplett.nl/k/ki.aspx?sku=496965

Dit zijn een aantal NAS/servers die ik momenteel heb gevonden die voor mij interessant lijken maar ik weet niet of een van deze servers dus ook echt geschikt zijn.

Alvast bedankt voor het meekijken of mogelijk toelichting te geven voor mij.

De onderneming is net begonnen en daarom wil er nog niet naar de duurste systemen gekeken worden. Het bedrijf geeft aan dat het alleen bestanden moet delen met andere netwerkgebruikers en dat deze mogelijk ook online te benaderen zijn.
Dit zijn geen grote bestanden en daarom hoeft de HD niet groter te zijn dan 500GB. Qua beveiliging mag ik toch wel aannemen dat ook commerciele NAS/servers veilig zijn qua toegang vanaf buitenaf? Anders zal deze functie vervallen en wordt het een netwerk hardeschijf waarbij medewerkers deze schijf kunnen benaderen.
Wel is het mooi wanneer je kunt aangeven welke gebruikers welke map mogen zien en daardoor met verschillende mapjes kan werken binnen je netwerk.

[ Voor 33% gewijzigd door Robertv88 op 02-04-2010 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-09 19:03
Zoals boven ook al gezegd, kijk [NAS] Het grote NAS Overzicht Topic in en er gaat een wereld voor je open.

Je zult in elk geval in RAID (5??) moeten gaan draaien, en wellicht iets op de groei moeten kopen.
Dan ben je met 160 euro nog langer niet klaar. Multibay nassen zul je naar moeten kijken.
Ja dat kost dan een paar honderd euro (paar schijven erbij.. ook een paar honderd) maar dan ben je nog goedkoop uit. Het echt dure spul hoeven ze inderdaad niet te hebben.. maar dat is dan ook wel veel duurder.

[ Voor 32% gewijzigd door job op 02-04-2010 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robertv88
Ik heb inderdaad dat topic gezien maar daar wordt veel gesproken over thuisgebruik en over een torrentserver ed. Deze kant hoef ik niet op, daarom heb ik gekozen voor een nieuw topic te openen.
Kunt u ook aangeven wat Multibay nassen zijn, ik ken dit begrip niet en kan op google ook niet achterhalen wat dit is, kom op duitse websites uit.

U kunt me niet helpen welke NAS-server uit bovenstaande links de beste kwaliteit/prijs verhouding is of welke specificaties ik op moet letten bij aanschaf/selectie van een NAS-server?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-09 19:03
In elkgeval.. lees dat topic gewoon eens door (jdesnoods alleen de laatste 20 pagina's). :)

De simpele routers zijn inderdaad voor thuisgebruik.. (daarom is die netgear kopen ook niet handig). de routers waar meerdere schijven in kunnen (multi-bay) zijn al snel voor thuisgebruik overkill. En er wordt daar ook genoeg geschreven voor gebruik in kleine bedrijven.

Heb je ook al een idee hoe mensen van buitenaf (ik neem dat je bedoeld van buiten het werk netwerk) bij hun documenten moeten kunnen? Dat kan natuurlijk op verschillende manieren.

[ Voor 32% gewijzigd door job op 02-04-2010 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robertv88
Ik heb me nog niet verdiept op dit gebied. Hoe medewerkers bij hun bestanden moeten kunnen komen, ik verwacht eigenlijk dat dit door de NAS-server gedaan zou worden. Ik weet dat ftp een mogelijkheid is en waarschijnlijk ook een IPadres wat ik benaderen kan en daar een inlogscherm zal zijn.
Ik heb nog nooit met een NAS server gewerkt en weet dus ook niet hoe dit eruit ziet, dit wilde ik eigenlijk gewoon op me af laten komen hoe dit eruit zal zien.

Ik dacht eigenlijk dat de Netgear 2 bays had dus dat ik 2 hardeschijven kon plaatsen. Ik heb inderdaad wel een NAS server nodig waar 2 hardeschijven in kunnen.

Ik heb het forum bekeken maar niet veel informatie wijzer geworden. De laatste aantal pagina's zie ik niet uitleg voor een MKB en ook niet erg duidelijk doordat zoveel vragen door elkaar worden gesteld en sommige helemaal niet worden behandeld verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

1) Hoeveel data hebben ze nu? (nieuwe onderneming.. 0? )
2) Hoeveel data wordt er verwacht?(alleen mail/word/excel of ook cad/cam tekeningen?)
3) Moet er een database draaien ivm een netwerk administratie pakket?
4) Welke router heb je en zit daar een geavanceerde firewall op?

Als je niet veel hebt of wilt investeren zou je simpel kunnen beginnen
- router (4 x lan)
- switch 8 poorts
- Netwerk data-opslag met meerdere disken om te spiegelen(Zoiets?)
- Niet veel data -> Online backup 5 euro / maand?
- Printers.. netwerkprinter(s) die je rechtstreeks met ip op de pc's installeerd?

Maar let wel op je beveiliging, je hebt het immers over een bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robertv88
Ze hebben nu heel weinig data. Bedrijf wordt nu opgezet maar er zal ook niet veel data komen, het is een website design bedrijf dus een factuur in word en pdf heb je ook voor 1mb op je hardeschijf en een website is ook nooit meer dan een paar MB groot. Dus 300 gb of 500 gb is meer dan voldoende voor de eerste jaren.
Wanneer deze vol is dan is het bedrijf zo gegroeid dat er gekeken gaat worden naar andere oplossingen maar hier wordt momenteel nog niet aan gedacht en willen ze ook nog niet.

De bedoeling is momenteel niet dat er een administratiepakket wordt opgezet in het netwerk. Het is eigenlijk echt een plek waar bestanden worden gedeeld met andere medewerkers binnen het kantoor.
Ik ben momenteel niet werkzaam bij het bedrijf en weet ook niet of er een geavanceerde firewall aanwezig is, is deze voor een betere beveiliging van de server of waarvoor dient dit precies?

Er is wel een budget voor om een NAS server aan te schaffen. De oplossingen die u had opgesomt zoals de switch en printer rechtstreeks aan te sluiten op de pc's maar dit was niet de bedoeling.
In de toekomst zal de NAS server mogelijk vervangen worden door een windows server systeem maar nu wil het bedrijf graag een NAS server om mee te beginnen.
Ik denk ook zelf dat dit een prima begin is om een netwerk met 1 locatie te maken waar de bestanden worden gehost.

Is de beveiliging van een NAS server niet optimaal/ slecht die standaard in een NAS server zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Firewall

Als ik even zoek op internet denk ik dat de qnap wel geschikt is.
Lees dit maar door : qnap ts-359

Prijs is afhankelijk van aantal opslag.
Als ik even gauw zoek kom ik met 2 x 1000GB (spiegelen dus) uit zo rond de 625,-

Ga je trouwens ook alles zelf regelen voor dit bedrijf? Want misschien is het toch een goed plan om naar een ict bedrijf te gaan die je professioneel kunnen adviseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robertv88
Dit valt eigenlijk wel buiten de prijsrange die door het bedrijf is opgesteld. Ook daarbij is 1000gb eigenlijk ook teveel zoals ik eerder had aangegeven want 300gb of 500 gb is voldoende.

Voor het aansluiten van een NAS server verwacht ik niet dat een deskundig ICT bedrijf hierbij moet helpen. Ik wilde alleen graag weten welke NAS server het meest geschikt zal zijn. Of hij naar buiten geopend wordt kan altijd nog bekeken worden qua beveiliging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:56

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Aller eerst welkom op GoT only4you88, als het goed is ben je bij het registreren op GoT enige huisregels tegen gekomen. Zo wordt er hier op GoT van een ieder verwacht ook enig eigen initiatief te tonen en eerst zelf onderzoek te plegen. Dit kun je doen door naar ervaring topic's te kijken/zoeken met de GoT search.

Ervaring topic's met betrekking tot NAS devices zijn redelijk actief en zijn dan ook vrij vlot te vinden. Omdat GoT geen helpdesk is om even een vraag neer te leggen en een pasklaar antwoord terug te krijgen en de "wat moet ik kopen vragen ook niet echt gewaardeerd worden zonder aan te geven dat je zelf reeds degelijk onderzoek hebt gedaan, raad ik je aan eerst eens in te gaan lezen in de materie. Je hebt reeds in verschillende reply's de belangrijkste topic's al toegerijkt gekregen. Dit topic gaat dan ook op slot, mocht je na eigen onderzoek toch nog met gerichte vragen zitten welke je niet kwijt kunt in de reeds bestaande topic's, voel je dan vrij een nieuw topic te openen.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.