Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gangster93
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10:38
Hallo iedereen,

Ik heb het volgende probleem,
ik heb een SC004 van Sweex gekocht om mijn HTPC s/pdif optisch te verbinden met mijn Bose systeem(Lifestyle 18) maar krijg geen geluid op mijn Bose systeem.

Wat heb ik gedaan:
- In het Bose systeem bij instellingen in het menu Optisch ingang apparaat in VCR veranderd.(In mijn LIFESTYLE VS-2 video enhancer zit de HDMI kabel van de pc.
- Sweex SC004 geïnstalleerd met de drivers van internet.
- Optische kabel vanaf SC004 naar Bose s/pdif in.

Maar ik krijg geen geluid uit mijn Bose, normaal als ik een ander apparaat aan heb gesloten staat er PCM 2.0 Of Dolby Digital 5.1 maar nu staat er niets.

Ik heb bij de productreviews hier op tweakers gekeken deze uitgevoerd voor zover het kon maar dit mocht niet baten.
(1) voor de geinteresseerden: AC3filter werkt(e) niet, dus die kan je weggooien . Ik heb ffdshow_tryouts (r2110) gebruikt, in combinatie van Media Player Classic (HomeCinema). Voor deze de interne filters voor AC3, DTS, DD uitgezet, die laat ik afhandelen door de audio decoder van ffdshow. Hier, bij codecs libdts en liba52 'USE SPDIF when AC3 output set' aanzetten en bij 'Output' de gebruikelijke opties aan 'AC3'. Het werkt als een zonnetje. Op het moment dat ik de laptop normaal gebruik, vink ik bij Output 'AC3' gewoon uit.
Hier staat de review. klik

Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/21mykvs.png

Wat links onderaan staat aangevinkt deze functie staat er bij mij niet bij. Voor de rest heb ik rechts wel kunnen uitvoeren.

Wat ook raar is, wanneer ik een geluidsbestand of een film afspeel en rechts onderin mijn beeld op volume mixer klik er geen groen balkje is wat aangeeft dat er geluid is of afgespeeld word.

Heeft iemand voor mij een oplossing om toch geluid via mijn Bose systeem te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Qips
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:12

Mr.Qips

Meneer Kips dus

Heb je je Windows Geluidsmixer wel op S/PDIF gezet? En die interne filters van MPC heb je dus uit staan, neem ik aan. Verder lijken je instellingen goed te zijn... Zelf werk ik met een vergelijkbare setup (Creative USB-geluidskaart met H/K versterker via optisch) en het is vaak wel kloten voordat ik het aan de praat heb :S .

Edit: ik zie dat ik het toch iets anders heb ingesteld:
Afbeeldingslocatie: http://svthof.users.balpol.tudelft.nl/images/ffdshow_spdif.png

[ Voor 19% gewijzigd door Mr.Qips op 01-04-2010 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gangster93
Ik heb bij de geluid instellingen 3 verschillende apparaten, ik heb ze allemaal al een keer geprobeerd,
Als standaard apparaat ingesteld, drukken op testen, film afspelen nog steeds geen geluid. Opnieuw opstarten en het zelfde proberen en dit bij elk apparaat.
Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/2ztc2kp.png

Ik heb de 4 eerste interne filters uitgezet.
Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/fddkt3.jpg

Overige instellingen:
Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/2q19jzk.png
Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/e9uuzs.png

edit: Heb jij bij ffdshow bij DTS wel 'use spdif when AC3 output set'? Deze functie staat er bij mij niet bij.(zie startpost)

[ Voor 10% gewijzigd door Gangster93 op 01-04-2010 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Qips

Mr.Qips

Meneer Kips dus

Nee, bij mij staan die opties ook niet bij het tabblad "Codecs". De instellingen voor MPC heb ik het zelfde als jij. Volgens mij moet je naar die "Supported output sample formats" kijken. Probeer die eens zoals ik dat heb, wellicht dat dat het probleem is. En de output van Windows Geluidsmixer moet op USB/digitaal staan, niet USB/luidsprekers (dat is de analoge uitgang, schat ik in).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gangster93
Mr.Qips schreef op donderdag 01 april 2010 @ 23:16:
Nee, bij mij staan die opties ook niet bij het tabblad "Codecs". De instellingen voor MPC heb ik het zelfde als jij. Volgens mij moet je naar die "Supported output sample formats" kijken. Probeer die eens zoals ik dat heb, wellicht dat dat het probleem is. En de output van Windows Geluidsmixer moet op USB/digitaal staan, niet USB/luidsprekers (dat is de analoge uitgang, schat ik in).
Ik heb bij "Supported output sample formats" nu precies hetzelfde staan als bij jou. Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/2q82892.png

USB/luidsprekers aangeklikt als standaard apparaat.

PC opnieuw opgestart voor de zekerheid, film gestart en muziek afgespeeld en nog steeds geen geluid..

Edit:
Weet je toevallig of het bij dit bijgeleverd programma van sweex allemaal ook goed staat?
Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/1ynvgm.png

Edit: Iemand nog een (mogelijke) oplossing?

[ Voor 10% gewijzigd door Gangster93 op 01-04-2010 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Qips

Mr.Qips

Meneer Kips dus

Laatste post voor ik ga slapen, morgen meer.

Je moet dus niet USB/luidsprekers maar USB/digitaal hebben! Als het goed is krijg je dan ook geluid bij elke andere applicatie (iTunes, YouTube, you name it). Check dat eerst. Vervolgens heb je alle instellingen bij MPC en FFDShow zoals ik die heb, dus dan zou het moeten werken...

Natuurlijk heb ik dat Sweex-venster nog nooit gezien, maar ik gok dat S/PDIF-uitvoer nu doorgekoppeld staat aan de S/PDIF-invoer op het zelfde kastje. Wellicht moet je daar nog iets veranderen... Waarschijnlijk krijg je dan nu ook geen 'normaal geluid' (YouTube etc) via je Bose-systeem. Probeer eerst dat aan de praat te krijgen en ga daarna proberen om de passthrough-modus werkend te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gangster93
Mr.Qips schreef op donderdag 01 april 2010 @ 23:50:
Laatste post voor ik ga slapen, morgen meer.

Je moet dus niet USB/luidsprekers maar USB/digitaal hebben! Als het goed is krijg je dan ook geluid bij elke andere applicatie (iTunes, YouTube, you name it). Check dat eerst. Vervolgens heb je alle instellingen bij MPC en FFDShow zoals ik die heb, dus dan zou het moeten werken...

Natuurlijk heb ik dat Sweex-venster nog nooit gezien, maar ik gok dat S/PDIF-uitvoer nu doorgekoppeld staat aan de S/PDIF-invoer op het zelfde kastje. Wellicht moet je daar nog iets veranderen... Waarschijnlijk krijg je dan nu ook geen 'normaal geluid' (YouTube etc) via je Bose-systeem. Probeer eerst dat aan de praat te krijgen en ga daarna proberen om de passthrough-modus werkend te krijgen.
Ik heb de instellingen nu op USB/digitaal staan, youtube aangezet en er komt een groen balkje rechtsonder in bij geluid! Dus er is uitvoer.(denk ik dan)

Maar ik hoor nog steeds niets via mijn Bose systeem.
Ik ben moe van het hele dag uitproberen van alle instellingen, morgen weer een dag.
Weltrusten. ;)(en bedankt voor nu!)

Oplossingen zijn nog steeds welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 278083

Zet het onderste balkje van S/pdif-uitvoer eens op PCM, Dolby of Dts.

Waar hij nu op staat, krijg ik ook geen geluid. via mijn geluidskaart naar Marantz receiver(Optisch)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Qips

Mr.Qips

Meneer Kips dus

Ok, als het groene balkje wel kleurt, maar er geen geluid is, moet je alles vanaf de USB-kabel checken. Dat is: de USB kabel, het Sweex-kastje, de optische kabel en je versterker. De USB-kabel en het Sweex-kastje kan je eenvoudig uitsluiten door het geluid op USB/luidsprekers te zetten en met een koptelefoon te checken of er geluid uit de koptelefoon-poortjes komt. De versterker kan je checken met een ander optisch apparaat (Playstation, Minidisc), zo ook de optische kabel. Zo zou je alles moeten kunnen uitsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gangster93
Mr.Qips schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 09:37:
Ok, als het groene balkje wel kleurt, maar er geen geluid is, moet je alles vanaf de USB-kabel checken. Dat is: de USB kabel, het Sweex-kastje, de optische kabel en je versterker. De USB-kabel en het Sweex-kastje kan je eenvoudig uitsluiten door het geluid op USB/luidsprekers te zetten en met een koptelefoon te checken of er geluid uit de koptelefoon-poortjes komt. De versterker kan je checken met een ander optisch apparaat (Playstation, Minidisc), zo ook de optische kabel. Zo zou je alles moeten kunnen uitsluiten.
Ik heb de optische kabel verbonden met mijn UPC box en deze gekoppeld aan Bose Optisch In, instellingen veranderd van optische bron VCR naar Cbl-Sat waar mijn UPC box op aangesloten is, alles uitgezet en weer aan, maar ook geen geluid.

Of de instellingen in Bose werken niet of de kabel is kapot? Of kan er nog meer fout zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Qips

Mr.Qips

Meneer Kips dus

Check dan even of de digitale output van de UPC wel aan staat (zie: handleiding) en of je op de Bose wel de goeie input kiest. Heb je de kabel wel goed vastgeduwd? Hij mag niet "los" in de poorten hangen. Optische kabels houden niet van scherpe hoeken; heb je de kabel ooit 'geknikt'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Ik heb geen idee of het je iets helpt maar als je iets doet met MPC-HC en S/PDiff dan moet je de Interne Audio Switcher uitvinken !! Die maakt overal Stereo van constant ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gangster93
Mr.Qips schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 11:49:
Check dan even of de digitale output van de UPC wel aan staat (zie: handleiding) en of je op de Bose wel de goeie input kiest. Heb je de kabel wel goed vastgeduwd? Hij mag niet "los" in de poorten hangen. Optische kabels houden niet van scherpe hoeken; heb je de kabel ooit 'geknikt'?
Bij de UPC box brandde de optische uitgang al rood, in de instellingen staat niets van optisch aan of uit zetten.

Klik Bij pagina 27 staat de uitleg voor een optisch IN ingang. Kabel in Optisch IN en bij de UPC box in Optisch OUT.
Dan via media center de optische bron veranderen in CBL-SAT.

Maar nog steeds geen geluid. Als ik de Coaxiale ingang gebruik en inplug op mijn Bose systeem bij CBL-SAT en in de UPC media box heb ik meteen geluid.

Ik vraag me af ofdat de instellingen in het bose systeem wel werken. Bij UPC box krijg ik geen geluid via optisch en bij mijn PC ook niet.

De optische kabel zitten geen knikken, ik wil voor de zekerheid wel een andere halen maar denk niet dat het daaraan ligt.
nero355 schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 11:55:
Ik heb geen idee of het je iets helpt maar als je iets doet met MPC-HC en S/PDiff dan moet je de Interne Audio Switcher uitvinken !! Die maakt overal Stereo van constant ;)
Ook deze instelling mocht niet baten. Maar omdat de optische kabel(Of in de instellingen) via mijn UPC box ook niet werkt denk ik niet dat het met de HTPC nog te maken heeft.

(Misschien een rare vraag maar aangezien Coaxiaal audio via mijn UPC box wel werkt, kan ik dan geen coaxiaal geluid van mijn HTPC naar mijn Bose systeem krijgen? Zijn er kabels van ?? -> coaxiaal audio? als deze 5.1 uit kan sturen. Ik heb een geluidskaart waar je 3 uitgangen hebt en dan dat sweex sc004 kastje.)

[ Voor 22% gewijzigd door Gangster93 op 02-04-2010 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Qips

Mr.Qips

Meneer Kips dus

Tja het ligt inderdaad aan de versterker en/of de optische kabel. Misschien kan je bij de buren even een kabel lenen. Mocht het aan de versterker liggen, dan zou ik even met Bose bellen/mailen. Er staat in die handleiding een vaag verhaal over dat je ook de analoge input bezig moet houden bij digitale input.

Edit: weet je zeker dat je PC geen coaxiale digitale audiouitgang heeft? Bij de meeste moderne moederborden is dit wel het geval. Waarschijnlijk gebruik je echter een laptop en die hebben juist vaak geen digitale audiouitgang. Mocht je HDMI hebben, dan heb je kans dat je digitale audio via die poort kan versturen. Louter de audio van de HDMI aftappen kan echter weer niet.

Handig heh, die moderne elektronica ;) . *Studeert elektrotechniek en weet heel goed dat er in zijn faculteit zeer weinig aan de praktijk wordt gedacht.

[ Voor 28% gewijzigd door Mr.Qips op 02-04-2010 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gangster93
Mr.Qips schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 12:05:
Tja het ligt inderdaad aan de versterker en/of de optische kabel. Misschien kan je bij de buren even een kabel lenen. Mocht het aan de versterker liggen, dan zou ik even met Bose bellen/mailen. Er staat in die handleiding een vaag verhaal over dat je ook de analoge input bezig moet houden bij digitale input.

Handig heh, die moderne elektronica ;) . *Studeert elektrotechniek en weet heel goed dat er in zijn faculteit zeer weinig aan de praktijk wordt gedacht.
haha, wel handig als moderne elektronica werkt :) .

Als ik een kabel van 3.5 mm jack vanaf mijn HTPC naar rode-witte tulp in mijn Bose systeem steek krijg ik wel geluid. Maar dan 2.0.

Misschien vanaf mijn pc naar coaxiaal dat het werkt, als dit mogelijk is. (UPC verbind de box nu ook met coaxiaal naar het Bose systeem, dit werkt wel)
Mr.Qips schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 12:05:
Edit: weet je zeker dat je PC geen coaxiale digitale audiouitgang heeft? Bij de meeste moderne moederborden is dit wel het geval. Waarschijnlijk gebruik je echter een laptop en die hebben juist vaak geen digitale audiouitgang. Mocht je HDMI hebben, dan heb je kans dat je digitale audio via die poort kan versturen. Louter de audio van de HDMI aftappen kan echter weer niet.
Ik gebruik een computer met een moederbord die 3 audio uitgangen heeft en de video word verstuurd via een DVI-HDMI blok op de Videokaart.
Bestaan er geen kabels van 3 tulpjes naar coaxiaal of zoiets dergelijks? Of wie weet heel misschien Sp/dif naar Coaxiaal?

[ Voor 28% gewijzigd door Gangster93 op 02-04-2010 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:01
Moet je de optische ingang niet eerst koppelen aan een ingang? Dit moest ik bij mijn Onkyo wel doen.

(OPT1 koppelen aan VIDEO 1 bijv.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gangster93
ThinkPadd schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 12:11:
Moet je de optische ingang niet eerst koppelen aan een ingang? Dit moest ik bij mijn Onkyo wel doen.

(OPT1 koppelen aan VIDEO 1 bijv.)
Optisch koppel je in het Bose systeem klik(Blz 27) in het menu aan een bron/ingang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Qips

Mr.Qips

Meneer Kips dus

Nee helaas, voor digitale audio moeten alle tussenstappen ook digitaal zijn. Mijn H/K-versterker heeft wel 6-kanaals analoge input (een hele berg tulppluggen), maar zo te zien heeft je Bose-systeem dat niet. Ik zie ook geen HDMI achterop je Bose, dus dat gaat 'm ook niet worden. Mogelijke oplossingen:
- andere versterker kopen (te duur);
- andere USB-geluidskaart kopen die wèl coaxiale digitale audiouitgang ondersteunt;
- de huidige setup aan de praat krijgen.

Aangezien zowel je HTPC als je Bose geen HDMI ondersteunen valt elke optie in dat gebied af. Ik raad je toch aan om door te gaan met je huidige setup. De enige onderdelen die je nog hoeft uit te sluiten en/of te fixen zijn de versterker en de optische kabel. Nog even doorzetten ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gangster93
Overal gekeken overal getest, toch maar even met de kabel langs de expert gegaan, bleek de kabel kapot te zijn.

Nieuwe kabel gekregen aangesloten, en jawel hoor! Geluid.

PCM 2.0, DTS 5.1 Dolby Digital 5.1 het werkt allemaal! Mr. Qips toch bedankt voor je reacties!
Pagina: 1