Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[XP] boot failure

Pagina: 1
Acties:

• Masterlans
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 25-11 23:01
Beste medetweakers, sinds vandaag start mijn windows XP niet meer op (SP3). Gewoon een legale versie, heb de CD-ROM en kan hem opnieuw installeren, maar als het niet nodig is liever niet (zou graag minimaal er nog even in komen om wat kleine dingen die niet op de back-up staan over te zetten e.d.).

Het betreft een dual-boot systeem met enerzijds win XP 32-bit, en anderzijds Win XP 64-bit. Laatstgenoemde start prima op (zelfde fysieke HDD).
Eerstgenoemde blijft (ook in safe mode) hangen bij het laden van acpitabl.dat, soms geeft hij de melding dat ik op enter moet drukken om sptd.sys te laden. Maar dat helpt ook niet. Hij blijft daar hangen.

Er is niets nieuw van hardware of software geinstalleerd. Wel heb ik sinds een week of twee af en toe dat als ik de pc opstart hij de melding geeft dat er een registry-entry hersteld is. Ik weet niet meer wat hij hier verder bij aangaf.

Googlen heeft niet geholpen, ik lees problemen die door een foute instellingen van de HT-speed kunnen komen, geprobeerd, maar maakte niet uit (zou ook gek zijn, want functioneerde hiervoor al maanden goed).
Ik las dat het voorkwam bij mensen met RAID problemen, dat is hier niet aan de orde, voor de zekerheid heb ik een andere SATA-poort gebruikt e.d. maar dat maakte ook niet uit.

Heeft iemand een idee wat het probleem hier is, en hoe ik het (desnoods tijdelijk) kan oplossen?

Alvast bedankt!

edit: typo

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
Vanuit Windows kun je chkdsk /r proberen te draaien, als je daarin komt. Zoals ik begrijp start ie niet door, en dan kun je de Recovery Console gebruiken. Hoe je die moet opstarten staat hiet beschreven:

How to install and use the Recovery Console in Windows XP

Dit artikel is ook wel relevant:
SPTD.SYS – Windows XP – BSOD – Boot Loop

[ Voor 17% gewijzigd door Turdie op 01-04-2010 10:50 ]

Verwijderd

Je kan toch booten op je andere XP en een backup nemen? of een live cd draaien.

• korgakos
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12-06 19:59
.....
sinds vandaag start mijn windows XP niet meer op (SP3).
Meer informatie graag? Wat gebeurd er? Foutmelding?? tot hoe ver kom je?

• Masterlans
Recovery console kom ik wel in, ik ga dat eens proberen.

@ JPek: kan inderdaad, kan ownership claimen via de andere XP, maar vind het prettiger om gewoon vanuit het bestaande OS te werken.
@ korgakos
Eerstgenoemde blijft (ook in safe mode) hangen bij het laden van acpitabl.dat, soms geeft hij de melding dat ik op enter moet drukken om sptd.sys te laden. Maar dat helpt ook niet. Hij blijft daar hangen.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-11 12:07

leuk_he

1. Controleer de kabel!

sptd.sys is een deamon tools onderdeel he? Heb je iets(game?) geinstalleerd dat anti-deamon tools spul bevat?

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Masterlans
@ Leuk_he: het betreft de pc op mijn werkplek, games zijn daar niet helemaal welkom (en zijn ook niet geinstalleerd :) ).

Ik weet ook niet of het probleem nu in sptd.sys zit of in het laatste andere bestand dat ik zie, acpitabl.dat...

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-11 12:07

leuk_he

1. Controleer de kabel!

De standaard optie is dan eignelijk een "repair install" te draaien of een inplace upgrade

FAQ:WindowsXP herinstalleren?

dan blijven je applicaties in stand. (Geen idee of je multi boot dat gaat overleven).

Is wel redelijk lomp omdat je de oorzaak niet achterhaald.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13:36

ResuCigam

BOFH

Heb je al gekeken of je harde schijf geen fouten geeft? Dat kan prima vanuit je andere windows installatie.

We do what we must because we can.

• Masterlans
Hmmm, harde schijf gaf geen errors.
Heb uiteindelijk toch een repair install gedaan, alles eraf kunnen halen wat ik nog wilde hebben. Nu een volledige format aan het doen om van het dual-boot systeem weer een single boot systeem te maken (was ik al een paar weekjes van plan).

Bedankt voor de hulp allemaal. Jammer dat ik er niet achter ben gekomen wat er nu aan de hand is geweest (enige dat ik recent heb geinstalleerd bedacht ik me net is de update van Avira Antivirus 10 software).
Ook heb ik defect RAM-geheugen gehad dat recent voor nieuwe modules is geruild. Maar dan vind ik dit probleem toch erg laat de kop opsteken.
Groeten en nogmaals bedankt voor het meedenken
Pagina: 1