2 PS3's: Is het mogelijk om op beide NAT2 te krijgen?

Pagina: 1
Acties:

• Excelb-boy
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Excelb-boy

The MOOVMNT

Topicstarter
Goedendag Medetweakers! Ik heb een vraag waar ik al een tijdje mee loop...

Bij mij thuis hebben wij 2 playstations 3 en daarvan lukt het mij niet om ze allebei NAT type 2 te krijgen, het lukt mij wel om 1 playstation 3 NAT type 2 toe te wijzen en 1 playstation 3 NAT 3.

Jullie moeten weten dat ik ongeveer 3 hele dagen in totaal google af heb gezocht en op forums heb gelezen om mijn antwoord te vinden op deze vraag en dit alles zonder succes, op alle forums lees ik dubbele antwoorden waarbij de ene beweert dat het hem wel is gelukt en de andere zegt dat dit nevernooit mogelijk is.

Wat is de bedraadde netwerkstructuur bij mij thuis?

Internetverbinding komt binnen via de meterkast en aangesloten op de Speedtouch Thomson modem/router, op de Speedtouch staat aangesloten:

- 1x mini switch 1poort -> 5 poorten
- 2x Playstation 3
- 1x Desktop
- 1x Belkin router F5D8223-4

Wat is de draadloze netwerkstructuur bij mij thuis?
Al het draadloze verkeer is verbonden via de belkin.

- 1x Apple Notebook

Dit heb ik al geprobeerd:
UPNP aangezet op de Speedtouch zonder effect.
Beide Playstations 3 op de Speedtouch Thomson modem/router koppelen en de desbetreffende poorten op te zetten die nodig zijn om NAT type 2 te krijgen.

Dit lijkt mij ook de enige logische oplossing?

Ik beschik over de basiskennis van netwerken (Cisco CCNA, ik weet dus nog lang niet alles).

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

Alvast Bedankt.

• DefLite
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 25-02 20:19

DefLite

Why so serious?

Is UPNP misschien een optie? Dit was voor mij de enige oplossing om open NAT te krijgen op 2 PC's hier in huis voor Call of Duty: Modern Warfare 2.

• Excelb-boy
  • Niet online

Excelb-boy

The MOOVMNT

Topicstarter
heb ik inderdaad geprobeerd, goed dat je het zegt dan zet ik dat er gelijk eventjes bij!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Ik heb ook twee PS3's, maar geen problemen eigenlijk. Staan wel zelden samen aan, maar het komt weleens voor.

Wat als je uPnP uitschakelt, de PS3's beiden een statisch IP geeft en dan op die IP's de poorten die nodig zijn openzet?

• TrekDude101
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 25-08-2024
Het lijkt me eigenlijk dat dit niet lukt, aangezien de poorten voor PSN en dergelijke maar aan één IP-adres geforward kan zijn.

• Vicarious
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

TrekDude101 schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 15:24:
Het lijkt me eigenlijk dat dit niet lukt, aangezien de poorten voor PSN en dergelijke maar aan één IP-adres geforward kan zijn.
Klopt. Dit lukt alleen als je meerdere publieke IP-adressen beschikbaar hebt om portforwards voor aan te maken.

Vicariously I live while the whole world dies

• Excelb-boy
  • Niet online

Excelb-boy

The MOOVMNT

Topicstarter
Exorcist schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 15:20:

Wat als je uPnP uitschakelt, de PS3's beiden een statisch IP geeft en dan op die IP's de poorten die nodig zijn openzet?
Dit beschrijft nu dus ongeveer de situatie die ik heb. De PS3's hebben nu beiden een statisch ip. Het heeft verder ook weinig zin om voor beiden poorten open te gooien omdat het maar op 1 publiek IP-adres werkt.

M.a.w. het ziet er dus naar uit dat je enkel op beiden playstations NAT type 2 kan krijgen als je 2 publieke IP-adressen hebt.

Toch bedankt allemaal voor al jullie moeite!

Dit topic mag wat mij betreft gesloten worden of als referentie worden gebruikt.

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
TrekDude101 schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 15:24:
Zijn die poorten niet eens configureerbaar? Wat slecht!

• Nivk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-08-2024
Eentje in de DMZ en de andere de poorten voor opengooien gaat dat ook niet? 8)7 Of wil Sony maar 1 PS3 per huishouden..

[ Voor 4% gewijzigd door Nivk op 01-04-2010 13:57 ]

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-02 13:27

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Nivk schreef op donderdag 01 april 2010 @ 13:56:
Eentje in de DMZ en de andere de poorten voor opengooien gaat dat ook niet? 8)7 Of wil Sony maar 1 PS3 per huishouden..
Dat heeft geen zin. Dan gaan de forwards nog steeds maar naar 1 playstation.

Het zit zo:

Om status 2 te krijgen moet je PS3 vanaf buiten bereikbaar zijn op een paar specifieke poorten. Dat kan je bereiken door je router te vertellen dat als er vanaf buiten een pakketje komt dat gericht is aan <extern-IP>:<PS3-poort> dat dat doorgestuurd moet worden naar <intern-PS3-IP>:<PS3-poort>.

Je kan natuurlijk niet het volgende doen:
<extern-IP>:<PS3-poort> naar <intern-PS3-1-IP>:<PS3-poort>
<extern-IP>:<PS3-poort> naar <intern-PS3-2-IP>:<PS3-poort>

Want dan weet de router niet naar welke van de twee het moet. Een DMZ komt er op neer dat alle poorten naar die DMZ host gaan, behalve waarschijnlijk de poorten die je expliciet doorstuurt. Wat dus in feite hetzelfde is als 2x dezelfde poort forwarden.

Het zou op te lossen zijn als je in je PS3 kon instellen via welke poorten hij extern bereikbaar is, zodat je de poorten van de twee PS3's verschillend kan maken en je dus voor elke PS3 aparte portmappings kan maken. Schijnbaar is dat dus geen optie.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 28-02 00:09

mace

Sapere Aude

Je zou kunnen proberen om de ene PS3 in de DMZ te zetten en bij de andere de poorten te forwarden.

Welk effect dat precies gaat hebben vraag ik mij af maar je kan het proberen.

e: Laat maar, dit is een stom idee. 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door mace op 01-04-2010 14:18 ]

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:45

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

De enige mogelijkheid die ik kan verzinnen is het volgende: Een dual-wan router waarbij je PS31 over WAN1 laat lopen en PS32 over WAN2. Maar hiervoor heb je én een nieuwe router nodig én een extra internetaansluiting. Verre van ideaal dus, maar het zal zeker werken.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• mace

mace

Sapere Aude

Bij Ziggo kon je toch altijd een 2e IP adres aanvragen? En ik weet dat KPN business ADSL meerdere IP's toewijst dus ik zou zeggen vraag je provider even.

[ Voor 40% gewijzigd door mace op 01-04-2010 14:09 ]

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-02 18:06

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Soms hebben de Speedtouch modellen problemen met consoles, maar ik vraag me af waarom je niet het volgende doet =>

Alle poorten naar je Belkin doorsturen of eventueel via DMZ aangeven dat alles voor de Belkin open staat. Belkin moet natuurlijk een vast IP hebben.
Vervolgens stel je de Belkin in als router, maar dan zo dat alle poorten open staan van WAN naar LAN toe. Desnoods zijn LAN IP als DMZ aangeven ofzo.
Sluit de 2 PS3's aan op de Belkin en alles werkt als het goed is :*)

Ik DENK dat dit moet werken...

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Het heeft niks te maken met "open staan", het heeft te maken met doorsturen. Iemand die vanaf buiten een netwerkpakketje naar jou stuurt adresseert dat op jouw internet IP. Je router weet niet naar welke intern IP dat pakketje vervolgens moet tenzij:

- Het pakketje hoort bij een bestaande verbinding (het opzetten van een verbinding kan dus alleen van binnenuit)
- Er een "portforward" is ingesteld in de router zodat ie weet dat een pakketje op een bepaalde poort naar een bepaald intern IP moet (het opzetten van een verbinding van buitenaf naar die poort is dan dus wel mogelijk)

Zoals hierboven al uitgelegd kan je zo'n portforward natuurlijk maar één keer maken per poort.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Excelb-boy
  • Niet online

Excelb-boy

The MOOVMNT

Topicstarter
Ten eerste wil ik graag kwijt dat jullie echt SUPER behulpzaam zijn en dat meen ik echt! Fijn dat jullie allemaal zo meedenken!

Ik heb vandaag dus weer op school gezeten (duh) en ik heb het ook aan 2 leraren van mij gevraagd en beiden gaven ze het volgende antwoordt:

Om te zorgen dat beiden PS3's NAT Type 2 krijgen zal ik 2 externe IP-adressen nodig hebben om op beiden adressen de poorten open te gooien voor PSN. Het is namelijk onmogelijk om op 1 extern IP-adres voor 2 interne IP-adressen poorten open te gooien.

Ze kwamen met de volgende oplossing:

Stel ik zou een fysieke server neerzetten met daarop daarop ESX(i) en meerdere netwerkkaarten dan zou ik gebruik kunnen maken van een VLAN en dan gebruik maken van een virtuele router, hier zou dan 1 PS3 op aangesloten kunnen worden. De ESX(i) server zou dan op de Belkin moeten worden aangesloten en op die Belkin moet dan ook de tweede PS3 worden aangesloten. Zo kun je via de ESX(i) server de poorten opengooien van de virtuele router (vraag mij niet waarom dit is de oplossing die mij werd gegeven) zodat deze in ieder geval NAT type 2 heeft. Op de Belkin router zou ik dan de PSN poorten moeten opengooien voor de tweede PS3.

Ik vind dit eerlijk gezegd een hele hele hele rare oplossing en het klinkt ook totaal niet logisch.... dus ik twijfel een beetje of dit gaat werken.

Het meerdere externe IP-adressen ben ik net nagegaan, ik heb gebeld met de KPN en ik heb geen optie voor meerdere externe IP-adressen (ze wilden mij ook niet de exacte reden hiervoor geven).

Het DMZ verhaal werd mij al direct afgeraden door een klasgenoot die erg gedreven is in netwerkbeheer dus dat houdt dan ook op.

Ik denk dat het enkel mogelijk is door meerdere externe IP-adressen te hebben en dan een dual router setup zodat je op beiden routers de poorten kan instellen voor de PS3's.

Nogmaals mensen zeer hartelijk dank voor al jullie ideeën en hulp!

• mace

mace

Sapere Aude

Lolwut vmware voor port forwarding? 8)7

• Excelb-boy
  • Niet online

Excelb-boy

The MOOVMNT

Topicstarter
You just expressed my thoughts...

• mace

mace

Sapere Aude

En dan nog, volgens mij gaat het alsnog helemaal niet werken zonder 2 IP adressen.

[ Voor 16% gewijzigd door mace op 01-04-2010 15:24 ]

• nero355

nero355

Dat denk ik ook, maar mijn dual router verhaal kan hij nog steeds proberen ... is maar een gok :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

nero355 schreef op donderdag 01 april 2010 @ 15:33:
Dat denk ik ook, maar mijn dual router verhaal kan hij nog steeds proberen ... is maar een gok :)
Welk gedeelte van het verhaal dat ik daaronder plaatste heb je gemist dat je nog steeds denkt dat dat gaat werken? :P

• mace

mace

Sapere Aude

nero355 schreef op donderdag 01 april 2010 @ 15:33:
Waarheid als een koe.

Uiteraard kan hij het proberen. Daar is dan ook alles mee gezegd. :+

• nero355

nero355

Orion84 schreef op donderdag 01 april 2010 @ 15:40:
Welk gedeelte van het verhaal dat ik daaronder plaatste heb je gemist dat je nog steeds denkt dat dat gaat werken? :P
Kerel dit is Tweakers en het is een Sony product :

1. Wij prutsen met dingen die eventueel nooit ever never niet kunnen werken.
2. Sony maakt onlogische producten dus "This idea is soo crazy it just might work !!" :P

:+

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-02 09:53
Het is mogelijk om beide PS3's toegang te geven naar het internet tegelijkertijd.
Ik kan het niet testen,omdat ik geen PS3 heb. Laat staan twee van die dingen...:D

Je moet je NAT omzetten van symetrisch NAT naar Cone NAT.
Via Telnet moet je dat doen.

Hier de theorie: Wikipedia: Network address translation
En hier een voorbeeld: http://ariekanarie.nl/archives/67/hacking-onlines-new-modem
Pagina: 1