Toon posts:

Hoe herstel je een kapotte Macbook adapter?

Pagina: 1
Acties:

• eclipx
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 07-05-2017
Stel, je hebt een Macbook, en je hebt zo'n adapter, die na verloop van tijd verslijt.. (als je dit nu nog niet hebt, zelf al heb je een nieuwe macbook alu... wacht maar een paar jaartjes }) }) }) )

laten herstellen buiten garantie is niet mogelijk, ben al naar verschillende resellers geweest, en daar krijg ik als antwoord: "je moet maar dat kabeltje niet zo strak rond dat haakje op je adapter ronddraain.......... 8)7 8)7 ..........)
Ik heb ook geen zin om 90 euro te betalen voor iets dat door apple slecht gedesigned/verkeerd gemaakt is

Dus, heb ik dan maar alles zelf hersteld, ik had tijdelijk dat kabeltje vastgelijmd, maar dat kwam altijd los na een week ofzo.

pak een hamer, een platte schroevendraaier, en mik op het midden, en sla er maar op los. Als je nog van plan ben om dat kastje te hergebruiken, gebruik dan best een zeer scherp mes, of zaag of dergelijk

Trek de behuizing weg

Knip de kabel door, en op de adapter ook

Haal de isolatie op allletwee een beetje weg.

Draai de witte kabel met de witte vast, en de coax/metalen kabel op de zwarte.
Ikzelf heb geen soldeerbout, maar als je dit hebt, ja, dan moet je dit solderen he

Ikzelf ben niet meer van plan om men macbook nog mee te pakken, dus ik heb alles vastgetaped met isolatietape. En heb de moeite niet gedaan om die behuizing er weer op te krijgen.
Maar er zijn er natuurlijk wel, die dit wel willen. Daarvoor raad ik aan om dit filmpje te zien http://www.youtube.com/watch?v=20vLvXUfrIA

Ik wou gewoon eventjes een how to guide maken, voor andere gebruikers die net zoals ik, geen hoog skill-level hebben met elektriciteit, dus zieje, het is best wel simpel. durfde het eerst niet, maar nadat die adapter volledig fucked up was, was ter toch niks meer te verliezen

voor de veiligheid en stevigheid... heb ik de 2 draadjes ingepakt met isolatietape.. er rond IDE kabel gedraaid voor de stevigheid, en de behuizing er terug op met draajes steviggezet

Hard, tek & jumpstyle liefhebber? Check dan eens www.youtube.com/hardbeatzmusic

• TerraGuy
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 00:53

TerraGuy

The weirdo with the beard

In ieder geval mooi om te zien hoe je met deze eigen reparatie nog dicht bij het design van Apple bent gebleven. :Y)

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

• ManiacsHouse
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 26-01 18:31

ManiacsHouse

Scheisse!

Hahaha you're the King! _/-\o_
Geweldig hoe je het hebt afgewerkt. Maar het werkt weer en dat is het voornaamste.

WTF! € 90,- voor een adapter?

• rhodium
  • Laatst online: 26-01 18:57

rhodium

Planet Coaster verslaafde.

Als ik dit zo zie valt de prijs van 90 euro mij meteen hard mee.

Soundcloud | Planet Coaster Blueprints

• Dr. Strangelove
  • Laatst online: 26-01 18:34
Ik heb ook geen zin om 90 euro te betalen voor iets dat door apple slecht gedesigned/verkeerd gemaakt is
Als ik de staat van die adapter zie in de eerste foto vind ik het geen wonder dat dat ding kapot is gegaan. Ik heb verschillende adapters gezien die al jaren in gebruik zijn; meestal breekt een van die pootjes wel af maar daar heb je het dan wel mee gehad. Niet een ziet er uit als bij jou echter :P

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• itsme
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 21:15
Je hebt dus een kapotte apple adapter, waarvan de kabel is gesmolten gerepareerd door de aders in de kabel in elkaar te draaien en een stuk ide kabel eromheen te wikkelen.

Waarom lijkt mij dit geen goed idee ...

Nothing to see here

• kauko12
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 15-12-2021

kauko12

No risk, No fun

Ik ben zelf in het bezit van een 5 jaar oude powerbook g4, waar ik nog nooit zoiets gezien heb :)
Ik weet niet zo goed wat ik van je Tut moet vinden maar hier heb ik dan minder vertrouwen in dan eentje van ebay halen voor zo'n 40 euro ;)

• Ophidian
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 06:23
Dit doet mij een beetje denken aan: Help mijn man is klusser :P

Ik ben benieuwd hoe je verzekering hierover denkt als er ooit keer brand ontstaat.

ZO SE LG Neon 2 - 5,76 kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - CSun 320 - 3,84 kWp - Shade: High - PVoutput | Daikin L/L Warmtepomp | Zappi V2 | Corsa-E GS-Line

• Jeroen1982
  • Registratie: april 2009
  • Niet online
Is het gesoldeerd?? gebruik dan netjes een krimpkousje ipv een oude flatcable :P
Met alle respect maar als je het doet doe het dan wel goed en werk het veilig af.

[Voor 34% gewijzigd door Jeroen1982 op 30-03-2010 08:40]

• kronolith
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 23:34

kronolith

[EDIT]

:X Mooi dat ie het weer doet, maar ik zal met niet egt veilig voelen met zo'n ding ;)

• TheoQ
  • Registratie: maart 2003
  • Niet online
Als je octrooi aanvraagd, kan je het idee misschien aan apple verkopen voor meer dan 90 euro.

• rammes
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 23:21

rammes

koekebakker 1e klas

ik zou er nog een stikkertje van een banaan op plakken. dat maakt t af.

Ik zou het doen!

• engelbertus
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 22-11-2021
het is nog maar 30 maart!

• mace
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 25-01 23:41

mace

Sapere Aude

gast waarom is je adapter zo ranzig.

• PatrickFvdW
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 04-04-2010
Wtf man, dit is geen slijtage meer, je hebt dat ding gewoon verkracht... en dan ook nog garantie durven te claimen.

MacBook Pro 15" - 4Gb DDR3 - 2,66Ghz @ 3,00Ghz - 500Gb 5400RPM

Anoniem: 290112

haha nice :)

• SeatRider
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 26-01 16:32

SeatRider

Hips don't lie

TerraGuy schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 01:54:
In ieder geval mooi om te zien hoe je met deze eigen reparatie nog dicht bij het design van Apple bent gebleven. :Y)
:+

Nederlands is makkelijker als je denkt

• hans_1990
  • Registratie: april 2006
  • Niet online
ben je niet bang dat je adapter te warm wordt door een isolerend luchtlaagje tussen de behuizing en de daadwerkelijke adapter? Ik weet dat ie goed warm kan worden...

verder respect voor deze mod!

• Muthas
  • Registratie: december 2005
  • Niet online
WTF die behuizing :D _O-

• Emile|IA
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 03-04-2015
Mooi dat 'ie het weer doet, maar als die van mij kapot is haal ik toch een nieuwe denk ik. :)

• Admiral Freebee
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online
Je zou best de connectie fatsoenlijk solderen. Ik weet niet welk vermogen er door die draad moet gaan, maar het kan toch behoorlijk zijn. Overigens heb ik inderdaad al veel van deze adapters gezien met een draadbreuk, en is het inderdaad schandalig dat men daar €90 durft voor vragen.

• battler
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 21:25
Uiteraard super goed van je dat je hem hebt "gerepareerd", maar het enige wat ik uit je how to kan afleiden si dat het eigenlijk niet te doen is. Iedereen kan bedenken dat als je kabel gesmolten is dat je hem moet afknippen en opnieuw solderen. Alleen de behuizing is zodanig lastig dat veel mensen het niet doen. Jouw post bewijst dat het inderdaad een lastige behuizing is die je nooit meer normaal krijgt.

Spelfout gezien, let me know! dm, tel, e-mail of per post.

• ThinkPad
  • Laatst online: 21:34

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Jezus wat een afgeragd ding :o

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• Jermaine
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 18-01 21:37

Jermaine

Hi friend!

TerraGuy schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 01:54:
Ik zit hier zowat met tranen in m'n ogen van het lachen... _/-\o_

• souljah1h
  • Registratie: november 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

Heb je dat ding in de friteuse gehad ofzo :o mooi dat die weer werkt! Maar liever 90 euro uitgeven :P

• RoadRunner84
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 07-04-2020

RoadRunner84

Meep meep

Ik heb even geen fototoestel bij de hand, maar mijn iBook adapter (zelfde design, maar dan 45W en jack connector i.p.v. magsafe) ziet er toch een stukje strakker uit na een fix.
- er op los hameren
- draden los solderen
- stukje afknippen en strippen
- krimpkousjes erover
- weer vast solderen
- behuizing dichtlijmen met secondelijm
- gat volgieten met siliconen kit bij wijze van nieuwe strain relief

http://specs.tweak.to/list/3907 | π = τ/2

• Jeebus
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 04-12-2021
Daarom moet je ook eerst een lusje maken en dan pas om die haakjes heen wikkelen.

• iMick
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 23:05
Had deze al een tijdje terug gezien op OMT ;p. Maar hij is er niet mooier op geworden. Ben je niet bang voor brandgevaar? ..

• kipneck
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 06:26
Jeebus schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 11:57:
Daarom moet je ook eerst een lusje maken en dan pas om die haakjes heen wikkelen.
dat deed ik dus met mijn oplader, na 3 maanden had ik dit ook. kreeg dus ook te horen dat het mijn eigen schuld is.

• Tjoekbezoer
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 11-01 20:57
HEERLIJK! Smakelijk gelachen :)

Ik wil nog altijd een SSD in mn macbook eclipX, kun jij dit voor een zacht prijsje regelen voor me? Ik zou em graag met roze bandjes willen.

• eclipx
mace schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 09:46:
gast waarom is je adapter zo ranzig.
Toen ik het de eerste keer wou fixen, met er een heleboel secondelijm op te plakken, in de juiste houding te houden, totdat hij contact kreeg.. maar tijdens dit lijmen heb ik perongeluk ook krantenpapier er aan geplakt

• Sp33dFr34k
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Hahaha, ik ga dood van het lachen hier, is dit nu serieus, of een vroege 1 april grap? _O-

Ik zou het toch fatsoenlijk repareren en even een soldeerbout lenen ergens...

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte Aorus GTX1080TI | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Acer Predator X34P | M-Audio AV40

• Xander
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 05:12
WTF!

Een hele tijd terug heb ik een laptopadapter van mijn neefje gerepareerd, die had hetzelfde probleem (geen apple adapter dus, voor de duidelijkheid). Die behuizing bestond uit één stuk plastic die ik uiteindelijk maar door midden heb gezaagd. Die adapter zag er nadat ik hem onder handen had genomen nog steeds beter uit dan deze adapter op het 'before' plaatje. :X

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Sw333t
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 22-01 16:03
Jeetje... werd via MSN op dit topic gewezen. Maar zou je toch adviseren om een soldeerboutje te kopen en het netjes af te werken.

Het verbaasd me niets dat TS nog niet gereageerd heeft, waarschijnlijk is zijn huis inmiddels wel afgefikt.
Maar ook dat huis is dan wel weer te maken met een hamer, draadjes in elkaar draaien en heel veel stukken IDE lint.

[Voor 10% gewijzigd door Sw333t op 31-03-2010 01:21]

• sonderpa
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 22:45
@wwwicked
Kijk eens 3 berichten boven jouw reactie, daar heeft de TS gereageerd. :)

• eclipx
het kan me niet schelen hoe het er nu uit ziet, zolang het maar werkt, en ik terug op mijn geliefde mac'je weer kan werken O-)

Anoniem: 37864

Maar als je adapter er zo uitziet, hoe ziet dan je Mac eruit?

• N1ckk
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 20:24

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Betaal je 1400 euro voor een schitterend design laptopje en dan ga je moeilijk doen met een adapter van 90 euro. Kijk, ieder voor zich maar ik werk netter en koop liever een nieuwe.

Liever een strakke setup en 90 euro kwijt dan dit gevaarte.

• benoni
  • Niet online
Ik zie dat anders. Voor 1400 euro mag je iets verwachten dat je netjes kunt openschroeven en herstellen als het stuk is. Apple kan mij de pot op moet die dichtgeplakte rommel. Al jarenlang leveren ze van die ielige flutsnoertjes waarvan binnen afzienbare tijd de mantel doorslijt, zodat je een brandplek in je vloerbedekking hebt en weer 90 euro kunt dokken voor een nieuwe voeding.

• SeatRider
  • Laatst online: 26-01 16:32

SeatRider

Hips don't lie

Anoniem: 37864 schreef op donderdag 01 april 2010 @ 12:14:
Maar als je adapter er zo uitziet, hoe ziet dan je Mac eruit?
Was ook het eerste wat in mij opkwam, maar durfde het niet te vragen. Bang voor het antwoord waarschijnlijk :)

Nederlands is makkelijker als je denkt

• N1ckk
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 20:24

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

benoni schreef op donderdag 01 april 2010 @ 17:10:
Ik zie dat anders. Voor 1400 euro mag je iets verwachten dat je netjes kunt openschroeven en herstellen als het stuk is. Apple kan mij de pot op moet die dichtgeplakte rommel. Al jarenlang leveren ze van die ielige flutsnoertjes waarvan binnen afzienbare tijd de mantel doorslijt, zodat je een brandplek in je vloerbedekking hebt en weer 90 euro kunt dokken voor een nieuwe voeding.
Ik ben ook trots bezitter van Apple producten en naast de sync kabel(s) van mijn iPhone heb ik nog nooit ergens last van gehad. Maarja goed wat niet is kan nog komen. En over dat openmaken ben ik helemaal niet met je eens.. Ik ben zelf helemaal idolaat van het Apple design en dus ook de laders e.d.

• Horizons
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 14-12-2021
what the fuck heb jij met dat ding gedaan dat ie er zo ranzig en aangerand uit ziet?

[Voor 10% gewijzigd door Horizons op 01-04-2010 23:38]

• Sp33dFr34k
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Horizons schreef op donderdag 01 april 2010 @ 23:37:
what the fuck heb jij met dat ding gedaan dat ie er zo ranzig en aangerand uit ziet?
Als je het topic nou eens doorleest, staat een paar posts boven je.. ;)

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte Aorus GTX1080TI | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Acer Predator X34P | M-Audio AV40

• thaan
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 26-01 13:41
My eyes.. The horror! :'(

Ik ben bereid een paar euro te doneren zodat hij een fatsoenlijke MacBook adapter kan kopen. Ik kan het niet over mijn hart verkrijgen dat deze MacBook zijn stroom uit dit monster te moeten verkrijgen.

• benoni
  • Niet online
Nickalicious schreef op donderdag 01 april 2010 @ 22:59:
Ik ben ook trots bezitter van Apple producten en naast de sync kabel(s) van mijn iPhone heb ik nog nooit ergens last van gehad. Maarja goed wat niet is kan nog komen. En over dat openmaken ben ik helemaal niet met je eens.. Ik ben zelf helemaal idolaat van het Apple design en dus ook de laders e.d.
Nouja, een paar schroefjes in de behuizing hoeft helemaal niets af te doen aan het design. Apple gebruikt op de Pro series de inbusboutjes zelfs als design statement. En anders hadden ze voor hetzelfde geld ook wel een strakke behuizing voor de voeding kunnen verzinnen die je met de kaasschaaf kunt openen zoals de Mac Mini.

Voor de voedingen is m.i. een doelbewuste keuze gemaakt voor niet-repareerbaarheid. Snoertje stuk betekent hele voeding weggooien. Ten tijde van de iBooks en Powerbooks was dat een complete ramp, toen waren de kabeltjes nog dunner en ging het spul bij ons na een jaar professioneel gebruik al spontaan in de fik. De laatste jaren is er wel iets aan gedaan (Magsafe connector, iets dikkere kabel) maar in een wereld die richting duurzaamheid en cradle-to-cradle design wil, zou je op z'n minst verwachten dat het snoer stevig is (zoals bij de andere merken) of dat je het apart kunt vervangen (wat een extra verkoopargument is voor als je een langer snoertje wil, of bijvoorbeeld je laptop aan een 12-volt DC/DC voeding wilt kunnen hangen voor onderweg).

• Roytoch
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 00:49
Kerel kerel, wat een geniaal idee om zelf in de voeding te gaan prutsen :+ een ding weet ik wel, of eigenlijk twee: a) zet dit ding NOOIT snachts aan de lader of als je er niet zelf bij bent, en b) stuur dit in naar AfroTechMods.

Welles

• randje
  • Registratie: juli 2000
  • Niet online

randje

LOiK

even zonder dollen, dit had ik een paar jaar geleden al gedaan:

[reparatieMOD]Magsafe adapter MacBook

ohw ja en hij werkt nog steeds!

• benoni
  • Niet online
Die pagina heb ik laatst zitten kijken, het snoertje van m'n vriendin haar Macbook was deze keer doorgebrand. Door mijn ervaringen uit het verleden die bar weinig garantie voor de toekomst boden was ze er altijd uiterst voorzichtig mee, vandaar dat het snoertje deze keer zowaar bijna 3 jaar mee ging. De schade was helaas bij de Magsafe stekker zelf, niet genoeg draad om aan te solderen. Deze keer via Marktplaats een nieuwe adapter gekocht bij Jelle de Jong uit Emmen (voor € 47,50 origineel product).
roy.ahuis schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 00:34:
zet dit ding NOOIT snachts aan de lader of als je er niet zelf bij bent
Met die Apple voedingen kun je dat sowieso maar beter laten, in ons oude huis zaten de zwarte brandplekken in de vloerbedekking ;) Leuke link trouwens _/-\o_

• StarC
  • Registratie: juni 2003
  • Nu online
Ductape, dat werkt!

De manier waarop jij de adapter weer hebt vastgemaakt heeft het, voor zover ik kan zien, onmogelijk gemaakt om te wisselen tussen de lange kabel en het opzetstukje voor direct in het stopcontact.

• JumpingCycle
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 17-01 22:49
Met een beetje beleid had het veel netter gekund. Scherm mesje netjes door het midden snijden. Heb ik ook gedaan... daarna met PVC lijm weer op elkaar lijmen. Je ziet er nagenoeg niets van...

• Utopist
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 21-01 07:34
Geniaal topic. Hulde, wat een tweaker spirit.

_/-\o_

TwitterLast.fm
⌘ 

• Dnomaid
  • Laatst online: 26-01 17:47
Misschien iets voor http://thereifixedit.com/ ?

• Gamebuster
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 23-01 14:47
Ja, echt, dit is de meest lachwekkende reparatie die ik hier ooit op tweakers heb gezien; had van mij kunnen zijn :P
En dan vol trots laten zien op het forum :P

[Voor 7% gewijzigd door Gamebuster op 02-04-2010 12:20]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

• jmxd
  • Registratie: september 2005
  • Niet online
Dit topic is echt geniaal :')

• Clementine
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 15-07-2021
Typisch gevalletje:

"ik-zoek-het-even-op-youtube-en-ga-er-vanuit-dat-het-eerste-filmpje-de-beste-methode-is-dus-ga-ik-direct-aan-de-slag-zonder-verder-te-kijken-want-op-youtube-zitten-alleen-experts"

Ach het DIY zit een beetje bij deze kerel in z'n bloed? (klikt volgens mij namelijk ook z'n eigen sigaretten als ik het goed zie op 1 van de foto's :')

[Voor 27% gewijzigd door Clementine op 03-04-2010 04:58]

Macbook Pro 15" 

• Jeroen
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 29-11-2021

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

Ik heb precies hetzelfde probleem gehad. Ik heb een nieuwe adapter geregeld van eBay voor 35 euro incl verzenden ofzo, die werkt gewoon helemaal prima. Het is een echte Apple, maar refurb. Volgens de ad. Die gebruik ik nu om elke dag rond te sjouwen, maar ik vond het wel handig om er twee te hebben, dus ondertussen heb ik ook de oude (welke overigens ook al de tweede was) zelf gefixt.

Bij mij was de adapter aan beide kanten kapot, vooral ook aan de magsafe kant. Wat opviel is dat de binnenste draden nog prima waren maar die mesh er omheen (ik neem aan GND) helemaal doorgesleten werd. Ik heb dus gewoon

- dat kleine witte hard-plastic omhulsel gesloopt,
- een deel van de isolatie gestript,
- een klein stukje aluminiumfolie er omheen gewikkeld,
- afgerond met duct tape en
- een tiewrap om het strak dicht te houden.

Dat heb ik aan de andere kant ook ongeveer zo gedaan, zonder de hele behuizing open te slopen :*)

[Voor 10% gewijzigd door Jeroen op 03-04-2010 20:49]

"I don't always test my code, but when I do, I test on production."

• BamSlam_
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
[quote]_EclipX schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 01:48:
Stel, je hebt een Macbook, en je hebt zo'n adapter, die na verloop van tijd verslijt.. (als je dit nu nog niet hebt, zelf al heb je een nieuwe macbook alu... wacht maar een paar jaartjes }) }) }) )
[afbeelding]
Hé, dat komt me bekend voor:

• Eärendil
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 23:55
Hebben jullie het snoer vaak om de twee uitklapbare voetjes heen gerold, of heeft dit een andere oorzaak?

Als een van mijn adapters een keer stuk gaat koop ik er wel gewoon weer een op eBay, ik heb er al een tweede adapter gekocht (1 thuis, 1 in m'n tas) voor €25

“If debugging is the process of removing software bugs, then programming must be the process of putting them in.” — Edsger W. Dijkstra

• BamSlam_
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
Eärendil schreef op zaterdag 03 april 2010 @ 21:20:
[...]
Hebben jullie het snoer vaak om de twee uitklapbare voetjes heen gerold, of heeft dit een andere oorzaak?
Geen idee, ik heb zelf geen Macbook. De foto die ik plaatste kwam ik laatst tegen op het net.

• Jeroen

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

Eärendil schreef op zaterdag 03 april 2010 @ 21:20:
[...]

Als een van mijn adapters een keer stuk gaat koop ik er wel gewoon weer een op eBay, ik heb er al een tweede adapter gekocht (1 thuis, 1 in m'n tas) voor €25
Nee, niet echt. Het is een heel erg vaak voorkomend probleem bij dit ontwerp. Ik zit nu dus aan mijn derde adapter in 3 jaar tijd, en zo ken ik er nog veel meer die met hetzelfde zitten. Hij wordt wel dagelijks hevig gebruikt maar het is gewoon een dom en zwak ontwerp.

• Digistorm
  • Registratie: januari 2000

Digistorm

tenax moderator pomorum

Kan best dom en zwak zijn, maar mijn adapter gaat toch al drie jaar mee. Alleen daar staat wel tegenover: elke keer met beleid oprollen en de bochten in het snoer niet te strak maken. Redelijk frustrerend dus, maar ik kan me tenminste nog in het openbaar vertonen met mijn adapter :P ;)

Unum systema ad eos omnes regendos... | Macbook Pro 15" hi-res - Core i7 2635QM (2 GHz) / 8 GB / 160 GB SSD / Radeon 6490M | iPhone 3GS 16GB

• ThinkPad

ThinkPad

JumpingCycle schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 10:49:
Met een beetje beleid had het veel netter gekund. Scherm mesje netjes door het midden snijden. Heb ik ook gedaan... daarna met PVC lijm weer op elkaar lijmen. Je ziet er nagenoeg niets van...
Ja maar dat is niet interessant genoeg om een topic over te openen op Tweakers :+ :D

@ TS, was jij niet de persoon wie z'n MacBook in beslag was genomen door de (Belgische?) politie en dat je hem een hele tijd kwijt was?

[Voor 15% gewijzigd door ThinkPad op 03-04-2010 23:09]

• Jeroen

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

Digistorm schreef op zaterdag 03 april 2010 @ 23:06:
Kan best dom en zwak zijn, maar mijn adapter gaat toch al drie jaar mee. Alleen daar staat wel tegenover: elke keer met beleid oprollen en de bochten in het snoer niet te strak maken. Redelijk frustrerend dus, maar ik kan me tenminste nog in het openbaar vertonen met mijn adapter :P ;)
Maar hoe vaak rol je hem op en stop je hem weg? Ik heb twee jaar lang 5 dagen in de week elke dag 5 keer dat ding verplaatst, van klaslokaal naar klaslokaal en thuis ook etc. Dat hij dan snel slijt dat snap ik, maar als ze hem beter hadden gemakt was hij niet al 2 keer kapot gegaan. De citruspers van mn moeder gaat al 25 jaar mee, en die heeft bewegende delen en ook een snoertje wat je oprolt...

Je betaalt er wel 1400 / 90 euro voor (@iets hoger)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Digistorm
  • Registratie: januari 2000

Digistorm

tenax moderator pomorum

Okee, jij wint ;)
Maar de citruspers van je moeder verkast ook niet zo vaak denk ik :)
Aan de andere kant: ik heb ook veel andere merken adapter gezien, of het nou voor een laptop is of niet, en bij zeer intensief gebruik hebben ze allemaal te lijden. Ik vraag me af wat voor materiaal je dan moet gebruiken, misschien het spul waar muzikanten / geluidstechnici hun kabels van maken. Maar: ook die slijten :)

Unum systema ad eos omnes regendos... | Macbook Pro 15" hi-res - Core i7 2635QM (2 GHz) / 8 GB / 160 GB SSD / Radeon 6490M | iPhone 3GS 16GB

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Defeated
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 24-04-2011
Ja, als ik dit zo lees vind ik het toch een eigen schuld geval hoor.
Ik sjouw mijn macbook pro + adapter 6 dagen per week mee waarvan 5 dagen van lokaal naar lokaal, thuis rol ik hem ook wel 2 tot 3x per dag op, bij mijn vriendin thuis wordt hij wel is uit het stopcontact gerukt door dat er een stel kleine kids over de kabel rolt, op de kabel gaat zitten etc. en hij gaat inmiddels al 2 jaar mee zonder problemen en ik durf toch wel te zeggen dat ik er niet zuinig mee omga. Je moet heel wat doen om zo'n kabelbreak te krijgen zoals op de foto hierboven.

Daarnaast wordt als iets het doet natuurlijk niet op internet gepost. Als je 100 topics tegenkomt met dit probleem lijkt het veel maar van die tienduizenden adapters die er rondzwerven...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jeroen

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

Defeated schreef op zondag 04 april 2010 @ 10:20:
Ik sjouw mijn macbook pro + adapter 6 dagen per week mee waarvan 5 dagen van lokaal naar lokaal, thuis rol ik hem ook wel 2 tot 3x per dag op, bij mijn vriendin thuis wordt hij wel is uit het stopcontact gerukt door dat er een stel kleine kids over de kabel rolt, op de kabel gaat zitten etc. en hij gaat inmiddels al 2 jaar mee zonder problemen en ik durf toch wel te zeggen dat ik er niet zuinig mee omga.
Ik denk dat je dan behoorlijk geluk hebt, misschien gaat die van jou nog wel kapot binnenkort. Het kan ook zijn dat ze ondertussen iets steviger gemaakt zijn of dat mijn vrienden en ik een zwakke generatie hadden ofzo.

Maar in ieder geval, ze zijn voor minder dan 40 euro te krijgen op eBay, ik heb er een hiervandaan en alles daaraan is prima. Bovendien kan je ze dus best redelijk zelf repareren, je zou het ipv ducttape met wat krimpkous netter kunnen doen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Het is inderdaad een zwak punt: van alle voedingen die ik kapot heb zien gaan was het de mantel dicht bij de stekker of bij de adapter die het begaf. Doordat daar veelvuldig een krappe bocht in het snoer wordt getrokken breken steeds meer draadjes in de mantel af. Op het punt dat je laptop alleen maar laadt als je het snoer buigt is het grootste deel van de manteldraadjes al gebroken. Zo kan het ook spontaan gaan smeulen.

Apple gebruikt de laatste jaren iets dikkere kabels en doet nu ook (eindelijk) een kousje om het snoer bij de aansluitingen, maar nog lost dat het probleem niet op. Ik denk dat je daarvoor ook de mantel zwaarder zou moeten maken, of tweelingsnoer gebruiken. Maar het allerbeste zou zijn om de onderdelen apart vervangbaar te maken, zodat het helemaal niet zo erg is als het een wat eerder slijt dan het ander.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Underworld
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 24-01 16:05

Underworld

+1 Inzichtvol

Overigens op Appledefects is dit probleem al heel lang terug aangekaart.
Zie ook foto's op Flickr
quote: Apple
Apple's Official Response vs Reality

Apple officially says the fraying and melting is not covered under the Apple warranty, meaning they do not have to replace the damaged units. However, in practice, virtually all users who have contacted Apple about these problems have received a replacement at no cost and with no hassle. Do not hesitate to contact Apple about this issue. This apply only if you live in the US: if you need a replacement somewhere else you'll have to pay for it (if you can find it).
Hier ook instructies, hoe het eventueel wat mooier kan ;)

Daarnaast vindt ik het nog steeds schandelijk waarom dit niet gewoon gecoverd wordt. maar goed heb het zelf gelukkig nog nooit gehad *klop* *klop*.

“Victorious warriors win first and then go to war,
while defeated warriors go to war first and then seek to win”
― Sun Tzu, The Art of War

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Frietsaus
  • Niet online
Het kabeltje van mijn MagSafe-adapter is er vrij slecht aan toe (helemaal geribbeld enzo) maar hij is nog wel heel op het punt waar 'ie de adapter in gaat. Ook hier even afkloppen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• randje
  • Registratie: juli 2000
  • Niet online

randje

LOiK

hulde voor iets wat als 'niew' en 'gewaagd' wordt beschouwd wat ik 2,5 jaar geleden al deed ;(

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Underworld schreef op zondag 04 april 2010 @ 12:25:
Overigens op Appledefects is dit probleem al heel lang terug aangekaart.
Zie ook foto's op Flickr

[...]

Hier ook instructies, hoe het eventueel wat mooier kan ;)

Daarnaast vindt ik het nog steeds schandelijk waarom dit niet gewoon gecoverd wordt. maar goed heb het zelf gelukkig nog nooit gehad *klop* *klop*.
Inderdaad erg raar dat dit gewoon kan gebeuren, lijkt mij niet echt veilig. zijn de nieuwe modellen wel een stuk veiliger?

39

• Igor92
  • Laatst online: 20:19
Iemand een goed linkje voor zo'n ebay adapter?
Ik heb wel interesse in een 2e.

• benoni
  • Niet online
Igor92 schreef op woensdag 07 april 2010 @ 21:29:
benoni schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 01:11:
Deze keer via Marktplaats een nieuwe adapter gekocht bij Jelle de Jong uit Emmen (voor € 47,50 origineel product).
linkje :)

• Jeroen

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

Igor92 schreef op woensdag 07 april 2010 @ 21:29:
Ik heb hem bij dashmade gekocht, maar ik heb de 85W versie.

• nilski
  • Laatst online: 14-07-2021
thnx voor je tut, het resultaat ziet er geweldig uit! :o
ik ga ook maar eens aan de slag.

WAZUUUUUUUP!!!!!

• LED-Maniak

LED-Maniak

Bakkers klaar? Bakken maar!

Fietsbel schreef op zondag 04 april 2010 @ 17:09:
[...]

Inderdaad erg raar dat dit gewoon kan gebeuren, lijkt mij niet echt veilig. zijn de nieuwe modellen wel een stuk veiliger?
Sja, niets raars aan. Een kabel die je veel beweegt zal uiteindelijk breken en het bewegen gebeurt precies op dat punt. Het type gebruikte isolatie heeft ook gewoon zijn limitaties waardoor een en ander kan gaan scheuren, breken en verbranden. Wat apple zou moeten doen is het type draad vervangen.

Appeltaart is lekker!

• rammes
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 23:21

rammes

koekebakker 1e klas

randje schreef op zondag 04 april 2010 @ 17:01:
hulde voor iets wat als 'niew' en 'gewaagd' wordt beschouwd wat ik 2,5 jaar geleden al deed ;(
huilie :P

Ik zou het doen!

• Petervanakelyen
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 24-01 13:17
OMG... Ik zou dit ding persoonlijk nooit meer in het stopcontact durven steken, en hoop voor de TS dat hij ondertussen even op eBay naar een fatsoenlijk exemplaar heeft gezocht _O-

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• To_Tall
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 23:59
Petervanakelyen schreef op donderdag 08 april 2010 @ 15:13:
OMG... Ik zou dit ding persoonlijk nooit meer in het stopcontact durven steken, en hoop voor de TS dat hij ondertussen even op eBay naar een fatsoenlijk exemplaar heeft gezocht _O-
tenzij je een appart kapsel wilt hebben ;-)

Nah.. dit is levens gevaarlijk. Snap ook niet waarom de TS dit zo grappig en informatief vind..

Dit is typies iets voor het grote grappige plaatjes topic :+

A Soldiers manual and a pair of boots.

• LED-Maniak

LED-Maniak

Bakkers klaar? Bakken maar!

Ach, darwin komt ook weer eens om de hoek kijken ;)

Appeltaart is lekker!

• Bob
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 25-01 19:53
Een reparatie naar m'n hart :)

Mijn laatste twee laptops (afdankertjes) hebben zelfs nooit aan hun originele adapter gehangen, steeds aan een te hoge of te lage spanning, met dikwijls draden bloot (toch maar 20 volt...). Zolang het voor eigen gebruik is is dat allemaal goed, als het werkt dan werkt het he :P

• Admiral Freebee
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online
Ook slecht contact bij een lage spanning kan tot brand leiden hoor.

• To_Tall
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 23:59
Bob schreef op donderdag 08 april 2010 @ 15:40:
Een reparatie naar m'n hart :)

Mijn laatste twee laptops (afdankertjes) hebben zelfs nooit aan hun originele adapter gehangen, steeds aan een te hoge of te lage spanning, met dikwijls draden bloot (toch maar 20 volt...). Zolang het voor eigen gebruik is is dat allemaal goed, als het werkt dan werkt het he :P
Case van de adapter ligt open!!!!

A Soldiers manual and a pair of boots.

• Bob
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 25-01 19:53
Zolang je het zelf in de gaten hebt is dat toch geen ramp. Je laat dat uiteraard niet in het stopcontact steken als je er niet bij bent.

Ik moet wel zeggen dat ik in mijn geval na een tijdje wel elektrische tape rond de 20V draden heb gedaan, het begon wat irritant te worden. ;)

• Maartenvs
  • Laatst online: 13-01 20:22

Maartenvs

For Sale

Vandaag heeft de adapter van mijn vriendin ook de geest gegeven (Macbook Pro late 2006). Zit wel net een nieuwe accu in de laptop en die werkt niet echt ok. Mogelijk moest de adapter te hard werken maar dan verwacht je wel een melding ofzo.

Maar gelijk 2 vragen:
1) heeft iemand in Nederland ooit een nieuwe gekregen via Apple? Lijkt me niet echt normaal dat dit kan zonder de kabel te zwaar te knikken?
2) Kan de nieuwe (unibody) 85w adapter ook veilig dagelijks gebruikt worden voor de oudere Macbook 2006-2007 modellen?

MacBook Pro 11,4 | Mini Server | Mac Pro - 2x 30" Display | Xserve RAID | etc. etc.

• benoni
  • Niet online
Maartenvs schreef op zaterdag 10 april 2010 @ 20:01:
1) heeft iemand in Nederland ooit een nieuwe gekregen via Apple? Lijkt me niet echt normaal dat dit kan zonder de kabel te zwaar te knikken?
Ja, en in ons geval ook buiten de 'normale' termijn van een jaar (voor verschillende laptops dacht ik). In de gevallen dat het snoertje het langer dan twee jaar uithield heb ik gewoon een nieuwe besteld, maar wel met de klacht dat het snoertje veel eerder versleten was dan de voeding, en dat het niet normaal gerepareerd kon worden. Eén keer heb ik ook een gesoldeerde voeding ingeruild (a la topicstart, maar iets netter opengezaagd). Tja je moet wat als tussendoor je order nog af moet :( :P
2) Kan de nieuwe (unibody) 85w adapter ook veilig dagelijks gebruikt worden voor de oudere Macbook 2006-2007 modellen?
Veiligheid hangt ervan af of de adapter onbeheerd tegen brandbaar textiel of papier ligt, zou ik zeggen O-)

• Maartenvs
  • Laatst online: 13-01 20:22

Maartenvs

For Sale

Bedankt voor de reactie, we gaan het maandag maar eens aankaarten bij Apple. Helaas is de laptop wel al van 2006 dus echt nieuw is deze niet. Maar hij is nooit scherp gebogen bij dit punt juist om dit te voorkomen, maar dit mocht blijkbaar niet baten.
Met "veilig" doelde ik meer op dat de adapter gewoon het vermogen continue kan leveren en de laptop hier ook geen problemen mee heeft. Het leek mij logisch dat dit gewoon kon maar ik las wat verhalen waarin mensen toch geen duidelijkheid konden geven.

Update:
Na contact te hebben gehad met Apple wordt de Magsafe gratis omgeruild. Weer een tevreden klant :+

[Voor 10% gewijzigd door Maartenvs op 13-04-2010 17:45]

MacBook Pro 11,4 | Mini Server | Mac Pro - 2x 30" Display | Xserve RAID | etc. etc.

• vogeltjes
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 05-03-2011
Ik zou liever een nieuwe adapter kopen dan een reparatie uit de beginpost doen. :|

En ik heb 2 adapters (1 van de witte 2008 macbook (1.5 jr oud) en 1 bij de aluminium). De adapter van 1.5 jr doet het nog prima en is toch heel wat keren mee geweest ;)
De adapters van mijn Windowsbakken hebben het allebei eerder begeven.

• Erikvand
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 11-09-2014
Ik heb via Ebay twee extra adapters gekocht. Van die namaak dingen voor ca 18 euro per stuk (of eigenlijk 2 voor 18 euro omdat ze toen ik reclameerde dat er geen los netsnoer bij zat gratis een nieuwe opstuurden (ook weer zonder netsnoer dat wel))...

Ik gebruik deze om op het werk te laten liggen (minder op en neer gesjouw) en voor de vaste voeding in mijn werkkamer. Beide adapters worden dus nooit opgerold en dan gaat dat prima. De replica's zijn een fractie groter en hebben een iets dikkere voedingskabel. Ik zou dus de moeite niet nemen een kapotte adapter te maken.

My other hobby: www.flyingsquirrel.nl

• Igor92
  • Laatst online: 20:19
Ik heb van het weekend. ook 2 adapters gekocht op ebay. Staat bij dat het échte apple magsafes zijn. Komen uit UK. Dus zullen deze week hopelijk binnen komen.

• Underworld
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 24-01 16:05

Underworld

+1 Inzichtvol

Om maar even geen nieuw topic te starten, vindt het niet nodig namelijk, gezien het ongeveer dezelfde klachten zijn als in het topic beschreven.

Mijn Magsafe van 19-12-2006 (vanaf die datum dagelijks gebruikt), vertoond steeds meer problemen...

Allereerst heb ik dit probleem al langer: [MagSafe] LED licht gedimd (zowel met mijn witte MacBook als met mijn MacBook Pro, dus ligt niet aan de laptop, prima mee te leven verder).

En nu sinds een maand of iets, is ook het draadje los bij de adapter:

(ik had hem daarvoor eerder al open gemaakt, vandaar de tape)

De vraag is, denken jullie dat dit kwaad kan? Zeg maar het spontaan in de fik vliegen of iets?
En waar dient het ijzer draad wat eromheen zit voor?
Heeft iemand dit euvel wel eens gefixt, (alleen tape erom leek mij wat onveilig)?

N.B. ik heb een nog nooit gebruikte MagSafe in de doos van mijn Pro liggen 8)7, maar wilde die zolang mogelijk ongebruikt laten gezien alle problemen met de magsafe's in het verleden en betere verkoopwaarde voor de toekomst. Al though... Misschien is het nu de tijd om de nieuwe MagSafe te gaan gebruiken, voor dat mijn appartement in de fik staat O-)

“Victorious warriors win first and then go to war,
while defeated warriors go to war first and then seek to win”
― Sun Tzu, The Art of War

• Tweaker24
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 21-10-2021
*ik ben een vuile spammer*

[Voor 93% gewijzigd door NMe op 31-03-2013 15:08]

• RnB
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 21:15
Vertel je dat uit eigen ervaring of ga je daarvan uit? Want ik heb het niet zo op neppe adapters/accu's/etc.

• Fietsbel
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

RnB schreef op zondag 31 maart 2013 @ 14:47:
Vertel je dat uit eigen ervaring of ga je daarvan uit? Want ik heb het niet zo op neppe adapters/accu's/etc.
Zijn bericht negeren, hij spamt die winkel in meer topics.

39

• Erikvand
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 11-09-2014
Ik heb een "echte" adapter bij mijn 2009 MBP. Op wat kleine haarscheurtjes na is die nog perfect. Ze kunnen dus best lang mee gaan. Op mijn kantoor thuis en op mijn werk liggen twee van die "neppe" goedkope replica's. Liggen wel stil op vaste plaats maar functioneren gewoon goed, dag in dag uit.

My other hobby: www.flyingsquirrel.nl

• ThinkPad

ThinkPad

Mijn oplader is ook defect, het stuk snoer net voordat het de adapter in gaat is beschadigd. Net als op deze foto

Ik ga hem repareren aan de hand van deze tutorial: http://www.instructables....-cord-on-an-App/?ALLSTEPS
Daar staat hoe je hem netjes open kan maken zodat hij zonder schade weer dicht kan.

Snoer knip ik gewoon af, en soldeer ik opnieuw weer vast. Moet ik alleen nog even kijken of ik nog een soort tule/veer eromheen kan doen zodat hij niet weer op dat punt gaat knakken, en over een tijdje dus weer kapot is... Iemand nog andere suggesties daarvoor?

[Voor 19% gewijzigd door ThinkPad op 21-03-2014 10:26]

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee