Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuwe fiets armoedige kwaliteit

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

ik heb hier ook slechte ervaringen met een Gazelle fuente extra model 2009. Hierbij is het achterpadje afgebroken (plek waar de derailleur aan het frame zit) Dit zat bij gazelle niet vast met een breekpadje van 5 euro maar doodleuk direct op het frame. Gazelle gebeld, zij zeiden dat is pech meneer, geen zeer gedaan :X .
Bij deze fiets heb ik ook al een ontelbaar aantal problemen gehad. Zo komt het schakelen nooit goed. Er zit iets in de geometrie fout waardoor het nooit goed schakelt. In elk wiel zit een slag, de voorvork wiebelt, het stuur kraakt, de achterlamp maakt kortsluiting als het regent, het frame is krom. En de geometrie klopt van geen kant. Doordat ik vrij lang ben heb ik een 65 cm frame, maar ze hebben daar niet goed overnagedacht. je zit met je gewicht teveel op het achterwiel, daardoor wordt het voorwiel "licht" in de bocht..
Ik kan zo nog wel even doorgaan, maar ik heb nu een Koga, en moet zeggen deze is stukke beter :)

Ik ga weer lekker fietsen..

EDIT: ik heb mijzelf weleens afgevraagd, hoe zou een fiets eruit zien als Corsair, Cooler master of Asus een fiets maakt..

[ Voor 6% gewijzigd door Brilsmurfffje op 30-03-2010 09:10 ]

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-11 17:45

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

argro schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 09:02:
[...]
Een ketting moet je ook regelmatig schoonmaken en smeren. Als ik na een rit door slecht weer met mijn racefiets de ketting niet schoonmaak dan is er binnen een paar dagen ook roest zichtbaar, en dat is geen goedkope ketting. Die roest is na een beetje schoonmaken, smeren en even trappen echter ook zo weer weg.
Ik heb de ketting van mijn vorige fiets (die ondertussen 20 jaar oud was, de ketting niet natuurlijk) ook nooit hard gesmeerd of schoon gemaakt. Toch bleef die altijd soepel. De huidige ketting buigt nog niet eens meer lekker. Als je twee schakels beweegt dan blijft die in die positie staan totdat je hem met de hand weer recht buigt.
En dat vind ik toch niet normaal.

Signatures zijn voor boomers.

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:43
Maeslant schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 08:48:
Als ik zo de reacties lees dan ben ik geloof ik niet de enige.

Ik ben eigenlijk op zoek naar zo'n oude herenfiets, zonder versnelling en brede banden (/velgen) zodat ik lekker door kan fietsen. Zo'n fiets van net na de 2de wereld oorlog. Loodzwaar, maar oerdegelijk.

Maarja, waar vind je zulke fietsen nog?
Ik weet niet of het vooroorlogse kwaliteit is, maar het ontwerp stamt in ieder geval wel uit de prehistorie: Kronan.

In bepaalde steden ook wel een juppenfiets geweest.

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20-11 09:10
Ik rij nu op een Batavus Barcelona, 3versnellingen,handremmen,18 jaar oud, twee jaar geleden aangeschaft voor €175,- en eigenlijk geen echte gebreken.
Hier hoop ik weer 20 jaar mee te doen, Wat ik met de vorige uit '70 ook deed.

Nieuwe fiets? Nee ik koop de oudere degelijke, en pas hem een beetje aan met voordrager en tassen. Hij is dan ook niet begeerlijk voor fietsendieven...

gewaarwordingshorizon

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-11 18:34
croxz schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 09:15:
[...]

Ik weet niet of het vooroorlogse kwaliteit is, maar het ontwerp stamt in ieder geval wel uit de prehistorie: Kronan.

Dit lijken sterke fietsen, maar zijn het helemaal niet. Schijnen ook niet bijster goed te fietsen.

De wijzen komen uit het Oosten!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11 16:51

mux

99% efficient!

Kronans zijn prutfietsen, moet je niet kopen om veel op te fietsen. Zelfde geldt voor 99,9% van de (beach)cruisers en alle mountainbikes onder de 500 euro.

In het algemeen, als je veel fietst: blijf weg van featurefietsen. Vering, premium naaf, 4x9 gespaakt en nog steeds onder de 1000 euro? Wegblijven, je weet zeker dat er is bespaard op de dingen die een fiets een fiets maken: goede montage en fatsoenlijke materiaalkeuze. Nieuwe fietsen onder de 500 euro zijn per definitie ongeschikt om veel op te fietsen, of je moet er echt verstand van hebben danwel bij een goede zaak komen, maar dat is geen garantie (dus het algemene advies: niet doen).

Moderne fietsen hebben veel defecten, maar die versnellingsnaaf is typisch. In principe zijn de Nexus 8V premium naven goed, 20-50.000 km is de typische levensduur, met 5-10 servicebeurten. Maar als de lagers slecht afgesteld zijn of - nog veel erger - er geknoeid is met het invetten of het in elkaar zetten van de 1001 ringetjes die de afsteller voorstellen kan hij binnen no-time stuk zijn. Dat is een consequentie van de lage marge op die fietsen: ze willen er elke mogelijke luxe (luxe die er meestal voor zorgt dat je fiets *veel* te zwaar en veel te beschadigingsgevoelig wordt) op proppen, waardoor er geen geld over blijft om ze goed in elkaar te zetten of zelfs goed te ontwerpen. Kettingkasten zijn het andere typische voorbeeld, die kun je er beter direct af slopen en een ouderwetse erop zetten. Dat de ketting brak is echt al helemaal uitzonderlijk, dat kan komen door de onfortuinlijke combinatie van een erg kleine vertanding (tegenwoordig worden fietsen met 23-17 tandwielen en naafversnellingen verkocht), een RVS ketting en een kettingkast die troep binnenliet. RVS kettingen gaan al minder lang mee, als ze dan ook lekker geschuurd worden door het soepje wat binnenkomt en de ketting goed wordt gerekt door veel kracht te zetten op een klein kettingwiel, ben je er al snel.

Een goede fiets is een fiets die onderhouden wordt. Toch is er meer aan de hand. Moderne featurefietsen:
- hebben een frame wat binnen no-time wegrot omdat het van inferieur, ongehard staal wordt gemaakt en zo goedkoop mogelijk wordt geverfd. Te herkennen aan bobbeltjes onder de verf zodra ergens een krasje zit. Ook zijn de frames echt loeizwaar geworden doordat ze zulke grote buizen gebruiken, waar zijn de 1 en 1,5-inch buizen gebleven van vroeger?
- Zijn veel te complex, duizend dingetjes en dangetjes die niks doen om het fietsen te verbeteren, de fiets nutteloos verzwaren en vooral ervoor zorgen dat er om de haverklap iets stukgaat
- Gaan mee met allerlei mode die niks te maken heeft met fietsen: extra zware velgen zodat de spaken inefficient kunnen worden gevlochten (het bekende 4x9-patroon), verende rommel die na een week begint te piepen, andere uitelijke kenmerken

Sparta is verder niet per definitie een slecht merk. Je hebt nu gewoon last gehad van het syndroom 'ik wil een goede fiets' en een fietsenmaker die denkt 'ha, daar kan ik dit aan verkopen want hij komt er 99% zeker toch niet achter dat het rommel is die ik nooit zou gebruiken'. Verder is de fietsenmaker ook wat incompetent dat hij de naaf niet goed doorhad en de ketting niet heeft nagekeken (scheurtjes in schakels en rommel in de kettingkast zijn nogal evident). Goede productiefietsen zijn duur, echt goede op maat gemaakte fietsen ook... Er is niet echt een goed compromis hier. Ja, zelf klussen, dan weet je ook waar je op moet letten als je denkt dat er iets stuk aan het gaan is. Kost je wel weer hoopjes met tijd. (bespaart je wel 1000 euro overigens)

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

ssj3gohan schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 11:15:

Dat de ketting brak is echt al helemaal uitzonderlijk, dat kan komen door de onfortuinlijke combinatie van een erg kleine vertanding (tegenwoordig worden fietsen met 23-17 tandwielen en naafversnellingen verkocht), een RVS ketting en een kettingkast die troep binnenliet. RVS kettingen gaan al minder lang mee, als ze dan ook lekker geschuurd worden door het soepje wat binnenkomt en de ketting goed wordt gerekt door veel kracht te zetten op een klein kettingwiel, ben je er al snel.
Standaard op een Medeo Plus: voor 42/32/22, achter een 8-speed met 11-30.
Ja, je leest het goed, het kleinste verzet is 0,7:1. Met één omwenteling van de trappers is het achterwiel 0,7 omwenteling ver. Ik vroeg aan mijn fietsenmaker waar hier de Mont Ventoux in de buurt is en hij snapte niet wat mijn probleem was.
Ik heb gelukkig een gratis vervanging naar een 8-speed 12-21 kunnen krijgen, maar dan nog gebruik ik die 22 voor dus nooit. Wat moet je met een 1:1 overbrenging in Nederland?
Grotere tandwielen voor was ook zo'n ding. 44 zou nog wel gaan, maar groter zou niet in de kettingkast passen.

Ja, wat is dat voor achterlijke trend naar die kleine tandwieletjes. Is dat de centbesparing op het ijzer of zo?
Nu met die 12-21 (wat dus 12-13-14-15-16-17-19-21 is) rij ik dus wel altijd met het goede verzet 8)

En ja: 4x9 spaken. Met een voorwiel met een slag er in. Nee fietsenmaker, ik rij geen stoepranden op.

[ Voor 3% gewijzigd door Maasluip op 30-03-2010 12:21 ]

• mux

mux

99% efficient!

Haha, nog lichter dan 1:1 zelfs... Dat is wel heel erg extreem. Ikzelf ben van het gebruiken van zo groot mogelijke tandwielen, met als mijn mooiste creatie m'n Flevobike met 65-23 en Sachs 3-speed naafversnelling (equivalente kleinste versnelling: 65-31). Dat is dan wel op een 20" wiel. Voordelen zijn er legio: 2x zo grote tandwielen->meer dan 4 keer de levensduur van de ketting, makkelijker onderhoud, langer doorfietsen op een 'bijna kapotte' aandrijflijn...

Voor de veelfietser is een 10sp corncob trouwens ook wel een goede tip: 12-21 in stapjes van 1 tand achterop, en dan een 24-34-44 voorop.

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:36
Iemand moet dat stukje van ssj_gohan stickyen in VV, goed gesproken.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

daar gaan we al, die is (heb ik van horen zeggen) echt ruk, en met dezelfde symptomen die jij ook beschrijft. de Elite is wel goed (en duurder) en anders een ander merk naaf. (zoals eerder genoemd)

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik heb ooit een Mountainbike van ƒ 125 2dehands gekocht (geen merk en helemaal zwart gespoten). Met dat ding heb ik geragt en keihard gefietst (tegen de 50/60 km aan). Geen enkel probleem. Een keer mijn spatbord midden op de kruizing verloren (was te druk om erachteraan te gaan).

Ik heb hier nog een Giant staan citybike die heeft het echt niet langvolgehouden en is naar de kl*te gegaan door de fietsmaker waardoor het achterwiel bij het schakelen gaat aanlopen of zo en daardoor kan je bijna niet meer fietsen. Andere fietsen heb ik de versnellingen gesloopt omdat ik nog al veel kracht op de pedalen zet. (komt door mijn wedstrijdsport wat ik heb gedaan).

Ik ben in de tussentijd maar naar een Cube aan het kijken voor de zomer. Ik wil nu gewoon weer een goede fiets hebben en niet meer van die fietsen die bij het minste al door de versnellingen zijn. Ik fiets wel rap door.

Ik vind gewoon je moet investeren in een behoorlijke fiets. Geen gadgets of wat dan ook. Ik sloop die zo volgens mij. een beetje mountainbike is volgens mij gewoon veel degelijker gebouwd.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23-10 08:50
Ik rij op een fiets die ik van mijn pa gekregen heb. Deze fiets komt uit 1989 (is dus ouder dan mij; er zit zelfs nog een houder op voor een kinderstoeltje waar ik op gezeten heb) en doet het nog prima, maar veel kan er ook niet mis gaan aan een frame op wielen. (met 3 versnellingen voor en 6 achter)
Is een koga miata ofzoiets.

[ Voor 16% gewijzigd door Gamebuster op 30-03-2010 23:14 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

• mux

mux

99% efficient!

AlexanderB schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 22:55:
[...]

daar gaan we al, die is (heb ik van horen zeggen) echt ruk, en met dezelfde symptomen die jij ook beschrijft. de Elite is wel goed (en duurder) en anders een ander merk naaf. (zoals eerder genoemd)
Alle naven zijn 'van horen zeggen' ruk en geweldig tegelijk. De 8-speeds van Shimano zijn zeker niet 'ruk', het zijn prima naven mits je ze onderhoudt. Hetzelfde geldt eigenlijk voor alle naven behalve de 4sp.

Wat fietsenmakers vaak zeggen is dat de 8-speed klote is omdat de 4-speed ook heel erg klote is (en dat is hij, het maximumkoppel is veel te beperkt waardoor je er binnen no-time doorheen trapt). De 4-speed is ook technisch gezien geen versnelling, maar heeft alleen 4 vertragingen (en geen direct drive). De 8-speed is niks anders dan een 4-speed plus direct drive en een extra sun-wheel met 3 versnellingen erop. De onderste 4 versnellingen zijn dus bijna identiek aan de 4-speed. Maar... Shimano heeft niet stil gezeten en heeft dat 4-speed gedeelte wel sterker gemaakt, waardoor het in principe weer wel dat koppel kan hebben. Goed afgesteld (zowel de versteller als lagers, en goed doorgesmeerd met niet al te dik vet) kan de naaf heel lang mee.

Veelgemaakte fouten zijn echter: het lager te strak zetten (in shimano-1001-onderdelen-naven wordt alles beinvloed door alles, dus als je onderdeel A aandraait gaan onderdelen E t/m V moeilijker lopen) en veel te dik, onuitroeibaar siliconenvet gebruiken. Ook worden er wel eens fouten met het oude type (niet-clickbox-achtig) versteller gemaakt. Dat zorgt ervoor dat mensen a) hun naaf vanaf dag 1 kapot aan het draaien zijn en/of 2) dat hij binnen de kortste keren gaat piepen danwel rommelen, wat een teken is van slecht gesmeerde planeetwielen.

Ik snap ook niet waarom dat siliconenvet de hele tijd wordt gebruikt. Het gaat misschien wel langer mee op zichzelf, maar het distribueert zichzelf ontzettend slecht door de naaf heen, houdt metaalsnippers veel te goed vast (en wordt daardoor een soort schuurmiddel, wat op zich niet heel erg is, maar dit wordt wel heel erg grof schuurmiddel dat ook de verstelling kapotschuurt) en smeert gewoon niet goed. Waarschijnlijk gaan ze er vanuit dat mensen niet meer dan 1k per jaar fietsen en hun fiets de hele tijd buiten neerzetten, zodat gewoon vet ranzig wordt en olie niet voldoende rondgaat en het ding gaat roesten van binnen. De veelfietser heeft er echter alleen maar last van.

Als we het dan toch over goede en slechte naven hebben: er zijn drie naven die werkelijk geweldig zijn: de SRAM Spectro P5 Cargo (als je onverwoestbaar en superbetrouwbaar wilt, is dit het), SRAM S7 (veel bereik, heel simpele, makkelijk te onderhouden naaf) en Rohloff Speedhub 14. For some reason hebben ze de rohloff aan de ene kant zo complex gemaakt als je mechaniek maar kunt maken, maar is hij toch heel betrouwbaar en mist hij nooit een versnelling. Ik vind hem alleen wel heel zwaar lopen vergeleken met de P5 en S7 (waarbij die laatste met een oliebad gesmeerd).

• Maeslant
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:14
ssj3gohan schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 08:24:
[...]
Als we het dan toch over goede en slechte naven hebben: er zijn drie naven die werkelijk geweldig zijn: de SRAM Spectro P5 Cargo (als je onverwoestbaar en superbetrouwbaar wilt, is dit het), SRAM S7 (veel bereik, heel simpele, makkelijk te onderhouden naaf) en Rohloff Speedhub 14. For some reason hebben ze de rohloff aan de ene kant zo complex gemaakt als je mechaniek maar kunt maken, maar is hij toch heel betrouwbaar en mist hij nooit een versnelling. Ik vind hem alleen wel heel zwaar lopen vergeleken met de P5 en S7 (waarbij die laatste met een oliebad gesmeerd).
Maar deze informatie is heel waardevol, echter waar vind ik fietsen met zulke naven? Dat is mijn nieuwe probleem.

• mux

mux

99% efficient!

Tsja, als je op het niveau van fiets-enthousiastelingen zoals ik gaat bewegen bouw je dat soort dingen zelf in

met alle problemen van dien, ik kan nu niet in mijn 3e en 5e versnelling

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
beascob schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 09:54:
Ik rij nu op een Batavus Barcelona, 3versnellingen,handremmen,18 jaar oud, twee jaar geleden aangeschaft voor €175,- en eigenlijk geen echte gebreken.
Hier hoop ik weer 20 jaar mee te doen, Wat ik met de vorige uit '70 ook deed.

Nieuwe fiets? Nee ik koop de oudere degelijke, en pas hem een beetje aan met voordrager en tassen. Hij is dan ook niet begeerlijk voor fietsendieven...
Hey... die heb ik ook gehad. Prima dingetje. Ik heb er ongeveer 20.000km mee gereden, toen begon ie wat slijtage te vertonen. (remkabels brak, trapte enkele keer door, verlichting stuk (bekabeling rot) enz. Toen is ie doorgegaan naar stationsfiets tot ie gejat werd. Door de kilometers die ie gevreten had vond ik t niet meer nodig om m op te lappen. Begon inmiddels ook her en der te roesten enz

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Bij mijn fiets zijn vanmiddag spontaan 2 spaken in het achterwiel gebroken :S Er is 4000 km mee gefietst :S
ook is een hoesje van de remkabel gebroken, en kraakt het stuur.
Wat een kwaliteit van Gazelle..

• mux

mux

99% efficient!

Spaken zijn echt iets waar je zelf op moet letten, in het onderhoudsboekje van veel merkfietsen staat tegenwoordig ook dat je je wielen na ~400-1000 km moet laten naspannen (in het boekje van mijn ouders' vouwfiets bijvoorbeeld, en hun twee stadsfietsen (Sparta)). Gebroken rem/schakelkabels zijn mogelijk een gevolg van het weer (heb je hem in de winter veel buiten/in een koude+natte schuur laten staan?). Een krakend stuur is maf.

(ik wil niet impliceren dat jij alles fout doet en gazelle geen schuld heeft, maar als je hier neerplempt dat alles kut is ga ik graag even demonstratief daartegenin :+)

[ Voor 8% gewijzigd door mux op 18-04-2010 16:30 ]

• F4T4L_3RR0R
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-07-2021
Ik ben eigenlijk op zoek naar zo'n oude herenfiets, zonder versnelling en brede banden (/velgen) zodat ik lekker door kan fietsen. Zo'n fiets van net na de 2de wereld oorlog. Loodzwaar, maar oerdegelijk.

Afbeeldingslocatie: http://www.cortinafietsen.nl/images/utility_pure_zwart_heren.jpg

http://www.cortinafietsen.nl/utility_pure_zwart_heren.html

299 euro. :)

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-11 09:23

SeatRider

Hips don't lie

Als ik zo de reacties lees dan ben ik geloof ik niet de enige.

Koop een Kronan!

Nederlands is makkelijker als je denkt

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Die schijnen echt waardeloos te zijn :P
Giant tripple x ?

• mux

mux

99% efficient!

Bij zulke fietsen met zulke prijzen krijg ik altijd die ene prangende vraag:

- Zijn het (zoals bij Kronan) puur de looks of is dit daadwerkelijk een sterke fiets
- Hoe krijgen ze het voor elkaar om dat voor 300 euro te maken?

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:44
ssj3gohan schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 11:15:
Ook zijn de frames echt loeizwaar geworden doordat ze zulke grote buizen gebruiken, waar zijn de 1 en 1,5-inch buizen gebleven van vroeger?
Ik dacht dat frames met van die enorm dikke buizen van aluminium waren? Vaak hebben die ook van die lompe zichtbare lasnaden omdat alu wat moeilijker te lassen is? Althans, denk ik, heb meer verstand van electronica.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

• mux

mux

99% efficient!

Ja, ze zijn ook meestal van aluminium. Dat maakt het er niet erger op - het is niet bepaald dunwandig en aluminium is ook maar ~3 keer zo licht als staal. Gezien de buizen veel meer dan 3 keer zo groot zijn en vroeger de stalen buizen ook minder dikwandig waren is het alsnog allemaal relatief zwaar.

Die lasnaden komen door twee dingen:
- Je moet lassen omdat je niet met lugs (koppelstukken) kunt werken; aluminium heeft in tegenstelling tot staal geen vermoeiingslimiet (belasting waaronder geen vermoeiing optreedt) maar kan bij elke repetitieve last vermoeiingsscheurtjes krijgen. Je moet dus stijf-slapovergangen nog meer ontwijken dan bij staal, zelfs afgeschuinde lugs zijn een te scherpe overgang.
- Alu lassen was vooral vroeger veel moeilijker, waardoor het een ruwer uiterlijk had

Echter, vroeger was alu 'luxe' en 'cool', tegenwoordig is zowat elke fiets van meer dan 100 euro van alu gemaakt. Die frames worden machinaal gelast en dat kan gewoon supernetjes en zonder enige zichtbare overgangen, maar doet men niet. Misschien vanwege kostenbesparing, maar ik denk eerder vanwege het uiterlijk 'kijk eens wat een luxe frame ik heb, van echt alu, want de lasnaad ziet er kut uit'.

Een leuke tegenbeweging zijn duurdere koersfietsen: daar worden alu frames wél netjes afgewerkt en die hebben een ontzettend 'aerodynamische' uitstraling daardoor.

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18-11 20:05

PauseBreak

derp!

ssj3gohan schreef op zondag 18 april 2010 @ 16:44:
[...]

Bij zulke fietsen met zulke prijzen krijg ik altijd die ene prangende vraag:

- Zijn het (zoals bij Kronan) puur de looks of is dit daadwerkelijk een sterke fiets
- Hoe krijgen ze het voor elkaar om dat voor 300 euro te maken?
Nou ja, simpel:
Men neme een fietsframe, een tweetal tandwielen, ketting, kettingkast en wielen en dat schroef je vervolgens in elkaar. Volgens mij kan het niet simpeler.

Overigens hangt het bij Kronan ook wel af van welke lichting je hebt. Die dingen zijn oorspronkelijk ontwikkeld voor het Zweedse leger, dus díe modellen zijn wel vrij stevig :p

[ Voor 14% gewijzigd door PauseBreak op 19-04-2010 22:24 ]

Nee, merp!

• Pooh
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Als je een 'weinig fratsen' kronan-achtige zoekt, kijk dan eens naar de standaard herenfiets van de fietsfabriek. Zitten een paar onderdelen op waar duidelijk op bezuinigd is (verlichting e.d. is knudde), maar de basis lijkt me uitstekend in orde. Moet zeggen dat ik er zelf niet een heb, maar ken heel wat mensen die al jaren met veel plezier op een fietsfabriek-fiets rijden. Met name de Pak-Max is hier in Amsterdam mateloos populair, en lijkt een stuk minder weg te rotten dan de beruchte kronans en wannabe-opoefietsen.

[ Voor 3% gewijzigd door Pooh op 19-04-2010 22:27 ]

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04:31

rapture

Zelfs daar netwerken?

Ik rij als student met een Gazelle met eind jaren 80 onderdelen erop en Raleigh dat waarschijnlijk ook zo oud is. Er zitten eenvoudig te herstellen onderdelen op en ik sleutel regelmatig eraan. De Sturmey Archer AW (welbekende 3 versnellingen naaf) doet wat het moet doen. Af en toe het kabeltje afregelen en het blijft verder gaan.

Vroeger hadden naven een vulopening voor olie en je gooide regelmatig wat olie erin. Het liep lichter op olie. Maar het moest onderhoudsvriendelijker worden en vet (dat je niet kwijt kan spelen) in de naaf knallen.

Ik voel defecten meestal wel aan en begin al pro-actief iets er tegen te doen. Dan kan je de fiets betrouwbaar houden. Onderweg een platte band plakken, sleutelen,... heb ik al gedaan, maar ik heb momenteel dat materiaal niet in mijn rugzak hebben. De volgende uitdaging is wielen leren spaken en dat vraagt ook om extra gereedschap.

Als je de naaf of versnellingen elimineert, dan wordt een fiets nog betrouwbaarder.

De beide fietsen (te moeilijke slot tov waarde van de fiets verhouding) zijn ook stationsbestendig en de Gazelle is al op dronken studenten vandalisme getest.

[ Voor 3% gewijzigd door rapture op 19-04-2010 23:09 ]

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:50
Even over die site rond zitten surfen, en moet je kijken wat die verkopen: een fiets met cardanas:

Afbeeldingslocatie: http://www.fietsfabriek.nl/imagesbig/bmw_01.jpg

Ik wist dat het bestond, maar niet dat het op moderne fietsen daadwerkelijk te koop was. Zou dat nou schelen in onderhoud? Geen ketting die roest e.d., maar wel een paar tandwielen die met een laag toerental/enorm hoog koppel belast worden.

[ Voor 5% gewijzigd door JeroenH op 20-04-2010 00:12 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• El Cid
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Zelf heb ik hele goede verhalen gehoord over fietsen van Azor.

http://www.azor.nl/

• Refro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-11 15:55
ssj3gohan schreef op zondag 18 april 2010 @ 16:29:
Spaken zijn echt iets waar je zelf op moet letten, in het onderhoudsboekje van veel merkfietsen staat tegenwoordig ook dat je je wielen na ~400-1000 km moet laten naspannen (in het boekje van mijn ouders' vouwfiets bijvoorbeeld, en hun twee stadsfietsen (Sparta)).
Ja en zo dekken ze zichzelf in en houden de fietsenmakers ook werk. Ik blijf het toch vreemd vinden dat mijn mountainbike wielen noch nooit zijn nagespannen (beide sets niet) en er in het totaal nu meer als 5000km met elke set gereden is zonder een spaak te breken. Ook is op mijn woonwerkfiets meer als 10.000 km gereden zonder een keer de spaken te spannen (fietsenmaker heeft spanning wel gemeten maar alles was nog netjes in balans). Het kan dus blijkbaar wel om goede wielen te bouwen alleen wordt de fiets dan waarschijnlijk E10,- duurder. Maar op deze manier zijn de grote Nederlandse merken goed bezig hun imago om zeep te helpen. Zelf mountainbike ik op een Santos en is mijn woonwerkfiets een Stevens (van de grote Nederlandse blijf ik ver uit de buurt en ik adviseer iedereen die mij dit vraagt dit ook te doen).

• mux

mux

99% efficient!

PauseBreak schreef op maandag 19 april 2010 @ 22:23:
[...]

Nou ja, simpel:
Men neme een fietsframe, een tweetal tandwielen, ketting, kettingkast en wielen en dat schroef je vervolgens in elkaar. Volgens mij kan het niet simpeler.

Overigens hangt het bij Kronan ook wel af van welke lichting je hebt. Die dingen zijn oorspronkelijk ontwikkeld voor het Zweedse leger, dus díe modellen zijn wel vrij stevig :p
Het is dat je het zegt, ik had het niet kunnen bedenken :+. Anyways, Kronan is net als Hummer: ooit diende het een doel, nu zijn het dingen voor bling-bling-negers (waar ik overigens *NIKS* tegen heb, zolang blanken maar niet gaan doen alsof ze bling bling-negers zijn).

@JeroenH: Cardanasaandrijving is in het verleden ontelbaar keren geprobeerd en gefaald. De as en tandwielen worden (veel) zwaarder belast dan bij een kettingaandrijving, waardoor ze ofwel slijtagegevoeliger zijn, ofwel veel zwaarder moeten worden uitgevoerd. Bovendien: de fiets is een apparaat dat erop gebouwd is om reparabel te zijn en NIET oneindig mee te gaan (dat kan ook gewoon niet als je het gewicht redelijk wilt houden). Als je een fiets regelmatig onderhoudt heb je er heel weinig problemen mee en ontzettend weinig kosten aan. Als je de kettingaandrijving echt als onbetrouwbaar ervaart, overweeg dan eens om grotere tandwielen te gebruiken (bijv. ipv een 34-17 combinatie, een 48-23). Dat scheelt aanzienlijk in het kettingonderhoud - hoewel een goed onderhouden ketting gewoon 7-10k mee moet gaan.

@hierboven: Tsja, je kunt ook zelf nakijken of je wiel op spanning is. Je merkt het vanzelf heel snel doordat er een slag of flex in zit. Zeker als je een 4x9 gespaakt wiel hebt is het devies - net als bij alle andere fietskwaaltjes - dírect repareren voordat het volgende de zaak verergert.

Maar in dit topic willen mensen volgens mij af en toe denken dat er fietsen bestaan die niet onderhouden hoeven worden. Er bestaat niet zoiets als een onderhoudsvrije fiets. Zelfs de - mijns inziens - meest onderhoudsvrije fiets, de Flevobike Greenmachine, heeft nog regelmatig het e.e.a. aan onderhoud nodig (eens per jaar of elke 10.000 km minimaal, whichever comes first). Een fiets is ontzettend duurzaam en goedkoop in gebruik, maar niet als je elke vijf jaar een nieuwe moet kopen. Je ketting op tijd vernieuwen kost maar 13 euro, je trapinstallatie aan gort trappen kost je 100 euro. Zodra de naafversnellingen beginnen te piepen of kraken laten nakijken kost 25 euro, je wiel moeten vervangen omdat je de naaf kapot hebt getrapt 300 euro (minimaal). Een slag uit het wiel laten halen kost je maar liefst 15 euro (of 1,25 als je zelf spant), kapotte naafflensen of een gescheurde velg en een nieuw wiel wederom 300 euro. Krakende lagers, piepjes die niet horen...

Ja, er bestaan bijna safe-life alternatieven voor alles (vierspaaks wielen, bijv. spinergy, belt drive, etc.) maar dan nog heb je onderhoud. Je komt er gewoon niet omheen. Luister naar je fiets, kijk naar je fiets, voel je fiets aan en je hebt er heel lang en voor weinig geld veel plezier aan. Afgezien van de echt onmogelijk goedkope troep kun je dan met bijna elke fiets 20 jaar vooruit.

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
croxz schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 09:15:
[...]

Nee, volgens mij wordt hier de Burco fiets bedoeld.

• Refro
ssj3gohan schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 08:04:
[...]
@hierboven: Tsja, je kunt ook zelf nakijken of je wiel op spanning is. Je merkt het vanzelf heel snel doordat er een slag of flex in zit. Zeker als je een 4x9 gespaakt wiel hebt is het devies - net als bij alle andere fietskwaaltjes - dírect repareren voordat het volgende de zaak verergert.
Dat alles kapot kan en onderhoud nodig heeft weet ik ook wel. Ik vindt het alleen opvallend dat met vergelijkbare onderdelen wel degelijke wielen te bouwen zijn, en dat hoeft niet eens zo gek veel duurder te zijn. En repareren is in het algemeen uiteraard goedkoper als vervangen.

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-11 21:03
Als ik dit zo lees kan ik beter geen gemiddelde stadsfiets kopen van Batavus o.i.d. van rond de 800 euro? Ik wilde net een nieuwe gaan kopen. Het is trouwens al vrij lastig om geen geveerde voorvork én zadelpen te vinden, daar begint het al mee.
Iemand een goeie aanrader? Ik wil een dichte kettingkast, 8 versnellingen, naafdynamo.

Achterlicht gevoed door de dynamo is tegenwoordig helemaal niet meer te krijgen, hoe kan dat?

• Pooh
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Zoals al meer mensen hier zeggen: het hangt nogal van het onderhoud en gebruik af.

Als je in Amsterdam woont, en je fiets altijd buiten hebt staan in een rek dat je deelt met buren en hangjeugd, dan zou ik gewoon een 2e hands degelijke fiets kopen. Idem als je je fiets regelmatig op het station hebt staan, alleen korte ritjes naar 't winkelcentrum rijdt, of gewoon te lam bent om ook maar iets aan onderhoud te doen.

Maar als je veel (of lange afstanden) fietst, en je hebt je fiets altijd in een droge schuur/garage staan, en je bent bereid 'm gewoon goed te (laten) onderhouden, dan doe je aan een goede Nederlandse fiets (dus geen halfords rommel) eigenlijk nooit een miskoop. Het verhaal van TS is volgens mij een enorme uitzondering.

Wat betreft achterlicht: Een achterlicht verbruikt nauwelijks stroom, dus werkt prima op een batterij. Een kabeltje van dynamo naar achterlicht is een heel zwak onderdeel. Dus zijn alle merken ondertussen overgestapt op ledverlichting met een batterijtje. Hooguit 1 keer per jaar vervangen, doet 't altijd, en als 't stuk is vervang je de hele unit. Waarom zou je anders willen?

• Refro
Arnout schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 11:18:
Als ik dit zo lees kan ik beter geen gemiddelde stadsfiets kopen van Batavus o.i.d. van rond de 800 euro? Ik wilde net een nieuwe gaan kopen. Het is trouwens al vrij lastig om geen geveerde voorvork én zadelpen te vinden, daar begint het al mee.
Iemand een goeie aanrader? Ik wil een dichte kettingkast, 8 versnellingen, naafdynamo.

Achterlicht gevoed door de dynamo is tegenwoordig helemaal niet meer te krijgen, hoe kan dat?
Dan zou je eens bij onze oosterburen kunnen shoppen

bijvoorbeeld de Stevens Courier SL (http://www.stevensbikes.d...sect=equipment&lang=de_DE) kost 899. Geen geveerde voorvork check, geen geveerde zadelpen check, dichte kettingkast helaas maar vast wel te monteren, naafdynamo check, dynamo achterlicht check (is in Duitsland trouwens verboden om verlichting op batterij te hebben :D). Lijkt mij dan toch een heel aardige kandidaat.

Je zou ook nog bij duitse merken als Cube, Trenga of Guterreit kunnen kijken die hebben allemaal wel iets wat op deze fiets lijkt.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Arnout schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 11:18:

Klaag daar alsjeblieft ook over bij de fabrikanten. Bij Gazelle begrijpen ze iig niet waarom ik in vredesnaam een achterlicht met een draadje wil. "Met een batterij is toch veel handiger?".

Misschien als wat meer mensen aangeven waarom dat niet handiger, wel vervelender, ook milieuvervuilender en minder verkeersveilig is dat ze het dan een keer begrijpen.

• Refro
Pooh schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 11:29:
Wat betreft achterlicht: Een achterlicht verbruikt nauwelijks stroom, dus werkt prima op een batterij. Een kabeltje van dynamo naar achterlicht is een heel zwak onderdeel. Dus zijn alle merken ondertussen overgestapt op ledverlichting met een batterijtje. Hooguit 1 keer per jaar vervangen, doet 't altijd, en als 't stuk is vervang je de hele unit. Waarom zou je anders willen?
Omdat de batterijen altijd leeg gaan op foute momenten
Omdat een net niet kwetsbaar kabeltje aanleggen ook niet veel werk is (je zegt dat het een heel zwak onderdeel is maar waarom lukt het de Duitse merken dan wel goed, gewoon een dikke kabel pakken met 2 aders en die naar achteren brengen lijkt me niet zo moeilijk)
Omdat de schakelaars op de achterlichten van slechte kwaliteit zijn (en bij mij tenminste binnen een jaar kapot waren)
Omdat de lichtsensor ervoor zorgt dat het licht aangaat als dat niet nodig is (geparkeerde fiets in de wind) en de batterijen sneller leeg trekt

[ Voor 9% gewijzigd door Refro op 20-04-2010 11:50 ]

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Ik leg zelf een 2*0,75mm² draad naar het achterlicht om zeker te zijn dat de stroom tot daar gaat. Achterlichtjes zijn al met rode ledjes en voorschakelweerstandjes uitgerust. Met betere leds en led drivers werken zou de volgende stap zijn.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Pooh schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 11:29:

Het enige onderdeel van mijn vorige fiets dat (in 18 jaar tijd) niet vervangen is is het kabeltje naar het achterlicht. En het frame zelf. Dat kabeltje is ook het enige onderdeel aan de hele fiets dat niet aan slijtage onderhavig is. De wielen, banden, remmen, stuur, zadel, bagagedrager, spatborden, trappers, ketting, tandwielen, alles slijt. Alleen dat kabeltje slijt niet.
En zoals ik ook al eerder heb gezegd: de batterij is alleen leeg als je het licht nodig hebt. Gek genoeg is die nooit leeg als je het licht niet nodig hebt. Gek he?
Dus om de kosten van 5 cent voor een kabeltje te vermijden schokken ze wel 50 cent voor twee batterijen die je als consument elk jaar moet vervangen en fijn weg mag gooien.

Welk voordeel hebben batterijlampjes ook al weer?

• Pooh
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Ik geloof je graag, maar ik vind het weinig realistisch.

Van alle fietsen die ik, stadbewoner als ik ben, heb gehad, was altijd binnen een jaar, en vaak binnen een halfjaar, het licht stuk. Dat waren altijd goedkope 2e hands fietsen, waar niet veel aan stuk kon. Terugtraprem of SA naaf met 3 versnellingen & trommelremmen, gesloten kettingkast. Die fietsen werden stuk voor stuk mishandeld, stonden altijd buiten, stonden grote delen van hun tijd in stationsrekken.
Als ik in Amsterdam om me heen kijk, heeft iedereen batterijverlichting. Verlichting met kabeltjes houdt het domweg niet lang genoeg uit. Het enige dat stuk kan aan een simpele fiets is het licht, en dat is dan ook het enige dat stuk gaat.
Banden, kettingen e.d. slijten, maar een stuur of een bagagedrager? Wat doe jij met je fietsen? Op een gegeven moment gaan lagers stuk (met name de trapas is te duur om te vervangen bij een barrel), maar frame, spatborden (mits ze niet doorroesten), stuur, bagagedrager, remmen, ze gaan allemaal makkelijk 20 jaar mee.

[ Voor 18% gewijzigd door Pooh op 20-04-2010 13:00 ]

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Als je de vork, balhoofd, frame tot aan de spatbord als geleider wilt gebruiken, dan is het nogal beperkt en de dunne draadjes op de fiets is ook beperkt.

Dan maar een kabeltje leggen zodat er altijd een goede verbinding is.
Afbeeldingslocatie: http://www.ripcamarine.com/WebRoot/Store/Shops/ripca2_002E_testwebshop_002E_nl/47B5/6821/043A/7F24/58A9/5360/9702/D44E/H05VV-F2X1_002E_5.jpg

Dan nog een dynamo die grip op de banden heeft en een bovengemiddeld rendement heeft.

[ Voor 10% gewijzigd door rapture op 20-04-2010 13:15 ]

• Refro
rapture schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 13:05:
Als je de vork, balhoofd, frame tot aan de spatbord als geleider wilt gebruiken, dan is het nogal beperkt en de dunne draadjes op de fiets is ook beperkt.

Dan maar een kabeltje leggen zodat er altijd een goede verbinding is.
[afbeelding]

Dan nog een dynamo die grip op de banden heeft en een bovengemiddeld rendement heeft.
Het beste werkt gewoon een 2 aderig kabeltje van dynamo naar lamp (dus niets via het frame), en als je dan een naafdynamo gebruikt heb je gewoon een goed systeem wat heel wat mishandeling aankan en altijd licht levert.

• remmelt
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-04 12:25
El Cid schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 00:39:
Zelf heb ik hele goede verhalen gehoord over fietsen van Azor.

http://www.azor.nl/
Zekers. Niet goedkoop maar uitzonderlijk degelijk gebouwd.

Ook mooi is: http://www.hetnieuwewerck.nl/ , daarvoor geldt hetzelfde.
Refro schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 11:33:
(is in Duitsland trouwens verboden om verlichting op batterij te hebben :D)
Voor fietsen boven de 12 kilogram (ik dacht dat het 12 was, anders 10 of 11 ofzo).

Mijn Duitse fiets had overigens een heel mooie LED achterlamp, op dynamo, met een felle 10mm LED als hoofdverlichting en twee kleintjes opzij voor de zijkanten. Bovendien bleef 'ie nog zeker 10 minuten nabranden (dat is in .de ook verplicht). De HR dynamo faalde echter eerder dan de achterlamp... nu dus alsnog die stomme batterijlichtjes.

• mux

mux

99% efficient!

rapture schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 12:22:
Ik leg zelf een 2*0,75mm² draad naar het achterlicht om zeker te zijn dat de stroom tot daar gaat. Achterlichtjes zijn al met rode ledjes en voorschakelweerstandjes uitgerust. Met betere leds en led drivers werken zou de volgende stap zijn.
mijn volgende project worden batterijlichten die met een li-ion 18650 cel werken, 3W LEDs erin, microcontrollergestuurde buck driver erin (>93% efficient), temperatuursensor, vrijwel traploos instelbaar vanaf 3mW-3W, bluetooth module en aansturing via mijn telefoon... How is that for overdoing it?

• EgoPro
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-11 11:36

EgoPro

Time is an illusion.

Als mensen praten over een onderhoudsvriendelijke fiets kijk dan eens naar een riemaangedreven santos fiets met een Rohloff naaf.
Een Rohloff naaf gaat zeker 100.000 kilometer mee (je moet wel elke 5000 km de olie verversen)
De riemaandrijving hoef je nooit te smeren en trekt dus ook weinig vuil aan.
Ik rijd zelf op een Koga Miyata Worldtraveller (die volgende week door China fietst) de fiets is afemonteerd met Shimano XT nooit grote problemen mee gehad.
Al die mensen die zo enorm opgewonden raken van de "klassieke" modellen (beach cruiser en kronans) ik snap het niet helemaal net als al die mensen die blijven zweren bij de opoe-fiets. Meer een image dingetje als je het mij vraagt.

[ Voor 20% gewijzigd door EgoPro op 25-04-2010 15:56 ]

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Omdat klassiekers (met een bouwjaar van toen) als werktuig gebouwd werden. Het is voor de arbeider om dagelijks minstens een uur over kasseien naar het werk en nog een uur terug naar huis te rijden. Het budget van de arbeider was beperkt, standaardonderdelen gebruiken is belangrijk en het heeft een lage TCO door gemakkelijke herstellingen.

De fiets is van werktuig tot een recreatievoertuig veranderd. De toerist met een dikkere budget kan de duurdere herstellingen betalen, fiets niet meer zoveel als de pendelaars van vroeger en kan een fiets na weinige kilometers afdanken. Sinds computerisering kunnen de fabrikanten steeds harder de grenzen opzoeken in het besparen op kwaliteit. En fabrikanten hebben weinig aan een fiets dat te lang meegaat.

• RSP
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-11 15:04

RSP

Ik had voor 150 euro zo'n basic-fiets van de Hema gekocht. Daarna even bij een fietsenmaker (je kent ze wel, al 50 jaar in het vak enzo) langs geweest. Die heeft er voor een paar tientjes dingen direct aan vervangen en opnieuw ingedraaid. Daarna geen moment problemen met de fiets gehad, gaat als een trein.

Ik ben ook echt geen "average" guy, ik weeg meer dan 110 kilo, en moet dus echt niet van die breekbare troep hebben :-)

• mux

mux

99% efficient!

Maar... denk je dat dat echt waar is? Dat is namelijk helemáál niet zo. Al heel lang niet meer.

Reeds voor de oorlog waren fietsen veel meer recreatievoertuigen dan werkvoertuigen. Toen al werd reclame gemaakt voor allerlei dingen die toen als luxe golden: de Sachs Torpedo 2-speed naafversnelling, daarna Sturmey Archer met duizend verschillende naven, allemaal op een ander marktsegment gericht. Zelfs speciale lugs voor het verlassen van het frame waren er, allemaal gericht op mensen die meer geld konden uitgeven aan hun fiets dan strikt noodzakelijk.

Cardanasaandrijving, duizend verschillende bandenmaten, two-piece cranks (pure crap als je het mij vraagt), de eerste derailleurs, RVS en plated kettingen, allerlei verschillende wondermiddeltjes, minder spaken, meer spaken, halfkeramische lagers, zélfs marketing rondom 'authentiek/handgemaakt/bullshit over dat mensen er wel heel lang op hebben zitten zwoegen'... Het bestond allemaal al voor de oorlog! Het is echt totale onzin dat 'oude' fietsen werkpaarden zijn en gemaakt zijn om eeuwig mee te gaan. If anything: fietsen zijn steeds meer uit safe-life onderdelen gemaakt omdat onderdelenfabrikanten nu hard worden afgemaakt op ontwerp- en fabricagefouten, zie niet in het minst de laatste paar recalls van SRAM en Shimano.

Fietsen waren vroeger ook echt helemáál niet goedkoop. Fietsen waren door de prijs al best luxe, een merk/fatsoenlijke fiets was destijds het equivalent van wat nu tussen de 500 en 1000 euro is. Je krijgt tegenwoordig ontegenzeggelijk véél meer kwaliteit en features voor je geld. Het is wel altijd zo geweest dat je in nederland voor weinig geld een goede tweedehands fiets kon kopen, want iedereen heeft meerdere fietsen dus de markt is sowieso al verzadigd. Bij bijvoorbeeld ligfietsen zie je dat de tweedehandsprijzen heel hoog liggen vgl. met gewone fietsen, terwijl de nieuwprijs vergelijkbaar is. Die markt is niet verzadigd. Zal-ie ook wel nooit worden.

Fietsen die de uitstraling hebben 'oud' en 'degelijk' te zijn, zijn in 99,9% van de gevallen gewoon echt crappy troep. Zeker Kronan etc. speelt in op het sentiment dat mensen hebben - helemaal ongefundeerd - dat vroeger=beter. Sterker nog, een paar dingen die in de afgelopen 40 jaar sterk zijn verbeterd:

- Voorvorkbreuk komt bijna nooit meer voor, terwijl dat voor ~1960 een heel regelmatig voorkomend probleem was. Dit heeft te maken met het gebruik van consistenter gehard staal met een hogere vermoeiingslimiet. Voor 1960 was vermoeiing een vrijwel onbekend terrein op materiaalkunde
- Zelfde geldt eigenlijk voor alle cyclisch belaste onderdelen
- Maatvoering van velgen en banden. Je wilt niet weten hoe shit de banden vroeger pastten, en hoe moeilijk het is om een velg te maken die daadwerkelijk de opgegeven maat past!
- Derailleurs werken daadwerkelijk
- Versnellingen werken betrouwbaar
- Frames breken niet meer. Wederom een materiaalkundedingetje. Tot 1970 (oliecrisis enzo) was de kwaliteit van frames zoals nu ongeveer de kwaliteit van china-mountainbike-frames zijn: 51-staal, machinaal gelast en geen enkele QA.
- Alles had altijd, overal, andere maten. Niks was uitwisselbaar. Gemakkelijke reparaties zeg je? Lage TCO? Je mocht geluk hebben als je hetzelfde onderdeel kon vinden! Zowat het enige wat altijd gestandaardiseerd is geweest is de grootte van kogellagers, maar de ring size en hoeveelheid verschilde - en verschilt nu nog steeds - overal.

Ik zat erover te denken om ook te beginnen met alle nuttige, kwaliteits-verbeterende uitvindingen van de afgelopen 10 jaar erbij te zetten maar dat voert te ver. Waar het op neerkomt: Koop gewoon geen fiets die er oud uitziet - om het feit dat hij er 'degelijk' uitziet. Dat is puur en alleen, 100%, geen twijfel mogelijk, marketing! Het speelt in op irrationele gevoelens van mensen die niet weten hoe het vroeger daadwerkelijk was.

Dat gezegd hebbende, veel moderne fietsen lijden wel echt aan een dodelijke combinatie:
- Teveel frutsels
- Te weinig onderhoud en mensen die niet snel genoeg door (kunnen) hebben dat er iets mis is

Een fiets kopen met zo min mogelijk dingen die stuk kunnen is dus zeker aan te raden. Verder zijn er veel zaken die ook puur voor de marketing op fietsen zitten:
- Voorvering
- Verend zadel
- Achtervering
- Andere dingen die met vering te maken hebben
- Did I mention suspension?

Ook zijn er een paar merken (notably de goedkope divisies van de grote merken: denk Montego) die slechte ontwerpkeuzes maken die een fiets snel oud laten worden, zoals onafgedekte niet-RVS onderdelen (schroefjes van de spatborden), goedkope paintjobs (herkenbaar aan het stuur dat snel blaasjes krijgt), etc. Dat doet dan weer een beetje af aan mijn statement dat fietsen alleen beter zijn geworden - then again: deze fietsen zijn ook significant goedkoper dan vroeger fietsen waren.

Beachcruisers en dat soort fietsen zijn overgeefsels vanuit Amerika waar de fietsmarkt helemaal kapot is beyond repair. Fietsen worden daar niet als serieus apparaat, maar als speelgoed gezien. De fiets is zogezegd puur en alleen recreatief. En blijkbaar hoeven recreatieve dingen niet functioneel te zijn. Het resultaat: zeer anergonomische, zware en vooral op uiterlijk georienteerde fietsen. Je ziet ook dat zodra mensen in Amerika een fiets kopen, dit meteen een mountainbike of racefiets is, naar gelang er wel of niet heuveltjes zijn. Het is meteen een object dat niet praktisch, maar puur op het fietsen gericht is. Het was een ware openbaring toen ~15 jaar geleden Sparta (geloof ik) de markt daar openbrak met reguliere Nederlandse stadsfietsen die vergelijkbaar waren geprijsd met de standaardfiets daar: de racefiets.

• ZenTex
  • Laatst online: 03:32

ZenTex

Doet maar wat.

Wat heeft iedereen toch een pech met fietsen als ik dat zo lees.

Ik heb zelf een oude mountainbike. Gekocht in 1999 voor 400 gulden en er is nog nooit iet aan kapot gegaan.
Vorig jaar zomer voor het eerst mee naar de fietsenmaker geweest om beide binnenbanden te laten vervangen, (enige andere onderhoud bestond uit remblokjes vernangen en héél af en toe de ketting smeren).
En wat doet de fietsenmaker? Die vervangt de autoventielen voor het ganbaardere soort "zodat je je normale fietspomp kunt gebruiken". Die dacht dus dat het een nieuwe fiets was en ik dus nog geen pomp ervoor had.

Ik fiets als een bezetene, de fiets heeft meerdere valpartijen meegemaakt (waarvan 1 me een jaar arbeidsongeschiktheid heeft opgeleverd) en er is nog nooit iets kapot gegaan.
Dus el cheapo onbekend merk fietsen hoeven niet per definitie slecht te zijn, evenmin als een dure fiets van een bekend merk per definitie goed is.

Edit: Mooie post boven me. _/-\o_

• SkyStreaker
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:42

SkyStreaker

Move on up!

Refro schreef op maandag 29 maart 2010 @ 16:48:
Voor de veel fietser is de kwaliteit van de huidige nederlandse fietsen bedroevend. Voor een paar keer per week 5-10 km gaat het nog wel, maar elke dag 30km dan is zo'n fiets gewoon snel op. Mijn gazelle davos heb ik na drie jaar weggedaan na er in die tijd ook veel aan versleuteld te hebben. Kracht zetten moeten die dingen gewoon tegenkunnen (wel niet onder volle belasting schakelen). En je kan pech hebben met een maandagmorgen exemplaar (zowel hele fiets of wat onderdelen).
Complete, complete nonsens. Ik weeg zelf 140KG bij 1m97 - Ik heb een Locomotief (onderdeel geworden van gazelle of is onderdeel van gazelle) en heb hem al 2.5 jaar. Daar heb ik zeker 2 jaar, dag in dag uit 35 tot 40km mee gefietst naar mijn werk, het enige lijden is de banden (door mijn gewicht krijgen ze het nogal te verduren), voor de rest - niks geen problemen dan mijn eigen schuld (vanuit stil, in zijn 3 trappen - stomstomstom).

Zeg dat dus even niet te snel. En dan nog eens iets, Plus 250 inruil heb ik voor deze fiets 400 Euro betaald, 650 Euro dus - zeker niet slecht!

[ Voor 5% gewijzigd door SkyStreaker op 25-04-2010 19:27 ]

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

• Refro
SkyStreaker schreef op zondag 25 april 2010 @ 19:26:
[...]

Complete, complete nonsens. Ik weeg zelf 140KG bij 1m97 - Ik heb een Locomotief (onderdeel geworden van gazelle of is onderdeel van gazelle) en heb hem al 2.5 jaar. Daar heb ik zeker 2 jaar, dag in dag uit 35 tot 40km mee gefietst naar mijn werk, het enige lijden is de banden (door mijn gewicht krijgen ze het nogal te verduren), voor de rest - niks geen problemen dan mijn eigen schuld (vanuit stil, in zijn 3 trappen - stomstomstom).

Zeg dat dus even niet te snel. En dan nog eens iets, Plus 250 inruil heb ik voor deze fiets 400 Euro betaald, 650 Euro dus - zeker niet slecht!
Ok 2 verschillende ervaringen met vergelijkbare fietsen. En dan is mijn ervaring opeens nonsens omdat jij wel een goede ervaring hebt. Mijn ervaring van mij wordt gedeeld door 2 collegas die respectievelijk 28 en 34 km per dag rijden (zelf doe ik er 32 per dag), en ja jij weet vast ook wel weer voorbeelden van mensen met de zelfde ervaring als jouw. Wat ik trouwens tussen de regels lees is dat jouw locomotief een 3 versnellingsnaaf heeft, deze zijn naar mijn idee een stuk steviger als een 7/8 versnellingsnaaf.

• mux

mux

99% efficient!

Ze kunnen inderdaad een stuk langer zonder onderhoud, maar elke versnellingsnaaf is snel naar zijn moer als hij slecht gemonteerd, verkeerd gesmeerd of slecht afgesteld is.

Ook zijn er 3V naven die juist helemaal niet bekend staan als duurzaam, zoals de huidige Shimano Nexus 3. Die wordt ook in de markt gezet als budget-optie. De SRAM T3 daarentegen is dan weer een tank, net als de P5 en - vergeleken met shimano - ook de S7. De i-motion 9-versnellingenversie is dan weer net zo'n rammelbak als de shimano 8V versnellingsnaaf.

Anyways, dat die dingen te vroeg stukgaan komt vooral door het vet dat ze gebruiken (niet geschikt voor echt intensief gebruik) en slechte montage. Hoe relatief fragiel ze ook zijn, een shimano nexus 7 of 8V naaf hoort nog steeds minstens 20.000 km mee te gaan.

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

het gaat hier om ook hoe jij zelf de fiets beleeft, de een merkt het al heel snel als de fiets niet helemaal meer soepel loopt. En de ander schakelt praktisch nooit met een derailleur. Zo is het dus moeilijk om te zien wat wel en niet een goede fiets is.

• SkyStreaker
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:42

SkyStreaker

Move on up!

Refro schreef op maandag 26 april 2010 @ 07:22:
[...]

Ok 2 verschillende ervaringen met vergelijkbare fietsen. En dan is mijn ervaring opeens nonsens omdat jij wel een goede ervaring hebt. Mijn ervaring van mij wordt gedeeld door 2 collegas die respectievelijk 28 en 34 km per dag rijden (zelf doe ik er 32 per dag), en ja jij weet vast ook wel weer voorbeelden van mensen met de zelfde ervaring als jouw. Wat ik trouwens tussen de regels lees is dat jouw locomotief een 3 versnellingsnaaf heeft, deze zijn naar mijn idee een stuk steviger als een 7/8 versnellingsnaaf.
Ik had het iets rustiger kunnen aanpakken inderdaad, excuses - echter doe je het wel een ietsje overkomen door te generiek te stellen dat elke Nederlandse fiets bij uitstek kwalitatief gezien niet hoog scoort. Dat is wel een beetje jammer natuurlijk ;)

[ Voor 3% gewijzigd door SkyStreaker op 26-04-2010 17:50 ]

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

• EgoPro

EgoPro

Time is an illusion.

Tja, ik kan uit eigen ervaring concluderen dat een goede fiets geld kost. Voor een dubbeltje op de eerste rij zitten is er niet vaak bij. Ik heb de laatste tijd geen nieuwe fiets meer gekocht, tweedehands fietsen zijn een stuk goedkoper en de prijs/kwaliteit verhouding is vaak vele malen hoger.
Het verhaal van slechte fietsen uit Nederland spreek ik zeer tegen in het topmarkt segment spelen Nederlandse fietsen een belangrijke rol, zeker op inovatie gebied hebben de Nederlanders al veel laten zien.

[ Voor 26% gewijzigd door EgoPro op 26-04-2010 20:54 ]

• Refro
EgoPro schreef op maandag 26 april 2010 @ 20:51:
Tja, ik kan uit eigen ervaring concluderen dat een goede fiets geld kost. Voor een dubbeltje op de eerste rij zitten is er niet vaak bij. Ik heb de laatste tijd geen nieuwe fiets meer gekocht, tweedehands fietsen zijn een stuk goedkoper en de prijs/kwaliteit verhouding is vaak vele malen hoger.
Het verhaal van slechte fietsen uit Nederland spreek ik zeer tegen in het topmarkt segment spelen Nederlandse fietsen een belangrijke rol, zeker op inovatie gebied hebben de Nederlanders al veel laten zien.
Welk soort innovaties heb je het dan over? Volgens mij zij het voor de grote nederlandse merken de laaste 10 jaar voornamelijk innovaties op het gebied van looks en veel minder op technische zaken. Voor technische innnovaties moet je naar mijn mening toch echt bij shimano, sram of bij een aantal duitse onderdeel fabrikanten zijn (ik noem een Rohloff, B&M, tubus etc.) .

Een aantal kleinere merken springt er wel uit zoals bijv Santos met zijn riemaandrijving, Koga timmert hier en daar ook aardig aan de weg en wellicht dat Sparta voor de elektrische fietsen ook nog het noemen verdient. De grote merken echter (Gazelle, Batavus, Giant) zijn op dit gebiedt echter behoorlijk tam en zijn naar mijn idee voornamelijk modeartikelen geworden (met een grote berg designtechnisch verantwoord plastic op hun fiets)

• mux

mux

99% efficient!

Op zich zijn er wel wat dingen te noemen:

- De Sparta-bellen (meerdere redelijk unieke ontwerpen, o.a. erg geschikt voor onderstuur-ligfietsen)
- De moederfiets
- Veel op het gebied van elektrische fietsen, het grootste deel van de betere elektra komt uit Nederlandse stal (denk vooral Gazelle, maar ook wat zelfstandige bedrijven), o.a. ook van het bedrijf waar ik stage loop

Verder is Nederland een belangrijke targetmarkt, met een populatie van meerdere fietsen per persoon waar je in bijvoorbeeld Australië één fiets op 20 mensen hebt, en het aantal fietskilometers per persoon ook nog eens veel lager ligt. Veel dingen worden dus ook voor de Nederlandse markt ontworpen door buitenlandse bedrijven.

Innovaties zijn verder ook niet persé baanbrekend, en wel baanbrekende (or so they seem) innovaties zijn niet persé blijvertjes. Riemaandrijving zal het waarschijnlijk niet worden, net als cardanaandrijving (beiden zijn overigens zo oud als de weg naar Rome hoor, ze worden elke tien jaar opnieuw zwaar gehypet en gemarket). Vering in elke hoek van je fiets stoppen en frames reduceren ziet er misschien stoer uit maar zorgt voor zwabberfietsen die zwaar trappen, dus die kopen mensen ook één keer en daarna nooit weer. Rohloff-naven zijn handig voor mtbs en ligfietsen maar hier geldt: je kunt met engineering werkelijk alles maken wat je hartje begeert, maar het is de kunst om de kosten laag te houden! Rohloff-naven zijn elite-spul, net als die prachtige zelfrichtende wielen (was dat niet van rigida?) en M5 carbon ligfietsen van 8 kilo die je moeiteloos naar 50km/h trapt.

De mindere Nederlandse ontwikkelingen zijn natuurlijk de non-isotrope wielen (4x9 etc.), oversized buizen op utility-fietsen, overbodige buizen in het frame, je in het algemeen niet aan een diamantframe houden, speciale extra snel kapotte kettingkasten, het weigeren spatlappen op fietsen te installeren om twee cent te besparen en vervolgens spatlappen als superdeluxe optie van 100 euro te verkopen, etc.

• Refro
ssj3gohan schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 08:33:
Op zich zijn er wel wat dingen te noemen:

- De Sparta-bellen (meerdere redelijk unieke ontwerpen, o.a. erg geschikt voor onderstuur-ligfietsen)
- De moederfiets
- Veel op het gebied van elektrische fietsen, het grootste deel van de betere elektra komt uit Nederlandse stal (denk vooral Gazelle, maar ook wat zelfstandige bedrijven), o.a. ook van het bedrijf waar ik stage loop
Wist niet dat Gazelle veel met elektrisch deed dacht dat dat voornamelijk sparta was. Moederfietsen zijn inderdaad erg nederlands, maar amerikanen porberen het ook met xtracycle en bij de surly big dummy. Zijn moederfietsen eigenlijk geen reincarnatie van de oude stevige bakkersfiets?
Verder is Nederland een belangrijke targetmarkt, met een populatie van meerdere fietsen per persoon waar je in bijvoorbeeld Australië één fiets op 20 mensen hebt, en het aantal fietskilometers per persoon ook nog eens veel lager ligt. Veel dingen worden dus ook voor de Nederlandse markt ontworpen door buitenlandse bedrijven.
Helemaal correct inderdaad en nederlandse fietsmerken komen uiteraard ook met wensen bij de fabrikanten die daar een product voor ontwikkelen.
Innovaties zijn verder ook niet persé baanbrekend, en wel baanbrekende (or so they seem) innovaties zijn niet persé blijvertjes. Riemaandrijving zal het waarschijnlijk niet worden, net als cardanaandrijving (beiden zijn overigens zo oud als de weg naar Rome hoor, ze worden elke tien jaar opnieuw zwaar gehypet en gemarket). Vering in elke hoek van je fiets stoppen en frames reduceren ziet er misschien stoer uit maar zorgt voor zwabberfietsen die zwaar trappen, dus die kopen mensen ook één keer en daarna nooit weer.
Dan zouden de geveerde fietsen langzaam aan weer moeten gaan verdwijnen helaas zie ik dat nog niet terug. En is het niet altijd zo dat alle ideeen al zo'n beetje eens bedacht zijn en dat er ook heel veel al eens geprobeerd zijn. Maar nu toch zouden kunnen werken door andere tijdsgeest of verbeterde technieken. Zie ook het virtueel maken van servers etc (we gaan gewoon weer richting mainframe).
Rohloff-naven zijn handig voor mtbs en ligfietsen maar hier geldt: je kunt met engineering werkelijk alles maken wat je hartje begeert, maar het is de kunst om de kosten laag te houden! Rohloff-naven zijn elite-spul, net als die prachtige zelfrichtende wielen (was dat niet van rigida?) en M5 carbon ligfietsen van 8 kilo die je moeiteloos naar 50km/h trapt.
Dan hoor ik tot de elite :) Denk niet zozeer dat het elite spul is maar meer voor een kleine markt, maar ik ben er van overtuigd dat een rohloff voor intensief fietsgebruikt (>7.000 km per jaar) op de lange duur voor mij de betere oplossing is. Maar dat moet iedereen natuurlijk zelf bepalen. Mijn ervaringen met de shimano nexus waren gewoon slecht.
De mindere Nederlandse ontwikkelingen zijn natuurlijk de non-isotrope wielen (4x9 etc.), oversized buizen op utility-fietsen, overbodige buizen in het frame, je in het algemeen niet aan een diamantframe houden, speciale extra snel kapotte kettingkasten, het weigeren spatlappen op fietsen te installeren om twee cent te besparen en vervolgens spatlappen als superdeluxe optie van 100 euro te verkopen, etc.
Mag ik de carbonnen stadfiets daaraan toevoegen? Nutteloos concept ook nog erg zwaar uitgevoerd waardoor het praktisch nut nul is.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Refro schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 09:17:
[...]

Dan zouden de geveerde fietsen langzaam aan weer moeten gaan verdwijnen helaas zie ik dat nog niet terug.
En waarom niet? Omdat je geen fatsoenlijke fiets meer zonder vering kunt kopen. Vering zit op elke fiets, behalve de meest simpele oma-fiets. Net zoals de batterijachterlichtjes op zo'n beetje elke fiets zit.
Er is gewoon geen optiemogelijkheid. Mensen worden gedwongen een fiets met vering en een fiets met batterijlichtje te kopen, simpelweg omdat er geen andere keuze is.

En dan zeggen de fabrikanten natuurlijk "zie je wel dat dit is wat de consument wil!".
Ik heb de vering op mijn fiets ook op de hardst mogelijke stand gezet. Ik vind het helemaal niet prettig. Hoe meer vering, hoe meer energie je verspilt.

• mux

mux

99% efficient!

Refro schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 09:17:
[...]

Dan hoor ik tot de elite :) Denk niet zozeer dat het elite spul is maar meer voor een kleine markt, maar ik ben er van overtuigd dat een rohloff voor intensief fietsgebruikt (>7.000 km per jaar) op de lange duur voor mij de betere oplossing is. Maar dat moet iedereen natuurlijk zelf bepalen. Mijn ervaringen met de shimano nexus waren gewoon slecht.
Ik fiets 10k+ per jaar met een SRAM S7 en Sachs 3V (soon to be replaced). Mijn insteek hier is: ik kan tweedehands heel redelijke naven (Shimano 7V, SRAM P5/S7, SRAM/Sachs Spectro 3V) voor 25-50 euro krijgen, dus ik moet er heel wat verslijten voor ik een rohloff kan verantwoorden. Mits goed onderhouden heb ik vertrouwen dat deze naven minstens 25k meegaan.

• Refro
ssj3gohan schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 09:26:
[...]

Ik fiets 10k+ per jaar met een SRAM S7 en Sachs 3V (soon to be replaced). Mijn insteek hier is: ik kan tweedehands heel redelijke naven (Shimano 7V, SRAM P5/S7, SRAM/Sachs Spectro 3V) voor 25-50 euro krijgen, dus ik moet er heel wat verslijten voor ik een rohloff kan verantwoorden. Mits goed onderhouden heb ik vertrouwen dat deze naven minstens 25k meegaan.
Daar heb je wel gelijk in mijn hoofdoverweging daarin was: heb geen zin om het onderhoudt te doen. Om mijn gazelle davos rijdtbaar te houden was ik elke maand wel iets aan het bijstellen of repareren. Met de nieuwe fiets (Stevens souvereign) heb ik in 20.000 km 1x olie van de naaf ververst 2x remblokken vervangen (HS33) en rond km 8.000 de banden vervangen (maar dat moet gewoon op elke fiets), en verder echt absoluut niets. Ik ben er dus nauwelijks tijd aan kwijt en de fiets doet het gewoon altijd. Is aan de andere kant ook wel een beetje vreemd want ik vindt het heerlijk om aan mijn MTB of andere fietsen te prutsen maar om een of andere reden moet de woonwerk fiets het gewoon altijd doen zonder gezeik.

Och en een fietsplan + goede inruil + goede deal help ook heel erg mee. Onder de streep moest er nog ongeveer 500 euro worden bijbetaald. Een 2e auto erbij is duurder.

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-11 19:34

Metro2002

Memento mori

Ik ben op mijn hybride fiets toch best blij met de vering hoor. Nu is dat geen cheapass fietsje dus zal de vering ook niet de goedkoopste zijn die er bestaat maar ik vind het wel een heel stuk comfortabeler fietsen dankzij die vering. Hobbels, boomtakken die door het asfalt komen, drempels ed zijn allemaal veel soepeler te nemen. Energieverlies heb ik niet gemerkt, fiets even snel met de vering in de 'lock' stand als op standje 'zweef-over-de-weg'

Op mijn ligfiets is vering echt een must als je je rug heel wilt houden en zou ik ook niet direct willen missen.

Batterijverlichting is imho ook weinig mis mee. Geen zwaar lopende en in de regen doorslippende dynamo meer (net als oom agent staat te controleren :+ ). En licht dat blijft branden als je stil staat is ook erg prettig. Wel mogen ze sommige achterlichtjes wel eens voorzien van een fatsoenlijke schakelaar want die gaan massaal dood. En wat batterijen betreft: gewoon een reservesetje meenemen. Ik heb toch altijd een fietstas bij me voor mijn slot en wat basis gereedschap dus die paar gram batterijtjes maakt me ook weinig uit.

Ik zou niet direct terug willen naar dynamo verlichting.

Zo zie je maar weer: dat soort dingen is toch persoonlijk. De een zweert erbij , de ander moet het niet. Maar als je dat soort dingen allemaal als optie wilt wordt een fiets gewoon een stuk duurder want dan moeten ze net als auto's persoonlijk voor jou gemaakt worden. En dan kom je op ligfietsprijzen uit (denk dat je dan snel richting de 2000 euro gaat).

• Refro
Metro2002 schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 09:37:
Ik ben op mijn hybride fiets toch best blij met de vering hoor. Nu is dat geen cheapass fietsje dus zal de vering ook niet de goedkoopste zijn die er bestaat maar ik vind het wel een heel stuk comfortabeler fietsen dankzij die vering. Hobbels, boomtakken die door het asfalt komen, drempels ed zijn allemaal veel soepeler te nemen. Energieverlies heb ik niet gemerkt, fiets even snel met de vering in de 'lock' stand als op standje 'zweef-over-de-weg'

Op mijn ligfiets is vering echt een must als je je rug heel wilt houden en zou ik ook niet direct willen missen.
Vering is ook niets mis mee maar dan moet je wel goede hebben en dat kost geld. Meer geld als wat mensen er in het algemeen voor over hebben. In nederland is het naar mijn idee gewoon overbodig extra gewicht en kan kapot gaan daarom ben ik er maar niet meer aan begonnen. En op een ongeveerde fiets kun je ook mountainbiken is gewoon iets meer anticiperen op de omstandigheden.
Batterijverlichting is imho ook weinig mis mee. Geen zwaar lopende en in de regen doorslippende dynamo meer (net als oom agent staat te controleren :+ ). En licht dat blijft branden als je stil staat is ook erg prettig. Wel mogen ze sommige achterlichtjes wel eens voorzien van een fatsoenlijke schakelaar want die gaan massaal dood. En wat batterijen betreft: gewoon een reservesetje meenemen. Ik heb toch altijd een fietstas bij me voor mijn slot en wat basis gereedschap dus die paar gram batterijtjes maakt me ook weinig uit.

Ik zou niet direct terug willen naar dynamo verlichting.
Een goede set met een naafdynamo heeft dezelfde eigenschappen als jij beschrijft (als je een beetje opschiet kun je zelfs midden in het veld een band vervangen voor het standlicht uitgaat, ja heb ik ervaring mee :) ). Alleen de nadelen van de batterijen vallen weg. En zwaar fietsen doen de naafdynamos al lang niet meer.
Zo zie je maar weer: dat soort dingen is toch persoonlijk. De een zweert erbij , de ander moet het niet. Maar als je dat soort dingen allemaal als optie wilt wordt een fiets gewoon een stuk duurder want dan moeten ze net als auto's persoonlijk voor jou gemaakt worden. En dan kom je op ligfietsprijzen uit (denk dat je dan snel richting de 2000 euro gaat).
Als je alles als optie pakt wel. Maar bij stevens is er van een aantal fietsen gewoon een variant met en zonder vering. Dit soort dingen is gewoon netjes in serie te produceren dus hoeft productie tecnisch niet veel te kosten. Voor de vering betaal je dacht ik zelfs 199 euro extra.

• EgoPro

EgoPro

Time is an illusion.

Refro schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 07:51:
[...]
Een aantal kleinere merken springt er wel uit zoals bijv Santos met zijn riemaandrijving, Koga timmert hier en daar ook aardig aan de weg en wellicht dat Sparta voor de elektrische fietsen ook nog het noemen verdient. De grote merken echter (Gazelle, Batavus, Giant) zijn op dit gebiedt echter behoorlijk tam en zijn naar mijn idee voornamelijk modeartikelen geworden (met een grote berg designtechnisch verantwoord plastic op hun fiets)
Helemaal mee eens, de grote merken laten het hopeloos afweten, maar de focus ligt daarmee ook op de kleine fabrikanten. maar ontwikkelingen zoals de Nuvinci van Batavus (traploze versnelling), Gazelle fendervision (voorlamp geintregeerd in het spatbord) dit zijn niet ontwikkelingen waar ik gebruik van zou maken maar ze zijn wel innovatief te noemen.

De Santos riem (waar een hele hoop merken niet aan willen) is momenteel wel de meest revolutionaire vinding vooral omdat het om een zeer zichtbare en makkelijk aantoonbare verbetering gaat.

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-11 19:34

Metro2002

Memento mori

Refro schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 09:48:
[...]

Vering is ook niets mis mee maar dan moet je wel goede hebben en dat kost geld. Meer geld als wat mensen er in het algemeen voor over hebben. In nederland is het naar mijn idee gewoon overbodig extra gewicht en kan kapot gaan daarom ben ik er maar niet meer aan begonnen. En op een ongeveerde fiets kun je ook mountainbiken is gewoon iets meer anticiperen op de omstandigheden.
Juist in nederland heb je veel klinkerwegen ed waar vering berehandig is :)
Een goede set met een naafdynamo heeft dezelfde eigenschappen als jij beschrijft (als je een beetje opschiet kun je zelfs midden in het veld een band vervangen voor het standlicht uitgaat, ja heb ik ervaring mee :) ). Alleen de nadelen van de batterijen vallen weg. En zwaar fietsen doen de naafdynamos al lang niet meer.
heb ik geen ervaring mee maar ok :)
Als je alles als optie pakt wel. Maar bij stevens is er van een aantal fietsen gewoon een variant met en zonder vering. Dit soort dingen is gewoon netjes in serie te produceren dus hoeft productie tecnisch niet veel te kosten. Voor de vering betaal je dacht ik zelfs 199 euro extra.
Maar wat als je nou een fiets wilt zonder vering maar wel met dynamo en dan weer zonder bel (ik noem maar wat ; ) ) dan wordt het al weer lastiger.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Metro2002 schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 09:51:
[...]

heb ik geen ervaring mee maar ok :)
Ik merk iig niet aan het trappen of ik mijn licht nu wel of niet aan heb staan. Gewone dynamo's zijn echt passé en je bent een stakker als je er nog eentje hebt. :>
Maar wat als je nou een fiets wilt zonder vering maar wel met dynamo en dan weer zonder bel (ik noem maar wat ; ) ) dan wordt het al weer lastiger.
Het is alleen lastig omdat de fietsfabrikanten ook maar één productielijn willen hebben. Want ze maken toch al zoveel verschillende modellen (die zo weinig van elkaar verschillen dat ik me afvraag waarom). Om dan nog apart iets te doen voor iemand die geen vering wil en wel een dynamo en... daar kan ik me wel wat bij indenken. Ook al is het wat bouwen betreft absoluut geen probleem om het te doen.
Wat voor extra handeling is het nu om bij het assembleren geen verende voorvork maar een vast te monteren?
Maar alles moet natuurlijk goedkoop. Goed, ik doe daar ook aan mee omdat ik 1500 euro voor een nieuwe fiets eigenlijk belachelijk vind.

• mux

mux

99% efficient!

@Refro: doe je het expres vanwege YellowOnline's topic over dt-fouten of ben je echt zo hopeloos met dt's? Je schrijft zelfs niet-werkwoorden met extra t's!

• Refro
ssj3gohan schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 10:23:
@Refro: doe je het expres vanwege YellowOnline's topic over dt-fouten of ben je echt zo hopeloos met dt's? Je schrijft zelfs niet-werkwoorden met extra t's!
Blijkbaar ben ik echt zo slecht met Nederlands, ik zal er proberen iets beter op te letten.

• AlexanderB
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

ssj3gohan schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 08:04:
een gescheurde velg en een nieuw wiel wederom 300 euro.
??? gescheurde velg zelf vervangen, velg kwam uit de schrootbak (worden in het kader van studieproject jarlijks nogal wat fietsen gemold, dus op het juiste moment in die bak kijken levert stapels parts op) en het totaal heeft met behalve aanschaf van een spakenspanner (€2.50) niets gekost..

zelf kunnen klussen aan je fiets is erg rendabel, dan kost het maar een uurtje of 2 klussen.. (tot je schoonouders/vriendin dr achter komen, en je daar ipv pc's, wekelijks fietsen kan gaan maken)

iemand een idee hoe ik de speling van mn pentasport 5 speed dr uit krijg? (wiel wiebelt een klein stukje, naaf kan schuiven tov de as/frame) of een adresje waar het ding goedkoop een keer gereviseerd kan worden? (vind het een fijne naaf @ mn huidige fiets..)

• mux

mux

99% efficient!

Hé, ik had het niet over zelf aan de fiets werken, maar een nieuw wiel moeten betalen.

Als je die pentasport er nou eens uithaalt en aan mij verkoopt... ik zoek er al een tijdje een :) Dan reviseer ik hem helemaal, haal ik de speling eruit en zet hem in m'n eigen fiets :+

• koppie
  • Laatst online: 21:16
EgoPro schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 09:49:
Helemaal mee eens, de grote merken laten het hopeloos afweten, maar de focus ligt daarmee ook op de kleine fabrikanten. maar ontwikkelingen zoals de Nuvinci van Batavus (traploze versnelling), Gazelle fendervision (voorlamp geintregeerd in het spatbord) dit zijn niet ontwikkelingen waar ik gebruik van zou maken maar ze zijn wel innovatief te noemen.
Ik moet hem even maken: Traploze versnelling, is dat hoe harder je trapt, hoe harder je fietst? Zo nieuw is dat toch ook niet. ;)

Inderdaad, door de grote markt is er nogal wat omzet, en kan er nog eens wat worden ge-experimenteerd. Maar niet alles slaat aan, zoals bijvoorbeeld het hydraulisch remmen. Ik geloof dat dat ook van Sparta kwam.

Ben ik nou zo dom, of is de rest zo slim?

• mux

mux

99% efficient!

Een hoop ontwerpbeslissingen valt ook gewoon niet op af te dingen. Traploze versnellingen, cardanassen, alle bewegende delen die een speciale vorm hebben en niet universeel inzetbaar zijn zijn duur om te vervangen bij defecten. De vorm van het frame staat vast met de belasting op het frame, en die is zolang je de berijderspositie gelijk houdt vergelijkbaar (en dus automatisch wordt een frame alleen maar nodeloos zwaarder als je daar iets aan verandert). Niet-onderweg-reparabele zaken zoals hydraulische remmen en tubeless banden halen het ook niet. Wondermiddeltjes zoals 'gezondheids'zadels, etc. werken eigenlijk niet en veel andere aanpassingen (vlinderstuur, type bagagedrager, verzetsoorten) zijn meer voorkeur dan superioriteit.

Veel onderdelen zijn ook niks anders dan een compromis dat niet verder kan door de staat van techniek. Een rohloff-naaf is het compromis tussen traploze onderhoudsvrije versnellingen en de derailleur, dat op zijn punt weer een compromis is tussen van alles. Het is een compromis omdat direct drive het efficientst is en het laten meedraaien van duizend sun wheels of het gebruiken van deforming surfaces (de meeste CVTs) gewoon erg inefficient is, en vermogen is zeer beperkt op de fiets.

Echt baanbrekende, nieuwe dingen bestaan niet echt in de wereld van fietsen. Het is allemaal maar gerommel in de marge en het gebruiken van bestaande techniek zodra de staat van techniek dat goedkoop of efficient genoeg toelaat.

• Refro
koppie schreef op woensdag 28 april 2010 @ 11:43:
[...]
Inderdaad, door de grote markt is er nogal wat omzet, en kan er nog eens wat worden ge-experimenteerd. Maar niet alles slaat aan, zoals bijvoorbeeld het hydraulisch remmen. Ik geloof dat dat ook van Sparta kwam.
Hydraulisch remmen niet aangeslagen op normale fietsen misschien niet maar dit is op het moment toch wel zo'n beetje de standaard voor mountainbikes en duurdere trekkingfietsen. Zowel de schijfremmen als de HS33 velgremmen van Magura. Hier blijkt maar weer eens uit dat ook de fietsmarkt allerlei verschillende disciplines met elk hun eigen onderdelen kent.

• Trommelrem
Met veel interesse heb ik dit topic gelezen. Vandaar dit schopje, want ik wil ook een nieuwe fiets kopen, maar ook niet van armoedige kwaliteit.
Onlangs pakte ik namelijk voor de verandering de fiets naar een klant. Dat ga ik dus vaker doen. Met de huidige 5 euro parkeerkosten per uur heb ik de fiets na een paar weken al terugverdiend. Ook de kilometervergoeding die ik reken is veel hoger dan het onderhoud, denk ik.

Ik heb voor mezelf een budget gesteld. Ongeveer 600 euro. Dat is meer dan de basic bouwmarktfiets maar minder dan een dure hippe fiets. In dit middensegment moet ongetwijfeld een goede fiets zitten.
Inmiddels vermoed ik wel dat zelfs de simpele bouwmarktfiets, mits goed onderhouden, gewoon altijd z'n werk zal doen. Wat is een reden om toch meer geld uit te geven? Afwerking? Rolweerstand? Bouwkwaliteit en onderhoudsvriendelijkheid?

Ik lees in dit topic ook allerlei opties waar ik voorheen nooit van had gehoord, zoals bijvoorbeeld de naafdynamo.
Maar wat ik dan ook weer zie is dat de koplamp aangedreven wordt door de dynamo, maar dat het achterlicht alsnog door de batterij wordt gevoed. Het moet mogelijk zijn om het achterlicht door de dynamo te voeden, lijkt me?

Ik koop sowieso een herenfiets, maar ik vroeg me af of een herenfiets veel meer framestijfheid heeft dan een damesfiets?

Goede merken volgens dit topic: Santos (te duur), Koga (ook te duur), Batavus, Gazelle en Sparta. De laatste drie merken hebben wel fietsen binnen mijn budget, maar dat zijn voornamelijk de goedkoopste fietsen van dat merk. Zijn dat ook goede fietsen of zijn dat fietsen die eigenlijk alleen maar worden verkocht om te kunnen concurreren met de bouwmarktfietsen?

Enkele fietsen die mijns inziens prima zijn voor mijn gebruik:
Gazelle Paris Pure, 3 versnellingen en verder heel basic
Sparta Athos, ook heel basic, maar wel 7 versnellingen en een verende zadelpen (is dat niet standaard?)
Sparta Pallas, zelfde, maar dan aluminium uitgevoerd
Batavus 24/7, 50 euro mail in rebate,
Mambo Basiq, 7 versnellingen, oogt stevig
Giant Rico 2 GTS, 8 versnellingen en verder basic

Heeft iemand toevallig ervaring met een van de bovenstaande fietsen? Of weet iemand of bovenstaande fietsen goede fietsen zijn?

Verder begreep ik dat fietsendieven vaak gespecialiseerd zijn in één type slot, dus als je twee sloten hebt van een verschillend merk, dat ze je fiets eerder zullen laten staan. Klopt dat?

En een laatste vraag: Hoe zijn de Halfords fietsen eigenlijk? Ik hoor er namelijk hele slechte verhalen over, maar is het echt zo slecht dat ik Halfords beter buiten beschouwing kan laten?

• mux

mux

99% efficient!

Hoe ver moet je fietsen?

Tegen een fietsendief wapen je jezelf het beste met een kettingslot. Is helaas ook het zwaarste en doorgaans duurste dat je kunt kopen.

Halfords zou ik niet doen, puur en alleen omdat de 'fietsenmakers' die ze er in dienst hebben minderwaardig zijn aan de echte fietsenzaak.

Herenfietsen zijn stijver en lichter dan damesfietsen. Let er ook op dat je als het even kan een fiets met dunne buisjes koopt, niet die oversized buizen, die maken het alleen maar zwaarder. Ik snap ook niet echt waarom dat zo populair is. Hetzelfde geldt voor 4x9 gespaakte wielen - AVOID. Verende zadelpennen en vorken: AVOID. SRAM naafversnellingen en voornaven: avoid met kleine letters, dit zijn moeilijker te onderhouden onderdelen. Als je een fiets met shimano naafversnellingen koopt, hebben de 3V en 8V de voorkeur. 7V en 4V zijn zwaarder resp. veel minder betrouwbaar.

Achterlicht op de dynamo komt ook wel voor, maar in werkelijkheid boeit het niet zoveel als je achterlicht op batterijen loopt. Je hoeft het toch maar eens per jaar (hoogstens) te vervangen.

Bij fietsen betaal je voor materiaalkeuze, afwerking en onderdelen. Eigenlijk heeft alles te lijden zodra je onder de ~1000-1200 euro duikt, maar fietsen worden pas echt brak onder de ~300 euro. Je richtprijs zou een prima fiets moeten opleveren.

Overweeg ook eens een tweedehands ligfiets, bijv. Challenge Hurricane.

• Trommelrem
Maximaal 10 km per keer. Niet ver in ieder geval.
Tegen een fietsendief wapen je jezelf het beste met een kettingslot. Is helaas ook het zwaarste en doorgaans duurste dat je kunt kopen.
Als ik het ergens kwijt kan dan is het geen probleem. Overigens, als een fietsverzekering de vervangingswaarde vergoedt, dan hoeft er niet perse een heel zwaar slot op.
Halfords zou ik niet doen, puur en alleen omdat de 'fietsenmakers' die ze er in dienst hebben minderwaardig zijn aan de echte fietsenzaak.
Vroeger, toen ik klein was, toen deed ik al het onderhoud eigenlijk zelf. Kan dat tegenwoordig nog, of is alles net te precies geworden?
Bij fietsen betaal je voor materiaalkeuze, afwerking en onderdelen. Eigenlijk heeft alles te lijden zodra je onder de ~1000-1200 euro duikt, maar fietsen worden pas echt brak onder de ~300 euro. Je richtprijs zou een prima fiets moeten opleveren.
Gelukkig zal een fiets niet heel hard slijten, omdat ik er niet super vaak op fiets. Wat ik overigens vroeger veel deed was de fiets gewoon in de auto gooien (past prima, stationwagen). Dat komt goed uit, want een standaardfiets past makkelijk en ik moet, gezien mijn lengte, eigenlijk net een maatje kleiner hebben.
Overweeg ook eens een tweedehands ligfiets, bijv. Challenge Hurricane.
Een ligfiets is niet praktisch in Amsterdam. Aangezien mijn standaard dagelijkse fiets zoekgeraakt is heb ik sowieso een standaardfiets nodig.

Daarover ook een vraag: Mijn fiets stond drie a vier maanden in een daartoe bestemd rek geparkeerd. Toen ik terug kwam kon ik hem nergens vinden. Ik heb toen met de betreffende gemeente gebeld en ze zeiden dat er een vernietigingsronde is geweest. Fietsen die al een tijdje stonden werden even apart gezet en als niemand ze kwam claimen werden ze na drie maanden vernietigd. Daar zat dus hoogstwaarschijnlijk mijn fiets bij. Foto's opvragen kon niet, want die werden samen met de fiets vernietigd |:(

Nu weet ik dat als je een fiets vindt en je doet aangifte bij de politie dat de fiets jouw eigendom wordt als je hem een jaar in je bezit hebt gehad. De betreffende gemeente kan de fiets dus niet vernietigen omdat het hun eigendom niet is. Zij hadden de fiets geen jaar in hun bezit, bovendien doen ze geen aangifte van gevonden fietsen. Kan ik de gemeente aansprakelijk stellen voor het vernietigen van mijn vorige fiets?

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

ssj3gohan schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 10:47:

Achterlicht op de dynamo komt ook wel voor, maar in werkelijkheid boeit het niet zoveel als je achterlicht op batterijen loopt. Je hoeft het toch maar eens per jaar (hoogstens) te vervangen.
Verwacht wel dat als het licht het niet doet, dat dat net is als je het nodig hebt. Lees mijn rants. Maar ik heb nog altijd niets gedaan om een draadje naar achter te trekken.

Verder vind ik het budget erg laag. Over de kwaliteit van mijn Gazelle kan ik nog niet veel zeggen (een fiets hoort toch minstens 15 jaar mee te gaan en die van mij is nog geen jaar oud).
Ik vond zelf een 7-versnellingsnaaf te weinig. Ik zou zelf altijd voor een derailleur met 2 of 3 voorbladen gaan. 24 versnellingen is toch wel standaard als je derailleurversnelling hebt.
Ik ben ook geen fan van veringen. Ik heb 15 jaar op een tour/renfiets met smalle bandjes gereden en nooit problemen gehad. Met die dikke banden die ik er nu onder heb liggen maakt de fietspomp overuren. Ik hou van een beetje "bouncy" gevoel in het stuur.

• boomsma
  • Niet online
Heb zelf ook deze vraag gehad verleden jaar: wou een nieuwe fiets kopen maar niet meer dan euro 750,- uitgeven.
Na oriëntatie uitgekomen op een Cube Travel. http://mhw-bike-house.de/shop/data/images-gg/travel09rot.jpg

Het is me opgevallen dat Duitse fietsen (Focus, Merida, Hibike, Santos, etc.) veel meer waar voor hun geld leveren dat Gazelle of Batavus.

Ik heb zelf 4 jaar geleden een Gazelle Orange Special Edition gekocht, en inderdaad al de nodige problemen mee gehad (roestige onderdelen, bladerende verf, afstellingen). ook vind ik deze fiets erg zwaar trappen in vergelijk met de Cube.

Gewoon een paar fietsenzaken langs en wat proefritjes maken, verder valt er over de prijs ook nog wel te praten.

• mux

mux

99% efficient!

Trommelrem schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 11:13:
[...]

Maximaal 10 km per keer. Niet ver in ieder geval.
Mooi, dan voldoet vrijwel alles. Nouja, in die zin dat je geen baat hebt bij een hybride of ligfiets.
Als ik het ergens kwijt kan dan is het geen probleem. Overigens, als een fietsverzekering de vervangingswaarde vergoedt, dan hoeft er niet perse een heel zwaar slot op.
Ehm, tsja, een goed slot is een goed slot. Je kunt meestal niet echt een 'maatje kleiner' krijgen. Ik heb het dus over dit soort:

Afbeeldingslocatie: http://www.japparts.nl/images/categories/kettingslot.jpg
Vroeger, toen ik klein was, toen deed ik al het onderhoud eigenlijk zelf. Kan dat tegenwoordig nog, of is alles net te precies geworden?
Het meeste onderhoud wel. Voor onderhoud aan naven zou ik naar de fietsenmaker gaan, die is goedkoop genoeg. Het is overigens - zeker gezien je de economische kant goed bekijkt - eigenlijk een schijntje aan onderhoud om hem elk jaar even na te laten kijken bijvoorbeeld. Dan heb je er echt geen omkijken naar. Zelf verbouw ik werkelijk constant van alles aan mijn (lig)fietsen, en dat heeft tot gevolg dat ze minder betrouwbaar zijn dan als ik ze gewoon met rust zou laten :P. En dat is met inmiddels best wel wat relevante kennis op dit gebied. Zelf doen is leuk, goed mogelijk en nuttig, maar niet persé beter wil ik daarmee zeggen. Oké, ik ben een beetje een extreem geval.
Gelukkig zal een fiets niet heel hard slijten, omdat ik er niet super vaak op fiets. Wat ik overigens vroeger veel deed was de fiets gewoon in de auto gooien (past prima, stationwagen). Dat komt goed uit, want een standaardfiets past makkelijk en ik moet, gezien mijn lengte, eigenlijk net een maatje kleiner hebben.
Overweeg ook eens een vouwfiets. Brompton of higher-end Dahon. Misschien een Raleigh. Die zijn echt niet minder comfortabel of snel dan een normale fiets, en zeker bromptons zijn van uitstekende kwaliteit. Extreem veelzijdig en goed geschikt voor dit soort trucs.
Een ligfiets is niet praktisch in Amsterdam. Aangezien mijn standaard dagelijkse fiets zoekgeraakt is heb ik sowieso een standaardfiets nodig.
Ik rijd ook op de ligger rond in A'dam en Den Haag hoor ;)
Daarover ook een vraag: Mijn fiets stond drie a vier maanden in een daartoe bestemd rek geparkeerd. Toen ik terug kwam kon ik hem nergens vinden. Ik heb toen met de betreffende gemeente gebeld en ze zeiden dat er een vernietigingsronde is geweest. Fietsen die al een tijdje stonden werden even apart gezet en als niemand ze kwam claimen werden ze na drie maanden vernietigd. Daar zat dus hoogstwaarschijnlijk mijn fiets bij. Foto's opvragen kon niet, want die werden samen met de fiets vernietigd |:(
Te herkennen aan een gele of rode sticker die er minstens twee maanden op heeft moeten zitten.
Nu weet ik dat als je een fiets vindt en je doet aangifte bij de politie dat de fiets jouw eigendom wordt als je hem een jaar in je bezit hebt gehad. De betreffende gemeente kan de fiets dus niet vernietigen omdat het hun eigendom niet is. Zij hadden de fiets geen jaar in hun bezit, bovendien doen ze geen aangifte van gevonden fietsen. Kan ik de gemeente aansprakelijk stellen voor het vernietigen van mijn vorige fiets?
Nee. Je kunt het beste even bij het gemeenteloket langsgaan en de details opvragen. Echt boos kun je niet worden, dit wordt in de grote steden gedaan juist op aandringen van veel bewoners die zich ergeren aan rondslingerende half wegroestende fietsen. Je zult je fiets regelmatig moeten bekijken en/of binnen moeten zetten. Het is volgens mij wel verplicht dat de gemeente door middel van een sticker op de fiets bekend heeft gemaakt aan je dat de fiets binnen zoveel tijd zal worden weggehaald. Misschien kun je nog om coulance vragen als je enigszins kunt aantonen dat je die niet hebt gezien, en hij dus per abuis zou zijn verwijderd.

edit@maasluip: Woon je in bergachtig gebied oid? Ik heb met mijn SRAM 7V naaf op mijn ligfiets uitstekende verzetten en een goed bereik tussen bergop ~8km/h en vlak voluit 45km/h+. Die naaf heeft een bereik van ~310%, dat is ruwweg hetzelfde als de Shimano 8V. Ik ben het met je eens dat minder al gauw lastig wordt als je én bergop, én enigszins hard wilt gaan. Een Shimano 7V naaf is dan ook gauw beperkt, en de verschillende 3V naven gaan gewoon inhakken op je opstartversnellingen. Maar om nou echt te zeggen dat het heel brak is... Ik denk dat het in dit geval geen probleem zal vormen.

[ Voor 6% gewijzigd door mux op 20-05-2010 11:28 ]

• deepbass909
  • Laatst online: 20-11 15:16

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Refro schreef op woensdag 28 april 2010 @ 13:44:
[...]

Hydraulisch remmen niet aangeslagen op normale fietsen misschien niet maar dit is op het moment toch wel zo'n beetje de standaard voor mountainbikes en duurdere trekkingfietsen. Zowel de schijfremmen als de HS33 velgremmen van Magura. Hier blijkt maar weer eens uit dat ook de fietsmarkt allerlei verschillende disciplines met elk hun eigen onderdelen kent.
Die Magura HS33's zaten op mijn Giant Custom SL (die helaas jaren geleden gestolen is :( ), want een geniale remmen waren dat zeg _/-\o_ Ik heb daarna geen remsysteem meer gevoeld dat zo goed doseerbaar was en zo weinig kracht kostte...

Over betrouwbare fietsen, ik rij nu zo'n 10 jaar rond op een Giant Freerider (dacht ik), en nu pas begin ik te denken over het vervangen van de naven/wielen (vooral omdat de nieuwe Jan Jansen's van mijn ouders toch een stuk lichter blijken te rollen, terwijl in het verleden mijn Giant lichter rolde) en is de ketting en zijn de tandwielen aan vervanging toe (voor de 2de keer in 10 jaar). Die laatsten hebben vooral deze winter een enorme slijtageslag gehad, door alle pekel.
Omdat het frame verder helemaal in orde is, ga ik voor de optie van de fiets opknappen (nieuwe wielen, ketting, derailleurs, commandeurs). Dat wordt een pittige uitgave, maar minder dan ik voor een fiets van vergelijkbare kwaliteit zou moeten betalen, en het is gelijk een totale opwaardering van het hele schakelsysteem op de fiets naar een hogere kwaliteit dan hoe het oorspronkelijk is geleverd.

Nieuwe fietsen komen mij regelmatig wel erg fragiel over. Complexe schakelsystemen, het mengen van schakelgroepen (vooral Giant doet dat overigens... Een dure schakelgroep op een goedkopere naaf bijv.). Mijn ouders zijn jaren geleden helemaal gecharmeerd geraakt van Jan Jansen fietsen. Die zijn degelijk (alleen de lak is een zwak punt, dus is gewone spuitlak en geen poedercoating) en op technisch vlak gewoon degelijk en goed gebouwd.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

ssj3gohan schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 11:25:
[...]

edit@maasluip: Woon je in bergachtig gebied oid? Ik heb met mijn SRAM 7V naaf op mijn ligfiets uitstekende verzetten en een goed bereik tussen bergop ~8km/h en vlak voluit 45km/h+. Die naaf heeft een bereik van ~310%, dat is ruwweg hetzelfde als de Shimano 8V. Ik ben het met je eens dat minder al gauw lastig wordt als je én bergop, én enigszins hard wilt gaan. Een Shimano 7V naaf is dan ook gauw beperkt, en de verschillende 3V naven gaan gewoon inhakken op je opstartversnellingen. Maar om nou echt te zeggen dat het heel brak is... Ik denk dat het in dit geval geen probleem zal vormen.
Heel brak heb ik niet gezegd. Het bereik van een 7-speed naaf is wel okee, maar ik vind de afstanden zo groot. Ik reed een tijdje op de fiets van mijn pa met 7-speed naaf, en ik zat altijd te spelen met de versnellingen: 7 was net te zwaar, 6 was me weer te licht. Als de verzetten in de hoogste regionen wat dichter bij elkaar lagen dan was het wel okee, maar volgens mij betekent dat bij een naaf dat de verzetten in de onderste regionen ook veranderen.

De Medeo Plus die ik heb had standaard zelfs 520% 8)7 Dat heb ik met een andere cassette gereduceerd naar 334%, maar wel lekker 12-13-14-15-16-17-19-21, dus ik heb altijd het verzet dat ik nodig heb.

En dan gebruik ik het kleinste voorblad nooit. Echt nooit. Dus aan 16 versnellingen heb ik ook wel genoeg.

• mux

mux

99% efficient!

Dat is ook wel het fijne aan de SRAM S7: die heeft lage verzetten die ver uit elkaar zitten (immers, je trekt er toch alleen maar bij op) en hogere verzetten die iets dichter bij elkaar zitten. Nou is 13% nog steeds inderdaad wat pittig, maar ik probeer gewoon een hoge cadans aan te houden en dan is dat best overbrugbaar. Overigens - voordat ik die naaf in mn ligfiets zette had ik achterop een bijna-corncob (21-17-16-15-13-12-11) en dat fietste ook wel erg lekker hoor. Alleen kwam ik er niet mee omhoog, want ik had de voorderailleur eraf gesloopt :P

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:44
Ik las hier dat Shimano met een 11 gear hub komt, 8 stappen van 13% en 2 van17%, en een oliebad (a la rohloff), leverbaar medio september. Maar met 300,- wel deftig aan de prijs :/

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

• mux

mux

99% efficient!

Jep, 400% bereik en verder ontzettend goede specs. We kunnen alleen maar hopen dat het niet net zo'n fiasco is als de i-motion 9 (die echt veeeeeeeeeeeeel te zwaar is).

Verwijderd

rapture schreef op maandag 19 april 2010 @ 23:00:
Ik rij als student met een Gazelle met eind jaren 80 onderdelen erop en Raleigh dat waarschijnlijk ook zo oud is. Er zitten eenvoudig te herstellen onderdelen op en ik sleutel regelmatig eraan. De Sturmey Archer AW (welbekende 3 versnellingen naaf) doet wat het moet doen. Af en toe het kabeltje afregelen en het blijft verder gaan.

Vroeger hadden naven een vulopening voor olie en je gooide regelmatig wat olie erin. Het liep lichter op olie. Maar het moest onderhoudsvriendelijker worden en vet (dat je niet kwijt kan spelen) in de naaf knallen.

Ik voel defecten meestal wel aan en begin al pro-actief iets er tegen te doen. Dan kan je de fiets betrouwbaar houden. Onderweg een platte band plakken, sleutelen,... heb ik al gedaan, maar ik heb momenteel dat materiaal niet in mijn rugzak hebben. De volgende uitdaging is wielen leren spaken en dat vraagt ook om extra gereedschap.

Als je de naaf of versnellingen elimineert, dan wordt een fiets nog betrouwbaarder.

De beide fietsen (te moeilijke slot tov waarde van de fiets verhouding) zijn ook stationsbestendig en de Gazelle is al op dronken studenten vandalisme getest.
Probleem bij gazelle is dat zij zich niet aan standaarden houden. Achterlicht, kettingkast, stuurvorken, allemaal niet te vervangen door niet-gazelle originelen. Heb ook een gazelle, maar ben er eigenlijk niet echt tevreden mee. Niet echt stevig, stuur staat ondertussen wat scheef en kraakt. versnellingen moet ik elke anderhalve week weer bijregelen, verf is er al op verschillende plaatsen afgekomen enz. Volgende fiets wordt sowieso iets anders.

• mux

mux

99% efficient!

Gazelle staat meestal toch wel bekend als kwaliteitsmerk. Ik heb vernomen van een bevriend fietsenmaker dat ze het afgelopen jaar wat meer zijn gaan achterlopen op de concurrentie, maar ze staan wat mij en hem betreft nog steeds zeker in de top 4 stadsfietsenbouwers. Vroeger was Gazelle eigenlijk gewoon keihard nummer 1, met de rest op een flinke afstand.

Wat voor versnellingen heb je? Elke anderhalve week bijregelen klinkt als een kapotte versteller, doortrekkende kabel of een ander structureel mankement.

Verder: tsja, alle stadsfietsen hebben aparte vormen en maten voor verlichting, kettingkasten (algemene hel), bagagedragers en heel soms sturen. Een nonstandaard vork heb ik niet zo snel van gehoord, heb je niet gewoon een van de minder voorkomende, maar wel standaardmaten? Verder is de verf inderdaad iets waar ik echt niets van snap de laatste tijd. Alle stadsfietsen die mensen om mij heen nieuw kopen lijken van die goedkope, niet-krasbestendige matte afwerking te hebben. Zodra daar een kras in komt komt er lucht bij het onderliggende staal en gaat het roesten, afbladderen, blaasjes produceren. Afschuwelijk! En dat terwijl ik gewend was dat fatsoenlijk gebouwde fietsen gewoon gepoedercoat werden. Dat mag je IMO best verwachten voor 500+ euro.

Verwijderd

ssj3gohan schreef op zondag 25 april 2010 @ 17:05:

<knip>
- Frames breken niet meer. Wederom een materiaalkundedingetje. Tot 1970 (oliecrisis enzo) was de kwaliteit van frames zoals nu ongeveer de kwaliteit van china-mountainbike-frames zijn: 51-staal, machinaal gelast en geen enkele QA.

<knip>
Echt wel! Zo'n vier weken geleden met een fiets van 2 jaar oud:

Afbeeldingslocatie: http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc3/hs599.snc3/31577_400076571824_703131824_4437643_7464240_n.jpg

Behoorlijk pijnlijk ook, als je fiets z plots scheurt. :X
Wat voor versnellingen heb je? Elke anderhalve week bijregelen klinkt als een kapotte versteller, doortrekkende kabel of een ander structureel mankement.
Shimano reverse blabla. Versteller heb ik al vervangen, derailleur als mijn examens voorbij zijn. nu moet ik ook wel zeggen dat ik dat ding behoorlijk veel en stevig gebruik. Gemiddeld een kleine 200km per week aan snelheden die rond de 30 liggen. Heb met die gazelle fiets (ik denk dat het een provence model is, kan de opdruk niet echt goed meer lezen), al wel wat meegamaakt: as van achterwiel gebroekn: wiel stropt => val, zadel afgebroken aan de bevestiging aan de zdaelpin => val, pedaal afgebroken => val. Daarnaast ook een heel rijtje dingen die niet zo pijnlijk waren: kogellagers in stuurvork stuk, dynamo al 2 keer vervangen, tandwielen zijn nu ook al net aan een derde setje toe, ketting zal nu de 3de (denk ik) zijn, voorlicht afgebroken na een niet te ernstige val, bel aan stuur (zo'n draai geval) is ermee opgehouden, achterlicht is vervangen moeten worden omdat daar iets electrisch mis mee was, en nog wat kleinere dingen. Ik heb er dus een beetje een haat-liefde relatie mee. Maar toen ik de fiets van mijn zusje voor een week leende, brak het ding na twee dagen al in twee: zie boven. Ik moet denk ik, eens leren fietsen op een manier waarop ik die dingen niet zo snel stuk doe denk ik.

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2010 22:13 ]

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

bizar plaatje, hij is niet eens bij de las gebroken.

Dit is een sterk model:
Afbeeldingslocatie: http://www.schauff.de/schauff/images/2009/sumo-r14.jpg

een schauff sumo

[ Voor 54% gewijzigd door Brilsmurfffje op 30-05-2010 22:13 ]

• mux

mux

99% efficient!

Verwijderd schreef op zondag 30 mei 2010 @ 22:03:
[...]

Echt wel! Zo'n vier weken geleden met een fiets van 2 jaar oud:

[afbeelding]

Behoorlijk pijnlijk ook, als je fiets z plots scheurt. :X
Whoa!
[...]

Shimano reverse blabla. Versteller heb ik al vervangen, derailleur als mijn examens voorbij zijn. nu moet ik ook wel zeggen dat ik dat ding behoorlijk veel en stevig gebruik. Gemiddeld een kleine 200km per week aan snelheden die rond de 30 liggen. Heb met die gazelle fiets (ik denk dat het een provence model is, kan de opdruk niet echt goed meer lezen), al wel wat meegamaakt: as van achterwiel gebroekn: wiel stropt => val, zadel afgebroken aan de bevestiging aan de zdaelpin => val, pedaal afgebroken => val. Daarnaast ook een heel rijtje dingen die niet zo pijnlijk waren: kogellagers in stuurvork stuk, dynamo al 2 keer vervangen, tandwielen zijn nu ook al net aan een derde setje toe, ketting zal nu de 3de (denk ik) zijn, voorlicht afgebroken na een niet te ernstige val, bel aan stuur (zo'n draai geval) is ermee opgehouden, achterlicht is vervangen moeten worden omdat daar iets electrisch mis mee was, en nog wat kleinere dingen. Ik heb er dus een beetje een haat-liefde relatie mee. Maar toen ik de fiets van mijn zusje voor een week leende, brak het ding na twee dagen al in twee: zie boven. Ik moet denk ik, eens leren fietsen op een manier waarop ik die dingen niet zo snel stuk doe denk ik.
OK, dan ben je ook wel een intensieve fietser. Wanneer ik weer eens structureel fiets (momenteel stage elders, OV, etc.) doe ik ook wel ~300km per week, bovendien ben ik een zware jongen, en dan heb ik ook wekelijks onderhoud aan mijn fiets. Hoewel ik mijn derailleur nooit echt zo vaak moest verstellen, ik had vooral het algemene probleem dat het algemene schakelen zo'n drama was dat ik inmiddels overal naafversnellingen in aan het bouwen ben (Nexus 8 in de ene, SRAM S7 in de ander). Dat lost eigenlijk alles wel op.

Op een Gazelle TDF (ongeveer meest bekende model dat er bestaat) heb ik eigenlijk hetzelfde als jij ook meegemaakt: zadelpen, trapper, wielas voor en wat de das omdeed: de ketting zijn allemaal een keer gebroken met een val als gevolg. Tsja, veel fietsen, geen onderhoud (althans, toen onderhield ik mn fietsen nog niet), dus vragen om problemen. Maar ik heb geleerd dat zeker met mechanische dingen het van belang is om niet zozeer naar de merken te kijken, als wel naar het geheel van de fiets, de onderdelen en de staat van dienst van het betreffende frame. Zeggen 'ik zal nooit meer een gazelle kopen want bij mij was dat ene moertje per ongeluk stukgegaan' helpt je niet echt... Dat zijn vaker incidenten dan structurele problemen.

• Trommelrem
Fiets is gekocht!
Deze is het geworden: Batavus Commuter 2010.

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-11 11:03
heb net voor moeders een Gazelle Miss Grace gekocht, levertijd wordt week 30! we hebben en klein frame genomen omdat ze dan makkelijker bij de grond kan met 2 koters erop.
zijn er bij zo'n fiets nog aandachtspunten?

diskeltische lurker

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-11 08:10
Ik wil komend jaar een fiets aanschaffen, na het lezen van dit topic ben ik toch wat huiverig geworden voor de standaard fietsen merken (Gazelle, Batavus, Sparta). Maar ik hoorde laatst van iemand dat fietsen van het merk Rih van een stuk betere kwaliteit zijn o.a. afwerking van de onderdelen.
Mijn budget zal rond de 1000-1200 euro liggen en het is puur een fiets om in mijn vrije tijd een rondje te fietsen. Iemand ervaring of andere premium merken? :)

[ Voor 4% gewijzigd door Hari-Bo op 17-12-2010 10:48 ]

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

• hemiparo
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Topic maar eens bookmarken en volgen... heb 2,5 jaar geleden een Batavus gekocht die ondertussen van ellende uit elkaar valt. En ja, gewoon goed onderhouden maar toch. Leverancier verwijst naar Batavus (vreemd) en Batavus naar leverancier (logischer).

Snap dat banden enzo kapot kunnen gaan maar versnellingen, zadels, verlichting, enz. Nope, niet binnen 2,5 jaar... Mijn Gazelle van 5 jaar was nog bijna als nieuw... daarom was hij schijnbaar ook gestolen... :(

• Wceend
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-10 14:03
ik heb dus dezelfde ervaring met batavus mijn volgede fiets wordt een gazelle

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Hari-Bo schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 10:12:
Ik wil komend jaar een fiets aanschaffen, na het lezen van dit topic ben ik toch wat huiverig geworden voor de standaard fietsen merken (Gazelle, Batavus, Sparta). Maar ik hoorde laatst van iemand dat fietsen van het merk Rih van een stuk betere kwaliteit zijn o.a. afwerking van de onderdelen.
Mijn budget zal rond de 1000-1200 euro liggen en het is puur een fiets om in mijn vrije tijd een rondje te fietsen. Iemand ervaring of andere premium merken? :)
Ik zou persoonlijk eens kijken naar het merk Stevens, veel kwaliteits onderdelen en toch nog een scherpe prijs. Dit merk wordt ook gewoon verkocht in Nederlands en heeft een nederlandse website

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Wceend schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 10:35:
ik heb dus dezelfde ervaring met batavus mijn volgende fiets wordt een gazelle
Ik heb de afgelopen 5 jaar twee keer Gazelle Furore gehad (1e gestolen) en bij mij gaat de vlag niet uit voor deze Gazelle met een cataloguswaarde van ruim EUR900. Indertijd het duurste model normale stadsfiets. (90 kg, fiets gaat jaarlijks naar de fietsenmaker, staat altijd binnen gestald en dient voor woon-werkverkeer). De eerste Furore liep niet lekker in de 8e versnelling, beide hebben veel problemen met het automatische achterlicht. Diverse nieuwe gekregen onder garantie maar op een gegeven moment geef je het op en koop je een los lampje. Fiets is zwaar maar niet bijzonder stijf ,zelfs wat roestgevoelig. Op geen moment heb je het idee dat je een fiets van 900 euro onder je hebt. Als je dan vergelijkt met een leuke racefiets voor hetzelfde geld dan weet je dat er best wat mogelijk is voor deze prijs.

Edit: ook nog een slap stuur dat een beetje teveel meegeeft bij krachtzetten. Iets wat je niet normaal doet maar toch.

[ Voor 5% gewijzigd door bombadil op 20-12-2010 22:29 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

• EgoPro

EgoPro

Time is an illusion.

Mensen mijn advies als je 900 euro wil uitgeven kijk dan naar een tweedehandsfiets van dit bedrag. Je krijgt zoveel meer kwaliteit.
Ik heb een 2ehands Koga Myiata World Traveller van 750,- (die is al in Thailand en China geweest) ik heb een raleigh racefiets van 50,- die ik al jaren gebruik voor stadsvervoer. Verder nog een Gazelle TVM racefiets van 300 euro en daar race ik ook nog regelmatig op, de enige nieuwe fiets die ik heb gekocht is een Dahon vouwfiets van 650,- wat een geldverspilling voor een krakkemikkege vouwfiets.
Als een fiets de showroom uit rolt is die zo de helft waard.
Volgens mij heb je voor 900,- zo een Snel Safari, een mooie RIH of een Santos travelmaster allemaal fietsjes waar je jaren plezier van zal hebben.

• mux

mux

99% efficient!

Een fiets van 900 euro zegt an sich natuurlijk niks. 900 euro is voor een basic uitgevoerde fiets wel garantie dat het een goed ding is dat lang mee zal gaan, maar de meeste fietsen die je nu ziet zijn kiloknallers: alle mogelijke nieuwe snufjes zitten erop, inclusief brakke verlichting, versnellingsnaven die een kwart van het budget opeten, 'design'kettingkasten en overal vering.

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 17:36

Nox

Noxiuz

Ik heb een MTB, dat fietst voor geen meter maar gaat bijna niet kapot. Wat lucht uit de banden en zelfs met deze sneeuw is het prima fietsen. Ook halfdronken/aangeschoten op dat ding terug naar huis, helemaal niks. :)

Als je een broekbeschermer bij je voorderailleur hebt is het prima (of voor een enkel blad). Zo makkelijk in onderhoud, je kan zowat alles zelf doen met een boekje of google. :P En vering is inderdaad een duur iets. Beetje vork ben je echt paar honderd euro aan kwijt. En voor een weg wil je _geen_ vering. Die zit in je banden :)

Op de weg staat de mijne uit, behalve met de sneeuw. Als je namelijk van doorfietsen houdt dan verspil je iedere keer kracht als je trapt en die verdwijnt in je vering. (scharnierpunt is achterwiel, kracht is linksom draaiend, dus je duwt de vering in). En dat merk je!

Dus zoek gewoon iets stevigs met deftige Shimano schakelset (SL, Deore, SLX evt.) en gaan. Remmen: gewoon V-brakes doen, hydraulische schijfremmen zoals de Schauff Sumo zijn erg kwetsbaar. En V-brakes remmen ook wel met een beetje sneeuw, modder en zijn gemakkelijk in onderhoud.

EDIT:

Heb jaren gefietst op een fiets zonder versnellingen. Ging weinig aan kapot, en wat kapot gaat repareer ik zelf. Heb geen 2 linkerhanden maar ook geen 2 rechterhanden...

[ Voor 8% gewijzigd door Nox op 20-12-2010 20:48 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Pagina: 1 2 Laatste