Dat is ook wel het fijne aan de SRAM S7: die heeft lage verzetten die ver uit elkaar zitten (immers, je trekt er toch alleen maar bij op) en hogere verzetten die iets dichter bij elkaar zitten. Nou is 13% nog steeds inderdaad wat pittig, maar ik probeer gewoon een hoge cadans aan te houden en dan is dat best overbrugbaar. Overigens - voordat ik die naaf in mn ligfiets zette had ik achterop een bijna-corncob (21-17-16-15-13-12-11) en dat fietste ook wel erg lekker hoor. Alleen kwam ik er niet mee omhoog, want ik had de voorderailleur eraf gesloopt
Ik las hier dat Shimano met een 11 gear hub komt, 8 stappen van 13% en 2 van17%, en een oliebad (a la rohloff), leverbaar medio september. Maar met 300,- wel deftig aan de prijs
| | | · | | · | | · | | · | | | : | | |·| |·| |·| |·|
Jep, 400% bereik en verder ontzettend goede specs. We kunnen alleen maar hopen dat het niet net zo'n fiasco is als de i-motion 9 (die echt veeeeeeeeeeeeel te zwaar is).
Verwijderd
Probleem bij gazelle is dat zij zich niet aan standaarden houden. Achterlicht, kettingkast, stuurvorken, allemaal niet te vervangen door niet-gazelle originelen. Heb ook een gazelle, maar ben er eigenlijk niet echt tevreden mee. Niet echt stevig, stuur staat ondertussen wat scheef en kraakt. versnellingen moet ik elke anderhalve week weer bijregelen, verf is er al op verschillende plaatsen afgekomen enz. Volgende fiets wordt sowieso iets anders.rapture schreef op maandag 19 april 2010 @ 23:00:
Ik rij als student met een Gazelle met eind jaren 80 onderdelen erop en Raleigh dat waarschijnlijk ook zo oud is. Er zitten eenvoudig te herstellen onderdelen op en ik sleutel regelmatig eraan. De Sturmey Archer AW (welbekende 3 versnellingen naaf) doet wat het moet doen. Af en toe het kabeltje afregelen en het blijft verder gaan.
Vroeger hadden naven een vulopening voor olie en je gooide regelmatig wat olie erin. Het liep lichter op olie. Maar het moest onderhoudsvriendelijker worden en vet (dat je niet kwijt kan spelen) in de naaf knallen.
Ik voel defecten meestal wel aan en begin al pro-actief iets er tegen te doen. Dan kan je de fiets betrouwbaar houden. Onderweg een platte band plakken, sleutelen,... heb ik al gedaan, maar ik heb momenteel dat materiaal niet in mijn rugzak hebben. De volgende uitdaging is wielen leren spaken en dat vraagt ook om extra gereedschap.
Als je de naaf of versnellingen elimineert, dan wordt een fiets nog betrouwbaarder.
De beide fietsen (te moeilijke slot tov waarde van de fiets verhouding) zijn ook stationsbestendig en de Gazelle is al op dronken studenten vandalisme getest.
Gazelle staat meestal toch wel bekend als kwaliteitsmerk. Ik heb vernomen van een bevriend fietsenmaker dat ze het afgelopen jaar wat meer zijn gaan achterlopen op de concurrentie, maar ze staan wat mij en hem betreft nog steeds zeker in de top 4 stadsfietsenbouwers. Vroeger was Gazelle eigenlijk gewoon keihard nummer 1, met de rest op een flinke afstand.
Wat voor versnellingen heb je? Elke anderhalve week bijregelen klinkt als een kapotte versteller, doortrekkende kabel of een ander structureel mankement.
Verder: tsja, alle stadsfietsen hebben aparte vormen en maten voor verlichting, kettingkasten (algemene hel), bagagedragers en heel soms sturen. Een nonstandaard vork heb ik niet zo snel van gehoord, heb je niet gewoon een van de minder voorkomende, maar wel standaardmaten? Verder is de verf inderdaad iets waar ik echt niets van snap de laatste tijd. Alle stadsfietsen die mensen om mij heen nieuw kopen lijken van die goedkope, niet-krasbestendige matte afwerking te hebben. Zodra daar een kras in komt komt er lucht bij het onderliggende staal en gaat het roesten, afbladderen, blaasjes produceren. Afschuwelijk! En dat terwijl ik gewend was dat fatsoenlijk gebouwde fietsen gewoon gepoedercoat werden. Dat mag je IMO best verwachten voor 500+ euro.
Wat voor versnellingen heb je? Elke anderhalve week bijregelen klinkt als een kapotte versteller, doortrekkende kabel of een ander structureel mankement.
Verder: tsja, alle stadsfietsen hebben aparte vormen en maten voor verlichting, kettingkasten (algemene hel), bagagedragers en heel soms sturen. Een nonstandaard vork heb ik niet zo snel van gehoord, heb je niet gewoon een van de minder voorkomende, maar wel standaardmaten? Verder is de verf inderdaad iets waar ik echt niets van snap de laatste tijd. Alle stadsfietsen die mensen om mij heen nieuw kopen lijken van die goedkope, niet-krasbestendige matte afwerking te hebben. Zodra daar een kras in komt komt er lucht bij het onderliggende staal en gaat het roesten, afbladderen, blaasjes produceren. Afschuwelijk! En dat terwijl ik gewend was dat fatsoenlijk gebouwde fietsen gewoon gepoedercoat werden. Dat mag je IMO best verwachten voor 500+ euro.
Verwijderd
Echt wel! Zo'n vier weken geleden met een fiets van 2 jaar oud:ssj3gohan schreef op zondag 25 april 2010 @ 17:05:
<knip>
- Frames breken niet meer. Wederom een materiaalkundedingetje. Tot 1970 (oliecrisis enzo) was de kwaliteit van frames zoals nu ongeveer de kwaliteit van china-mountainbike-frames zijn: 51-staal, machinaal gelast en geen enkele QA.
<knip>

Behoorlijk pijnlijk ook, als je fiets z plots scheurt.
Shimano reverse blabla. Versteller heb ik al vervangen, derailleur als mijn examens voorbij zijn. nu moet ik ook wel zeggen dat ik dat ding behoorlijk veel en stevig gebruik. Gemiddeld een kleine 200km per week aan snelheden die rond de 30 liggen. Heb met die gazelle fiets (ik denk dat het een provence model is, kan de opdruk niet echt goed meer lezen), al wel wat meegamaakt: as van achterwiel gebroekn: wiel stropt => val, zadel afgebroken aan de bevestiging aan de zdaelpin => val, pedaal afgebroken => val. Daarnaast ook een heel rijtje dingen die niet zo pijnlijk waren: kogellagers in stuurvork stuk, dynamo al 2 keer vervangen, tandwielen zijn nu ook al net aan een derde setje toe, ketting zal nu de 3de (denk ik) zijn, voorlicht afgebroken na een niet te ernstige val, bel aan stuur (zo'n draai geval) is ermee opgehouden, achterlicht is vervangen moeten worden omdat daar iets electrisch mis mee was, en nog wat kleinere dingen. Ik heb er dus een beetje een haat-liefde relatie mee. Maar toen ik de fiets van mijn zusje voor een week leende, brak het ding na twee dagen al in twee: zie boven. Ik moet denk ik, eens leren fietsen op een manier waarop ik die dingen niet zo snel stuk doe denk ik.Wat voor versnellingen heb je? Elke anderhalve week bijregelen klinkt als een kapotte versteller, doortrekkende kabel of een ander structureel mankement.
[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2010 22:13 ]
bizar plaatje, hij is niet eens bij de las gebroken.
Dit is een sterk model:

een schauff sumo
Dit is een sterk model:

een schauff sumo
[ Voor 54% gewijzigd door Brilsmurfffje op 30-05-2010 22:13 ]
Whoa!Verwijderd schreef op zondag 30 mei 2010 @ 22:03:
[...]
Echt wel! Zo'n vier weken geleden met een fiets van 2 jaar oud:
[afbeelding]
Behoorlijk pijnlijk ook, als je fiets z plots scheurt.
OK, dan ben je ook wel een intensieve fietser. Wanneer ik weer eens structureel fiets (momenteel stage elders, OV, etc.) doe ik ook wel ~300km per week, bovendien ben ik een zware jongen, en dan heb ik ook wekelijks onderhoud aan mijn fiets. Hoewel ik mijn derailleur nooit echt zo vaak moest verstellen, ik had vooral het algemene probleem dat het algemene schakelen zo'n drama was dat ik inmiddels overal naafversnellingen in aan het bouwen ben (Nexus 8 in de ene, SRAM S7 in de ander). Dat lost eigenlijk alles wel op.[...]
Shimano reverse blabla. Versteller heb ik al vervangen, derailleur als mijn examens voorbij zijn. nu moet ik ook wel zeggen dat ik dat ding behoorlijk veel en stevig gebruik. Gemiddeld een kleine 200km per week aan snelheden die rond de 30 liggen. Heb met die gazelle fiets (ik denk dat het een provence model is, kan de opdruk niet echt goed meer lezen), al wel wat meegamaakt: as van achterwiel gebroekn: wiel stropt => val, zadel afgebroken aan de bevestiging aan de zdaelpin => val, pedaal afgebroken => val. Daarnaast ook een heel rijtje dingen die niet zo pijnlijk waren: kogellagers in stuurvork stuk, dynamo al 2 keer vervangen, tandwielen zijn nu ook al net aan een derde setje toe, ketting zal nu de 3de (denk ik) zijn, voorlicht afgebroken na een niet te ernstige val, bel aan stuur (zo'n draai geval) is ermee opgehouden, achterlicht is vervangen moeten worden omdat daar iets electrisch mis mee was, en nog wat kleinere dingen. Ik heb er dus een beetje een haat-liefde relatie mee. Maar toen ik de fiets van mijn zusje voor een week leende, brak het ding na twee dagen al in twee: zie boven. Ik moet denk ik, eens leren fietsen op een manier waarop ik die dingen niet zo snel stuk doe denk ik.
Op een Gazelle TDF (ongeveer meest bekende model dat er bestaat) heb ik eigenlijk hetzelfde als jij ook meegemaakt: zadelpen, trapper, wielas voor en wat de das omdeed: de ketting zijn allemaal een keer gebroken met een val als gevolg. Tsja, veel fietsen, geen onderhoud (althans, toen onderhield ik mn fietsen nog niet), dus vragen om problemen. Maar ik heb geleerd dat zeker met mechanische dingen het van belang is om niet zozeer naar de merken te kijken, als wel naar het geheel van de fiets, de onderdelen en de staat van dienst van het betreffende frame. Zeggen 'ik zal nooit meer een gazelle kopen want bij mij was dat ene moertje per ongeluk stukgegaan' helpt je niet echt... Dat zijn vaker incidenten dan structurele problemen.
heb net voor moeders een Gazelle Miss Grace gekocht, levertijd wordt week 30! we hebben en klein frame genomen omdat ze dan makkelijker bij de grond kan met 2 koters erop.
zijn er bij zo'n fiets nog aandachtspunten?
zijn er bij zo'n fiets nog aandachtspunten?
diskeltische lurker
Ik wil komend jaar een fiets aanschaffen, na het lezen van dit topic ben ik toch wat huiverig geworden voor de standaard fietsen merken (Gazelle, Batavus, Sparta). Maar ik hoorde laatst van iemand dat fietsen van het merk Rih van een stuk betere kwaliteit zijn o.a. afwerking van de onderdelen.
Mijn budget zal rond de 1000-1200 euro liggen en het is puur een fiets om in mijn vrije tijd een rondje te fietsen. Iemand ervaring of andere premium merken?
Mijn budget zal rond de 1000-1200 euro liggen en het is puur een fiets om in mijn vrije tijd een rondje te fietsen. Iemand ervaring of andere premium merken?
[ Voor 4% gewijzigd door Hari-Bo op 17-12-2010 10:48 ]
Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten
Topic maar eens bookmarken en volgen... heb 2,5 jaar geleden een Batavus gekocht die ondertussen van ellende uit elkaar valt. En ja, gewoon goed onderhouden maar toch. Leverancier verwijst naar Batavus (vreemd) en Batavus naar leverancier (logischer).
Snap dat banden enzo kapot kunnen gaan maar versnellingen, zadels, verlichting, enz. Nope, niet binnen 2,5 jaar... Mijn Gazelle van 5 jaar was nog bijna als nieuw... daarom was hij schijnbaar ook gestolen...
Snap dat banden enzo kapot kunnen gaan maar versnellingen, zadels, verlichting, enz. Nope, niet binnen 2,5 jaar... Mijn Gazelle van 5 jaar was nog bijna als nieuw... daarom was hij schijnbaar ook gestolen...
ik heb dus dezelfde ervaring met batavus mijn volgede fiets wordt een gazelle
Ik zou persoonlijk eens kijken naar het merk Stevens, veel kwaliteits onderdelen en toch nog een scherpe prijs. Dit merk wordt ook gewoon verkocht in Nederlands en heeft een nederlandse websiteHari-Bo schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 10:12:
Ik wil komend jaar een fiets aanschaffen, na het lezen van dit topic ben ik toch wat huiverig geworden voor de standaard fietsen merken (Gazelle, Batavus, Sparta). Maar ik hoorde laatst van iemand dat fietsen van het merk Rih van een stuk betere kwaliteit zijn o.a. afwerking van de onderdelen.
Ik heb de afgelopen 5 jaar twee keer Gazelle Furore gehad (1e gestolen) en bij mij gaat de vlag niet uit voor deze Gazelle met een cataloguswaarde van ruim EUR900. Indertijd het duurste model normale stadsfiets. (90 kg, fiets gaat jaarlijks naar de fietsenmaker, staat altijd binnen gestald en dient voor woon-werkverkeer). De eerste Furore liep niet lekker in de 8e versnelling, beide hebben veel problemen met het automatische achterlicht. Diverse nieuwe gekregen onder garantie maar op een gegeven moment geef je het op en koop je een los lampje. Fiets is zwaar maar niet bijzonder stijf ,zelfs wat roestgevoelig. Op geen moment heb je het idee dat je een fiets van 900 euro onder je hebt. Als je dan vergelijkt met een leuke racefiets voor hetzelfde geld dan weet je dat er best wat mogelijk is voor deze prijs.Wceend schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 10:35:
ik heb dus dezelfde ervaring met batavus mijn volgende fiets wordt een gazelle
Edit: ook nog een slap stuur dat een beetje teveel meegeeft bij krachtzetten. Iets wat je niet normaal doet maar toch.
[ Voor 5% gewijzigd door bombadil op 20-12-2010 22:29 ]
"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)
Mensen mijn advies als je 900 euro wil uitgeven kijk dan naar een tweedehandsfiets van dit bedrag. Je krijgt zoveel meer kwaliteit.
Ik heb een 2ehands Koga Myiata World Traveller van 750,- (die is al in Thailand en China geweest) ik heb een raleigh racefiets van 50,- die ik al jaren gebruik voor stadsvervoer. Verder nog een Gazelle TVM racefiets van 300 euro en daar race ik ook nog regelmatig op, de enige nieuwe fiets die ik heb gekocht is een Dahon vouwfiets van 650,- wat een geldverspilling voor een krakkemikkege vouwfiets.
Als een fiets de showroom uit rolt is die zo de helft waard.
Volgens mij heb je voor 900,- zo een Snel Safari, een mooie RIH of een Santos travelmaster allemaal fietsjes waar je jaren plezier van zal hebben.
Ik heb een 2ehands Koga Myiata World Traveller van 750,- (die is al in Thailand en China geweest) ik heb een raleigh racefiets van 50,- die ik al jaren gebruik voor stadsvervoer. Verder nog een Gazelle TVM racefiets van 300 euro en daar race ik ook nog regelmatig op, de enige nieuwe fiets die ik heb gekocht is een Dahon vouwfiets van 650,- wat een geldverspilling voor een krakkemikkege vouwfiets.
Als een fiets de showroom uit rolt is die zo de helft waard.
Volgens mij heb je voor 900,- zo een Snel Safari, een mooie RIH of een Santos travelmaster allemaal fietsjes waar je jaren plezier van zal hebben.
Een fiets van 900 euro zegt an sich natuurlijk niks. 900 euro is voor een basic uitgevoerde fiets wel garantie dat het een goed ding is dat lang mee zal gaan, maar de meeste fietsen die je nu ziet zijn kiloknallers: alle mogelijke nieuwe snufjes zitten erop, inclusief brakke verlichting, versnellingsnaven die een kwart van het budget opeten, 'design'kettingkasten en overal vering.
Ik heb een MTB, dat fietst voor geen meter maar gaat bijna niet kapot. Wat lucht uit de banden en zelfs met deze sneeuw is het prima fietsen. Ook halfdronken/aangeschoten op dat ding terug naar huis, helemaal niks. 
Als je een broekbeschermer bij je voorderailleur hebt is het prima (of voor een enkel blad). Zo makkelijk in onderhoud, je kan zowat alles zelf doen met een boekje of google.
En vering is inderdaad een duur iets. Beetje vork ben je echt paar honderd euro aan kwijt. En voor een weg wil je _geen_ vering. Die zit in je banden 
Op de weg staat de mijne uit, behalve met de sneeuw. Als je namelijk van doorfietsen houdt dan verspil je iedere keer kracht als je trapt en die verdwijnt in je vering. (scharnierpunt is achterwiel, kracht is linksom draaiend, dus je duwt de vering in). En dat merk je!
Dus zoek gewoon iets stevigs met deftige Shimano schakelset (SL, Deore, SLX evt.) en gaan. Remmen: gewoon V-brakes doen, hydraulische schijfremmen zoals de Schauff Sumo zijn erg kwetsbaar. En V-brakes remmen ook wel met een beetje sneeuw, modder en zijn gemakkelijk in onderhoud.
EDIT:
Heb jaren gefietst op een fiets zonder versnellingen. Ging weinig aan kapot, en wat kapot gaat repareer ik zelf. Heb geen 2 linkerhanden maar ook geen 2 rechterhanden...
Als je een broekbeschermer bij je voorderailleur hebt is het prima (of voor een enkel blad). Zo makkelijk in onderhoud, je kan zowat alles zelf doen met een boekje of google.
Op de weg staat de mijne uit, behalve met de sneeuw. Als je namelijk van doorfietsen houdt dan verspil je iedere keer kracht als je trapt en die verdwijnt in je vering. (scharnierpunt is achterwiel, kracht is linksom draaiend, dus je duwt de vering in). En dat merk je!
Dus zoek gewoon iets stevigs met deftige Shimano schakelset (SL, Deore, SLX evt.) en gaan. Remmen: gewoon V-brakes doen, hydraulische schijfremmen zoals de Schauff Sumo zijn erg kwetsbaar. En V-brakes remmen ook wel met een beetje sneeuw, modder en zijn gemakkelijk in onderhoud.
EDIT:
Heb jaren gefietst op een fiets zonder versnellingen. Ging weinig aan kapot, en wat kapot gaat repareer ik zelf. Heb geen 2 linkerhanden maar ook geen 2 rechterhanden...
[ Voor 8% gewijzigd door Nox op 20-12-2010 20:48 ]
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW