Alice internet niet goed opgeleverd?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:34
Hallo,

mijn Alice internet dienst via BBNed zou verhuisd moeten zijn, maar werkt nog niet. Er is wel een KPN monteur langs geweest op de dag dat het opgeleverd zou moeten zijn, en die zei dat de lijn an sich in orde was, dus ik vermoed dat er bij Alice iets niet in orde is qua oplevering aan hun kant.
Ik wacht al een tijdje tot de technische helpdesk me terugbelt want de gewone komt er niet uit, maar ik vroeg me af of ik nog iets kan doen / nakijken aan mijn kant....?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Brand het DSL/linesync lampje op het modem? Reset al geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
Verwijderd schreef op maandag 29 maart 2010 @ 10:18:
Brand het DSL/linesync lampje op het modem? Reset al geprobeerd?
Oh sorry, informatie inderdaad vergeten te geven: alleen power lampje brand. Modem is vaak aan en uit gezet, en ik heb via de web interface ook de instellingen teruggezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMe
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08-07 20:51
Begin alvast met een formele ingebreke stelling aan Alice. Vooral als er een monteur is geweest om de boel aan te sluiten. Scheelt een hoop gedoe met rekeningen straks (eerst betalen, dan maanden later terug krijgen)

Verder kun je weinig. Als Alice goed werkt werkt het. Aan de helpdesk heb je niet zo veel. Ik moet ook nog steeds teruggebeld worden over een instabiele lijn van een jaar terug.

Heb het probleem overigens zelf opgelost.

There is no place like 127.0.0.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
TheMe schreef op maandag 29 maart 2010 @ 10:34:
Begin alvast met een formele ingebreke stelling aan Alice. Vooral als er een monteur is geweest om de boel aan te sluiten. Scheelt een hoop gedoe met rekeningen straks (eerst betalen, dan maanden later terug krijgen)
is een idee, maar moet er wel even bij zeggen dat die monteur alleen de lijn heeft doorgemeten, of bedoel je dat ook?
Verder kun je weinig. Als Alice goed werkt werkt het. Aan de helpdesk heb je niet zo veel. Ik moet ook nog steeds teruggebeld worden over een instabiele lijn van een jaar terug.
Ja, bij mij ook jaren zonder problemen. Technische helpdesk zou toch wel moeten kunnen kijken of het aan hun kant goed zit zonder mij te bellen zou je denken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMe
Dan begreep ik je anders, als er geen installatiemonteur is geweest, kun je ook niet claimen dat het goed moet zijn. Als je lijn goed is, weet je zeker dat je 'doe-het-zelf- aansluiting ok is? (Wat kan er misgaan zou je denken, maar toch).
Bijvoorbeeld:

Ook de aansluiting met en zonder splitter geprobeerd. Als er nog steeds een splitter bij het installatie pakket zit.
Als je een PC aansluit, kun je dan wel inloggen op het modem?
Staan er ook concrete meldingen in de Log files?

Wat is de datum waarop het zou moeten werken?

[ Voor 10% gewijzigd door TheMe op 29-03-2010 10:50 . Reden: Typo's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
TheMe schreef op maandag 29 maart 2010 @ 10:50:
Dan begreep ik je anders, als er geen installatiemonteur is geweest, kun je ook niet claimen dat het goed moet zijn. Als je lijn goed is, weet je zeker dat je 'doe-het-zelf- aansluiting ok is? (Wat kan er misgaan zou je denken, maar toch).
Bijvoorbeeld:

Ook de aansluiting met en zonder splitter geprobeerd. Als er nog steeds een splitter bij het installatie pakket zit.
Als je een PC aansluit, kun je dan wel inloggen op het modem?
Staan er ook concrete meldingen in de Log files?

Wat is de datum waarop het zou moeten werken?
Alleen zonder geprobeerd, en kan wel inloggen op modem inderdaad. Zou vanaf 21 maart moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denan
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-09 15:02
een 'formele ingebreke stelling' lijkt me overkill.. Alice heeft in het verleden vaak genoeg laten zien dat ze het abonnementsgeld netjes crediteren als de fout aan hun kant zit. Daar doen ze echt niet moeilijk over.

Wat betreft je verbinding: wat geeft het status scherm van je copperjet aan?
Verder vraag ik me af wat de monteur heeft doorgemeten. Of de telefoonlijn actief is.. of dat er een DSL signaal aanwezig is op je aderpaar.

En als laatste: alice heeft een eigen subtopic op tweak, daarin posten voorkomt vervuiling van het internetproviders/hosting forum :)

Alice - adsl/glasvezel topic: Deel 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-09 19:03

job

Heb je beide aderparen geprobeerd?
Adsl wordt niet altijd op blauw/rood geleverd, kan net zo goed oranje wit zijn.

Sluit je de boel 100% zeker correct aan? Dus rechtstreeks op je isra?, en dus niet ergens in een kamer op een aftakking.

[ Voor 3% gewijzigd door job op 29-03-2010 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
job schreef op maandag 29 maart 2010 @ 11:20:
Heb je beide aderparen geprobeerd?
Adsl wordt niet altijd op blauw/rood geleverd, kan net zo goed oranje wit zijn.
Nee, zou ik eens kunnen doen, heb gewoon de stekker aangesloten in wandcontact
Sluit je de boel 100% zeker correct aan? Dus rechtstreeks op je isra?, en dus niet ergens in een kamer op een aftakking.
Ik woon in een appartement waar mijn wand contactdoos de enige aansluiting is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMe
denan schreef op maandag 29 maart 2010 @ 11:15:
een 'formele ingebreke stelling' lijkt me overkill.. Alice heeft in het verleden vaak genoeg laten zien dat ze het abonnementsgeld netjes crediteren als de fout aan hun kant zit. Daar doen ze echt niet moeilijk over.
Het feit dat het al nodig is om vaak 'genoeg (te) laten zien dat ze het abonnementsgeld netjes crediteren' vind ik genoeg reden om er serieus werk van te maken. Juist omdat ze vaak genoeg hebben laten zien dat het op tijd opleveren van een aansluiting mis kan gaan.

Voorkomen is beter dan genezen. Vooraf duidelijk aangeven dat jij serieus bent met een formele in gebreke stelling scheelt achteraf veel geouwehoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
denan schreef op maandag 29 maart 2010 @ 11:15:

Wat betreft je verbinding: wat geeft het status scherm van je copperjet aan?
Verder vraag ik me af wat de monteur heeft doorgemeten. Of de telefoonlijn actief is.. of dat er een DSL signaal aanwezig is op je aderpaar.
Of de lijn fysiek in orde was vanaf wijk naar mijn huis volgens mij..telefoon signaal was er niet zei hij maar dat klopt wel omdat alice dat via VODSL doet, en DSL kan hij niet meten zei hij..
En als laatste: alice heeft een eigen subtopic op tweak, daarin posten voorkomt vervuiling van het internetproviders/hosting forum :)

Alice - adsl/glasvezel topic: Deel 4
Doe ik volgende keer, had het niet gezien...denk dat deze nu hier doorzetten even beter is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

Kijk nog eens goed of dat ook echt de hoofdaansluiting is (schroef het ding eens open). Wellicht dat je toch nog ergens een isra hebt hangen.

Dan kan je ook gelijk de aders omwisselen.

[ Voor 14% gewijzigd door job op 29-03-2010 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denan
TheMe schreef op maandag 29 maart 2010 @ 11:37:
[...]

Het feit dat het al nodig is om vaak 'genoeg (te) laten zien dat ze het abonnementsgeld netjes crediteren' vind ik genoeg reden om er serieus werk van te maken. Juist omdat ze vaak genoeg hebben laten zien dat het op tijd opleveren van een aansluiting mis kan gaan.

Voorkomen is beter dan genezen. Vooraf duidelijk aangeven dat jij serieus bent met een formele in gebreke stelling scheelt achteraf veel geouwehoer.
Die snap ik niet echt. Leverancier X heeft in het verleden laten zien dat ze hun verantwoordelijkheid nemen zonder "formele in gebreke stelling".. en dat zie jij als bewijs dat een formele in gebreke stelling juist wel nodig is??
Verder lees je hier op tweakers voornamelijk posts van mensen die een probleem hebben, zo werkt een forum nou eenmaal. Gezien de klantenaantallen van Alice zul je dus inderdaad posts te zien krijgen waarbij een oplevering niet op tijd geschied.. wat jij echter niet weet is of het probleem een Alice probleem is (administratieve vertraging) of een KPN probleem (oplevering op verkeerde aderpaar) of een klantprobleem (iets verkeerd aangesloten).

@datadevil:
DSL kan hij juist wel meten.. daar komt zo'n monteur juist voor :) Wellicht was het een NLS oplevering en stond er toen de monteur bezig was nog geen signaal op de lijn?

Controleer in ieder geval wel even het ISRA punt, zoals job aangaf is de kans groot dat het op het een ander aderpaar is opgeleverd.

[ Voor 11% gewijzigd door denan op 29-03-2010 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
@datadevil:
DSL kan hij juist wel meten.. daar komt zo'n monteur juist voor :) Wellicht was het een NLS oplevering en stond er toen de monteur bezig was nog geen signaal op de lijn?

Controleer in ieder geval wel even het ISRA punt, zoals job aangaf is de kans groot dat het op het een ander aderpaar is opgeleverd.
Hoe controlleer ik of een wandaansluiting nog een ISRA punt heeft apart? In mijn meterkast zit in ieder geval niks, dat weet ik wel zeker. En als het punt zelf het ISRA is, welke aderparen moeten dan waar?
En wat betreft die monteur, qua DSL zal dan wel, maar inderdaad zei hij volgens mij dat er nog geen signaal op stond, wat houdt een 'NLS oplevering' in? (rond 1998 voor het laatst zelf Internet helpdesker geweest, nooit van gehoord)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMe
En is er al internet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denan
datadevil schreef op maandag 29 maart 2010 @ 11:48:
[...]

Hoe controlleer ik of een wandaansluiting nog een ISRA punt heeft apart? In mijn meterkast zit in ieder geval niks, dat weet ik wel zeker. En als het punt zelf het ISRA is, welke aderparen moeten dan waar?
En wat betreft die monteur, qua DSL zal dan wel, maar inderdaad zei hij volgens mij dat er nog geen signaal op stond, wat houdt een 'NLS oplevering' in? (rond 1998 voor het laatst zelf Internet helpdesker geweest, nooit van gehoord)
Je kunt dat aansluitpunt eens openschroeven en de draden controleren. De meeste aansluitpunten hebben 4 draden waarvan er twee aangesloten zijn.. verwissel die dan eens met de andere.

Ow.. alice heeft ook een hulp pagina waarop het beschreven staat.. al was ie best goed verborgen: http://www.alice.nl/support/instellingen/nls_ztl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
denan schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 11:30:
[...]

Je kunt dat aansluitpunt eens openschroeven en de draden controleren. De meeste aansluitpunten hebben 4 draden waarvan er twee aangesloten zijn.. verwissel die dan eens met de andere.
heb ik gedaan, de bovenste 2 pluggen waren aangesloten met rood/blauw, heb ik door oranje/wit vervangen, maar geen soelaas.
Ow.. alice heeft ook een hulp pagina waarop het beschreven staat.. al was ie best goed verborgen: http://www.alice.nl/support/instellingen/nls_ztl
dankje. Ik ben overigens naar de Alice thread verschoven om het geheel onduidelijker te maken :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

datadevil schreef op maandag 29 maart 2010 @ 11:48:
[...]

Hoe controlleer ik of een wandaansluiting nog een ISRA punt heeft apart?
Er zijn maar een aantal soorten isra punten. Maar je ziet het meestal wel meteen. Zie je alleen maar een een simpel grijs draadje uit de muur komen, dan zit je isra punt niet daar. Je isra is bijna altijd aangesloten op een dikke stugge blauwe of zwarte kabel.

Foto van de soorten isra's:
Afbeeldingslocatie: http://3.bp.blogspot.com/_Z9o6y9NmksY/SroOqisUHFI/AAAAAAAABHA/BDJMhXaenc4/s320/ISRA.jpg
Ik zelf heb de meest rechter, maar deze is netjes weggewerkt in de meterkast in de portiek. Vanaf daar loopt een kabel naar mijn woonkamer, en ik weet dus dat ik rechtstreeks op het isra ben aangesloten.

De blauwe kabel mist wel op die afbeelding, zo'n ding ziet er zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://downloads.telfort.nl/telfort/screenshots/Installatie/isramet2xrj111.jpg
Dan weet je een beetje naar wat voor soort dingen je moet kijken. (let niet op het gele rondje)

In oudere huizen heb je vaak die vierkantje plaatjes, als je die open schroeft zie je wellicht niet die blauwe kabel, maar dan zit er daar meestal nog een lasdop (de meest rechter van de vier dus) voor. Als je in die situatie zit moet je zeker weten dat die varkenssnuit rechtstreeks aan de lasdop hangt. Een aftakking gebruiken is funest voor je signaal.

Maar ik zou zeggen, kom je er niet uit.. dan bel je alice. Een monteur hoort het werkend af te leveren (en dit te testen zodat je dit kan zien).

[ Voor 63% gewijzigd door job op 30-03-2010 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
job schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 12:00:
[...]
Er zijn maar een aantal soorten isra punten. Maar je ziet het meestal wel meteen. Zie je alleen maar een een simpel grijs draadje uit de muur komen, dan zit je isra punt niet daar. Je isra is bijna altijd aangesloten op een dikke stugge blauwe of zwarte kabel.

Foto van de soorten isra's:
[afbeelding]
Ik zelf heb de meest rechter, maar deze is netjes weggewerkt in de meterkast in de portiek. Vanaf daar loopt een kabel naar mijn woonkamer, en ik weet dus dat ik rechtstreeks op het isra ben aangesloten.
Ik heb de onderste van de 2e van links, die dubbele dus. Volgens mij komt er een grijs snoer uit de muur, maar dat weet ik ff niet meer zeker..
Maar ik zou zeggen, kom je er niet uit.. dan bel je alice. Een monteur hoort het werkend af te leveren (en dit te testen zodat je dit kan zien).
Ja, die moeten me nog steeds terug bellen, en dat lijkt nogal moeilijk te zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
ok. Met en zonder splitter en ab ding geprobeerd, en de oranje/wit en rood/blauw combis geprobeert zoals omschreven in het stuk hierboven van Alice zelf.
Geen resultaat,. morgen maar weer bellen en dan hopen dat ik gewoon doorverbonden wordt naar technisch iemand, want dit schiet niet op zo ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
gebeld en ik zit blijkbaar nog in de technische dienst queue...wachten dan maar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
gisteren is er een kpn monteur langs geweest, en inderdaad zoals sommigen al zeiden blijkt mijn lijn niet goed afgemonteerd.
Nu is er wel een DSL signaal (raar dat die vorige dat niet gemeten heeft) en Internet werkt weer als een zonnetje.
Het enige is nu dat mijn telefoon nog niet werkt. Ik heb mijn modem gewoon rechtstreeks aan de telefoon aansluiting hangen, en de telefoon rechtstreeks in phone1, dus niks met die 2 kastjes ertussen. Dat had ik in mijn vorige huis namelijk ook niet.
Nu vraag ik me af of ik dat alsnog moet doen hier, of dat er iets anders aan de hand zou zijn...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thr-
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 28-09-2022
Telefonie is toch alleen VOIP bij Alice? Dan zal het echt geen bal uitmaken als je maar een internet verbinding hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
thr- schreef op zaterdag 03 april 2010 @ 10:47:
Telefonie is toch alleen VOIP bij Alice? Dan zal het echt geen bal uitmaken als je maar een internet verbinding hebt.
Alice heeft VODSL
Pagina: 1