Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krn176
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-08 17:56
Ik heb onlangs voor het eerst in m'n leven zelf een home cinemaset samengesteld.

Deze bestaat uit:
Receiver: Onkyo TX-SR 507
5.1 surroundset : Canton Movie 120 MX
BluRay/DVD: LG BD 390

Nu moet ik het nog gaan aansluiten:
dus HDMI 1.3 kabels besteld en nu ook nog speakerkabels kopen.
Echter er werd mij verteld dat de Subwoofer moet worden aangesloten met een speciale Subwoofer kabel.

Nu weet ik niet wat voor type kabel dit moet zijn.
De Onky heeft 1 poort Pre-OUT, echter de Canton subwoofer heeft 2 ingangen. Wat is de naam van de kabel die nodig heb? De XCC wilde mij een speciale (extra hoge) kwaliteit kabel verkopen van het merk Monster. Deze kost echter 80 euro voor 3 meter. Dit vond ik een beetje veel.

Afbeeldingslocatie: http://img695.imageshack.us/img695/5146/cantonopstelling.jpg
Alvast bedankt voor de hulp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Een normale RCA male - male kabel zal gewoon werken. Ikzelf heb hier een kwalitatief iets betere kabel liggen omdat de subwooferkabel door dezelfde kabelgoot loopt als het netwerk, 230 Volt en dergelijke. Maar ik had 10 meter voor €49,95 dus nog steeds veel goedkoper dan jouw kabel. Er zijn inderdaad kabels die speciaal voor subwoofers zijn, maar het is en blijft een RCA van nature.

Je kan ook een kabel kopen die aan de ene kant mono is en de andere kant stereo. De mono kant gaat dan in de receiver en de stereo in de subwoofer. Je verhoogt het volume van de subwoofer dan met een dB of vijf-zes. Al kan je dat veelal in de receiver ook softwarematig wel instellen.

De dubbele ingang van een subwoofer is veelal zodat je meerdere apparaten (met de subwoofer pre-out) er op aan kan sluiten. Stel dat je nog een stereotoren hebt met een dergelijke uitgang kan je die ook aansluiten.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:51

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Idd, een "gewone" tulpkabel (al dan niet met een zgn "Y" kabel er aan vast) is prima voor jouw doel. Kost je 5 euro. :)

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marquis
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 27-08 21:28
T is wat FeaR1986 zegt, ben ik mee eens. Maar zet je je subwoofer verder dan 3 of 4 meter van je set af, zou ik kiezen voor een beter afgeschermde kabel. En, net wat FeaR ook al vertelde, deze hoeft niet echt duur te zijn. Mijn 5 meter RCA kabel koste iets van 30 Euro.

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ik vind 30 euro veel geld voor een kabeltje waar tusne de 30 en 100 hz doorgaat
dus ik zeg ook goedkope kutkabel met y splitter nemen.

eens als je hem in een kabelgoot gaat gooien waar de hoofdfrequentie 50 hz is en vele amperes getrokken worden, is het mischien nodig om een extra afgeschermde kabel te nemen

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:28

kraats

Ik rol

waarom een Y-splitter? op de subwoofer is toch duidelijk te zien dat er R(mono) staat. Dus als je 'm daar in prikt heb je maar een enkele tulp-tulp nodig.

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• accountabc
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-09 22:37
Wij hebben thuis precies dezelfde subwoofer staan :). Bij ons thuis staat de subwoofer achterin de kamer. De kabel moest door een kabelgoot, en we hadden ongeveer 8 meter nodig. De kabel die wij gebruikt hebben is een standaard coax kabel (eentje die je ook gebruikt om je tv mee aan te sluiten) met aan beide kanten een tulpstekkertje gesoldeerd. Een coax kabel is beter afgeschermd dan de average audiokabel en toch redelijk goedkoop.

zoals anderen ook al hebben gepost: een normaal male - male tulpstekkerkabeltje werkt ook prima ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

kraats schreef op zondag 28 maart 2010 @ 20:21:
waarom een Y-splitter? op de subwoofer is toch duidelijk te zien dat er R(mono) staat. Dus als je 'm daar in prikt heb je maar een enkele tulp-tulp nodig.
of het duidelijk is kunnen we over discusieren, maar je hebt wel gelijk

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Ik heb als subkabel flexibele microfoonkabel gehaald bij de muziekwinkel, paar mooie plugjes erop, klaar.
Waarom evt een Y kabel? omdat je dan extragratis een paar dB extra krijgt, hoeft niet, mag wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-09 07:51

JvS

Ik heb hem zelf ook

Je kan ook extragratis de volumeknop iets verder open zetten :P. Harder dan z'n max gaat-ie toch niet :P.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marquis
fish schreef op zondag 28 maart 2010 @ 20:18:

eens als je hem in een kabelgoot gaat gooien waar de hoofdfrequentie 50 hz is en vele amperes getrokken worden, is het mischien nodig om een extra afgeschermde kabel te nemen
Ik heb een goedkope kabel geprobeerd en bij mij gaf het een brom (ook onder de 100 Hz). Daarom een iets betere kabel gekocht, daarmee was het over. Het lag nog geeneens langs een stroomkabel of zo.

[ Voor 4% gewijzigd door marquis op 28-03-2010 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krn176
ok bedankt.. dus gewoon een RCA tulpkabel.
Deze kabel heeft dus als ik het goed begrijp aan de ene kant 1 kabel (versterker kant) en aan de andere kant 2 uit.. rood/zwart?

of hoef ik maar een ingang te gebruiken, welke dan op de Sub?

[ Voor 15% gewijzigd door krn176 op 28-03-2010 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K0L3N
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07-09 13:34
een ingang, de rechter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-09 13:46

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

fish schreef op zondag 28 maart 2010 @ 20:18:

Juist bij een sub zou ik een betere kabel pakken, juist omdat hij in het gebied van 20 - 300 Hz werkt. Daarin zit ongeveer de meeste EM-storing van voedingen, lampen, apparaten en kabels...

Ik zou zelf voor de sub een composiet-video-kabel gebruiken (sterker nog, ik gebruikte dat voor ik m'n huidige speakers kocht en de sub overbodig werd). Deze is sowieso al beter afgeschermd en kost ongeveer evenveel als een stereo-tulp kabel.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
ik heb zo'n enkele tulp tussen zitten: http://kabeltje.com/mono-...tkabel-5-meter-p-327.html

Afbeeldingslocatie: http://kabeltje.com/images/CABLE-456.JPG

niet zo gek duur, 2 euro voor 5 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
shameete schreef op maandag 29 maart 2010 @ 07:33:
ik heb zo'n enkele tulp tussen zitten: http://kabeltje.com/mono-...tkabel-5-meter-p-327.html

[afbeelding]

niet zo gek duur, 2 euro voor 5 meter.
Zoiets gebruik ik ook. En volgens mij maakt het geen bal uit of je hem op de L of R ingang van je sub aansluit, ding is toch mono :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krn176
accountabc schreef op zondag 28 maart 2010 @ 20:36:
Wij hebben thuis precies dezelfde subwoofer staan :). Bij ons thuis staat de subwoofer achterin de kamer. De kabel moest door een kabelgoot, en we hadden ongeveer 8 meter nodig. De kabel die wij gebruikt hebben is een standaard coax kabel (eentje die je ook gebruikt om je tv mee aan te sluiten) met aan beide kanten een tulpstekkertje gesoldeerd. Een coax kabel is beter afgeschermd dan de average audiokabel en toch redelijk goedkoop.
Hoi Accountabc,
Dat is mooi om te horen, ik hoop dat de subwoofer mooi klinkt achterin de woonkamer. Ik weet ook nog niet of ik hem voor of achterin de woonkamer wil plaatsen, daar schijnen de mening ook weer over te zijn verdeeld.

Bij de winkel hadden ze het inderdaad ook over een digitale coax. Eentje die voldoende ohm weerstand had.
http://kabeltje.com/hq-digitale-coax-aansluitkabel-5m-p-173.html
Is dit de juiste?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Deze kabel kan je prima gebruiken, maar wel zou ik eerst bekijken waar je hem neer gaat zetten zodat je weet hoeveel kabel je nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krn176
UPDATE (probleem helaas).

Ik heb nu +/- 6 weken de volgende kabel aangesloten tussen receiver en subwoofer
-een RCA tulpkabel, (een normaal male - male tulpstekkerkabeltje ) zoals hier aangeraden.
-3 meter lang, gekocht voor iets van 7 euro bij een winkel hier.
-Merk = BMS???
-op de kabel staat BMS double shielded

Probleem: subwoofer gaat brommen / zoemen. Dit is niet-continu, maar als ik een random 5, 20 of 30 minuten naar een film kijk of naar muziek luister. De bass is dan een random tijd goed en als het misgaat blijft die nagalmen.
Vaak loop ik er dan even heen, schuif wat met de bassbox, beweeg de kabel en dan is de brom weer weg. Maar altijd komt die brom weer terug.

Wat heb ik zelf gedaan + omgevingsbeschrijving:
-Stekkerdoos die binnen 1 meter lag weggehaald
-Subwoofer rechtstreeks op een geaard stopcontact aangesloten (achterkant sub staat binnen 30 cm van het stopcontact

Situatie
Subwoofer staat los op de grond geplaatst, rechts van het wandmeubel waar de tv + receiver staan.
Ongeveer 1,5 meter.
De kabel loopt achter het wandmeubel langs en er lopen verder geen voedingskabels (behalve direct bij de receiver waar een geaarde stekkerdoos voor tv/receiver/wii/upc mediabox staat).

Overige kabels in de buurt:
-op de muurplintjes lopen nog 3 andere kabels richting mijn pc:
HDMI (receiver - vid.krt pc), Optisch digitaal (receiver - mobo pc), Ethernetkabel.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen hierbij, ik heb zelf een aantal mogelijk oorzaken bedacht:
-subwoofer stuk
-receiver stuk
-kabel niet goed
-storing op de kabel

Echter om nu alleen met de subwoofer terug te gaan naar de winkel lijkt me niets, misschien als ze hem dan testen is er niets mee aan de hand, ligt het toch aan de kabel en worden mij onderzoekskosten berekend. Hoe kan ik dit zo effectief mogelijk oplossen en oorzaken uitsluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FikkieHo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-09 20:13

FikkieHo

Wokmaster

Grote kans dat het aan de kabel ligt, gezien jouw troubleshoot.. maybe van iemand een "duurdere" tulp kabel lenen? Kost jouw niks, hoogstens wat geslijm :P

[ Voor 33% gewijzigd door FikkieHo op 13-05-2010 19:38 ]

Vliegtuigjes bouwer - i.o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:04
Een na verloop brommende/galmende sub lijkt me juist niet aan de kabel liggen, eerder de subversterker of voeding.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krn176
FikkieHo schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 19:33:
Grote kans dat het aan de kabel ligt, gezien jouw troubleshoot.. maybe van iemand een "duurdere" tulp kabel lenen? Kost jouw niks, hoogstens wat geslijm :P
Ok en is een digitaal coaxiaal kabel ( zo een als eerder genoemd in dit topic) beter dan de de huidige RCA - RCA tulpkabel?

Ik hoop zelf dat het niet aan de versterker ligt, want dan zou ik hiermee terugmoeten wat zeer veel tijd gaat kosten om alle kabels los en weer vast te maken, net alle kabelchaos netjes in de kast weggewerkt.. zucht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Probeer de sub eens een half uur aan te laten staan, zonder dat de kabel in de versterker zit (wel in de sub).
Als hij dan opeens raar gaat doen, zit het in de sub...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marquis
Eigenlijk heb ik je dit uit ervaring al eerder gezegt:
Ik heb een goedkope kabel geprobeerd en bij mij gaf het een brom (ook onder de 100 Hz). Daarom een iets betere kabel gekocht, daarmee was het over. Het lag nog geeneens langs een stroomkabel of zo.
T lijkt me niet gek dat dit door je goedkope kabel gebeurd. Maar dat is mijn mening.
Gewoon een betere kabel proberen.
Ik denk dat een digitale coax kabel het zelfde probleem geeft....

Aanvulling: K heb deze kabel... Voor wel 12,99 Euro klaar.

[ Voor 38% gewijzigd door marquis op 14-05-2010 17:20 . Reden: link toegevoegd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Takenzo
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09:00
Ik zou ook graag wat advies over kabels krijgen. Ik heb namelijk een logitech Z-5500 waarvan 1 van de achterste speaker kabels te kort is om mooi weg te werken. De voorste 3 speakers hebben een 10 meter kabel (die veel te lang zijn in mijn opstelling), en de achterste 2 hebben een 15 meter lange kabel, waarvan 1 lang genoeg is en de andere te kort.

Kan ik dan één ~20 meter lange kabel kopen, of zorgt deze langere kabel voor extra weerstand en daardoor bijvoorbeeld een minder luide linker achter speaker? Maakt de dikte van de kabel nog uit, of kan ik gewoon de dunste/goedkoopste kopen?

Tot slot, weet iemand nog een goedkope (web)winkel om deze kabel(s) aan te schaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Als je nieuwe kabel even dik is als meegeleverde kabel en hem goed verbindt is er geen enkel probleem.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Pagina: 1