Denon AVR-2307, geen geluid uit subwoofer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09-06 15:21
ik heb sinds kort een denon 2307. be net verhuisd en bezig alles uit te pakken etc.
ik heb nu de dvdspelre op de denon aangesloten, en 2 frontspeakers, centerspeaker en de sub op de aansluiting daarvoor.
bij de automatische instelling en zo komt er keurig geluid uit de subwoofer, maar met muziek en zo niets. pas als er een surround aangeleverd word, wordt er iets mee gedaan op de sub.

dus als ik gewoon een cd luister, of radio ( ziggo) of de pc via 3, mm naar stereo aansluiting op de denon, dan komt er niks uit.
bij de instellingen staat de sub wel op -12 db, heb het al op -6 gezet, maar nog steeds komt er niets uit.
het is een actieve sub van sony, SA W10.

misschien heeft iemand van jullie een helder ideee, of klopt het dat de sub niet mee doet bij "stereo" geluid.
ik kan op de denon bijvoorbeeld voor pure, direct, standaard, music, cinema ensimu ( 5 channel stereo) kiezen. maar niks zorgt voor geluid uit de sub...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-06 10:50
Ergens in de instellingen de subwoofer op 'plus' zetten, of iets wat er op lijkt. En anders de frontspeakers op 'small' zetten. Gevolg bij het laatste is wel dat het laag niet meer daar de frontspeakers gaat.
Waarschijnlijk kun je ook nog een crossover instellen, dit bepaald rond welke frequentie de scheiding moet liggen (dit is enkel het middenpunt, de overlap is veel breder), verander deze naar smaak.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
hmm.. op de sub kan ik ook crossover instellen, die heb ik ook zo hoog mogelijk gezet.
klopt het verder dat bij surround geluid, het volume/crossover van de sub wordt bepaald door de decodering, en niet zo zeer door andere instellingen? ( dus wat de verteker uitstuurt) de sub doet er vervolgens weer het zijne mee.. voor instellen moet je dan ook de sub altijd op vol open zetten normaal, maar bij room eq etc half open?

maar hoe bedoel je, op plus zetten? als in + xx db? die instelling heeft ie toch juist in de setup met dat meetmicrofoontje gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 252369

Ik denk dat met dat op "plus" zetten bedoeld wordt dat de subwoofer aangezet is in de instellingen van de denon, zelf heb ik de 1910. Hier kan ik dat in het menu doen onder manual setup -> Speaker setup. Bij mij werkt de subwoofer wel gewoon bij stereo en de overige instellingen, behalve bij direct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-06 21:39
Even iets anders tussendoor :P
Als jij een meting hebt gedaan en je sub is ingesteld op -12dB dan staat ie veel te hard ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-06 10:50
Nee 'plus' is een bepaalde instelling, maar op iedere receiver heet het weer anders. Bij Denon heet het kennelijk 'LFE+MAIN'. Dat speelt de sub het laag van de LFE bij surround films (zoals het hoort) maar ook het laag bij stereo bronnen. De automatische instelling maakt deze keuze niet voor je, dat moet je dus zelf veranderen.
Nu komt het laag zowel uit de frontspeakers als de sub, wil je dat niet dan stel je de frontspeakers in als 'small' (zie menu).
Die meetmicrofoon is verder leuk, maar ik zou het vooral instellen zoals je het zelf prettig vind.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

JvdW schreef op zaterdag 27 maart 2010 @ 16:38:
Even iets anders tussendoor :P
Als jij een meting hebt gedaan en je sub is ingesteld op -12dB dan staat ie veel te hard ;)
Hoeft zeker niet altijd, zit een bug in de software die soms de subwoofer op -12.0 dB zet. Daarom zou je met meten de subwoofer altijd uit moeten zetten of selecteren dat er geen subwoofer aanwezig is.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-06 21:39
FeaR1986 schreef op zaterdag 27 maart 2010 @ 18:15:
[...]

Hoeft zeker niet altijd, zit een bug in de software die soms de subwoofer op -12.0 dB zet. Daarom zou je met meten de subwoofer altijd uit moeten zetten of selecteren dat er geen subwoofer aanwezig is.
Ok, zit die bug alleen in dat model receiver/firmware of in alle ?
Dan zou ik de dB meter erbij pakken, ter referentie, als ie op -12dB staat / is gezet.
Bij mij is de subwoofer wel goed ingesteld door audyssey (2310) , zelfs de afstand was correct.

[ Voor 9% gewijzigd door JvdW op 27-03-2010 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
ehm
de 2307 heeft volgens mij geen audysey, ? pas het model van het aar daarna?

en die -12 vond ik ook al wat appart

volgens de handleiding( ja die heb ik doorgekeken!) moet je bij de test de sub op half volume zetten ls het een actieve sub is.
na de auto setup heb ik wel die andere opties nog doorgelopen, en de speakerafstanden klopten, en de waardes voor left right en center lagen dicht bij elkaar in de buurt +1 tot +2... de sub op -12, erg vreemd vond ik al. je kunt bijvoorbeeld op de achterkant van de afstandbediening het testgeluid laten spelen, en dan vind ik dat de sub toch wel aardig overeenkomt met het "volume" van de fronts en center.
ik heb alleen nu 2 pioneer front speakers, en een sony center, wat wel een beetje van klank verschilt.
de klank van de sub kan ik niet echt beoordelen want daar komt "natuurlijk" een lagere klank uit.

voor het aansluiten had ik wel wat haast, want ik wilde met de beamer een film kijken die op tv was....
dus heb niet alles toen heel itgebrei bekeken.
en voor osd moet ik steeds de kabel van digital coax naar de monitor uit zetten... :P en met ossd heb ik toch wat meer overzicht op wat ik aan het doen ben...maar voor elke keer dat ik een optie tegenkom in de handleiding daar nu meer te klooien is me een beetje teveel werk elke keer.

ik zal dan idd in speaker setup de sub nog wel op lfe+main moeten zetten...

de versterker is 2ehands en ik denk dat de vorige eigenaar ook al zo zijn eigen voorkeuren er in heeft ingesteld, zodat er hier en daar wle eens iets op een niet standaard manier staat. voles mij had die vorige eigenaar geen sub, die speelde volgens mij stereo... en t lieft direct.. maar die had dan ook geen lullige speakertjes!

het viel me qua geluid nogal tegen tot ik dus ontdekte dat de sub niks deed. op mijn vorige stereosetje was de sub altijd flink aanwezig als ik die vol open zette. met muziek was het dan vaak al snel too much.. maar voor 5.1 met films was het perfect!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
FeaR1986 schreef op zaterdag 27 maart 2010 @ 18:15:
[...]

ik moet de surround nog eens aansluiten , de zaken definitief een plekje in de kamer geven, en dan opnieuw meten
ik vond -12 ook al wat overdreven, en volgens mij was dat na de eerste meting op het scehrm ook niet zo, maar bij t test knopje op de achterkant van de AB staat ie op -12, en ik heb hem op -6 gezet, maar dat hielp idd niet ( nog geen lfe+main gezet)

dat ie way te hard zou staan kan ik me niet echt voorstellen, eerder dat ie te dicht bij de microoon stond ( 1 meter) een decibelmeter heb ik verder niet

kan ik iets doen aan die bug?
ik heb wel eens gehoord dat je updates kunt installeren, maar dat is denk ik niet eenvoudig? en t is er niet een die bij de nederlandse dealer is gekocht, dus support/updates heb ik ook geen recht op tis ook een tweedehands)

volgens mij zat er nog geen audysey op de 2307, maar oas op 2308 ( of misschien 3307 of 4307 zo)

klopt het trouwens dat bij denon de eerste twee nummers zeg maar de klasse is, en de laatste twee het jaartal?

ik zat in iedergeval destijds te twijfelen tussen de 1908 en de 2307 iig. het design van de 08 lijn was nieuwer en mooier, maar de 2307 had evenveel of meer, en was ietsje ouder en dus minder duur.

waarom helpt het eigenlijk sde subwoofer uit te zetten als je last hebt van die bug?
als je het weet kun je toch de sub na het meten controleren en op d waarde zetten die je elf wilt, of die bij de settings van de andere speakers past...? dat zul je toch ook moeten doen als de sub niet wordt gemeten.

bij mijworden ook alle speakers een voor een gemeten, dus het beinvloed elkaars meting of correctie ook niet?

[ Voor 12% gewijzigd door engelbertus op 28-03-2010 01:54 ]

Pagina: 1