Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mambo No5
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-09 20:37

mambo No5

Bad Apple?

Topicstarter
Een goedemorgen,

Ik zit in dubio over de volgende situatie. Momenteel draai ik een dual-screen setup met 2 monitoren aangesloten op een videokaart (de 4890) en moet ik voor het aansturen van m'n beamer om de haverklap achter de pc kruipen om de dvi-kabel om te steken. Nu vind ik dit geen geweldige oplossing en lijkt me dit ook niet heel erg bevorderlijk voor de stekkers en aansluitingen van de grafische kaart om dit veel vaker te doen.

Nu wil ik, om het bovenstaande probleem op te lossen, een extra low-end kaart er bij plaatsen om deze aansluiting te bewerkstelligen. Voorzover ik weet heb ik hierbij een aantal opties;

• Koop een goedkope kaart met een ATI-chipset uit een oudere reeks (43xx bijvoorbeeld)
• Koop een kaart uit de 48xx reeks (uit eerdere reeksen word sowiso geen succes volgens deze chart) en stel meteen Crossfire in om nog wat extra winst te behalen in games

Nu heeft het aanschaffen van een 4830-reeks kaart icm crossfire mijn voorkeur gezien het geringe prijsverschil en potentieel betere performance in games, maar ik loop alsnog tegen een paar vragen aan die ik voor mijzelf niet helemaal beantwoord kan krijgen.

1. Gaat een Crossfire setup met een 4890 en een 4830 werken en heeft dit enige toegevoegde waarde? (c.q. word het werkgeheugen van de 4830 geshared met die van de 4890? Games als GTA4 hebben best wel wat voordeel van extra ram afaik.)
2. Word dit wel ondersteund door Windows 7? (n.b. ik lees diverse verhalen over dat Hybrid Crossfire niet ondersteund word, maar is dit ook van toepassing op de bovenstaande setup of alleen bij een setup waarbij een geintergreerde GPU met een "losse" gpu gecombineerd word?)
3. Als een crossfire-setup geen succes is, kan ik dan een willekeurige ATi-kaart als 2e GPU draaien zonder compatibility issues tussen de twee kaarten?

Een setup met een Nvidea kaart als "slave" naast de 4890 is wat mij betreft een no-go; ik heb dit al geprobeerd met een losse 6200 die ik nog had liggen en dat werkte absoluut niet lekker. :/

Voor de volledigheid nog mijn relevante specs;

Moederbord: Intel DX58SO
CPU: Intel Ci7 920
XFX Radeon 4890 (1 GB)
Windows 7 Pro

Aangezien ik totaal geen ervaring met crossfire heb en ik alleen informatie vind over crossfire met 2 gpu's uit dezelfde reeks (eg 2x 4870 ), post ik dit hier. :)

[ Voor 0% gewijzigd door mambo No5 op 27-03-2010 10:49 . Reden: FXF --> XFX ]

Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Ligt natuurlijk ook helemaal aan je budget.

Ik heb er sinds ruim een jaar een 4870 in zitten voor mij 20" en de plasma, en een 36x0 voor mijn tweede 19" scherm.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mambo No5

mambo No5

Bad Apple?

Topicstarter
Ik wil er geen honderden euro's aan uitgeven; mijn primaire doel is om een extra DVI-uitgang te creeren in mijn systeem. Een gemiddelde 4830 kost -als ik even snel kijk- zo'n 80 a 90 euro en dat is wel zo ongeveer het maximum wat ik er voor over heb als ik er ook nog een beetje prestatiewinst in games mee kan boeken. Als dat niets uit zou halen kan ik net zo goed een goedkope 43xx kopen a 30 euro, maar dat is dus mijn tweede voorkeur. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

En je vergeet nog een optie;

Deze kaart verkopen en een uit de 5xxx reeks halen van ati, eyefinity resulteert in dat je 3 schermen op 1 kaart kan zetten...

Een hd5770 presteert ongeveer gelijk aan een 4890

Stel je 4890 verkopen voor ongeveer 100 euro, dan kost het nog zo'n 30 euro voor een 5770.. ;)

( oh en een 5770 verbruikt minder stroom en heeft DX11 )

edit; typo 4890 natuurlijk..

@ EWK, Deze dan? DP, 2 dvi en hdmi... (als je dan de beamer op hdmi/DP zet/convert, of werkt het niet zo? )

[ Voor 42% gewijzigd door Humma Kavula op 27-03-2010 11:09 ]

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Maar let op, eyefinity werkt dus niet met 3 dvi uitgangen.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-06 11:39

Fid3lity

Spectre X

EWK schreef op zaterdag 27 maart 2010 @ 10:49:
Ligt natuurlijk ook helemaal aan je budget.

Ik heb er sinds ruim een jaar een 4870 in zitten voor mij 20" en de plasma, en een 36x0 voor mijn tweede 19" scherm.
EWK schreef op zaterdag 27 maart 2010 @ 11:05:
Maar let op, eyefinity werkt dus niet met 3 dvi uitgangen.
Let jij even op, je beide posts waren totaal irrelevant en onbruikbaar voor de TS... In de eerste post zeg je niks nuttigs en in je tweede post praat je alsof je nergens van op de hoogte bent. Eyefinity is pas geïntroduceert bij de release van de HD5k serie, de reeksen daarvoor beschikten nog niet over deze technologie...

Dus, tenzij je nog iets écht nuttigs weet te melden...

Edit: ik zag dat je reageerde op daarboven... In dat geval: Heatonme suggereert nergens dat hij een Eyefinity opstelling met 3 DVI uitgangen voor ogen had... Daarbij: een HD5770 heeft (maar) 2 DVI uitgangen :)

[ Voor 11% gewijzigd door Fid3lity op 27-03-2010 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mambo No5

mambo No5

Bad Apple?

Topicstarter
2x DVI en 1x HDMI is wat mij betreft niet zo'n probleem; een HDMI -> DVI kabel kost ook de wereld niet. Het is in ieder geval een oplossing die ik serieus zal overwegen. :)

/edit: Ik zit even snel wat benchmarks door te neuzen, maar een overstap van een 4890 -> 5770 doet me performance-wise niet heel erg veel goed; een 5770 presteerd over het algemeen zelfs minder dan een 4890.. keuzes keuzes... :/

[ Voor 40% gewijzigd door mambo No5 op 27-03-2010 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Inderdaad, ik heb iets te optimistische benches gelezen...

Misschien toch iets meer bijleggen voor een 5830 welke wel gelijk/beter preteert?
Maar net wat je zegt, keuzes keuzes.... succes ;)

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter91
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13-07 20:34

Peter91

<=]

Een 4850 gaat voor 60 euro? Weg op vraag & aanbod hier. Een 4870 had ik voor 80. Dus als je budget €80/90 is, moet de keus niet moeilijk zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14-09 17:20
Ik ben bang dat met die 4830 in Crossfire, je performance alleen maar omlaag gaat halen... Je geheugen valt terug van 1GB naar 512MB en je 4890 gaat op de power van de 4830 werken, welke gelijk presteren (2x 4830) dan 1 4890, alleen dan met maar 512MB geheugen & Crossfire scaling issues etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-09 11:16
enkele opties:

Simpel ouder ati kaartje (3 series voor 3 tientjes bij V&A)
voor 100-120 een 4890 V&A
voor 65-90 een 4870 V&A
Een nieuwe danwel tweedehandse 5770/5830/5850

Ik zou persoonlijk voor een tweede 4890 gaan of de 4890 verkopen en het budget rekken naar een 5850 al dan niet tweedehands. Is dat geen optie dan zou ik gewoon voor een simpele ati kaart van een paar tientjes gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mambo No5

mambo No5

Bad Apple?

Topicstarter
En weer terug van de winkel; ik heb voor 28 euro er een simpele 4350 bij gekocht die het in een keer doet icm mijn 4890. Niet moeilijk gedaan met crossfire, maar er gewoon naast gezet. :)

Een tweede 4890 is leuk, maar voor mijn doeleinden een beetje overkill.. Daarnaast zou ik dan ook meteen een nieuwe voeding moeten halen aangezien de andere 4890 de beide stroomstekkers als in beslag neemt. :X Een voeding en ook nog eens een 4890 puur en alleen om een beeldscherm extra aan te kunnen sluiten vind ik net iets teveel van het goede; dan maar geen performancewinst. :)

Ook nog even gekeken naar een 5850, maar die zijn me eerlijkgezegd te duur... (€ 300,-)

/edit:

Kom net overigens een passage uit Het ATi HD5XXX serie ervaringen topic - Deel 3 tegen
Hoe werkt Eyefinity met meer dan 2 monitoren?? !:
Als je een gewone kaart hebt binnen de HD5xxx serie kun jij tot 3 monitoren gelijk aansturen, echter moet 1 beschikken over een monitor met een Displayport ingang om 3 schermen tegelijk aan te kunnen sturen.
Een 5xxx series was dus niet echt een oplossing geweest; displayport zit niet op de monitoren die ik momenteeel heb...

[ Voor 27% gewijzigd door mambo No5 op 27-03-2010 15:25 . Reden: toevoeging ]

Pagina: 1