Mijn lacie networkspace 1tb is laatst overleden. dus ik de harde schijf eruit gehaald(Hitachi) en aangesloten op mijn moederbord. Helaas herkent de computer de schijf helemaal niet en boot zelfs niet als hij er in zit. dit is best wel jammer omdat er wat ongebackupde data data op stond. Als ik hem aanzet geeft ie een raar tikkend geluid en voor de rest niks. heeft iemand ideeen hoe ik deze schijf weer aan de praat kan krijgen ? (ik heb wel garantie maar dan krijg ik mijn data niet terug dus moet ik dat eerst regelen.)
Als de schijf tikt dan is de kans groot dat hij fysiek stuk is, en dat je toch naar de wat rigoreuzere recoverymaatregelen moet gaan om proberen de data eraf te halen. Zie Thematopic: Datarecovery en BalusC in "OM FAQ".
Je kunt de schijf ook naar een datarecoverybedrijf sturen als je er zelf niet mee aan de slag wil gaan. De kosten hangen dan een beetje af van hoe erg de schijf stuk is, en hoeveel data er vanaf gehaald kan worden. Meestal begint zoiets bij een paar honderd euro.
Je kunt de schijf ook naar een datarecoverybedrijf sturen als je er zelf niet mee aan de slag wil gaan. De kosten hangen dan een beetje af van hoe erg de schijf stuk is, en hoeveel data er vanaf gehaald kan worden. Meestal begint zoiets bij een paar honderd euro.
[ Voor 33% gewijzigd door TERW_DAN op 26-03-2010 15:56 ]
dat is duidelijke taal. ik heb geen geld om de data te laten recoveren (t zijn vakantie foto's
). dus ik zal de OM FAQ ff doorlezen. ik al wel geluisterd naar andere kapotte HDD en het geluid lijkt er niet echt op. ook ben ik er achter gekomen dat hij een bestands systeem gebruikt dat niet word ondersteunt door windows, dus heb ik het geprobeert met een linux bootdisk wat ook geen resultaat had.
Weet iemand of ik gewoon een andere HDD in de networkspace kan proppen ?
Weet iemand of ik gewoon een andere HDD in de networkspace kan proppen ?
Nee, je kunt er niet zomaar een andere schijf inproppen. Op de schijf staan ongeveer 10 partities, waarvan de meeste gebruikt worden om het besturingssysteem (linux) van op te starten. Verder is de data partitie inderdaad XFS geformatteerd. In deze wiki kun je wel meer info vinden.
zou ik een harde schijf met deze partitie's kunnen maken/klonen ?
Theoretisch zou dat moeten kunnen. Als je kijkt naar de partitie indeling is de eerste een extended partie van ongeveer 1GB, hierin zitten de overige 5 t/m 10 partities met het os, de configuratie en updates e.d. De rest van de schijf (partitie 2) is de data partitie. Als je dus een sector voor sector kopie hebt van wat meer dan de 1e GB dan zou dat genoeg moeten zijn. De data partitie is dan ws corrupt, maar die kun je wel opnieuw aanmaken.
Helaas is mijn originele hardeschijf dus zover beschadigd dat ik daar niks meer mee kan
.
Er zijn ook partitieimages beschikbaar van de partities die er toe doen. Daarmee kun je je harde schijf inrichten.
ah, daar had ik overheen gekeken, dan maar opzoek naar een goedkope&stille HDD.
Anoniem: 344680
Als dit zou gaan over een externe usb-harde schijf zou het volgende commentaar gegeven worden:
De goedkoopste losse interne harde schijf van 1 terabyte kost 60,70 euro.
De goedkoopste externe harde schijf van 1 terabyte kost 64,86 euro.
Het kan zijn, dat het usb-printplaatje van de usb-behuizing van de LaCie al een harde schijf defect gemaakt heeft. Het is een vraag of het verschil van 4,16 euro het waard is om het risico te lopen, dat een andere harde schijf ook defect raakt.
Daarnaast bestaat ook het risico, dat alle moeite met de partities tevergeefs is. Dit is geen losse behuizing waar zonder moeite een losse harde schijf in geplaatst kan worden.
De goedkoopste losse interne harde schijf van 1 terabyte kost 60,70 euro.
De goedkoopste externe harde schijf van 1 terabyte kost 64,86 euro.
Het kan zijn, dat het usb-printplaatje van de usb-behuizing van de LaCie al een harde schijf defect gemaakt heeft. Het is een vraag of het verschil van 4,16 euro het waard is om het risico te lopen, dat een andere harde schijf ook defect raakt.
Daarnaast bestaat ook het risico, dat alle moeite met de partities tevergeefs is. Dit is geen losse behuizing waar zonder moeite een losse harde schijf in geplaatst kan worden.
[ Voor 50% gewijzigd door Anoniem: 344680 op 26-03-2010 20:10 ]
Het gaat hier om een netwerk hardddisk, geen externe usb hd.
[ Voor 28% gewijzigd door Nielson op 26-03-2010 20:06 ]
Een nieuwe LaCie Network Space 2 kost 129,65 euro.
Een Lacie mini Ethernet externe schijf kost 99 euro.
Een Maxtor kost 100,84 euro.
De goedkoopste harde schijf van 1 terabyte kost 60,70 euro.
Het verschil met de Maxtor is 38,30 euro.
Een Lacie mini Ethernet externe schijf kost 99 euro.
Een Maxtor kost 100,84 euro.
De goedkoopste harde schijf van 1 terabyte kost 60,70 euro.
Het verschil met de Maxtor is 38,30 euro.
pricewatch: Maxtor Central Axis 1TB

https://maxict.nl/product...ral_Axis_1TB?imgid=180650
http://tweakers.net/price...HNcbqXrWtSUeOV32N2_0ErbU_

https://maxict.nl/product...ral_Axis_1TB?imgid=180650
http://tweakers.net/price...HNcbqXrWtSUeOV32N2_0ErbU_

[ Voor 74% gewijzigd door Anoniem: 344680 op 26-03-2010 20:26 ]
die bestaat niet meer, maxtor= seagate geworden en die maken hem niet volgens hun info
Correct.
MaxICT heeft er nog 5 volgens de website.
Seagate heeft de Seagate BlackArmor 110 1TB NAS. Daar schijnt geen Nederlandse verkoper voor te zijn.
MaxICT heeft er nog 5 volgens de website.
Seagate heeft de Seagate BlackArmor 110 1TB NAS. Daar schijnt geen Nederlandse verkoper voor te zijn.
[ Voor 59% gewijzigd door Anoniem: 344680 op 26-03-2010 22:21 ]
Naja, ik denk niet dat ik hem ga vervangen. Mijn behoefdes zijn iets veranderd en ik heb nu een barebone(gestripte laptop) in gebruik en die doet exact wat ik wil
Je kunt ook proberen om de printplaat van een identieke hdd er op te zetten (om te wisselen dus). Dit heeft bij mij nog wel eens gewerkt.
Om het helemaal lijp aan te pakken: In een cleanroom zou je de platters in een (werkende) identieke schijf kunnen overplaatsen, dan heb je 100% van de data. Dit is echter ZEER risicovol.
Om het helemaal lijp aan te pakken: In een cleanroom zou je de platters in een (werkende) identieke schijf kunnen overplaatsen, dan heb je 100% van de data. Dit is echter ZEER risicovol.
Pagina: 1