Ik begin dit topic omdat er nog wat meningsverschillen waren in het topic Stereo of Surround en iedereen op mij aan het tyfen was dat ik mp3 een slecht formaat vind voor high-end sets.
Nu wil ik ten eerste zeggen dat als je veel muziek luistert of bewerkt en de technische achtergrond snapt van mp3 je een beter idee krijgt van de zwakker punten er van. Feit is gewoon dat de hogere frequenties middels FFT er uit worden gefilterd en dat ik toch iets mis als ik het hoor.
Ik had in het topic gezegd dat het per definitie slecht was om MP3's te luisteren op een hi-fi set. Daar moet ik wel op terug komen want er zijn veel mensen die het verschil niet horen, alleen denk ik wel dat er veel mensen zijn die het verschil wél horen.
Hieronder nog wat citaten uit het topic:
MP3 vs CD audio
Een oudere vergelijking uit 99(encoders zijn inderdaad beter geworden laatste 10 jaar dus deze is niet zo eerlijk)
Wat mijn conclusie eigenlijk is:
Iedereen moet ophouden op elkaar te tyfen, en iedere zin over dit onderwerp beginnen met "ik vind" want het is eigenlijk een gigantisch subjectief.
Daarnaast kan je niet verkondigen dat het onzin is dat je bij mp3 geen "verliezen" hebt (want dat is gewoon bij een lossy formaat) maar of het hoorbaar is, is een ander verhaal. Ik zal ook niet meer zeggen dat het per definitie zonde is want soms kan je het verschil gewoonweg niet horen.
En nu allemaal weer vriendjes
, iemand nog iets toe te voegen?
Nu wil ik ten eerste zeggen dat als je veel muziek luistert of bewerkt en de technische achtergrond snapt van mp3 je een beter idee krijgt van de zwakker punten er van. Feit is gewoon dat de hogere frequenties middels FFT er uit worden gefilterd en dat ik toch iets mis als ik het hoor.
Ik had in het topic gezegd dat het per definitie slecht was om MP3's te luisteren op een hi-fi set. Daar moet ik wel op terug komen want er zijn veel mensen die het verschil niet horen, alleen denk ik wel dat er veel mensen zijn die het verschil wél horen.
Hieronder nog wat citaten uit het topic:
deepbass909 schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 11:04:
@JWR
Je laatste zin zegt het precies goed, de rip kwaliteit. Vroeger gebruikte ik Xing voor codering, die mp3's zijn ondanks hun hoge bitrates niet om aan te horen. Daarna ben ik overgestapt op LAME met HQ-instellingen (trager, maar veel betere kwaliteit) en ik kan op mijn set bij veel mp3's die ik zelf heb gemaakt het verschil echt niet meer horen. En ik heb toch ook geen dinky-toy setje staan, maar een surround-set waarvan de receiver en fronts ook akelig dicht tegen de €2000 aan nieuwwaarde zitten (Cambridge Audio 540R receiver en Monitor Audio RS8 front-speakers).
Afgelopen week heb ik een test gedaan (gewoon om te testen of het voor mij de moeite waard is om al mijn cd's om te zetten naar flac) met Come away with me van Norah Jones. 3 bronnen, namelijk mp3 op (uit m'n hoofd) 160kbit vbr, flac en cd. Afspeelbronnen hiervoor waren voor de mp3's en flac's m'n Popcorn Hour C-200 en voor de cd een Cambridge Audio 540D, allen optisch aangesloten op de receiver, dus alles ging door dezelfde DAC. Ik kon absoluut geen verschil horen tussen de bronnen en dat is niet omdat ik niet weet wat mp3-codering met het geluid kan doen, want daar heb ik ook genoeg voorbeelden van liggen waar het wel hoorbaar is.
Dus de stelling dat het zonde is om een set van €2000 te gebruiken voor mp3's is eigenlijk net zo lam als roepen dat je geen 60" LCD/plasma moet komen om vooral mkv-bestanden te bekijken.
Ik zal niet ontkennen dat er geen betere compressie-technieken zijn dan mp3, absoluut niet, maar mp3 heeft vanuit de audio-wereld een stempel gekregen van per definitie slecht te zijn en dat wordt klakkeloos door iedereen maar overgenomen, zonder zelf nog kritisch te luisteren. Toegegeven, tegenwoordig is opslagruimte zo goedkoop dat die hoge compressie niet meer nodig is (het was voor mij vroeger juist een sport om een mp3 zo klein mogelijk te krijgen, zonder hoorbaar kwaliteitsverlies, want 10% kleiner betekende toch weer 10 cd's meer kwijt kunnen op de harddisk) en ik heb daarom ook heel wat avonden geëxperimenteerd met verschillende instellingen.
En ja, ik weet dat er bepaalde muziekstukken zijn waarbij mp3 toch altijd door de mand valt, zelfs op 320kbit, maar als dat niet de muziek is waar je zelf naar luistert, wat boeit dat dan eerlijk gezegd?
En nog een paar links:JvS schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 12:34:
[...]
Tja, dat komt door de eerste zin die gepost wordt. Die is gewoonweg niet waar. Ook getrainde oren (en dan hebben we het over mensen die aan de compressie algoritmes werken) kunnen hoge bitrate MP3 (boven de 200kbps) niet goed onderscheiden van referentiemateriaal. In objectieve tests lees je dat keer op keer terug. Het is jammer dat MP3 zo'n slechte naam heeft gekregen door slechte rips, want het is gewoon een prima audiofiel verantwoorde compressiemethode.
[...]
MP3 vs CD audio
Een oudere vergelijking uit 99(encoders zijn inderdaad beter geworden laatste 10 jaar dus deze is niet zo eerlijk)
Wat mijn conclusie eigenlijk is:
Iedereen moet ophouden op elkaar te tyfen, en iedere zin over dit onderwerp beginnen met "ik vind" want het is eigenlijk een gigantisch subjectief.
Daarnaast kan je niet verkondigen dat het onzin is dat je bij mp3 geen "verliezen" hebt (want dat is gewoon bij een lossy formaat) maar of het hoorbaar is, is een ander verhaal. Ik zal ook niet meer zeggen dat het per definitie zonde is want soms kan je het verschil gewoonweg niet horen.
En nu allemaal weer vriendjes