Home cinema systeem voor bij nieuwe plasma tv.

Pagina: 1
Acties:

• Kain_niaK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-01-2025

Kain_niaK

Mijn hobby is niet werken

Topicstarter
Mijn ouders gaan eindelijk digitaal! Ze konden de laatste aanbiedingen van de Telenet pack (inclusief digitale tv) niet weerstaan.
Ik zelf kijk al jaren tv op mijn computer monitor (27" iiyama scherm) en een goedkope surround set van Creativa. Maar ik heb dan ook maar een klein kamertje.

Maar bij mijn ouders thuis hebben een mooie living.
Nu heb ik een redelijk mooi 42" full HD plasma scherm gevonden.
Namelijk deze.
pricewatch: Panasonic Viera TX-P42S10E
Ik ga ook een htcp in elkaar steken. Waarschijnlijk aan de hand van deze best buy guide.
reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie januari 2010

Maar nu zoek ik dus nog een Home Cinema Hifi set
En ik heb ook wat vraagjes over aansluitingen.
Allereerst die plasma heeft 3 hdmi aansluitingen.
1 - voor de decoder van telenet
1 - die op het moederbord van de htcp word aangelosten die een GMA X4500HD processor heeft

Maar dan vroeg ik mij af ... moet ik die laatste hdmi aansluiting dan gebruiken om het te verbinden met de home cinema set of gaat dat via spdif (die de plasma tv ook heeft) of misschien optical.

Ik weet dat hdmi ook audio verstuurd. Maar is het dan gebruikelijk tegenwoordig dat versterkers via hdmi op de tv worden aangesloten ?
En geeft zo'n tv dan afhankelijk van het signaal dat op het beeld word getoond het juiste geluid door ?
Vermits ik twee input bronnen heb de htcp en de digibox ?

Dan was ik naar dit systeem aan het kijken. Panasonic SC-PT570
http://www.panasonic.nl/h...index.html?trackInfo=true
Maar dit is in de eerste plaats een dvd speler.
Hoe krijg ik het geluid van mijn htcp nu via die speler (die denk ik ook een versterker is) naar de boxen? Het moet als dat mogelijk is via de tv gaan omdat ik zowel mijn digibox als mijn htcp tegelijk op het audio systeem moet kunnen aansluiten en dus niet de hele tijd kabels moet versteken.
Kan dit via hdmi of hoe moet ik dit aansluiten ? 2 x hdmi naar de plasma en vandaar optisch naar de speler ?

Voor de rest nog over het audio systeem
Dat systeem ondersteunt DTS en is 5.1 wat goed genoeg is voor mij en mijn ouders ( mijn moeder wil toch niet te veel boxen)
De achterste speakers zijn ook draadloos aan te sluiten.
Maar geeft dat wel goed geluid ? En werkt dat dan met baterijen of hoe ontvangen die boxen stroom ?

Als iemand een betere oplossing weet gelieve het dat te vertellen. De plasma is al gekocht en het htcp systeem, daar ken ik wel wat van af.
Maar van HiFi eigenlijk niet zo veel. Dus als iemand wat vraagjes zou willen beantwoorden.
Ik zoek dus een goed 5.1 systeem (geen pc speakers maar echte hifi) dan ongeveer 400 euro mag kosten.

edit: Wat ik dus eigelijk zoek volgens mij is een reciever die TrueHD of DTS-HD aankan.
En een boxen set die ik daar op kan aansluiten.
De oplossing die ik aanhaalde kan dat waarschijnlijk niet of wel? :P ik leer bij

[ Voor 3% gewijzigd door Kain_niaK op 25-03-2010 19:17 ]

en daar heb ik mijn beroep van gemaakt

• K0L3N
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 31-01 22:39
Een goed systeem voor 400 euro is al bijna niet te doen, en je zult dan zeker niks merken van truehd en dts-hd, als ik jou was zou ik eens kijken naar een leuke stereo set, zeker als je moeder niet teveel speakers wil. En anders verder kijken en niet naar truehd etc kijken.

Over het algemeen steek je al je apparaten met hdmi in je reciever, en van daaruit naar de tv.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04-02 11:15

FeaR

In GoT we trust

Kain_niaK schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 19:14:
Maar dan vroeg ik mij af ... moet ik die laatste hdmi aansluiting dan gebruiken om het te verbinden met de home cinema set of gaat dat via spdif (die de plasma tv ook heeft) of misschien optical.
Als zowel de TV als de Home Cinema Set HDMI 1.4 hebben kan het via HDMI, want HDMI 1.4 heeft een ingebouwd AUDIO Repeat Kanaal. Aangezien er nog niet zo veel HDMI 1.4 apparaten zijn neem ik aan dat het bij jullie via optisch zal gaan. Overins is Optical een soort van S/PDIF, naast optisch is er ook digitale coax.

Overigens is audio via de TV laten lopen niet alijd goed. Veel TV's sturen namelijk geen 5.1 geluid door. Dus dan zit je veelal met terug gescaled 2.0 geluid. Sommige tv's doen wel 5.1 maar dan alleen Dolby Digital en geen DTS. Dus vandaar is audio direct op de receiver beter. Al heb je dan soms wel weer last van inputlag vanaf de tv. Maar dat is ook weer in te stellen op de receiver qua delay in ms.
Ik weet dat hdmi ook audio verstuurd. Maar is het dan gebruikelijk tegenwoordig dat versterkers via hdmi op de tv worden aangesloten ?
Ja, via de HDMI Out van de receiver naar een HDMI van de tv. De receiver werkt dan als een soort van hub of switch. Bij losse receivers is er veelal een redelijk aanbod van HDMI-ingangen, bij kant en klare sets niet. Zie over de werking van receivers ook Welke receiver past het best bij mij?.
En geeft zo'n tv dan afhankelijk van het signaal dat op het beeld word getoond het juiste geluid door ?
Vermits ik twee input bronnen heb de htcp en de digibox ?
TV geeft het beeld door van welke input jij gekozen hebt. Dus als jij HDMI 1 selecteerd dan zal de tv het beeld weergeven van wat er op HDMI 1 binnen komt. Wil je schakelen dan schakel je dus op de receiver naar een andere input. De input van de tv blijft hetzelfde aangezien alles via de receiver gaat. Audio verwerkt de receiver (MITS deze over HDMI Processing ondersteund) en speelt het af over de set.
Hoe krijg ik het geluid van mijn htcp nu via die speler (die denk ik ook een versterker is) naar de boxen? Het moet als dat mogelijk is via de tv gaan omdat ik zowel mijn digibox als mijn htcp tegelijk op het audio systeem moet kunnen aansluiten en dus niet de hele tijd kabels moet versteken.
Kan dit via hdmi of hoe moet ik dit aansluiten ? 2 x hdmi naar de plasma en vandaar optisch naar de speler ?
Zoals gezegd kan het via de uitgang van de tv, maar dit is niet altijd je van het. Veelal kan je gewoon een ingang gebruiken die de home cinema set heeft. Let er dus bij aanschaf op dat de set de aansluitingen hebt die je wilt hebben. Maak dus een lijst met welke apparaten je hebt en welke aansluiting deze nodig hebben. Op die manier kan je al heel wat sets wegstrepen in verband met te weinig ingangen.
edit: Wat ik dus eigelijk zoek volgens mij is een reciever die TrueHD of DTS-HD aankan.
En een boxen set die ik daar op kan aansluiten.
Er zijn kant en klare setjes die wel DTS HD en DolbyTrue HD hebben. Echter met dit budget is het te verwaarlozen en hoor je toch geen verschil. Ik zou sites als iBood eens in de gaten houden. Soms komen daar wel eens dingen als de Onkyo TX-SR577 en een complete 5.1 set voorbij. Dan heb je alleen geen draadloze achterspeakers.

Iets wat je dus ook moet doen is kiezen wat je wilt: wil je losse componenten of wil je echt een kant en klare set. Met die laatste is de keuze een stuk minder groot.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Kain_niaK

Kain_niaK

Topicstarter
Ik heb een aantal recievers gevonden.
Waarvan deze het meest intressant was.
pricewatch: Onkyo TX-SR507
Een Onkyo TX-SR507.
Die is 5.1, gaat tot 130W en ondersteunt hdmi 1.3a
Het enige wat extra 1.4 bied is Audio Return Channel. (en ethernet en nog een zooi waar ik nog niet zo veel mee heb)
Maar dat heb ik niet nodig want het signaal gaat alleen via hdmi en komt ofwel van de digibox ofwel van de htcp. Als ik het goed begrijp gaat er van elke systeem dus een hdmi kabel naar bv dan de Onkyo en vandaar gaat er 1 kabel naar de tv. En op de Onkyo kies je de input.
Dan heb ik alleen nog een speaker set nodig. Liefst met draadloze surround speakers.
Ik ga dus voor losse onderdelen.
Mischien moet ik mijn budget iets omhoog doen. Laten we zetten 300 voor de reciever en pak 450 voor de speakers.
Is dat te doen ? :)

[ Voor 3% gewijzigd door Kain_niaK op 25-03-2010 20:24 ]

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Kain_niaK schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 20:23:
Die is 5.1, gaat tot 130W en ondersteunt hdmi 1.3a
Leesvoer: Daar zijn ze dan: Onkyo TX-SR607 507 en 307

Let niet alleen op dingen als Wattage! Ten eerste zegt het gewoon helemaal niets aangezien je met een Watt of 5 per kanaal al meer dan genoeg hebt om normaal te kunnen luisteren. Ten tweede geeft Onkyo het wattage op gemeten met een kanaal, bij 6 Ohm en bij 1000 Hz. Dan haal je de 130 Watt wel. Als je een Onkyo gaat gebruiken in een meerkanaals set-up dan kakt het vermogen in tot een Watt of 30 per kanaal. Nog steeds meer dan genoeg, maar staar je gewoon niet blind op het vermogen. Als je het vermogen wilt weten kijk dan naar de opgave die gedaan is met alle kanalen aangedreven, 8 Ohm en onder een bereik van 20 - 20.000 Hz.

Draadloze speakers ben ik nog niet tegen gekomen als het gaat om losse componenten. Kant en klare setjes hebben die optie soms wel, maar dat kom je ook niet vaak tegen. Dus zou eerst eens zoeken of het wel mogelijk is, want anders kom je toch uit op kant en klare dingen van merken als Panasonic, Sony, etc.

[ Voor 15% gewijzigd door FeaR op 25-03-2010 20:42 ]

• Kain_niaK

Kain_niaK

Topicstarter
Ah bedankt. Ik weet wel dat er nog andere dingen belangrijk zijn als vermogen.
Ik heb de handleiding van het toestel al wat door genomen.
Heeft meer als genoeg aansluitingen en ondersteunt het gene wat ik wil.
Het heeft een functie om de akoestiek te meten met een micro en dan je boxen aan te passen.
Etc etc. En de reviews zijn positief.
Alleen als ik dit model vind (het stond maar 2 keer in de pricewatch. voor 232 en voor 400) hoe veel geld zou ik dan (in verhouding) moeten uitgeven voor de speakers.
Zeg dat ik 500 euro aan de kant hou voor 5.1 speakers.
Kan ik daarmee een goede kwaliteits/prijs verhouding vinden ?
Je speakers bepalen nu eenmaal uiteindelijk je geluid. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Kain_niaK op 25-03-2010 20:59 ]

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

TX-SR507 moet je voor onder de 250 euro kunnen krijgen. Correct Rotterdam had hem laatst een keer voor 220 euro, BCC voor 229 euro en zo verder. Die 400 euro is vele malen te veel. Welke speakers is niet te zeggen, want er zijn niet echt regels voor hoe duur de receiver moet zijn ten opzichte van de speakers. Het spreeks natuurlijk wel dat je er geen speakers van 1000 euro moet hangen aan een receiver als deze. Maar verder is er niets over te zeggen. Velen gebruiken de formule "prijs receiver == prijs (paar) frontspeakers" maar dat is ook twijfelachtig aangezien receivers veel in prijs dalen en speakers minder. Maar combinaties die je veel ziet met deze Onkyo zijn Jamo S606, HKTS-setjes en dergelijke. Maar het gaat niet alleen om de prijs, maar ook over de sound dus je zal toch een keer moeten gaan luisteren.

• Kain_niaK

Kain_niaK

Topicstarter
Ok pak deze speakers dan.
http://www.redcoon.be/ind...3_Donker_Appel/#detailtop

Dat zijn er met de 606 en het is een 5.1 systeem.
Bied die Onkyo genoeg power dan als het volgens jou maar 30 watt er kanaal is ?
Ik vind die Jamo's in ieder geval hele mooi boxen. :o
Dan nog een vraagje. Ik weet niet of iemand het weet.
Maar als ik die htcp heb. Heb ik dan nog speciale software nodig?
Ik zou willen werken met Windows 7 en Media Player Classic Home Cinema.
Zoals ik op mijn eigen computer systeem ook doe.
Maar hoe stuur ik dan het geluid via de hdmi? Heb je daar speciale software voor nodig ?
Het moederbord dat ik ga kopen is een Intel Desktop Board DG45ID
Dat heeft een HDMI 1.3 poort. Weet iemand of je met MPC-HC het geluid dat over de hdmi kunt sturen ?
Ik werk nu met AC3filter dat heeft wel opties voor spdif maar over hdmi staat er niks.
Weet iemand hier iets van? Mijn dank is groot _/-\o_

[ Voor 49% gewijzigd door Kain_niaK op 25-03-2010 21:31 ]

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Hoho... je moet niet zomaar speakers kiezen omdat die vaker worden verkocht in combinatie met de receiver. Audio is persoonlijk en je moet zelf gaan lluisteren of de klank wel bij je past. Sowieso ga je je budget nu ver over aangezien de receiver op een 250 euro komt, 600 euro voor de speakerse en dan moet je nog een subwoofer en kabels. Dus in totaal zit je dan ruim over de 1000 euro. En speakers koop je niet op uiterlijk en specificaties, want dat zegt niets over klank en sound van de speaker. Je moet niet binnen een paar dagen een set als deze samen willen stellen. Ga eens langs een winkel met veel speakers, wellicht is de Hobo net wat te hoog voor dit segment maar een winkels als de BCC, Saturn en dergelijke is wel een plaats om je te orienteren.

30 Watt per kanaal is meer dan genoeg, normaal gebruik is zoals gezegd 5 Watt en met 10 Watt zit je al letterlijk in de herrie. Als je een receiver wilt die wel echt 130 Watt geeft dan zit je aan een veelvoud van je budget. Dan moet je denken aan een TX-NR1007 of misschien wel een TX-NR3007.

• Kain_niaK

Kain_niaK

Topicstarter
Daar heb je wel een punt.
Ik moet eens met mijn vader gaan luisteren. Ze kunnen wel een nieuwe audio systeem gebruiken (ook voor cd's en radio en zo en dan natuurlijk hun nieuwe tv)
Bij het plasma scherm heb ik een deel mee betaald. De htcp wil ik zelf voor hun kopen vermits ik hun nog een computer te goed heb (ik heb ooit een pc van hun gesloopt)
Maar de geluid. Nu ja als ik mijn vader iets moois kan laten horen wil hij misschien mee betalen.
Dan kan het budget misschien nog wel iets omhoog. Maar ik denk dat ik inderdaad het beste kan gaan luisteren naar wat ik mooi vind.

Weet je trouwens hoe het zit met software en audio over hdmi ? Is dat een optie op je video instellingen dat je het geluid mee stuurt of hoe zit dat? Ik heb een gtx 295 die heeft ook een hdmi aansluiting maar ik heb dat nog nooit gebruikt. Ik hoop dat ik MPC-HC kan blijven gebruiken wat dat is perfecte software.

Nog even over die speakers.
Ik heb een set gevonden met woofer voor 550 euro.
http://www.directsale.nl/...8502&ref=VGL&ref_cat=Jamo
Dan heb ik alleen nog kabel nodig. Maar dat zou toch niet zo duur mogen zijn.
Dan zit ik op rond de 800 euro.
Als mijn ouders dan de helft betalen...

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Koop 2de hands speakers. heb je ten minste meer bang for the buck.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• K0L3N
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 31-01 22:39
als ik jou was zou ik eens kijken naar een simpel ati videokaartje van een nieuwere serie, die hebben wat extra opties ivm hdmi, vooral ook met hd materiaal. (decoders etc).

Ik zie die jamo set vaak voorbij komen, en mensen zijn er over het algemeen wel tevreden over, maar ik zou toch zeker eens zelf gaan luisteren.

• sandergar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 05-02 09:02
Kain_niaK schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 21:22:
Maar als ik die htcp heb. Heb ik dan nog speciale software nodig?
Ik zou willen werken met Windows 7 en Media Player Classic Home Cinema.
Zoals ik op mijn eigen computer systeem ook doe.
Maar hoe stuur ik dan het geluid via de hdmi? Heb je daar speciale software voor nodig ?
Het moederbord dat ik ga kopen is een Intel Desktop Board DG45ID
Dat heeft een HDMI 1.3 poort. Weet iemand of je met MPC-HC het geluid dat over de hdmi kunt sturen ?
Ik werk nu met AC3filter dat heeft wel opties voor spdif maar over hdmi staat er niks.
Weet iemand hier iets van? Mijn dank is groot _/-\o_
Kijk eens naar een Asrock ion 330 HT. Een mooie media speler/intel pc waar je bij kunt kiezen om wel of geen Windows7 op te zetten. Media center software XBMC. Open Source en speelt echt alles af zonder gezeur met codecs en dergelijke. Voor 300,- heb je een computer met oa 7.1 en HDMI uitgang. De software is open source en via de live cd's in zeer korte tijd ingericht.

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu

Pagina: 1