Ik heb al een topic aangemaakt dat ik een nieuwe computer wilde gaan kopen, omdat sinds de aankoop mijn Q6600 al schokkend traag is. Terwijl ik nog SpeedStep wilde uitzetten als aller, aller, allerlaatste poging om de problemen op te lossen, keek ik bij de temperatuur en zag tot mijn schok 85 graden. Na het opstarten in Windows heb ik 2 verschillende programma's gebruikt die beiden boven de 90 aangaven, één gaf zelfs 97 met een cjTemp(?) van 100 graden.

Mijn computer samengesteld op basis van advies door Tweakers.net in reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie januari 2008.
Tower: Antec Sonata III 500 Zwart
Moederbord: Asus P5K
Processor: Intel Core 2 Quad Q6600
Geheugen: Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/2G
Harde schijf: Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB
Qua koeling zit er een grote fan in aan de achterkant en een cooler op de CPU zelf. Ik heb niet heel veel verstand van het samenstellen van computers, maar deze is samengesteld door een vriend van mijn vroegere collega.

Zoiets zit 15 centimeter onder de voeding, aan de achterkant van de kast.
Zoiets zit er op de processor.
De merken van de koelers weet ik niet, maar 85 graden met een Q6600 die nooit is over- of onderklokt en 2 fans/coolers heeft, is toch wel erg heftig? Wat kan overigens de relatie zijn tussen deze temperaturen en mijn vorige topic: Gigantisch prestatieverschil in voordeel van trage computer?
PS: Alvast sorry als ik termen als fans, coolers, koelers, passieve en actieve koeling door elkaar gebruik.

Mijn computer samengesteld op basis van advies door Tweakers.net in reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie januari 2008.
Tower: Antec Sonata III 500 Zwart
Moederbord: Asus P5K
Processor: Intel Core 2 Quad Q6600
Geheugen: Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/2G
Harde schijf: Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB
Qua koeling zit er een grote fan in aan de achterkant en een cooler op de CPU zelf. Ik heb niet heel veel verstand van het samenstellen van computers, maar deze is samengesteld door een vriend van mijn vroegere collega.

Zoiets zit 15 centimeter onder de voeding, aan de achterkant van de kast.

Zoiets zit er op de processor.
De merken van de koelers weet ik niet, maar 85 graden met een Q6600 die nooit is over- of onderklokt en 2 fans/coolers heeft, is toch wel erg heftig? Wat kan overigens de relatie zijn tussen deze temperaturen en mijn vorige topic: Gigantisch prestatieverschil in voordeel van trage computer?
PS: Alvast sorry als ik termen als fans, coolers, koelers, passieve en actieve koeling door elkaar gebruik.