Toon posts:

Gigantisch prestatieverschil in voordeel van trage computer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het speelt al veel langer dat één van mijn computers aanzienlijk langzamer is dan de andere. Al ongeveer een jaar en misschien wel sinds altijd. Na het zien van de Windows 7 benchmarks op beide computer vind ik echt dat er toch echt iets moet gebeuren. Al eerder had ik een topic gemaakt, maar dat leidde tot ongeveer 15 reacties, maar helaas ben ik nergens gekomen.

Ik dacht eerst dat de harde schijf niet meer goed was dus heb een nieuwe Spinpoint F3 gekocht (1TB) ipv oude Samsung 500GB, maar nog steeds is de computer langzamer... het is heel raar. De trage PC is zelfs de PC die ik heb gekocht op basis van onderdelen die geadviseerd werden in de Tweakers.net best buy guide, Q6600, P5K, Samsung 500GB hdd, Kingston 2GB... deze zou beter moeten zijn dan de Acer computer.

Specificaties Langzame PC
Antec Sonata III
ASUS P5K
Intel Q6600
Geforce 8800GT (tijdelijk 8400GT, vanwege RMA)
Kingston 2GB
Samsung F3 Spinpoint 1TB

Specificaties Snelle PC
ACER M3640
Intel Q6600
Geforce 8600
4GB
640GB SATAII

Vorige maand heb ik Windows 7 64-bits op beide computers geïnstalleerd. Ik ga komende week nog 2GB extra geheugen kopen denk ik voor de langzame PC... maar het begint nu wel een drama zonder einde te worden. Het zal ook heus niet zorgen dat de processorsnelheid hoger wordt geacht in Windows 7.

Bios-resets heb ik ook al doorgevoerd. De reden dat ik dit topic nu aanmaak en echt de oorzaak wil vinden is dat Windows 7 met dezelfde processor zelfs hele andere benchmarks geeft, terwijl de computers net opnieuw zijn geinstalleerd en dezelfde computer hebben!
Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/211ns68.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/2uf7wxk.jpg

De computers bevatten precies dezelfde software en het probleem doet zich al erg lang voor. Ik hoop echt dat jullie me kunnen helpen met troubleshooten, aangezien het tijd is om mijn computer die ik in februari 200 voor een goed bedrag heb gekocht, eindelijk eens fatsoenlijk draaiend wil hebben. Meerdere programma's tegelijk en je merkt hebt op deze pracht-pc, terwijl de goedkope Acer-pc, niet samengesteld op basis van Tweakers.net geadviseerde onderdelen, enorm goed presteert. De overgang van Pentium(4) 3.0GHz naar Q6600 merkte ik pas echt... toen ik in mei 2008 de Acer-PC kocht.

Alvast bedankt Tweakers. O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tvermeulen
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 30-09 11:23
Ik ben totaal geen expert met computers, het is maar een hobby. Het lijkt mij dat als het vrijwel dezelfde pc is en dat bijna alles een stuk slechter presteert, het misschien aan het moederbord kan liggen? Probeer eens wat spulletjes om te wisselen (CPU, GPU en RAM) Verder zou ik niet heel veel waarde hechten aan de benchmarks van W7. Ik heb namelijk ook een 5.9 voor disk performance, terwijl ik een langzame eco edition heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik merk in het gebruik ook een aanzienlijk verschil in snelheid, het werd vandaag nog maar eens bevestigd toen Windows 7 mijn Q6600-processor een 3,9 gaf.

De grafische GPU heb ik al geprobeerd op andere locaties. De harde schijf heb ik al vervangen. Het vervangen van de CPU, wordt een duur grapje... of ik moet de AcerPC uit elkaar halen, maar dan verlies ik garantie. Het geheugen wordt binnenkort uitgebreid met 2GB en dan zal ik zeker eerst met de nieuwe 2GB booten, memtest86 draaien en vervolgens kijken of de score in Windows 7 hoger wordt na een nieuwe test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DefLite
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 29-09 17:10

DefLite

Why so serious?

Kan je eens kijken op hoeveel GHz je CPU draait wanneer je de test doet? Met CPU-Z bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twiFight
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
BIOS ook geupdate?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 30-09 11:38

sjaool

Every life should have 9 cats

Het lijkt er inderdaad op dat het moederbord de processor niet goed herkend.

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Er staat wel gewoon Q6600 in Windows 7 apparaatbeheer (4x), maar een bios update is dus aan te raden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bios up to date? En ook de bios goed ingesteld?
Drivers correct en up tot date?

Het lijkt alsof er bij 1 van deze zaken iets totaal fout zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is dat voor de Asus p5k op de website van asus.com geen Windows 7 drivers staan, hiervoor heb ik ook Windows Vista 64-bits drivers geïnstalleerd vanavond, maar dit was al voor de slechte prestaties en bij Windows Vista had ik wel de correcte drivers kunnen installeren voor RAID, LAN, geluid en grafische kaart. Ik gebruik overigens geen raid, maar heb de drivers maar geïnstalleerd destijds voor de zekerheid.

In de bios van de snelle computer kan ik nergens de processor vinden en ik wilde controleren of het klopte dat de bussnelheid staat op 1.6Ghz in de bios.

De bios van de trage PC (v.02.58) geeft bij Processor informatie:
Intel Core 2 Quad CPU Q6600 @ 2.40GHz
Speed: 1600MHz (eerst 1600Mhz, later stond er heel even 11873Mhz toen ik keek, na reboot stond hij weer op 1600MHz)
Volgens mij komt dit doordat de processor automatisch terugklokt, wanneer de capaciteit niet nodig is.

De bios-update executable draait ook niet op Windows 7 en sommige drivers geven foutmeldingen, dat het OS niet geschikt is. In de BIOS zie ik dat de versie v02.58 (C)Copyright 1985-2007, American MegaTrends, Inc. is.

Update 1:55
Zojuist de bios-update doorgevoerd en nog steeds dezelfde scores. Er staat nu in de bios wel 2400MHz bij Speed, dus ik was eerst enthousiast, maar heb nu weer mijn twijfels, gezien het aantal Berekeningen per seconde weer gewoon erg laag staat (3.9). Het is overduidelijk dat er nog steeds iets mis is en dat de reden waarom mijn computer altijd al slecht heeft gepresteerd, nog steeds aanwezig is, terwijl er een nieuwe grafische kaart en nieuwe harde schijf in zit.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2010 01:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

15 reacties? Nee hoor, meer.
Maar wat ik niet zo goed snap is dat je blijkbaar niet gaat testen met andere OS varianten om dingen uit te sluiten.
Je loopt nu lang genoeg rond hier om die basisstappen zelf ook te kunnen doen.
Hangen en Opstartproblemen troubleshooter
PMG FAQ

Aangezien je zelf ook een aantal zaken van tevoren kan opzoeken (Speedstep een keer uitgezet?) die meer op moederbord/BIOS nivo liggen neig ik ernaar om je topic te verkassen naar Processors, Moederborden & Geheugen.

Overtuig me met je inzet ervan dat dit topic daadwerkelijk met Windows 7 van doen heeft en niet met iets anders :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ga eens naar Energiebeheer en stel daar in 'Maximale prestaties'.

Je CPU klokt zich onder om stroom te besparen. Dat verklaart die 3.7 in je Windows 7 Index ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __1337__
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-09 09:51
Als je een benchmark uitvoert, wordt de processor belast, en klokt de CPU zich niet meer terug als het goed is. Toch zou ik in je BIOS intel speedstep uitzetten, en je multiplier en FSB hard invoeren (dus niet auto).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twiFight
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Overigens zal een driverprobleem het ook niet zijn, ik heb WinXP 32 bit, Win7 32 bit en Win7 64 bit op een P5KC gebruikt en nooit driver problemen gehad. Goed, ze waren niet allemaal gelijk up to date, maar ik heb nooit last van een traag systeem gehad. Ik zou overigens in eerste instantie na een install je IDE/SATA drivers default laten (van Microsoft heb je dan), de Intel chipset updater heb ik slechte ervaringen mee. Die kun je altijd nog installeren als je systeem problemen heeft, maar probeer het eerst eens zonder. RAID drivers installeren als je geen RAID gebruikt is echt niet nodig, ook niet voor de zekerheid :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarschijnlijk is de beste en zinnigste manier een gesctureerde aanpak. Er wordt nu wel veel informatie door elkaar gegeven. En er worden veel dingen door elkaar gedaan. En de verschillende dingen, die gedaan worden, kunnen elkaar ook nog tegen werken. Om gefundeerde reacties te kunnen geven op grond van resultaten van eerdere adviezen lijkt een rustige aanpak vanaf het begin nuttig. Nu roept iedereen wat door elkaar. Begonnen kan worden met de uitvoering van wat snelheidstesten van het huidige systeem. Daarna kunnen 1 voor 1 wijzigingen aangebracht worden. Van elke wijziging kan het effect gemeten worden met testjes. En van elke wijziging en het resultaat kan hier verslag gedaan worden. Daarna kan er weer op gereageerd worden. Dat lijkt voor het lerend vermogen van het forum veel interessanter. En de vergelijking met de acercomputer vermindert waarschijnlijk het overzicht.

Als de resultaten en de snelheid van de harde schijf met de huidige instellingen bekend zijn kan begonnen worden met het terugzetten van alle biosinstellingen naar de beginwaarden en een schone complete installatie van Windows 7. Dan zijn de beginwaarden van het systeem enigszins na te gaan.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2010 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-09 17:01
mjah je kan je hdd 100x vervangen en een 10 schijf raid 0 van SSD's aan hangen, en dan nog heb je dezelfde traagheid. Er is duidelijk is mis met; of je mobo (instellingen) of chipset drivers. Anders scoort je CPU niet zo laag.
Zowel op de Acer bak als de Asus bak moeten CPU gelijk scoren gezien de CPU zelfde type is. Procentpuntje meer of minder kan eventueel door verschillende chipsets op de mobo's maar dat kan nooit een spectaculair verschil zijn zoals nu het geval is.

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Gisternacht een gehele memtest86 gedraaid, dit heeft enkele uren geduurd en er zijn 0,0 problemen met mijn werkgeheugen.

De mogelijk overgebleven stappen:
• Benchmark software van de CPU in Linux GNOME draaien via Ubuntu Live Desktop
• De kloksnelheid vast instellen op 2400 MHz in plaats van SpeedStep
Verder nog suggesties?
Verwijderd schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 07:24:
Ga eens naar Energiebeheer en stel daar in 'Maximale prestaties'.

Je CPU klokt zich onder om stroom te besparen. Dat verklaart die 3.7 in je Windows 7 Index ook.
Dat is een goed idee, al betwijfel ik ter zeerste of SpeedStep niet meer tot 2.4GHz gaat tijdens benchmarken... volgens mij is de processor zo slim om meer hertz beschikbaar te stellen indien het nodig is. Maar de instelling had ik al op "Maximale prestaties" gezet. Ben echt al lang met dit probleem bezig geweest, dat ik me niet meer elke actie kon herinneren, maar dit had ik al aangepast.
Verwijderd schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 14:42:
Waarschijnlijk is de beste en zinnigste manier een gesctureerde aanpak. Er wordt nu wel veel informatie door elkaar gegeven. En er worden veel dingen door elkaar gedaan. En de verschillende dingen, die gedaan worden, kunnen elkaar ook nog tegen werken. Om gefundeerde reacties te kunnen geven op grond van resultaten van eerdere adviezen lijkt een rustige aanpak vanaf het begin nuttig. Nu roept iedereen wat door elkaar. Begonnen kan worden met de uitvoering van wat snelheidstesten van het huidige systeem. Daarna kunnen 1 voor 1 wijzigingen aangebracht worden. Van elke wijziging kan het effect gemeten worden met testjes. En van elke wijziging en het resultaat kan hier verslag gedaan worden. Daarna kan er weer op gereageerd worden. Dat lijkt voor het lerend vermogen van het forum veel interessanter. En de vergelijking met de acercomputer vermindert waarschijnlijk het overzicht.

Als de resultaten en de snelheid van de harde schijf met de huidige instellingen bekend zijn kan begonnen worden met het terugzetten van alle biosinstellingen naar de beginwaarden en een schone complete installatie van Windows 7. Dan zijn de beginwaarden van het systeem enigszins na te gaan.
Ik vind het goed dat je begint over een gestructureerde aanpak en waardeer je advies, maar het probleem speelt al 12 maanden en ik heb vrijwel alles al gecontroleerd. Volgens mij is de vraag nu meer... naar welke mogelijke oorzaak heb ik nog niet gekeken?

De bios-reset en de schone installatie zijn ook al geprobeerd, dat had ik ook al in mijn post aangegeven. Verder weet ik niet of je het compleet begrijpt, maar er zijn 2 computers en niet 3 computers. De Acer-computer is een computer die niet gekocht is op basis van de beste onderdelen, maar wel veel beter presteert.
twiFight schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 12:12:
Overigens zal een driverprobleem het ook niet zijn, ik heb WinXP 32 bit, Win7 32 bit en Win7 64 bit op een P5KC gebruikt en nooit driver problemen gehad. Goed, ze waren niet allemaal gelijk up to date, maar ik heb nooit last van een traag systeem gehad. Ik zou overigens in eerste instantie na een install je IDE/SATA drivers default laten (van Microsoft heb je dan), de Intel chipset updater heb ik slechte ervaringen mee. Die kun je altijd nog installeren als je systeem problemen heeft, maar probeer het eerst eens zonder. RAID drivers installeren als je geen RAID gebruikt is echt niet nodig, ook niet voor de zekerheid :)
Welke drivers dan? Ze zijn sowieso niet beschikbaar voor Windows 7, maar volgens mij heb ik de belangrijke drivers al opgenoemd. Geluid, VGA en LAN zullen het probleem niet zijn en de enige andere driver is de raid-driver. Ik maak géén gebruik van raid, maar heb deze al geïnstalleerd.
alt-92 schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 07:22:
15 reacties? Nee hoor, meer.
Maar wat ik niet zo goed snap is dat je blijkbaar niet gaat testen met andere OS varianten om dingen uit te sluiten.
Je loopt nu lang genoeg rond hier om die basisstappen zelf ook te kunnen doen.
Hangen en Opstartproblemen troubleshooter
PMG FAQ

Aangezien je zelf ook een aantal zaken van tevoren kan opzoeken (Speedstep een keer uitgezet?) die meer op moederbord/BIOS nivo liggen neig ik ernaar om je topic te verkassen naar Processors, Moederborden & Geheugen.

Overtuig me met je inzet ervan dat dit topic daadwerkelijk met Windows 7 van doen heeft en niet met iets anders :)
Ik had de PMG FAQ al doorgenomen, maar kon daar helaas niets vinden dat lijkt op mijn probleem, gezien het processorgebruik momenteel op 0% staat. Verder zijn er geen problemen met het hangen en opstarten van de computer, de computer wordt gewoon veel sneller trager en kan veel minder aan, dus aan de andere FAQ heb ik helaas ook weinig.
Pagina: 1