Van 2.1 naar 3.1: toevoegen centre-speaker

Pagina: 1
Acties:

• PaulZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21-05-2024
Inmiddels ben ik van 2.0 naar 2.1 overgestapt door het bijplaatsen van een sub.

Ik wil op termijn nog een centre-speaker toe gaan voegen voor films en zo. Nu vraag ik mij af of het nou zo heel erg noodzakelijk is, dat deze centre van hetzelfde merk en uit dezelfde serie is als de twee fronts (MS Mezzo 2).
Ik ben geen audiofiel, maar wil gewoon bij films dialogen goed kunnen horen.

Tijdens het zoeken op internet wordt steeds geadviseerd om bij hetzelfde merk en serie te blijven ivm dezelfde klankkarakteristieken, maar andere mogelijkheden worden niet genoemd.
Het blijft ook een centenkwestie trouwens. Een nieuwe centre uit dezelfde serie (Mezzo 5) kost over de 450 euro en is niet 2e hands te krijgen, terwijl er genoeg wordt aangeboden op Marktplaats zowel van hetzelfde merk (wel andere serie) als Canton, Infinty, B&W etc. Maar dan aanzienlijk goedkoper.

Ik weet het dus niet. Iemand wél ervaring met 'merk-/serievreemde' centrespeakers? Of is een goede centre overal goed? Of toch maar doorsparen?

Vlinders moet je volgen, niet vangen...

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Kan je niet beter gaan voor 2 surround speakers. Dat voegt veel meer toe dan een center. Ik luister zelf in stereo 2.1. Een center is niet gewenst als je naar stereo muziek luistert, dat verknalt het stereo beeld alleen maar. Met surround speakers kan je nog enigszins een mooi effect uit stereo krijgen, desnoods "kopieer" je het front geluid alleen maar. Ook voor films voegen surrounds meer toe. IMHO

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:39

DarkSide

theres no place like ::1

Het gaat voornamelijk om wat jezelf mooi vindt. Dus luisteren als dat kan. Je geeft zelf aan geen audiofiel te zijn. het zou dus makkelijk kunnen om een ander merk te gaan gebruiken. Maar het is wel belangrijk dat het goed klinkt. Dus ook 2e hands zou je eigenlijk thuis willen testen.

Ik zelf heb al mijn speakers van B&W. Maar mijn Center is van Kef. Dit is vloeken in de kerk in audiofiel land. Maar ik vond de Kef lekker helder kwa stem geluid. En kon verder goed mee met de rest van de setup.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:00
Een centre voegt zeker wel wat toe, namelijk de stemmen in een film, die worden voornamelijk door de centre geproduceerd en ik hekel me er nu groen en geel aan dat de stemmen altijd zoveel zachter klinken (ik luister in stereo) dan de overige geluidseffecten!

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:18
Slogra schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 10:39:
Een center is niet gewenst als je naar stereo muziek luistert, dat verknalt het stereo beeld alleen maar.
Daarom wil TS de center dan ook vooral voor films.
Ik vind persoonlijk bij films en series een center ontzettend veel toevoegen. Net zoals MrFl0ppY hierboven ook zegt: dialogen komen uit het midden, terwijl muziek en effectgeluiden wel stereo blijven.

Bij mijn setup merk ik vooral dat door het opsplitsen van de dialogen en de andere geluiden, beide meer tot hun recht komen en je de boel niet idioot hard hoeft te zetten om dialogen goed te kunnen volgen, zeker nu steeds meer films geproduceerd worden met niet eens heel harde dialogen (wat meneer hierboven ook al opmerkt) omdat toch iedereen een centerluidspreker heeft.

Om terug te komen op de vraag van TS: het zal vast beter zijn om hetzelfde merk en serie te kiezen, maar ook dan krijg je een flink verschil in klankkarakteristiek tussen een vloerstaande speaker van 1 meter met grote drivers en een center van 30 cm met kleinere drivertjes.

Het gehoorde argument is meestal dat je, wanneer in een film bijvoorbeeld een helikopter van links naar rechts vliegt, over alledrie de luidsprekers eenzelfde klank hebt. Ik heb een center (simpel BNS surround ding) uit een compleet andere serie dan mijn frontspeakers (BNS Jubilee, ook niet heel spannend, maar toevallig wel allemaal BNS) en merk natuurlijk wel klankverschil, maar storend is het zeker niet. Ik zou me er in ieder geval geen moment druk om maken.

Als je nou je center gebruikt voor muziek, dan is het een ander verhaal. Maar muziek hoort mijns inziens gewoon stereo te zijn (en dus ook niet met meewerkende surroundboxjes).

[ Voor 10% gewijzigd door dreamscape op 24-03-2010 10:57 ]

Punctuality is the politeness of kings

• PaulZ
Zover bedankt allemaal. Muziek luister ik idd alleen maar stereo. 't Ging voornamelijk om films kijken (niet dat ik dat elke week doe, maar toch). Vooraf thuis luisteren is er met 2e hands speakers meestal niet bij, dus ik zal een klein beetje op de gok moeten kijken wat enigszins in de buurt komt van mn huidige speakers.

Verwijderd

Ik ben juist van centers (in mijn huidige opstelling) afgestapt. Mijn fronts staan praktisch naast mijn tv, waarbij de tweeters verticaal in het midden staan van het scherm. Dankzij het goede stereo beeld lijken de stemmen dus uit het scherm te komen.

Dit geluidsbeeld kreeg ik niet voor elkaar met verschillende center speakers. Deze kan ik niet direct onder scherm kwijt waardoor deze ruim 40 centimeter onder het scherm lag. Ik stoorde me daarbij er erg aan dat het geluid uit een "vreemde plek" kwam.

In de toekomst ga ik wel voor een center met een zelfde klank als mijn fronts, die vooral groot is en met de juiste ruimte/positie tov mijn tv. Kleine centers kunnen mijn inziens onvoldoende goed stemmen weergeven. Vooral lage mannen stemmen waardoor de sub moet bijspringen.

My 2 cents.. :)

edit: ik luister dus in 4.1.. waarbij de surrounds ook lekker meedoen. Hierdoor ontstaat niet het rommelige beeld wat je soms krijgt wanneer alle kanalen worden gedownmixt naar 2.1/2.0.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2010 13:45 ]

• Dane86
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 30-01 12:24
Ik heb zelf een gewone 5.1 set met twee Mordaunt Short 914i's als fronts. Ik heb toen in eerste instantie een centerspeaker van volgens mij Jamo gekocht om dat ik de MS 905i in eerste instantie toch vrij duur vond met mijn budget. De jamo was iets goedkoper en ik dacht dat het niet zoveel verschil zou maken. Nou dat heb ik geweten, de center paste totaal niet in het geluidsbeeld en ik heb hem binnen een week teruggestuurd. Toch maar de MS 905i gekocht die wel prima klonk. Als je een goede center koopt maakt het denk ik niet zo heel veel uit, maar het verschil hoor je zeker.

Verder vind ik een center heel veel toevoegen bij films. Spraak is toch een belangrijk onderdeel van een film en maakt het geluidsbeeld bij een 5.1 set compleet. Voor muziek gebruik ik gewoon stereo want daar mist mijn center toch de dynamiek voor.

• PaulZ
Wat mij eigenlijk verbaast: de meeste centres zijn nagenoeg full-range speakers met een enorm bereik en soms ook nog met bas-reflex poort. Dit heb je eigenlijk toch helemaal niet nodig voor dialogen? Ff nagezocht dat het frequentiebereik van de menselijk stem tussen de 500 Hz en 8.000 Hz ligt.
Daarnaast wordt het meeste laag naar mn sub gestuurd, dus is zo'n vette centre nou overkill of niet?

* Bedenk met net dat er ook gewoon geluid wordt gestuurd over de centre :p ...

[ Voor 10% gewijzigd door PaulZ op 25-03-2010 09:49 ]

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:17
Als zonder center de stemmen zoveel zachter zijn dan is er iets niet goed. Wellicht stond de center dan te hard waardoor je zo'n groot verschil hoort of wellicht hebben de andere speakers een beperkt middenbereik. Of het gaat ergens mis bij het verdelen van de center over L+R.

Het is overigens niet zo dat effecten harder zijn omdat mensen toch wel een center speaker hebben. Films worden gemixt voor de bioscoop, met links, center, rechts dezelfde speakers. Zelfs als een mix nog wordt aangepast voor de thuissituatie (komt zelden voor) ook dan is het op een set met 3 gelijke speakers aan de voorkant. Dat mensen thuis twee vloerstaanders en een kleine platte center met minder bereik hebben liggen is omdat het vaak niet anders kan. Maar mooi is het niet. Daarnaast komt er ook veel meer uit de center dan enkel dialogen en ook ver onder de 500Hz. Als je dus een center gebruikt, neem er een die hetzelfde klinkt als links en rechts. Het kan anders namelijk meer kwaad doen dan goed.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Verwijderd

Ik heb de Mezzo 5 center speaker die jij bedoeld, in aanvulling op mijn mezzo's 6. Ik heb geen ervaring met centers uit een andere serie maar ik heb voor de mezzo 5 gekozen omdat ik gewoon een consistent geluidsbeeld wilde hebben. En dat kan bijna alleen met een zelfde tweeter. Het kost een paar centen maar het klinkt goed en het past mooi bij de rest. Ik heb er in ieder geval geen spijt van gehad.

• K0L3N
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 31-01 22:39
Volgens mij is de mening hier dat je maar gewoon even moet door sparen, dan heb je er uiteindelijk veel meer plezier van.

• ConZito
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 02-02 12:03
PaulZ schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 09:47:
Wat mij eigenlijk verbaast: de meeste centres zijn nagenoeg full-range speakers met een enorm bereik en soms ook nog met bas-reflex poort. Dit heb je eigenlijk toch helemaal niet nodig voor dialogen? Ff nagezocht dat het frequentiebereik van de menselijk stem tussen de 500 Hz en 8.000 Hz ligt.
Daarnaast wordt het meeste laag naar mn sub gestuurd, dus is zo'n vette centre nou overkill of niet?

* Bedenk met net dat er ook gewoon geluid wordt gestuurd over de centre :p ...
Niet alleen dialoog komt uit bij je centerkanalen. Ook veel effecten worden uitgemixed naar dat kanaal. Daarnaast heb je ook een bepaalde overlap nodig tussen fronts en center anders zit je met rare faseverschillen en rare overgangen.

In de ideale situatie is het gewoon een muur van geluid waar je de plaatsing van je fronts en center gewoon niet doorhebt, netzoals je dat eigenlijk hebt bij een goed stereobeeld.

Daarom is het dus ook zaak om je center goed te matchen bij je fronts, het is geen doodzonde als je het niet doet, maar voor het beste resultaat is het wel iets dat je na wil streven. Dus probeer sowieso te zoeken naar een center uit dezelfde serie als je front met in ieder geval dezelfde tweeter.

Kleinere drivers tov. je fronts zorgt uiteraard voor iets minder vol geluid, maar dat is met de plaatsing van je fronts en het afstellen van je center goed uit te mixen.

[ Voor 6% gewijzigd door ConZito op 26-03-2010 12:28 ]

• EdGnoj
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Bij centerspeakers gaat het om dialogen. Deze moeten goed helder en verstaanbaar klinken. Omdat ik mijn center in een tv-kast heb zweer ik bij een normale Kef-speaker, waarbij de open poort aan de voorzijde zit. Ik heb verschillende ook dure centerspeakers gehad, waarbij de poort aan de achterzijde zit, maar telkens last van een dreunende ondertoon vanuit de center. Ik zou het gewoon probleren met een Kef speaker uit de Q-serie. Deze kun je gewoon op de zij leggen, maakt voor de output niets uit.

Verwijderd

EdGnoj schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 13:34:
Bij centerspeakers gaat het om dialogen. Deze moeten goed helder en verstaanbaar klinken. Omdat ik mijn center in een tv-kast heb zweer ik bij een normale Kef-speaker, waarbij de open poort aan de voorzijde zit. Ik heb verschillende ook dure centerspeakers gehad, waarbij de poort aan de achterzijde zit, maar telkens last van een dreunende ondertoon vanuit de center. Ik zou het gewoon probleren met een Kef speaker uit de Q-serie. Deze kun je gewoon op de zij leggen, maakt voor de output niets uit.
Inderdaad, centers met bas reflex poort aan de achterkant zijn echt een drama om in een meubel te plaatsen.
De center die de TS bedoeld (mezzo 5) is wel een gesloten systeem waar geen bas reflexpoort in zit zodat je daar sowiezo geen last van hebt. Ik zou gewoon even doorsparen. € 250,- voor een center die niet bij je huidige speakers past op zowel geluidstechnisch als estetisch vlak en waar je je aan ergert lijkt mij meer weggegooid geld dan € 450,- voor een center waar je wel tevreden mee bent.

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-02 20:44
Ik heb hier de iQ2c als center staan, deze heeft ook een poort aan de achterzijde en staat ook in een meubel. Maar hier heb ik totaal geen last van dreunen, te zware stemmen etc...

Misschien komt 't omdat er aan de achterzijde van de speaker vrij veel ruimte over is ?
Lijkt me trouwens sowieso beter om de boel niet te dicht tegen de muur / achterwand te plaatsen.
Of Audyssey houd er rekening mee met de instellingen van de Eq....

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:41
Ik heb zelf ook de mordaunt-short mezzo 2 als front's. Hiervoor had ik de mordaunt-short 902-i als fronts in combinatie met de mordaunt short 905-i als center. Ik heb even getwijfelt om mijn center te vervangen voor een center uit de mezzo serie. Maar ik moet zeggen dat de 905 in combinatie met de mezzo 2's heel goed als center fungeerd. Op deze mannier heb ik nog steeds een beetje het zelfde type geluid over mijn zowel over de center als mijn fronts (het mordaunt short geluid).

Uiteraard blijft luisteren het meest belangrijke. Ik heb wel het gevoel dat een ceneter speaker uit de zelfde serie of van het zelfde merk niet heel erg belangrijk is. Zolang de center maar een beetje natuurlijk klinkt.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Met een centerspeaker zijn de conversaties in een film meestal veel gemakkelijker te volgen. Zonder centerspeaker ligt de nadruk vaak te veel op de effecten (komt ook doordat gedownloade films vaak extra geluidssporen missen en dat er dan soms alleen een 5.1 versie op staat).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

PaulZ schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 10:24:
Ik wil op termijn nog een centre-speaker toe gaan voegen voor films en zo. Nu vraag ik mij af of het nou zo heel erg noodzakelijk is, dat deze centre van hetzelfde merk en uit dezelfde serie is als de twee fronts (MS Mezzo 2).
Het is inderdaad verstandig om een centre uit dezelfde serie te nemen omdat die qua klankkarakter het beste erbij past. Het eenvoudigste alternatief is om een extra front uit dezelfde serie erbij te doen, die zal ook goed erbij passen, maar helaas zijn fronts meestal alleen per paar leverbaar.
Bovendien is een echte centerspeaker laag en breed en een frontspeaker is hoog en smal. Als je een front als center inzet zul je die in veel gevallen op z'n zij moeten leggen om te voorkomen dat ie in beeld staat. Het is maar de vraag of dat nou zo mooi is.

En als je echt een centre van een ander merk of serie wilt dan moet je gaan luisteren of het klankkarakter overeenkomt met de fronts. Dat beluisteren in combinatie met je eigen fronts kan wel eens moeilijk worden als het gaat om speakers van Marktplaats ofzo.
Pagina: 1