Wat kan ik met mijn actieve studio monitoren?

Pagina: 1
Acties:

• rdwagenaar
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 25-03-2025
Hallo allemaal,

Ik heb al een tijdje mijn actieve monitoren (Samson Resolv 65a) via de tape uitgang van mijn receiver/versterker (Yamaha ... home cinema set) aangesloten. Het werkt op zich prima, en ik ben tevreden met het geluid, maar het probleem is dat ik op deze manier het volume alleen via de bron of op de monitoren zelf kan veranderen. De receiver/versterker werkt als schakelstation en is verder redelijk nutteloos.

Ik wil graag een betere versterker kopen, iets van een Marantz met een dvd/sacd speler. Op marktplaats staat een sr 3001 voor erg weinig geld. Voor blu-ray ben ik van plan een PS3 aan te schaffen.

Is er een manier om de versterkers in de monitoren te passeren oid? Of zijn er hifi versterkers die om kunnen gaan met actieve speakers?

Ik ben ook nog in het bezit van een klein mengpaneeltje, misschien kan er meer als ik die ertussen zet...

Hulp graag 8)7 want ik kom er niet uit. Alvast bedankt!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:17
Een receiver met een (5.1) pre-out, dan ben je er. Het versterker gedeelte van de receiver gebruik je dan niet (daar kun je ook meteen op besparen), maar het schakelen, decoderen, volume etc wel.
Echter de goedkoopste receivers hebben veelal geen pre-out. (de marantz 3001 ook niet, enkel voor de subwoofer, maar dat is standaard)

[ Voor 12% gewijzigd door ShittyOldMan op 23-03-2010 17:09 ]

Mijn Home Cinema in aanbouw

• daan08
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-07-2023

daan08

PEBKAC

Maar op de 2e hands markt vind je heel goede 5.1 preamps voor de prijs van een 5.1 receiver. Zo heb ik bovengenoemd probleem opgelost.

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:04
Of voor nog minder geld een ouder model midrange 5.1 receiver met pre-outs.

[ Voor 9% gewijzigd door mac1987 op 23-03-2010 20:51 ]

• rdwagenaar
Geweldig! Ik heb behoorlijk gezocht internet, maar hier weet ik toch nog erg weinig van.

Hebben jullie misschien suggesties voor een goede receiver? Mag best wat ouder zijn, mijn budget is nogal krap en ik hou wel van vintage spul zolang het kwalitatief oke is.

Misschien een Marantz stereo receiver (spreekt me wel aan), of maakt het qua klank weinig uit welk merk ik neem?

[ Voor 18% gewijzigd door rdwagenaar op 24-03-2010 14:43 ]

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:04
Ik denk dat je een stuk meer keus hebt als je een losse stereoversterker en tuner koopt. Je betaalt waarschijnlijk hooguit een paar tientjes voor een goede tweedehands tuner en er zijn vele malen meer goede stereoversterkers dan stereoreceivers te koop.
Wederom hetzelfde verhaal als bij surroundreceivers, speakers en alle geluidsapparaten: welke goed is hangt voor 90% van je smaak af. Toch kun je veilig zeggen dat elke midrange versterker van de bekende merken (Denon, Marantz, Yamaha, Onkyo, NAD, Sansui, Arcam, Sony ES, Pioneer, Harman/Kardon, etc.) op zijn minst voldoet.

[ Voor 39% gewijzigd door mac1987 op 24-03-2010 15:50 ]

• rdwagenaar
Het gaat me zowiezo niet zozeer om de tuner (heet het daarom receiver?) alswel om het feit dat ik geen versterker maar een goede verdeler nodig heb. Aan de andere kant, met een redelijk goede 5.1 versterker met minimaal 2 pre outs kan ik meer, mocht ik er toch rear speakers aan willen hangen.

Het moeilijke vind ik toch het kiezen van een model. Hebben jullie suggesties voor een type met een goede prijs/kwaliteit verhouding? Ik hecht het meest waarde aan een goede stereo weergave voor muziek.

Bedankt voor jullie advies

[ Voor 11% gewijzigd door rdwagenaar op 24-03-2010 23:40 ]

Verwijderd

Waarom niet alleen een voorversterker?

Op Marktplaats zijn 2de hands niet duur.
http://link.marktplaats.nl/332104229
http://link.marktplaats.nl/331868893
http://link.marktplaats.nl/327786630
http://link.marktplaats.nl/327788598

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2010 00:30 ]

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

rdwagenaar schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 16:31:

Ik ben ook nog in het bezit van een klein mengpaneeltje, misschien kan er meer als ik die ertussen zet...
Doe dat, daar zijn ze voor gemaakt.

[ Voor 5% gewijzigd door CyBeR op 25-03-2010 00:33 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• rdwagenaar
Ik heb nu een Marantz SR4200 op het oog. Denk dat dit een behoorlijk geschikte machine voor mij is. Maar dan kom ik bij het volgende punt...

De aansluitingen gaan met tulp/cinch kabeltjes, en daar heb ik nooit zo'n goed gevoel bij, of heb ik dat mis? Heb je hier veel kwaliteitsverschil in zitten? Het lijkt me logisch dat een tulp kabeltje van de Action slecht is en dat er ook (relatief?) goede te vinden zijn, maar ik zie ze nooit...

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:51
Cyber heeft denk ik gelijk. Een eenvoudig mengtafeltje kan precies waar je om vraagt. Alle andere opties geven misschien wel meer mogelijkheden, maar heb je die ook nodig / ga je die ook gebruiken?

• rdwagenaar
blissard schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 17:01:
Cyber heeft denk ik gelijk. Een eenvoudig mengtafeltje kan precies waar je om vraagt. Alle andere opties geven misschien wel meer mogelijkheden, maar heb je die ook nodig / ga je die ook gebruiken?
Het spreekt me wel aan dat ik met bv. een SR4200 de mogelijkheid heb om zowel passieve als actieve speakers aan te sluiten en ik denk dat ik sowieso ook wel een subwoofer wil aanschaffen aangezien mijn Samson's maar weinig laag weergeven.

Het mengpaneel zou wel kunnen, maar dan heb ik nog niet de mogelijkheid om het volume met een afstandsbediening te regelen. En er zitten van die felle blauwe ledjes in, dat ziet er ook niet echt charmant uit in de woonkamer.

Ik heb dus een Marantz SR4200 op het oog, die kan ik voor €100,-(!) euro kopen, maar er staat ook nog een SR4500 op marktplaats... Dat is een 7.1 set maar verder kan ik niet beoordelen of er ook kwaliteitsverschil tussen die twee zit, weten jullie dat?

[ Voor 33% gewijzigd door rdwagenaar op 26-03-2010 13:19 ]

• rdwagenaar
Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd hoe jullie over mijn studio monitoren denken. Het zijn echte low-budget dingen maar ze worden over het algemeen behoorlijk goed beoordeeld. Ik ben er zelf tevreden mee, maar ik heb weinig referentiemateriaal, behalve een paar opnamestudio's (Tannoy DMT12 en Dynaudio air15 geloof ik) maar dat is heel anders dan in een woonkamer.

• rdwagenaar
Niemand?...

• skndd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09-12-2025

skndd

aka skeej

Koop inderdaad gewoon een voorversterker. Heeft vaak afstandsbediening en je zit niet met een nutteloze eindtrap (want de ingebouwde versterking van je monitors kan en wíl je niet omzeilen). Op marktplaats kun je hele mooie 2e handse voorversterkers vinden met volop functies. Of kijk op hifi.nl 2e hands (daar zijn echter wel haast alleen esoterische voorversterkers voor debiele bedragen te vinden. Soms zit er dan iets leuks tussen)

Ik wou eigenlijk iets van SM Pro Audio aanraden (M-Patch 2, M-Patch 2.1, iNano, Nano Patch+) maar dat is allemaal zonder afstandsbediening dus valt af voor je.

• daan08
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-07-2023

daan08

PEBKAC

Een losse preamp is gewoon de beste oplossing idd.
Pagina: 1