Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bij deze mijn vraag:

Ik heb een MacbookPro, een Dell mini10, een LCD tv HD-ready, Netgear Eva2000.
- Ik wil minimaal 1TB opslagruimte
- Deze 1TB moet ook benaderbaar zijn via het internet (dus ook als ik bijv. ergens anders ben), het liefst dat ik hem op standby of uit heb staan en hij aangaat als ik hem aanspreek.
- Mediastreamen via de EVA2000 op mijn TV, UpnP heb ik dan geloof ik nodig.
- Torrent ondersteuning
- printerserver is een pre (1 printer)

Ik wil graag films kunnen kijken en een plek hebben waar ik gegevens kan backuppen tijdens het afstuderen en ook dat deze gegevens dus beschikbaar zijn vanaf elke plek via internet.
Het liefst geef ik er niet te veel aan uit. Het is moeilijk om een budget aan te geven maar het liefst onder de 200 euro.

Opties die ik zelf gevonden heb:

Lacie Network space 2 1TB
- Relatief goedkoop
- Voldoet volgens mij.
- Maar, veel kritieken op Lacie.

Synology ds110j
- Stukje duurder
- beter?

Ik heb niet het gevoel dat ik heel duur spul nodig heb en wil eigenlijk iets dat niet zo duur is en past bij mijn wensen. Andere opties zijn daarom zeer welkom!

Tot slot nog een vraag. Zoals te zien heb ik nog geen router. Moet ik nog ergens op letten bij de aankoop hiervan in combinatie met mijn opstelling incl. een toekomstige NAS? Of boeit het allemaal niet zoveel, omdat ik toch niet zo veel ervan eis?
(edit: Misschien zijn er zelfs wel alles in 1 opties. Dus router en Nas in 1?)

Laatste optie is een router met usb-tuigang kopen en daar een externe hdd aan te hangen, maar geloof niet dat mediastreamen dan nog mogelijk is toch? (zou wel goedkoop zijn)

Alvast heel erg bedankt voor de reacties! Ik hoop dat ik er binnenkort uit ben.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2010 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Niemand die me even van tips kan voorzien voor een leuke budgetoptie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-08 17:01
Waarom een eigen topic?
Je vraag kan prima hier: [NAS] Het grote NAS Overzicht Topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Omdat er een blijkbaar nieuwe monster Nas ontdekt was, waardoor mijn vraag niet werd beloond met een antwoord >:)

Edit: Onderstaande reden is iets meer gefundeerd.

Het grote NAS-topic is simpelweg te groot. Er worden NAS mogelijkheden genoemd van tientallen tot duizenden euro's. Het wordt tijd voor een kleine opsplitsing aangezien deze NAS dingen door steeds meer mensen gekocht willen worden. Er is immers ook niet een 'het grote laptopic'?
Ik kom met het doorlezen van dat grote topic erg vaak een vraag teken die op de mijne lijkt, maar nauwelijks antwoorden en vaak als deze er wel zijn verschillende antwoorden.

Misschien nieuwe NAS-topiccen op prijsrange? 0-300 300-1000 100+? of huis-tuin-Nas, kantoor-Nas?

Ow ik wil nog steeds erg graag antwoord. Ik denk dat zo'n lacie 2 het allemaal wel voor mekaar krijgt?

[ Voor 76% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2010 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Opslag op een opslagwebsite is overal via internet bereikbaar.

Het kom vaker voor dat een topic uitgebreid is. De constatering, dat een topic uitgebreid is, houdt geen slotje tegen.

De eisen zijn helder, lijken tegenstrijdig en zijn misschien niet haalbaar in 1 apparaat. Bestanden waar gebruik van wordt gemaakt en die overal vanaf het internet gebruikt worden kunnen geen backup genoemd worden. Dat is opslag. Backup kan beter gezien worden als een tweede verzameling van bestanden en een reserveverzameling, die alleen gebruikt wordt en waar alleen een beroep op wordt gedaan als de originele bestanden verloren zijn gegaan. Want de bestanden, die als backup moeten gelden, kunnen zelf verloren gaan door het gebruik.

Opslag, die op elke computer bereikbaar is, is te verwezenlijken met een externe usb-schijf. De combinatie van tv kijken en de opslag en de backup van afstudeerresultaten lijkt onnodig. Het is onhandig om bestanden, die gebruikt worden voor een afstudeerproject, gevaar te laten lopen doordat op de tv naar bestanden op hetzelfde opslagmedium gekeken wordt.
Verwijderd schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 13:57:
Opties die ik zelf gevonden heb:

Lacie Network space 2 1TB
- Relatief goedkoop
- Voldoet volgens mij.
- Maar, veel kritieken op Lacie.

Synology ds110j
- Stukje duurder
- beter?
Links zijn handig om op de opties te kunnen reageeren.

Een afzonderlijke aanpak van de verschillende wensen lijkt aan te bevelen.

Op dit forum worden relatief veel reacties geplaatst over LaCie. De externe harde schijven zien er misschien wel leuk uit maar de techniek schijnt door sommige computergebruikers niet gewaardeerd te worden.

[ Voor 176% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2010 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinned123
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:29
Neem alsjeblieft die synology,
Ik heb een aantal andere oplossingen geprobeerd omdat het "goedkoper" was.
Uiteindelijk honderen euro's lichter en alsnog de synology gekocht.
Ze supporten zelfs hun 106 serie nog, er zijn inmiddels al 4 nieuwe versies van gekomen.

9xLG335N Neon2 + P370 + Phase SE3000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
budget staat vermeld, het liefst onder de 200 euro :)
Jeej ik krijg reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:13
Tegenhanger van de Synology: QNAP TS110

Iets duurder, maar in mijn ogen net iets vollediger qua ondersteuning. Volgens mij ook een iets lager stroomverbruik.

Tevens eSata, wat weer handig is bij evt uitbreiding. (Dat heeft de ds110j niet)

Oh, en de Qnap heeft 256MB ram tegen 128 voor de Syn.

Zelf zou ik dus de Qnap nemen.

Hij bevalt mij in elk geval opperbest!

En al je eisen worden hiermee ingewilligd.

Stop er een mooie samsung ecogreen disk in, en je bent net ietsje meer kwijt dan 200 euro, en een erg mooie complete NAS oplossing rijker.

[ Voor 19% gewijzigd door Mistraller op 23-03-2010 22:45 ]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 21:41:
Ik kom met het doorlezen van dat grote topic erg vaak een vraag teken die op de mijne lijkt, maar nauwelijks antwoorden en vaak als deze er wel zijn verschillende antwoorden.
Het valt te verwachten, dat verschillende mensen verschillende antwoorden geven. De uiteindelijke keus is aan de topicstarter. En verschillende computergebruikers kunnen verschillend belang hechten aan verschillen in specificaties en andere prestaties.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2010 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Synology is duur maar stukken beter. Ik heb net mijn LG N2R1 nas vervangen door een Syn DS210j met 2x1tb. Wat gaat het weer lekker snel. Ik miste echt bij die LG gewoon puur snelheid. Met een Intel netwerkkaart haal ik met schrijven rond de 30-40mb en met die LG haalde ik max 15-20mb. Wat een waardeloos ding die LG. Ik heb hier ook een Lacie 1 tb staan maar die haalt max 9 mb. Dat waren mijn bevindingen en die LG (zonder hd) en Lacie (met 1 tb) waren 300 euro, weggegooid geld en die Syn was 175 euro (zonder hdd).

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinned123
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:29
Mistraller schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 22:40:
Tegenhanger van de Synology: QNAP TS110

Iets duurder, maar in mijn ogen net iets vollediger qua ondersteuning. Volgens mij ook een iets lager stroomverbruik.

Tevens eSata, wat weer handig is bij evt uitbreiding. (Dat heeft de ds110j niet)

Oh, en de Qnap heeft 256MB ram tegen 128 voor de Syn.

Zelf zou ik dus de Qnap nemen.

Hij bevalt mij in elk geval opperbest!

En al je eisen worden hiermee ingewilligd.

Stop er een mooie samsung ecogreen disk in, en je bent net ietsje meer kwijt dan 200 euro, en een erg mooie complete NAS oplossing rijker.
Volgens mij hebben ze alle 2 ongeveer hetzelfde.
Met het verschil dat de qnap net wat meer geheugen vaak heeft.
Maar synology vaker update.
Verder heeft de synology alle premium features ook bij de budget oplossingen en qnap niet.

9xLG335N Neon2 + P370 + Phase SE3000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
DNS666 schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 23:10:
[...]

Volgens mij hebben ze alle 2 ongeveer hetzelfde.
Met het verschil dat de qnap net wat meer geheugen vaak heeft.
Maar synology vaker update.
Verder heeft de synology alle premium features ook bij de budget oplossingen en qnap niet.
Welke features bedoel je dan? De Qnap TS110 heeft alles wat de TS wenst, en meer.

Kijk hier eens:
http://www.qnap.com/image...rison/Comparison_NAS.html

Ook op de TS110 zit alles wat je maar nodig zou kunnen hebben op een NAS. Zeker voor de TS.

Meer updates kan ook betekenen dat er meer bugs zijn. Daarnaast, velen gaan hun NAS niet upgraden als ie eenmaal goed draait. Het is nogal een cruciale schakel in je netwerk.

QNap komt er vooral qua hardware beter uit. Gunstiger stroomverbruik, de dubbele hoeveelheid RAM, de eSata bus, daar verander je met een software update allemaal niks aan.

Maar goed: dat is verder aan de TS zelf. Die wellicht ook al heeft gezien aan de typenummers dat er een soort van NAS-war gaande is tussen QNAP en Synology.

Zo ook bij ons op de zaak, er zijn diverse collega's met sommigen dikke 4-of-meer-disk NASsen. Ook bij ons een duidelijk Synology kamp en een QNAP kamp. Ik hoor duidelijk bij de laatsten ;)

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok dus aan de ene kant staan de instapmodellen van Qnap of Synology met 1TB harde schijf kom ik dan op een bedrag uit van rond de 220 euro. Ik denk ook wel dat het zoiets gaat worden, maar toch nog een vraag over de Lacie 2. Deze kan volgens mij ook volledig aan mijn wensenpakketje voldoen?
Maar de mindere snelheid, het merk Lacie en het feit dat uitbreiding niet mogelijk is zijn natuurlijk punten om toch even wat meer uit te geven voor een goed systeempje.

Zal ik wel iets merken van het verschil in snelheid? Ik zet waarschijnlijk heel af en toe tot 300gb over, maar veel over het algemeen zal het maar klein dataverkeer zijn.
In het Vraag&Aanbod forum heeft iemand er nog 1tje liggen voor 105 euro. Ga ik er echt spijt van krijgen als ik voor deze oplossing kies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als deze oplossing naar tevredenheid werkt niet. Als over een tijdje gedacht wordt dat toch beter een nieuw en duurder model van een ander merk gekocht kan worden kan het tweedehands model misschien nog voor andere doelen gebruikt worden.

Het verlies aan data wordt in een slecht geval waarschijnlijk niet groter dan de opgeslagen hoeveelheid bestanden.

Het valt op, dat er geen reactie geplaatst is waarin een LaCie aanbevolen wordt. De keus voor een ander merk is daarentegen verschillende malen met argumenten onderbouwd.
Verwijderd schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 09:40:
In het Vraag&Aanbod forum heeft iemand er nog 1tje liggen voor 105 euro. Ga ik er echt spijt van krijgen als ik voor deze oplossing kies?
In de Pricewatch staat een model aangeboden voor 129 euro. Voor 24 euro wordt afgezien van garantie en service en van de mogelijkheid om gebruik te maken van een afkoelperiode. Het is niet na te gaan wat er met een tweedehands exemplaar gedaan is. Het is ook niet na te gaan welke extreme acties op de schijf zijn los gelaten. En waarschijnlijk rammelt een gebruikte harde schijf harder dan een nieuw exemplaar.

Er zijn verschillende reacties op LaCie onder een artikel op tweakers.net over dit produkt.

[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2010 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hmm LaCie spul wordt wel erg vaak afgeraden. Dan maar een dagje meer werken deze week en nog een keuze maken tussen een goeiekope Synology of Qnap met harde schijf!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Nog een tip, ongeacht welk merk het wordt: Als je de levensduur en stroomverbruik gunstig wilt kiezen, neem dan een "groene" harddisk. Bv de samsung EcoGreen serie.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-03-2021
Bij het kiezen van een groene disk even opletten of het overigens geen Advanced Format disk is (4k sectoren), want niet alle NASsen kunnen daar mee omgaan.

Als je nog een bak hebt staan ergens kun je ook nog zelfbouw overwegen. Doorvoer van 30 tot 40 MB klinkt leuk, maar ik vind 98 MB/s toch net even wat fijner bij de hoeveelheden data die ik moet verwerken voor bijvoorbeeld mijn werk.

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killemov
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-08 14:45

Killemov

Ik zoek nog een mooi icooi =)

Verwijderd schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 13:10:
Hmm LaCie spul wordt wel erg vaak afgeraden. Dan maar een dagje meer werken deze week en nog een keuze maken tussen een goeiekope Synology of Qnap met harde schijf!
En welke is het nu geworden?

Ik heb zelf al een jaar een QNAP TS119. Ik heb alleen de software van QNAP eraf gegooid en er Debian op gezet. Ik heb nu een goedkope/zuinige 24/7 server die ik met name gebruik voor bittorrent (Transmission).

Dit klinkt misschien vreemd, maar als je zelf aan de slag kunt met Linux, dan zou je goedkoop uit kunnen zijn met alternatief als een Sheevaplug icm een USB-schijfje.

Hey ... maar dan heb je ook wat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marsupilamioo7
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-08 19:24
Kun je ze ook beiden met nzb's belasten, volgens mij die qnap toch niet ?

marco :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klein_Kipje
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-08 15:54
op de qnap kan sabnzb worden geïnstalleerd.

Kijk anders eens op qnap.com wat je er allemaal mee kan

www.weitjerock.com

Pagina: 1