werkelijk vermogen noodstroomaggregaat

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-05 13:16
Ik probeer erachter te komen welke belasting ons noodstroomaggregaat aan kan.
Exacte gegevens heb ik (nog) niet, maar het gaat om 100kVA opgegeven vermogen.
Ik wil graag weten hoeveel Amp. "aan apparatuur" we kwijt kunnen.

Overigens ben ik een redelijke noob op elektro gebied, dus probeer ik het stap voor stap duidelijk te krijgen.
Na wat research kom ik op de volgende formules:

I=P/U

100kVA geeft 100kW. Dit zou dan 33,3kW per fase zijn.
33333/230 = ~145A per fase. De totale belasting zou dan ~435A mogen zijn.

Maar deze berekening gaat uit van perfect ohmse belasting, en ook een ideale verdeling over de fasen.

dus dan komt cos phi om de hoek kijken. De formule wordt dan:

I= P/U*cos phi

Als deze redenering klopt tot zover komt nu de belangrijkste vraag...

Met welke cos phi moet ik rekening houden!
Achter het aggregaat zit een klein datacenter. Voornamelijk servers dus, en natuurlijk de airco's.
Er zal geen sprake zijn van in- en uitschakelen van apparatuur.

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Voor een PC met deftige voeding zal de cos phi rond de 0.9 liggen. Wat een airco trekt is wat anders, heel wat motoren dus flink inductief.
Wat zegt het typeplaatje van je airco installatie?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion
Daar zal ik woensdag naar gaan kijken. Is het realistisch om gebruik te maken van een cos phi van 0.8 (om dan nog wat marge te hebben) als het alleen om servers zou gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:54

Part

Helemaal niets.....

Felyrion schreef op maandag 22 maart 2010 @ 19:50:
Daar zal ik woensdag naar gaan kijken. Is het realistisch om gebruik te maken van een cos phi van 0.8 (om dan nog wat marge te hebben) als het alleen om servers zou gaan?
Sterk afhankelijk van de voedingen. Een goede voeding heeft een cos phi van 0,97 tot 0,99 dankzij de PFC.

Eenvoudig te meten met de betere vermogensmeter of kijken wat de fabrikant opgeeft.

[ Voor 9% gewijzigd door Part op 22-03-2010 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-05 22:03

SA007

Moderator Tweaking
Sommige apparatuur met inductieve lasten kan een cosphi zo laag als 0.3 hebben, dus uitgaan van 0.8 kan je best terugbijten.

Overigens heb je cosphi beide kanten op welke elkaar opheffen, maar dat hangt sterk van je apparatuur af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Dat laatste klopt theoretisch wel, maar in de meeste gevallen is het toch alleen maar inductief.
Los daarvan, doorgaans is zo'n aggregaat uitgerust met een bedieningspaneeltje, dat is voorzien van drie voltmeters, drie ampèremeters en een wattmeter. Mensen die zijn aangewezen als "machinist" worden geacht dit in de gaten te houden.
In de praktijk zal die cos phi inderdaad schommelen tussen 0,8 en 1, wat dus, dat was eigenlijk je vraag, overeenkomt met 80 tot 100 kW. Niet te moeilijk over doen, zorgen dat je met je belasting niet op het randje gaat zitten en de metertjes in de gaten houden. En als het goed is, heeft dat ding een beveiliging die uitschakelt bij overbelasting. Ongeveer na een uur bij 110% en heel globaal binnen een minuut bij 200%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04:23
Als je geen apparaten hebt staan die per stuk meer dan 3500W trekken (de airco?), kun je dit vrij eenvoudig testen door bij Conrad voor 30 euro zo'n verbruiksmeter te kopen die ook de cos phi laat zien (energy check/monitor/etc., zie topic over verbruiksmeters in ditzelfde subforum). Als er met 100 KVA aggregaten gewerkt wordt neem ik aan dat die drie tientjes het probleem niet zullen zijn ;)

Wel opletten dat er een behoorlijk verschil tussen idle en full load power usage kan zitten, dus de gemeten vermogens niet te serieus nemen, maar de cos phi wordt meestal alleen maar beter bij hogere belasting van computervoedingen. Als je dus uitgaat van gespecificeerde maximale vermogens, en deze deelt door de gemeten cos phi (dus bv. 500 W voeding / 0.95 gemeten cos phi = 526 VA) en die dan allemaal optelt, moet je heel safe zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:50
Draaien die airco's continu en/of zit er een beetje intelligente motorregeling op (softstart oid)? Want het in en uitschakelen van grote motoren levert anders flinke klappen op waar je aardig wat marge voor nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion
Het zijn precisie airco's die specifiek voor ICT ruimtes zijn. (Stulz cyber-air en Stork Worksphere Computair)
Als ik het goed begrepen heb werken ze continu met variabele capaciteit. Hier moet ik duidelijk nog even achteraan.

En ik zal inderdaad eens kijken of ik de daadwerkelijke cos phi kan achterhalen door wat meetwerk. Ik was me er niet van bewust dat dit relatief eenvoudig gemeten kan worden, bedankt voor de tips tot zover!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
Hier trouwens het topic over energiemeters teruggevonden: Energiemeters... deel hier je ervaringen

Als je hier achteraan gaat opletten dat je er een aanschaft met cos phi meting *en* weergave. De Conrad Energy Monitor 3000 is bij mijn weten een van de goedkopere die daar aan voldoet.

Het zijn geen precisiewerktuigen natuurlijk maar vast prima voor zulke schattingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01-05 22:32

AlexanderB

7800 rpm

de befaamde cresta heeft trouwens ook powerfactor weergave, dat is hetzelfde.. (en kost maar 10 euro en is verdacht goed afgesteld vanaf fabriek)

[ Voor 30% gewijzigd door AlexanderB op 23-03-2010 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Laatst online: 02-05 20:28

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Als het specifieke airco's voor ICT ruimtes zijn, dan zullen de leveranciers van de airco's de cos phi toch wel weten? Ze zullen wel vaker met dit soort situaties te maken hebben gehad?

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schapie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-02 21:48

Schapie

Bleh...

* Schapie is met Techneut. :)

Overigens als je contact opneemt met je leverancier van de apparatuur zijn deze over het algemeen niet te beroerd om dit naar je toe te sturen. Daarnaast mag ik er toch wel een beetje van uitgaan dat er tekeningen aanwezig zijn waar alles op aan staat gegeven en dat die door een installateur zijn berekend. (100kva pruts je er niet zomaar 'even' tussen. :P )

Voor de cos phi zou ik uitgaan van tussen de 0,8-0,85, maar dit zou je kunnen laten meten.

Overigens wat mij niet helemaal duidelijk is of alles ook achter een nobreak installatie zit of dat alleen de servers achter een ups zijn geschakeld. De airco's mogen dan wel geregeld zijn door middel van freq. regelaars, maar wat is hun gedrag na een stroom onderbreking. (Die je namelijk wel hebt als ze niet achter een nobreak zitten.)
En verder start je aggregaat automatisch of moet je dit handmatig doen. Handmatig lijkt mij een no-go ingeval van servers, want voor je er bent en alles gestart hebt is je ups denk ik toch wel leeg.
In het geval van automatische aggregaten, zit er vaak bij de luxere machine's een mooi controle paneel waar op je vaak al de belasting kunt zien die de aggregaat moet overnemen in het geval van een stroom uitval. (De betere machine's monitoren zelf alles, en schakelen bijvoorbeeld de belasting ook af in het geval van een weg gevallen fase of indien de spanning te hoog dan wel te laag wordt door andere problemen op het net.)

No signature found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion
Contact met de fabrikanten heb ik al gezocht, met de belofte dat ze me de nodige gegevens toesturen (van de aggregaten, UPSen en Airco's).

Het is in feite gewoon zo dat ik dit op mn bord geschoven heb gekregen nadat geconstateerd is dat er waarschijnlijk een overbelasting van de NSA's bestaat wanneer de reguliere voorziening wegvalt.

Er zullen dus stekkers getrokken moeten worden of andere maatregelen, en dit op korte termijn. Ik ben de aangewezen persoon om een voorstel te doen. En om dit een beetje te onderbouwen ben ik dus op zoek naar de nodige "richtwaardes" (hoeveel servers zouden we moeten omschakelen bijvoorbeeld).

Het probleem is een beetje dat de bouw van de ruimtes uitbesteed is (de NSA, UPS, etc.) waarbij geschat is hoeveel power er moet zijn. De partij die de NSA's en UPSen onderhoudt heeft geen weet van de apparatuur die binnen staat (heeft nu dus aangegeven dat er een tekort bestaat), en de partij die de servers binnen heeft staan heeft eigenlijk geen enkele kennis van de noodstroomvoorziening. Daar is gewoon niet voldoende over nagedacht.

Edit:
Voor zover ik nu kan nagaan zitten de servers op no-break, maar de airco's alleen op de NSA, dus die zullen inderdaad uitvallen tot de NSA opgestart is. Dit gaat wel automatisch.

[ Voor 8% gewijzigd door Felyrion op 23-03-2010 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Een generator levert een bepaalde spanning en je mag maximaal een bepaalde stroom van de generator vragen. Vraag je teveel stroom, dan kunnen de wikkelingen doorbranden. Spanning * stroom is voor generatoren, transformatoren,... van belang, dit is het schijnbaar vermogen.

Spoelen en condensatoren kunnen de stroom tov de spanning doen verschuiven. Op het moment dat de spanning 0 V is, kan er een stroom vloeien. Maar er is op dit moment geen vermogen wegens U*I = 0*I = 0 W. Je gaat de spanningen en stromen op de tijdstippen moeten vermenigvuldigen om aan het werkelijk vermogen te komen. Het werkelijk vermogen is kleiner tot gelijk aan het schijnbaar vermogen.

De klant betaalt uiteraard niet meer dan wat hij aan werkelijk vermogen gebruikt, maar de beheerders van generatoren en transformatoren zijn niet bepaald blij dat ze bv 100 kVA aan materiaal @ full load hebben staan en de klanten betalen maar 80 tot 90 %. Als de klanten 100 kW willen gebruiken, dan moet je nog die generator of transformator (en de kabels in de straten) upgraden om bv 125 kVA te kunnen leveren. Voor bedrijven/klanten van noemenswaardige omvang is het illegaal om met een slechte cos phi blindstroom voor de lol rond te laten vloeien.

Je kan het inderdaad meten met ofwel een huishoudelijke energiemetertje ofwel een cos phi meter. Of met een Watt-meter werkelijk vermogen meten, dan Voltmeter en Ampèremeter voor het schijnbaar vermogen met V*A.
Afbeeldingslocatie: http://people.zeelandnet.nl/cantalou/images/courbe6a.gif

cos phi van 0,8 is een goede schatting en je gaat aan cos phi beheer moeten doen. Voor elke tl-buis die te inductief gedraagt, kan je een compensatiecondensator berekenen en uitrusten. Of je meet aan de generator op het moment de cos phi en er wordt geregeld door condensatoren in een condensatorenbatterij bij/af te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Wilke schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 15:28:
Hier trouwens het topic over energiemeters teruggevonden: Energiemeters... deel hier je ervaringen

Als je hier achteraan gaat opletten dat je er een aanschaft met cos phi meting *en* weergave. De Conrad Energy Monitor 3000 is bij mijn weten een van de goedkopere die daar aan voldoet.

Het zijn geen precisiewerktuigen natuurlijk maar vast prima voor zulke schattingen.
Op zich best een aardig idee, geldt ook voor het overeenkomstige bericht over de iets goedkopere Cresta, maar bedenk dat je daar bij een aggregaat van 100 kVA niets aan hebt. Je hebt nl. te maken met ongeveer 145 A per fase. Voor de eventuele ampèremeters op het bedieningspaneeltje wordt bij zulke stromen als hier gebruik gemaakt van stroomtransformatoren van 150/5 A of 150/1 A. Zou wel kunnen dit idee, maar dan moet je nogal wat priegelen aan dat ding, zoals stroom- en spanningscircuit scheiden enz. En dan zou je nog maar één fase meten.

Maar zoals ik al eerder heb gezegd, meestal heeft zo'n ding doorgaans een paneeltje volt- en ampèremeters, een Hz-meter en een wattmeter, en dat is voor een normale bedrijfsvoering voldoende. De cos-phi hoef je dan niet eens te weten, althans niet voor de bedrijfsvoering, hooguit voor bevrediging van je nieuwsgierigheid. Alleen mag van de persoon die met dit alles omgaat verstand van zaken worden verwacht.

Het probleem is hier echter dat het aggregaat waarschijnlijk van een te gering vermogen is en dat de ene partij niets van de andere weet. En het mag duidelijk zijn dat zomaar wat gissingen doen waanzin is. Dus hoe los je dat op? Heel simpel, iemand met een degelijke technische kennis organiseert een vergaderingetje (een half uurtje is voor zoiets als dit genoeg) en brengt de partijen wens en uitvoering bij elkaar. In no-time kom je dan op een reëel benodigd vermogen.
Wel even wat voorbereiden, zoals inventariseren van alle apparatuur en wat daarvan beslist gelijktijdig moet blijven functioneren.

PS:
Aardig diagrammetje van Rapture.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion
In principe is dat zo (gaan we dus morgen doen). Alleen is er nu een acuut probleem, waarvoor we op zoek zijn naar "quick wins". Ik probeer alleen uit te vissen hoever ik moet gaan om de eerste ellende af te wenden. Dat we daarna de capaciteit moeten uitbreiden of andere definitieve oplossingen moeten verzinnen begrijp ik ook ;) En dat gaat uiteraard met de juiste technische mensen.

Dat kan alleen niet op zo'n korte termijn, en er is natuurlijk een behoorlijk budget mee gemoeid, dus het MT wil daar eens "rustig" over vergaderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
Techneut schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 23:05:
Op zich best een aardig idee, geldt ook voor het overeenkomstige bericht over de iets goedkopere Cresta, maar bedenk dat je daar bij een aggregaat van 100 kVA niets aan hebt. Je hebt nl. te maken met ongeveer 145 A per fase.
Het is natuurlijk nogal duidelijk dat je met zo'n simpel huis-tuin-keuken dingetje niet alles tegelijk kunt meten, vandaar dat ik zei tot 3500W (o.i.d.) tegelijk. Maar die gemeten waarden (VA) laten zich toch gewoon optellen? Hooguit schat je door groepjes apparaten afzonderlijk te meten (om het onder de 3500W te houden) de werkelijke cos phi iets te pessimistisch in.

Je hebt trouwens zonder twijfel gelijk wat betreft de volt/ampere-meters per fase op het aggregaat zelf, alleen als ik het topic goed lees is het probleem juist dat de apparatuur gewoon via netspanning draait, en dat vanwege het vermoedde te lage vermogen van de aggregaat momenteel het allerlaatste waar TS op zit te wachten een ongeplande "test" met het aggregaat is. Dus aan daarop aanwezige volt/ampere-meters heb je op dit moment weinig.

OK, je wilt ook geen 100 KW aan apparatuur gaan meten in groepjes van 3 KW, maar ik neem aan dat je al vrij snel door gaat hebben welk soort apparaat/voeding wat voor cos phi heeft. Daarna is het gewoon per ongeveer vergelijkbaar rack optellen zou ik zeggen, maar misschien denk ik daar te simpel over ;)

Of als het heel dringend is ga je gewoon uit van 0.8 en hoopt er het beste van. Qua moderne computer-voedingen is dat een safe bet, van airco's heb ik alleen geen flauw idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Wilke schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 00:20:
[...]

Het is natuurlijk nogal duidelijk dat je met zo'n simpel huis-tuin-keuken dingetje niet alles tegelijk kunt meten, vandaar dat ik zei tot 3500W (o.i.d.) tegelijk. Maar die gemeten waarden (VA) laten zich toch gewoon optellen? ......
Nee, de kW-waarden kun je optellen, want dat is werkelijk vermogen, de afzonderlijke VA-waarden niet. Immers dat zou betekenen dat je ook gewoon de afzonderlijke stromen kan optellen, terwijl je daar juist met uiteenlopende faseverschuivingen kan hebben te maken. Verschillen die veel, dan loop je risico dat je een en ander toch te hoog inschat. En dat heeft dan uiteraard consequenties voor de begroting van een nieuwe voorziening.

Edit:
Of als het heel dringend is ga je gewoon uit van 0.8 en hoopt er het beste van.
Mee eens, dan val je vast geen buil.

[ Voor 8% gewijzigd door Techneut op 24-03-2010 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08:46
@ ts,
Op je NO-BREAK(s) kun je nu toch keurig zien wat de totale aangesloten belasting is ?

Dan hoef je alleen maar Stultz en Stork te bellen en ze te vragen hoeveel VA hun airco's trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akino
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-02 17:17

Akino

Dr. Opteron

De berekenig in de startpost raakt kant nog wal.

hoeveel fase/wikkelingen heeft de generator?hoeveel volt levert ie?en hoeveel PK heeft de motor.
100Kv is geen 100Kw

een 100kVa generator 3 fase(wikkeling) 240V levert 240A met 110Pk motor
een 2 fase,met de zelfde gegevens geeft maar 200A

3 fase 100KVa met 0.8 Cp =240V 240A=79Kw
3 fase 100Kva met 1.0Cp =240V 240A=95Kw

Ga altijd van de slechtste situatie uit,hoogst pieklast etc,en niet van wat het ideaal in theorie allemaal zou moeten zijn.

Gezien je er niet in thuis bent,laat je adviseren door een kundig en ervaren iemand/bedrijf,voor je alles fout bekijkt en dus berekent.De meeste alternators hebben meestak 4 (of meer) wikkelingen

[ Voor 26% gewijzigd door Akino op 25-03-2010 03:20 ]

Wat tweak ik...... http://www.amels-holland.com/range/amels-272/#1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwannoes
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-05 16:37

Gwannoes

Solderen moet je leren

Akino schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 03:07:

hoeveel fase/wikkelingen heeft de generator?hoeveel volt levert ie?en hoeveel PK heeft de motor.
100Kv is geen 100Kw

Ga altijd van de slechtste situatie uit,hoogst pieklast etc,en niet van wat het ideaal in theorie allemaal zou moeten zijn.

Gezien je er niet in thuis bent,laat je adviseren door een kundig en ervaren iemand/bedrijf,voor je alles fout bekijkt en dus berekent.De meeste alternators hebben meestak 4 (of meer) wikkelingen
Volgens mij verdient de TS juist een complimentje. Voor iemand die beweert een noob te zijn op elektro gebied, weet hij al een aantal belangrijke factoren mee te nemen in zijn analyzer (cos phi bijvoorbeeld), en hier zijn conclusies uit te trekken. Zo kan hij al een aardige inschatting maken van wat er accuut nodig is, en daarna is het tijd om de expert er bij te halen.

Verder heeft hij het nergens over 100kV, maar 100kVA. Als hij vervolgens stelt dat dat 33,3kW per fase zou zijn, kun jij wel redeneren dat het hier om een 3-fase systeem gaat.

Jongens, er wordt hier telkens gedaan alsof het allemaal hocus-pocus is, maar als je de juiste factoren meeneemt stelt het echt niet zoveel voor hoor!

Hmmz, hier komt dus m'n sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Akino schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 03:07:
Is dat zo? Ik zie maar één fout, nl. dat hij de fasestromen optelt, dat doe je nl. nooit. De rest klopt gewoon.
100Kv is geen 100Kw
Dat laatste wordt ook nergens beweerd, zo lees jij het alleen maar. Wat hij wel zegt, is 100 kVA = 100 kW bij cos phi =1, en dat is helemaal correct. Verder spreekt hij duidelijk over drie fasen, 220 V per fase. En hoeveel wikkelingen per fase is helemaal niet relevant.

Beetje warrig allemaal. Hoeveel pk motor is helemaal niet interessant, motor en generator passen gewoon bij elkaar. Verder kan ik totaal geen kaas eten van je sommetjes met 240 A. Met die factor Cp zul je ongetwijfeld cos phi bedoelen, maar dan nog, met 100 kVA en cos phi 1 kom je op 95 kW? Zou je dat eens willen uitleggen? Kortom, ik vind dat kant noch wal nogal een boude uitspraak.
En kijkend naar de schrijfwijze die je gebruikt voor de verschillende begrippen en de formules, rijst bij mij de vraag: Ben je zelf electrotechnisch geschoold, althans voldoende om zo'n zware uitspraak te kunnen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akino

Akino

Dr. Opteron

Dat KVa niet gelijk aan KW is

http://www.natuurwetensch...ews&file=article&sid=1059

calculator om het vermogen voor een generator uit te rekenen

http://www.macgen.com/calcul.html

Ff google levert nog veel mer van dit soort calculators op,

[ Voor 12% gewijzigd door Akino op 25-03-2010 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
Er is dan ook niemand in dit topic die iets dergelijks heeft beweerd. En voordat je nu gaat quoten uit de startpost zal ik je de moeite vast besparen:
100kVA geeft 100kW. Dit zou dan 33,3kW per fase zijn. [..] Maar deze berekening gaat uit van perfect ohmse belasting, en ook een ideale verdeling over de fasen.
Gevolgd door precies een verhaal waarom dat natuurlijk niet het geval is en de vraag hoe je achter de factor die er tussen zit kunt komen. Begrijpend lezen voor beginners.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Is helemaal waar, maar dat beweert TS ook niet. Jij daarentegen stelt dat 100 kV niet gelijk is aan 100 kW. En dat slaat als een tang op een varken, oftewel je citeert TS niet correct.
http://www.natuurwetensch...ews&file=article&sid=1059

calculator om het vermogen voor een generator uit te rekenen

http://www.macgen.com/calcul.html

Ff google levert nog veel mer van dit soort calculators op,
Ja, maar dan moet je die wel op de juiste manier gebruiken, en dat vraagt toch om enigszins kennis van zaken Wat jij hebt gedaan vermoedde ik al min of meer. Nl. standaard staat op die calculator 240 V ingevuld. Onze netspanning is nominaal 230 V, dat even terzijde, maar deze calculator vraagt gezien de uitkomsten van de berekening overduidelijk om de spanning tussen de fasen. En die is 380 V bij 220 V fasespanning of tegenwoordig 400 V bij 230 V fasespanning. Dat zag je over het hoofd, en als je dat invult, kom je aardig in de buurt van TS. Kortom de opmerking
raakt kant noch wal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akino

Akino

Dr. Opteron

Als je met 240Volt rekent,zit je altijd goed,want idd,netspanning is 220/230 Volt,zakt het voltage,stijgt het amperage....toch?
Zie het nu ook dat ik wat over het hoofd zag.
Bedankt voor de correctie van taal/spelfout ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Prima zo.
Nog één opmerking. Je noemt voor het benodigd vermogen voor de bijbehorende motor een waarde van zoveel pk. Het is een engelstalige calculator en die geeft zoveel hp, de Engelse paardekracht, en die is niet gelijk aan onze pk. Gaf destijds wel eens verwarring, en dat is de reden dat beide in het officiële zakelijke verkeer is afgeschaft. Alle vermogens, zowel mechanische als electrische, worden al jaren enkel maar in kW uitgedrukt, of bij kleinere of grotere waarden mW. MW, GW enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ls470
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-04 11:18
Felyrion: heb je de mogelijkheid om de stroom die nu verbruikt wordt met een stroomtang te meten?
Dit gaat gemakkelijk als ergens (liefst een beetje veilig toegankelijk zodat je niet aan de 400V blijft plakken) de draden van de verschillende fases apart zijn zodat je er een tang doorkrijgt (dus niet gewoon een kabel waar alle draden samenzitten).
In dat geval: meet de 3 fases en kijk of er eentje boven 145A komt met wat marge omdat je niet noodzakelijk aan maximale belasting zit. cos-phi maakt dan niet uit omdat je de stroom meet ipv het vermogen.

En moest je niet weten wat een stroomtang is: dat is een soort tang die je rond een draad zet om direct de stroom door die draad af te kunnen lezen...

PS. de berekening van de stroom in de startpost lijkt wel te kloppen omdat de fasespanning gebruikt is (en niet de lijnspanning), zodat't niet meer nodig is er een vierkantsworteltje van 3 bij te halen
Pagina: 1