Upgrading Citrix based desktop clients, suggesties?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StraightOn.NL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:07
Ik loop momenteel als beleidsmedewerker stage in een ziekenhuis, en vanaf de eerste dag erger ik mij dood over de traagheid van de systemen/netwerk welke hier gebruikt wordt. Alles is hier state of the art, maar de clients waarop alle medewerkers werken voldoen echt niet meer. Na enkele van mijn klachten, heb ik een opdracht gekregen om klachten te inventariseren en wat orienterend onderzoek te doen naar de mogelijkheden die er om productiviteit te verhogen. Dit doe ik naast mijn stage onderzoek wat verder helemaal niets met ICT te maken heeft :P Maar vanuit mijn hobby en voorliefde voor hardware en pc's bouwen kon ik het niet laten dit aan te kaarten...

Problemen:

Ik ben van huis uit niet erg thuis in virtualisatie, eigenlijk heb ik er echt geen kaas van gegeten..dus vandaar dat ik ook hoop via dit topic extra ervaring op te doen.

Klachten tot dusver:

Systemen zijn enorm traag, dit bericht schrijf ik nu ook op een van de clients en ik heb een typ-weergave-vertraging van bijna 1 seconde.

Internet (naar buiten dus) ligt er dagelijks uit, waarschijnlijk door overbelasting...pings van 400-1000 zijn heel normaal.

Er is maar 100MB werkgeheugen per client beschikbaar, met 3x internet explorer en outlook is dit dus al vol en kan je niet meer meer openen.

Er wordt alleen gebruik gemaakt van IE 6.0 met hele gebrekkige (verouderde) Java en geen flash ondersteuning...waardoor je dus Ipad toestanden krijgt.

Systemen gaan niet standby maar staan dag en nacht aan...waarbij wel wordt uitgelogd na 15 min (nouja klacht, maar uit energieverspillings oogpunt moet hier toch ook wat aan gebeuren)

Alleen ondersteuning voor Office 2003, zonder compatibiliteitspatch voor 2007 e.v.

Hardware:

Er wordt binnen het ziekenhuis gewerkt met Dell Optiplex desktops die als clients dienen waarop men middels citrix Windows XP virtualiseerd. De optiplex clients bestraan uit Celeron 430 1,8Ghz singlecore CPU's met 1GB ram en een 30GB HDD die verder niet gebruikt wordt binnen citrix. Er staan naar schatting zo'n 400 clients door het ziekenhuis en alle 550 bedden zijn ook voorzien van een client welke over het zelfde netwerk surft. Dus ik schat zo'n 1000 gebruikers ongeveer, dit is allemaal nog data waar ik achter moet gaan komende tijd, maar het is gewoon fijn om wat feedback te krijgen van mensen met ervaring, zodat ik kan meepraten want het is helemaal nieuw voor mij.

Over de server-side van de clients weet ik op het moment nog niets en maar de netwerkbekabeling door het hele ziekenhuis lijkt Cat5e te zijn :S

Vragen:

Wat zijn jullie ideen wat de minimale specs moeten zijn om fatsoenlijk clients te laten draaien? Komt er meer performance uit snellere servers of uit snellere clients?

Waar moet ik op letten? Wat is belangrijk om te weten?

Alle feedback is van harte welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-09 14:40

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Ik zou in alle eerlijkheid als dit niet je stage-opdracht is, je er niet mee bemoeien.

A- Je hebt de kennis niet.
B- Het gaat je ontzettend veel tijd kosten

Vooral dat laatste kan ervoor zorgen dat je eigenlijke stage-opdracht qua tijd in gevaar komt.

Om dit soort problemen goed ik kaart te krijgen zal de gewenste situatie (die vaak nog niet eens bekend is) naast de huidige situatie gelegd moeten worden. Vervolgens zullen daaruit knel- en verbeterpunten komen. Maar da's geen project wat je er "even naast doet".

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StraightOn.NL
Question Mark schreef op maandag 22 maart 2010 @ 17:29:
Ik zou in alle eerlijkheid als dit niet je stage-opdracht is, je er niet mee bemoeien.

A- Je hebt de kennis niet.
B- Het gaat je ontzettend veel tijd kosten

Vooral dat laatste kan ervoor zorgen dat je eigenlijke stage-opdracht qua tijd in gevaar komt.

Om dit soort problemen goed ik kaart te krijgen zal de gewenste situatie (die vaak nog niet eens bekend is) naast de huidige situatie gelegd moeten worden. Vervolgens zullen daaruit knel- en verbeterpunten komen. Maar da's geen project wat je er "even naast doet".
Dat ben ik inderdaad met je eens, en ik ga mij nu al na 1 dag internet research beperken want!

Maar het is ook niet zo dat het ontzettend uitgebreid moet zijn. De opdracht is eigenlijk het omschrijven van de problemen die men aan het gebruikerseind ervaart, opsommen en omschrijven. Maar ik wil zelf eigenlijk het stukje hardware er wel bij betrekken gewoon omdat ik het leuk vind. Ik kan trouwens van de opdracht maken wat ik wil, het is allemaal op vrijwillige basis :) ik bouw en stel al jaren systemen voor allerlei bekenden samen, bouw ze, rust ze software matig uit, en daar zitten ook gevarieerde workstations en alles bij. Het is een beetje een uit de hand gelopen hobby :P

Wellicht is het technisch gezien voor de ICT'ers dan nutteloos, maar het kan ze misschien net dat beetje inzicht geven in de problemen die artsen als complete digibeten niet kunnen omschrijven.

[ Voor 10% gewijzigd door StraightOn.NL op 22-03-2010 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Ik gok zomaar even dat dit een giga-opdracht is waarvan je voor de helft de problematiek nog niet eens kan bedenken. Maar ok even wat gokjes...

Even voorzichtig schattend gok ik dat het grootste probleem is dat er maar 1 netwerk en 1 setje servers is.
Met 1 netwerk moet je keuzes maken, en ik kan me iets voorstellen dat ze dan kiezen dat hartbewakingsapparatuur iets hogere prioriteit heeft dan Youtube filmpjes kunnen bekijken...

Daarop voortboordurend :
- Gok ik dat je type-weergave vertraging in QoS instellingen zit gecombineerd met weinig capaciteit toegekend aan de terminals.
- Internet naar buiten ligt ietwat gevoelig in een netwerk met persoonlijke medische gegevens
- Werkgeheugen is sterk gelimiteerd want je wilt absoluut geen risico lopen dat een client andere processen in de weg gaat zitten.
- IE6 zal nodig zijn om bepaalde apparatuur webbased te kunnen bedienen ( ranzige activex dingen etc )
etc. etc.

Oftewel er mag gewoon geen enkel risico zijn dat iets iets anders verstoort...

Simpelste oplossing die ik in soortgelijke situaties heb gezien :
- Maak een 100% apart netwerk
- Gooi in dit aparte netwerk wat hobby TS'en ( Uptime is niet echt relevant, het is leuk maar niet echt boeiend, als fallback heb je altijd nog het huidige ) met IE8 etc.
- Koppel aan het hobby netwerk een paar goedkope consumentenlijntjes voor het inet...

Enkel is dit enkel een oplossing voor patienten, medewerkers hebben gewoon pech. Als de keuze is voor een nieuwe medische machine x/y/z of een sneller youtube voor de medewerkers hoop ik te weten waar de directie voor kiest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankie02
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 31-08 19:21
Moeilijk, ik weet niet hoeveel citrixservers er beschikbaar zijn. Bij ons op mn werk hebben we tussen de 20 en de 30 gebruikers/sessies per server en dat werkt prima. Misschien zijn er in het ziekenhuis heel veel mensen die inloggen op misschien te weinig servers. Een thinclient met Citrix KAN namelijk ook enorm snel zijn. Ligt aan de gebruikte programma's en het aantal beschikbare servers daarvoor. De Dell machines zijn prima om daar Citrix op te draaien....

Internet / Intranet........te weinig info om daarover iets over te zeggen.

100 mb.......misschien capaciteitsproblemen, misschien een vooraf bepaalde regel van de ict zelf of van de directie

IE6......heel veel software draait misschien niet onder IE7 of 8, ik neem aan dat dit zo de bedoeling is en dat de ict dat weet/express doet.

Cat5e is niets mis mee.....

[ Voor 11% gewijzigd door Frankie02 op 22-03-2010 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nowa
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16-02-2021
Er zal vast een gegronde reden zijn waarom IE6 nog in gebruik is. Tegenwoordig kan je met XenApp 5.0 application streaming doen. Een evt nieuwe browser kan je dan streamen en gewoon geisoleerd draaien naast de oudere versies.

In een terminal omgeving zal de server kant bepalend zijn voor de performance. Er vanuit gaand dat je netwerk ok is. De clients laten enkel zien wat er op de server gebeurd en doen niet veel meer dan dat.

Niet gehinderd door enige kenns van de omgeving die nu aanwezig is zou ik het volgende doen:

XenApp 5.0 op 2003/2008 server.
Deze XenApp servers gevirtualiseerd laten draaien op VMWare ESX of de Citrix variant daarvan (geen ervaring mee maar zal ongeveer hetzelfde doen). Op deze manier kan je gewoon veel meer servers kwijt op veel minder hardware. Stress test moet wel uitwijzen hoeveel gebruikers je per XenApp server kwijt kan.

Kiezen voor een client. Een FAT client (Dell optiplex) of een ThinClient (Terrminal) Wise/Chippc etc.
Voordeel van een ThinClient is dat deze makkelijker te beheren zijn en er relatief weinig aan kapot kan gaan.

RES Powerfuse voor het aanbieden van de uitendelijke desktop. Powerfuse zorgt ervoor dat iedreen een uniforme desktop krijgt en kan er ook voor zorgen dat je met minder geheugen per sessie uit de voeten kan.

Terwijl ik dit tik realiseer ik me dat dit een onmogelijke opdracht voor je gaat worden aangezien er nog 101 digen zijn die er over te melden zijn, en je zelf al aangeeft dat je kennis omtrent deze zaken beperkt is.

43% of all statistics are worthless.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

StraightOn.NL schreef op maandag 22 maart 2010 @ 15:51:
Wat zijn jullie ideen wat de minimale specs moeten zijn om fatsoenlijk clients te laten draaien? Komt er meer performance uit snellere servers of uit snellere clients?

Waar moet ik op letten? Wat is belangrijk om te weten?
Defineer ook eens wát 'traagheid' nu precies is: dit is voor iedereen anders. Wanneer is dus iets traag, wanneer niet?
Je zou ook eventueel een enquête kunnen houden bij collega's, wellicht dat hier ook wat meer duidelijk verschaft in wát er precies traag gaat.
Draai ook, voor zover mogelijk benchmarks, zodat je het aantoonbaar maakt dat het ook daadwerkelijk traag is.
Doe dit niet een keer, maar meerdere keren, op willekeurige momenten van de dag, op meerdere dagen.

Meten is weten, maar ook vergeten!
StraightOn.NL schreef op maandag 22 maart 2010 @ 15:51:
Over de server-side van de clients weet ik op het moment nog niets en maar de netwerkbekabeling door het hele ziekenhuis lijkt Cat5e te zijn :S
CAT5E bekabeling is op zich zo raar niet, dat word volgens mij over het meerendeel nog wel gebruikt, 100mbit met een lengte van 500 meter is de max van deze kabels, dus dat zou het probleem niet mogen zijn. ;) Wat eventueel misschien wel zou kunnen is de netwerkapparatuur die er tussen zit. Zijn dit bijvoorbeeld hubs, dan word er een heleboel data heen en weer gezonden naar PC's die niet om die gegevens hebben gevraagd. ;)

Maar zoals anderen eigenlijk al zeggen, vat het niet verkeerd op, men bedoeld het goed: laat de ICT-afdeling van het ziekenhuis hun eigen problemen, in plaats van dat jij hun de problemen / oplossingen aandraagt.

[ Voor 57% gewijzigd door CH4OS op 24-03-2010 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-09 08:16
CptChaos schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 12:31:
CAT5E bekabeling is op zich zo raar niet, dat word volgens mij over het meerendeel nog wel gebruikt, 100mbit met een lengte van 500 meter is de max van deze kabels, dus dat zou het probleem niet mogen zijn. ;)
100 Meter bedoel je...

Weet je wat een groot probleem in ziekenhuizen is? Ze hebben heel veel maatwerk software welke alleen werkt op bijvoorbeeld IE6 met een stukje verouderde java. Daar moet je niet aan willen knoeien, daar heb je mensen voor die weten waar ze mee bezig zijn. Tuurlijk, heel makkelijk gezegd kan je in 1 2 3 tellen die machines upgraden maar dan werkt het niet en wat dan?

Netwerken in ziekenhuizen zijn vaak drama, er wordt telkens wat bij geprikt ipv dat het hele ontwerp een keer onder de loep wordt genomen. Zo kan het best zijn dat er ergens een gaar 10Mbit hubje tussen zit terwijl daarachter 100Mbit switches zit. Geloof me, ik heb het gezien en niet bij 1 zorginstelling maar bij meerdere.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StraightOn.NL
Nou dit is precies wat ik bedoelde met dit topic, gewoon suggesties en aandachtspunten van hey heb je daar al aan gedacht om eens heen te kijken. Bij dezen dus al bedankt voor de reacties.

En als ik traagheid moet omschrijven dat is dat wat mij betreft het toppunt als je in een nieuw word-2003 document aan het typen bent en je hebt meer dan een seconde vertraging tussen wat je typt en hetgene wat je ziet. Dit is inderdaad lang niet altijd zo maar op verschillende momenten van de dag.

Het feit dat ze IE6.0 draaien zal wel een reden hebben idd, en daar probeer i kzo snel mogelijk achter te komen middels wat interview en ik hoop dat ik eens een kijkje mag gaan nemen in het datacentrum! Maar wat mij bevreemd is dat in princiepe hetzelfde systeem/concept gebruikt wordt in het AZM/Universiteit van Maastricht (Citrix Xendesktop / SAP Logon) en dat het daar vlekkeloos (met uitzondering van de virusuitbraak van deze week haha) werkt en echt supersnel is, zowel intra als inter. Ik ben eens in de systeemspecs gedoken die Citrix Xendesktop en die zouden inderdaad ruim voldoende moeten zijn voor de client-kant.

En als ik simpelweg kijk naar de locatie van het datacentrum en de locatie waar ik nu zit kan dat afstand van 500m die de kabels intern moeten afleggen wel eens flink overstijgen. Maar ik weet niet of ze daarin nog tussenstations / switches hebben geplaatst en hoe die dan weer interlinked zijn...als dat al het geval is.

Maar toch vind ik dat Celerons 1,8Ghz op netburst (Willamette of Northwood) niet meer kunnen :P Al is het maar uit energie-aspect, als ik mij niet vergis waren dat toch echt stroomvreters...maar dat terzijde :P

[ Voor 10% gewijzigd door StraightOn.NL op 24-03-2010 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
StraightOn.NL schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 13:08:
En als ik simpelweg kijk naar de locatie van het datacentrum en de locatie waar ik nu zit kan dat afstand van 500m die de kabels intern moeten afleggen wel eens flink overstijgen.
Daar zal vast wel glas tussen zitten.

En die Celerons kunnen meestal nog prima mee; dat ze ouder zijn hoeft niet te betekenen dat ze (los van economisch dan) afgeschreven zijn.

Hebben ze zelf geen ICT afdeling die hier al mee bezig is?

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StraightOn.NL
Ballebek schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 13:22:
[...]

Daar zal vast wel glas tussen zitten.

En die Celerons kunnen meestal nog prima mee; dat ze ouder zijn hoeft niet te betekenen dat ze (los van economisch dan) afgeschreven zijn.

Hebben ze zelf geen ICT afdeling die hier al mee bezig is?
Owjawel hoor, maar ik doe dit in opdracht voor een chirurg, die graag wat problemen op papier wil hebben gezien vanuit het gebruikerseind, zodat ICT er misschien wat extra vaart achter kan zetten want een digibeet die iets moet uitleggen aan ICT gaat in 99% van de gevallen mis :P Ik hoop dat ik net de juiste tussenstap ben haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

StraightOn.NL schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 13:31:
[...]
zodat ICT er misschien wat extra vaart achter kan zetten......
Misschien onderkent ICT de problemen allang en heeft dit reeds aangekaart bij het management, maar krijgt men geen budget om dit op te lossen....

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StraightOn.NL
Question Mark schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 14:03:
[...]
Misschien onderkent ICT de problemen allang en heeft dit reeds aangekaart bij het management, maar krijgt men geen budget om dit op te lossen....
All part of the game en dat kan dan mooi in mijn verslag komen mocht dat blijken, maar een heel terecht punt dat je aanhaalt natuurlijk. En dit is waarschijnlijk ook wat er ongeveer aan de hand is imo maar dat weet ik nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
StraightOn.NL schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 13:31:
[...]

Owjawel hoor, maar ik doe dit in opdracht voor een chirurg
Moet die gozer zich niet bezig houden met slager zijn?
Niets is zo irritant als anderen die zich opeens met jouw werk gaan bemoeien.
Gebruikers hebben vast een ingang om hierover te klagen en daar zal ook wel weer een stukje management achter zitten; kan niet anders met zoveel machines.

[ Voor 32% gewijzigd door Uberprutser op 24-03-2010 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neo_TGP
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07-09 21:35
Er is inderdaad niets vervelender dan wanneer gebruikers zich inhoudelijk met dit soort problemen willen gaan bemoeien, vaak wel met de beste bedoelingen, maar doordat het dan ineens aan de afdeling opgedrongen wordt ben je drukker met het daarop reageren en aantonen dat je daar toch echt al naar gekeken had dan daadwerkelijk zoeken naar de oorzaak..

Wat je het beste kan doen om te helpen is gedetaillierd aangeven wat er mis gaat aan de ICT afdeling.. Als Word zo traag is, schrijf dan op welke progs je hebt draaien en de exacte tijd.. ze kunnen dan kijken wat er dan gebeurde.. Aan zo'n aanpak heeft jullie ICT afdeling vele malen meer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Neo_TGP schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 15:00:
Wat je het beste kan doen om te helpen is gedetaillierd aangeven wat er mis gaat aan de ICT afdeling.. Als Word zo traag is, schrijf dan op welke progs je hebt draaien en de exacte tijd.. ze kunnen dan kijken wat er dan gebeurde.. Aan zo'n aanpak heeft jullie ICT afdeling vele malen meer..
TS gaf aan dat er gebruik gemaakt wordt van Xendesktop. Afhankelijk van de versie zit Citrix Edgesight daarbij in, da's een tool die alle performance-issue's al inzichtelijk kan maken (incl. zaken als latency in je tussenliggende netwerkcomponenten).

@TS: ga als eerste stap gewoon eens een gesprek aan met het hoofd IT of iets dergelijks. Hij zal dan wel uitleggen wat er exact aan de hand is, en waarom dit niet opgelost wordt. Met die info ga je vervolgens terug naar je opdrachtgever en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:59
Ik weet weinig van virtualisatie, maar 100MB RAM per client is gewoon te weinig. Zelfs een uitgeklede versie van XP heeft toch zeker 256MB nodig. Die Celeron 430 heeft de architectuur van een Core 2 Duo, maar dan minder cache en maar 1 core. Desondanks presteert 'ie beter dan de meeste veel hoger geklokte netburst processors. Aan de processor zal het niet liggen denk ik. De harde schijf kan ook een bottleneck zijn, want 30GB betekent meestal 4200RPM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Joep schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 15:17:
Die Celeron 430 heeft de architectuur van een Core 2 Duo, maar dan minder cache en maar 1 core. Desondanks presteert 'ie beter dan de meeste veel hoger geklokte netburst processors. Aan de processor zal het niet liggen denk ik. De harde schijf kan ook een bottleneck zijn, want 30GB betekent meestal 4200RPM.
VDI/Xendesktop is een vorm van server based computing. De lokale resources worden dan alleen maar gebruikt om het beeld te renderen. Alle berekeningen en verdere I/O vindt plaats op je server. De specs's van de client doen er dus niet zoveel toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep
Question Mark schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 15:25:
VDI/Xendesktop is een vorm van server based computing. De lokale resources worden dan alleen maar gebruikt om het beeld te renderen. Alle berekeningen en verdere I/O vindt plaats op je server. De specs's van de client doen er dus niet zoveel toe.
Rare clients dan. Nogal overkill. Had beter een CF-kaartje en een Atom/VIA Eden kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StraightOn.NL
Ballebek schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 14:34:
[...]

Moet die gozer zich niet bezig houden met slager zijn?
Niets is zo irritant als anderen die zich opeens met jouw werk gaan bemoeien.
Gebruikers hebben vast een ingang om hierover te klagen en daar zal ook wel weer een stukje management achter zitten; kan niet anders met zoveel machines.
Dat is helemaal waar, maar hij is tevens ook een van de gasten in de raad van bestuur...dus vandaar dat het hem aangaat. Het zit hem ook duidelijk in probleem analyse voor het gebruikers eind, hij wil daar een duidelijke inventarisatie van hebben. Maar als tweaker zelf vind ik het ook buitengewoon interessant om over dit soort dingen mee te praten natuurlijk.

En het gemiddelde personeel hier draait 12-15 uur per dag en dan hebben ze geen zin meer om aan een ICT klachtenlijn te gaan hangen. Als het systeem het niet doet gaan ze koffie drinken totdat het wel weer werk, want dat is dan een welverdiende pauze...maar toch...als er iets MOET gebeuren loop je tegen dezelfde problemen aan, en dat kan imo niet!

@hierboven: mooie inbreng idd, nog een punt wat ik ga navragen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Joep schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 15:32:
[...]
Rare clients dan. Nogal overkill. Had beter een CF-kaartje en een Atom/VIA Eden kunnen zijn.
Dit zie je in de praktijk wel vaker. Vaak zijn dat klanten die vanaf een fat client oplossing komen. Het is dan zonde om je pc's "weg te gooien" en te vervangen door nieuw aan te schaffen thin clients. Vaak worden pc's dan draaiend gehouden en pas bij defect raken vervangen door thin clients.

Aangezien een beetje thin client een paar honderd euro kost, kan dat aanzienlijk in de initiële kosten schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StraightOn.NL
Question Mark schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 15:52:
[...]

Dit zie je in de praktijk wel vaker. Vaak zijn dat klanten die vanaf een fat client oplossing komen. Het is dan zonde om je pc's "weg te gooien" en te vervangen door nieuw aan te schaffen thin clients. Vaak worden pc's dan draaiend gehouden en pas bij defect raken vervangen door thin clients.

Aangezien een beetje thin client een paar honderd euro kost, kan dat aanzienlijk in de initiële kosten schelen.
De kosten van de bouw van het ziekenhuis waren / zijn €380 miljoen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

StraightOn.NL schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 15:55:
[...]

De kosten van de bouw van het ziekenhuis waren / zijn €380 miljoen :P
Ja en? Da's natuurlijk geen reden om dan nog maar eens 1.000 x 400 euro aan thin clients te besteden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0fragger
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-09 22:54
Hier valt geen eer aan te behalen, je heb zo te lezen geen idee wat er allemaal op de achtergrond speelt.
Je verhaal is opgebouwd uit aannames, zolang er geen feiten aanwezig zijn kun je nooit een conclusie trekken.

Ik zou hier zelf nooit aan willen beginnen aangezien je veel tijd steekt, uiteindelijk heb je een hoop gebakken lucht.
Mocht je toch graag tijd steken in iets waar je niks aan hebt moet je echt eens met de afdeling ICT gaan praten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-08 23:13

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Joep schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 15:17:
Ik weet weinig van virtualisatie, maar 100MB RAM per client is gewoon te weinig. Zelfs een uitgeklede versie van XP heeft toch zeker 256MB nodig. Die Celeron 430 heeft de architectuur van een Core 2 Duo, maar dan minder cache en maar 1 core. Desondanks presteert 'ie beter dan de meeste veel hoger geklokte netburst processors. Aan de processor zal het niet liggen denk ik. De harde schijf kan ook een bottleneck zijn, want 30GB betekent meestal 4200RPM.
De PC's hebben dus 100 MB geheugen (rare hoeveelheid). Als je Citrix gebruikt, mag ik toch aannemen dat de applicaties op de Citrixserver draaien en dus geen "last" hebben van deze geheugenlimiet. Ram eens op Ctrl-F1 en kijk wat je dan ziet in de taskmanager van de Citrixserver qua belasting CPU, geheugen en netwerk.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
offtopic:
Sittard? Daar moeten ze eens wat professionelere figuren naar de automatisering laten kijken, ik vind dit nog steeds zeer vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep
ajhaverkamp schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 16:01:
De PC's hebben dus 100 MB geheugen (rare hoeveelheid). Als je Citrix gebruikt, mag ik toch aannemen dat de applicaties op de Citrixserver draaien en dus geen "last" hebben van deze geheugenlimiet. Ram eens op Ctrl-F1 en kijk wat je dan ziet in de taskmanager van de Citrixserver qua belasting CPU, geheugen en netwerk.
Ik ga er vanuit dat die rare 100MB/client komt omdat dit berekend is vanuit de server. Dus de hoeveelheid RAM per client op de server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Laatst online: 20:17

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Joep schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 16:19:
[...]

Ik ga er vanuit dat die rare 100MB/client komt omdat dit berekend is vanuit de server. Dus de hoeveelheid RAM per client op de server.
Dat is natuurlijk van de gekke dat een VDI-oplossing wordt aangeboden waarbij per virtual desktop maar 100MB RAM aanwezig is voor openstaande applicaties. Als deze aanname correct is, is het niet eens meer de vraag of/wanneer de desktop-clients vervangen moeten worden maar dan moet er maar eens een blik "experts" de servers doorlichten en tunen.

Simpel gezegd; al trap je een Citrix-client op een werkstation van 3000Euro op een bureau bij de directeur; zolang de VDI-omgeving bizar klein bemeten is, kan je alsnog lag of andere vertragingen ervaren. Zit je dan met je dure/mooie/gloednieuwe clients en dezelfde klachten.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

[...]
Als ik een server heb met 12 GB en 120 VDI clients dan volgt uit een simpele berekening dat er 12 GB / 120 = 100 MB per client beschikbaar is.

Als mijn virtualisatie-platfom echter vormen kent van page-sharing en/of memory-overcommitment dan kan er echter per VDI wel meer geheugen beschikbaar zijn. Simpel het geheugen delen door het aantal clients is veelal geen goede benadering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StraightOn.NL
[...]

Die aanname is correct voor zover ik kan beoordelen, het 100MB aan werkgeheugen is hetgene wat beschikbaar is binnen de virtualisatie. Boven de 100MB krijg je een melding en vanaf 140MB ongeveer, afhankelijk van de drukte denk ik, begint de server apps te killen voor je...heel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhizzCat
  • Laatst online: 15-05-2024

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Hier even een ervaringsdeskundige :p

Ik werk zelf in een vrij groot ziekenhuis en zie jouw problemen ook bij ons terug. Wat je echter niet kan zien is het grotere plaatje denk ik. ICT in een ziekenhuis is bijzonder breed en complex. "Traagheid" valt niet terug te brengen naar 1 factor. Neem nou eens hier de Radiologie afdeling. Daar staat een apparaat (medische apparatuur) die kennelijk geen mac adres heeft, maar wel de hele dag broadcasts uitstuurd. Dat is natuurlijk vragen om problemen.

Om in dát plaatje een totaaloverzicht en inventarisatie te kunnen/mogen maken heb jij minimaal een jaar nodig denk ik, zelfs als het niet echt een groot geheel is. Daarnaast weet je bijvoorbeeld niet veel over welke storage methode gebruikt wordt en of er misschien voor andere afdelingen andere storage requirements zijn. Volgens mij verkijk je je behoorlijk op de hoeveelheid werk die dit gaat genereren. Erg leuk en aardig allemaal, maar ik kan me ook niet voorstellen dat de jongens bij de IT hier vrolijk van worden als ze jouw rapport onder ogen krijgen vanuit de RvB (of welke management laag dan ook). Een stagiair die even komt vertellen hoe het dan wel moet zonder grondige kennis van de omgeving :)

Dit alles uiteraard nofi en met de beste bedoelingen, ik snap dat je het leuk vind, maar er is een groter geheel ;)

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-09 17:55
Ik zou eens gaan kijken of men wel echt 3 internet explorers en mail tegelijk nodig hebben (waarom kan dat uberhaupt een ie is meer dan genoeg imho) daarnaast waarom draait mail vai de terminal server kan beter lokaal draaien scheelt weer ruimte binnen die 100Mb. En wanneer is die 100Mb standaard bepaald is dat 5 jaar geleden dan moet daar eens na gekeken worden.

Verder waarom citrix ?? die is namelijk schreeuwen duur is niet slimmer om een andere oplossing te kiezen die minder duur is en dat men zo meer machines en dus meer gebruikers kan bedienen. Lijkt me namelijk dat het netwerk gegroeit is en de citrix omgeving een beetje achter is gebleven

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

lordgandalf schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 13:25:
daarnaast waarom draait mail vai de terminal server kan beter lokaal draaien scheelt weer ruimte binnen die 100Mb.
  • Om je (WAN) verbindingen minder te belasten. Je Citrix servers staan waarschijnlijk in hetzelfde datacenters als je mailservers, en da's wel zo lekker met grote mailberichten.
  • Één van de grote voordelen van een SBC-oplossing is verder dat er minimaal beheer aan de client kant is, dan wil je dus juist zo min mogelijk applicaties lokaal draaien (die moeten dan immers ook gepatched en onderhouden worden).
Verder waarom citrix ?? die is namelijk schreeuwen duur is niet slimmer om een andere oplossing te kiezen die minder duur is en dat men zo meer machines en dus meer gebruikers kan bedienen.
Citrix Xendesktop en VMWare view zijn de enige oplossingen voor VDI die fatsoenlijke performance bieden als men iets meer dan enkel office werk wil uitvoeren. Beiden zijn echter niet gratis.
Lijkt me namelijk dat het netwerk gegroeit is en de citrix omgeving een beetje achter is gebleven
Dit is puur gokwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordgandalf
Question Mark schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 13:32:
[...]
  • Om je (WAN) verbindingen minder te belasten. Je Citrix servers staan waarschijnlijk in hetzelfde datacenters als je mailservers, en da's wel zo lekker met grote mailberichten.
  • Één van de grote voordelen van een SBC-oplossing is verder dat er minimaal beheer aan de client kant is, dan wil je dus juist zo min mogelijk applicaties lokaal draaien (die moeten dan immers ook gepatched en onderhouden worden).
Daar heb je en punt inderdaad niet aangedacht maar toch vind ik het een vreemd iets om een pc neer te zetten met 1GB memmory en dat niet te gebruiken. Daarnaast is patchen uitstekend in te regelen voor een geheel netwerk met de nodige microsoft tools.

[...]
Citrix Xendesktop en VMWare view zijn de enige oplossingen voor VDI die fatsoenlijke performance bieden als men iets meer dan enkel office werk wil uitvoeren. Beiden zijn echter niet gratis.

Ja okee maar zoals ik al eerder zij is het wel nodig om en complete desktop te streamen ?? Er is veel overhead door de desktop te streamen en daarnaast als de verbinding slecht is dan kan men niet werken.

[...]
Dit is puur gokwerk.

Inderdaad dat klopt maar zo komt het op mij over dat er meer gebruikers zijn dan waarop gerekend was. Zoiezo als ik het goed begrijp zitten ziekenhuis systemen en gast systemen op 1 netwerk ?? brrrrr.
Dat zou ik meteen scheiden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Daar heb je en punt inderdaad niet aangedacht maar toch vind ik het een vreemd iets om een pc neer te zetten met 1GB memmory en dat niet te gebruiken. Daarnaast is patchen uitstekend in te regelen voor een geheel netwerk met de nodige microsoft tools.
Waarschijnlijk zijn deze werkplekken niet neergezet, maar overgebleven uit de transitie van "fat clients" naar een Server Based Computing oplossing, dat is iets wat je wel vaker ziet. Punt is vaak dat de business-case qua beheerskosten (terecht) rekening houd met geen onderhoud aan werkplekken anders dan swapservices. Tuurlijk kun je allemaal middelen in gaan zetten om de werkplekken te onderhouden, maar dan kan net zo goed afgestapt worden van het SBC-concept (even heel zwart/wit gesteld).
Ja okee maar zoals ik al eerder zij is het wel nodig om en complete desktop te streamen ?? Er is veel overhead door de desktop te streamen en daarnaast als de verbinding slecht is dan kan men niet werken.
Nogmaals, ik ken de business case niet die destijds opgesteld is, maar vaak bepalen de applicaties of er gekozen wordt voor een terminal services oplossing of een VDI implementatie. Aangezien er in het verleden een bewuste keuze gemaakt zal zijn, is het waarschijnlijk aan te nemen dat de gebruikte applicaties niet geschikt zijn voor Terminal Services.

Als men toch gebruik wil maken van een SBC-oplossing blijft er niets anders over dan een VDI-oplossing. Nadeel van VDI is dat deze inderdaad veel minder efficiënt omgaat met resources tov een Terminal Server oplossing. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordgandalf
Tja dat is inderdaad zo.
Maar ik vraag me af is het wel nuttig voor hun om met de inprinciepe fat clients de hele desktop over het complete netwerk te sleuren.
Is het dan mischien niet slimmer om puur applicatie aan te gaan bieden en de desktop op de machine zelf te laten draaien.
Okee het heeft nadelen maar je kunt dan de terminalservers wel ontlasten denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

lordgandalf schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 14:43:
Tja dat is inderdaad zo.
Maar ik vraag me af is het wel nuttig voor hun om met de inprinciepe fat clients de hele desktop over het complete netwerk te sleuren.
Ho ho, de complete desktop wordt niet over het netwerk gesleurd. Zowel binnen Xendesktop als VMware view wordt enkel beeldscherminformatie, audio en userinput verstuurd. Xendesktop gebruikt daar ICA voor, VMWare View maakt gebruik van PCoIP (pc over IP). Beide zijn zeer efficiente protocollen.

Qua netwerkbelasting zit er dus geen verschil tussen VDI en Terminal Services.

Pagina: 1