Zorgwekkende ziekenhuissite

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Onbegrijpelijkerwijs heeft het Orbis-concern de elektronische aanmeldingsformulieren (en ook de bevestigingsmail terug) voor bijvoorbeeld huisartsen niet bepaald beveiligd. Gezien de aard van de gegevens die worden uitgewisseld lijkt me dat toch niet onverstandig. Dat die mail terug moeilijk te beveiligen is kan ik me goed voorstellen, tenslotte zou het niet makkelijk zijn certificaten/sleutels van alle verwijzende huisartsen in het systeem te krijgen (met name ook omdat het aantal huisartsen dat een e-mail certificaat heeft niet erg groot zal zijn), maar dat ze op de webform niet even een versleuteling loslaten is onbegrijpelijk...

Op zich lovenswaardig en potentieel snel en makkelijk dat patienten zo kunnen worden aangemeld, maar de manier waarop het gaat... Er zijn trouwens wel meer (en anderes geaarde) ICT-'problemen' in de zorg is mijn ervaring, maar dit is wel erg voor de hand liggend...

Ik hoop na carnaval antwoord op mijn mail aan orbis te krijgen naar de gedachte achter deze manier van werken.

Dit topic is misschien een leuke start voor een discussietje van hoe het anders geregeld zou kunnen worden, en over de achtergronden van dergelijk handelen. Met de ICT-kant van ziekenhuizien heb ik altijd wat minder te maken gehad, maar ik weet dat een aantal GoT-ers ervaring daarmee heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Dit lijkt minder bezochte/actieve subforums. Nu is het misschien ook geen briljante discussiestart, maar wel een opgooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Zeg dan ook duidelijker wat het probleem is. ;)
Je bedoelt dat die pagina niet publiekelijk toegankelijk moet zijn? Zo ja, link er dan ook niet naar, want dan wordt het alleen maar meer opgepikt. Algemeen security etiquette: Geef de verantwoordelijke de kans om te begrijpen wat er aan de hand is/cq. actie te ondernemen, voordat je derden op het probleem wijst.

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanzut
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:01

sanzut

It's always christmas time

Het is carnaval, niet carneval...
Ik snap verder ook niet precies wat je bedoeld.
Bedoel je SSL toepassen op de pagina, of dat er een login op zou moeten?

[ Voor 7% gewijzigd door sanzut op 06-02-2008 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
sanzut schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 10:17:
Het is carnaval, niet carneval...
klopt helemaal, misschien dat het duits me nog wat teveel door het hoofd spookt
Ik snap verder ook niet precies wat je bedoeld.
Bedoel je SSL toepassen op de pagina, of dat er een login op zou moeten?
Ik vind het vreemd dat ze patientgegevens versturen en op laten sturen via ongecodeerde verbindingen, dat ze geen login maken is imho minder belangrijk, ze komen er uiteindelijk toch wel achter of daar iets van klopt, kost eventueel wat werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

SSL is inderdaad een kleine (maar niet gratis) moeite voor een redelijk plezier. Inloggen is ook eenvoudig te regelen en scheelt inderdaad omdat je weet wie het heeft geplaatst. Het lijkt me niet iets dat perse anoniem zou moeten gebeuren, integendeel. Bij fysieke post moet zelfs een Eigen Verklaring aan het CBS in een gesloten envelop en voorzien van de beschrijving 'medisch geheim' worden verzonden. Dan lijkt dit me net zo geheim :P

Maar het kan natuurlijk 'gewoon' per ongeluk open staan en dat iemand een htaccess bestandje heeft weggegooid. Of mooier (zijn ziekenhuizen eigenlijk overheidsinstellingen?): het 'DigiD' vinkje heeft weggelaten :+

Bevestigingmail kan trouwens behoorlijk anoniem, door niet veel meer dan een link en een ID in de mail te zetten en de rest op HTTP://www.* hebben staan.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Van een gebruiker weet ik dat je een bevestiging krijgt met alle opgegeven gegevens er weer in (dat is inderdaad niet echt nodig, alleen bericht terug dat het is aangekomen zou voldoen). Het staat ook niet per ongeluk open (dat mag je tenminste hopen, anders staat het al erg lang per ongeluk open) ( ik verwacht anders dat orbis misschien binnenkort wat zal laten weten daarover)

Inloggen is minder handig te regelen, omdat het ziekenhuis niet alle huisartsen die mensen op willen geven kan kennen, maar dat zullen altijd uitzonderingen zijn. Je zou best alle praktijken in de regio van inloggegevens kunnen voorzien, maar daar zal een behoorlijk prijskaartje aan hangen.

Ze zullen ook altijd met de patient of de arts contact opnemen voor de afspraak, dus dat zal over het algemeen het moment zijn waarop wordt gecontroleerd of het om een bestaande persoon met een bestaand probleem is. Ik denk trouwens wel dat als je een beetje weet hoe het werkt dit een 'sluiproute' zou kunne zijn om in het ziekenhuis op de poli te kunnen komen zonder dat je bent verwezen.

Maar het is onbegrijpelijk dat ze geen ssl of alternatief beveiligde verbinding gebruiken.

MBT digid/bsn voor van alles en nogwat vind ik het in principe ook niet echt lekker. Het eerste wat je tegenwoordig als zorgverlener moet doen is identificatie eisen.... :) ook is steeds algemenere toegang/koppeling van gegevens niet bevordelijk voor het voorkomen van misbruik van die gegevens.

[ Voor 7% gewijzigd door begintmeta op 01-11-2010 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_obb
  • Laatst online: 01-09 14:15

mr_obb

Lakse Perfectionist

Ik vraag me af hoe het verder verwerkt wordt. Komt het in een DB terecht, of is het een mailformuliertje? Als het richting een DB gaat kan je je afvragen of er over security is nagedacht. Misschien zijn er ook wel ernstigere beveiligingslekken dan alleen dit.

Verder vind ik het inderdaad schandalig dat je zulke persoonlijke gegevens over een onbeveiligde verbinding laat gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:08

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Mail of database, Phorm ondersteunt beiden http://www.php-form.net/phorm.php
Ben ook wel benieuwd wat er gebeurd als er een database achter hangt en je de hidden fields met garbage vult.

Inderdaad enigzins slordig dat je hier zo bij kunt komen. SSL zou men minstens moeten implementeren en toch eigenlijk ook wel een login optie. Uiteraard hangt daar een prijskaartje aan maar dat is nu eenmaal een onderdeel van de omgang met privacy gevoelige informatie.

Heeft TS de websitebeheerde/ziekenhuis trouwens op de hoogte gebracht?

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Had orbis inderdaad al een tijdje terug gemaild, maar carnaval zit ertussen, ook in Sittard..., ook had ik niet in de colofon gekeken, dus ik weet niet hoe snel het bericht bij mensen die er wat mee kunnen aankomt.

SAP en IBM Business Consulting Services leveren (in ieder geval een deel) van de automatisering van Orbis, maar ik hoop dat dit soort dingen op de website in de vrije tijd door iemand zijn gemaakt... Voor intra en internet gebruiken ze een CMS.

Zo'n prijskaartje is niet prettig, tenslotte wordt op onder andere prijs geconcurreerd. Zo'n 'snelle&directe toegang om afspraken te maken via de nieuwste communicatiemiddelen vanuit de eerste lijn' laat zich wel lekker marketen&verkopen, het beveiligingsaspect komt als je het handig aanpakt niet ter sprake. Maar het prijskaartje van een SSL-certificaat is echt niet het grootste (op een omzet van pakweg 220miljoen €), dus dat moet zeker kunnen.

[ Voor 79% gewijzigd door begintmeta op 06-02-2008 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 25-09 16:21
lekkere validatie wel... Telefoonnrs met letters mag, geboortedatum met letters mag, maar een email adres met .eu op het eind weer niet...

BTW: Bsn is privacy informatie, en dat mag je niet vragen. BKR in Tiel mag bijv ook geen BSN opslaan, identificatie wordt gedaan dmv plaats, naam, straat, postcode etc (teveel om hier even op te noemen) maar niet het BSN, want dat is van de overheid, privacy etc...

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Klopt maar er komt ook een 'Wet gebruik burgerservicenummer in de zorg'. Het hele BSN=SoFi is natuurlijk al te gestoord voor woorden, alleen omdat de (privacy/gebruiks)waarborgen van het SoFi te groot zijn, maak je een 'nieuw' (gelijkluidend) nummer. Uiteindelijk zul je je BSN overal tegenkomen vermoed ik.

[ Voor 10% gewijzigd door begintmeta op 06-02-2008 13:36 ]

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Orbis heeft niets op mijn bericht laten horen, de pagina's zijn nog onveranderd online. Ik vraag me af of ik wat directer contact op zal nemen of dat ik het er maar bij laat.

Vind het in ieder geval niet zorgvuldig.

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

begintmeta schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 00:14:
Vind het in ieder geval niet zorgvuldig.
Wat is precies je probleem? De angst dat iemand tussen de dokter en de website de inhoud van het form zou kunnen sniffen? Als er in de praktijk al 'meegekeken' wordt is het via malware bij de dokter, en dan voegt gebruik van ssl niets toe. Ben je bang dat er financieel voordeel te behalen valt met ten onrechte beweren dat iemand een longontsteking heeft?

Het invoeren van beveiliging enkel omdat het 'beter' staat kun je ook zien als verspilling van publieke fondsen die beter in de zorg voor de patiënt geïnvesteerd kunnen worden.

I don't like facts. They have a liberal bias.

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Als er malware bij de dokter te vinden is is dat natuurlijk ook niet zorgvuldig, maar dat is een ander 'probleem'. In principe kan iedereen sniffen en bijvoorbeeld gmail (of welke provider dan ook) de e-mail met alle gegevens lezen/scannen wat dan ook. Als je ziet wat een moeite (vaak onzinnig, dat misschien wel) af en toe wordt gedaan om patiëntgegevens netjes te behandelen en te kunnen achterhalen wie toegang had, zou het een kleine moeite zijn om dit wat beter op te zetten.

Je zou als je zou willen ook poli's kunnen 'spammen' door handig gebruik te maken van dit systeem, wat dus centen zou kosten (en zorgverleners minder beschikbaar maken).

Dat iemand financieel voordeel behaalt zou ik inderdaad niet snel verwachten.

Ook is er een norm voor dit soort toepassingen (nen7510), ik kan me voorstellen dat de procedure zoals die nu is niet in lijn daarmee is, niet dat het iets zou zeggen over de waarde mocht dat zo zijn (ik ken die norm niet, dus het kan anders zijn). In ieder geval is die niet conform de NHG-richtlijn voor e-consulten.

[ Voor 29% gewijzigd door begintmeta op 14-02-2008 01:24 ]

• xtra
  • Laatst online: 21-09 13:44
burne schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 00:35:
[...]

Wat is precies je probleem? De angst dat iemand tussen de dokter en de website de inhoud van het form zou kunnen sniffen? Als er in de praktijk al 'meegekeken' wordt is het via malware bij de dokter, en dan voegt gebruik van ssl niets toe. Ben je bang dat er financieel voordeel te behalen valt met ten onrechte beweren dat iemand een longontsteking heeft?

Het invoeren van beveiliging enkel omdat het 'beter' staat kun je ook zien als verspilling van publieke fondsen die beter in de zorg voor de patiënt geïnvesteerd kunnen worden.
Bij een webwinkel is die kans ook vrij klein. Toch heb ik liever dat ze m'n credit card nummer versleutelen met een 'kostbaar' certificaat dan dat mijn producten door die besparing goedkoper worden.

In sommige gevallen is een kleine kans al te groot. Bij persoonlijke/medische gegevens lijkt me dat het geval. Zeker als er voor het enveloppennetwerk wél allerlei regels en waarborgen zijn.

Waarschijnlijk levert zo'n formulier een kostenbesparing op. Mét certificaat is de terugverdientijd een tijdje langer. Netto resultaat is alsnog een besparing.

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

xtra schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 01:15:
Bij een webwinkel is die kans ook vrij klein. Toch heb ik liever dat ze m'n credit card nummer versleutelen met een 'kostbaar' certificaat dan dat mijn producten door die besparing goedkoper worden.
Maar je noemt zelf het probleem met webwinkels al: creditcard. Met bijna iedere Nederlandse creditcard kun je al voor 1000 euro aan het winkelen slaan. Maar de financiële winst van weten dat jij chronische zweetvoeten hebt en daarvoor naar de huidarts gestuurd bent zie ik nog niet 1, 2, 3.
Waarschijnlijk levert zo'n formulier een kostenbesparing op. Mét certificaat is de terugverdientijd een tijdje langer. Netto resultaat is alsnog een besparing.
Stel dat ze besluiten gebruik te gaan maken van DigiD. Doktoren hebben allemaal een digid. Dan heb je duidelijke richtlijnen voor versleuteling en privacy. Nu hebben ze een handige website gemaakt door een stagiar op de afdeling interne automatisering en een applicatie die draait op een afgedankte bureau-PC. Ik vermoed dat er intern nog wel iets als webcalender en een planning-systeem aan vast zit. Handige, slimme tijdsbesparing als het goed gedaan is. En: in essentie gratis.

Een beheerde, extern gebouwde digid-gebruikende vergelijkbare applicatie begint bij 100.000 euro per jaar. Twee machines bij getronics, hosted Exchange en een applicatieserver met een dikke brij van .NET erop. Leuk voor mijn bedrijfstak, maar veel ziekenhuizen hebben liever vier verpleegsters extra dan 1 applicatie die 1 van de scenario's de schijn van veiligheid geeft. (er blijven artsen emailen en faxen en zoals je zelf al zegt: dat doet niet aan encryptie)

Je profile zegt dat je student bent. Een IT-richting? Misschien is het een mooie stageplaats voor je? Hun automatisering ziet er leuk uit, maar er kan best nog een kritische blik en wat goed gebruik van SSL en encryptie overheen, en dat is een leuk project voor 6 maanden stage.. :+

I don't like facts. They have a liberal bias.

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
burne schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 08:51:
[...]

Maar je noemt zelf het probleem met webwinkels al: creditcard. Met bijna iedere Nederlandse creditcard kun je al voor 1000 euro aan het winkelen slaan. Maar de financiële winst van weten dat jij chronische zweetvoeten hebt en daarvoor naar de huidarts gestuurd bent zie ik nog niet 1, 2, 3.
De directe incentive om gegevens te onderscheppen is misschien lager, maar de gevoeligheid van de gegevens wordt vrij groot geacht. Ook is op verschillende manieren geld te verdienen met medische gegevens, als je een lekker smeuig verhaal kunt vertellen over de abortus van Maxima of de depressie van Balkenende (en dat kunt onder emer staven met medische gegevens) zul je daar wel een centje aan over kunnen houden, evenals aan het afpersen van mensen of het herkennen van een zieke werknemer of verzekerde, die je dan zsm vervangt door een gezonde (wegpesten, contract niet verlengen). Er zijn zeker een aantal redenen te bedenken waarom medische gegevens niet in vreemde handen zouden moeten vallen.
[...]

Stel dat ze besluiten gebruik te gaan maken van DigiD. Doktoren hebben allemaal een digid. Dan heb je duidelijke richtlijnen voor versleuteling en privacy. Nu hebben ze een handige website gemaakt door een stagiar op de afdeling interne automatisering en een applicatie die draait op een afgedankte bureau-PC. Ik vermoed dat er intern nog wel iets als webcalender en een planning-systeem aan vast zit. Handige, slimme tijdsbesparing als het goed gedaan is. En: in essentie gratis.

Een beheerde, extern gebouwde digid-gebruikende vergelijkbare applicatie begint bij 100.000 euro per jaar. Twee machines bij getronics, hosted Exchange en een applicatieserver met een dikke brij van .NET erop. Leuk voor mijn bedrijfstak, maar veel ziekenhuizen hebben liever vier verpleegsters extra dan 1 applicatie die 1 van de scenario's de schijn van veiligheid geeft. (er blijven artsen emailen en faxen en zoals je zelf al zegt: dat doet niet aan encryptie)

Je profile zegt dat je student bent. Een IT-richting? Misschien is het een mooie stageplaats voor je? Hun automatisering ziet er leuk uit, maar er kan best nog een kritische blik en wat goed gebruik van SSL en encryptie overheen, en dat is een leuk project voor 6 maanden stage.. :+
Ik denk dat er geen webcalender achter zit, maar gewoon een mailtje naar het beteffende secretariaat, die de boel handmatig inplannen (in een elektronisch systeem). DigiDs zijn niet echt nodig, je kunt makkelijk via gekoppelde HISsen logingegevens verdelen., 't hoeft niet heel veel meer te kosten dan het nu doet, en als je zit dat ze 2 medewerkers voor de website hebben zal er zeker met een capabele stagiair erbij ook voldoende menskracht voor zijn.

Ik weet niet wat Orbis inmiddels bij onder andere SAP-dienstverleners en IBM BCS heeft besteed, maar het zal niet weinig zijn. Waarom denk je dat deze applicatie draait op een afgedankte bureau-PC? (in ieder geval bedroegen de investeringen in inventaris, apparatuur en informatisering in 2006 € 8,2 mln.)

Artsen e-mailen over het algemeen geen patiëntgegevens onversleuteld (is mijn ervaring en is ook een richtlijn), maar er zijn natuurlijk uitzonderingen. Fax en telefoon, en ook gesprekken op de afdeling zijn inderdaad onversleuteld, en gezien de hoeveelheid taps in Nederland is dat ook onverstandig, maar de regelgeving mbt telefonie en post is wel duidelijker, en de infrastructuur gecontroleerder.

ben geen ict-er, dus misschien dat ik daarom wat naief ben...

[ Voor 4% gewijzigd door begintmeta op 14-02-2008 12:56 ]

• xtra
  • Laatst online: 21-09 13:44
burne schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 08:51:
[...]

Mijn insteek is dat je als klant/patiënt recht hebt op privacy, ongeacht de kwaal en ongeacht het belang dat anderen erbij hebben. Er zijn regels voor omdat te waarborgen. Een nieuwe manier van communiceren betekent niet dat je al die regels links kunt laten liggen.
[...]

Dat sommige artsen publiekelijk hun patiënten bespreken betekent niet dat je op andere plaatsen ook niets meer hoeft te regelen. Het gedrag van mensen die zich niet aan de norm houden moet niet de norm worden.

Als de stap tussen een onveilige applicatie en een wel veilige applicatie 100.000 euro is dan kun je overwegen om het helemaal niet te doen. Wederom geen reden om de norm te laten vallen. Wie weet is er nog een tussenweg. Wie weet is ook die 100.000 euro snel terugverdiend.
M'n profiel werk ik niet vaak genoeg bij.

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
xtra schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 12:35:
...
Als de stap tussen een onveilige applicatie en een wel veilige applicatie 100.000 euro is dan kun je overwegen om het helemaal niet te doen. Wederom geen reden om de norm te laten vallen. Wie weet is er nog een tussenweg. Wie weet is ook die 100.000 euro snel terugverdiend.
...
Inderdaad, ;t zijn ook een beetje fictieve keuzes en bedragen lijkt me.

Verder zal de applictie dan vaker worden gebruikt door artsen die geen zin hebben in onveilige webcommunicatie, dus als gebruik van die applicatie voordeel heeft, zal het totaalvoordeel groter worden.

Ik vraag me trouwens ook af of doktoren allemaal een digid hebben.

[ Voor 17% gewijzigd door begintmeta op 14-02-2008 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Bericht van orbis: het was een soort experimentje om te kijken of behoefte hieraan bestond. Ze willen dit soort dienstverlening vortzetten en dan ook op beveiligingsaspecten en overige zaken genoemd in de norm die ik al had gepost.

Ze zijn er dus mee bezig, dat is positief, maar intussen is natuurlijk eventueel al wat kwaad geschied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Ondanks een uitgebreide restyling (incl. typefouten) van de website is niets gedaan aan de beveiliging van de aanmeldingsformulieren. Ik blijf dit een kwalijke zaak vinden (al is blijkens dit topic niet iedereen overtuigd van het belang van zorgvuldigere beveiliging van deze formulieren (zoals altijd zijn er argumenten voor en tegen natuurlijk)). Met name jammer dat wel gezegd wordt dat gestreefd wordt naar het werken volgens 'de normen', maar dit dan niet wordt gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Niet online
Inderdaad jammer dat men niet op z'n minst een https-verbinding gebruikt bij de aanmeldformulieren. Gewoon uiterst onzorgvuldig, ook al is het maar een experiment!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Het 'experiment' loopt inmiddels kennelijk al meerdere jaren. De paginalayout is wel aangepast aan nieuwe omstandigheden, het beveiligingssysteem niet... Onbegrijpelijk waarom men zich niet aan de eisen/normen houdt (nou ja budgettaire krapte en weinig exposure/belangstelling voor het probleem wellicht)

Zou helemaal niet ingewikkeld moeten zijn om een ssl / s/mime of weet ik veel wat voor fatsoenlijkere oplossing te bedenken lijkt me.

Enkele links voor mensen die het onderwerp interesseerd: NEN7510 natuurlijk, maar ook:
http://www.cbpweb.nl/docu...omgang_med_gegevens.shtml
en
http://www.cbpweb.nl/documenten/av_23_Beveiliging.stm

bijvoorbeeld.

[ Voor 21% gewijzigd door begintmeta op 21-05-2010 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Interessant om de teneur in dit topic met die in nieuws: Orthodontist krijgt AVG-boete van 12.000 euro wegens formulier zonder... te vergelijken. Het lijkt erop dat dit soort zaken tegenwoordig vergeleken met ~tien jaar geleden vaker als problematisch worden gezien.

[ Voor 26% gewijzigd door begintmeta op 11-06-2021 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Inderdaad is er (gelukkig) veel veranderd in de laatste 13 jaar. Bedenk: toen je dit topic startte deed Google nog niet of slechts enkele maanden aan tracking-cookies. Ook bijv. Gmail webmail en Facebook waren nog zonder SSL (dat werd pas in 2010 de default, voor bv. Facebook 2012). TLS 1.2 bestond nog niet. Een Snowden werkte nog maar net bij de CIA in Geneve (?) en had nog niets gelekt naar de pers. En over die boete: de AVG bestond nog lang niet.

Goed dat er nu veel meer nadruk op ligt. Er is nul reden meer iets niet via tenminste TLS te doen, ook gratis als je wilt. Zeker in de zorg is de bewustwording er wel. En is er ook naast de AVG andere wetgeving die het afdwingt. Ik ben blij dat ik ook toen al - voorzichtig, maar toch - het met je eens was.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1